Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

wiewaswie: de toon is inmiddels gezet

14 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Richard Keijzer

ongelezen,
21 dec 2010, 12:57:0521-12-2010
aan
Dag allen,

Vanaf vandaag is er een publieksblog verschenen op de website
wiewaswie.nl, de beoogde opvolger van Genlias. Het feit wordt
aangekondigd in een berichtje van drie alinea's, waar maar liefst
zeven keer de term "je" in voorkomt. Daarnaast in de rechterkolom nog
twee keer.

Nou het is wel duidelijk, het wordt een soort Ikea, waar het personeel
ook continu loopt te jij-jen en jouwen. Buitengewoon irritant vind ik
dat.

Prachtig, weten we meteen op welk publiek ze zich gaan richten. In elk
geval niet op mij.

Groeten van Richard

pcramwinckel

ongelezen,
21 dec 2010, 19:19:5421-12-2010
aan

helemaal mee eens, Richard :
Ik kreeg al een aantal keren een nieuwsbrief van senior-net België,
waarin nu ook de hele tijd (ja, ja, zelfs nu in België)
getutoyeerd wordt (jijjouwen= je'en en jou'wen), en heb hen
schriftelijk ook al verzocht ,
toch alstublieft niet naar dat niveau te zakken ...helaas, zonder
enige resulaat, want de volgende
nieuwsbrief ging er doodleuk mee door.

Jammer.

Pieter

meederdeel van zijn ontvangers.

Richard van Schaik

ongelezen,
21 dec 2010, 19:34:4421-12-2010
aan
On 22-12-2010 01:19, pcramwinckel wrote:

> [...]

> schriftelijk ook al verzocht ,
> toch alstublieft niet naar dat niveau te zakken ...helaas, zonder

Is wel ook heel verwarrend nu, ik heb er een bloedhekel aan met "u" en
"meneer" (of oom) aangesproken te worden maar wens natuurlijk wel met
respect bejegend te worden binnen de meer familiaire termen. De
middenweg word dan wat lastiger gemaakt. Ik denk echter dat Richard
zeker een gelijk aan zijn kant heeft, onbekenden spreek je niet aan met
jij en jou en aanverwant. Daar hoort meer formeel geschreven te worden.
Ik zal echter altijd *daarna* proberen dit formele te overbruggen.

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik
f.m.a.vans...@THISziggo.nl

@zonnet.nl Herman van der Woude

ongelezen,
21 dec 2010, 19:59:3521-12-2010
aan
Richard van Schaik schreef op woensdag, 22-12-2010, het volgende:

> [...]
> hoort meer formeel geschreven te worden. Ik zal echter altijd *daarna*

Over het algemeen is het vooral dat popiejopietoontje dat in mailings
en wat dies meer zij wordt gebezigd, dat ergerlijk is: "wij zullen het
voor jou wel eens even zo regelen zodat jij je daarover geen zorgen
meer hoeft te maken."
Dat tutoyeren - of in het Vlaams kennelijk jijjouwen (ik kende dat
woord nog niet) - is komen overwaaien uit Zweden en Engeland. Ik ken
geen Zweeds, maar ik heb me laten vertellen dat daar heel snel en heel
makkelijk getutoyeerd wordt, zelfs tegen leden van de regering en het
koninklijk huis hoewel het Zweeds ook een equivalent heeft voor u en
uw. Daar was dat een taalontwikkeling van de twintigste eeuw. Maar uit
dat tutoyeren daar hoeft nog geen disrespect voor de
aangesproken/aangeschreven partner te blijken (zie koninklijk huis en
regering). Het is maar hoe je het brengt. Ikea (dat ik verder ook niet
wil verdedigen) bezigt het jij en jou(w) vanuit die Zweedse zienswijze
- schiet ook nogal eens door in mijn oren en ogen.
De taal die wij allemaal wel kennen (of denken te kennen) is het
Engels, waar you staat voor zowel jij als u. Men spreekt in het Engels
Her Majesty of Mr. President immers ook aan met you en uit de context
blijkt wel of wij Nederlanders (en Vlamingen, en Duitsers of Fransen)
dan "u" of "jij" bedoelen.

Tegen het Zweedse gebruik van jij en jou(w) en tegen het Engelse you
heb ik geen bezwaar, zolang er toch een zekere distantie en respect
blijkt van en voor de aangesprokene/aangeschrevene, maar helaas - maar
al te vaak zien we dat er een soort "ouwejongenskrentenbroodsfeer"
wordt opgeroepen en geef me dan maar weer gewoon u en uw!

--
Met vriendelijke groet,
Herman van der Woude

JWM

ongelezen,
22 dec 2010, 02:24:3422-12-2010
aan gen-b...@rootsweb.com
G'dag eh!

