Statsministern betalar inte tv-licens

10 okt. 2013 10:29:022013-10-10
till
Man skall aldrig sluta häpna över högerns otroliga dumheter.
Samma vanliga visa för att rättfärdiga sitt licensskolk.
Reinfeldt hänvisar som vanligt till andra, även i detta fallet inget
ansvar. Jag och alla andra förväntas ta ansvar för bl.a. tv-avgiften.
Vi skall själva anmäla att vi har någon form av mottagare. Det är
faktiskt vår skyldighet, skulle vi undvika att anmäla kan det bli
böter. Han har tydligen stora svårigheter med att hantera sin egna
angelägenheter.

"Jag följer instruktioner jag fått"

Aftonbladet når Fredrik Reinfeldt på Arlanda.

Varför har du inte betalat tv-avgiften?
- Det pågår en diskussion mellan regeringskansliets jurister och
Radiotjänsts jurister hur man ska tolka svensk lagstiftning. Jag har
följt de instruktioner jag har fått. Jag betalar ett förmånsvärde för
att bo på Sagerska huset sedan en tid tillbaka, och har då fått
instruktionen att göra på det här sättet. Ändrar sig nu juristerna och
säger att man ger en ny instruktion så kommer jag naturligtvis att följa
den, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Aftonbladet.
Vad säger du om Radiotjänsts hanterande av det här?
- Det är väl jättebra att de pratar om hur man ska tolka svensk
lagstiftning i den här delen och att jag naturligtvis följer de
instruktioner jag har fått."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17634555.ab

--
Med rätt att uttrycka mig i klubben för inbördes beundran I detta land
har ni infört ett nytt synsätt. Akademiker,högutbildade, välavlönade

Ken

oläst,
10 okt. 2013 11:24:382013-10-10
till
On Thu, 10 Oct 2013 16:29:02 +0200, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17634555.ab

Reinfeldt kan ge sig själv sparken tycker jag.

10 okt. 2013 13:14:092013-10-10
till
Det får han snart från det nuvarande jobbet, han arbetar ju redan för
andra grupperingar. Men strunt samma i TV-avgiften, varför finns den
ens(?), vad betalar han i hyra för Sagerska palatset? Eller rättare
sagt hur många miljoner per dag tvingas svenska skattebetalare betala
för palatset?

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

oläst,
10 okt. 2013 15:21:452013-10-10
till
On 2013-10-10 16:29, kjell wrote:
> [...]
> - Det är väl jättebra att de pratar om hur man ska tolka svensk
> lagstiftning i den här delen och att jag naturligtvis följer de

Enligt DN fungerade det på samma sätt under Perssons tid i Sagerska
palatset.

http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-betalar-inte-tv-avgiften/

10 okt. 2013 15:33:382013-10-10
till
Att du inte kommenterar din store gud Reinfeldt har säkert att göra med
att ni sitter i samma båt så att säga. Jag menar snyltare som snyltare!
Kanske vi skattebetalare även betalar ditt tv-tittande. Inget förvånar
mig längre.....se min alldeles förtäffliga och sannspådda signatur. Du
ingår med all önskvärd tydlighet i nedan nämnda grupp. Eller har jag fel?

Mats Löfdahl

oläst,
10 okt. 2013 16:32:552013-10-10
till
On 2013-10-10 21:33, kjell wrote:

> Att du inte kommenterar din store gud [...]

Jag är ateist.

10 okt. 2013 21:19:172013-10-10
till
En kul grej med Sagerska palatset var när Bildt hade blivit
statsminister (tror jag?) och då fick frågan om han var tvungen att
flytta in i Sagerska Palatset, vilket han besvarade med ungefär vaddå
har jag blivit vräkt eller? Jag tror han bodde i lägenhet innan.

--
Gan Bei

Ulf Sundin

oläst,
11 okt. 2013 03:34:442013-10-11
till
On Friday, October 11, 2013 3:19:17 AM UTC+2, Mikael Forsberg wrote:

> [...]
> statsminister (tror jag?) och då fick frågan om han var tvungen att
> flytta in i Sagerska Palatset, vilket han besvarade med ungefär vaddå

Knappast!
Sagerska huset färdigställdes som statsministerboning *efter*
Bildts tid som statsminister. Den förste statsminister som blev
erbjuden en bostad i huset var Ingvar Carlsson, men han tackade
nej och bodde kvar i sitt radhus. Den förste statsminister som
använde statsministerbostaden var Göran Persson.

/Ulf Sundin

11 okt. 2013 10:57:522013-10-11
till
Jodå, visst fick Bildt den frågan och svarade ungefär så, men det hade
väl inte varit populärt att flytta in där just då. I övrigt har du
säkert rätt där vad gäller de andra bosättarna. På sätt och vis är det
där med en officiell statsministerbostad ganska löjligt och baserat på
något komplex från 10 Downing Street och Vita Huset, egentligen behövs
det inte alls.

--
Gan Bei

Roger Eriksson

oläst,
12 okt. 2013 06:41:242013-10-12
till
Ulf Sundin <sund...@gmail.com> wrote in news:cd9daa4a-5cf8-4340-86bf-
f304a1...@googlegroups.com:
Som inte heller betalade någon tv-avgift.

--
/RE

- Kjelle

oläst,
13 okt. 2013 06:08:112013-10-13
till
"Det är helt felaktigt, menar Radiotjänsts vd Carl Gustav Johansson.

