Kirjoittiko Juudas Johanneksen evankeliumin - Juudas Jeesuksen rakkain opetuslapsi?

Minä

Lukekaapa Johanneksen evankeliumi huolella.

Olisiko ollut niin että Juudas Iskariot on tämän muista poikkeavan
henkilökohtaisemman ja mystisemmän evankeliumin kirjoittaja?

[HTML-BOLD-ALKU] Johanneksen evankeliumista: [HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU] JEESUS ILMAISEE KAVALTAJANSA [HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU] 13:21 Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi
hengessään ja todisti ja sanoi: [HTML-ITALY-ALKU] "Totisesti, totisesti
minä sanon teille: yksi teistä on minut kavaltava". [HTML-ITALY-LOPPU]
[HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU] 13:22 Niin opetuslapset katsoivat toisiinsa
epätietoisina, kenestä hän puhui. [HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU] 13:23 Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus
rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. [HTML-BOLD-LOPPU]

Olsiko tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi ollut juuri Juudas Iskariot,
koska hänen osansa oli kovin, pettää opettajansa hän olisi voinut olla
hyvinkin se rakkain. Koska Jeesus tiesi kaiken tapahtuvan niin kuin oli
määrätty, Juudaksen osakin olisi jo ennakkoon määrätty.

[HTML-BOLD-ALKU] 13:24 Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi
hänelle:
[HTML-ITALY-ALKU] "Sano, kuka se on, josta hän puhuu".
[HTML-ITALY-LOPPU] [HTML-BOLD-LOPPU]

Simon Pietari siis kysyi Jeesuksen rintaan nojaavalta Juudakselta,
tiesikö tämä ketä Jesus tarkoitti.

[HTML-BOLD-ALKU] 13:25 Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten,
sanoi hänelle:
[HTML-ITALY-ALKU] "Herra, kuka se on?" [HTML-ITALY-LOPPU] [HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU] 13:26 Jeesus vastasi:
[HTML-ITALY-ALKU] "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan".
[HTML-ITALY-LOPPU]
Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin
pojalle. [HTML-BOLD-LOPPU]

Tämä Jeesuksen rintaan nojannut opetuslapsi siis sai tietää kuka
kavaltaja oli. Jeesus itse sanoi sen hänelle. Kukaan muu ei kuullut
asiaa, joten evankeliumin kirjoittaja Juudas olisi ainut joka sen olisi
kuullut. Muuthan olisivat sen kuullessaan varmastikin hyökänneet
kavaltajan kimppuun, Simon Pietari ensimmäisenä.

[HTML-BOLD-ALKU] 13:27 Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen
saatana. Niin Jeesus sanoi hänelle:
[HTML-ITALY-ALKU] "Minkä teet, se tee pian". [HTML-ITALY-LOPPU]
[HTML-BOLD-ALKU]

[HTML-BOLD-ALKU] 13:28 Mutta ei kukaan aterioivista ymmärtänyt, mitä
varten hän sen hänelle sanoi. [HTML-BOLD-LOPPU]

Muut eivät ymmärtäneet, koska eivät kuulleet että Jeesus kertoi
kavaltajalle itselleen joka oli lähinnä Jeesusta antaessaan tälle palan.
Tämän palan jälkeen häneen meni saatana, tai hänen oli tehtävä mitä oli
tarkoitus.

[HTML-BOLD-ALKU] 13:29 Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli
Juudaalla, Jeesuksen sanoneen hänelle:
[HTML-ITALY-ALKU] "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", [HTML-ITALY-LOPPU]
tai että hän antaisi jotakin köyhille. [HTML-BOLD-LOPPU]

[HTML-BOLD-ALKU]13:30 Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja
oli yö. [HTML-BOLD-LOPPU]

Jeesuksen rintaan nojannut kuuli Jeesukselta itseltään ketä tämän
kavaltaisi, joten jos tämä ainut kuulija oli itse Juudas, ymmärtää miksi
hän ei estänyt kavaltajan lähtöä. Muussa tapauksessa tämä rakkain
opetuslapsi olisi varmasti paljastanut kavaltajan.

