Webol ei anna palvelun irtisanomiseen tarvittavia tietoja

Ville Mattila

Tervehdys,

Eräs ystäväni on tilannut aikanaan Webol-nimiseltä yritykseltä pienen
webhotellin com-domainin kera. Sivut kuitenkin napsahtivat toiminnasta
joku aika sitten ilmoituksen kera tyyliin "Jos olet tämän sivuston
omistaja, ota yhteyttä..." Laskukin napsahti postitse.

Selvittelin vähän koko palvelun ja yrityksen taustoja Whois-hakujen,
YTJ:n rekisterin sekä Ficoran domain-hallinnan avulla.

Laskussa mainittu puhelinnumero meni Eestiin, joten siihen ei haluttu
heti soittaa. webol.fi-domainin omistajatiedoista (Daous / Estiinets Oy
- WEBOL) ja sen kautta YTJ:n tiedoista (Daous Tmi 1481343-2, INT2000
aputoiminimenä) saatiin yksi puhelinnumero selville (Turku /
lankapuhelin), ja sitten suoraan Webol-firman haulla YTJ:stä toinen
(Espoo / kännykkä). Kumpikaan puhelinnumero ei ollut toiminnassa.

Whois-haku kertoi tämän ystäväni com-domainin olevan ns "REGISTRAR-LOCK"
-statuksella. Omistajana on ystäväni, muut yhteystiedot vievät Eestiin
Eestiinets -firmaan.

Sivusto ja domain alkoivat toimimaan jonkun ajan kuluttua uudelleen.
Webolin toiminta tuntui sen verran epäluotettavalta, että päätimme
irtisanoa palvelun ja siirtää sen toisaalle.

Lähetin sähköpostia 26.8.2004 Webolin asiakaspalveluun, jossa pyysin
tarvittavia tietoja domainin ja palvelun siirtämiseksi toisaalle. Mitään
ei ole kuulunut sen jälkeen. Ystäväni koitti eilen (6.9.) soittaa
asiakaspalveluun Eestiin, sieltä sentään vastattiin. Hänen esiteltyään
itsensä luuri lyötiin korvaan. Että silleen.

Nyt olisin kovin kiitollinen erilaisista toimintamahdollisuuksista,
miten domain saataisiin nyt toisaalle "turvaan" ja palvelu irtisanottua.
Laskun eräpäivä meni hetki sitten, joten jos kovin kieroja ovat, niin
saattavat sen perintään - vaikkeivat vastaa mitenkään laskua koskeviin
tiedusteluihin

Mitään kovin suurta prosessia ja mustamaalausoperaatiota tästä ei
tahdota, kaikkein tärkeintä on saada domain "omaan haltuun" ja palvelu
suljettua. Vaikka Webol/INT2000/Daous:n toiminta tuntuukin aika
epämääräiseltä.

Kiitos vinkeistänne!

Ville

Jari-Pekka Raitamaa

Ville Mattila wrote:
> [...]
> kieroja ovat, niin saattavat sen perintään - vaikkeivat vastaa
> mitenkään laskua koskeviin tiedusteluihin

Todennäköisesti domain on rekisteröity eNomin kautta. Voitte ottaa heihin
suoraan yhteyttä, ja pyytää aukaisemaan domainin rekisterilukitus. eNomin
kotisivujen osoite on http://www.enom.com Tämän jälkeen pitäisi normaali
domainin siirto onnistua. Jos eNom ei suostu lukitusta avaamaan voitte
pyytää minulta lisätietoja, joilla ainakin omilta asiakkailtamme on saatu
lukitus avattua.

--
Jari-Pekka Raitamaa - Verkkomestari
http://www.verkkomestari.com

Juuso Peltola

Terve,

Kannattaa koittaa ottaa yhteyttä suoraan INT2000:n asiakaspalveluun. Voisi
epäillä, etteivät hirveästi Webolin asiakkaita siellä hoitele, mutta kun
kerrot tilanteen niin luulisi hommaan löytyvän apua, tai ainakin
puhelinnumeroita / sähköpostiosoitteita joihin voi ottaa yhteyttä. Webolin
osti aikoinaan (vuodenvaihteessa) Eestinets, joka on kuitenkin periaatteessa
sama lafka kuin Daous/INT2000. Luulin aluksi myyväni firmaa INT2000:lle,
mutta he halusivat ostaakin sen Viroon. Jokatapauksessa kyseessä on sinänsä
ihan sama porukka kuin INT2000:n takana, ja herra Daousin kanssa hommat
aikoinaan hoidettiin. Ja nythän Webolin palvelut ovat muutenkin siirtymässä
kokonaan INT2000-palveluihin, eli toisinsanoen samalta firmalta samalle
firmalle, mutta eri palvelunimikkeillä, ja mitä ilmeisemmin eri palvelimille
(tiedote www.webol.fi etusivulla).

YTJ:n tiedoista ei muuten mitään saa selville Webol-hakusanalla, sillä
kyseinen toiminimi on vain jäänyt kaupparekisteriin lojumaan, kun Daous ei
ole sitä halunnut siirtää itselleen vaikka siitä olikin puhetta. Pitäisi
ilmeisesti lopettaa se.

JP

"Ville Mattila" <vi...@mattila.fi> kirjoitti
viestissä:413cfd4a$0$3665$39db...@news.song.fi...

-h-

Toi Webol vaikuttaa vähintäänkin epäilyttävältä. Minulla kävi niin, että
sain perua tilauksen kaksi kertaa, ennen kuin lopettivat tuon palvelun.
Laskua vain tippui...

Silloin vielä onneksi nimenomaan se kännykkänumero vastasi.

-h-

"Ville Mattila" <vi...@mattila.fi> wrote in message

Jussi

Itselläni oli kotisivutilaa ilman domainia Webolilla vuoden verran.
Halvalla on turha odottaa loistavaa palvelua, mutta hintaansa nähden
webol oli aivan riittävä minun käyttööni.

Nyt olen kuitenkin lähettänyt jo pari viestiä Webolin asiakaspalveluun,
jossa irtisanoin palvelun. Vastauksena on ollut syvä hiljaisuus.
Itselläni ei ole domainin kanssa ongelmia, joten mikäli laskuja tipahtaa
Webolilta tai Int2000:lta, niin ne menevät suoraan roskakoriin.

"Ville Mattila" <vi...@mattila.fi> kirjoitti viestissä

TM

Webolin asiakaspalvelua ja ylläpitoa pommitin turhaan ties kuinka pitkään,
vasta kun INT2000:een otin yhteyttä niin asiat alkoivat luistaa. He käskivät
Webolia poistamaan lukituksen, ja vähän ajan päästä tulikin Webolilta mailia
ja sain domainin "turvaan" :)

Webolista ei kyllä ole kuin huonoja kokemuksia. Sivut ovat nurin n. kerran
viikossa ja asiakaspalvelu toimii harvakseltaan. Ainut plussa olikin
palvelun hinta.