Hakukonenäkyvyys

1 view

zt

Miten nopeasti sivujen pitäisi näkyä hakukoneilla niiden julkaisun jälkeen?
Riippuuko sivujen ilmaantuminen siitä, millä palveluntarjoajalla ne
fyysisesti on?
Miten näkyvyyttä voi edistää?
Riittääkö allaoleva?
<META NAME="Keywords" CONTENT="hakusana1, hakusana2, hakusana3, jne">
Muita ehdotuksia?

-jari

koodaaja

"zt" <z...@linuks.swe> wrote in message
unohda tuollaiset meta namet ja keskity sisältöön, mitä useampi linkittää
sinun sivut, sitä paremmin ne näkyy hakukoneissa
odota rauhassa useampi kuukausi niin alat näkemään tulosta

zt

"zt" <z...@linuks.swe> wrote in message
niin, ja osoite jossa sivuprojekti on: http://www.intertieto.com

-jari

zt

"koodaaja" <ko...@koodi.int.invalid> wrote in message

Ok. Sivuilla tosiaankaan ei ole mitään sisältöä vielä. Ne on ihan
alkutekijöissään.
Googlettamalla löytyi useampi juttu jossa suositellaan noiden metanimien
käyttöä.
Täytynnee panostaa tuo sisältöpuoli kuntoon.

-jari

zt

> unohda tuollaiset meta namet ja keskity sisältöön, mitä useampi linkittää
> sinun sivut, sitä paremmin ne näkyy hakukoneissa
> odota rauhassa useampi kuukausi niin alat näkemään tulosta

Niin, tässä vielä yksi linkki johon törmäsin
http://www.uutistoimisto.com/sivut-hakukoneeseen.php

Aki

zt kirjoitti:

Suositeltavin vaihtoehto on tehdä todellakin sisältöä sivuillenne. Se
millaista sisältöä sivuillenne kannattaa laittaa, niin onkin asia
sisänsä. Sinun tapauksessa tekisin vaikka asiantuntija-artikkeleita
yrityksenne ydinosaamisesta.

--
"Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä"
"Tiskivuori odottaa ja täällä sitä vain laiskotellaan"

Sähköpostivinkki: Mitähän mahtaa olla kuumaposti englanniksi?

Harto Pönkä

zt kirjoitti:

Keywordseilla ei juurikaan ole merkitystä. Sen sijaan meta description
on hyödyllinen tapa välittää hakukoneille sivuston esittelyteksti, joka
näytetään hakuosuman yhteydessä.

Parhaat ohjeet hakukoneoptimointiin tarjoaa tietysti Google:
http://www.google.com/webmasters/guidelines.html

Ja Suomestakin löytyy pari hakukoneoptimointiin keskittynyttä blogia:
http://www.optimointi.com/
http://www.hakukoneoptimointia.com/

Ja googlella kun etsit hakusanalla SEO (search engine optimization),
niin pitäisi löytyä.

--
Harto Pönkä
http://www.hpsolutions.fi/harto/

Jorma Miettinen

Oma kokemukseni on, että sivun yläpalkkiin tuleva 'title' ja sivulla olevat
pääotsikot ovat asioita, joihin Google ja Altavista ovat tarttuneet. JVM
http://pp.kpnet.fi/jvm/jvm/

Henri Sivonen

In article <dtrq8j$hgm$1...@phys-news4.kolumbus.fi>, "zt" <z...@linuks.swe>
wrote:

> "koodaaja" <ko...@koodi.int.invalid> wrote in message

> Ok. Sivuilla tosiaankaan ei ole mitään sisältöä vielä. Ne on ihan
> alkutekijöissään.

No eihän sisällöttömien sivujen kuulukaan löytyä.

Todellakin paras tapa saada näkyvyyttä Googlessa on kirjoittaa asiaa.

