Digi-antenni parvekkeelle

Baggie

Myydäänkö missään pelkästään digikanavien (350 ... 650MHz)
vastaanottoon sopivaa katolle/parvekkeelle asennettavaa
pientä, hyvää ja edullista antennia ?

Tuttavani asuu Iivisniemessä (4 km päässä Latokasken
lähettimestä) rivitalossa, jossa on satelliittiantenni-
verkko, jonka läpi ei digikanavia pysty vastaanottamaan.
Ilmeisesti talon antenniverkko pannaan digikuntoon vasta
2006, joten jotain on keksittävä siksi aikaa. On kokeiltu
sisälle asennettua koksikaapelista viritettyä 24cm dipoli-
antennia, jolla saa Ylen kanavat (MUX 32 ?) näkymään hyvin,
mutta MTV3, Nelonen ja SubTV (MUX 44) pätkivät ja pikse-
löityvät pahasti. Ilmeisesti häiriön syynä on rivitalon
omat betoniseinät. Ratkaisuna on ajateltu pientä parvek-
keelle asennettavaa antennia, mutta investoinnit siihen
on tarkoitus minimoida. Projekti lähti nimittäin siitä
ajatuksesta, että talo on niin lähellä lähetintä, että
digiboxin saa toimimaan vaikka vaatehenkarista kyhätyllä
antennilla, mutta se ei ihan onnistunut. Digiboxina on
Prismassa 59 jöröä maksanut Digit All World TFT-900,
jota tälläkin areenalla on kehuttu erittäin hyvälaatui-
seksi hintaansa verrattuna.

Ulkokelpoinen, halpa ja pienikokoinen antenni, jolla
saa SubTV:n nipun näkyviin, pitäisi siis saada.

Kaikki ehdotukset, joista ei koidu isoja kustannuksia,
otetaan ilolla vastaan. Kaapelin virittelyä ja juo-
toksia osataan itse tehdä.

--
Baggie

This is what entertainment is all about:
idiots, explosives and falling anvils.

Ari K

"Baggie" <mka...@pp.inet.fish.invalid> wrote in message

> Myydäänkö missään pelkästään digikanavien (350 ... 650MHz)
> vastaanottoon sopivaa katolle/parvekkeelle asennettavaa
> pientä, hyvää ja edullista antennia ?

Eiköhän tuossa toimisi ihan tavallinen ja halpa log-periodinen antenni.
Se "kolmion näköinen".

Sellaisen ajattelin itse laittaa lomien jälkeen.

pasi viheraho

"Baggie" <mka...@pp.inet.fish.invalid> kirjoitti
viestissä:poikd0ltdogha9k0d...@4ax.com...

mistä oot päätelly että digikanavat olisi vain välillä 350 ... 650MHz?

Hommaappa antenni joka kattaa ainakin taajuusalueen 470 mhz - 862 mhz!

Koita ensin sitä halpaa...esim. tarjoustalossa myytävää antennia! maksaa n.
15 egee!saattaisipa hyvinnii toimia tuollaisessa paikassa...

jusa

Baggie <mka...@pp.inet.fish.invalid> writes:
> ... On kokeiltu sisälle asennettua koksikaapelista
> viritettyä 24cm dipoliantennia ...

Itse kokeilin samaisella boksilla ja noin metrin mittainen
paukkulanganpätkä riitti saamaan n. 70-80% signaalin, vaikka
matkaa lähettimelle on jonkin verran.

Eli jos löytyy jotain kaapelinpätkää (jossa ei ole suojavaippaa)
niin kokeile sillä. Ei ainakaan tule kalliiksi.

-jusa

Timo

"Baggie" <mka...@pp.inet.fish.invalid> kirjoitti viestissä

Kyseinen laite oli myös testissä (Muistaakseni Hifi-lehti) Loppu yhteen veto
oli että asiallinen laite mikäli antenniasiat ovat kunnossa.

Laite tarvitsee kunnollisen signaalin, sillä se taitaa olla aika epäherkkä.
Mutta noin lähellä lähetintä pitäisi saada kyllä kunnon signaali aika
heppoisillakin virityksillä.

Myös itseäni kiinnostaisi kyseinen Digiboksi, onko sitä missäkaikissa
prismoissa myytävänä, vai ainoastaa jossain yksittäisessä?

Terv Timo

Sami

One for oll merkin flat indoor mallinen litteä antenni ainakin toimii hyvin
mökillä Nokian kanssa,samassa paikassa Nokian oma sisäantenni toimii hyvin
heikosti.

T.Sami

Matti Kaki

In article <3vtCc.17$Dx6...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>mistä oot päätelly että digikanavat olisi vain välillä 350 ... 650MHz?
>
>Hommaappa antenni joka kattaa ainakin taajuusalueen 470 mhz - 862 mhz!

Yksikkö kylläkin oli edellkisellä kirjoittajalla oikein eli MHz.

>Koita ensin sitä halpaa...esim. tarjoustalossa myytävää antennia! maksaa n.
>15 egee!saattaisipa hyvinnii toimia tuollaisessa paikassa...

Kyseessä lienee logaritmisperiodinen antenni joka kattaa kaikki kanavat
VHF-UHF ja on huono valinta koska sen toiminta korkeilla taajuuksilla
ei ole hyvä. Jos haluaa logperiodisen antennin hankkia niin suosittelen
UHF-alueelle mitoitettua. Esim. SHP myy sellaista (LOG30U) joka toimii
kanavilla 21-69 eli 470-860 MHz. Todennäköisesti aktiivinen sisäantenni
olisi paras ratkaisiu. Esim. Nokian. Kokeile ihan ensin 11 cm pitkää
langanpätää. Jos ei toimi niin tee dipoliantenni vaikka TV liitosjohdosta
kuorimalla päästä 11 cm ja vetämällä keskikarva ja vaippa erilleen sekä
liimaamalla parhaaseen paikkaan ikkunaan.

Matti Käki oh2bio

Johannes Karhula

> [...]
> Ilmeisesti talon antenniverkko pannaan digikuntoon vasta
> 2006, joten jotain on keksittävä siksi aikaa. On kokeiltu

Täällä päin oli vähän samankaltainen tilanne, tosin lähettimeen
etäisyyttä noin 30km. Vedin parvekkeelle koaksiaalin, ja
päähän normaali IEC-naaras liitin. Sitten otin IEC-urosliittimen
johon ruuvasin keskikarvaan noin 15cm mittaisen pätkän jäykkää
johtoa (tämä oli 1,5mm2 MMJ:n johdinta) ja maakarvaan
saman mittaisen pätkän. Johdot vastakkaisiin suuntaan toisistaan,
että antennista tulee dipoli, ja sen yhteismitta on 30cm luokkaa. Tämä
dipoli sitten tietysti laitetaan vaakapolarisaatioon.

Betoniseinien sisällä ei kuvaa tullut, pätki ja paukkui ja tietyssä
kohtaa saattoi pari sekuntia olla stabiili kuva. Parvekkeelle kun
pistin antennin vain roikkumaan puolihuolimattomasti kaiteelta,
näkyy kaikki kanavat hyvin. Pientä pikselöitymistä tulee joskus
kun tuuli riepottaa dipolia...

