evo jednog bisera

Slobodan Danko Bosanac

to skep...@googlegroups.com

Jos jedna informacija za vas znatizeljnike kako se sarlatanske
informacije sire medijima. Marino Tumpic nasao je sponzora u
Vecernjaku, gdje ga, izgleda, zdusno podrzava Ambrus-Kis, novinar koji
sebe smatra luconosom sirenja znanstvenih vijesti, medutim i sam za
sebe tvrdi da je prvi Hrvat u svemiru. Vijest u dodatku, u mozda
drugom obliku izaci ce u Vecernjaku, a mozda i u drugim medijima. Da
bude stvar gora, predsjednik republike Josipovic bio je u posjeti
Tumpicu, kao primjeru vrhunskog astronoma. Od predsjednika, kad sam
opisao o kome se govori, sam dobio odgovor da je otisao na savjet
savjtenika jer da se Tumpic profilirao u medijima kao vrstan astronom.

--
Prof. S. Danko Bosanac
R. Boskovic Institute

TSM informacija.doc

Neven Barkovic

to skep...@googlegroups.com
Da, i mi smo dobili ovu informaciju i odlučili ju ignorirati kad smo shvatili o kome se radi. Ali mojim je kolegama u drugim medijima očito dovoljno zamahati frazom 'prvi Hrvat u svemiru' i odmah nestaje svo kritičko propitkivanje i potreba za provjerom izvora informacija i njezine vjerodostojnosti. Kakva zemlja, takvi mediji.

Radoslav Dejanovic

to skep...@googlegroups.com
> [...]

> predsjednika, kad sam opisao o kome se govori, sam dobio odgovor da je
> otisao na savjet savjtenika jer da se Tumpic profilirao u medijima kao

MAKa znam osobno, pa mogu izreći svoj stav - mislim da on ima sasvim
konkretnu želju za razdjeljivanjem znanosti od neznanstvenih priča, ma
kako to izgledalo u
spoju sa pričom o letu u orbitu, dogodila se ona ili ne. U svakom
slučaju nije lik koji će namjerno promovirati pseudoznanost.

Marina Tumpića znam samo iz priča po astronomskoj news grupi, pa mi
iskreno nije jasno što ne valja sa likom i djelom?

Dario Hrupec

to skep...@googlegroups.com
> [...]
> spoju sa pričom o letu u orbitu, dogodila se ona ili ne. U svakom
> slučaju nije lik koji će namjerno promovirati pseudoznanost.

I ja poznajem MAKa. On je veliki zaljubljenik u znanost i nove tehnologije.

Rekao bih da su ga s Tumpićem povezala samo amaterska stremljenja u svemir.
Možda nije svjestan Tumpićevih lažnih predstavljanja.

Slobodan Danko Bosanac

to skep...@googlegroups.com
Pisao sam MAK-u i dobio objasnjenje. O cemu pise, evo tog clanka

http://blog.vecernji.hr/miroslav-ambrus-kis/2010/11/15/misija-vidulini-kastelir-i-veli-joze/

nema veze s Tumpicem. Kao uvijek, Tumpic svoje usputno poznanstvo
MAK-a s njim koristi za promociju sebe kao "Vrha astronomije Hrvatske".

Slobodan Danko Bosanac

to skep...@googlegroups.com

Zoran Oštrić

to skep...@googlegroups.com
S obzirom da mi je MAK poznanik i suradnik, treba spomenuti da on doduše još nije "prvi Hrvat u svemiru", ali da će to biti u ožujku, dakako, ako sve bude po planu. Prošli mjesec bio je u SAD na uvježbavanju.

Radoslav Dejanovic

to skep...@googlegroups.com
2010/12/1 Zoran Oštrić <zoran...@gmail.com>:

> S obzirom da mi je MAK poznanik i suradnik, treba spomenuti da on doduše još
> nije "prvi Hrvat u svemiru", ali da će to biti u ožujku, dakako, ako sve
> bude po planu. Prošli mjesec bio je u SAD na uvježbavanju.

Nije li to bila konferencija na Isle of Man?

Dejan Vinkovic

[...]

