Google Grupper har inte längre stöd för nya Usenet-inlägg eller -prenumerationer. Historiskt innehåll förblir synligt.

Bildt till Kosovo och Serbien?

2 visningar
Hoppa till det första olästa meddelandet

Arne Lund

oläst,
7 nov. 2011 13:48:462011-11-07
till
Utrikesminister Carl Bildt åker på tisdagen till Kosovo och Serbien
för att träffa ländernas ledare och diskutera det spända politiska
läget kring gränskontrollerna i de serbdominerade områdena av norra
Kosovo.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article13898385.ab

Jag kan förstå problemen på balkan, men vad är Bildt idag, svensk
utrikesminister eller FN-anställd?
Som Sveriges utrikesminister ser jag inte att han har anledning att
åka ner på eget initiativ för "diskutera" läget där nere.

Men det är väl intressantare än att åka till Etiopien för att
diskutera oljeskandaler och svenska journalisters situation där.

Ulf Sundin

oläst,
7 nov. 2011 16:07:162011-11-07
till
On Mon, 7 Nov 2011 10:48:46 -0800 (PST), Arne Lund
<arne...@gmail.com> wrote:

>Men det är väl intressantare än att åka till Etiopien för att
>diskutera oljeskandaler

Och vilka "oljeskandaler" skulle det vara?

> och svenska journalisters situation där.

Två journalister står åtalade, rättegång pågår.
Även om man kan hysa tvivel om Etiopiens rättsssytem,
så tror jag inte att svensk inblandning genom försök
till påtryckning genom sin utrikesminister skulle hjälpa
journalisterna ett smack.

Jag beklagar verkligen journalisternas situation,
men paternalistiska försök att påverka Etiopiens
rättssystem är fel tänkt. Låt oss följa rättegången,
om det går väl får de ett ganska milt straff och
kan t.o.m. benådas utan ingripanden från
svenska diplomater. Går det illa, t ex ett längre
fängelsstraff, så är det dags att sätta in
diplomaterna (inte politikerna!).

När utlännningar åtalas för brott i Sverige, t ex
när en italiensk lokalpolitiker med våld
offentligen tillrättavisar sin lilla son, så händer
det ibland att representanter från den misstänkte
brottslingens hemland försöker gripa in.
Det retar mest upp oss svenskar, och jag tror inte
heller att domstolen blir mer välvilligt inställd.
Jag tror detsamma gäller i Etiopien.

/Ulf Sundin

Arne Lund

oläst,
7 nov. 2011 16:19:232011-11-07
till
On 7 Nov, 22:07, Ulf Sundin <ulf.ot.sun...@telia.com> wrote:

> Och vilka "oljeskandaler" skulle det vara?

Detta inslag från TV Väst kanske ger någon i alla en tankeställare.
http://www.youtube.com/watch?v=cNgVy7KfPH0

Det finns mer om Lundin Oil, Etiopien och C Bildt i bl.a. högermenyn
på sidan där filmen visas.
Även om det tar emot, så skulle jag önska att du orkar se hela
inslaget.
Där framgår att amerikanska investeringar i oljeindustrin i Sudan har
minskat med 60%. Från svensk sida borde vi kunna göra minst samma sak
och ännu bättre, även i Etiopien.

Ulf Sundin

oläst,
7 nov. 2011 17:51:172011-11-07
till
On Mon, 7 Nov 2011 13:19:23 -0800 (PST), Arne Lund
<arne...@gmail.com> wrote:

>Detta inslag från TV Väst kanske ger någon i alla en tankeställare.
>http://www.youtube.com/watch?v=cNgVy7KfPH0

Majsan påstår ett antal olika saker, men jag skulle nog påstå
(utan att ha sett hennes film, men med viss erfarenhet av hur
hon brukar vinkla) att de olika påståendena inte nödvändigtvis
hänger ihop.
1. Det är ingen tvekan om att i Ogaden, i vilket ett
gerillakrig/befrielsekrig pågår, så förekommer det en hel del
våld och övergrepp. Det påståendet ifrågasätter jag inte
(även om man nog bör vara medveten om att det inte bara
är regeringssidan som begår våldsamheter)
2. Lundin är verksam i Etiopien/Ogaden. Inte heller det
tänker jag bestrida.