Jotkut ovat veikanneet rakkaimmaksi opetuslapseksi myös Maria
Magdaleenaa, mutta ajan moraalikäsityksen mukaan olisi ollut perin
arveluttavaa että toisen sukupuolen edustaja, muu kuin aviopuoliso,
olisi nojannut rintaa vasten, eli ollut sylikkäin naimattomana miehen
kanssa. Miesten, ja varsinkin opettajamestarin ja oppilaan, opetuslapsen
välillä tämä taas oli tavallista tuohon aikaan.
Toisekseen evankeliumit puhuvat nimenomaan 12 opetuslapsen ja 13:sta
henkilön Jeesuksen olleen viimeisellä ehtoollisella, eivätkä ne puhu
kenestäkään neljännestätoista henkilöstä.

Juudas Iskariotin kohtalo on sitäpaitsi ainoa opetuslapsista, jossa on
pahoja ristiriitoja evankeliumeissa. Toisessa hän hirttäytyi kavalluksen
jälkimainingeissa, toisessa teki itsemurhan hyppäämällä.

Jos Juudaksella oli osa tapahtumissa, ehkä jopa Jeesuksen kanssa
sovittu, hän ei ehkä tehnytkään itsemurhaa. Uuden Testamentin sanomassa
hänen osansa ehkä olikin kirjoittaa toisella nimellä erilainen,
henkilökohtaisempi evankeliumi. Uuden Testamentin sanoman merkityksen
säilymisen takia hän ei voinut esiintyä tietenkään omalla nimellään.

Jossakin apogryyfisissä kirjoituksissa mainitaan että Juudas ei tehnyt
itsemurhaa, vaan sen mikä oli hänen osansa Jeesuksen elämän raskaimman
vaiheen toteuttajana, ja että hän elää ja on joukossamme kunnes Kristus
saapuu toisessa tulemisessa. Tämä olisi Juudaksen rangaistus Jumalan
Pojan kavaltajana, vaikka hän siis olisi valinnut osansa itse Jeesuksen
pyynnöstä.

Vaikka evankeliumien kirjoitusajaksi on päätelty vasta useita
vuosikymmeniä, jopa vuosisata tapahtumien jälkeen, suullinen ehkä jopa
esikirjoitettu traditio voi olla pitänyt opetuslasten alkuperäiset
kokemukset ja muistot niistä tallessa.

MOT

Lukekaapa Johanneksen evankeliumi huolella.

Olisiko ollut niin että Juudas Iskariot on tämän muista poikkeavan
henkilökohtaisemman ja mystisemmän evankeliumin kirjoittaja?

<b> Johanneksen evankeliumista: </b>

<b> JEESUS ILMAISEE KAVALTAJANSA </b>

<b> 13:21 Tämän sanottuaan Jeesus tuli järkytetyksi hengessään ja
todisti ja sanoi:
<i> "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut
kavaltava". </i> </b>

<b> 13:22 Niin opetuslapset katsoivat toisiinsa epätietoisina, kenestä
hän puhui. </b>

<b> 13:23 Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti,
lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten. </b>

[...]

<b> 13:24 Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi hänelle:

Simon Pietari siis kysyi Jeesuksen rintaan nojaavalta Juudakselta,
tiesikö tämä ketä Jesus tarkoitti.

<b> 13:25 Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle:

<b> 13:26 Jeesus vastasi:
<i> "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan". </i>

Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin

pojalle. </b>

[...]

<b> 13:27 Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana. Niin
Jeesus sanoi hänelle:

<b> 13:28 Mutta ei kukaan aterioivista ymmärtänyt, mitä varten hän sen
hänelle sanoi. </b>

[...]

<b> 13:29 Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla,
Jeesuksen sanoneen hänelle:
<i> "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", </i>
tai että hän antaisi jotakin köyhille. </b>

<b>13:30 Niin hän, otettuaan sen palan, meni kohta ulos; ja oli yö. </b>

Aki Karppinen

"Minä" <J...@odotus.com> kirjoitti
viestissä:Un7hd.993$Ow6...@reader1.news.jippii.net...

> Lukekaapa Johanneksen evankeliumi huolella.
>
> Olisiko ollut niin että Juudas Iskariot on tämän muista poikkeavan
> henkilökohtaisemman ja mystisemmän evankeliumin kirjoittaja?

- Oli myös toinen Juudas, olikohan se mystinen Taddeus, jonka kirje on
Raamatun loppupuolella, muistaakseni juuri ennen Johanneksen ilmestystä!
- Oli siis kaksi juudasta... Ei ihme jos eräät hieman kaksimielisiksi tämän
Juudaksen suhteen parahtivat... "Niin olihan myös se HYVÄ Juudas, ja se paha
Juudas..." Myöskin Tuomas käyttää omassa evankeliumissaan nimeä Didymos
JUUDAS Tuomaan evankeliumi...