Virittimenä Radix T2000 halpaboksi...

Johannes

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbdvqv$me1$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

sehän nyt on selvä,että 15e antenni ei ole mikään antennien mersedes...

etu/taka suhdekin on...onhan se...

mutta kun paikaltaan ollaan lähellä lähetysasemaa,niin toi roska antenni
voisi olla ihan hyvä.

toisaalta,jos tollasta välttämättä halutaan,niin voisihan sinne toki sitten
laittaa kunnollisen mastovahvarinkin,joka maksaa 100e.

mun mielestä semmonen roska antenni voisi alkuun olla hyvä
kokeilla.pääseehän siitä sitten varmaan eroon,jos tarvesta on.

harvalla kun on spektrianalysaattoria,että näkisi singnaalin laadun.

toki ainoastaan uhf:lle tarkoitettu antenni on se paras vaihtoehto...

mutta kun ollaan hyvin lähellä asemaa,niin signaalin voimakkuus lienee yli
60bdyv??(sillä huonolla antennilla) ja tuolloin tuo ehdottamani antenni
palvelee hyvin,vaikkei siinä sähköisiltä ominaisuuksiltaan ole edellytyksiä
sanoa antenniksi.

Matti Kaki

In article <2UwCc.86$Dx6...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>sehän nyt on selvä,että 15e antenni ei ole mikään antennien mersedes...
>
>etu/taka suhdekin on...onhan se..
>

>mutta kun paikaltaan ollaan lähellä lähetysasemaa,niin toi roska antenni

Saman hintainen se UHF-logperiodinen on. Eikä se ole mikään
'roska-antenni' vaan ihan oikea kunnon laajakaistainen antenni
joka on erinomainen hyvissä kenttäolosuhteissa.

>toisaalta,jos tollasta välttämättä halutaan,niin voisihan sinne toki sitten
>laittaa kunnollisen mastovahvarinkin,joka maksaa 100e.

30 eurolla saa ihan käypäsen virtalähteineen. Mutta mastovahvistin
kannattaa jättää viimeiseksi vaihtoehdoksi koska siitä seuraa muita
ongelmia. Kyllä 4 km täytyy näkyä melkein henkarilla kuin henkarilla.

>mun mielestä semmonen roska antenni voisi alkuun olla hyvä
>kokeilla.pääseehän siitä sitten varmaan eroon,jos tarvesta on.
>
>harvalla kun on spektrianalysaattoria,että näkisi singnaalin laadun.

Ei sitä varten tarvita spektrianalysaattoria vaan antennimittari
riittää. Tosin niissä usein on spektrianalysaattorikin mukana.

> [...]
>palvelee hyvin,vaikkei siinä sähköisiltä ominaisuuksiltaan ole edellytyksiä

Mitä ihmeettä on bdyv? Tarkoitatko mahdollisesti dBuV? :-D

HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE!

Matti Käki oh2bio

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> In article <2UwCc.86$Dx6...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

> Mitä ihmeettä on bdyv? Tarkoitatko mahdollisesti dBuV? :-D

dbµV on antenniverkon tasoja. Kenttävoimakkuutta ilmaistaan toisella
mittayksiköllä - äkkiä ei tule mieleen, että millä :-)

--
P.W.

Vapaa työpaineista :-)

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbef0p$cmc$2...@phys-news1.kolumbus.fi...

Joo ihan alkuun HYVÄÄ JUHANNUSTA sullekin...ja kaikiolle muille!

joo,tarkotin desibelimikrovolttia!!!Kun en osaa näköjään edes kirjottaa...

voin kyllä sanoo suoraan,että niillä 30e vahvareilla ei tee yhtään
mitään...ainakin jos laatua halutaan.

mitäpä luulet,jos osa kanavista tulee huomattavan lujaa ja osa tulee
heikommin?

sekotustulosten summat on mielenkiintoista katseltavaa ruudulla.eli digissä
näkyy mukavia palikoita...

ne halvat vahvarit taitaa melkeenpä olla kohinageneraattoreita...

mutta tosihan on että ei tuolla vahvaria tarvita(tosin itse asun
tiirismaalta n.3 km mäen alla,niin eipä noi tulotasot päätä huomaa...ch 33
45 dbyv(missä muuten on mikron merkki)

Joo,just jos se pelkille uhf-alueelle oleva antenni tosiaan maksaa vaan
15e,ni sillonhan se ehdottomasti kannattaa ottaa.

mutta näkemyksiähän on monia ja useastihan paikka ratkaisee sen parhaimman
toteutus tavan.

ps.kyllä spektrillä näkee sen todellisen tilanteen paljon paremmin,kuin
normaalilla tasomittarilla...

pasi viheraho

"PW" <nos...@jippii.fi> kirjoitti viestissä:2jvv68F...@uni-berlin.de...

Jos laitetaan mittari antenniin kiinni ja se näyttää esim.65 dbyv ja sama
mittapää laitetaan vahvistimen testipisteeseen( tämä on sitten vain
esimerkki...yleensä vahvistimien mittapisteissä on 85 - 100 dbyv) tai
antenni rasiaan ja lukema on taas se 65 dbyv,ni eikö se ole sama asia.

PW

pasi viheraho kirjoitti:

> [...]

> esimerkki...yleensä vahvistimien mittapisteissä on 85 - 100 dbyv) tai
> antenni rasiaan ja lukema on taas se 65 dbyv,ni eikö se ole sama asia.

Ymmärtääkseni kentänvoimakkuutta mitattaessa, vertailutaso ei ole 1 µV.

pasi viheraho

"PW" <nos...@jippii.fi> kirjoitti viestissä:2k0hi3F...@uni-berlin.de...

no,onko sillä sinänsä niin merkitystä.sehän on tosi asia,että tasoja pitää
olla ja sillä siisti.

kertoilkoon joku tuon seikan,ken tietää.

käytännössä tuon asian tiedän,mutta teoria on heikompaa.

tosin ammattiukkelit käyttävät juuri tuota dbyv määrettä.

ja väittäköön ken haluaa,mutta kyllä antennin paikalla on digissäkin
merkitystä.

huono paikka seilaa ja kelin vaihteluille alttiimpi,kuin hyvä paikka.

Esa Hämäläinen

http://www.digitv.fi/sivu.asp?path=1;2997;956;1129

Kentänvoimakkuus: Verkkojen mitoituskentänvoimakkuudet ovat kiinteässä
vastaanotossa 52 dB(uV/m) ja siirtyvässä vastaanotossa 73 dB(uV/m).
Käytännössä voidaan kiinteässä vastaanotossa ottaa häiriöttömästi
vastaan jos kentänvoimakkuus on 45 dB(uV/m). Liikkuvan vastaanoton
peittoalue on n. ¼ kiinteän vastaanoton peittoalueesta (kaukokentässä
kentänvoimakkuus laskee noin 0.5 dB/km).

http://www.mintc.fi/www/sivut/suomi/tele/sisallot/tvanaong.pdf löytyy
normeja ja taulukoita, joiden mukaan näkyvyyskarttoja lasketaan.

http://www.sant.fi/pdf/pientalon_antenniopas.pdf on ohjeita antennien
valintaan.

