Westfaalse Bos (Haarlem 18e eeuw)

ubbenkotte

Hallo,

Vanuit het Münsterland trokken in de 18e eeuw verschillende mensen
naar Haarlem om daar in de textiel te gaan werken. In het boek
Geschiedenis van Holland, 1572 tot 1795, (http://books.google.nl/books?
id=Fkq8...bos%22&f=false), wordt de "Westfaalse Bos" genoemd, als een
vereniging, die leden in nood hielp (leden uit het Münsterland en
Twente). De schrijver van het boek noemt ook een bron voor de
Westfaalse Bos: A. Schulte, "Die Mitglieder der "Westphalschen Bos" in
Haarlem, 1720-1743". Beiträge zur Westfälischen Familienforschung 1
(1938) 161-178. De vraag is nur waar Schulte archiefonderzoek heeft
gedaan. Liggen er in Haarlem archiefstukken over de Westfaalse Bos? Ik
heb geprobeerd om via Internet te zoeken in het archief van Haarlem,
maar kon niets vinden. Wie weet meer?

Met vriendelijke groet,

Freddy

Richard Keijzer

Dag Freddy,

Vroeger werd zo'n groep ook wel aangeduid met "bus", de
Zijdewerkersbus, bijvoorbeeld. Misschien hebben ze wel stukken als je
zoekt op bus in plaats van bos?

Groeten van Richard

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Dag Freddy,

Zonder een direct antwoord op je vraag te weten, is mijn ervaring dat een
email naar het Noord-Hollands Archief meestal een goed antwoord oplevert.
Naar verluid wordt er hard gewerkt om de online inventarissen van het NHA
uit te breiden, maar is er nogal wat achterstand.
Anagezien mijn voorouders uit Neuenkirchen in Westfalen afkomstig waren en
er diverse in de textiel werkzaam waren, ben ik ook geïnteresseerd in wat je
onderzoek oplevert.

Michaël Boers, Haarlem
E-Mail: michael.boers @ hccnet.nl
Research: Boers/Buhrs/Buers/Buhr, Distelbrink, Keulemans/Ceulemans, Reuvers,
Liesoij/Liesoy/Lisois/Liegois, Franscella/Fransella/Francella

ubbenkotte

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Richard en Michaël,

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Met "bus" ben ik jammer
genoeg niet verder gekomen. Ik heb ondertussen al wel een mailtje naar
het Noordhollands Archief gestuurd. De vraag naar de Westfaalse Bus
komt eigenlijk niet van mij, alhoewel ik wel geinteresseerd ben in de
Twentse leden. Franz Josef uit Neuenkirchen bij Rheine heeft
familieleden die in de 18e eeuw naar Haarlem zijn vertrokken. Hij is
overigens ook op de hoogte van de familie Buers/Buhrs. Misschien kan
hij je verder helpen, Michaël.

Gegroet,

Freddy

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Dank je wel, Freddy,

Ik heb inmiddels de oorspronkelijke nieuwsgroep gevonden waar Franz Josef de
vraag heeft gesteld en ik heb hem reeds antwoord gegeven en een wedervraag
gesteld. De website van Carl Ross en Klaus Schmittwilken uit Neuenkirchen
(http://www.schmittwilken.net) bevat trouwens wel gegevens over de mensen
naarnaar Franz Josef vroeg. Vreemd dat hij deze website niet genoemd heeft.

De eerste Boers in Amsterdam (1777-1816) trouwde trouwens met een vrouw uit
Goor. Ze zijn in Amsterdam getrouwd in 1809. Mogelijk dat hij onderweg van
Neuenkirchen naar Amsterdam wel in Goor gepauzeerd heeft.

ubbenkotte

Hallo Michaël,

Ik zag ondertussen dat je de weg naar www.ahnenforschung.net gevonden
hebt. Hoe heette overigens de dame uit Goor? Als je huwelijken in
Amsterdam bekijkt, zul je wel vaker zien, dat de bruid en de bruidegom
uit dezelfde streek kwamen. Een rijksgrens was geen bezwaar, want ik
heb het vermoeden, dat de voertaal binnen deze groep het Nedersaksisch
dialect was.

