Takavalo edessä

1 view

Timo Salmi

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:
> In article <bpsk0r$p38$1...@oravannahka.helsinki.fi>, pekka.la...@helsinki.fi
> says...

> Miten niin. Sisennänhän minä. Ja mielestäni selkeästi vieläpä.

"Kuten muutkin" tarkoittaa jätetään sisentämättä. Sisentämistä
käytetään joskus lainaamiseen. Oman tekstin kirjoittamiseen sitä ei
ole tapana käyttää. Valinta on tietysti omasi, mutta valitsemalla
väkisin selvästi muista poikeavan menettelyn, vähennät viestiesi
lukemishalukkuuta. Tästä näkökulmasta lisää esimerkiksi

Why it is sensible to observe the Netiquette
http://www.uwasa.fi/~ts/http/netiquet.html

> Tabulaattorilla selkeästi erilleen niin, että on helppo lukea.

Ei ole.

> Olisi erinomainen asia jos kaikki tekisivät niin, jotta erottuisi.

Se olisi erittäin sekavaa. Niin, aina aika ajoin joku saa suuren
oivalluksen haluaa laittaa uusiksi uutisryhmien käytännöt. Näillä
valtavilla lukijamäärillä se ei onnistu, mutta tokihan jokainen voi
hakata näissä asioissa ihan vapaasti päätään bittiavaruuden seiniin.

> Tietenkin sisennyksen täytyy olla eri kohdassa kuin edellisen.

Aina vain pahempaa sekaannusta, koska mitään sellaista yhtenäistä
sisennyskonventiota ei ole. Ja tuskin yksi suomalainen kirjoittaja
(sen kummemmin sinä kuin minä) pystyy muuttamaan maailmanlaajuisen
verkon käytäntöjä. Ainahan tietysti voi huvittelella yrittämällä,
mutta suhteellisuudentajua sellaisessa ei ole. Hieman vain
hetkellistä häiriöitä muille lukijoille ja usein vielä siitä
seuraava eipäs-juupas inttämiskierros.

Mutta keskustelu uutisryhmien viestien muotoilusta kuuluu ryhmään
news:sfnet.viestinta.nyyssit jonne jatko uudelleensuunnattu. Eiköhän
mieluummin jatketa fillarit ryhmässä varsinaisesta pyöräilystä, eli
yhteisestä hienosta harrastuksestamme.

All the best, Timo

--
Prof. Timo Salmi ftp & http://garbo.uwasa.fi/ archives 193.166.120.5
Department of Accounting and Business Finance ; University of Vaasa

Matti Kaki

In article <bq5ifh$e...@poiju.uwasa.fi>, t...@UWasa.Fi says...

> [...]
>valtavilla lukijamäärillä se ei onnistu, mutta tokihan jokainen voi
>hakata näissä asioissa ihan vapaasti päätään bittiavaruuden seiniin.

Olen täysin eri mieltä. On hyvin vaikeaa lukea eri kirjoittajien
tekstejä jos ne ovat samalla pystyviivalla ja vieläpä kirjoitettu
ilman tyhjää riviä välissä. Tietenkin tagit auttavat hieman mutta
koska kirjoitan yleensä täysin erillise kommentin asiaan niin että
se on oma _kokonaisuus_ näin ollen se voi olla tabulaattorilla
sisennetty. Sitä paitsi tämä on hyvin yleinen käytäntö ulkomaisissa
ryhmissä joissa on kirjoiteltu paljon pidempään kuin täällä perukoilla.
Minä olen kuullut huomattavasti enemmän kehumista sisennyksen käytöstä
kuin päinvastaista. Tämä on aivan eka kerta kun joku puuttuu siihen.

Matti Käki oh2bio

JiiHoo

Matti Kaki kirjoitti...

> Olen täysin eri mieltä. On hyvin vaikeaa lukea eri kirjoittajien
> tekstejä jos ne ovat samalla pystyviivalla ja vieläpä kirjoitettu
> ilman tyhjää riviä välissä.

Siksipä siihen täytyykin jättää se tyhjä rivi väliin.

> Tietenkin tagit auttavat hieman mutta
> koska kirjoitan yleensä täysin erillise kommentin asiaan niin että
> se on oma _kokonaisuus_ näin ollen se voi olla tabulaattorilla
> sisennetty.

Turhaa hommaa jonkun tabulaattorin naputtelu. Minua se ei haittaa, mutta
ymmärrän niitä jotka häiriintyvät, kun vastaan hyppää artikkeli, joka on
muotoiltu erilailla kuin muilla.

--
#######################################
Kääk! Oletko nähnyt kamalampaa sigua?

Timo Korvola

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> writes:
> [...]

Eipä ole enää tabulaattoria yllä. Jokin on jossakin välissä muuttanut
sen välilyönneiksi. Tabeille voi käydä nyysseissä (ja muuallakin)
vähän miten sattuu.

Ei siinä mikään erottuisi sen paremmin, jos kaikki tekisivät niin.
Tulisipahan vain oikea laita vastaan aiemmin haitaten lainaamista.

> On hyvin vaikeaa lukea eri kirjoittajien
> tekstejä jos ne ovat samalla pystyviivalla

Onpa fiksua käyttää sitä tabia sitten, sen tarkoitushan on
nimenomaan saada kamat samaan sarakkeeseen. Demonstraation
vuoksi sisennän nyt tabilla, ja ylläolevassa lainauksessakin
tabit ovat näköjään vielä tallella toisin kuin siinä useampaan
kertaan lainatussa.

> ja vieläpä kirjoitettu ilman tyhjää riviä välissä.

Se tyhjän rivin jättäminen taas on yleensä hyvä idea.

