Blodprøver: referenceværdier

Klaus Alexander Seistrup

to Sosu-gruppen
Hej sosu'er

Er der nogen der ved hvor man kan finde referenceværdier for blodprøver
(K⁺, Na⁺, kreatinin, CRP, …)? Jeg har efterhånden lært at CRP skal
være under 10 mg/L og at blodsukkeret helst skal ligge i intervallet
4,2–6,2 mmol/L, men det kunne være rart med en oversigt over de
almindeligste referenceværdier.

Er der nogen som kender nogle gode links?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen · Denmark

Klaus Alexander Seistrup

to Sosu-gruppen
Hej Sosu'er

For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> Er der nogen der ved hvor man kan finde referenceværdier for
> blodprøver (K⁺, Na⁺, kreatinin, CRP, …)?

Jeg har fundet flg. sider fra KAS Gentoftes klinisk-mikrobiologiske
afdeling på sundhed.dk:

Metodeblade A-H:
http://xrl.us/metodeblade1 (kort link til sundhed.dk)
Metodeblade I-Å:
http://xrl.us/metodeblade2

Gid jeg gad‼

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup,
Hold A, April 2006,

Klaus Hansen

to sosu...@googlegroups.com
Hej Sosu - Klaus

Mange tak for linket. Jeg har selv manglet information om de forskellige
værdier og hvornår de tages. De er jo bla. en del af de urinstix som vi vel
alle tager ved indlæggelsen, og ved formodede elektrolyt-ubalancer. Jeg har
spurgt på min afdeling hvor jeg finder noget om disse værdier, hvilket ingen
har kunnet svare mig på.
Disse links er bare super!

Mvh
Klaus Hansen
Hold A, April-06

Hent en gratis SPAMfighter her.

Klaus Alexander Seistrup

to Sosu-gruppen
Klaus Hansen skrev:

> Disse links er bare super!

Linkene er ok, og det er rart at kunne slå værdier op hvis man lige
står og mangler. Men det kunne være rigtig rart at have "alle"
værdier samlet i én tabel, ikk'? På min afdeling har sygeplejersken
lavet nogle små blade i A6-størrelse (nedkopieret fra A4) med
huskepunkter om fx patientmodtagelse, præoperative forberedelser,
smertebehandling, epikrise m.m. Bladene er så samlet i et lille
plastikchartek ("grønspættebogen"). Det er rigtig rart at have ved
hånden, så man husker det hele. Jeg kunne godt tænke mig osse at have
referenceværdier for blodprøver i den grønspættebog, men jeg har ledt
og ledt på nettet. Måske tager jeg mig sammen en dag og downloader
alle de metodeblade og stykker værdierne sammen i en tabeloversigt,
måske ikke. ;) Men, øh, var det ikke sådan en bog Henrik pønsede på
at få udgivet?

Mvh,
Alex.

--
Klaus A Seistrup
www.seistrup.dk

Klaus Alexander Seistrup

to Sosu-gruppen
For lidt siden skrev jeg bl.a.:

> Jeg kunne godt tænke mig osse at have referenceværdier for blod-
> prøver i den grønspættebog, men jeg har ledt og ledt på nettet…

Høh, jeg skulle have startet med at lede på engelsk fra starten af‼
Se hvad jeg lige fandt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reference_ranges_for_common_blood_tests

Til gengæld kan man måske ikke umiddelbart bruge værdierne, for jeg
ved at på KAS Gentofte siger de at CRP skal ligge under 10 mg/L, mens
tabellen ovenover siger 8 mg/mL. Hm…

Måske skulle vi få os en sosu-wiki et sted, så vi selv kan samle og
redigere vores stof i fællesskab?

:)

Mvh,
Alex.

--
Klaus A Seistrup
www.surdej.dk

Klaus Alexander Seistrup

to Sosu-gruppen
Hej sosu'er

Jeg har forsøgvis stykket en referencetabel sammen af værdier fundet i
tidligere nævnte metodeblade fra klinisk-biokemisk afdeling (jeg kom
vistnok til at sige klinisk-mikrobiologisk sidste gang, men meningen
var god nok). Nogle analyser så exotiske ud, og andre havde
normalvædier der var svære at sætte op i tabel, så jeg har ikke
medtaget alle værdier. Hvis I savner nogen, eller hvis I finder fejl,
så sig endelig til.

Tabellen kan hentes fra:
http://sosudk.googlepages.com/labref.pdf

Mvh,