## AGISON ###

Tero

MOT wrote:

> [...]
> todisti ja sanoi:
> <i> "Totisesti, totisesti minä sanon teille: yksi teistä on minut

Mikä villitys tämä nyt on, miksi kaikilla tuntuu olevan tarve kirjoittaa
HTML-tageja tekstin sekaan? Ainakin minusta tuo tuntuu oudolta.

--
Tero

All you needed was somebody with a dream -
A fool to crucify or to put upon a pedestal.
Only dead fish float with the stream -
Compared with you I seem like an extra-terrestrial.

Skyclad - Halo of Flies

Dan

OLIKO JUUDAS ISKARIOT JEESUKSEN LÄHEISIN JA RAKKAIN OPETUSLAPSI
TARKEMPI JOHANNEKSEN EVANKELIUMIN TUTKIMINEN ANTAA AIHETTA TÄHÄN:

13:24 Simon Pietari nyökäytti hänelle päätään ja sanoi hänelle:

"Sano, kuka se on, josta hän puhuu".

13:25 Niin tämä, nojautuen Jeesuksen rintaa vasten, sanoi hänelle:
"Herra, kuka se on?"

Rintaa vasten nojautuja ei siis ollut Simon Pietari jos lukee oikein.

13:26 Jeesus vastasi:

"Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan".

Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin
pojalle.

Jeesus siis aivan selvästi sanoi tälle rintaa vasten nojaavalle että
leivänpalan ottava Juudas on kavaltaja. Muut eivät asiaa kuulleet, vaan
kauempaa olleina luulivat seuraavaa:

13:29 Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla,
Jeesuksen sanoneen hänelle:

"Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi"
, tai että hän antaisi jotakin köyhille.

Yhdelle rintaa vasten nojanneelle Jeesus siis kertoi tai kuiskasi että
leivänpalan ottaja Juudas on kavaltaja, mutta koska tämä asian kuullut
ei tehnyt mitään estääkseen Juudasta lähtemästä vaikka kuuli koko jutun,
voi hyvin olettaa että kyseessä oli tuo samainen henkilö, joka riivautui
'saatanan mennessä häneen'. Tai sitten hän teki mitä oli sovittu ja
saatanan meno tähän oli vain kirjoituksen kieliasun kuvaus, sillä onhan
Jumalan Pojan kavaltaminen tälläinen saatanallinen teko, tapahtui se
sovittuna tai ei.

Maria Magdaleena on myös pidetty Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena,
mutta toisaalta toisen sukupuolen edustajan makaaminen Jeesuksen sylissä
ja rintaa vasten ei olisi ollut tuohon aikaan kovin soveliasta, ei
varsinkaan muiden opetuslasten mielestä. Toisekseen muut opetuslapset
olisivat evankeliumeissaan maininneet varmasti Magdaleenan
neljäntenätoista henkilönä pöydän äärellä. Täten juuri Juudas Iskariot
Jeesuksen rintaa vasten tuntuu uskottavimmalta. Jeesushan rakasti
elämässään epäonnistuneita ja koska tiesi kaiken tapahtuvan niin kuin
oli määrätty, hän empaattisena ihmisenä varmasti tunsi erityistä huolta
Juudaksesta.
Kun vielä kaikki muut paitsi rintaa vasten nojannut henkilö kuulivat ja
luulivat väärin miksi Juudas lähti ulos, voi olettaa että se joka oli
ainoana kuullut ketä on kavaltaja oli tämä itse. Kun Jeesus siis ojensi
palan rintansa vasten nojaavalle Juudakselle, tähän meni saatana ja hän
teki kuten oli määrätty. Tämä saattoi myös tapahtua niin että Jeesus ja
Juudas olivat sopineet asiasta aikaisemmin, jolloin saatanan meno
Juudakseen oli vain ajan kielikuva.
Jeesuksen viimeiset kiusaukset asettaa myös Juudaksen Jeesuksen
vahvimmaksi seuraajaksi, jonka osa oli vaikein, tulla kaikkien
vihaamaksi Jumalan Pojan kavaltajana ja kuoleman aiheuttajan.

Kolmen synoptisen evankeliumin lisäksi UT sisältää yleisesti nuorimmaksi
katsotun Johanneksen evankeliumin , joka poikkeaa synoptikoista monella
eri tavalla.

