Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi

Matti Kaki

Mitä kummaa!

Katselin tuossa hakukoneella kotisivuilleni suunnattuja linkkejä,
joissa kaikissa osoitteen alkuosana on

http://www.sci.fi/~oh2bio/

mutta sieltä tulee ainoastaan vastauksena

ERROR 403
You don't have permission to access /~oh2bio/ on this server.

Lopetin kyllä Freedomin, mutta olen edelleenkin Saunalahden asiakas!

Masa oh2...@sci.fi

Harri Markkula

"Matti Kaki" <oh2bio_r...@sci.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
>
> mutta sieltä tulee ainoastaan vastauksena
>
> ERROR 403
> You don't have permission to access /~oh2bio/ on this server.

Odottele hetki. Se on varmaan Saunavihdan serveri, joka siellä yrittää
epätoivoisesti selvittää mihin tuon linkin tulisi johtaa.

Samaa ilmiötä on nimittäin ollut ajoittain omien osoitteideni (netti.fi)
kanssa jo pitempään, eli välillä toimii ja välillä taas ei.

Äläkä vaan missään nimessä ilmoita asiasta vihtafirman puoleen niin kauan,
kun toimii edes ajoittain ;-)

Terv: Harri

Tomppa

Kyllä se sun sivus mulla ainaskin aukeaa,vai joko vika on ohi?

Timo Kajava

Harri Markkula wrote:

> Odottele hetki. Se on varmaan Saunavihdan serveri, joka siellä yrittää
> epätoivoisesti selvittää mihin tuon linkin tulisi johtaa.

Siis tuo ilmoitus ilmoittaa että sivu löytyy mutta siihen ei ole
oikeuksia , ts. joku on laittanut "chmod 700" tsp...
Eli ei ole annettu oikeuksia lukea hakemistoa/kansiota, muuten
virheilmoitus olisi tyyliin "The requested URL was not found on this
server."

--
--- T.K. ---

Remove ROSKAESTO when you reply...
Timo.Kajava @ Netsonic.fi

Matti Kaki

In article <9q79oi$5f7$1...@news.koti.tpo.fi>, sm...@nic.fi says...

>Kyllä se sun sivus mulla ainaskin aukeaa,vai joko vika on ohi?

Nyt näyttää toimivan. En vaan ole koskaan aiemmin
saanut kyseistä erroria. Vaikutti aivan siltä, kuin
olisivat ottaneet "public_html"-oikeudet multa pois.

Masa

Tomi Stolt

Matti Kaki wrote:

> Nyt näyttää toimivan. En vaan ole koskaan aiemmin
> saanut kyseistä erroria. Vaikutti aivan siltä, kuin
> olisivat ottaneet "public_html"-oikeudet multa pois.

Minulla ei toiminut (Pe, klo 21:45) tuo http://www.sci.fi/~oh2bio/
suoraan. Kun lisäsin siihen perään index.htm (eli
http://www.sci.fi/~oh2bio/index.htm), niin sitten toimi. Kun klikkasin
etusivullasi olevaa "OH2BIO" linkkiä, niin sitten ohjauduin sivulle
http://www.saunalahti.fi/~oh2bio/index/.

Tomi Stolt, Tomi....@pp.fi

Harri Markkula

"Timo Kajava" <timo....@ROSKAESTOnetsonic.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> Eli ei ole annettu oikeuksia lukea hakemistoa/kansiota, muuten
> virheilmoitus olisi tyyliin "The requested URL was not found on this

Tiedän, mutta nyt onkin Vihtafirmasta kyse ja siellähän kaikki on tunnetusti
mahdollista.

Terv: Harri

Kari Elkelä

Ei toimi munkaan http://www.sci.fi/~karielk/ Netscapella mutta
Explorerilla toimii. Mitähän järkeä Saunalahdella on tehdä tällaista
kiusaa asiakkailleen?
Kari

Matti Kaki

In article <3BCD8F98...@sci.fi>, karielk...@sci.fi says...

>Ei toimi munkaan http://www.sci.fi/~karielk/ Netscapella mutta
>Explorerilla toimii. Mitähän järkeä Saunalahdella on tehdä tällaista
>kiusaa asiakkailleen?
>Kari

Menin Netscapella sivullesi ja tuollaisena lopussa olevalla
kauttaviivalla se ei toiminut, mutta kun poistin kauttaviivan,
latasin uudelleen shift pohjassa, sivu tuli näkyviin uudelleen
ohjautuneena osoitteeseen http://www.saunalahti.fi/~karielk/
Samanlaista olen huomannut omillakin sivuillani.