Frågan som då blir hängande i luften är om Majsan hävdar
att Lundin Oil är aktiva i regeringssidans krigföring, eller
om kanske Lundin Oil kanske t.o.m. är de som utför
våldsamheterna. Det påstår nu inte Majsan explicit, utan
förlitar sig till att vi som ser filmen ska dra de slutsatserna.

Maj Wechselman är en mycket försåtlig och skicklig
propagandafilmare, det bör man vara medveten om när
man ser hennes filmer.

Nåväl, hennes udd tycks ju (åtminstone i intervjun du
länkade till) främst vara de hemska pensionsfonder som
satsar pengar i Lundin. För min del får hon hudflänga
SPP och 7:e AP-fonden hur mycket hon vill. För egen del
borde hon väl börja med att flytta sina eventuella pengar
därifrån om hon ogillar deras investeringar.

/Ulf Sundin
(du kör väl skotern på bensin från ekologisk och
rättvisemärkt god-olja?)

kjell

oläst,
7 nov. 2011 23:25:512011-11-07
till
Ulf Sundin använde sitt tangenbord för att skriva :

> [...]
> (utan att ha sett hennes film, men med viss erfarenhet av hur
> hon brukar vinkla) att de olika påståendena inte nödvändigtvis

Självklart kan du som propagandist för företagen osett kritisera
hennes film. Det kallas för att vara hederlig och ojektiv, eller vad
gnäll-Ulf! Jaha du!

> [...]
> propagandafilmare, det bör man vara medveten om när
> man ser hennes filmer.
>
> Nåväl, hennes udd tycks ju (åtminstone i intervjun du

Jasså, en du har ju inte sett den! Det är med andra ord dina
förutfattade meningar som får dig att ifrågasätta henne! Det är din
objektivitet och hederligt som får dig att svara. Jaha du gnäll-Ulf!

> [...]
> därifrån om hon ogillar deras investeringar.
>
> /Ulf Sundin
> (du kör väl skotern på bensin från ekologisk och

Din alltigenom överslätande attityd över företagens intjänande av
förmögenheter är beundransvärd. Det sista löjeväckande (god-olja) visar
på din enorma dumhet och dim enormt dryga framtoning.

--
Akademiker,högutbildade, välavlönade människor högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället,

Björn Westling

oläst,
8 nov. 2011 03:42:192011-11-08
till
On Nov 8, 5:25 am, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Självklart kan du som propagandist för företagen osett kritisera
> hennes film. Det kallas för att vara hederlig och ojektiv, eller vad

Tja, en viss skribent vid namn kjell kunde osett kritisera Bildts
blogg.
Så mycket för objektivitet och hederlighet.

"> I sin blogg skriver utrikesministern:

Jag skiter i hur mycket han skriver på sin blogg! "
https://groups.google.com/group/swnet.politik/msg/4e078f5e151f6e39

Arne Lund

oläst,
8 nov. 2011 06:20:402011-11-08
till
On 7 Nov, 23:51, Ulf Sundin <ulf.ot.sun...@telia.com> wrote:

> [...]
> våldsamheterna. Det påstår nu inte Majsan explicit, utan
> förlitar sig till att vi som ser filmen ska dra de slutsatserna.

Lundin Oil är indirekt delaktiga i att t.ex. bränna byar för att komma
åt oljan, vill jag påstå. Hade dom sagt ifrån att sådant inte får ske,
så hade det knappast skett.
Att CB skulle ha varit (eller är) omedveten om detta har jag svårt att
tro på.

> [...]
> borde hon väl börja med att flytta sina eventuella pengar
> därifrån om hon ogillar deras investeringar.

Inte bara hon, utan dom pensionsfonder som placerat pengar i Lundin.
Det kanske dom gör nu när det kommer fram dylika uppgifter.
Men tror du svenska "kapitalister" och regeringspolitiker ta samma
ställning som dom gjort i USA, tror du?