Ovo me malo sad zbunilo. Ja sam mislio da je to "rvat u svemiru" više onako "umjetnička sloboda", nešto za zagolicati maštu javnosti...
Pa sam sad googlal i vidim da se ozbiljno govori da bi on letio raketom "Neptune 1000":
http://www.interorbital.com/Neptune%20Modular%20Page_1.htm

I tu dolazimo do problema. Do sada jedini koji su napravili nešto što leti iznad 100km (administratvina granica svemira) je Virgin Galactic (kupili koncept letjelice koja je pobjedila na X-prize: http://www.scaled.com), i SpaceX koja je uspješno lansirala privantu raketu u orbitu i sada su dobili grant od NASAe da razviju veću verziju s pripadnom kapsulom koja bi mogla nositi ljude u orbitu (http://www.spacex.com).

Iz oba primjera može se vidjeti kako izgledaju faze testiranja komponenti rakete prije nego se napravi testno lansiranje (koje je u slučaju klasičnih raketa OBAVEZNO bez posade, jer šanse da uspije iz prve su jako male). Štoviše, dizajn Neptune 1000 rakete je takav da su šanse da poleti još manje nego inače:
http://www.therefinedgeek.com.au/index.php/tag/neptune-1000
i čitava raketa se ne gradi prije nego se testira stabilnost motora (koja je u slučju Neptune 1000 ključna stvar). A o kapsuli koja mora preživjeti povratak iz orbite da i ne govorim (to je daleeeeko teže od toga da pustite da nešto krene padati prema Zemlji :-)

Stoga bih ja jako volio da taj Neptune 1000 poleti, i to još s rvatom, ali sve što se može vidjeti do sada od tog programa rakete Neptune 1000 govori da od lansiranja neće biti ništa. Ta firma se bavi malim raketama i ovakve priče im dobro služe kao reklama da izgledaju moćniji nego što jesu. A za složiti Neptune 1000 treba PUNO PARA (priča o tome kako je SpaceX uspio s Falcon 1 završit će jednog dana u igranom filmu jer je iza projekta te rakete mladi ekscentrični bogataš Elon Musk)

Tako da ja i dalje uzimam da je "prvi Hrvat u svemiru" ipak samo umjetnička sloboda. Ako ispadne da nije, ispričavam se, no ja bih svakako savjetovao MAK-u da u takvu raketu ne sjedne u probnim lansiranjima jer se ne isplati eksplodirati prije nego se doleti do 100km i formalno dosegne svemir.

Dejan
--
Physics Department
University of Split

Zoran Oštrić

to skep...@googlegroups.com
A da pitate MAK-a? Čovjek je profesionalno stalno na internetu, i na facebooku također, a vidim da ga i drugi ovdje poznaju. Ja sam vidio na njegovom blogu o čemu se točno radi, bio je na uvježbavanjuj nekoliko tjedana ne na Isle of Man nego u pustinji Mojave... Koja je letjelica, evo sad mi nije u pameti, nije mi to baš struka - ali ako pitate njega, sigurno će vam rado reći! Koliko ga poznam - nije vam on nikakav fantast, nego ozbiljan čovjek. Bio je recimo u Butanu, ej, znete nekog tko je bio u Butanu!!?? Nepal još ajde... Pa može i na Mjesec!

2010/12/1 Dejan Vinkovic <vink...@pmfst.hr>
35C.gif
330.gif

Dejan Vinkovic

to skep...@googlegroups.com

Slobodan Danko Bosanac

to skep...@googlegroups.com
Ma htio sam se javiti ali sam cekao da to napravi netko drugi. Da ne
ispadne da sam "jamralo". Evo gdje je opasnost sarlatanizma. Svaka
cast MAK-u ali ne znaci da je netko zaljubljenik u tehnologiju da i
zna o cemu govori.

MAK

to skeptici
Očigledno moram pružiti nešto manje poznatih činjenica:

Interorbital Systems je nespješno sudjelovao u Ansari X Prizeu.
Pomislili su da bi napravili podorbitalno vozilo, a potom su shvatili
da bi to bio prevelik otklon od poslovnog plana kojemu je glavni cilj
orbita. Upravo testiraju common propulsion module (CPM), kakvih sedam
treba za raketu Neptune 45, kojom moraju do travnja u orbitu poslati
barem dva paketa od po 45 naručenih TubeSatova.

