Een bekentenis van wiewaswie

Richard Keijzer

Dag allen,

Het hoge woord lijkt er dan eindelijk uit te zijn: wiewaswie meldt dat
er gesprekken gaande zijn tussen "de archieven" en "de mormonen". Lees
het zelf op:

http://www.digitalearchivaris.nl/2011/07/het-magere-vertrouwen-van-wiewaswie.html

Redelijk ver naar beneden scrollen om de reactie te zien.
Waar die gesprekken dan over gaan wordt niet gezegd, maar het laat
zich wel raden. Het is www nu eenmaal een doorn in het oog dat akten
van de Burgerlijke Stand, voor inzage waarvan straks bij www betaald
moet worden, gewoon gratis te zien zijn bij Familysearch (afgekort
FS).

Ik had ergens gelezen dat er plannen waren om hier een petitie tegen
te plaatsen, maar daar heb ik niets meer van gehoord. Heeft iemand een
idee, anders moet ik misschien zelf zo'n petitie opstellen?

Groeten van Richard

F.P. van Andel

to gen-b...@rootsweb.com
Aktes inzien is gratis .... maar als je ze wilt inzien moet je .... een dag vrij nemen (de meeste archieven zijn alleen op werkdagen open), reiskosten betalen (en eventueel parkeerkosten), kopie kosten betalen .... kortom je bent voor sommige aktes een hoop tijd en geld kwijt.
Het is voor de archieven m.i. een stuk makkelijker om het WWW project te stoppen (ok. zonde van het al uitgegeven geld, maar beter als doorgaan) en de gescande aktes ter beschikking te stellen van FS. Dan is m.i. iedereen blij. Geen rompslomp van allerlei rechten uitzoeken en dreigen met van alles, maar gewoon informatie die in de archieven gratis is, ook digitaal gratis aanbieden. Waarom zou je een betaalde dienst oprichten als diezelfde dienst er al gratis is.

Groet / kind regards
F.P. van Andel

JWM

to gen-b...@rootsweb.com
Folks,

I believe that the best way towards results < i.e. the CONTINUED
availability of the Dutch "BS scans" via FamilySearch [ FS ] > will be to
address the petition to the FS folks. Let THEM know that WE DO CARE!!!

Meanwhile I would encourage every Dutch resident ( voter? ) to contact his
or her Member of Parliament, with the question why taxpayers' money is being
wasted on re-inventing this wheel... Surely there are truckloads of files
which were never filmed by the LDS Church, which would make an interesting
project...

As an aside, WHO exactly is pushing this rock uphill? In my country we have
a saying "Follow the money!" So who are the "vested interests" that are
getting paid out of these "subsidie potten"... It seems like a great time <
following current Dutch politics > to find out how a WieWasWie re-invention
is/was funded, and why.

And finally, I do believe that the FamilySearch folks also have volunteer
indexing projects on the hop... Perhaps [the] Dutch volunteers would like
to put their shoulders to the FS indexing wheel and contribute THEIR RESULTS
to the already amazing "verzameling" which the Mormons* have put on the
Internet. After all the more of this is done by volunteers the more likely
it is that it will REMAIN! Cheers.

Je Maintiendrai,

JM

* Oops, I did let the nick slip.

Dag allen,

http://www.digitalearchivaris.nl/2011/07/het-magere-vertrouwen-van-wiewaswie.html

Groeten van Richard

-------------------------------

JB

Hier gaan onze Euro's dus naar toe. Duidelijker kan je het eigenlijk niet
verwoorden.

mvrg Jan Brugge

Antwoord wiewaswie

Wij begrijpen je vraag. Voor complete duidelijkheid had er wellicht beter
kunnen staan 'het zoeken van documenten' of 'het doorzoeken van indexen'.
Feit is dat veel termen door verschillende personen anders worden gebruikt.
Wat wij bedoelen, is dat de digitaal ingevoerde gegevens die op de akten
staan (indexen) gratis raadpleegbaar blijven net zoals nu op Genlias. Voor
het bekijken van scans van de originele documenten is een abonnement nodig.
Daarbij geldt dat als je er maar een paar wilt zien, dit gratis kan op basis
van een gratis proefabonnement. Wil je meer dan is een betaald abonnement
nodig.

