Huwelijksinschrijvingen Amsterdam (verschil kerk en pui?)

ubbenkotte

Hallo,

Wat is precies het verschil tussen de "Huwelijksinteekeningen van de
Puy" en die uit de trouwboeken van de stad Amsterdam. Ik vond deze
opmerking op: http://dbnl.nl/tekst/_tij003192901_01/_tij003192901_01_0023.php
. Dus de inschrijvingen op het stadhuis voor mensen die de
staatsgodsdienst niet hadden en die in de kerk, indien men de
staatsgodsdienst wel had. Klopt dit, of is deze conclusie te simpel en
voorbarig?

Met vriendelijke groet,

Freddy

Rob Bishoff

ubbenkotte schreef:

Het klopt. De inschrijving werd voorgelezen in de (hervormde) kerk, maar
als het paar (of ��n van hen) een andere godsdienst had, werd het
voorgenomen huwelijk aan de pui van het stadhuis aangeplakt. Voor een
grondige uitleg:
https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/overzicht/5001.nl.html#idc_EGg7m
onder het kopje 'trouwen'
groeten, rob

ubbenkotte

On 13 mei, 12:13, Rob Bishoff <NOSPAMr.bish...@chello.nlNOSPAM> wrote:

> [...]
> als het paar (of één van hen) een andere godsdienst had, werd het

> voorgenomen huwelijk aan de pui van het stadhuis aangeplakt. Voor een

Hallo Rob,

Hartelijk dank voor je uitleg en de link.

Gegroet,

Freddy

Eddy Landzaat

ubbenkotte <ubben...@hotmail.com> beitelde in het scherm
news:05f25fc9-4228-4f0e...@i9g2000yqi.googlegroups.com :

Het "aanplakken aan de pui" ging in ieder geval door tot in de jaren
zeventig vn de vorige eeuw. De gemeente Beverwijk had in die jaren naast de
hoofdingang een kast met mededelingen, waaronder huwelijks- en
ondertrouwaankondigingen.