Esa

Ari K

"pasi viheraho" <pasi_v...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> käytännössä tuon asian tiedän,mutta teoria on heikompaa.
> tosin ammattiukkelit käyttävät juuri tuota dbyv määrettä.

Pasin linjoilla olen minäkin, muutaman "n+1" -antennia asentaneena.
Se db/uV oli se tärkein tieto, oli sitten oikein tai väärin. Mutta kuvat
tuli kuitenkin ja asiakkaat tyytyväisiä :)

50-60 db/uV oli siinä rajoilla saiko kelvollista vai ei, mutta huonossa
paikassa siihenkin oli tyytyminen, mastovahvistimenkin kanssa.
Mutta alkuperäinen kysyjä kysyy antennivaihtoehtoa ollessaan lähes
lähettimen alla ja siihen ei vahvistinta tarvita, edes analogivastaanotossa,
jos edes kummoista antenniakaan.
Sotkee vaan kuvan ja joutuu virittämään antenniin vaimennuskeloja.
Eli se aiemmin ehdotettu koaksiaalin kuorinta jo hyvin todennäköisesti
riittää.

Ja jos kinaamaan alatte, niin ei sanallisesti newsgroupeissa please ;)
Mennään livenä kokeilemaan, kuka kuvan _oikeasti_ tekee :)))

nimim: "kokemusta on"

Tommy

> [...]
>
> Kaikki ehdotukset, joista ei koidu isoja kustannuksia,
> otetaan ilolla vastaan. Kaapelin virittelyä ja juo-

Itse käytän Gigantista hommattua Philipsin SBC 750 sisäantennia kytkettynä
Humax PVR8000T digiboksiin. Katselupaikka Helsingin keskusta,
Runeberginkatu. Asennettu telkkarin päälle ja lähimpään ikkunaan yli 3 m.
Talon betoni/tiiliseinät ovat melkein metrin paksuisia. Hyvin näkyy kaikki
maanpäälliset digikanavat.

Gigantti on hyvä ostospaikka digiantennille muutenkin. Jos homma ei toimi
etkä saa kanavia näkymään, voit huoletta palauttaa ostoksesi ja saat rahasi
takaisin.

Tommy

Matti Kaki

In article <6zCCc.245$Dx6...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

..

>yli
>edellytyksiä

>joo,tarkotin desibelimikrovolttia!!!Kun en osaa näköjään edes kirjottaa...

Jos tarkoitat kenttää niin se ilmaistaan yksiköllä uV/m. Kentästä
pitäisi puhua jos on kyse jonkin paikan signaalivoimakkuudesta.
dBuV on linjassa (antennijohdossa) olevan tason yksikkö.

> [...]
>heikommin?

>ne halvat vahvarit taitaa melkeenpä olla kohinageneraattoreita...

Kyllä normaalilla kanavamäärällä tavallinen mastovahvistin toimii.
Jos signaalitasojen erot ovat kovin suuret niin ongelmia voi tulla.
Jos käytetään kanavakohtaisia vahvistimia niin järjestelmästä tulee
erittäin kallis. Kuten totesin, se mastovahvistin ei ole parhaita
ratkaisuja. Sen tarkoituksena on kompensoida pitkän alastulojohdon
vaimennus jolloin sitä käytetään heikossa kentässä. Tällöin ei ole
yleensä ongelmia ylitasoista. Vahvistin ei pysty vahvistamaan sitä
signaalia kohinan seasta koska se vahvistaa myös kohinan. Tästä voi
johtua väärinkäsitys vahvistimen toimimisesta "kohinageneraattorina".
Jos UHF-alueen yläpäätä täytyy saada lisää niin silloin mastovahvistin
voi antaa liikaa tasoa alemmilla taajuuksilla. Tässä tapauksessa
on apua ns. tilttaavasta vahvistimesta jonka taso nousee taajuuden
suuretessa. Tarkoittanet tällaista vahvistinta. Mutta olen saanut
hyviä tuloksia TRIAX:in MFA324 -vahvistimella 470-862 MHz 25 dB
Kohina 1,8 dB ja hintaa alle 15 egee. Virtalähde hieman enemmän.

>mutta tosihan on että ei tuolla vahvaria tarvita(tosin itse asun
>tiirismaalta n.3 km mäen alla,niin eipä noi tulotasot päätä huomaa...ch 33
>45 dbyv(missä muuten on mikron merkki)

Itse olen käyttänyt pikku-uuta eli uV. Tason yksikkö on muuten Beli ja
sen kymmenesosa on desiBeli eli dB. Elikkä isolla B:llä ei pienellä.

>Joo,just jos se pelkille uhf-alueelle oleva antenni tosiaan maksaa vaan
>15e,ni sillonhan se ehdottomasti kannattaa ottaa.

Vähemmänhän siinä UHF-antennissa on tavaraa. :-) Mutta jotta voitaisiin
kompensoida korkeamman taajuuden aiheuttamaa vaimennusta pitää elementtejä
olla enemmän. Parillakympillä saa jo monenlaisia UHF-antenneja. Kannattaa
huomioida, että antennin taajuuskaista ylettyy riittävän ylös jotta myös
ylemmän UHF-alueen kanavat näkyisivät. UHF-antennin vaimennus suurenee
paljon ylemmille taajuuksille metäessä. Laajakaistainen: kanavat 21-69.
On myös olemassa (lähes) kanavakohtaisia UHF-antenneja ja -vahvistimia.

>ps.kyllä spektrillä näkee sen todellisen tilanteen paljon paremmin,kuin
>normaalilla tasomittarilla...

Toki mutta käytännössä se ei ole tarpeen. Harvoin tarvitaan tarkempia
tietoja taajuusalueesta kokonaisuudessaan tai tietyn aseman kaistasta.
Kyllä pelkällä tasomittarilla saadaan aika riittävästi tietoa. Kerran
taloyhtiössämme oli hyötyä spektrianalysaattorista siinä tilanteessa
kun analogisella kanavalla 8 oli ongelmia. Analysaattorilla paljastui
lähes samanaikaisesti saapuva haamusignaali jonka vaihe vaihteli
tuulen ja sään mukaan kumoten välillä toisen. Olettaisin kyllä, että
antennimiehet eivät juuri spektrianalysaattoria käytä muuten kuin
kokonaistilanteen kartoittamisessa ja eri kanavien tasojen vertaamiseen.
Säädöt suoritetaan mittarilla.

Matti Käki oh2bio

Aimo Ala-Härvä

Itselläni (analogipuolella, mutta tietääkseni digikanavat tulevat samoja
radioaaltoja pitkin :) ) viitisen vuotta sitten antenni tipahti katolta
joten kätevänä tein väliaikaisratkaisun. Lähettimelle matkaa n.30-35 km

Quad (tjsp.) eli se hämähäkinverkon näköinen antenni jota tietääkseni
ainaski radioamatöörit käyttää. Halkaisijan mitaksi aallonpituus.
Syöttöjohdon pituus aallonpituuden kerrannainen. Aikaa antennin tekoon
meni n.15 min ja kuvassa ei valittamista.