"Richard Keijzer" <rist...@gmail.com> schreef in bericht

F.P. van Andel

to gen-b...@rootsweb.com
Dat lijkt heel veel op de formule die ancestry.com gebruikt.

Groet / kind regards
F.P. van Andel

Pascal Janssens

to gen-b...@rootsweb.com
Blijft altijd de vraag waarom geld uitgeven voor iets dat gratis is bij
de mormoonse kerk.

Terloops, in Frankrijk worden heel wat digitale departementale archieven
gratis per 1 januari 2012.

Op 15/07/2011 12:08, F.P. van Andel schreef:

> Dat lijkt heel veel op de formule die ancestry.com gebruikt.
>
> Groet / kind regards
> F.P. van Andel
>

> Op 15 jul 2011, om 10:26 heeft JB het volgende geschreven:

Pascal Janssens

LJ

"Pascal Janssens" <pascalfj...@skynet.be> schreef in bericht

> Blijft altijd de vraag waarom geld uitgeven voor iets dat gratis is bij de
> mormoonse kerk.

En gratis is op verschillende versies van de Digitale Stamboom... wat gaat
daarmee dan gebeuren?

hartelijke groet,
Luuk

Ronald

Nu ja, het zou mooi zijn als ook Belgiė zijn verbod op LDS-openbaarheid
eens opgaf.

m.vr.gr.
Ronald Blancke

Pascal Janssens

to r...@gl.nl, gen-b...@rootsweb.com
Zo'n maand geleden hebben we een constructief gesprek gehad met de
Algemeen Rijksarchivaris.
Deze heeft ons beloofd de zaak eens te onderzoeken. Blijkbaar zou er ook
een zekere politieke
druk zijn om de zaken openbaar te maken. Voor de ontsluiting van de
beelden ą la genlias zou
er ook een andere koers gevolgd worden dan de huidige. De toekomst zal
uitwijzen hoe dat
praktisch gerealiseerd zal worden.

Op 15/07/2011 21:31, Ronald schreef:

--
Pascal Janssens

JWM

to gen-b...@rootsweb.com
'allo Pascal...

""... heeft ons beloofd de zaak eens te onderzoeken ... ""

EENS? In which century?

Enshallah, bukra, ma lesh...

JWM, close to Mormonland;
not Be, nor Ne, nor Lux ...

Rob Hubert

to r...@gl.nl, gen-b...@rootsweb.com
Dag Pascal,

Ik wist dat je hier wel op antwoorden zou :-)
Ben benieuwd wat het gaat opleveren.

met vriendelijke groet,
Ronald Blancke

Richard Keijzer

On 15 jul, 23:02, Pascal Janssens <pascalfj.janss...@skynet.be> wrote:
> [...]

> Pascal Janssens- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Pascal,

Misschien even goed om hier te vermelden dat er gesproken is met de
Belgische Algemeen Rijksarchivaris, en niet die uit Den Haag?

Groeten van Richard

Leo Bijl

Hebben jullie dit nieuwtje al gezien? (helemaal naar beneden):

http://www.digitalearchivaris.nl/2011/07/het-magere-vertrouwen-van-wiewaswie.html

Richard Keijzer

On 18 jul, 17:41, Leo Bijl <leobij...@gmail.com> wrote:
<<knip>>

> Hebben jullie dit nieuwtje al gezien? (helemaal naar beneden):
>
> http://www.digitalearchivaris.nl/2011/07/het-magere-vertrouwen-van-wi...- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Dag Leo,

Ik heb het gezien, maar het is geen echt nieuwtje. Dat wordt het pas
als de inhoud van die reactie wordt vermeld. Tenzij dat natuurlijk
niet mag vanwege de privacy, het briefgeheim of weet ik veel wat...

Groeten van Richard