Johanneksen evankeliumin tulkinnan kannalta ratkaiseva kysymys on
kysymys teoksen taustalla olevasta perimätiedosta. Sen mukaan mitä tästä
asiasta ajatellaan, määräytyy suhtautuminen evankeliumiin: Se on joko
myöhäinen, varhaiskirkon julistusta heijasteleva teos tai sen taustalla
on merkittävä alkukirkon hahmo ja evankeliumin taustalla on vahva,
historialliseen Jeesukseen ulottuva perimätiedon virta.

Varhaiset lähteet mainitsevat alkukirkon jättiläisen. Vähä Aasian piispa
Polykrates (n. 190) mainitsee Johanneksen, "joka nojasi Herran rintaa
vasten ja josta tuli kilpeä kantava pappi, todistaja ja opettaja ja joka
lepää Efesoksessa." Polykrates syntyi vuoden 125 vaiheilla ja hänellä
oli vankka Vähän Aasian perimätiedon tuntemus. Tätä Johannesta hän ei
siis väitä apostoliksi (toisin kuin myös mainitsemaansa Filipposta) .

Eirenaioksen (Irenaeuksen) mukaan Johannes, "Herran opetuslapsi, joka
myös nojautui hänen rintaansa vasten, laati / julkaisi vielä hänkin
evankeliumin asuessaan Vähän Aasian Efesoksessa."

Eirenaioskaan ei sano tätä kirjoittajaa apostoliksi. Hierapoliin piispa
näyttää maininneen n. v. 130 kaksi Johannesta: "mitä Andreas tai Pietari
sanoi, tai mitä Filippos, Tuomas tai Jaakob, tai mitä Johannes tai
Matteus tai joku muu Herran opetuslapsista sanoi, tai mitä Aristion ja
vanhus Johannes, Herran opetuslapset sanovat". Ensimmäinen Johannes
näyttäisi olevan opetuslapsi, jälkimmäinen "vanhus Johannes" vielä
tuohon aikaan ihmisten muistissa oleva hahmo.

Omasta mielestäni kirjoitus mainitsee että toinen "Vanhus Johannes" ei
ole apostoli mutta kuitenkin Herran opetuslapsi. Tämä sopisi hyvin sen
kanssa että kyseessä olisikin Juudas Iskariot, joka oli opetuslapsi,
mutta josta ei tullut apostolia.

Johanneksen evankeliumin oman todistuksen mukaan Joh. tukeutuu vahvaan
alkukirkon auktoriteettiin, joka uskaltaa asettaa itsensä Pietarin
rinnalle ja ylikin. Perimätieto on syytä ottaa vakavasti: Tosin sen
perusteella on vaikea arvioida, päädytäänkö yhteen Johannekseen vai
kahteen, apostoliin ja samannimiseen vanhaan ja arvostettuun opettajaan.

Joh., 1.-3. Joh (ja osittain myös Ilm) sisältävät paljon yhteistä ja ne
on helppo sijoittaa samaan johannekselaiseen kirjallisuuteen, vaikka on
uskaliasta väittää niitä saman kirjoittajan laatimiksi (Ilm tuskin on).
Joka tapauksessa kirjeet tekevät selväksi ympärillä vallitsevan
opillisen hajoamisen, johon ne reagoivat hyvin voimakkaasti.

Ottiko siis Jeesuksen rakkain opetuslapsi Juudas Iskariot uuden
henkilöllisyyden ja kirjoitti Johanneksen evankeliumin sekä Ilmestyskirjan?

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 13 (Kuinka ollakaan)

16. Totisesti, totisesti sanon minä teille: ei ole palvelia suurempi
herraansa, eikä sanansaattaja suurempi kuin se, joka hänen lähetti.

* Viitasiko Jeesus hetken päästä tapahtuvaan Juudaksen lähettämiseen
viestinviejäksi?

17. Jos te nämät tiedätte, te olette autuaat, jos te niitä teette.

18. En minä kaikista teistä puhu: minä tiedän ne, jotka minä valitsin:
mutta että Raamattu täytettäisiin: joka syö leipää minun kanssani, hän
tallasi minun jalallansa.

* Tässäkin selvää viestitystä kavalluksesta, ja siitä miten Jeesus on
valinnut sen tekijän.

19. Nyt minä sanon teille ennenkuin se tapahtuu, että sittekuin se
tapahtunut on, te uskoisitte minun siksi.

20. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka korjaa sen, jonka minä
lähetän, hän korjaa minun; mutta joka minun korjaa, hän korjaa sen, joka
minun lähetti.