> (du kör väl skotern på bensin från ekologisk och
> rättvisemärkt god-olja?)

Äger ingen skoter. Vad ska man med en sådan till? Den ska väl köras på
snö?
Har förresten inget annat heller som drivs med bensin eller olja av
något slag.

Henrik Bengtsson

oläst,
8 nov. 2011 07:59:112011-11-08
till
"Arne Lund" skrev i meddelandet

> [...]
> förlitar sig till att vi som ser filmen ska dra de slutsatserna.

Lundin Oil är indirekt delaktiga i att t.ex. bränna byar för att komma
---

Intressant, Maj Wechselmann hävdar ju i filmen du länkade till att Lundin
Oil är djupt inblandade i folkmorden och nu hävdar du att de är indirekt
delaktiga i t.ex. bränna byar. Vad är det som du baserar ditt påstående på?

Mvh
Henrik

Björn Lindberg

oläst,
8 nov. 2011 08:53:182011-11-08
till
Arne Lund <arne...@gmail.com> writes:

> Lundin Oil är indirekt delaktiga i att t.ex. bränna byar för att komma
> åt oljan, vill jag påstå.

Någon annan som för sin inre syn ser en Carl Bildt i tropikhjälm
dränkandes stråhyddor i bensin från en dunk det står "Lundin" på?

Björn Lindberg

Ulf Sundin

oläst,
8 nov. 2011 09:16:382011-11-08
till
On 8 Nov, 12:20, Arne Lund <arnel...@gmail.com> wrote:

> Lundin Oil är indirekt delaktiga i att t.ex. bränna byar för att komma
> åt oljan, vill jag påstå. Hade dom sagt ifrån att sådant inte får ske,
> så hade det knappast skett.

I Majsans tidigare propagandafilm "Carl Bildt - en trovärdig man?"
drog hon sig inte för att undanhålla sanningen, förvanska
grundmaterial mm. Läs t ex vad jorrnalisten som stod för mycket
av filmmaterialet som användes i den filmen tycker om hennes
metoder:
http://www.expressen.se/debatt/1.2152910/bengt-nilsson-wechselmanns-attack-pa-bildt-ar-ett-falsarium

Och när du läser Bengt Nilssons artikel, så finner du också en
stor del av förklaringen varför George Bush (i intervjun säger
Majsan Obama, men citatet som visas i samband med
detta refererar korrekt till 2007 och George Bush) och USA
drivit på för att få bort investeringarna från Sudan.
Gerillan i södra Sudan var *kristna* och ansågs av
många kristna amerikaner vara de *goda* i denna
konflikt. Sanningen var att både regeringsmilis och
gerilla var fullständigt hänsynslösa mot de civila.
Men *det* vill inte propagandisten Majsan berätta.

Utan att ha sett hennes senaste alster om Lundin,
så misstänker jag att hon har ett lika "fritt" förhållande
till sanningen.
Maj Wechselman är inte en dokumentärfilmare,
hon är en propagandist. Det finns ingen som helst
anledning att tro på det som påstås i hennes filmer.

/Ulf Sundin

Henrik Bengtsson

oläst,
8 nov. 2011 09:31:102011-11-08
till
"Ulf Sundin" skrev i meddelandet

> [...]

grundmaterial mm. Läs t ex vad jorrnalisten som stod för mycket
av filmmaterialet som användes i den filmen tycker om hennes

En 12 minuters diskussion mellan Maj Wechselmann och Bengt Nilsson var
listat som anknutet till Arnes film där båda sidorna får lägga fram sin sak
angående eventuell historieförfalskning.
http://www.youtube.com/watch?v=L-G3xeLe2Bk

Mvh
Henrik

x@y.z

oläst,
8 nov. 2011 09:44:522011-11-08
till
On Tue, 08 Nov 2011 14:53:18 +0100, bj...@runa.se (Björn Lindberg)
wrote:
När jag försökte så fick jag fram Dark Helmet i tropikkostym.

kjell

oläst,
8 nov. 2011 11:14:532011-11-08
till
Björn Lindberg framförde nästa ide :
Han är väl mer raffinerad än så.