- Bildar man ett hushåll och är skriven i sin tjänstebostad är man
avgiftspliktig även där, säger han till sr.se."
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3777389.ece

Var har du hört att G P inte betalade tv-avgiften?
--
Kjelle

- Kjelle

oläst,
13 okt. 2013 07:43:332013-10-13
till
Den 2013-10- 12:08:11 skrev - Kjelle <kje...@sverige.se>:
> Var har du hört att G P inte betalade tv-avgiften?

Det är visst Fredrik Reinfeldts pressekrerterare som påstått att inte
heller Göran Persson betalade TV-licens för sin tjänstebostad i det
Sagerska palatset.

Om detta är korrekt varför fick inte Göran Persson böter?

Citerar Wiki:
"I svensk lag är underlåtelse att anmäla innehav av TV-mottagare (så
kallat licensskolk eller licenssmitning) kriminaliserat; för den som med
uppsåt eller av oaktsamhet underlåter att anmäla TV-innehav är straffet
dagsböter enligt 22 § TV-avgiftslagen. Brottet faller under allmänt åtal,
och preskriptionstiden för ett sådant brott är två år."

--
Kjelle

Hakvinius

oläst,
13 okt. 2013 12:24:432013-10-13
till
"- Kjelle" <kje...@sverige.se> wrote:

> [...]
> Sagerska palatset.
>
> Om detta är korrekt varför fick inte Göran Persson böter?

Nej, det är Bengt Nordqvist, tjänsteman och opolitisk chefsjurist på
regeringskansliet som "påstått" detta (i en DN-intervju). Han var f ö
chefsjurist även under Perssons ministär (det var han som fick reda ut
soppan kring tsunamibanden).

Varför fick Persson inte böter? Tja, det kan ju bero på att Radiotjänst
inte sade något då. Böter ploppar inte ut av sig själva...

Hade nu Nordqvist ljugit, vilket jag betvivlar, hade du nog fått höra det
från vänster. Eller vad tror du? Perssons påstådda "brott" är f ö
preskriberat.

> [...]

> dagsböter enligt 22 § TV-avgiftslagen. Brottet faller under allmänt åtal,
> och preskriptionstiden för ett sådant brott är två år."

Hade det varit så lätt att tolka lagar (med wikipediaklipp) hade vi inte
behövt några jurister... Förresten; om jag hyr en svit på Grand under två
år, slipper även jag betala TV-licens! Samma sak om jag är internerad på
fångvårdsinrättning, och staten tillhandahåller TV i min cell. Var hittar
du det i Wikipedia?... Bah!...

13 okt. 2013 13:44:582013-10-13
till
Jag har för mig att Reinfeldt ansåg det vara skäl att avskeda en
folkvald minister CSC om inte TV-skatten betalats. Men Reinfeldt går ju
nu ut med att han är en "stridshingst" och vad det innebär lär väl få
bevisas.

Rent generellt anser jag annars att TV-skatten bör läggas in i det
allmänna skatteuttaget och inte vara någon särskild apparatavgift.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

oläst,
13 okt. 2013 14:55:452013-10-13
till
On 2013-10-13 19:44, Mikael Forsberg wrote:
> [...] avskeda en folkvald minister [...]

Ministrar är inte folkvalda, de utses (och avskedas) av statsministern.

13 okt. 2013 16:31:492013-10-13
till
Förklara mer hur Bilderberggruppens diktator Reinfeldt arbetar.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

oläst,
13 okt. 2013 17:40:122013-10-13
till
Anfall är bästa försvar? För det var väl egentligen lite pinsamt att du
avslöjade att du inte vet vad vi egentligen väljer i riksdagsvalet.
(Tips: vi väljer riksdagsledamöter. Det hörs nästan på namnet.)

13 okt. 2013 18:22:462013-10-13
till
Du erkänner alltså att vi bara väljer en diktator?

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

oläst,
13 okt. 2013 18:29:462013-10-13
till
Du erkänner alltså att du inte kan "difiniera" skillnaden mellan en
riksdag och en diktator.

13 okt. 2013 19:19:042013-10-13
till
Kan du? En riksdag som bara är åskådare åt en korrupt diktator är bara
ett löjligt skådespel för folket.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
14 okt. 2013 03:58:312013-10-14
till
Den söndagen den 13:e oktober 2013 kl. 19:44:58 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Jag har för mig att Reinfeldt ansåg det vara skäl att avskeda en
>
> folkvald minister CSC om inte TV-skatten betalats.

Vilken folkvald minister avskedades, menar du?

bhmwe...@gmail.com

oläst,
14 okt. 2013 03:59:312013-10-14
till
Den söndagen den 13:e oktober 2013 kl. 22:31:49 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Förklara mer hur Bilderberggruppens diktator Reinfeldt arbetar.

Ge något exempel på ett land där ministrar är folkvalda!

(Undantaget statsminister/premiärminister)

14 okt. 2013 04:14:012013-10-14
till
Hon var väl kulturminister i tio dagar vill jag minnas.