21. Kuin Jesus nämät oli sanonut, tuli hän murheelliseksi hengessä, ja
todisti ja sanoi: totisesti, totisesti sanon minä teille: yksi on teistä
minun pettävä.

22. Niin opetuslapset katselivat toinen toisensa päälle, ja epäilivät,
kenestä hän sanoi.

23. Ja yksi hänen opetuslapsistansa istui pöydän tykönä Jesuksen
helmassa, jota Jesus rakasti.

24. Niin Simon Pietari viittasi sille, visusti kysymään, kuka se olis,
josta hän sanoi.

25. Kuin hän nojasi Jesuksen rintaa vastaan, sanoi hän hänelle: Herra,
kuka se on?

26. Jesus vastasi: se on se, jolle minä kastetun palan annan. Ja kuin
hän oli kastanut leivän, antoi hän sen Juudaalle Simon Iskariotille.

* Jeesus siis vastasi ja kertoi kavaltajan rintaa vastaan nojanneelle.

27. Ja sen palan jälkeen meni silloin häneen perkele. Niin Jesus sanoi
hänelle: mitäs teet, niin tee pikemmin.

28. Mutta sitä ei yksikään atrioitsevista ymmärtänyt, mitä varten hän
sen hänelle sanoi.

29. Sillä muutamat luulivat, koska Juudaalla oli kukkaro, Jesuksen
hänelle sanovan: osta, mitä me juhlapäiväksi tarvitsemme, eli että hän
vaivaisille jotakin antais.

* Miksi Juudaalla oli kukkaro, ellei hän olisi ollut se luottohenkilö,
uskotuin?

30. Kuin hän siis sen palan ottanut oli, meni hän kohta ulos; ja yö oli.

31. Kuin hän oli mennyt ulos, sanoi Jesus: nyt on Ihmisen Poika
kirkastettu, ja Jumala on kirkastettu hänessä.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 18

15. Ja Simon Pietari seurasi Jesusta, ja toinen opetuslapsi. Mutta se
opetuslapsi oli ylimmäisen papin tuttava ja meni sisälle Jesuksen kanssa
ylimmäisen papin saliin.

* Todennäköisesti se toinen nimeltä mainitsematon opetuslapsi oli itse
Juudas Iskariot.

16. Mutta Pietari jäi ulos oven eteen. Niin toinen opetuslapsi, joka
ylimmäisen papin tuttava oli, meni ulos ja puhui ovenvartialle, ja toi
Pietarin sisälle.
17. Niin sanoi ovenvartiapiika Pietarille: etkö sinäkin olen tämän
miehen opetuslapsia? Hän sanoi: en ole.

* Ilmeisesti Juudas tunsi hyvin henkilöt, joille Jeesuksen kavalsi, tai
joille Jeesus oli hänen käskenyt itsensä kavaltaa.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 20

1. Mutta ensimmäisenä päivänä viikossa tuli Maria Magdalena varhain,
kuin vielä pimiä oli, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudalta.
2. Niin hän juoksi ja tuli Simon Pietarin tykö ja sen opetuslapsen tykö,
jota Jesus rakasti, ja sanoi heille: he ovat Herran ottaneet pois
haudasta, ja emme tiedä, kuhunka he hänen panivat.
3. Niin Pietari meni ulos ja toinen opetuslapsi, ja tulivat haudalle.
4. Mutta he juoksivat kahden ynnä, ja toinen opetuslapsi juoksi edellä
nopeammin kuin Pietari, ja tuli ensin haudalle.
5. Ja kuin hän itsensä kumarsi, näki hän liinaiset pantuna, mutta ei hän
kuitenkaan mennyt sisälle.
6. Niin Simon Pietari tuli seuraten häntä, ja meni hautaan, ja näki
kääriliinat pantuna.
7. Ja hikiliinan, joka hänen päänsä päällä oli ollut, ei kääriliinan
kanssa, vaan erinänsä käärittynä yhteen paikkaan.
8. Niin meni myös toinen opetuslapsi sisälle, joka ensin haudalle tullut
oli, ja näki sen ja uskoi.
9. Sillä ei he vielä Raamattua ymmärtäneet, että hän oli nouseva kuolleista.
10. Niin ne opetuslapset menivät taas yhteen.

