genver.nl

Willem van Dijk

Hallo allemaal,

Als ik op genver.nl probeer te zoeken opent deze zich niet meer maar
er opent een pagina van Starthosting waar je een domein naam kan
aanvragen. Vermoedelijk zullen er meer zijn die hier last van hebben.
Mijn vraag is dan ook is dit bekend bij de groep.

Groeten,

Willem van Dijk

Richard van Schaik

On 03-07-2011 13:40, Willem van Dijk wrote:

> [...]
> aanvragen. Vermoedelijk zullen er meer zijn die hier last van hebben.
> Mijn vraag is dan ook is dit bekend bij de groep.

Sinds vandaag ook bekend bij de eigenaar van de site als cadeautje bij
thuiskomst. Hij is aan het werk dit weer recht te trekken.

Groeten,
Richard

--
Richard van Schaik
f.m.a.vans...@THISziggo.nl

Richard Keijzer

On 3 jul, 14:30, Richard van Schaik

<f.m.a.vanschaikREM...@THISziggo.nl> wrote:

> Sinds vandaag ook bekend bij de eigenaar van de site als cadeautje bij
> thuiskomst. Hij is aan het werk dit weer recht te trekken.
>
> Groeten,
> Richard

Dag,

De eigenaar wist het al vóórdat hij thuiskwam van vakantie. Lekkere
binnenkomer. Volgens de exploitamt van de server waarop genver.nl
draait, zijn diverse onderdelen kapot gegaan en wordt gewerkt aan
reparatie daarvan.

Even - voor degenen die nog nooit van genver.nl hebben gehoord - een
uitleg wat het is:
Stel je voor, er wordt een bibliotheek (Familysearch) geopend, maar
die heeft geen catalogus, Iedereen mag gratis naar binnen, maar moet
dan wel zelf de juiste boeken opzoeken. Kost heel veel tijd.
Enter genver, een site waar een catalogus wel wordt gepresenteerd. Nog
niet compleet, maar een groep mensen is druk aan het werk om hem
verder te vullen. Ook bij genver mag iedereen gratis naar binnen. Hij
of zij kijkt in de catalogus, vindt het gewenste boek en wordt de weg
gewezen naar de juiste plaats in de bibliotheek.

Okee, nu wordt het wat moeilijker. Er is niet alleen een bilbiotheek,
er wordt ook een boekhandel gebouwd. Daar mag je gratis naar binnen om
de catalogus te zien, maar voor het boek zelf moet er betaald worden.
Die boekhandel vindt het natuurlijk niet leuk, dat er een gratis
bibliotheek is, en dus zoemt het van de geruchten dat de boekhandel
(lees: wiewaswie) zowel genver uit de lucht wil hebben, als
Familysearch achter een betaalhekje wil zetten.

Op het blog van wiewaswie is daar al over gesproken. Zo vroeg Bas Lems
in maart van dit jaar:

"Ik begrijp dat WieWasWie voor een deel hetzelfde wil doen als datgene
wat FamilySearch nu reeds doet, nl. scans van de burgerlijke stand van
Nederland beschikbaar stellen.
Het verschil met Familysearch zou dan zijn, dat er bij WieWasWie
betaald moet worden.
De laatse tijd is er door vrijwilligers, met name via de website
Genver (http://www.genver.nl/fs/fsindex.htm), hard aan gewerkt om de
(kwalitatief uitstekende) scans van FamilySearch nog toegankelijker te
maken door een vorm van indexering.
Gaat de gemiddelde genealoog / onderzoeker er dus eigenlijk gewoon op
achteruit? En wordt er dan niet een heleboel waardevol
vrijwilligerswerk (een van de eerste vormen van crowdsourcing in
Nederland) het riool ingespoeld?"

En toen werd het akelig stil daar. Totdat Jacques V. in juni het
volgende schreef:

"Beste wiewaswie redactie.

Waarom wordt er op de vraag van Bas Lems geen antwoord gegeven? Het
antwoord op zijn vraag lijkt mij zeer essentieel.