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbfbnc$67t$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

kyllä vaan kunnollista jälkeä tekevät yhteisantenniurakoitsijat käyttävät
spektriä.(sillä kun näkee ylimääräiset komponentit,jos niitä on)

tosin puoskari urakoitsijoitakin löytyy.

tasomittari riittää,kun asennetaan uusia vahvistimia.(ei välttämättä riitä
muuten digi mittauksiin)

ei se kanava kohtaisten vahvareiden käyttö nyt niin kauheen kallista ole.

jos talo on usean huoneiston kämppä,ni kustannuksethan pitää laskea
?e/huoneisto ja ei se silloin niin kallista ole.

vahvarit / kpl 60 - 80 e

eli joka kanavalle omansa ja sit laajakaista vahvari perään.

ei pitäis olla laadusta paljoa.

itse en hyväksyisi huonoa antenni singnaalia.

analogiset saa olla kuva/ääni suhteeltaan oikein .

samat laulut pätee digitaaliseenkin välitykseen.

vaste pitää olla tasainen!

ja mitenkäs tasot?

jos vahvistin,etkä voi kanavakohtaisesti voi säätää tasoja,niin....

no.ihan miten vaan...

mulla nyt on nää käsitykset tämmösiä...

Baggie

Thu, 24 Jun 2004 05:23:08 GMT, jusa kirjutas:

>Eli jos löytyy jotain kaapelinpätkää (jossa ei ole suojavaippaa)
>niin kokeile sillä. Ei ainakaan tule kalliiksi.

Jos olisit vaivautunut lukemaan juttuni kunnolla, olisit
huomannut että kuorittua kaapelia on nimenomaan kokeiltu,
ja sillä näkyy Ylen kanavanippu, mutta MTV3, Nelonen ja
Subukka pätkivät ja pikselöityvät kun "antenni" on talon
sisällä.

Itselläni on olohuoneesta näköyhteys 30 km päässä olevaan
Latokasken mastoon, joten meillä kyseinen koksiviritelmä
toimi erinomaisesti, tuttavan rivitalo on kuopassa ja sen
pääty osoittaa neljän km päässä sijaitsevaan Latokaskeen.
TV-signaali joutuu tulemaan joko naapurien seinien läpi
tai heijastumalla sivuikkunasta.

Kerron nyt vielä koksi-antennin valmistusohjeet, niin
voitte antaa korjausohjeita:

1. Otetaan riittävän pitkä (1m ... 10m) 7mm koaksaali-
kaapeli (normaali TV-antennikaapeli)
2. Kiinnitetään kaapelin toiseen päähän television
antenniliittimeen sopiva liitinpistoke.
3. Kuoritaan kaapelin toisen pään muovieriste pois
noin 140mm matkalta
4. Leikataan kaapelin kuoritusta päästä kuparivaippa
(sukka) poikki noin 135mm kohdalta, ja vedetään
irrotettu pätkä mahdollisimman ehjänä pois.
5. Työnnetään sukan sisään esim. lyijykynä, jolla
sukkaa vähän väljennetään, samalla sukan pituus
lyhenee noin 10mm.
6. Vedetään sukka takaisin kaapelin päälle, mutta
nyt niin, että sukka menee lähes kokonaan ehjän
vaipan eristeen päälle.
7. Juotetaan varovasti irtosukan pää kiinni kaapelin
vaippaan, ja lyhennetään vaipan päälle vedetty sukka
120mm pituiseksi.
8. Kääritään muoviteippiä paljaana olevan kuparisukan
päälle.
9. Lyhennetään kaapelin päästä ulkona roikkuva keskijohdin
tasan 120mm pituiseksi.
10. Kytketään rakennettu "antenni" digiboxin antenniliitti-
meen ja etsitään kaapelin toiselle päälle (240mm dipoliantenni)
sopiva paikka ja asento huoneesta (varotaan hellasäröä).
11. Viritetään digiboxi ja aletaan katsella Subukka-TV:n
roskaohjelmia ja anamorfisia elokuvia 16:9 kuvasuhteessa
ilman letterboxausta.

Tuo yllä kuvattu antenni on mitoitettu 625 MHz puoli-
aallon mukaan 240mm pituiseksi, se lienee sopiva digi-
kanavien vastaan ottoon, vai?

--
Baggie

Kaikki oppi, minkä unohdamme, muuttuu sivistykseksi
/ Martti Korhonen /

Antti Toivonen

[...]

Itse en saanut mitään näkyviin kuoritulla koaksiaalilla
Malminkartanossa. Partcosta ostetulla Jebseen "laadukkaalla"
sisäantennilla ja antennivahvistimella näkyi hyvin, tosin metallisten
sälekaihtimien laskeminen aiheutti ongelmia ja sijoitinkin antennin
parvekkeelle ennen kuin talon antenniverkko saatiin ajan tasalle.

-Antti
--
Remove spamtrap from mail address when replying.

Matti Kaki

In article <zOGCc.349$Dx6...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>kyllä vaan kunnollista jälkeä tekevät yhteisantenniurakoitsijat käyttävät
>spektriä.(sillä kun näkee ylimääräiset komponentit,jos niitä on)

Niinhän minä kerroinkin. Toki jokseenkin kaikissa antennimittareissa
on spektrianalysaattori jota tosin kaikki eivät osaa käyttää.

>tasomittari riittää,kun asennetaan uusia vahvistimia.(ei välttämättä riitä
>muuten digi mittauksiin)

Miksei?

>ei se kanava kohtaisten vahvareiden käyttö nyt niin kauheen kallista ole.

Maksaa kuitenkin noin 40 euroa per kanava ja niiden asentaminen on
sangen hauskaa hommaa kun ne pitäisi saada kaikki mastoon killumaan.
Eli siinä kyllä ollaan asentamassa niin eksoottista systeemiä, että...
Jos yhden kanavan kanssa on ongelmia niin silloin on kanavakohtaisen
mastovahvistimen käyttö järkevää muttei silloin kun on tarkoitus saada
useampia kanavia näkymään samalla antennilla. Yhteisantennissa ei taida
saada käyttää laajakaistaista mastovahvistinta lainkaan vaikka meillä
sellainen onkin. Mutta haluan vielä korostaa, että mastovahvistimen
käyttö on turhaa jos antenni on kunnollinen ja alastulojohto on
kohtuullisen pituinen ja kunnollista kaapelia.

>itse en hyväksyisi huonoa antenni singnaalia.
>analogiset saa olla kuva/ääni suhteeltaan oikein .
>samat laulut pätee digitaaliseenkin välitykseen.
>vaste pitää olla tasainen!

Antennivahvistimella ei ole mitään tekemistä kuva/äänisuhteiden kanssa.