Ah..........
""onbekenden spreek JE niet aan met jij en jou en aanverwant.""
Hmmm...

Zou MEN dat kunnen schrijven/zeggen als:
""onbekenden spreekt MEN niet aan met je en jij en aanverwant."" ???

;)

It is so easy in English where you can say "you: for "je/jij" or for "U"

I even write U in my e-slang when I want to tell U something in a polite and
yet efficient way...

JWM

> [...]

jij en jou en aanverwant. Daar hoort meer formeel geschreven te worden.
Ik zal echter altijd *daarna* proberen dit formele te overbruggen.

quotes in the subject and the body of the message

aura@wiewaswie

ongelezen,
22 dec 2010, 03:58:0622-12-2010
aan
Beste allen,

Zou ik me in de discussie mogen mengen? WieWasWie.nl heeft als doel
het aanspreken van een veel breder publiek dan tot nu toe werd gedaan.
Intern hebben we ook een lange discussie gevoerd over de
aanspreekvorm, jij of u. Uiteindelijk heeft 'je' gewonnen omdat we met
WieWasWie.nl de drempel lager willen maken, niet alleen door het gemak
en de vormgeving maar ook door de persoonlijke toon. U creëert
afstand, jij verkort afstand.
Hebben jullie een suggestie waarbij we zowel de drempelverlaging
bereiken als niemand tegen het hoofd stoten? Zou het een idee zijn om
als homepage niet de blog te gebruiken maar een van de andere
pagina's?

Met vriendelijke groet,
Aura Scaringi
WieWasWie.nl

> [...]
> jij en jou en aanverwant. Daar hoort meer formeel geschreven te worden.
> Ik zal echter altijd *daarna* proberen dit formele te overbruggen.

Frank Simons

ongelezen,
22 dec 2010, 04:54:0722-12-2010
aan
On 22-12-10 09:58, aura@wiewaswie wrote:
> [...]
> bereiken als niemand tegen het hoofd stoten? Zou het een idee zijn om
> als homepage niet de blog te gebruiken maar een van de andere

Beste Auri,

Het is niet alleen de kwestie van de aanspreekvorm. Ik denk dat de
deelnemers van dit forum niet zozeer zijn gevallen over het gebruik van
‘je’ en ‘jij’ maar over de combinatie van taal en aanspreekvorm in de
eerste alinea.
De tekst is onevenwichtig van opbouw. De eerste alinea is Jip en Janneke
taal. De tweede en derde alinea zijn de zinnen langer en veel zakelijker
van toon. Er worden zelfs moeilijke woorden (contouren) en afkortingen
(wie van de brede doelgroep kent de afkorting ‘VOC’?) gebruikt.
Zorg er voor dat bij het benaderen van de nieuwe doelgroep, de ervaren
groep van genealogen niet wordt afgestoten. In de fora zijn deze
ervaringsdeskundigen onmisbaar om de nieuwelingen te ondersteunen.

Frank Simons
(halve nieuweling in genealogie)

aura@wiewaswie

ongelezen,
22 dec 2010, 04:59:0622-12-2010
aan
Beste allen,

Op basis van jullie reacties en die van anderen, heb ik wat kleine
aanpassingen aan de blog/website gedaan. Kunnen jullie me laten weten
of het tutoyeren nu minder storend is?

Met vriendelijke groet,

Aura Scaringi
WieWasWie.nl

JWM

ongelezen,
22 dec 2010, 05:02:1422-12-2010
aan gen-b...@rootsweb.com, au...@wiewaswie.nl
It fascinates me no end to see this discussion...

For instance, correct me if I am wrong, but the "familiar form" is "je" or
"jij" in the single case and "jullie" in the plural...

So instead of saying "Hebben jullie een suggestie ..." which is hardly
noticed as a familiar, "Hebt U suggesties?" would be the more formal... not?

Personally I have very little problem with the use of "je" and "jij", when
it is amongst "peers", in a generational sense... but find it offensive when
a "snotnose" addresses an older person that way... That said I hasten to add
that "The times, they are a-changin' "...

The choice of "je" ( friendlier than "jij" ? ) , "jullie" ( no choice! ) and
"U" will hardly detract from - nor add to - the content and quality of the
genealogical database.

To suggest that the "tone" has been set... and to dismiss or dish
"wiewaswie" for that reason is absurd in my book...

Surely there are more important issues.

As always,

JWM

PS With words such as "homepage" and "blog" mixed into the "Dutch", why not
simply adopt 100% English instead of this mishmash???