> Björn Lindberg

kjell

oläst,
8 nov. 2011 11:19:212011-11-08
till
Ulf Sundin placerade detta på skärmen :

> Utan att ha sett hennes senaste alster om Lundin,
> så misstänker jag att hon har ett lika "fritt" förhållande
> till sanningen.

Självklart att du sanningens budbärare utan att sett filmen uttala dig
om densamma. hehhhehehehe!
Vem är egentligen förvånad, du är en kopia av den du föröker försvara.

Ovanstående av den självutnämnde guden Ulf Sundin är så typisk och
förutsägar.

kjell

oläst,
8 nov. 2011 12:01:012011-11-08
till
Björn Lindberg förklarade på 2011-11-08 :
Du är fanemej lika korkad som övriga stolpskott i KFIB.

> Björn Lindberg

Bruno Hagelsten

oläst,
8 nov. 2011 12:23:382011-11-08
till
> [...]

>kjell
>
>Du är fanemej lika korkad som övriga stolpskott i KFIB.

Då kan du ju försöka gissa på vilken begåvningsnivå dina nazistiska
smaklösheter framstår, "Arbeit Macht Frei".

kjell

oläst,
8 nov. 2011 13:09:532011-11-08
till
Bruno Hagelsten har framfört detta till oss :
Jag kan tyvärr inte rå för att din högerregerings
socialförsäkringspolitik har samma smaklöshet som Arbeit Macht Frei!
Jag har inte varit med om att rösta på dessa högerpartier. Din
begåvningsnivå vad gäller nazistiska krigsförbrytares vidriga aktioner
i Baltikum lär ingen glömma i första taget. Ditt komunisthat är av
överordnad betydelse när nazistiskt slödder skall dömmas. Jag undrar om
dessa tankegångar är vanligt förekommande i högerkretsar, man kan
misstänka att så är fallet.

Bruno Hagelsten

oläst,
8 nov. 2011 17:51:012011-11-08
till
On Tue, 08 Nov 2011 19:09:53 +0100, kjell <videoko...@hotmail.com>
wrote:

>kjell
>
>Jag kan tyvärr inte rå för att din högerregerings
>socialförsäkringspolitik har samma smaklöshet som Arbeit Macht Frei!

Att du jämför svensk socialförsäkringspolitik med tyska
förintelseläger (Vernichtungslager) säger allt som behöver sägas om
dig.

kjell

oläst,
9 nov. 2011 02:32:402011-11-09
till
Bruno Hagelsten formulerade på tisdag :
Du kan fortfarande inte läsa och förstå, eller det är ert vanliga
manipulerande som du åter visat prov på. Du klippte bort det
väsentliga, det där med kommunisthat och nazistiska krigsförbrytare,
det var tydligen alltför besvärande för dig. Det där förhållningssättet
till nazister och deras vidriga medlöpare under kriget är tydligen
mycket vanligt bland högerns väljare. Kommunisthat får gälla som ursäkt
för att låta slöddret slippa sitt ansvar. Det var helt rätt och riktigt
att överlämna dessa "baltflyktingar" till det land som brotten begicks
i. Tyvärr blev det stora flertalet krigsförbrytare inte överlämnade
till rättvisan utan i den mån de dömdes fick de förhållandevis mycket
lindriga straff. Många gånger frigavs de efter endast några år. Man
skall vara medveten om att det var ytterst få som överhuvudtaget
ställdes inför rätta.

Ulf Sundin

oläst,
9 nov. 2011 03:44:552011-11-09
till
On 8 Nov, 23:51, Bruno Hagelsten <bruno.hagels...@compaqnet.se> wrote:

> Att du jämför svensk socialförsäkringspolitik med tyska
> förintelseläger (Vernichtungslager) säger allt som behöver sägas om
> dig.