Matti Käki oh2bio

PW

Esa Hämäläinen kirjoitti:

> [...]

> peittoalue on n. ¼ kiinteän vastaanoton peittoalueesta (kaukokentässä
> kentänvoimakkuus laskee noin 0.5 dB/km).

Kiitos Esa!
Kinaamaan en aikonutkaan ryhtyä - yksikköä vain metsästin ja sen sain.

PW

pasi viheraho kirjoitti:

> mitäpä luulet,jos osa kanavista tulee huomattavan lujaa ja osa tulee
> heikommin?

Onkohan HTV:llä sitten huonot antennit, kun joissakin kanavissa ääni
tulee kuiskaustasolla ja toisilla taas huutaa niin per*** ?

> 45 dbyv(missä muuten on mikron merkki)

Alt+230 = µ

Hyvää Jussia kaikille !

Matti Kaki

In article <vv7nd0pe5kd0m2ojj...@4ax.com>,
mka...@pp.inet.fish.invalid says...

Kyseessä ei ole dipoliantenni vaan jotain aivan muuta.
Kyseessä on kylläkin puoliaaltodipolista johdettu mutta
nimeltään koaksiaaliantenni. Se vaan ei oikein kunnolla
tahdo toimia noin pienellä ilmaraolla vaan olisi hyvä
jos maataso olisi putkea. Suosittelen ennemmin tavallista
dipolia. Eli kuoritaan muovikuorta pois esim. 11 cm ja
vedetään sisäjohto sukasta ulos ja levitetään. Tämä on
helppo sitten vaikka teipata ikkunaan. Tuollainen oikea
koaksiaaliantenni on hyvä esim. veneessä jolloin sen saa
rakennettua kestäväksi.

>Tuo yllä kuvattu antenni on mitoitettu 625 MHz puoli-
>aallon mukaan 240mm pituiseksi, se lienee sopiva digi-
>kanavien vastaan ottoon, vai?

Ei ihan. Olet laskenut pituuden ottamatta nopeuskerrointa
huomioon. Radioaallot kulkevat nimittäin aineessa hitaammin
kuin tyhjössä. Tuo pituus pitää kertoa nopeuskertoimella
kuten vaikkapa 0,95:llä niin saadaan jokseenkin oikea mitta.
Antenni on syytä mitoittaa juuri sen kanavan mukaan joka
on heikoin. Yleensä se on korkeimmalla taajuudella oleva sillä
radioaallot vaimenevat sitä enemmän mitä korkeampi on taajuus.
Itse olen digiantennit tehnyt järjestään 11 cm pituisiksi.
Eli 2 x 11 cm = 22 cm. Antennin oikean pituuden saa helposti
seuraavasta yksinkertaisesta laskukaavasta: Katso, että olet
valinnut kiinteän fontin (fixed font) jotta kaavat selviävät.

300000000 m/s
-------------- -> hieman sievennetään niin saadaan:
taajuus 1/s

300 Mm/s
------------ x 0,95 x 0,5 = puoliaaltoantennin kokonaispituus
taajuus MHz

Esimerkki:

Halutaan vastaanottaa kanavia 32, 38, 54 jolloin korkein kanava
on todennäköisesti se joka näkyy huonoimmin. Katsotaan taajuus
kanavarasterista ja saadaan arvoksi 735 MHz ->

300 Mm/s
---------- = 0,41 m x 0,95 = 0,39 m -> 39 cm x 0,5 = 19,5 cm
735 MHz =======

Eli puoliaaltodipolin koko pituus on 19,5 cm. Antennista tulee
siis tämän kaltainen ja koaksiaalikaapeli on syytä vetää
90 asteen kulmassa antennilankoihin:

9,8 cm 9,8 cm
============= ============

Kuten huomataan ei laskennan tarkkuus ole tärkein tekijä
vaan pyöristellään sopivasti. Voi tietenkin laskea tarkasti
jolloin esim. edellisen antennin pituudeksi tulee 19,39 cm.
Mutta koska nopeuskerroin on otettu "hatusta" niin sen
epätarkkuus aiheuttaa jo suurimman virheen. Nopeuskerroin
vaihtelee eri aineilla.

Kanavarasteri: http://www.yle.fi/ylelab/faq/kanavarasteri98.htm

Matti Käki oh2bio

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbglep$cqc$5...@phys-news1.kolumbus.fi...

eli jos vaste jollain kanavalla on kalteva,ni sillä ei ole merkitystä?

sovitaan näin.

enkä tarkottana kanava mastovahvareita vaan kanava vahvareita
tähtipisteessä.tosin senkin olisin ehken voinut kertoa ääneen.

mutta hyvää juhannusta!

pasi viheraho

"PW" <nos...@jippii.fi> kirjoitti viestissä:2k26roF...@uni-berlin.de...

jep! kiitokset!

ps kaapeliverkot ei olen niin hienoja systeemejä.kuin antavat ymmärtää.esim
lahdessa päijätvisio ajaa kanaviaan 10 dbµV hajonnalla ja pitkiä linjoja
ilman automaattista tasonsäätöä.että näin.

Jusseja!älkääkä hukkuko,on mukavaa jatkella jutusteluja juhannuksen
jälkeenkin!

Jouni Kaskiharju

pasi viheraho wrote:
> 45 dbyv(missä muuten on mikron merkki)

^M -> µ eli CTRL + M

--
[jk] ***** kawasaki gt750 -82 ***** | yläreplyäminen ja
http://www.kawazi.net - ja ruoho on wihreää | siguttomuus on

Matti Kaki

In article <7BSCc.84$Kr...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>eli jos vaste jollain kanavalla on kalteva,ni sillä ei ole merkitystä?

Tuskin mikään kanavakohtainenkaan vahvistin on niin jyrkästi
kalteva, että olisi tasoeroa kuva- ja äänikantoaallon välillä.
Ei sillä ainakaan mitään järkeä olisi rakentaa niin kapealla
filtterillä olevaa vahvistinta. Kun puhutaan vahvistimista
joissa on "kaltevuutta" eli tilttiä, tarkoitetaan yleensä melko
laajakaistaista vahvistinta jolla korjataan nimenomaan taajuuden
suurenemisen vuoksi tapahtuvaa signaalin vaimenemista. Kyllä
toki on olemassa aika tarkkojakin _suotimia_. Meillä oli
taloyhtiössämme Radio-Cityn joskus aloittaessa vaikeuksia saada
sitä kuuluviin YLE:n alta ja sen vuoksi asensin väliin purkin
jossa sai hyvin tarkkaan säädettyä vaimennusta YLE:n koville
tasoille. Laatuantennin tekemä vehje, muistaakseni.

>enkä tarkottana kanava mastovahvareita vaan kanava vahvareita
>tähtipisteessä.tosin senkin olisin ehken voinut kertoa ääneen.

Tässä on ollut kyllä koko ajan puhetta _masto_vahvistimista.

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <SESCc.85$Kr...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>ps kaapeliverkot ei olen niin hienoja systeemejä.kuin antavat ymmärtää.esim
>lahdessa päijätvisio ajaa kanaviaan 10 dbµV hajonnalla ja pitkiä linjoja
>ilman automaattista tasonsäätöä.että näin.