Mielenkiintoiset sivut, muuten. =)

Matti Käki oh2...@sci.fi

Timo Kajava

Kari Elkelä wrote:

> Ei toimi munkaan http://www.sci.fi/~karielk/ Netscapella mutta
> Explorerilla toimii. Mitähän järkeä Saunalahdella on tehdä tällaista
> kiusaa asiakkailleen?
> Kari

Kyllä tuo toimii netscapella, ainakin minulla. Olisikohan joku
verkko-ongelma sooneralla?

Ari Laitinen

> Kyllä tuo toimii netscapella, ainakin minulla. Olisikohan joku
> verkko-ongelma sooneralla?

Tai peräti proxy ongelma? Jotkut serverit toimivat eri tavalla tuon
loppuviivan kanssa.

Timo Kajava

Ari Laitinen wrote:

> Tai peräti proxy ongelma? Jotkut serverit toimivat eri tavalla tuon
> loppuviivan kanssa.

En käytä proxyä, ja muutenkin tuo loppuviiva määrittelee että haetaan
index.htm(l) sivua...

Eli jäljet taitavat tosiaankin johtaa sylttytehtaalle... :-)

Matti Kaki

In article <9q75qm$crq$1...@news.kolumbus.fi>, oh2bio_r...@sci.fi says...

> [...]
>
>mutta sieltä tulee ainoastaan vastauksena
>
>ERROR 403
>You don't have permission to access /~oh2bio/ on this server.

Nyt jotain on tapahtunut positiiviseen suuntaan.
Äsken kokeillessani tuo osoite, sekä seuraava
sivu http://www.sci.fi/~oh2bio/index/ toimivat!
Vielä on toimimattomia alasivuja. Esim:

http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/jazz.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/1971.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/telegram.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/morse.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/radio.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/xtal.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/tube.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/todo/gallery/herd.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/todo/gallery/wtroops.htm/
http://www.sci.fi/~oh2bio/todo/gallery/wpenguin.htm/

Laitoin kaikki löytämäni toimimattomat tähän, jos
vaikka olisi niin hyvä tuuri, että joku Jippiissä
lukee näitä artikkeleja ja korjaisi nämäkin.

Kiusallista tuossa ilmiössä on se, että maailmalla
olevat muiden sivujen linkit eivät toimi, koska
niissä useimmiten osoite on juuri tuossa muodossa.

Matti Käki oh2...@sci.fi

Esa Laitila

Kyllä minulla ainakin toimii nuo osoitteet ie:llä kunhan vain ensin poistaa
tuon /-merkin osoitteiden lopusta..

Matti Kaki kirjoitti viestissä <9qoss0$h9$2...@news.kolumbus.fi>...

Timo Kajava

Esa Laitila wrote:

> Kyllä minulla ainakin toimii nuo osoitteet ie:llä kunhan vain ensin poistaa
> tuon /-merkin osoitteiden lopusta..
>
> Esim. http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm

Jos ei poista tuota lopussa olevaa /-merkkiä, niin selain yrittää ladata
sivua http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm/index.htm(l), eikä
http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm sivua.

Matti Kaki

In article <9qotn7$h4c$1...@tron.sci.fi>, esa.l...@ei-roskia-sci.fi says...

>Kyllä minulla ainakin toimii nuo osoitteet ie:llä kunhan vain ensin poistaa
>tuon /-merkin osoitteiden lopusta..
>
>Esim. http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm

Kyllä Netscapellakin, Mutta siinähän tuo ongelma juuri onkin,
kun ne pitäisi toimia myös viivan kanssa.

Matti

Sami Ketola

Matti Kaki <oh2bio....@sci.fi> wrote:
> In article <9qotn7$h4c$1...@tron.sci.fi>, esa.l...@ei-roskia-sci.fi says...

> Kyllä Netscapellakin, Mutta siinähän tuo ongelma juuri onkin,
> kun ne pitäisi toimia myös viivan kanssa.

> Matti

Miksi pitäisi? Eihän tuolla tunnu olevan boat.htm nimistä hakemistoa.

--
Sami....@iki.fi

Janne Määttä

Sami Ketola <Sami....@iki.fi> wrote:
>Miksi pitäisi? Eihän tuolla tunnu olevan boat.htm nimistä hakemistoa.