--
Gan Bei

14 okt. 2013 04:16:572013-10-14
till
Du hävdar alltså att demokrati inte existerar, hmm, intressant.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
14 okt. 2013 06:26:362013-10-14
till
Och hur menar du att valet där folket valde kulturminister gick till?

bhmwe...@gmail.com

oläst,
14 okt. 2013 06:37:322013-10-14
till
Som vanligt när du får en besvärlig fråga så börjar du hitta på åsikter åt den som ställde frågan och kritisera dessa av dig påhittade åsikter.

Försök nu svara på frågan istället för att hitta på åsikter åt andra:
Ge något exempel på ett land där ministrar är folkvalda!

Jag kan hjälpa dig på traven:
According to the Constitution of the People's Republic of China, the Minister is nominated by the Premier and confirmed by the National People's Congress or its Standing Committee

In accordance with the federal constitutional law "On the Government of the Russian Federation" the Prime Minister exercises the following duties:

nominates the vice prime ministers, federal ministers and other officers and presents them to the President;

On 9 February 2013, president Assad changed seven ministers in the cabinet.[9] The cabinet reshuffle included the ministries of oil, finance, social affairs, labour, housing, public works and agriculture.[

Här är tre av dina favoritländer vad gäller din syn på demokrati, och i samtliga dessa utses ministrar inte av folket utan av någon hög potentat i landet. I minst två av dem är det dessutom knappast folket som utsett potentaten - i Sverige är ju statsministern betydligt mer demokratiskt vald.

Ken

oläst,
14 okt. 2013 11:07:432013-10-14
till
On Sun, 13 Oct 2013 20:55:45 +0200, Mats Löfdahl <mats_l...@yahoo.se>
wrote:

> Ministrar är inte folkvalda, de utses (och avskedas) av statsministern.

Vem avskedar statsministern?

14 okt. 2013 11:12:162013-10-14
till
Ja, man kan undra vem som skall avskeda en statsminister som bryter mot
lagen! Men att nuvarande regering tar tag i problemet med egna snyltare
är ju väldigt långsökt.

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 12:36:522013-10-14
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:

> Ja, man kan undra vem som skall avskeda en statsminister som bryter mot
> lagen! Men att nuvarande regering tar tag i problemet med egna snyltare
> är ju väldigt långsökt.

Lagbrott är inte konstaterat. Varken nu eller på GP:s tid...

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 12:36:542013-10-14
till
Riksdagen.

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 12:39:582013-10-14
till
...och skulle lagbrott konstateras, har vi ju ett prejudikat som ger
Radiotjänst rätt att ta ut licens för t ex kriminalvårdens "gäster" och
långtidssjuka (med tv på rummet) på våra sjukhus. De är kanske lämpliga
offer för dig?

14 okt. 2013 12:44:212013-10-14
till
Jasså? Din store gud har andra lagar att rätta sig efter?
Det är väldigt enkelt....det är var och ens skyldighet att
anmäla innehav av tv och andra mottagare. Det är labrott om jag innehar
mottagare och blir påkommen med att inte betala licens.

14 okt. 2013 12:46:212013-10-14
till
Vad är det nu du sluddrar om? Är du inte nykter?

14 okt. 2013 12:52:062013-10-14
till
Hakvinius skrev 2013-10-14 18:36:
Sverige har begåvats med en minister som avskedat ministrar som inte
betalat licens, nu har han blivit påkommen med att göra samma sak.
Det låter alls icke bra att ha en statsminister som inte har förmågan
att själv ta reda på vad som gäller. Det är inte första gången
stridshingsten har hänvisat till andra och låtit de ta ansvaret.
Ansvaret är hans och ingen annans, allt annat är rent horribelt!

Mats Löfdahl

oläst,
14 okt. 2013 13:38:112013-10-14
till
Fast du gillar ju sådana länder, du brukar ju skriva att Sverige är
värre än dem.

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 13:49:062013-10-14
till
> [...]
> stridshingsten har hänvisat till andra och låtit de ta ansvaret. Ansvaret
> är hans och ingen annans, allt annat är rent horribelt!

Han ska inte betala licens...

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 13:49:082013-10-14
till
kjell <videoko...@hotmail.com> wrote:

> Vad är det nu du sluddrar om? Är du inte nykter?

Jodå, spiknykter. Det handlar om rätten att utkräva licens från någon som
befinner sig mantalsskriven eller inneboende som "gäst" på en offentlig
intättning (t ex sjukhus, fängelse, slott eller - statsministerbostad).

Samma sak om jag flyttar till ett hotell. Jag slipper betala licensen - det
gör hotellet.

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 13:49:102013-10-14
till
> [...]
> anmäla innehav av tv och andra mottagare. Det är labrott om jag innehar
> mottagare och blir påkommen med att inte betala licens.

Om det vore så enkelt...

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 13:50:002013-10-14
till
Fetknoppen som bodde där före honom slapp ju också....

14 okt. 2013 14:09:232013-10-14
till
Vad har det att göra med statsministerns boende att göra? Inget så det
är ditt sedvanliga sluddrande för att komma bort från ämnet. Det den
boendes skyldighet att anmäla sitt innehav. Om han nu råkar vara
stasminister har ingen betydelse. Vad fan är det du inte begriper om
stridshingsten?

14 okt. 2013 14:12:452013-10-14
till
Hakvinius skrev 2013-10-14 19:49:
Det är du och statsministern som försöker göra det svårare än det är.
Nu skall det käftas på juristnivå för att slippa ifrån det otroligt
genanta tillståndet att Sverige har en statsminister som bryter mot
lagen. Helt otroligt!