* "Menivät taas yhteen", antoiko Simon Pietari kenties anteeksi
Juudakselle? Ehkä hän ymmärsi että niin piti tapahtua mitä kirjoitettu on.

PYHÄN JOHANNEKSEN EVANKELIUMI
Luku 21

15. Kuin he siis syöneet olivat, sanoi Jesus Simon Pietarille: Simon
Jonan poika! rakastatkos minua enempi kuin nämät? Hän sanoi: jaa, Herra,
sinä tiedät, että minä sinua rakastan. Hän sanoi hänelle: ruoki minun
karitsoitani.

16. Ja sanoi taas toisen kerran hänelle: Simon Jonan poika! rakastatkos
minua? Hän vastasi: jaa, Herra, sinä tiedät, että minä sinua rakastan.
Sanoi hän hänelle: kaitse minun lampaitani.

17. Hän sanoi kolmannen kerran hänelle: Simon Jonan poika! rakastatkos
minua? Pietari tuli murheelliseksi, että hän kolmannen kerran sanoi
hänelle: rakastatkos minua? ja sanoi hänelle: Herra, sinä tiedät kaikki:
sinä tiedät, että minä rakastan sinua. Jesus sanoi hänelle: ruoki minun
lampaitani.

18. Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: kuin sinä olit nuori, niin
sinä vyötit itses ja menit, kuhunkas tahdoit; mutta kuin vanhenet, niin
sinä ojennat kätes, ja toinen vyöttää sinun, ja vie, kuhunka et sinä tahdo.

19. Mutta sen hän sanoi, antain tietää, millä kuolemalla hänen piti
kunnioittaman Jumalaa. Ja kuin hän sen sanonut oli, sanoi hän hänelle:
seuraa minua.

20. Pietari käänsi itsensä, ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota
Jesus rakasti, joka myös oli Jesuksen rinnoilla ehtoollisessa maannut,
ja sanonut: Herra, kuka se on, joka sinun pettää?

21. Kuin siis Pietari hänen näki, sanoi hän Jesukselle: Herra, mitästä tämä?

22. Jesus sanoi hänelle: jos minä tahtoisin hänen siihenasti olevan kuin
minä tulen, mitä sinun siihen tulee? Seuraa sinä minua.

23. Niin veljesten seassa kävi ulos se puhe, ettei sen opetuslapsen
pitänyt kuoleman. Mutta ei Jesus hänelle sanonut: ei hän kuole, vaan:
jos minä tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, mitä sinun
siihen tulee?

24. Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämät
kirjoittanut, ja me tiedämme hänen todistuksensa todeksi.

25. On myös paljon muuta, mitä Jesus teki, jos ne erinänsä
kirjoitettaisiin, en minä luulisi koko maailman käsittävän niitä
kirjoja, joita pitäis kirjoitettaman.
Amen.

* Tämä Jeesuksen rakkain opetuslapsi ja Johanneksen evankeliumin
kirjoittaja Juudas Iskariot josta veljesten (opetuslasten) seassa kävi
ulos se puhe; ettei sen opetuslapsen pitänyt kuoleman, Jeesuksen sanoin:
jos minä tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, Toiseen Tulemiseen.
Miksi kenestäkään toisesta opetuslapsesta muut veljet olisivat puhuneet
niin, kuin siitä jonka osa oli ollut kavaltaa Jumalan Pojan. Elää
toiseen tulemiseen oli osa tästä.

Kokosiko Juudas siis kirjoitukset ja levitti Sanaa Kristinuskon
alkuaikoina, ja levittää mahdollisesti vieläkin odottaen toista
tulemista, jos se oli Jeesuksen tahto.

JOHANNEKSEN EVANKELIUMI

Jos ihmisiltä kysyttäisiin koko Raamatun rakkainta kirjaa, moni vastaisi
epäilemättä: Johanneksen evankeliumi. Tämä evankeliumi on lohduttanut
lukemattomia ihmisiä. Se on ihanan lämminhenkinen, syvällinen ja
suorastaan henkii rakkautta. Kirjoittajaa onkin sanottu rakkauden
apostoliksi.

Kirjan loppupuoliskolla mainitaan kirjoittajaksi "se opetuslapsi, jota
Jeesus rakasti". Juuri tämä opetuslapsi on Johanneksen evankeliumin
tallettaman perimätiedon takana. Hän tiesi, mitä rakkaus on. Hän oli
oppinut tuntemaan Jeesuksen rakkauden. Siksi Johanneksen evankeliumi ja
siihen läheisesti liittyvät Johanneksen kirjeet ovat täynnä rakkautta.