Iako je Interorbital Systems integralni dio GLXP tima Synergy Moon,
jedna od tri suosnivačke komponente, zdravorazumska želja da pobijediš
u GLXP-u kad si već unutra jednostavno ti ne dopušta da ti je to
jedino rješenje za propulziju. I nije.
Neptune 1000 još nije testirana. Projektirana je da u LEO izbaci tonu,
u drugoj konfiguraciji 200 kg u Mjesečevu orbitu, 120 kg na Mjesečevu
površinu. Prvo će se N1000 testirati za LEO. Dakako, ne najprije s
pokusnim kunićima. Ali pokusni kunići će fizički biti tako i pratiti
što se događa, uključujući testiranje (uglavnom) karbonske kapsule.
Dakako, redoslijedom koji nije suicidalan.

Kome nije sasvim jasan princip na čemu se temelji koncept IoS-ovih
vozila Neptune, neka malo potraži što je to koncept OTRAG. Jedini
preživjeli iz toga projekta Lutz Kayser je IoS-ov glavni savjetnik.
Dakle, pola milijarde DEM potrošenih na OTRAG 1976.-1985. nije
uzaludno. I onako ćemo vidjeti kako se stvari razvijaju. Događaja ima
svaki dan, ali nisam siguran da ti događaji zanimaju baš svakoga.
Preporučam skeptičnost u razmjeru s obaviještenošću.

Svjestan sam i "komunikatorskih" potencijala Marina Tumpića, a i
senzibiliteta koje ti darovi nepogrešivo induciraju. Ne dajte da vas
to zaslijepi. Kaštelir sa inž. Željkom Mogorošem nije daleko od
Vidulina.

MAK

to skeptici
Trebao sam ići u Mojave. Nisam još otišao. Promjena planova.
Na Isle of Man bio sam kao jedan od trojice iz tima na GLXP Team
Summitu.

Sad su me - nakon što su me na telekonferenciji s ponedjeljka na
utorak pred jutro grupno lomili par sati - izabran za teamleadera u
Synergy Moonu.

Synergy Moon je otvoren i fleksibilan. (Odatle i ta dinamika koju je
teško pratiti izvana). I za pitanja i za svaku dobro ideju kojom se
neka stvar u ovom grupnom naporu može unaprijediti, a izravno je
osobno motivirana vlastitom idejom i projektom.

Hoćete da napravimo jedan kružok u kojemu i ne mora svaka rečenica
biti irečena do kraja?

Natko Jakić

to skep...@googlegroups.com

to skep...@googlegroups.com

Poneki skeptik je ovdje posve bez temelja (kao zadnju budalu, ili makar jadnog naivca) napao MAKa,

Sorry, ali niti je bez temelja (jer ovo s Tumpićevim crackpozimom nije bezazleno kad se stavi u kontekst njegovog rada s djecom), a niti priča oko slanja ljudske posade u orbitu drži vodu (neću razvlačiti priču na ono što je MAK napsao, detalji se mogu uistinu raspraviti off the record).

Nikad prije nisam ništa napadao MAK-a zbog tog leta u Svemir, jer ne doživljavam tu priču o letu u Svemir kao nešto što je nužno loše, pogotovo kad se pogleda profesionalnost kojom MAK prati te teme. I meni je MAK drag jer za razliku od drugih novinara zna kako se pop-znanstveni članak mora napisati i drži se za nas neuobičajenih standarda profesionalnosti.

Ali UPRAVO ZATO kada MAK podrži priču čovjeka poput Tumpića onda mu daje svoj kredibilitet! I zato se ne treba ljutiti jer je netko javno to i rekao. Ako ja sada podržim nekog npr. "perpetuum mobile izumitelja", onda sam zeznuo stvar (a ne bi ste vjerovali što mi sve ljudi znaju poslati u želji/nadi da ja nešto to kao podržim ili im "pomognem savjetima"!).

Jer po toj liniji nećemo prigovoriti ni Radmanu koji ima nedvojbeno vrhunske znanstvene rezultate, ali priča totalne crackpot gluparije oko "eliksira života".

Dejan

Miroslav Ambruš-Kiš

to skep...@googlegroups.com
Slažem se s ocjenom humorističkog aspekta eliksira života.
Općenito, finesa u javnoj komunikaciji čak i među novinarima nije prečesta pojava. Što onda očekivati od nekoga koji se, iz časnih ili nečasnih motiva, bavi nečim drugim? ;-)