Sosiaaliturvatunnuksen loppuosa

Ville

Miten tuo määräytyy?

Ihmetyttää vaan, kun molemmilla lapsilla jotka on syntyneet eri vuonnakin on
täysin samat 5 viimeistä merkkiä.

Laskin sattuman todennäköisyydeksi noin 1/24000.

--
Ville

halle

Tarkistusmerkin laskenta
Numeroiden PPKKVVNNN muodostama luku jaetaan 31:llä. Jos jakojäännös on
yksinumeroinen, se on tarkistusmerkki. Muuten jakojäännös määrää
tarkistusmerkkinä käytettävän kirjaimen seuraavasti:
10 A 11 B 12 C 13 D 14 E 15 F 16 H
17 J 18 K 19 L 20 M 21 N 22 P 23 R
24 S 25 T 26 U 27 V 28 W 29 X 30 Y

Esimerkki: 120464-121C "-" osoittaa että henkilö on syntynyt 1900-luvulla
12.04.1964 on virheetön päivämäärä
121 on pariton, joten kyseessä on mies
120464101/31=3885939,3871 ja 3885939*31=120464109, joten jakojäännös on
120464121-120464109=12 => C.

Ville

Kiitos tiedoista. Tuon viimeisen merkin määräytyminen on siis selvitetty,
mutta mistä ne kolme edellistä tulee? Molemmilla lapsilla kun on loppu
A620M.

Nyt kun laskin antamillasi tiedoilla uudestaan noita todennäköisyyksiä, niin
kahden saman lopun todennäköisyys onkin noin 1/31000.

--
Ville

Kari Asikainen

Ville wrote:

> Kiitos tiedoista. Tuon viimeisen merkin määräytyminen on siis selvitetty,
> mutta mistä ne kolme edellistä tulee? Molemmilla lapsilla kun on loppu
> A620M.

http://koti.mbnet.fi/thales/tarkmerk.htm#hetu1

Se on siis puhtaasti järjestysnumero. A tarkoittaa 2000-lukua ja M on
tarkistusnumero. Järjestysnumero on naisilla parillinen ja miehillä
pariton. Eli tuuria on saanut olla mukana, että sama järjestysnumero on
kahdelle lapselle sattunut, mutta ei todennäköisyys ihan noin pieni ole
mitä lasket koska vaihtoehtoja on vain 500 per sukupuoli. Tiedä sitten
mitä tehtäisiin jos yhtäkkiä miehiä tai naisia syntyisi yli 500 saman
vuorokauden aikana,kai tähänkin joku ratkaisu on?

-ka

Kari Asikainen

Kari Asikainen wrote:

> [...]

> kahdelle lapselle sattunut, mutta ei todennäköisyys ihan noin pieni ole
> mitä lasket koska vaihtoehtoja on vain 500 per sukupuoli. Tiedä sitten

Ja todennäköisyyden osaltahan puhuin siis läpiä päähäni koska
tarkistusmerkkiin vaikuttaa myös päivämäärä.

-ka

Junnu Kangas

"Kari Asikainen" kirjoitti

> [...]
> sama järjestysnumero on kahdelle lapselle sattunut, mutta ei
> todennäköisyys ihan noin pieni ole mitä lasket koska

Suomessa ikäluokan koko on nykyään jotain <60000 eli keskimäärin
lapsia syntyy päivässä n. 160 kpl. Lukumäärien hajonnasta minulla ei
ole tietoa, mutta missään tapauksessa yksilönumerot, joita kai nyt
sitten jaetaan nykyään 500:sta ylöspäin, eivät ole kaikki yhtä
todennäköisiä. Esim. 525 on huomattavasti todennäköisempi kuin
vaikkapa 825, koska jälkimmäinen edellyttäisi keskiarvoon nähden
varsin suurta yhden päivän aikana syntyneiden poikalasten määrää, kun
taas edellisen käyttämättä jääminen edellyttäisi keskiarvoon nähden
erittäin pientä yhden päivän aikana syntyneiden poikalasten määrää.

Jos kylmästi oletetaan joka päivä syntyväksi 160 lasta, joista aina
puolet poikia ja puolet tyttöjä, niin saman järjestysnumeron
todennäköisyys olisi 1/160 ja kun saman tarkistusnumeron
todennäköisyys on 1/31 ja 2000-luvulla syntymisen todennäköisyys
nykyään on 1, niin viisi viimeistä merkkiä osuisivat samaksi
todennäköisyydellä n. 1/5000.