Fotograferen op begraafplaats Den Haag

Arie

Zoals beloofd zou ik zodra ik nieuws had van de gemeente Den Haag hierover
in deze groep berichten. Welnu, sneller dan ik dacht is hier dan de reactie
van de gemeente Den Haag op mijn vraag of het inderdaad niet is toegestaan
te fotograferen op de gemeentelijke begraafplaatsen:

Geachte meneer Bos,

Het fotograferen is niet verboden. Het enige wat u dient te doen is eerst
contact opnemen met de administratie. Hier ontvangt u dan instructies inzake
hoe te handelen.

Met vriendelijke groet,

Wilma Fuhrmann
Gemeentelijk ContactCentrum

--
Altijd interesse in de familienamen:
Kaas: Zeeuws-Vlaanderen voor 1800

---
Outgoing mail is checked by AVG and Norton
Corporate Edition and is certified Virus Free.

prevos

En wat zijn deze instructies hoe te handelen?

--
Peter Prevos
http://home.wanadoo.nl/ppprevos/

"Arie" <gomp...@xs4all.nl> wrote in message

Arie

Ptere,

<En wat zijn deze instructies hoe te handelen?>

Geen idee, ik heb geen contact opgenomen met de begraafplaats. Dus als je
dat wilt weten, even 070-391 2004 bellen. Ik heb daar al lang de foto's
gemaakt die ik wilde maken. Was mij overigens ook helemaal niet bewust van
een eventueel verbod ter zake. Overigens denk ik dat je dan iets te horen
krijgt van niet op graven gaan staan of met oevrdereven hulpverlichting of
zo werken of op grafstene/-zerken krassen om de tekst beter leesbaar te
krijgen. En dat lijkt mij allemaal heel redelijk.

Waar het even om ging was of je op de gemeentelijkie begraafplaats Westduin
in Den Haag al dan niet foto's mocht maken of dat dat op grond van de
privacy-wetgeving verboden was. En daarvan weten we nu dat er geen verbod
is, althans niet bij de gemeente Den haag. Voor andere gemeenten doe ik hier
geen enkele uitspraak over.

Arie

Mary

Useful sites:
http://www.gravestonestudies.org
http://www.califhistcemeteries.org
http://www.rootsweb.com/~cemetery

How to Properly Lift Clues from Grave Markers
abstracted from Calif. Historian, Summer 2001

1) Be sure you have the right to enter the cemetery and follow the rules. Check with manager or caretaker first.
2) Do not anyone to sit or lean on grave markers. They can easily break.
3) If you plan to photograph for commercial purposes, you will need permission from the cemetery owners.
4) If you cannot read a marker due to dirt or other materials, follow these rules:
   a. Use only a soft brush and STOP if any of the marker is flaking off.
   b. Do not ever use a metal tool, wire brush or abrasive pad.
   c. Never dig around a marker trying to right it. They can fall more.
   d. Do not use anything stronger than water to clean a marker.
   e. Never use any form of high-pressure cleaning tools.
5) Photograph markers when possible. Try using a mirror to reflect sunlight to cast shadows.
De South Bay Cities Genealogical Society is bezig met fotograferen and recording van begraafplaatsen hier in Torrance Calif. (vooral oude). Het is interessant werk.
http://www.rootsweb.com/~casbcgs/
 Met vr. groet, Mary

2.Arie wrote:

Ptere,

[...]

krijgt van niet op graven gaan staan of met overdreven hulpverlichting of
zo werken of op grafstenen/zerken krassen om de tekst beter leesbaar te

Michiel van der Leeuw

Ik heb een paar jaar geleden foto's gemaakt op Oud Eikenduinen in Den
Haag (overigens geen gemeentelijke begraafplaats). Ik heb, met het
fototoestel pontificaal om mijn nek, de weg naar de betreffende vragen
gevraagd, en er is niets gezegd over richtlijnen e.d.

Overigens zijn de betrokken graven mijn eigendom, dus ik denk dat ze
het fotograferen daarom ook niet kunnen verbieden.

Het blijft natuurlijk wel een zaak van respect. Klim niet kriskras
over graven heen om een goed plekje te vinden. Ik heb zelf de
(misschien wat merkwaardige) gewoonte om, als ik voor een foto op het
randje van een steen sta (verder ga ik niet) even "neem me niet
kwalijk" te zeggen.

Michiel van der Leeuw

Michiel van der Leeuw

Enno Borgsteede

Beste Arie,

> [...]
> is, althans niet bij de gemeente Den haag. Voor andere gemeenten doe ik hier

Als je ervan uitgaat dat privacy-wetgeving op landelijk of Europees
niveau wordt vastgelegd, kun je er denk ik van uitgaan dat dit voor alle
gemeenten geldt. Verder concludeer ik uit je antwoord dat de redenering
van de beheerder uit de oorspronkelijke thread dus niet terecht was, en
daar ben ik blij om.

Bedankt voor de toelichting.

Enno

Arie

Enno,

<Als je ervan uitgaat dat privacy-wetgeving op landelijk of Europees
<niveau wordt vastgelegd, kun je er denk ik van uitgaan dat dit voor alle
<gemeenten geldt.

Nogmaals, ik geef alleen de situatie in Den Haag. Het is weliswaar niet
ondenkbaar dat deze opstelling landelijk geldt, maar het antwoord kwam op
een vraag over de "regelementen" op de haagse gemeentelijke begraafplaatsen.

Hoe dan ook, het lijkt mij dat als je van plan bent om foto's te gaan maken
op een begraafplaats je gewoon vantevoren even belt of er bijzondere
bepalingen gelden. Verder natuurlijk gelden de normale fatsoensnormen. Dus
niet op graven gaan staan, niet storend fotograferen als er derden in de
buurt zijn, geen vernielingen aanrichten etc.etc.

Arie

[...]

Enno Borgsteede

Beste Arie,

> [...]
> een vraag over de "regelementen" op de haagse gemeentelijke begraafplaatsen.

Ik snap wat je bedoelt. Het gaat mij echter om iets anders, namelijk om
de onhebbelijkheid van beheerders om naar willekeur bezoekers dingen te
verbieden. We hebben dat eerder in deze groep ook gezien bij archieven
die zonder geldige reden zomaar het maken van (digitale) foto's proberen
te verbieden.

Reglementen zijn overal en altijd onderhevig aan wettelijke beperkigen.
Begraafplaatsen in Den Haag en andere gemeenten kunnen dus niet zomaar
van alles in hun reglementen zetten. Voor regels ten behoeve van de
handhaving van rust en privacy van bezoekers bestaat een wettelijke
grondslag, maar beperkingen gebaseerd op 'privacy' van de overledene
lijken mij tot nog toe nergens op gebaseerd, en dus onwettig.

Ik leg hier nadruk op, omdat ik van mening ben dat willekeur altijd
voorkomen moet worden, en ik denk dat we daarvoor juist ook wetten
hebben. Als iemand hier een wetsartikel kan laten zien t.a.v. het
fotograferen of overschrijven van gegevens van grafstenen dan lees ik
dat graag, want dat geeft duidelijkheid voor ons allemaal.

Dat lastste spreekt vanzelf.

groetjes,

Enno