Wat is de relatie tussen wiewaswie en FamilySearch?
Wordt de toegang tot de Nederlandse akten op FamilySearch “afgeknepen”
voor de huidige gebruikers als wiewaswie eenmaal van start gaat?"

Inderdaad een essentiële vraag, die het volgende antwoord opleverde:

"Bedankt voor uw bijdrage. Op dit moment kunnen we helaas geen
antwoord geven op vragen over FamilySearch en WieWasWie. Mochten we
hier meer informatie over hebben, dan zullen we dat zo spoedig
mogelijk melden op deze blog."

In de archiefwereld wordt ervan uitgegaan dat Familysearch per
september aanstaande niet meer gratis te bekijken is. Al het
indexeerwerk van genver is dan grotendeels voor niets geweest.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Groeten van Richard

Richard van Schaik

On 03-07-2011 21:58, Richard Keijzer wrote:

> [...]

> binnenkomer. Volgens de exploitamt van de server waarop genver.nl
> draait, zijn diverse onderdelen kapot gegaan en wordt gewerkt aan
<snip om het kort te houden>

En tot die tijd heel simpel laten zien wat de macht van
vrijwilligerswerk is. Zodra de site weer in de lucht is (heb mijn site
daarvoor al aangeboden via voor de gebruiker onmerkbare constructie
zodat links blijven werken) komt er een forse update voor Amsterdam.
Hoop dat anderen ook mee willen werken op deze wijze ook een vorm van
protest te laten zien. Mijn eerste keuze is via Genver de akten van
familysearch (of soortgelijke via archieven aangeboden vorm van vrije
digitale toegang tot het materiaal ) of hoogstens tegen zeer bescheiden
vergoeding als kopiekosten in archief (zeg maximaal �0.40 per A4 zonder
bijkomende kosten)), tweede keuze is het archief zelf en dan via
fichelezer een foto, ongeveer dertigste keuze is dan iets als wiewaswie.
Voor mij is het echt goedkoper naar een archief te reizen (nooit
parkeerkosten daar het laatste stuk dan per meegenomen fiets gaat). Neem
sommige sites, meer dan 1 euro plus bijkomend, bij mijn aantallen zijn
de benzinekosten er dan in een half uur zoeken uit. ik heb dan alleen
wroeging bij de gedachte van buitenlanders en gehandicapten die mijn
mogelijkheden niet hebben die zou ik wat graag ook willen steunen.

My two cents,

Richard van Schaik

> [...]

> binnenkomer. Volgens de exploitamt van de server waarop genver.nl
> draait, zijn diverse onderdelen kapot gegaan en wordt gewerkt aan

etc .....

Waar lees je dit allemaal. Volg al zo 25 groepen over genealogie en
blijkbaar nog niet genoeg. Graag referentie daar ik dit bericht graag in
orgineel met vervolg zou zien. (geef toe dat er bij mij ook een aantal
buitenlandse groepen bij staan).

Richard van Schaik

On 04-07-2011 02:35, Richard van Schaik wrote:

> [...]
> blijkbaar nog niet genoeg. Graag referentie daar ik dit bericht graag in
> orgineel met vervolg zou zien. (geef toe dat er bij mij ook een aantal

Ondertussen gelezen, groep waarbij ik me niet thuis voel (i.t.t. deze).
Groet,

Annelies

"Richard van Schaik" <f.m.a.vans...@THISziggo.nl> schreef in bericht

> [...]

| wroeging bij de gedachte van buitenlanders en gehandicapten die mijn
| mogelijkheden niet hebben die zou ik wat graag ook willen steunen.

...... en zij die een minimaal inkomen hebben, geen geld voor reiskosten,
geen geld om akten te bestellen ....
Weet niet wat een akte bij wiewaswie gaat kosten, ik heb even bij
genlias gekeken, van 4 archiefinstellingen zijn de kosten van �0,40 tot �10,-!
per akte, plus de evt. verzendkosten.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, ze hebben in de (amateur)genealoog een
melkkoe gevonden. Zo gaat de lol er wel af!

Groeten van Annelies