--
Henri Sivonen
hsiv...@iki.fi

Jukka K. Korpela

zt wrote:

> Niin, tässä vielä yksi linkki johon törmäsin
> http://www.uutistoimisto.com/sivut-hakukoneeseen.php

Heti sivun alussa oleva "KLIKKAA tästä merkitäksesi tämä sivu
suosikkeihisi!" on hyödyllinen vihje. En ole vielä löytänyt sivua, jolla
olisi tuontapainen tyrkytys ja joka olisi suosikkeihin liittämisen
arvoinen. Tosin olen surffaillut www:ssä vasta noin vuodesta 1992.

"Hakukonenäkyvyydellä" yritetään kovasti tahkota rahaa. Liikkeellä on
myös monia yrittäjiä, jotka eivät edes ilmoita nimeään ja Y-tunnustaan
(tärkeä vihje aina kun harkitsee bisneksiin ryhtymistä) ja saattavat
esimerkiksi varoittaa huijareista (huijarien klassillisia temppuja).
Mukaan heitetään usein sinänsä paikkansapitävää tietoa ja järkeviä ohjeita.

Aina kun kuulen sanan "optimointi", tiedän, että joku yrittää huijata
ainakin vähän, ellen sitten ole sattunut eksymään matematiikan tai
tietojenkäsittelyn luennolle. "Optimointi" tarkoittaa _parhaan_
etsimistä, mutta sana on väännetty tarkoittamaan kaikenlaista parantelua
tai paranteluksi väitettyä.

"Hakukonenäkyvyyttä" voidaan kehittää monilla tavoilla, joista osa
tehoaa hyvin, osa heikommin. Viisastenkiveä ei oikeasti ole löydetty,
mutta sitä kyllä tunnutaan myyskentelevän. Väitetään, että firman sivut
saadaan hakukoneiden tulosten kärkeen niin, että juuri tietty
kultasepänliike pääsee muiden edelle tai ainakin kymmenen ensimmäisen
joukkoon, kun käyttäjät etsivät kultaseppäalaan liittyvillä sanoilla.
Tässähän ei ole hirveästi tolkkua: sellainen voisi perustua vain
jonkintasoiseen hakukoneiden huiputtamiseen, ja sitä vastaan
hakukoneilla on kyllä keinoja. Lisäksi vaikka yksi "hakukoneoptimoija"
myisi palveluaan vain yhdelle kunkin alan firmalle (uskokoon ken
haluaa), niin on monta muuta "hakukoneoptimoijaa". Jos sata "optimoijaa"
lupaa varmasti järjestää oman asiakkaansa kärkeen, niin ainakin 99
"optimoijaa" epäonnistuu ja on siis antanut valheellisia lupauksia.

Tämä ei tarkoita sitä, että tiedot käytetyistä hakusanoista (joita
hakukoneet keräävät ja jotka ovat rahanarvoista informaatiota) olisivat
hyödyttömiä. Eri asia on, kenellä on niistä oikeasti tietoa. Niitä ei
myöskään kannata pitää maagisina loitsuina, joita pitäisi heitellä
meta-tägeihin, piiloteksteihin tai väkisin tekstin sekaan. Sen sijaan on
hyvä _normaalia sisältöä kirjoittaessaan_ miettiä ja ehkä selvitelläkin
(kenties jopa rahaa maksaen, jos asia on tärkeä), millaisia kyseessä
olevan alan sanoja ihmiset käyttävät ha'uissaan.

zt

> [...]
> olisi tuontapainen tyrkytys ja joka olisi suosikkeihin liittämisen
> arvoinen. Tosin olen surffaillut www:ssä vasta noin vuodesta 1992.

Noh, enpä juuri tuohon kiinnitänyt huomiota. Lähinnä "sivut-hakukoneeseen"
on se oleellinen asia.

> [...]
> esimerkiksi varoittaa huijareista (huijarien klassillisia temppuja).
> Mukaan heitetään usein sinänsä paikkansapitävää tietoa ja järkeviä

En tiedä ymmärsikö väärin vai ilmaisinko asiani väärin mutta
hakukonenäkyvyydellä tarkoitan sitä, että sivut yleensäkkin ovat
hakukoneissa ja sitä kautta palvelut/ tuotteet esillä kun joku niitä kaipaa.

