Nogmaals Van Erschel

ubbenkotte

Hallo,

In augustus van het vorige jaar schreef ik dit bericht:
In Mülheim am Rhein trouwen op 12 augustus 1782 Joes. Franc. von
Uersel ex Niel (toegevoegd is in het trouwboek Brabant) en Anna Marg.
Picheler uit Mülheim. Het echtpaar laat hier ook hun 12 kinderen
katholiek dopen onder de naam Van Erschel. Jammer genoeg krijgen de
kinderen de namen van de Duitse peetouders. Als je bij Google Maps
zoekt op Niel kom je in België terecht: Niel bij Antwerpen, Niel,
Niel-
bij-As (prov. Limburg) en Niel-bij-Sint Truiden (prov. Limburg). Er
bestaat ook een plaatsje Ursel bij Knesselare in Oost-Vlaanderen
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Ursel). Zouden er verbindingen met dat
plaatsje kunnen zijn.
Op deze vraag kreeg ik meerdere reacties, die jammer genoeg tot op
heden nog tot niets geleid hebben.
Ondertussen is zijn overlijdensacte ook opgedoken. Johann Franciscus
van Erschel overleed te Mülheim am Rhein op 4 november 1825. De
getuigen geven aan, dat Johann 68 jaar eerder in Mecheln bij Antwerpen
zou zijn geboren. Jammer genoeg worden de namen van de ouders niet
genoemd, omdat de getuigen die niet weten.

Wie weet nu, welk Mechelen bedoeld wordt?

Gegroet vanuit Hengelo,

Freddy

Hetty Kroes

to gen-b...@rootsweb.com

Op 11-jan-2010, om 16:39 heeft ubbenkotte het volgende geschreven:

> [...]

> genoemd, omdat de getuigen die niet weten.
>
> Wie weet nu, welk Mechelen bedoeld wordt?

Dag Freddie,

Ik doe maar een duit in het zakje, maar heb je wel eens gedacht aan
de naam, 'Herschel' een joodse naam afkomstig van Duitsland
indertijd. Ik moest er aan denken omdat ik een familie met die naam
heb gekend.
Wie weet heb je er iets aan.
groet Hetty Kroes.

ubbenkotte

On 11 jan, 20:05, Hetty Kroes <berhe...@kabelfoon.nl> wrote:
> [...]

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Hetty,

Bedankt voor je tip. De gezochte heeft echter de voornamen Johann
Franciscus en huwt katholiek en laat zijn kinderen katholiek dopen. Ik
denk daarom, dat hij niet van Joodse afkomst zal zijn.

Gegroet,

Freddy

Hein Vera

Dag Freddy,

Je schrijft dat de antwoorden niet tot oplossingen hebben geleid, maar
niet wat je er zelf aan hebt gedaan. Ik blijf opteren voor Niel (tussen
Antwerpen en Mechelen in)totdat beter aangetoond is. Voor Mechelen bij
Antwerpen geldt uiteraard hetzelfde, overigens waren de indices dopen
Mechelen daar bij het RA bekend onder Malines(Mechelen). Als het kan,
zou ik er een uitstapje aan wagen. Het archief is meen ik weer open op
de Door Verstraeteplaats. Kan je met de auto mogelijk nog wel parkeren
of met de tram vanaf het Centraal station, of lopen vanaf ��n van de
kleinere haltes.. Ik realiseer me dat het is alweer jaren geleden is,
dat ik er geweest ben...

vr.gr. Hein Vera

ubbenkotte

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Hein,

Ik zoek niet voor mezelf maar voor Silke in Duitsland. Zij leest mee
met de discussie en ik heb haar aangegeven, waar te zoeken. Echter de
archieven in België liggen niet naast de deur en je hoopt altijd, dat
iemand een bericht leest en zegt: "die ken ik!".
Mechelen is ondertussen te vinden op: http://www.dewarevrienden.net/DWV/
. De naam Ussel/Ursel komt daar voor, maar niet de gezochte.

Met vriendelijke groet,

Freddy

ubbenkotte

Hallo Hein,

Ik zie net dat parochieregisters van Niel in het VVF Nationaal Centrum
te Merksem (http://www.geneawiki.be/index.php/
Bewerkte_parochieregisters_van_Niel) liggen. Maar hoe kom je daar in?

Gegroet,

Freddy