CC: aura@wiewaswie

Beste allen,

@zonnet.nl Herman van der Woude

ongelezen,
22 dec 2010, 05:15:2322-12-2010
aan
aura@wiewaswie schreef op woensdag, 22-12-2010, het volgende :

> [...]
> bereiken als niemand tegen het hoofd stoten? Zou het een idee zijn om
> als homepage niet de blog te gebruiken maar een van de andere

Persoonlijk stel ik het zeer op prijs dat u als vertegenwoordigster van
WieWasWie.nl zich mengt in de discussie. Het geeft al aan dat men zich
bij uw instelling vragen stelt hoe de bezoeker te benaderen ("lange
discussie").

Zoals ik in mijn vorige bijdrage in deze discussie al aangaf, zie ik
het oprukken van "je" en "jij" ten koste van het formele "u" als een
(naoorlogse) ontwikkeling onder invloed van het Engelse "you", mede
versneld door het gejij en gejou van Ikea, want in Zweden bestaat "u"
ook, maar vindt er hoe langer hoe meer een verschuiving plaats naar
"jij". Ikea meent kennelijk het eigen Zweedse in het buitenland te
moeten uitdragen door de klant daar ook met jij en jou te bejegenen. Ik
voeg daar nu nog aan toe dat de popzenders ook hebben bijgedragen aan
het populariseren van "je en jij". "Tegen het Zweedse gebruik van jij
en jou(w)", zo schreef ik ook, "heb ik geen bezwaar, zolang er toch een

[...]

Het gaat mij, zoals u begrijpt om de "ouwejongenskrentenbroodsfeer" of
het gevaar dat die wordt opgeroepen als u en uw website de bezoeker
gaat tutoyeren.
En nu ga ik zeuren, daar ben ik me terdege van bewust en ik bied op
voorhand mijn excuses daarvoor aan.
Op uw website lees ik onder meer: "Waarschijnlijk heb je in de
wandelgangen al over WieWasWie.nl gehoord, of heeft iemand je over ons
verteld. In ieder geval ben je op zoek naar de wortels van jouw
identiteit, of die van een ander. WieWasWie.nl gaat je vanaf het Najaar
van 2011 helpen met deze zoektocht." En in uw bijdrage schreef u:

"WieWasWie.nl heeft als doel het aanspreken van een veel breder publiek

dan tot nu toe werd gedaan." Ik versta daaruit dat u zich vooral op
jongere mensen wilt richten.
Ik ben jarenlang lid geweest van de NGV. Ook binnen de NGV was er (en
vermoedelijk: "is er") discussie hoe jongere leden te werven voor de
genealogie en natuurlijk de NGV in het bijzonder. Die discussie kun je
zo lang maken als je wilt - voor het bereiken van de veertigste
verjaardag raakt praktisch niemand geïnteresseerd in de eigen (laat
staan andermans) familiegeschiedenis. Die interesse komt in het
algemeen pas als er kinderen zijn, die kinderen een zekere mate van
zelfstandigheid hebben bereikt en er rust is gekomen in het eigen
gezinsleven en de eigen carrière. Het hebben van kinderen is vaak wel
de aanleiding om kennis te willen doorgeven over opa en oma, ooms en
tantes en dus aan een familiegeschiedenis te beginnen.
Met "je en jij" richt men zich tot de twintigers en dertigers - maar
die zijn (nog) niet geïnteresseerd in uw website. Degenen die daar wel
in zijn geïnteresseerd voelen zich eerder afgestoten door het gejou en
gejij dan aangetrokken - zie de bijdragen van Richard Keijzer en Pieter
Cramwinckel.

Persoonlijk zou ik, als ik bij uw website was betrokken, de tekst weer
veranderen door het tutoyeren weer te veranderen in vousvoyeren. Het
maakt gewoon een nettere indruk en het gevaar dat iemand doorschiet in,
inderdaad, een "ouwejongenskrentenbroodbenadering" is veel kleiner.

--
Met vriendelijke groet
Herman van der Woude

JWM

ongelezen,
22 dec 2010, 05:18:2622-12-2010
aan gen-b...@rootsweb.com, au...@wiewaswie.nl
Hmmm ""tutoyeren""... and ""een suggestie waarbij we zowel de
drempelverlaging bereiken als niemand tegen het hoofd stoten""

That socalled "tutoyeren" can be removed in many cases by using much more
appropriate prose.

For instance, in stead of writing:
" Ontdek het plezier in het vinden van jouw familiegeschiedenis of die van
een ander,"
why not:
" Ontdek het plezier in het vinden van familiegeschiedenissen, ... "

Or i.p.v.
"Op deze blog zullen we je op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom
WieWasWie.nl."

"Via deze blog kan men op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom
WieWasWie."

The application of a course in "technical writing" would appear to remove a
lot of "debris".

As an aside, what the heck does ""met het publiek af te stemmen."" mean???
And "Heb geduld als we niet meteen ..." is very "neerbuigend". Surely there
is a better form.

Always,

JWM,
in CANADA

PS Shucks, I used to get paid for stuff like this... :|