> [...]
> tietojenkäsittelyn luennolle. "Optimointi" tarkoittaa _parhaan_
> etsimistä, mutta sana on väännetty tarkoittamaan kaikenlaista parantelua

Minulle itse henkilökohtaisesti optimointi merkisee ihan jotain muuta kuin
huijaamista tai huijatuksi joutumista.
Mutta jos kerran "tiedät" niin ok, uskotaan.. : ))

> [...]
> (kenties jopa rahaa maksaen, jos asia on tärkeä), millaisia kyseessä
> olevan alan sanoja ihmiset käyttävät ha'uissaan.

En tiedä, miksi tämä hakukonenäkyvyysasia sai näin negatiiviselta
kuulostavan käänteen.
Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että mitä toimenpiteitä kannattaa/ voi
tehdä sen eteen että sivusto hakukoneissa on.
Sisältö ja sitä kautta jonkinlainen kävijämäärä sivuille on mitä ilmeisimmin
se paras tapa vaikuttaa asiaan.
Kiitos kuitenkin erittäin hyvästä vastauksesta!

-jari

Jukka K. Korpela

zt wrote:

> [...]

- -

> En tiedä, miksi tämä hakukonenäkyvyysasia sai näin negatiiviselta
> kuulostavan käänteen.

Johtuisikohan siitä, että mainitsemasi sivusto sisältää tyypillisen
huijauksen piirteitä?

> Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että mitä toimenpiteitä kannattaa/ voi
> tehdä sen eteen että sivusto hakukoneissa on.

Siihen riittää mainiosti esimerkiksi se tieto, joka on Googlen ohjeessa,
joka täällä mainittiin. Ei siinä kaikkea ole, mutta hyvin paljon olennaista.

Tuossa uutistoimisto.com-sivustossa (joka on jo verkkotunnukseltaan
harhaanjohtava) asiaan on sotkettu aivan muita elementtejä, kuten
lupauksia siitä, että joillakin tekniikoilla voi kiilata kärkeen vaikka
ei sinne sisällön puolesta pääsisi.

> Sisältö ja sitä kautta jonkinlainen kävijämäärä sivuille on mitä ilmeisimmin
> se paras tapa vaikuttaa asiaan.

Niinpä. Mutta sen lisäksi sisällön pitää olla hakukoneiden
saavutettavissa. Tältä osin sivustossasi ei liene ongelmia.

Sivustolle kyllä kannattaa hakea jonkinlaista julkisuutta aika
varhaisessa vaiheessa, mutta silloin vaikkapa pari sivua, joilla on
todellista sisältöä, on parempi kuin "tyhjät kuoret" eli yleinen rakenne
navigointeineen ilman sisältöä. Voisi jopa käydä niin, että kun hakukone
löytää "tyhjät kuoret", se indeksoituaan sisällön toteaa, että onpas
vähän tekstisisältöä ja pudottaa sivut pois tai jonnekin alempaan
luokitukseen. Silloin ennakkomainostus voisi jopa _hidastaa_
hakukoneisiin pääsyä. Sen sijaan yksikin hyvä sisältösivu, varsinkin jos
jotkut innostuvat linkittämään siihen, voi olla sopiva ponnahduslauta,
jonka kautta muutkin sivut pääsevät hakukoneisiin, kunhan sivut tehdään
ja sivustoon tehdään sisäiset linkit.

Rivien välistä voinee lukea, että suhtaudun skeptisesti siihen, että
tehdään sivujen "luurankoja" vain jotta saataisiin uudet sivut nopeasti
hakukoneisiin. Sellainen häiritsee käyttäjiäkin: jos sivustossa on
näennäisesti kymmenen sivua (pääsivulla monta linkkiä) mutta niistä vain
yksi tai muutama on todellisia, ensivaikutelma voi olla aika kielteinen.
Sivun ei toki tarvitse olla täydellinen, kunhan siellä on todellista
sisältöä.

