JAD-kurssi

J. Smith

Moi!

Halu olisi tällä hetkellä lähteä hyppäämään ja pienen tutkimuksen jälkeen
olen päätynyt siihen tulokseen, että minulle sopivin vaihtoehto aloittaa
uusi harrastus olisi osallistua JAD-kurssille.

Suomen Laskuvarjokerhon sivuilla kerrotaan että JAD-kurssin hinta on 600
euroa joka sisältää 2 ensimmäistä hyppyä. Mitä tämä merkitsee käytännössä?
Sivuilla kerrotaan, että alkeiskoulutuksessa on 8 hyppyä, joten jos oikein
ymmärsin niin noista kahdeksasta hypystä joutuu itse maksamaan 6 hyppyä
(20e/hyppy oppilashyppynä) ja siitä eteenpäin hypyt myös? Sisältyykö tuohon
600 euron hintaan a-luokka ja b-luokka (poislukien hypyt)?

Toinen kysymys, minkälainen aikataulu on yleisin suorittettaessa tuo kurssi?
Suoritetaanko yleensä yhden kesän aikana vain alkeiskoulutus vai jopa sen
lisäksi a- ja b-luokka?

Kun alkeiskurssin on käynyt ja koulutusohjemla jatkuu omaan tahtiin, niin
kuinka usein voi käydä suorittamassa noita hyppyjä? Voiko esimerkiksi
kauniina sunnuntaiaamuna ajaa kentälle ja luottaa siihen, että pääsee
suorittamaan jonkun tietyn hypyn koulutusohjelmasta vai järjestetäänkö niitä
tiettyinä päivinä suuremmalle porukalle?

Onko jatkon kannalta eroa valitseeko JAD- vai NOVA-kurssin? Entä kun kurssin
on kokonaisuudessaan saanut suoritetuksi?

Vastauksia odotellen,

J.S.

"Välillä olis kiva saada jalat irti maasta"

Mikko

Kannattaa kysyä kerholta suoraan niin saat varmasti oikean vastauksen,
yhteystiedot löytyy sivuilta: http://www.laskuvarjokerho.com/.
Seuraavassa kuitenkin muutama pointti omiin "kokemuksiini"
(JAD VI/2003, 1 hyppy) pohjautuen, paremmin tietävät korjatkoon jos
menee metsään.

> euroa joka sisältää 2 ensimmäistä hyppyä. Mitä tämä merkitsee
> käytännössä?

Tarkoittaa sitä että 2 ensimmäistä hyppyä kuuluu yleensä SLK:ssa kurssin
hintaan. Sitä seuraavat hypyt maksavat voimassaolevan taksan mukaan,
oppilailla on kuitenkin oikeus käyttää kerhon oppilaskamoja (varjot,
haalarit, kypärät, korkeusmittarit etc) veloituksetta niin kauan kuin
ovat oppilaita. Kurssimaksu ei sisällä A, B tai C luokan kokeita
(muistaakseni parikymppiä per laaki). Kannattaa kuitenkin muistaa että
kaikki kerholle menevät maksut kohdistuvat viimekädessä koneen ja
oppilaskaluston ylläpitoon. Kyseessä on urheiluseura, ei yritys.

> [...]
> että pääsee suorittamaan jonkun tietyn hypyn koulutusohjelmasta vai
> järjestetäänkö niitä tiettyinä päivinä suuremmalle porukalle?

Riippuu aika pitkälle kolmesta asiasta:
1 - Rajoittaako Hki-Vantaan lennonjohto hyppäämistä Malmilla?
2 - Onko keli sopiva? Oppilailla tuulirajat ovat tiukemmat kuin
lupakirjahyppääjillä.
3 - Onko paikalla hyppymestari oppilashyppyjä varten?

Oma kokemukseni on, että kentällä saattaa joskus joutua odottelemaan
pitkäänkin tuulien tyyntymistä. Itse kävin lauantaina kyttäämässä
hyppymahdollisuutta, mutta kauniista auringonpaisteesta huolimatta
tuulta ja turbulenssia oli liikaa. Kolme tuntia päivää paistateltuani
oli pakko lähteä muihin hommiin, jos olisi jäänyt odottelemaan olisi
todennäköisesti päässyt myöhemmin hyppäämään (kuulemma tuulet ovat
yleensä leudoimmillaan aikaisin aamulla ja illansuussa). Eli sitkeys ja
dedikoituminen palkitaan.

> Onko jatkon kannalta eroa valitseeko JAD- vai NOVA-kurssin? Entä kun
> kurssin on kokonaisuudessaan saanut suoritetuksi?

