! Utrechts archief laat eigen kassa rinkelen

Richard Keijzer

Dag allen,

Sinds een paar dagen rekent het Utrechts Archief geld voor het mogen
inzien en downloaden van allerlei akten.

zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/files/Tarieven2010.pdf

Het basistarief is de zogeheten "credit" een eenheid die momenteel
1,50 euro waard is. Weten we het nog? Dat is dus DRIE gulden DERTIG.
Er is een staffel, hoe meer credits je koopt, des te goedkoper worden
ze. Bij afname van meer dan 500 stuks zakt de prijs naar 0,25 euro per
stuk.
In een begeleidend tekstje wordt onder andere gesteld:

"Het raadplegen of downloaden van images via de Archiefbank is een
nieuwe vorm van dienstverlening, die via de website altijd en overal
beschikbaar is. Dit bespaart archiefgebruikers tijd en geld."

Ik lees dat echter als: het bespaart de gebruikers geld en spekt de
kas van het archief.

Nou ja, er zal wel zijn nagedacht over het achterliggende
verdienmodel.

Groeten van Richard

Albert Mesman

Goedemorgen,

Lijkt op het Amsterdamse model, alleen is een credit daar "maar " 50
eurocent.

Moderne tijd nietwaar ?

Albert Mesman

"Richard Keijzer" <rist...@gmail.com> schreef in bericht

Leo Bijl

On Jul 8, 10:10 am, "Albert Mesman" <mes...@multiweb.nl> wrote:
> Goedemorgen,
>
> Lijkt op het Amsterdamse model, alleen is een credit daar "maar " 50
> eurocent.
>
> Moderne tijd nietwaar ?
>
> Albert Mesman
>
> "Richard Keijzer" <ristc...@gmail.com> schreef in berichtnews:16f7083a-a6ca-4381...@k39g2000yqb.googlegroups.com...

Het blijft tobben met die problematiek. En als je bedenkt dat het
stadje Schiedam de burg.st. INCLUSIEF BIJLAGEN dan weer gratis
biedt...

Troost: Utah zet toch alles online en dat kost niets.
Zullen onze archieven wel leuk vinden....
Het schijnt trouwens dat Nederland nog relatief goedkoop is met deze
dingen.

gr. Leo

genealogie Jenny

to gen-b...@rootsweb.com
Ik heb er spijt van dat ik jaren aktes heb nagekeken naar eventuele linken
met vooorouders zonder deze te downloaden. Mijn voorouders komen voor een
heel groot gedeelte uit Utrecht en omgeving. Wil ik het nu nog even nakijken
gaat het me dus veel geld kosten.
Groeten Jenny van Soest-van de Bilt

to gen-b...@rootsweb.com
Seems like an opportunity for some GENEALOGY[.]org to make&save a few bucks;

Say there are 100 members; have the ORG buy CREDIT for 500 plus downloads
charge the members a third or half a euro... and use the extra as cash into
the ORG treasury...

Unless of course the "Vanaf 500 credits" means that the price of .25 only
kicks in after you have paid the other tarifs prior to 500....

JWM

............................... Bij afname van meer dan 500 stuks zakt de

Geneaal

Richard Keijzer schreef:

Dag Richard,

Het is verleidelijk om hier te gaan nadenken over een eigen
verdienmodel: Groothandelaar in eenheden. Je koopt er 500 en je verkoopt
ze voor een hogere prijs, maar altijd nog lager dan het archief rekent.
Dat zal wel technische haken en ogen hebben, maar er is misschien wel
slimmerik, die dat kan oplossen. We zouden als groep misschien in het
groot kunnen inkopen.....

Groet,

Gijs

Geneaal

Richard Keijzer schreef:

Dag Richard,

Het is verleidelijk om hier te gaan nadenken over een eigen
verdienmodel: Groothandelaar in eenheden. Je koopt er 500 en je verkoopt

ze per stuk of dozijn voor een hogere prijs, maar altijd nog lager dan

Leo Bijl

Lollig idee wel. Je hebt wel dat ergens iemand die 500 dingen moet
kopen, zonder ze zelf echt nodig te hebben en dan maar moet afwachten
wanneer er iemand een 'order' plaatst.
Ik neem aan dat je je tegoed niet kan doorgeven aan een ander dus de
eigenaar van het crediet zal dan de downloads moeten doen.
Dan moet je toch ook weer in de gaten gaan houden of je je geld hebt
teruggekregen.
En blijft dat spul geldig of verloopt dat na een jaar?

Leuk idee, wel bewerkelijk, denk ik.
Maar op zich kunnen ze er weinig bezwaar tegen maken; als jij 1000 van
die plaatjes wilt hebben, dan is dat immers jouw zaak.
Vraag me wel af in hoeverre je zou botsen met de wet: repro voor eigen
gebruik mag altijd, doorgeven aan derden dacht ik niet. Niet dat de
meeste mensen zich zo bar veel van zulke dingen aantrekken.

Leo

Eddy Landzaat

Richard Keijzer <rist...@gmail.com> beitelde in het scherm news:16f7083a-
a6ca-4381-b68...@k39g2000yqb.googlegroups.com :

Als je slechts enkele (minder dan 10) losse scans wilt bestellen is het
inderdaad duur. Dat zal wel met bank- en/of administratiekosten van doen
hebben. Maar al bij een bestelling van 50 of meer kom je al uit op 50
eurocent, zoals in Amsterdam.

Voor zulke bedragen kan ik niet reizen...