Avundsjukans land nummer ett på jorden

1 view

Avos

Märkligt att på svenska används bara avundsjuka om fattigas berättigade
krav på trygghet, medans samma handling, fastän värre, när de avvisar
nämnda krav på trygghet görs av de som redan har det bra, benämns
"missunnsamhet": Enligt bibeln är avunden en dödsynd, medans
missunnsamheten anses som något mindre.
Denna paradox verkar bara finnas i svenskan. För på engelska heter
avund/missunsamhet envy/jelosy, medans det på svenska betecknar olika
människor som utövra samma döds-synd.

För mig, så har jag för länge sedan insett att avunden uppkommer hos de
som lider av materiell fixering. De sparkar nedåt, mot andra som
försöker komma sig upp. Det är de materiellt fixerade som är avundsjuka
på fattiga, och inte tvärt om som svenskarna säger. När Volvochefen ser
svältande barn i Etiopien få pulvermjölk av Röda korset på sin hdtv
skriker han "VARFÖR FÅR DE, MEN INTE JAG ?!?!"
--
Ett Annat Sverige http://avos.egetforum.se Om det Sverige myndigheterna
bekämparr

Hans Bjärstål

> Denna paradox verkar bara finnas i svenskan. För på engelska heter
> avund/missunsamhet envy/jelosy, medans det på svenska betecknar olika
> människor som utövra samma döds-synd.

Du kan inte föreställa dig att det finns fler än dessa 2 språk här i
världen?

mvh

Hans Bjärstål

Avos

Hans Bjärstål skrev:
Vad vill du säga med denna upptäckt ?

Hans Bjärstål

"Avos" <avo...@tele2.se> a écrit dans le message de news:
ftkqh1$efk$3...@aioe.org...

> Vad vill du säga med denna upptäckt ?

När du skriver "Denna paradox verkar bara finnas i svenskan. För på engelska
heter......../ " och inte gör någon jämförelse med ytterligare språk, kan
man uppfatta det som om du tror att det bara finns 2 språk här i världen,
svenska och engelska.

mvh

Hans Bjärstål

Avos

Hans Bjärstål skrev:

Du vill då alltså konstatera att det finns flera språk i världen ?

Hans Bjärstål

"Avos" <avo...@tele2.se> a écrit dans le message de news:
ftkrlr$jn5$2...@aioe.org...

Vid sidan av svenska och engelska talar jag själv franska och lite tyska och
min fru talar spanska, så jag vet med säkerhet att det finns i alla fall 5
språk och jag har vid ett flertal tillfällen hört människor tala utan att
jag förstått vad de säger vilket torde innebära att det finns minst
ytterligare ett språk, det vill säga totalt MINST 6 språk, och inte 2 som du
försöker göra gällande. Jag tror inte du kan utesluta att det i något av
dessa ytterligare MINST 4 språk finns uttryckssätt som är jämförbara med de
svenska.

mvh

Hans Bjärstål

Avos

Nej hans. Jag har inte gjort gällande att det bara finns två språk i
världen. Du har ju påpekat att du vet att det finns mer än 2 språk i
världen i inlägget innan förövrigt. Var det allt ?

Anneli Halme

On 10 Apr, 12:49, Hans Bjärstål <hansbjars...@hotmail.com> wrote:
> [...]

> man uppfatta det som om du tror att det bara finns 2 språk här i världen,

"avos" påstår sig ju tala ryska förutom svenska.

Själv vet jag inte hur jag skall gradera mina språkkunskaper.
skandinaviska dialekter som danska o norska kan väl inte anses som
fråmmande språk. Inte heller estniska o ingermanländska utifrån mitt
andra språk finskan. Lappskan är nog jämförligt med Älvdalsmål. där är
det betydligt krångligare.

Ryska, ivrit, arabiska, spanska,italienska o japanska räknar jag som
egna språk dock.

Hur räknar ni för övrigt Latin, klassisk grekiska o Koiné samt
hebreiska?

Så ärligt talat jag vet inte hur många språk jag kan och hur många det
finns.