Tarkoitatko, että spekseissä on tason tarkkuudeksi annettu +/- 5 dBuV?
Ettei kyse ole tilttauksesta? Onko tuo linjassa oleva vaihtelu joka
kompensoidaan talojakamossa vai heittääkö tuo noin paljon peräti
loppukäyttäjäverkossa? Ovat joutuneet varmaan löysäämään speksejä
koska kaapeliverkot eivät tosiaan ole mitään tekniikan riemuvoittoja.
Ainakaan nykyisellään. Kyllähän sitäkin pystyttäisiin mutta taitaa
taloudellinen puoli ajaa ohitse.

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <7PSCc.2986$RS....@reader1.news.jippii.net>, jii...@kawazi.net
says...

>^M -> ľ eli CTRL + M

Ei aianakaan minulla toimi tekstipohjaisessa nyysittimessä.

Matti Käki oh2bio

Jouni Kaskiharju

Matti Kaki wrote:
> Ei aianakaan minulla toimi tekstipohjaisessa nyysittimessä.

Sori :) Siis AltGr + m -> µ... Juhannus teki taas tepposet :ž (AltGr + p)

Jouni Kaskiharju

Jouni Kaskiharju wrote:

> Sori :) Siis AltGr + m -> µ... Juhannus teki taas tepposet :þ (AltGr + p)

Ja samaan kyytiin loputkin erikoiset:
AltGr + x

-----
§ ¼
1 ¡
2 @
3 £
4 $
5 €
6 ¥
7 {
8 [
9 ]
0 }
+ \
q @
w ?
e €
r ®
y ?
u ?
i ?
o œ
p ¶
å œ
a ª
s š
d ð
f ?
g ?
h ?
k ?
l ?
ö ø
ä æ
z ž
x ×
c ©
v “
b ß
n ñ
. ·

--
[jk] ***** kawasaki gt750 -82 ***** | yläreplyäminen ja
http://www.kawazi.net - ja ruoho on wihreää | siguttomuus on
hotmail, yahoo, rocketmail ym. spammilähteet | aunuksesta

filtteröidään automaattisesti /dev/nulliin | :oþ

jii...@kawazi.net

This message was cancelled from within Mozilla.

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbgvk0$84b$5...@phys-news1.kolumbus.fi...

rasiatasoja olen pällistelly päijätvision verkossa.ja niissä on tosi isoja
heittoja.

analogisissa olen jopa nähnyt subtv:lla reilu vuosi sitten kuvä/äänisuhteen
5 db!

jotkin telkkarit sen hyväksyi ja jotku purisi,mikä on täysin normaalia,koska
telkkareissa on eroja.

mullekin tuli(huom tuli!) asuntooni (vuokra) kaapeli ja se tulee tellu7
maassa melkein 5 km.(tietysti välissä on vahvareita ja haarottimia)

käytössä ei ole automaattista tasonsäätöä.eli talvella(lämpätilan vaikutus)
vahvistimet yliohjautuu verkon loppupäässä ja
talovahvarilla ja kesällä kovalla helteellä tasot taas sitten tippuu.

ja kun tämä säröytyminen vaikuttaa noihin boxeihinkin,ni hyvin menee,mutta
menköön.

kun ei kukaan tehny asioille mitään piti sitten itse tehdä jotain!

http://personal.inet.fi/koti/pasi.viheraho/kuvia%20asunnosta.html

nyt näkyy ilman seilaamisia ja ahdistuksia,se mitä taivaalta tulee!

Message has been deleted

Matti Kaki

In article <5vTCc.2993$xf2....@reader1.news.jippii.net>, jii...@kawazi.net
says...

µµµµµ katos vaan. Toimii. Kiitos. Aina sitä oppii uutta. :-)

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <fGTCc.95$Kr...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

>kun ei kukaan tehny asioille mitään piti sitten itse tehdä jotain!
>
> http://personal.inet.fi/koti/pasi.viheraho/kuvia%20asunnosta.html
>
>nyt näkyy ilman seilaamisia ja ahdistuksia,se mitä taivaalta tulee!

Oikein kotoisan näköinen kämppä. Melkein kuin mun yläkertani.
Siis asunnon. Oma vinttiosasto on kyllä paljon sekaisempi. :-)
Ihan vaan mielenkiinnosta, että ovatko nuo vain omaan
käyttöösi vai meneekö siitä singnaalia muuallekin?
Tuon perusteella sinusta tulisi hyvä radioamatööri. :-D

Matti Käki oh2bio

Jouni Kaskiharju

Matti Kaki wrote:

> µµµµµ katos vaan. Toimii. Kiitos. Aina sitä oppii uutta. :-)

Samalla voit kokeilla muitakin näppäimiä, tuttujahan ovat nuo
numeronäppäimistössä olevat symbolit ¡@£$€¥{[]} (1234567890) :) Melkein
jokaisesta löytyy jotakin...

[...]

Matti Kaki

In article <umWCc.3008$A77....@reader1.news.jippii.net>, jii...@kawazi.net
says...

Matti Kaki

> [...]
says...

>Samalla voit kokeilla muitakin näppäimiä, tuttujahan ovat nuo

Kokeilin kaikki läpi ja tuo µ oli ainoa merkitsemätön mitä löysin.

Matti Käki oh2bio

PW

pasi viheraho kirjoitti:

> rasiatasoja olen pällistelly päijätvision verkossa.ja niissä on tosi isoja
> heittoja.

Jos ketjuverkon viimeisestä rasiasta on unohtunut päätevastus tai se on
kaput-merkkinen, niin kanavien tasot vaihtelevat huomattavasti.
Ylipitkiä ketjuja esiintyy aika runsaasti, joten tiltit pitäisi kai olla
huoneistossakin, kun digitajuudet vaihtelevat 138 - 395 MHz rajoissa.

Kyllähän kaapeliverkoissa pyritään tilteillä saamaan talovahvistimelta
lähtevät tasot saman suuruisiksi.
Ulkoilman lämpötilan vaihtelut tuovat ongelmia, etenkin
ilmakaapeliverroon, jolloin vahvistinten tasojen säätö on kellosepän hommaa.

Tietääkseni HTV ei tee vastaanottamalleen signaalille mitään säätöjä,
vaan välittävt sen sellaisenaan verkkoonsa.
TCM kuiskaa ja esim TV2 huutaa, etenkin tulevien ohjelmien mainokset :-(

Valitettavasti telkkarissani on analogiakanaville kanavakohtaiset
säädöt, mutta digipuolella kanavakohtaiset säädöt loistavat
poissaolollaan :-(

> http://personal.inet.fi/koti/pasi.viheraho/kuvia%20asunnosta.html

Hyviä kuvia digiaikaan siirtymisetä :-)
Tuossa sitä olisi vaimolle opettamista, että miten laitteita käytetään,
jotta edes jonkinlaista kuvaa saisi näyttöruudulta :-)

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> In article <7PSCc.2986$RS....@reader1.news.jippii.net>, jii...@kawazi.net
> says...