--
Timo Korvola <URL:http://www.iki.fi/tkorvola>

Jani Miettinen

JiiHoo <jor...@mbnet.fi>:

> Turhaa hommaa jonkun tabulaattorin naputtelu. Minua se ei
> haittaa, mutta ymmärrän niitä jotka häiriintyvät, kun vastaan
> hyppää artikkeli, joka on muotoiltu erilailla kuin muilla.

En nyt ota kantaa sisennykseen sinällään, mutta tuonpahan esiin
yhden näkökulman asiaan. Tämä näkökulma tulee esiin tuossa JiiHoon
lainauksessa aika hyvin. Koska sisentäminen tapahtuu lisäilemällä
ylimääräisiä merkkejä rivien alkuun, eikä muotoilukomennoin, joita
tekstinkäsittelyohjelmissa käytetään, lainatuissa teksteissä itse
tehdyt sisennykset voivat aiheuttaa vähän sotkuja tai ainakin
ylimääräistä työtä vastaajalle.

--
Meiliosoite päivitetty (vihdoinkin) pysyvämpään.
Päivittäkää suodatusehtonne vielä kerran.

Timo Salmi

> [...]

> tekstejä jos ne ovat samalla pystyviivalla ja vieläpä kirjoitettu
> ilman tyhjää riviä välissä. Tietenkin tagit auttavat hieman mutta

Tyhjä rivi tarvitaan. Kuuluu netiketin aivan vakioasioihin. Jota
tietenkin sitäkin laiminlyödään.

> [...]
> sisennetty. Sitä paitsi tämä on hyvin yleinen käytäntö ulkomaisissa
> ryhmissä joissa on kirjoiteltu paljon pidempään kuin täällä perukoilla.

Tuota, missähän ryhmissä? Varmaankin niitä on. Mutta eipä ole tullut
itselleni vastaan vaikka olen ollut mukna aivan uutisryhmien
syntyvaiheista asti pitkälle yli vuosikymmenen takaa. (Tai taidamme
mukavaa yhteistä pyöräilyharrastustamme lukuunottamatta sitten
muuten liikkua verkon aivan eri osissa.)

> Minä olen kuullut huomattavasti enemmän kehumista sisennyksen käytöstä
> kuin päinvastaista.

Ehkäpä, mutta nyt ei ole niitä havaintoja tuosta kehumimista. Vaikka
tuo epäkoventionaalinen sisentämisesi ei olekaan aivan
ainutkertaista, ne kommentit mitä olen vastaavissa tuulimyllyjä
vastaan sotimistilanteissa nähnyt, ovat olleet lähes järjestään
kielteisiä. Mutta Googlestahan niitä aikaisempia voi seurata ja
muodostaa omat arvionsa.

Aikamoisen sotkun kyllä saa aikaiseksi, kun vielä menee ja sisentää
tabulaattorilla, jolloin muunmuassa mahdolliset pidemmät
lainausketjut ovat sitten oikealta laidaltaan mitä ovat. Tosin vielä
ei tämän viestin kohdalla lentänyt sieltä laidasta ulos, mutta
kaukana se ei ole.

> Tämä on aivan eka kerta kun joku puuttuu siihen.

Enhän minä siihen varsinaisesti puutu, koska tietysti valitset omat
käytäntösi. Itse asiassa, sinun tai minun mielipiteellä ei sinänsä
ole mitään merkitystä, koska mehän emme mitään pysty päättämään
verkonlaajuisesta netiketistä. Se ei ole meidän käsissämme, ei
kummankaan (vaikka olenkin niitä asioita FAQ sivuistoilleni aika
tavalla kerännytkin). Vain se on omissä käsissä mitä itse
kirjoitamme ja valitsemme luettavaksemme.

Mutta mielipiteensä voi sanoa. Minun mielestäni valitsemasi käytäntö
epätavanomainen ja sekava. Sen enempään vaikuttamiseen en
kommentillani sinänsä pyri.

All the best, Timo

--
Prof. Timo Salmi ftp & http://garbo.uwasa.fi/ archives 193.166.120.5
Department of Accounting and Business Finance ; University of Vaasa
mailto:t...@uwasa.fi <http://www.uwasa.fi/~ts/> ; FIN-65101, Finland

Timo's FAQ materials at http://www.uwasa.fi/~ts/http/tsfaq.html

Sami Sihvonen

On Thu, 27 Nov 2003 22:54:22 +0200, Matti Kaki
<oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:

> [...]
> koska kirjoitan yleensä täysin erillise kommentin asiaan niin että
> se on oma _kokonaisuus_ näin ollen se voi olla tabulaattorilla

En jaksanut siivota käsin ylläolevaa lainausta, jotta tajuat selkeästi
kuinka EPÄSELKEÄLTÄ ja RUMALTA se näyttää joku joku tarpeettomasi
hakkaa sarkainnappulaa nyysseissä. Mitä tulee lukemisen helpottamiseen
niin KUNNON nyyssisofta tajuaa että ">" merkillä aloitettu rivi on
toki lainaus ja ilman sitä oleva rivi varsinaista tekstiä, asetuksista
voi valita vaikkapa sisennyksen, värin, fontin tjms ihan miten haluaa.

> Sitä paitsi tämä on hyvin yleinen käytäntö ulkomaisissa
> ryhmissä joissa on kirjoiteltu paljon pidempään kuin täällä perukoilla.

Missä? Empä ole huomannut, ainakaan viimeisen kahdeksan vuoden aikana.

--
Ostan ja noudan kuolin-/muuttopesät, kodin ylijäämän, astiat,
lasiesineitä, taulut yms kotoa löytyvät tarpeettomat tavarat.