14 okt. 2013 14:16:502013-10-14
till
Hakvinius skrev 2013-10-14 19:49:
Nu är det ju inte bara det det gäller, det är även ytterst genant och
rent moraliskt förkastligt att han inte SJÄLV tar reda på saker och
ting. Som vanigt är din stridshingst till ledare utan ansvar. Vi har
återigen konstaterat att vi har en ansvarslös statsminister.

14 okt. 2013 15:18:082013-10-14
till
Vad är det du inte förstår i sambandet med att Reinfeldt avsatte den
folkligt valde kulturministern på grund av att hon slarvat med
TV-skatten och att han själv inte betalar den heller?

--
Gan Bei

14 okt. 2013 15:43:452013-10-14
till
On 2013-10-14 12:37, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Som vanligt när du får en besvärlig fråga så börjar du hitta på åsikter åt den som ställde frågan
> och kritisera dessa av dig påhittade åsikter.

Du hävdar att ministrar inte är folkvalda och vad anser du de är då?

> Försök nu svara på frågan istället för att hitta på åsikter åt andra:
> Ge något exempel på ett land där ministrar är folkvalda!

Då anser du med andra ord att demokrati inte existerar. Men om då de som
kan tänkas bli valda till premiärministrar/presidenter/statsministrar
eller vad de än statsöverhuvuden kallas, samtliga är korrumperade av
finanssektorn i ett hemligt syndikat som det nazigrundade zionistiska
gangstersyndikatet Bilderberggruppen så vad är det då annat än
judediktaturer?

En del länder står fortfarande någorlunda fria från det där och samtliga
är angripna av zionistmedia och zionisternas lakejregimer, hela tiden
och alla större krig i världen genom århundraden har helt sin grund i detta.

Det enda sättet att komma till rätta med detta är att låta bankerna gå i
konkurs liksom alla andra usla företag som inte fungerar och definitivt
sluta låta stater låna pengar istället för att ge ut dem själva. USA är
där beviset på vad som aldrig kan fungera och judarnas Federal Reserve
kommer helt oundvikligt att haverera i en gigantisk finansiell
världskrasch eller kombinerat med ett WWIII för att Bilderbergarna ska
fortsätta regera världen.

--
Gan Bei

Ulf Sundin

oläst,
14 okt. 2013 16:52:222013-10-14
till
On Monday, October 14, 2013 9:43:45 PM UTC+2, Mikael Forsberg wrote:
> On 2013-10-14 12:37, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Du hävdar att ministrar inte är folkvalda och vad anser du de är då?

Björn har aldels rätt: ministrar är inte folkvalda, de utses
av statsministern.
I många fall hämtas ministrarna från de som valts in
i riksdagen, men det är inte något krav.

I den nuvarande regeringen finns ett flertal statsråd
som inte valts in i riksdagen, t ex Anders Borg, Peter Norman,
Maria Arnholm, Catarina Elsäter-Swärd. Den kulturminster som
fick avgå efter ett par veckor på posten (Cecilia Stegö Chilò)
var inte riksdagsman, och det var inte heller hennes efterträdare
(den nuvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljerot).

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
14 okt. 2013 16:57:462013-10-14
till
Den kulturministern var inte folkvald.
Cecilia Stegö Chilò valdes aldrig av folket, dvs hon var
aldrig riksdagsledamot. Hon hämtades direkt från Timbro av
Reinfeldt när han bildade sin första regering.

Hur vore det om du åtminstone förskte begripa elementa av
hur vårt styrelseskick fungerar innan du börjar gaffla?

/Ulf Sundin

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 21:49:152013-10-14
till
Det kallas för "parallell". "Boende" är man i vissa fall på sjukhus,
fängelser och andra institutioner också (man folkbokförd där). Varför ska
de då undantas?

Men du vill väl inte förstå...

Hakvinius

oläst,
14 okt. 2013 21:49:222013-10-14
till
> [...]
> Som vanigt är din stridshingst till ledare utan ansvar. Vi har återigen
> konstaterat att vi har en ansvarslös statsminister.

Att försaka förklara detta för dig är som att läsa Fröding för en hundvalp.
I rest my case...

15 okt. 2013 01:32:262013-10-15
till
On 2013-10-14 19:38, Mats Lï¿œfdahl wrote:

> Fast du gillar ju sï¿œdana lï¿œnder, du brukar ju skriva att Sverige ï¿œr
> vï¿œrre ï¿œn dem.

Vilka dᅵ?

--
Gan Bei

15 okt. 2013 01:36:432013-10-15
till
Jodå, jag förstår att du dels vill skydda stridshingsten och dels har du
annat regelverk än Radiotjänst. Som vanligt vet du bättre än de som
handhar detta dagligen. är du anställd på regeringskansliet? Jag är
fortfarande intresserad av vad som skall hända en statsminister som
bryter mot lagen (om reglerna följdes). Sedan så är jag helt medveten om
att detta kommer att rinna ut i sanden för att det skulle se mycket
genant ut om han ansågs skyldig. Det där med lika inför lagen kan du ta
med någon annan.

15 okt. 2013 01:38:392013-10-15
till
Det vore bättre du förklarade för Radiotjänst, det är ju de som handhar
ärenden av dessa slag.