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan NOVA hyppymestareita on sen verran
vähän että jatkohyppyjä voi olla vaikeampi päästä tekemään
hyppymestarien puutteen vuoksi. JAD mesuja kuitenkin pyörii kerholla
melkein aina.

Suosittelen kuitenkin että pistät samat kysymykset suoraan kerholle,
niin saat ns."viralliset vastaukset". Lisäksi SLK:lla on
varsin aktiivinen keskustelupalsta osoitteessa:
http://www.laskuvarjokerho.com/portal/
jota pääsee lukemaan myös ilman rekisteröitymistä (joka ei vaadi
jäsenyyttä). Sieltä todennäköisesti löytyy myös vastauksia joihinkin
kysymyksiisi.

Terveisin,
Mikko s.

maretus

"J. Smith" <jo...@jossakin.fi> wrote in message news:<8PZEa.5378$g4.1...@news1.nokia.com>...

> [...]
> (20e/hyppy oppilashyppynä) ja siitä eteenpäin hypyt myös? Sisältyykö tuohon
> 600 euron hintaan a-luokka ja b-luokka (poislukien hypyt)?

Kurssin hintaan sisältyy koulutus ja kaluston käyttöoikeus
C-kelpoisuuteen asti, maksat ainoastaan hypyistäsi (pl. teoriakokeista
peritään koemaksut).

> Toinen kysymys, minkälainen aikataulu on yleisin suorittettaessa tuo kurssi?
> Suoritetaanko yleensä yhden kesän aikana vain alkeiskoulutus vai jopa sen
> lisäksi a- ja b-luokka?

Alkeiskoulutus annetaan kurssimuotoisena joka kestää 4 päivää, sen
jälkeen oppilasuran eteneminen on itsestäsi kiinni. Alkeiskurssin
jälkeen saat jatkokoulutusta sen mukaan kun etenet
oppilassuorituksissasi. Aktiivisella notkumisella on hyvinkin
mahdollista hypätä koko oppilasura yhdessä kesässä läpi aina
C-kelpoisuuteen asti.

> [...]
> suorittamaan jonkun tietyn hypyn koulutusohjelmasta vai järjestetäänkö niitä
> tiettyinä päivinä suuremmalle porukalle?

Kauniina sunnuntai-aamuna kannattaa mennä kerholle, paikalla oleva
hyppymestari huolehtii siitä että pääset hyppäämään. Koulutusohjelman
eteneminen on siis omasta aktiivisuudestasi kiinni.

> Onko jatkon kannalta eroa valitseeko JAD- vai NOVA-kurssin? Entä kun kurssin
> on kokonaisuudessaan saanut suoritetuksi?

Kurssi ja koulutusohjelma ovat kaksi eri asiaa, alkeiskurssin (JAD tai
NOVA) jälkeen hyppäät oppilaan koulutusohjelman (38 suoritusta) jonka
jälkeen voit saat C-kelpoisuuden ja olet itsenäinen hyppääjä. Ja siitä
se harrastus vasta todella alkaa... :)

Markus

Pentti Lajunen

"J. Smith" <jo...@jossakin.fi> writes:
> [...]
> ymmärsin niin noista kahdeksasta hypystä joutuu itse maksamaan 6 hyppyä
> (20e/hyppy oppilashyppynä) ja siitä eteenpäin hypyt myös?

Ne kaksi ekaa hyppyä menevät kuitenkin yleensä mönkään, joten
älä vielä laske pennosia...

> Toinen kysymys, minkälainen aikataulu on yleisin suorittettaessa tuo kurssi?

Riippuu ihan siitä kuinka paljon joudut uusimaan hyppyjä, odottamaan
kerholla tyhjänpanttina ja siedät vittuilua pummiutuneen kantajengin
taholta... (näistä ei yleensä puhuta pelkkää bluu skieta myyvissä
mainosbrochyyreissä, joten lisättäköön nyt totuuden täydennykseksi)

Sami Pekka Vartiainen

J. Smith <jo...@jossakin.fi> wrote:
> [...]
> Suomen Laskuvarjokerhon sivuilla kerrotaan että JAD-kurssin hinta on 600
> euroa joka sisältää 2 ensimmäistä hyppyä.