> Ei aianakaan minulla toimi tekstipohjaisessa nyysittimessä.

Ekä minulla XP / Mozilla 1.7:ssä.

nos...@jippii.fi

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbhal7$ovr$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

Omaan käyttöön tulee ja naapureille kans ja viereiseen taloon.yhteensä 5
huoneistoon menee tavaraa.testisingnaaleja,A, B, C muxit.analogiset ja 40
analogista sat kanavia astralta ja eutelilta.muutama radio vastaanotetaan ja
välitetään tähän pikku verkkoon.
varmistuksia: jos tiiristaa tipahtaa,ni korvataan kanavaa kaukovastaanotolla
pernajasta tai anjalankoskelta.

ei tuo teoria jää niin hyvin päähän,että pääsisi amatööritutkinnosta
läpi?????

myönnän,että se olisi mielenkiintoinen ja hyödyllinen harrastus.

pasi viheraho

"Anonyymi" <a...@nyymi.invalid> kirjoitti
viestissä:cpVCc.3003$Pt5...@reader1.news.jippii.net...

> Minä kun pidin oman kotiteatterini viiden johdon sotkua kamalan ruman
> näköisenä, mutta tämä muuttaa käsityksiäni täysin.
>
> Asuntosi voisi työllistää parikymmentä työtöntä palotarkastajaa...

Ihan noin sivu mennen sanottuna...täällä on käynyt pyynnöstäni
viestintävirasto.yms.

rakennelmani täyttää määräykset.

lujuuslaskelmatkin antennien osalta on tehty.ei vuoda liikaa.maadotukset on
tehty oikein.

kaikki on speksien mukaista!

Jouni Kaskiharju

Mulla:

norm. §1234567890+
altgr ¼¡@£$€¥{[]}\

norm. qwertyuiopå
altgr @?€®þ???œ¶œ

norm. asdfghjklöä
altgr ªšð???j??øæ

norm. zxcvbnm.
altgr ž×©“ßñµ·

PW

Jouni Kaskiharju kirjoitti:

> Mulla:
>
> norm. §1234567890+
> altgr ¼¡@£$€¥{[]}\
>
> norm. qwertyuiopå
> altgr @?€®þ???œ¶œ
>
> norm. asdfghjklöä
> altgr ªšð???j??øæ
>
> norm. zxcvbnm.
> altgr ž×©“ßñµ·

Löytyisikö Ohmin merkki jostain näppäimistöltä ?
Merkistön kauttahan se kyllä jostain löytyy.

Matti Kaki

In article <hs_Cc.204$Kr....@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

Ei minustakaan näytä siltä, että olisi mitään palovaarallista.
Ainakaan noin äkkinäkemältä. Eihän noissa piuhoissa mitään isoja
virtoja tai jännitteitä kulje ja todennäköisesti verkkolaitteet
ovat asiallisesti räkeissä. Tuollaisiahan ne vahvistinhuoneetkin
yleensä firmoissa ovat. Ainakin MTV:llä. :-)

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <ju8Dc.3067$UD6....@reader1.news.jippii.net>, jii...@kawazi.net
says...

>Mulla:

>norm. asdfghjklöä
>altgr Ŗ š???j??ųę

Tuota halkaisijan merkkiä tarvitsisin kohtuu usein. Mutta eipä toimi.
Täytyy vähän katsastaa merkistöä. Tämä nyyssiohjelma on vuodelta 1996
joten voi olla, että haaveeksi jää. Kokeilin muuten Notepadilla eikä
siinäkään toiminut. WorldPadilla sain euron toimimaan mutta ei muuta.
Paitsi tietysti ~ ja µ.

Matti Käki oh2bio

PW

Matti Kaki kirjoitti:

> Tuota halkaisijan merkkiä tarvitsisin kohtuu usein.

Alt+ 157 = Ø

> WorldPadilla sain euron toimimaan mutta ei muuta.

AltGr+E = € (euromerkki), Ainkin Windowskäyttiksessä ja Mozilla 1.7:ssä.

Lauri Tischler

PW wrote:

> Alt+ 157 = Ø

Eikös se ole norjalainen öö, luulisin..

Jouni Kaskiharju

PW wrote:

> Alt+ 157 = Ø

Siis windozessa. Muuallahahan tuo ei toimine...

AltGr+ö ø
AltGr+Ö Ø

Esa Hämäläinen

PW wrote:

> Alt+ 157 = Ø

> AltGr+E = € (euromerkki), Ainkin Windowskäyttiksessä ja Mozilla 1.7:ssä.

Käyttämäsi merkistön "charset=windows-1252" sisältö löytyy esim. sivulta
http://www.slav.helsinki.fi/atk/codepages/win1252.html

Sillä voi olla pieniä eroja "charset=ISO-8859-1" -merkistöön, jota
suositellaan käytettäväksi nettiselaimessa.

Ari Wuolle

=?windows-1252?Q?Esa_H=E4m=E4l=E4inen?= <esa.ham...@kolumbus.fi> writes:

> Käyttämäsi merkistön "charset=windows-1252" sisältö löytyy
> esim. sivulta http://www.slav.helsinki.fi/atk/codepages/win1252.html

Windoze-koneissa merkkejä voi katsella myös
Start/Programs/Accessories/Character Map
(Jos kyseinen apuohjelma on asennettu, minimiasennuksella se ei
oletuksena tule vaan pitää asentaa jälkikäteen erikseen.)

> Sillä voi olla pieniä eroja "charset=ISO-8859-1" -merkistöön, jota

Erot ovat merkeissä 0128 - 0159 (eli eurosta isoon Y:hyn kahdella
pisteellä päällä). Olet aivan oikeassa että Windows-merkkien toimivuus
newseissä on huonoa.

Windowsin Alt + numerot näppäinoikotietä käytettäessä kannattaa
muistaa että jos numero ei ala nollalla, tehdään sille IBM PC
merkistömuunnos. Nollalla aloitettu syöttö tulee läpi sellaisenaan.

Esim. Näppäilet Alt + 132 niin saatkin merkin 228 eli ä.
Tai näppäilet Alt + 0228 niin saat merkin 228 eli ä.

Ari Wuolle

Ari Wuolle

PW <nos...@jippii.fi> writes:

> Löytyisikö Ohmin merkki jostain näppäimistöltä ?

Kännykästä (Jos valmistaja on raaskinut laittaa kaikki IA5-merkit
näppäimistöön. Nokian omistajat älköön turhaan tuhlatko aikaanne sitä
etsiessä.)

Ongelma on siinä että Ohmin merkki ei kuulu ISO Latin 1, 9 eikä
Windows-1252 merkistöihin. Saadaksesi Ohmin täytyisi joko vaihtaa
merkistö matemaattisiin symboleihin (tai kreikkaan) tai siirtyä
Unicode-merkistöön.

Merkistön vaihtaminen kesken artikkelin ei newsseissä ole
mahdollista. Ja Unicode on taas senverran harvoin tuettu nyytistimissä
että senkin käytöstä tulet saamaan vain v-mäisiä follareita.