15 okt. 2013 01:40:222013-10-15
till
Ulf Sundin skrev 2013-10-14 22:57:

> Den kulturministern var inte folkvald.
> Cecilia Steg� Chil� valdes aldrig av folket, dvs hon var
> aldrig riksdagsledamot. Hon h�mtades direkt fr�n Timbro av
> Reinfeldt n�r han bildade sin f�rsta regering.
>
> Hur vore det om du �tminstone f�rskte begripa elementa av
> hur v�rt styrelseskick fungerar innan du b�rjar gaffla?

Nu b�rjar du �terigen bli stor i k�ften! Dj�vla besserwisser.

--
Med r�tt att uttrycka mig i klubben f�r inb�rdes beundran I detta land
har ni inf�rt ett nytt syns�tt. Akademiker,h�gutbildade, v�lavl�nade

15 okt. 2013 02:29:182013-10-15
till
On 2013-10-14 22:52, Ulf Sundin wrote:

> Bj�rn har aldels r�tt: ministrar �r inte folkvalda, de utses
> av statsministern.
> I m�nga fall h�mtas ministrarna fr�n de som valts in
> i riksdagen, men det �r inte n�got krav.
>
> I den nuvarande regeringen finns ett flertal statsr�d
> som inte valts in i riksdagen, t ex Anders Borg, Peter Norman,
> Maria Arnholm, Catarina Els�ter-Sw�rd. Den kulturminster som
> fick avg� efter ett par veckor p� posten (Cecilia Steg� Chil�)
> var inte riksdagsman, och det var inte heller hennes eftertr�dare
> (den nuvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljerot).

> [...]
Oavsett s� har vi situationen att regeringen inte �r folkvald och i
vilket fall som helst alltid tills�tts av det nazigrundade zionistiska
gangstersyndikatet Bilderberggruppen.

--
Gan Bei

15 okt. 2013 02:35:462013-10-15
till
On 2013-10-14 22:57, Ulf Sundin wrote:

> [...]
>
> Hur vore det om du �tminstone f�rskte begripa elementa av
> hur v�rt styrelseskick fungerar innan du b�rjar gaffla?

Timbro har onekligen framf�rt en hel del bra saker genom �ren, s� det
hade nog varit hyfsat med CSC som kulturminister men uppenbart sade
judarna nej och stridshingsten fick order att sparka henne.

--
Gan Bei

Mats Löfdahl

oläst,
15 okt. 2013 03:06:482013-10-15
till
On 2013-10-15 08:29, Mikael Forsberg wrote:

> Oavsett s� har vi situationen att regeringen inte �r folkvald [...]

I vilka l�nder v�ljs regeringen direkt i allm�nna val?

Ulf Sundin

oläst,
15 okt. 2013 04:11:102013-10-15
till
On Tuesday, October 15, 2013 8:35:46 AM UTC+2, Mikael Forsberg wrote:

> Timbro har onekligen framfört en hel del bra saker genom åren, så det
> hade nog varit hyfsat med CSC som kulturminister

Jaha, men det har väl inte med saken att göra, eller hur?

> men uppenbart sade judarna nej

Nej, det finns ingenting som antyder att detta ditt
hittepå skulle vara "uppenbart".

> och stridshingsten fick order att sparka henne.

Det var ju snarare att det var ett jäkla liv i medierna.
Jag tror att det hade gått att behålla Stegö Chilò, men
det hade krävt att Reinfeldt klart och tydligt backade upp
henne.
Men inte heller detta har med saken att göra.

Saken är den att ministrar *inte* väljs av folket.
Folket väljer representanter till riksdagen, talmannen
och riksdagen föreslår/utser regeringsbildare, som i
sin tur utser de minister denne anser sig behöva.
De kan då (som oftast) hämtas från de som valts in
i riksdagen (och de får då ersättare i riksdagen),
men det är också fullt möjligt att plocka in folk
som inte valts till riksdagen. I många fall är dessa
icke-riksdagsvalda aktiva (eller åtminstone medlemmar)
i något av de partier som utgör regeringsunderlaget,
men det är inte heller nödvändigt.

Huvuddragen i det ovanstående torde vilken högstadieelev
som helst som följt med lite på samhällskunskapslektionerna
ha kunskap om. Jag förväntar mig att den som deltar i
ett politiskt diskussionsforum har motsvarande insikter
(eller åtminstone har vett nog att inse att när de
uppenbarligen har fel, och då tar till sig av andras
kunskap).

/Ulf Sundin

15 okt. 2013 04:17:252013-10-15
till
Ulf Sundin skrev 2013-10-15 10:11:
> och d� tar till sig av andras kunskap)

L�ses...din "kunskap"

15 okt. 2013 04:29:452013-10-15
till
Har du n�got bra f�rslag?

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 04:32:592013-10-15
till
Den måndagen den 14:e oktober 2013 kl. 21:18:08 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Vad är det du inte förstår i sambandet med att Reinfeldt avsatte den
>
> folkligt valde kulturministern [...]

På vilket kulturministern var vald av folket!

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 04:38:102013-10-15
till
Den måndagen den 14:e oktober 2013 kl. 21:43:45 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Du hävdar att ministrar inte är folkvalda och vad anser du de är då?

Tillsatta av regeringschefen. Vem anser du tillsätter ministrar?

> Då anser du med andra ord att demokrati inte existerar.

Det är bara du som anser att demokrati inte existerar för att regeringschef eller president utser ministrar.