Allekirjoittanuttakin puri hyppykärpänen ja pienen hintavertailun jälkeen
päädyin ilmoittautumaan ensi heinäkuussa olevalle kurssille Räyskälään.
(http://www.hameenlaskuvarjourheilijat.fi ) Emmä kyllä mistään JADista
mitään tiiä eikä kerhon sivuillakaan puhuta kuin alkeiskurssista. Kurssi
kuitenkin maksaa vain 355e ( sis 2 pakkolaukaistua hyppyä ) jonka jälkeen
oppilashypyt 14e/kpl. Esson baarissa pojat tiesivät kertoa myös että
Räyskälän ilmatila on huomattavasti Malmia tyhjempi joten hyppytoimintaa
haittaavia katkoksia ei esiinny läheskään yhtä paljon. Eikä Räyskälä edes
ole kovin kaukana Helsingistä. Edellä mainittujen seikkojen takia menen
kyllä mielummin ensi kuussa hämeeseen hyppimään kuin malmille.

Onkos täällä muuten kuulolla ketään Räyskälän touhuista tietävää? Onko
hyvä paikka? Mukavaa porukkaa? Minkälainen hyppykone? Jne.....

-Sami-

Mika Pirhonen

Sami Pekka Vartiainen wrote:

> päädyin ilmoittautumaan ensi heinäkuussa olevalle kurssille Räyskälään.
> Minkälainen hyppykone?

<http://www.ilmailuliitto.fi/laskuvarjo/kerhot/index.htm#Hämeenlinna>
kertoo, jotta "Cessna 206".

Mika.
--
"Aina ku mä hyppään ja pääsen siihen hyppyrin nokalle, niin mulle
tulee sellanen "Bon voyage"-tunne, siis että mä oon kokenu tän

Thomas Tuominen

Räyskälässä on Cessna 206, hyvin tyypillinen pieni hyppykone. Mukavasti
nostaa 6 hyppääjää ylös kolmeen kilsaan. Kiva kone tuo CWW. Malmilla on
hieman isompaa kaliiperiä oleva Twin Otter. Kahdella tupiinilla vie 24
hyppääjää neljään (tai no erikoistapauksissa lisähapella jopa 7 kilsaan)
kilsaan..

Kurssit eri kerhoissa aika saman tyyppisiä, mitä hintaan kuuluu on kovin
kerhokohtaista.

Tomppa
SLK
"Sami Pekka Vartiainen" <svartia...@huuhaa.cc.hut.fi> wrote in message

Hyppyheikki

> Allekirjoittanuttakin puri hyppykärpänen ja pienen hintavertailun jälkeen
> päädyin ilmoittautumaan ensi heinäkuussa olevalle kurssille Räyskälään.
> (http://www.hameenlaskuvarjourheilijat.fi )

Varsin oivallinen valinta. HLU:lla Räyskälässä on alkeiskurssi jonkinverran
halvempi, mutta matka esim Helsingistä on tietty pitempi. Hintaero johtuu
monistakin syistä ja jokainen kerho hinnoittelee alkeiskurssinsa itse,
vaikka sisältö on kutakuinkin samanlainen kaikissa kerhoissa. Kerhojen
kustannuksissakin on tietty eroja.

> [...]
> kuitenkin maksaa vain 355e ( sis 2 pakkolaukaistua hyppyä ) jonka jälkeen

JAD tarkoittaa pakkolaukaisuhyppyä, jossa varjo avataan lentokoneen lattiaan
kiinnitetyllä pakkolaukaisuhihnalla hyppymestarin avustamana. HLU:ssa ei
NOVA-kursseja järjestetä ollenkaan, niitä on Suomessa vain SLK:lla.

> Esson baarissa pojat tiesivät kertoa myös että
> Räyskälän ilmatila on huomattavasti Malmia tyhjempi joten hyppytoimintaa
> haittaavia katkoksia ei esiinny läheskään yhtä paljon.

Melkein oikeassa olivat pojut Essolla. Räyskälän ilmatila on todennäköisesti
Malmia täydempi purjekoneiden ja muun harrasteilmailun vuoksi, mutta silti
Räyskälässä pääsee selvästi paremmin hyppäämään kuin Malmilla. Johtuu siitä,
että Helsinki Vantaa pistää Malmilla hyppääjien harmiksi hyppytoiminnan
useinkin poikki ammattimaisen lentoliikenteen vilkkauden takia silloin kun
haluaa, vaikka muut hyppyedellytykset Malmilla olisivat mitä parhaat.
Sellaista ei ole Räyskälässä, vaan hyppäämään pääsee huomattavasti
varmemmin.

>Eikä Räyskälä edes ole kovin kaukana Helsingistä. Edellä mainittujen
seikkojen takia menen
> kyllä mielummin ensi kuussa hämeeseen hyppimään kuin malmille.