Googlen suhteen isoin ongelma on, miten saa sivustoon osoittavia
linkkejä muualle (rehellisin keinoin, sillä kuten Googlen sivulla
kerrotaan, kepulikonsteihin reagoidaan; toki niillä voi _joksikin aikaa_
päästä kärkeen).

Kimmo Laine

"zt" <z...@linuks.swe> wrote in message

Rahalla saa. Tiedän että tätä vastausta tässä ei nyt haeta, (oletan että
kyse oli lähinnä ilmaisista keinoista) mutta tosiasiahan on että Google
näyttää sponssatut hakutulokset ensimmäisenä tiettyillä hakusanoilla.
Parasta hakukoneoptimointiahan on se että maksetaan Googlelle siitä että
näyttävät hakutuloksen ensimmäisenä.

Keskustelussa on esiintynyt jo uutistoimisto.com joka tarjoaa
konsultointipalvelua hakukoneoptimointiin. Varmempia tuloksia saa kun
sijoittaa rahansa konsulttifirman sijaan suoraan hakupalveluun, kyllä se
raha sinne kelpaa aivan varmasti.

--
"En ole paha ihminen, mutta omenat ovat elinkeinoni." -Perttu Sirviö
sp...@outolempi.net | Gedoon-S @ IRCnet | rot13(xv...@bhgbyrzcv.arg)

Jukka K. Korpela

Kimmo Laine wrote:

> - - tosiasiahan on että Google

> näyttää sponssatut hakutulokset ensimmäisenä tiettyillä hakusanoilla.
> Parasta hakukoneoptimointiahan on se että maksetaan Googlelle siitä että
> näyttävät hakutuloksen ensimmäisenä.

Onko sinulla näyttöä siitä, että Google valehtelee? Sellainen näyttö
kannattaisi esittää Googlen kilpailijoille, joita se varmaan
kiinnostaisi ja josta ne löisivät rumpua.

"Google doesn't accept payment for inclusion (known as "paid inclusion")
of sites in our index, nor for improving the rank of sites in our
results. We do offer advertising opportunities adjacent to our results,
which are always clearly labeled "Sponsored Links.""

http://www.google.com/webmasters/1.html

Kimmo Laine

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> wrote in message

Tähän juuri viittasin, "Sponsored Links" -otsikon alla oleviin tuloksiin.
Kenties esitin asiani harhaanjohtavasti, mutta tarkoitin todella näitä
sponsoroituja hakutuloksia.

Sampo Smolander

> [...]
> tehoaa hyvin, osa heikommin. Viisastenkiveä ei oikeasti ole löydetty,
> mutta sitä kyllä tunnutaan myyskentelevän.

Kauan sitten luin ehdotuksen, että firma voisi ostaa (tai tehdä itse)
laadukkaan oppikirjan joka käsittelee firman toimialaa (tai siis jotain
sellaista josta firman asiakkaat ovat kiinnostuneita), ja laittaa koko
oppikirjan näkyviin www-sivuilleen.

Esimerkiksi lemmikkikaupan sivuilla voisi olla lemmikkien hoitoa,
ruokavaliota ja elintapoja käsittelevä tietopaketti. Kirjamuodossa, tai
artikkelikokoelman muodossa.

Tuollainen tietopaketti, ollessaan hyvä, keräisi paljon linkkejä muualta,
joten noiden www-sivujen sijoitus googlen hakutuloksissa nousisi.

Voisiko jopa olla niin että sen sijaan että syytää rahaa
hakukoneoptimoijille, paremman tuloksen saisi käyttämällä saman rahan
tuollaisen laadukkaan sisällön ostamiseen asiansa tuntevalta
sisällöntuottajalta?

Ja sisällönhän ei tarvitse välttämättä olla uutta, vaan ehkä
lemmikkikauppa voisi ostaa vaikka jonkin hyvänä pidetyn koirakirjan
www-julkaisuoikeudet.