> [...]
>
> finanssektorn i ett hemligt syndikat som det nazigrundade zionistiska
>
> gangstersyndikatet Bilderberggruppen så vad är det då annat än

Och om de som blir valda är getter, vad är det då annat än getregeringar?

Är det inte enklare att du besöker en grundskola och deras samhällskunskaplektioner så att du får veta hur det går till när ministrar utses?

15 okt. 2013 04:58:282013-10-15
till
On 2013-10-15 10:11, Ulf Sundin wrote:

> Jaha, men det har v�l inte med saken att g�ra, eller hur?

Jo det p�verkade naturligtvis kulturpolitiken.

> Det var ju snarare att det var ett j�kla liv i medierna.
> Jag tror att det hade g�tt att beh�lla Steg� Chil�, men
> det hade kr�vt att Reinfeldt klart och tydligt backade upp
> henne.
> Men inte heller detta har med saken att g�ra.

Judarna kontrollerar media, inse det odemokratiska faktumet.

Tja, oroa dig inte �ver kunskapsniv�n.

--
Gan Bei

Hakvinius

oläst,
15 okt. 2013 05:00:592013-10-15
till

> Det vore bättre du förklarade för Radiotjänst, det är ju de som handhar
> ärenden av dessa slag.

Ja, de handlägger, men det är rättsväsendet som har skrivit- och som tolkar
lagen.

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 05:11:092013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 10:17:25 UTC+2 skrev kjell:

> Läses...din "kunskap"

Vad som skrevs var detta:
[...]

Vad i den beskrivningen anser du vara felaktig?

Ulf Sundin

oläst,
15 okt. 2013 05:11:272013-10-15
till
On Tuesday, October 15, 2013 10:17:25 AM UTC+2, kjell wrote:
> Läses...din "kunskap"

Nä. Det utläses just "andras kunskap".

Det intressanta med verkliga diskussionsforum är
att man faktiskt har en chans att lära sig nya saker
av andra som vet lite mer än vad man själv gör.
Jag erkänner gladeligen att jag genom de årtionden
som jag deltagit här lärt mig mångahanda saker,
av såväl meningsfränder som motståndare.

Och förutom att lära sig nia saker, så kan man
ju också förändra sina politiska ståndpunkter.
Det är kanske inte så vanligt, och sker inte
heller så snabbt, men jag erkänner bredvilligt att
flera av de ståndpunkter jag hade när jag började
skriva här för nästan 25 år sedan har jag övergivit
eller modifierat. Inte sällan som ett resultat av
diskussioner med andra (eller genom att följa
diskussioner som andra har).
Men kräver förstås att man har ett någorlunda öppet
sinne.

/Ulf Sundin

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 05:11:562013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 10:58:28 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Jo det påverkade naturligtvis kulturpolitiken.

> Judarna kontrollerar media, inse det odemokratiska faktumet.

> Tja, oroa dig inte över kunskapsnivån.

Okej, Mikael:
Hur anser DU att ministrar utses?

15 okt. 2013 05:18:322013-10-15
till
Jaha, då blir det säkerligen så att din kompis stridshingsten även
lyckas smita undan detta ansvar. Aftonbladet gjorde en "test" av din
store gud Reinfeldt häromdagen resultatet blev...hal som en ål.

15 okt. 2013 05:34:002013-10-15
till
Ulf Sundin skrev 2013-10-15 11:11:

> N�. Det utl�ses just "andras kunskap".

N��, i detta fallet l�ses det som din "kunskap", �ven om du nu ropar
efter hj�lp. N�r skall du b�rja ta ansvar f�r dina egna inl�gg?
Du g�r precis som din store gud (�ven nu kallad stridshingsten) l�mnar
�ver ansvaret till andra.

> Det intressanta med verkliga diskussionsforum �r
> att man faktiskt har en chans att l�ra sig nya saker
> av andra som vet lite mer �n vad man sj�lv g�r.
> Jag erk�nner gladeligen att jag genom de �rtionden
> som jag deltagit h�r l�rt mig m�ngahanda saker,
> av s�v�l meningsfr�nder som motst�ndare.

Jass�, det l�ter "v�ldigt intressant".
Du tycks dock inte ha l�rt dig att de som du med h�gerns hj�lp
uts�tter f�r tv�ng, trakasserier och rena ekonomiska sanktioner
kallar FAS3 f�r Arbeit Macht Frei. Du tycks inte heller l�rt dig
att f�rst� att har du f�tt stora f�rb�ttringar n�r andra f�tt stora
f�rs�mringar och �kat tv�ng och rena repressalier.
Du tycks endast vilja l�ra dig vad som �r bra f�r dig och dina gelikar.
Dina "nya l�rdomar" �r inget som du b�r skryta med. Tomt och
inneh�llsl�st om man inte fyller dem med n�got. Jag har gl�mt vem som
sade detta, men likt f�rbannat ligger det mycket i vad han sa.

> Och f�rutom att l�ra sig nia saker, s� kan man
> ju ocks� f�r�ndra sina politiska st�ndpunkter.

N�r det g�ller dig s� kan man s�kerligen r�kna med l�ngre h�gerut.
Alternativt ett annat parti glider s� l�ngt h�gerut att det passar
en h�gerfundamentalist.

Wooooooooow, nu imponerar v�ldeliga!