Anneli

Fredrik :Ostman

>-----< Avos >

> Märkligt att på svenska används bara avundsjuka om
> fattigas berättigade krav på trygghet

Det är inte sant. Det finns flera skatter och liknande system i
Sverige som inte alls bidrager till att svaga och fattiga får det
bättre, utan som bara skadar dem som inte är svaga och fattiga. På
rent jävelskap. Den som tycker att dessa system är bra är avundsjuk
och begår en dödssynd, som du mycket riktigt påpekar. Till dem som gör
det hör bl.a. större delarna av Socialdemokratiska Arbetarepartiet och
Vänsterparitet (kommunisterna).

> medans samma handling, fastän värre, när de avvisar
> nämnda krav på trygghet görs av de som redan har det
> bra, benämns "missunnsamhet":

Det är inte riktigt sant. Missunnsamhet kan rikta sig mot såväl den
som är rikare som den som är fattigare. Är det kanske "njugghet" du
far efter?

> Denna paradox verkar bara finnas i svenskan. För på
> engelska heter avund/missunsamhet envy/jelosy

"Jealousy" har många betydelser, men betecknar inte sällan svartsjuka,
en speciell, icke-pekunjär form av avundsjuka. Men engelskan har
förstås också flera olika ord, t.ex. "grudge".

> När Volvochefen [...]

Försöker du göra som Eskil Block? Bli åtalad och fälld för förtal? Du
skall inte uttala dig så lättvindigt om identifierbara personer.
Volvochefen är också en människa med känslor, familj, vänner och
rättigheter. Han är inte ett abstrakt objekt.

--
Fredrik Östman

Ulf Sundin

Vad tror du då Hans avsåg med

"Jag tror inte du kan utesluta att det i något av dessa ytterligare
MINST 4 språk finns uttryckssätt som är jämförbara med de svenska"

/Ulf Sundin

Avos

Fredrik :Ostman skrev:

> [...]
> och begår en dödssynd, som du mycket riktigt påpekar. Till dem som gör
> det hör bl.a. större delarna av Socialdemokratiska Arbetarepartiet och

När jag satt fastlåst inne i stan med låg inkomst, och skyhöga fasta
avgifter, saknade livet mening. det var omöjligt att ta sig ur detta.
Livets mening var att stiga upp ur sängen, sedan gå tillbaka till sängen
och lägga sig i den igen.
Barnen kunde jag inte ge någonting. Laga grejer var omöjligt då man inte
har någonstans att ha en verkstad, eller ställa upp bilar och
reservdelar. Lagra mat och saker man köpt gick inte heller.Folk kunde
smutskasta mig så mycket de hade lust till som en person som inte
ändrade på sitt liv.

Skillnaden för att bli fri människa var att jag nu äger ett hus taxerat
till 24 000 kr. Det var allt som behövdes för att jag ska leva med sunda
utgifter, som jag valt att skaffa mig själv, valfrihet och oberoende. Om
folk inte missunnnade låginkosttagare denna frihet, skulle
klassmotsättningar vara ett glömt ord.

> [...]
> en speciell, icke-pekunjär form av avundsjuka. Men engelskan har
> förstås också flera olika ord, t.ex. "grudge".

Jag gick nu efter ordboken, och där framgick att att jelosy och envy var
synonymer. Iaf på ryska så används samma uttryck för fattig som för rik.
Jag tycker att det är relevant att tala om, då uppkomlingar som kommit
sig upp sparkar nedåt. När man exempelvis talar om att man vill starta
ett företag, så ser man det tydligt. Folk som redan har det bra, slår
mot de som kommer efter dem, till synes utan vettig orsak.

> [...]
> Volvochefen är också en människa med känslor, familj, vänner och
> rättigheter. Han är inte ett abstrakt objekt.

Det där var ett gammalt citat, men jag glömde att det var skillnad på
folk och skit här i gruppen.

Avos

Ulf Sundin skrev:

Jag tror att det betyder att han tror och inte utesluter.

Avos

Anneli Halme skrev:

> Så ärligt talat jag vet inte hur många språk jag kan och hur många det
> finns.

Men det är ju bra då om du bara kan de som finns, annars hade det ju
blivit väldigt många ?

Avund

Tue, 08 Apr 2008 14:07:32 +0200, Avos ba:

> Denna paradox verkar bara finnas i svenskan. För på engelska heter
> avund/missunsamhet envy/jelosy, medans det på svenska betecknar olika
> människor som utövra samma döds-synd.

Nå, du som har lärt dig ryska utomlands, vad heter det på det språket?

Charlie.
--
"I'd love to go out with you, but my favorite commercial is on TV."