Voornamen

w...@hetnet.nl

Hallo,
Ik kom in doopregisters van Niew Amsterdam (USA) zo rond 1600/1700 veel
namen tegen welke in de verkleinvorm zijn geschreven. Meestal is wel
duidelijk dat het om een meisje gaat -Claertje, Claertie, Annetje, Annetie-
maar soms ga je twijfelen, zoals bij:
Hubertje en Willempie. Vooral bij Willempie ga ik twijfelen. Ik neig ertoe
om er vanuit te gaan dat het toch om meisjes gaat, maar wie kan mij hier
iets meer over vertellen?
Met alvast mijn dank,
Vriendelijke groet,
Willem

Miriam Klaassen

Op Texel komt Willempje een doodenkele keer wel voor en dan gaat het om een
dochter. Nuttig in dergelijke gevallen kan de oude Prisma-voornamengids zijn,
waarin niet alleen de oorsprong van namen staat vermeld, maar ook waar en
wanneer de naam voorkomt. Helaas heb ik nu het boekje niet bij de hand, anders
zou ik je de exacte titel geven.

Miriam Klaassen
homepage Texelse genealogie
http://www.casema.net/~mwk