15 okt. 2013 05:36:362013-10-15
till
On 2013-10-15 10:32, bhmwe...@gmail.com wrote:

> P� vilket kulturministern var vald av folket!

Problemet bottnar till stor del i att f�r stora delar av folket inte
fattar mer �n du.

--
Gan Bei

15 okt. 2013 05:51:292013-10-15
till
On 2013-10-15 10:38, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Tillsatta av regeringschefen. Vem anser du tills�tter ministrar?

Visst, vi s�ger s� d�, men situationn blir faktiskt diktatur. Inser du
verkligen inte det?

> Och om de som blir valda �r getter, vad �r det d� annat �n getregeringar?
>
> �r det inte enklare att du bes�ker en grundskola och deras samh�llskunskaplektioner s� att du f�r
> veta hur det g�r till n�r ministrar utses?

Det �r onekligen ett problem med att ni i folket bara �r getter och
d�rf�r kan det pack som h�rskar nu forts�tta.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 05:54:092013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 11:36:36 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Problemet bottnar till stor del i att för stora delar av folket inte
>
> fattar mer än du.

Tja, eftersom jag fattar väldigt mycket är det knappast ett problem.

Men hur menar du att FOLKET valde kulturminister?

15 okt. 2013 06:00:082013-10-15
till
On 2013-10-15 10:38, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Tillsatta av regeringschefen. Vem anser du tills�tter ministrar?

Folket genom direktval i n�got som kallas demokrati.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 06:09:442013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 12:00:08 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Folket genom direktval i något som kallas demokrati.

Har du något exempel på något land där folket genom direktval tillsätter till exempel kulturminister?

mats.l...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 06:20:062013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 11:34:00 UTC+2 skrev kjell:
> Tomt och innehållslöst om man inte fyller dem med något. Jag har glömt vem som
> sade detta, men likt förbannat ligger det mycket i vad han sa.

Hans Alfredson i monologen Ringaren i revyn Gröna Hund. Den gode pastorn var förtjust i liknelser (på bibliskt maner) och menade bl a att livet var som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.

15 okt. 2013 06:37:342013-10-15
till
On 2013-10-15 11:11, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Okej, Mikael:
> Hur anser DU att ministrar utses?

I ditt fall finns det definitivt anledning att ifr�gas�tta kunskapsniv�n.

--
Gan Bei

Hakvinius

oläst,
15 okt. 2013 06:39:242013-10-15
till
> [...]
> smita undan detta ansvar. Aftonbladet gjorde en "test" av din store gud
> Reinfeldt häromdagen resultatet blev...hal som en ål.

Tydligen klarade sig GP, sin storlek till trots...
Här gäller lagen, och inte en massa tyckande. Vem som har rätt får
framtiden och kommande prövning utvisa.

bhmwe...@gmail.com

oläst,
15 okt. 2013 06:42:552013-10-15
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 12:37:34 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> I ditt fall finns det definitivt anledning att ifrågasätta kunskapsnivån.

För att det i verkligheten visade sig vara precis som jag sade att det var?

Kom igen nu: Du har vid flera tillfällen hävdat att kulturministerna valts av folket, och det är en åsikt du är ensam om. Har du något stöd för din åsikt?

15 okt. 2013 13:49:462013-10-15
till
On 2013-10-15 11:54, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Tja, eftersom jag fattar v�ldigt mycket �r det knappast ett problem.
>
> Men hur menar du att FOLKET valde kulturminister?

Ungef�r s� d�r illa �r det.

--
Gan Bei

15 okt. 2013 13:51:372013-10-15
till
On 2013-10-15 12:09, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Har du n�got exempel p� n�got land d�r folket genom direktval tills�tter till exempel kulturminister?

Vad tror du?

--
Gan Bei

15 okt. 2013 13:55:532013-10-15
till
On 2013-10-15 12:42, bhmwe...@gmail.com wrote:

> F�r att det i verkligheten visade sig vara precis som jag sade att det var?
>
> Kom igen nu: Du har vid flera tillf�llen h�vdat att kulturministerna valts av folket, och det �r
> en �sikt du �r ensam om. Har du n�got st�d f�r din �sikt?

Jag har roligt �t ett sk�mt som du, �ven om jag i viss m�n tycker synd
om dig.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
16 okt. 2013 04:07:522013-10-16
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 19:49:46 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Ungefär så där illa är det.

Förklara hur du anser att valet av ministrar i Sverige går till!
Hur gick det till när vi i folket valde den där kulturministern som sedan fick avgå?

bhmwe...@gmail.com

oläst,
16 okt. 2013 04:08:372013-10-16
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 19:51:37 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Vad tror du?

Jag tror (=vet) att du inte har något enda exempel på något land där ministrar väljs direkt av folket.

bhmwe...@gmail.com

oläst,
16 okt. 2013 04:09:582013-10-16
till
Den tisdagen den 15:e oktober 2013 kl. 19:55:53 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Jag har roligt åt ett skämt som du

Vill du med det säga att du skämtade när du påstod att kulturministern var vald av folket?

16 okt. 2013 22:35:212013-10-16
till
Sverige är inte något som helst demokratiskt.

--
Gan Bei

16 okt. 2013 22:38:322013-10-16
till
Om du ändå visste något....