Ainakin Apache käyttäytyy oletuksena niin, että urlin vastaavuutta
palvelimen tiedostojärjestelmään selvitetään viimeiseen löytyvään
tiedostoon/hakemistoon saakka ja loput annetaan
PATH_INFO-ympäristömuuttujassa löytyneelle tiedostolle. Esimerkkinä
vaikkapa http://www.mobile.evtek.fi/luonto/kuvasivu/127 .
Palvelimella ei ole hakemistoa kuvasivu, eikä myöskään tiedostoa
127. Ihan samanlaisen sivun saa myös vaikkapa urlilla
http://www.mobile.evtek.fi/luonto/kuvasivu/127.foo/bar/foobar.xml .
Palvelimella on siis tiedosto /luonto/kuvasivu.php, joka saa lopun polun
parametrikseen ja toimii sen perusteella.

Alkuperäiseen kysymykseen tämä ei tietystikään vastaa muuta kuin sen,
että Jippiin Apache (tai mikä lie siellä onkaan, en tarkistanut) on
konfiguroitu tavallisuudesta poikkeavalla tavalla.

-jm

Matti Kaki

> Nyt jotain on tapahtunut positiiviseen suuntaan.
> Äsken kokeillessani tuo osoite, sekä seuraava
> [...]

Lähetin jälleen postia Jippiin tukeen ties monennenko
kerran ja yllätys-yllätys ! Sain vastauksen!

Hei!

Kauttaviivaa ei koskaan laiteta viimeiseksi mikäli osoitteessa on jokin
tiedosto joka avataan kuten noissa ao. osoitteissa on tuo .htm-päätteinen.
Kauttaviiva tulee viimeiseksi mikäli osoitteen viimeinen osa on koneen nimi
(esim. http://www.sci.fi/) tai jokin hakemisto
(esim. http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/ )

Eli alla (lue: yllä) kirjoittamasi osoitteet eivät voi koskaan toimia.

Ystävällisin terveisin / Kindly regards
Jippii Group Oyj HelpDesk / Toni Jussila
Tekninen tuki / Technical support:
0600 - 15566 ( 7,95 mk/min + pvm)
tu...@saunalahti.fi

Että sellaista. Näin tiedoksi teille muillekin.

Matti Käki oh2...@sci.fi

Jari Lehtonen

On 2 Nov 2001 10:07:42 GMT, oh2bio....@sci.fi (Matti Kaki) wrote:

> [...]

Jotenkin se on kamalaa, että aina ollaan valmiita heittämään se
ensimmäinen kivi kun ei huomata malkaa omassa silmässä...
jari

Timo Kajava

Matti Kaki wrote:

> [...]
> (esim. http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/ )
>
> Eli alla (lue: yllä) kirjoittamasi osoitteet eivät voi koskaan toimia.

Eipä ne jippiillä osaa tuotakaan, esimerkiksi
http://www.sci.fi/~oh2bio/hobbies/boat.htm/ osoitteen saa helposti
toimimaan kun tekee hakemistoon boat.htm tiedoston index.htm (tai
index.html). Jolloin tuokin osoite toimii OK.

Jippiille tiedoksi, kyllä aina avataan jokin tiedosto, ja tuo "/"
ilmoittaa että avataan index.htm(L) tiedosto...

oh2bio....@sci.fi (Matti Kaki) writes:

> Että sellaista. Näin tiedoksi teille muillekin.

Tiedoksi mistä? Siitäkö, että olet tuhlannut helpdeskin aikaa
aiheettomalla virheilmoituksella? Ja jos taas tarkoitit sitä, että
tuo posti osoitti jotenkin Jipiin helpdeskin ammattitaidottomuuden,
niin en ainakaan ekalla lukemisella tuosta tänne postaamastasi
vastauksesta sellaista kohtaa löytänyt. (Tosin on täällä nyysseissä
monestikin ollut tuohon suuntaan viittaavia muita todisteita... 8-)

--
Arzka oh3mqu+...@vip.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa

Ilkka Pirskanen

"Matti Kaki" <oh2bio....@sci.fi> wrote in message

> [...]

Se toimii sen takia, että on olemassa tiedosto
http://www.sci.fi/~oh2bio/index/index.htm. Mutta toi on todella epästandardi
tapa tehdä webbisivusto. Jos haluat, että sivustosi toimii niin, että osoite
päättyy kauttaviivaan, suunnittele webbisi uudestaan siten, että jokaisessa
hakemistossa on index.htm. Eli sivun
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/xtal.htm
korvaat sivulla
http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/xtal/index.htm
(kopioden xtal.htm -> index.htm ko. uuteen hakemistoon jne.) niin saat
haluamasi lopputuloksen. Ja tuo päähakemisto on kyllä aika sekava, jos siinä
on index-hakemisto ja siellä index-tiedosto.