Ari Wuolle

PW

Esa Hämäläinen kirjoitti:

> [...]
>
> Sillä voi olla pieniä eroja "charset=ISO-8859-1" -merkistöön, jota
> suositellaan käytettäväksi nettiselaimessa.

Mozilla 1.7:ssä on tuo ISO-8859-1 määriteltynä.
Tuo merkistö näyttää muuttuvan sen mukaan, mihin viestiin vastaa :-(
Sinunkin viestisi merkistö näyttäisi olevan Windows 1252.

PW

Esa Hämäläinen kirjoitti:

> Sillä voi olla pieniä eroja "charset=ISO-8859-1" -merkistöön, jota
> suositellaan käytettäväksi nettiselaimessa.

Tämän viestiketjun merkistö muuttui Jouni Keskiharjun 25.6.2004 17:09
lähettämässä viestissä Windows 1252:ksi :-)

pasi viheraho

> [...]
> näköisenä, mutta tämä muuttaa käsityksiäni täysin.
>
> Asuntosi voisi työllistää parikymmentä työtöntä palotarkastajaa...

katsokaa nyt vielä sitten tämäkin.

http://media.almamedia.fi/id/2887.rm

Matti Kaki

In article <7NlDc.298$zF1...@read3.inet.fi>, pasi_v...@hotmail.com says...

Siistii! Minulla oli 70-luvulla vain kolme telkkaria
koska oli vain kolme kanavaa: TV-1, TV-2 ja Tallinna.

Matti Käki oh2bio

Vesa

"Baggie" <mka...@pp.inet.fish.invalid> kirjoitti viestissä
> Myydäänkö missään pelkästään digikanavien (350 ... 650MHz)
> vastaanottoon sopivaa katolle/parvekkeelle asennettavaa
> pientä, hyvää ja edullista antennia ?

Edullinen ei taida toteutua, mutta onpa antenni kuitenkin huomattavasti
helpompi sijoittaa kuin pitkä harava. Ehkä tätä mallia saa pienempänä
parempiin vastaanotto-olosuhteisiin. Nimeä ja valmistajaa en tiedä, mutta
kuvan laitan finet.binaries -alueelle. Antenni on parvekkeella ja
vastaanottaa digilähetteen noin 100 kilometrin päästä.

-VJ-

Matti Kaki

In article <oNvDc.111$ZU2...@read3.inet.fi>, roskap...@hotmail.com says...

_Se_ on todella hyvin vastaanotettu. Taidat asua korkealla.
Kuva ei ainakaan vielä ollut binääreissa mutta siinäkö ei
lue mitään valmistajaa tai tyyppiä? Aktiiviantenniko?

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <oNvDc.111$ZU2...@read3.inet.fi>, roskap...@hotmail.com says...

Tuo on hyvä ja tehokas antenni. Onko siinä sinisessä purkissa
vahvistin? Jos, niin se on sijoitettu optimaaliseen paikkaan.
Antenni on erittäin hyvä varsinkin lähellä katua jossa autot
aiheuttavat häiriöitä koska tuon antennityypin (kerrostettu
dipoli eli dipolimatto) keila on pystysuunnassa kapea. Hyvin
olet silti saanut signaalia vastaan. Asutko korkealla?

Matti Käki oh2bio

Matti Kaki

In article <oNvDc.111$ZU2...@read3.inet.fi>, roskap...@hotmail.com says...

Tuo on hyvä ja tehokas antenni vaikkei olekaan tarkoitettu
heikkoon kenttään. Onko siinä sinisessä purkissa vahvistin?

Jos, niin se on sijoitettu optimaaliseen paikkaan. Antenni

on erittäin hyvä varsinkin jos edessä alhaalla on katu jossa
autot aiheuttavat häiriöitä koska tuollaisen antennityypin

(kerrostettu dipoli eli dipolimatto) keila on pystysuunnassa

kapea. Hyvin olet saanut signaalia vastaan. Asutko korkealla?

Matti Käki oh2bio

Vesa

> [...]
> (kerrostettu dipoli eli dipolimatto) keila on pystysuunnassa
> kapea. Hyvin olet saanut signaalia vastaan. Asutko korkealla?

Vahvistin on valitettavasti sisällä 2 metrin johdon päässä. Sen kotelointi
ei käy ulos. Jos siirrään antennin katolle mastoon niin sitten voin laittaa
vahvistimelle kotelon aivan antennin juureen tai tuohon eteen. Vahvistin on
sellainen, joka vahvistaa vain haluttuja kanavia ja sen läpi sitten menee
toisesta sisäänmenosta vanhojen antennien signaali. Ja käyttöjännite tulee
antennikaapelista. Antenni on toisen kerroksen parvekkeen päällä noin 6
metriä maanpinnasta, talo on alavalla tasaisella alueella. Katson Oulun
lähetintä Kemissä. Sadesäällä digilähete ei näy, mutta muulloin kyllä.
Boksina on Philipsin DTR1000.

-VJ-

Esa Hämäläinen

http://195.197.98.120/tuote/ant12.pdf

SPdigi18e on koko UHF-alueen kattava pienikokoinen antenni, hinnasta ei
tietoa.

pasi viheraho

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:cbha89$i83$5...@phys-news1.kolumbus.fi...
> [...]

jii...@kawazi.net
> says...

> µµµµµ katos vaan. Toimii. Kiitos. Aina sitä oppii uutta. :-)

? löysin win 2000 merkistöstä,mutta mahtaako tämä sitten näkyä täällä
oikein?

pasi viheraho

"pasi viheraho" <pasi_v...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:LFNDc.11$w7...@read3.inet.fi...

> [...]
> jii...@kawazi.net

p)

> ? löysin win 2000 merkistöstä,mutta mahtaako tämä sitten näkyä täällä

eipä näköjään ohmin merkki täällä toimi,vaikka se mulla ruudussa näkyikin.

Jussi

pasi viheraho wrote:

> mutta tosihan on että ei tuolla vahvaria tarvita(tosin itse asun
> tiirismaalta n.3 km mäen alla,niin eipä noi tulotasot päätä huomaa...

Juu.. Tunnettu ongelma.. Tiirismaan masto on niin korkea, että signaali
painaa yli jos asuu liian lähellä.. Nykyään(hän) siellä on se pieni
paikallinen lähetin, jonka "pitäisi" kattaa tuo katvealue..

Matti Kaki

In article <wyPDc.3291$Qx6....@reader1.news.jippii.net>, news@jjussi._com_
says...

Sama tilanne oli Kivenlahden maston juurella. Siihen auttoi
hieman kun oli harava jonka tilttasi maston yläosaa kohden.
Tämä oli 70-luvulla jonka jälkeen sinnekin tuli alilähetin.

Matti Käki oh2bio

Jukka Aho

PW wrote:

> Alt+230 = µ

Yksinkertaisemmin AltGr+m (PC/Windows-koneilla, Microsoftin
suomalaisella vakionäppäinasettelulla.)

--
znark