--
Gan Bei

16 okt. 2013 22:43:572013-10-16
till
Tolka bäst du vill. :)

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
17 okt. 2013 03:45:532013-10-17
till
Den torsdagen den 17:e oktober 2013 kl. 04:35:21 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Sverige �r inte n�got som helst demokratiskt.

Du backar alltså från ditt påstående om att kulturministern som fick avgå var folkvald?

bhmwe...@gmail.com

oläst,
17 okt. 2013 03:47:292013-10-17
till
Den torsdagen den 17:e oktober 2013 kl. 04:38:32 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Om du �nd� visste n�got....

Jag vet hur det går till att utse ministrar. Något som du bevisligen inte hade en aning om.

bhmwe...@gmail.com

oläst,
17 okt. 2013 03:49:322013-10-17
till
Den torsdagen den 17:e oktober 2013 kl. 04:43:57 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Tolka b�st du vill. :)

"Jag har för mig att Reinfeldt ansåg det vara skäl att avskeda en
folkvald minister CSC om inte TV-skatten betalats."

Om du inte kan VISA att kulturministern på något sätt var folkvald så är det lämpligt att du ber om ursäkt för att du kallat alla som visste att du hade fel för idioter.

17 okt. 2013 18:57:162013-10-17
till
On 2013-10-17 09:45, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Du backar alltså från ditt påstående om att kulturministern som fick avgå var folkvald?

Inte alls, men du förstår inte helheter.

--
Gan Bei

17 okt. 2013 19:09:382013-10-17
till
On 2013-10-17 09:47, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Jag vet hur det går till att utse ministrar. Något som du bevisligen inte hade en aning om.

Hehe, hur går din gamla skrothög förresten?

--
Gan Bei

17 okt. 2013 19:18:152013-10-17
till
On 2013-10-17 09:49, bhmwe...@gmail.com wrote:

> [...]
> ursäkt för att du kallat alla som visste att du hade fel för idioter.

Jag tror inte att 'stridshingsten' Reinfeldt bestämmer om han vill ha
salt eller peppar, ingetdera eller båda delarna. Säger Bildt åt honom
att nu ska vi mörda lite blattingar så hänger Reinfeldt med på det, ungefär.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
18 okt. 2013 04:11:442013-10-18
till
Du står alltså fast vid påståendet att kulturministern var folkvald!
Visa gärna då hur du anser att det gick till när folket valde Stegö Chilo till kulturminister.

Och för hundrade gången: Att man ser att en vägg är ostadig betyder inte att man inte ser att väggen hör till ett hus, elelr att man ser att huset är rött.

Du MÅSTE lära dig att det inte är något motsatsförhållande med att se detaljer och att se helheten!

bhmwe...@gmail.com

oläst,
18 okt. 2013 04:12:582013-10-18
till
Den fredagen den 18:e oktober 2013 kl. 01:09:38 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> [mattflykt bortklippt]

Hur menar du att ministrar utses i Sverige?

bhmwe...@gmail.com

oläst,
18 okt. 2013 04:14:302013-10-18
till
Nu är frågan dock varför du anser att Stegö Chilo var folkvald.
Står du fast vid den felaktiga föreställningen att hon var folkvald?

18 okt. 2013 05:13:142013-10-18
till
On 2013-10-18 10:11, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Du står alltså fast vid påståendet att kulturministern var folkvald!
> Visa gärna då hur du anser att det gick till när folket valde Stegö Chilo till kulturminister.

Judarna avsatte henne.

> [...]
>
> Du MÅSTE lära dig att det inte är något motsatsförhållande med att se detaljer och att se helheten!

Det kan jag lova dig att det är.

--
Gan Bei

18 okt. 2013 05:16:512013-10-18
till
On 2013-10-18 10:12, bhmwe...@gmail.com wrote:

> Hur menar du att ministrar utses i Sverige?

Extrem överrepresentation av judar, hur förklarar du det?

--
Gan Bei

18 okt. 2013 05:21:232013-10-18
till
Judarna bestämmer ju allt politiskt, så folkvalda politiker kan väl inte
ens diskuteras.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
18 okt. 2013 05:48:262013-10-18
till
Den fredagen den 18:e oktober 2013 kl. 11:13:14 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Judarna avsatte henne.

Nu var inte frågan hur hon avsattes utan hur hon tillsattes!

18 okt. 2013 06:44:562013-10-18
till
Du tillstår trots allt att judarna avsatte henne, sedan vad du
ifrågasätter är alltså att folk väljs in i riksdagen genom demokratiska val.

--
Gan Bei

bhmwe...@gmail.com

oläst,
18 okt. 2013 06:51:282013-10-18
till
Den fredagen den 18:e oktober 2013 kl. 12:44:56 UTC+2 skrev Mikael Forsberg:

> Du tillstår trots allt att judarna avsatte henne

Njet.

, sedan vad du

> ifrågasätter är alltså att folk väljs in i riksdagen genom demokratiska val.

Det ifrågasätter jag inte alls. Folk som sitter i Riksdagen är inte automatiskt ministrar. Du blandar ihop Riksdagen och Regeringen.

Men åter till vad du faktiskt skrivit, istället för saker du hittat på att jag skrivit:
Visa gärna hur du anser att det gick till när folket valde Stegö Chilo till kulturminister. (Notera alltså att frågan är hur hon fick posten, inte hur hon blev av med posten)

Den läser in fler meddelanden.
0 nya meddelanden