Niin teen minäkin ja olen tehnyt jo vuosia. Sitäpaitsi kesällä Räyskälässä
on kivaa, paljon järviä ja uimarantoja rantasaunoineen, joihin voi mennä
pesemään löysät housuista pois helpottuneena ensihypyn jälkeen:))))

> Onkos täällä muuten kuulolla ketään Räyskälän touhuista tietävää? Onko
> hyvä paikka? Mukavaa porukkaa? Minkälainen hyppykone? Jne.....

No tiedän jotain kun muutaman sata hyppyä olen siellä hyppinyt...Ei
porukassa mitään vikaa ole, niinkuin ei ole Malmillakaan. Tai ehkä on
kuitenkin. Nimittäin kaikkihan me putoamisvimman tyydyttämiskoukkuun jääneet
olemme päästämme vialla, eikait sitä nyt ihan tervejärkinen ihminen tähän
touhuun lähde ollenkaan :)))) Hyppykone on Cessna 206 mäntämoottorilla
nimeltään OH-CWW eli kotoisasti Viski. Se nousee enimmillään HLU:n
hyppykäytössä 3000 metriin ja ottaa maksimissaan 6 normaalipainoista
hyppääjää. Alkeiskurssihypyt tiputetaan 1000 metristä ja alkeiskurssihypyllä
on hyppymestarin lisäksi mukana 1 - 4 alkeiskurssihyppääjää. Tervetuloa
kurssille Sami.

Hyppyheikki
HLU

rausyr-1

> [...]
>kiinnitetyllä pakkolaukaisuhihnalla hyppymestarin avustamana. HLU:ssa ei
>NOVA-kursseja järjestetä ollenkaan, niitä on Suomessa vain SLK:lla.

En haluaisi olla nipottaja, mutta tuossa meni kyllä HyppyHeikillä (koska
tunnen Heikin, voin sinuttelutyyliin käyttää hänestä nimitystä HyppyHeikki;
muuten käyttäisin tietysti sukunimen mukaista nimitystä HyppyKammonen ;)
käsiteet hiukan sekaisin. JAD:ssa ei kiinnitetä mitään koneen lattiaan. JAD
on (oppilaan opas I:n "pieni parakielen vokabulaariumi") Jumpmaster Assisted
Deployment, jossa hyppymestari heittää apuvarjon oppilaan perään koneen
ovelta. Tuosta pakkolaukaisuhihnasyteemistä samainen sanasto käyttää termiä
"naru" tai "naruhyppy". Kyseessä on siis kaksi variaatiota teemasta
"pakkolaukaisuhyppy".

Ciao
Yrjö

Hyppyheikki

rausyr-1 <Yrjo....@vtt.fi> wrote in message

Heh, no niinpä tietty Ykä. "Oikaisin" hieman, kun Sami nyt kuitenkin on
tulossa EFRY:yyn eikä varmaan ole lukenut vielä Oppilaan Opus ykköstä ja
termit ovat hänelle varmaan vieraampia. Noinhan se on kuin Ykä nip....eikun
siis ilmoittaa. Yhtäkaikki Räyskälässä alkeiskurssihypyt hypätään koneen
lattiaan kiinnitetyllä pakkolaukaisuhihnalla varjo avaten. Ensihyppääjän
kannalta lopputulos lienee melkolailla sama, eli hän ei itse pääse
näpelöimään avausmekanismeja ollenkaan ja vapaata pudotusta päävarjo
paketissa selässä on maksimissaankin vain muutama sekunti.....

Hyppyheikki

Pentti Lajunen

"Thomas Tuominen" <thomas....@laskuvarjokerho.com> writes:

> [...]
> hieman isompaa kaliiperiä oleva Twin Otter. Kahdella tupiinilla vie 24
> hyppääjää neljään (tai no erikoistapauksissa lisähapella jopa 7 kilsaan)

JAD-oppilaan kannalta koneen lakikorkeudella ei ole merkitystä,
suurin osa oppilashypyistä kun kuitenkin suoritetaan alta kolmen
tonnin...

--
Paikka on varattu
vali deille

Patrik Nisen

Mikko <mikk...@yahoo.com> wrote in news:20030609184817.0000441e.mikkos_74
@yahoo.com:

> [...]
> vähän että jatkohyppyjä voi olla vaikeampi päästä tekemään
> hyppymestarien puutteen vuoksi. JAD mesuja kuitenkin pyörii kerholla

itse olen jopa harkinnut NOVA kurssille menoa. eli kannattaisi kuitenkin
ehkä mennä JAD-kurssille?