Folkpartiet och samtycke

Ulf Sundin

oläst,
15 nov. 2013 06:08:572013-11-15
till
På Folkpartiets landsmöte presenterade partiledningen
att man vill skärpa sexualbrottslagen. Det ska, enligt DN
http://www.dn.se/nyheter/politik/folkpartiet-kraver-samtycke-for-sex/
krävas bevis på att samtliga deltagare i en sexualakt sagt
ja till att deltaga.

Man undrar om de begriper vad det är de föreslår.
Min gissning är att de flesta sexualakter äger rum
utan att det finns några bevis för att alla explicit
samtyckt. Det innebär att om någon i efterhand ångrar
sitt deltagande, så kan övriga deltagare anklagas för -
och åtalas och dömas för - våldtäkt. Då vill det till
att man litar på sina sexualpartners om det ska bli
något av. Om man inte hyser sådan solid tilltro till
sina presumtiva sängkamrater, så får man se till att
ordna att bevis kan presenteras ifall någon skulle
ångra sig.

Man undrar Folkpartiet tänker sig skulle fungera.
Kontrakt i pappersform med underskrift?
Videoinspelning av muntligt avtal med telefonen?
Tja de ovanstående skulle kanske fungera för att
avgöra huruvida alla inblandade samtyckt till
något, men inte kunna användas för att avgöra mer
specifika frågor. Vad kan man göra mot invändningar som:
- "Jo, jag var med på att grovhångla, men hade inte
tänkt mig någon penetration"
- "Visst ville jag knulla, men jag gick inte med
på att göra det mer än en gång"
Tja, man kan alltså inte nöja sig med att dokumentera
själva samtycket, man måste alltså även dokumentera
hela förloppet.

Allt detta för att några stolliga feminister i Folkpartiets
ungdomsförbund tror att det finns marginalröster att hämta.

/Ulf Sundin

- Kelle

oläst,
16 nov. 2013 18:54:452013-11-16
till
Ulf Sundin <sund...@gmail.com> skrev:
Hehe, det var värst vad Sundin tar i. Ok, det är mycket möjligt att det är
några stolliga feminister i Folkpartiets ungdomsförbund som ställer til
detta för de mer seriösa flkpartisterna. Kanske flickorna inte har något
stöd alls från moderpartiet? Jag an tänka mig att de mer erfarna damerna i
partet säkert har lärt sig att ta betalt för sina tjänster på nått
"vackert" sätt ;)

Som ett försvar till de mer vuxna och sansade inom detta partiet, kan jag
meddela att jag såg och hörde i SVT:s "Debatt" häromkvällen att Allan
Widman ta parti för en Dragan, som i Kiruna startat en "resturang" med
strippshow.

Jag antar att det handlar om att locka till sig gruvarbetare med stor
plånbok och där det på menyn an läsas att "Stöl, Margerita och fita" kan
erbjudas. Något som ska göra att hårt arbetande karlar ska bli lite
gladare under de mörka vinterkvällarna, just tack vare denne företagare
Dragan... som kommunledningen (iaf tillfälligt) satt stop för.

PS! Inlägget i "Debatt" kan ses ungefär 28 minuter in i programmet. Klicka
bara på länken:
http://www.svtplay.se/video/1565538/del-11-av-17?tab=klipp&sida=1

Nå , det är tydligen högt i taket inom detta Folkparti idag.
Personligen hoppas jag att de ramlar ur riksdagen efter 2014.
--
Kjelle

Ulf Sundin

oläst,
18 nov. 2013 11:24:262013-11-18
till
On Sunday, November 17, 2013 12:54:45 AM UTC+1, - Kelle wrote:
> [...]

[...]

> Hehe, det var värst vad Sundin tar i. Ok, det är mycket möjligt att det är
> några stolliga feminister i Folkpartiets ungdomsförbund som ställer til
> detta för de mer seriösa flkpartisterna.

De fick trots allt stöd och bifall på landsmötet.
Huruvida det är ungdomsförbundare som ligger bakom förslaget,
så var det mest en misstanke/gissning. Hur landsmötet kan
gå med på det är obegripligt.

För övrigt noterade jag att Hanne Kjöller skrivit i DN
om saken (efter mitt inlägg):
http://www.dn.se/ledare/signerat/folkpartiet-desperat-jakt-pa-nya-kunder/
(om du nu tål att läsa hennes "fascistiska" artiklar).

> Personligen hoppas jag att de ramlar ur riksdagen efter 2014.

Det gör förvisso inte jag, men man får ju lätt tanken
(liksom f.ö. också Kjöller) att det rör sig om ett parti
som desperat letar efter någon fråga som kan användas för
profilering. Det kan jag iofs förstå, men tycker att man
kunde ha försökt hitta någon fråga som bär en mer liberal
prägel. Vad har man egentligen vunnit om man i stället för
att profilera sig som "skolpartiet", numera är partiet
som satsar på skolan, samtyckeslag och tre pappamånader?

För mig ter sig detta lite som när Centerpartiet försökte
att bli nåt mer än ett enfrågeparti (kärnkraften), och
då kom på att man inte bara var mot kärnkraft, utan också
mot broar och aluminiumburkar.
Ska man profilera ett parti så ska man försöka hitta
sakfrågor eller vinklar som *både* anknyter till partiets
kärna, men också kan tänkas ha något slags folklig
resonansbotten. Vad gäller samtyckeslag (och pappamånader)
så är utgångspunkten icke-liberal (alternativt anti-liberal)
och den folkliga förankringen i det närmaste noll.

/Ulf Sundin

Ulf Sundin

oläst,
18 nov. 2013 12:19:192013-11-18
till
On Monday, November 18, 2013 5:24:26 PM UTC+1, Ulf Sundin wrote:

Nu verkar även andra skribenter ha börjat summera
de folkpartistiska vägvalen i helgen, och man noterar
t ex kamikaze-politiken (Euron) och mer antiliberala
förslag (hyresregleringar).

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/11/18/han-som-sat-han-vat-folkpartiet/
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/11/18/vad-tycker-alla-spoken-om-euron-tro/

/Ulf Sundin