Uersel/Ursel ex Niel (Brabant/België)

ubbenkotte

Hallo,

In Mülheim am Rhein trouwen op 12 augustus 1782 Joes. Franc. von
Uersel ex Niel (toegevoegd is in het trouwboek Brabant) en Anna Marg.
Picheler uit Mülheim. Het echtpaar laat hier ook hun 12 kinderen
katholiek dopen onder de naam Van Erschel. Jammer genoeg krijgen de
kinderen de namen van de Duitse peetouders. Als je bij Google Maps
zoekt op Niel kom je in België terecht: Niel bij Antwerpen, Niel, Niel-
bij-As (prov. Limburg) en Niel-bij-Sint Truiden (prov. Limburg). Er
bestaat ook een plaatsje Ursel bij Knesselare in Oost-Vlaanderen
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Ursel). Zouden er verbindingen met dat
plaatsje kunnen zijn.

Met vriendelijke groet uit Hengelo,

Freddy

Henry

ubbenkotte schreef:
> [...]

> bij-As (prov. Limburg) en Niel-bij-Sint Truiden (prov. Limburg). Er
> bestaat ook een plaatsje Ursel bij Knesselare in Oost-Vlaanderen

Er is ook een Niel in Duitsland, tegenwoordig onderdeel van Kranenburg

> http://lexikon.meinestadt.de/kranenburg-niederrhein/wikipedia/Kranenburg_(Niederrhein)

groetjes
Henry

Richard Keijzer

Dag Freddy,

Bedenk wel, dat België in 1782 nog niet bestond, dat gebeurde pas een
jaar of 50 daarna...
Je zult op een oude kaart uit die tijd moeten kijken hoever Brabant
zich uitstrekte en of een van de Niel'en er binnen viel.

Groeten van Richard

ubbenkotte

> Groeten van Richard- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Richard en Henry,

Via een ander Forum kreeg ik de mededeling, dat Brabant vroeger veel
groter was en dat ook een deel van het noorden van het huidige België
Brabant werden genoemd. Bij de inschrijving van de pastoor in Mülheim
staat duidelijk Niel in Brabant genoemd en niet Niel bij Kranenburg.

Gegroet vanuit Hengelo,

Freddy

Huub van Helvoort

Hallo Freddy,

Je schreef:

> [...]

> bij-As (prov. Limburg) en Niel-bij-Sint Truiden (prov. Limburg). Er
> bestaat ook een plaatsje Ursel bij Knesselare in Oost-Vlaanderen

Nog een mogelijkheid is Maasniel bij Roermond.
Kijk maar eens op deze pagina, en vooral de eerste regel:
http://www.maasniel.nl/Geschiedenis/De_betekenis_van_de_naam_maasniel.htm

Verder worden ook nog andere mogelijkheden genoemd.

M.vr.gr. Huub.

--
reply to hhelvooort with 2 'o's
Always remember that you are unique...just like everyone else...

Hein Vera

Freddy,

Je zou eens kunnen zoeken onder het geslacht Van Ursel en de Graven van
Ursel. Die waren nl nogal vertakt in Brabant en kunnen mogelijk direct
of indirect (bastaarden) tot anschluss leiden.

In C. Verstrepen Schepengriffie Niel 1653-1796 kom ik 'm echter niet
tegen, noch in diens werk over het notariaat van Boom en Niel.

Wellicht kan je eens bij Mark Verlinden aankloppen:
http://tenboome.webruimtehosting.net/Boom/index.php

vg HV

succes en vg hv

ubbenkotte schreef:

> [...]

> groter was en dat ook een deel van het noorden van het huidige Belgi�
> Brabant werden genoemd. Bij de inschrijving van de pastoor in M�lheim

Hein Vera

ter aanvulling
http://tenboome.webruimtehosting.net/Boom/lijst.php?achternaam=Van%20Ussel

vg hv

ubbenkotte

On 20 aug, 20:53, Hein Vera <vera0...@wxs.nl> wrote:
> ter aanvullinghttp://tenboome.webruimtehosting.net/Boom/lijst.php?achternaam=Van%20...

> vg hv

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Hallo Huub en Hein,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zoek verder in de richting
die jullie hebben aangegeven.

Gegroet,

Freddy