Varför fortsätta detta oändliga tjat med kjell?
Hans inlägg om detta är typexempel på Goodwins lag,
och det är bara att notera detta, och debattera något annat,
då det är uppenbart att kjell förlorat enlig Goodwins lag.
Det mest anmärkningsvärda i detta fall är ju att hans
jämförelser inte kommer efter långa infekterade
argumentväxlingar, utan han *inleder* sina trådar
med hitleri-jämförelser. Man kanske skulle kunna
kalla det WO by Goodwin's Law?

/Ulf Sundin

Bruno Hagelsten

oläst,
9 nov. 2011 04:16:362011-11-09
till
>kjell
>
>Det var helt rätt och riktigt att överlämna dessa "baltflyktingar" till
>det land som brotten begicks i.

Ditt "rättsmedvetande" känner inga gränser, Estland, Lettland och
Litauen blev ockuperade av Sovjetunionen. Kommunisterna ville utlämna
alla Baltiska flyktingar till Sovjetunionen som knappast respekterade
några regler för rättsäkerhet och öppenhet.

Bruno Hagelsten

oläst,
9 nov. 2011 04:30:232011-11-09
till
>Ulf Sundin
>
>Varför fortsätta detta oändliga tjat med kjell?

Trollet kjell vann. Han uppträder som diskussionernas Herostratos.

kjell

oläst,
9 nov. 2011 07:21:142011-11-09
till
Bruno Hagelsten formulerade frågan :
Ditt rättsmedvetande att skydda nazistiska slödder är väl bekant nu!
Hur känns det att bli befryntat med sådana åsikter?

kjell

oläst,
9 nov. 2011 07:36:492011-11-09
till
Ulf Sundin låtsades :
Du har svårt att hantera högerns tvång, förnedringen och 2/3-samhället!
Det är då bättre tycer du att "diskutera" ditt evinnerliga tjat och din
smutskastning av vänstern, detta som du kallar för hederligt och
objektivt. Ni högerröstande skall för lång tid framåt bli konfronterade
med den av er framröstade högerpolitik som då gynnar er själva. Detta
skall inte endast vara ett tillhåll för att "diskutera"
(förlöjliga)vänstern och dess representanter, den tiden är förbi, det
är bara att inse faktum, du gnäll-Ulf. Du tror dig var kung och gud
över swnet.polik och som sådan vilja bestämma dagordningen. Lita på mig
gnäll-Ulf när jag säger......min energi vad gäller att dra fram
avarterna av högerns politik känner inga gränser. Nu senast upptäcker
jag att komunisthatet fortfarande lever kvar och används som täckmantel
för att slippa rannsaka nazistiska krigsförbrytare från Baltikum.

Bruno Hagelsten

oläst,
9 nov. 2011 07:49:352011-11-09
till
>kjell
>
>Hur känns det att bli befryntat med sådana åsikter?

Använd inte ord som du inte ens kan stava rätt.

kjell

oläst,
9 nov. 2011 08:12:112011-11-09
till
Det hände Bruno Hagelsten formulerade :

> Använd inte ord som du inte ens kan stava rätt.

Ett stavfel bjuder jag gärna på! Men att hänga upp sig på detta när det
egentligen handlar om att skydda nazistiska krigsförbytare visar vad du
tycker är viktigt. Jaha du Bruno man kunde bara ana detta, men jag
misstänker att ditt ställningstagande är vida godtagbar bland er
högerröstande.

Björn Westling

oläst,
9 nov. 2011 08:39:372011-11-09
till
On Nov 9, 1:36 pm, kjell <videokopier...@hotmail.com> wrote:
> Ulf Sundin låtsades :

> Du har svårt att hantera högerns tvång, förnedringen och 2/3-samhället!

Främst för att du hittat på det.

> Det är då bättre tycer du att "diskutera" ditt evinnerliga tjat och din
> smutskastning av vänstern, detta som du kallar för hederligt och
> objektivt.

Det är lika hederligt och objektivt som din smutskastnng av högern.

Ni högerröstande skall för lång tid framåt bli konfronterade
> med den av er framröstade högerpolitik som då gynnar er själva.

Och han som skall rösta på socialdemokraterna för att han vill ha
pengar utan någon motprestation vill inte att hans framröstade
vänsterpolitik skall gynna honom själv?

0 nya meddelanden