Good goan oet Hengel,

Freddy

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Aleida (Aaltje) Meerdam (een omzetting van de oorspronkelijk achternaam
Meerman). Waarschijnlijk komt zij van de boerderij Meermans Wonner aan de
rand van Goor vandaan. Haar grootvader was Lambertus Meerman die in ±1728 in
Delden trouwt.

ubbenkotte

Hallo Michaël,

Ik heb slechts één Te Meerman in mijn bestand en wel Hendrika
Frederika (*Goor 1850 - †Goor 1925). Zij was een dochter van Johannes
Bernardus t. M. en Wilhelmina Doeschot. Zij was gehuwd met Bernardus
Walhof, een jongere broer van mijn betovergrootvader Hendrikus.

Gegroet vanuit Hengelo

Freddy

PS ik ben benieuwd of het "ons" dit jaar weer lukt om er voor te
zorgen dat jullie in Haarlem de Paasvuren kunnen ruiken. Ze zullen in
de schemering worden aangestoken.

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Latente piromanen allemaal, daar in Twente!
Misschien dat door mijn roots van zowel vader's, als moeder's zijde ik dat
ook zo leuk vind.

Michaël Boers, Haarlem

ubbenkotte

Hallo Michaël,

Het mailtje naar het archief is beantwoord. Ik kreeg een uitvoerige
mail met waardevolle informatie terug van mevr. Van Velden. Zij gaf
mij ook nog enkele andere bronnen.
Ik plaats de tekst van het mailtje hier:
Allereerst is er een kopie van het werk van A. Schulte, 'Die
Mitglieder der Westphalschen Bos' in het Noord-Hollands Archief te
vinden. Uit de bronvermelding bij het artikel blijkt dat de heer
Schulte het (voormalige) Gemeentearchief Haarlem heeft geraadpleegd.

De stukken die hij noemt in de bronvermelding zijn:
1. 'Westfaalse Bos', 1631-1792
2. Schepenentrouwboeken, 1720-1750
3. Trouwboeken van de Gereformeerde gemeente 1721-1749
4. Enkele Verloof- en trouwboeken der Rooms-katholieken
5. Lidmatenboek der Lutherse gemeente
6. Vergoedingenregister van het jaar 1800

Van bovengenoemde stukken zijn een aantal zeker te vinden in het Noord-
Hollands Archief. Zo zijn bij een bezoek aan de locatie Jansstraat de
stukken genoemd onder nr. 1 op te vragen onder depotnummer 1017 C5,
inventarisnummers 173-177 en de nr's 2, 4 en 5 op microfiches in te
zien in de studiezaal.

Naast bovengenoemde stukken zijn er ook een aantal
literatuurverwijzingen die de heer A. Schulte noemt:
E.M.A. Timmer, Knechtsgilden en knechtsbossen in Nederland (1913)
S.C. Regtdoorzee Greup-Roldanus, Geschiedenis der Haarlemmer
bleekerijen (1936)
A. Heppner, Wevers werkplaatsen geschilderd door Haarlemse meesters
der 17e eeuw (1938)

Al deze boeken zijn ook aanwezig in het depot aan de Jansstraat en
aldaar op te vragen en te raadplegen.

Gegroet,

Freddy

M. Boers

to gen-b...@rootsweb.com
Dank Freddy,

Goede tips. Ik zal daar binnenkort eens naar vragen in de jansstraat.

ubbenkotte

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -...
>
> meer lezen »

Hallo Michaël,

Laat je het me weten als je wat gevonden hebt? Franz Josef in
Neuenkirchen is ook geïnteresseerd en mijn interesse gaat uit naar de
Twentenaren.

Good goan,

Freddy