Ilkka

Eikku

> Että sellaista. Näin tiedoksi teille muillekin.

Heh, anteeksi kettuilu, mutta "/" tarkoittaa hakemistoa, ja siten "jippii"
on toiminut ihan oikein..

Matti Kaki

In article <3BE2D24C...@ROSKAESTOnetsonic.fi>, timo....@ROSKAESTOnetsonic.fi says...

> [...]

>toimimaan kun tekee hakemistoon boat.htm tiedoston index.htm (tai
>index.html). Jolloin tuokin osoite toimii OK.

Miten ihmeessä voin tehdä _hakemiston_, jonka nimenä on boat.HTM?

>Jippiille tiedoksi, kyllä aina avataan jokin tiedosto, ja tuo "/"
>ilmoittaa että avataan index.htm(L) tiedosto...
>
>--
>--- T.K. ---

=)

Matti Käki oh2...@sci.fi

Matti Kaki

In article <9rvsgl$kut$1...@news.kolumbus.fi>, ilkka.pirskanen@_EIROSKAAkolumbus.fi says...

> [...]
>http://www.sci.fi/~oh2bio/museum/radio/xtal/index.htm
>(kopioden xtal.htm -> index.htm ko. uuteen hakemistoon jne.) niin saat

Näin on tarkoituksenikin, mutta kun tuolla maailmalla olevat
linkit ovat tuossa muodossa. No, täytyy laittaa vanhoihin
htm-tiedostoihin pyyntö korjata linkki.

Ja tuo päähakemisto on kyllä aika sekava, jos siinä
>on index-hakemisto ja siellä index-tiedosto.
>
>Ilkka

Se on nyt on ainoastaan sen takia, että minulla oli ensin tuo
index-hakemiston index.htm ensimmäisenä, mutta sitten lisäsin
aloitussivun pelkällä index.htm:llä ja siirsin tuon vanhan
sitten sinne index-hakemistoon. Liekö tuosta _mitään_ haittaa?

Matti Käki oh2...@sci.fi

Matti Kaki

In article <m1ofmlt...@vernon.teraflops.com>, oh3mq...@vip.fi says...

> [...]
>vastauksesta sellaista kohtaa löytänyt. (Tosin on täällä nyysseissä
>monestikin ollut tuohon suuntaan viittaavia muita todisteita... 8-)

Ei kun sen vuoksi, ettei _kukaan_ täällä nyysseissä kertonut tuota.

Matti Käki oh2...@sci.fi

Jiri

> Miten ihmeessä voin tehdä _hakemiston_, jonka nimenä on boat.HTM?

Mitä ongelmaa tuossa on?

--
Jiri

Timo Kajava

Matti Kaki wrote:

> Miten ihmeessä voin tehdä _hakemiston_, jonka nimenä on boat.HTM?

Eimerkiksi, kirjoitat komentorivillä "mkdir boat.htm"

Timo Kajava

Matti Kaki wrote:

> Ei kun sen vuoksi, ettei _kukaan_ täällä nyysseissä kertonut tuota.

Itse asiassa kyllä kertoi, tosin ei ehkä haluamassasi muodossa, mutta
vastaus kyllä löytyy aikaisemmista viesteistä.

Matti Kaki

In article <ert4uto1hu6422j26...@4ax.com>, j.lehton...@luukku.com says...

Tätä kommenttia en nyt kyllä ymmärtänyt.
Voisiko joku ystävällisesti selitää. Kitooos.

Matti Käki oh2...@sci.fi

Matti Kaki

In article <3BE3E287...@ROSKAESTOnetsonic.fi>, timo....@ROSKAESTOnetsonic.fi says...

>Itse asiassa kyllä kertoi, tosin ei ehkä haluamassasi muodossa, mutta
>vastaus kyllä löytyy aikaisemmista viesteistä.
>
>--

Joo. Pitää paikkansa. Sorry! Kerroit asiasta jo 19.10 seuraavasti:

> [...]

>toimimaan kun tekee hakemistoon boat.htm tiedoston index.htm (tai
>index.html). Jolloin tuokin osoite toimii OK.

Kiitos vinkistä. Nyt toimii!