Kuka kirjoitti Johanneksen evankeliumin?

Evankeliumi ei itse kerro kirjoittajaansa. Joudumme siksi arvaamaan.
Viimeisessä luvussa mainitaan vielä kerran "se opetuslapsi, jota Jeesus
rakasti" ja sanotaan: "Juuri tämä opetuslapsi todistaa kaikesta tästä.
Hän on tämän kirjoittanut, ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on
luotettava" (21:24-25).

Vanhastaan on otaksuttu, että tämä opetuslapsi on Johannes, Sebedeuksen
poika ja että mainitut todistajat ("me") ovat hänen oppilaitaan. Näistä
tuli merkittäviä miehiä alkukirkon historiassa. Tällaisista asioista ei
yleensä varmuutta saada, eikä se ole välttämätöntäkään. Joka tapauksessa
Johanneksen evankeliumin taustalla on alkukirkon jättiläinen, todellinen
perimätiedon kantaja.

Kuitenkin alkukirkon suurmiehenä puhutaan toisesta Johanneksesta, joka
ei ollut apostoli, mutta joka mainitaan kuin hän olisi ollut opetuslapsi.
Olisiko tämä mystinen henkilö todellakin ollut Juudas Iskariot joka
vaihtoi nimensä koska Juudaan nimi liitetään kavallukseen.

Kotkan silmin

Evankelista Johannes joka siis ei olisi opetuslapsi/apostoli Johannes,
kuvataan kristillisessä taiteessa usein lentävän kotkan hahmoiseksi.
Tämä kuva perustuu Ilmestyksirjaaan (4:7), jonka neljä olentoa on
ymmärretty evankelistoiksi. Kotka sopiikin kuvaamaan hyvin Evankelista
Johannesta. Hän ei välitä pikkuasioista. Tyypillistä on, että hän kohoaa
korkeuksiin ja näkee sieltä henkeäsalpaavilta näköalapaikoilta suuret
asiakokonaisuudet. Näistä huimista korkeuksista ovat peräisin esim.
evankeliumin alku (1:1-18). Mitä enemmän tätä ylistyslaulua lukee, sitä
syvällisemmäksi se paljastuu.

Toisaalta Evankelista Johannes on nähnyt kotkan tavoin myös aivan pieniä
yksityiskohtia ja tajunnut niiden merkityksen. Juuri Johannes kertoo
meille Jeesuksen kyljestä pulppuavasta vedestä ja verestä. Tässä saamme
nähdä kasteen veden ja ehtoollisen viinin kuvattuna: Molemmat ovat
välittämässä meille ristillä ansaittua armoa.

Arvoituksellinen evankeliumi

Johanneksen evankeliumille on tyypillistä toisaalta ihmeellinen
yksinkertaisuus, toisaalta kummallinen arvoituksellisuus. Eräs osoitus
tästä arvoituksellisuudesta on sekin, että kirjoittajaa sen enempää kuin
Jeesukselle rakasta opetuslasta ei nimetä.

Olisiko tämä siksi että kyseessä todellakin oli Jeesuksen läheisin ja
rakkain opetuslapsi Juudas, jota ei voi tekonsa takia mainita omalla
nimellään. Miksi ketään muuta opetuslapsista ei mainittaisi nimeltä,
vaan nimi salattaisiin? Tai miksi Simon Pietari olisi kysynyt
Johanneksen evankelin kirjoittaja-opetuslapsesta Jeesukselta; Herra,
mitästä tämä?
Jesus vastasi hänelle mystisesti: jos minä tahtoisin hänen siihenasti
olevan kuin minä tulen, mitä sinun siihen tulee? Seuraa sinä minua.
Miksi kuolleista herännyt Jeesus olisi sanonut jostakin opetuslapsesta
näin, ellei kyseessä ollut Juudas?
Niin opetuslasten seassa kiersi sana, ettei sen opetuslapsen pitänyt
kuoleman. Mutta ei Jesus hänelle sanonut: ei hän kuole, vaan: jos minä
tahdon hänen siihenasti olevan kuin minä tulen, mitä sinun siihen tulee?
Miksi näin hän olisi sanonut jollekin muulle opetuslapselle?

Lisäksi Johanneksen evankeliumissa ei puhuta kertaakaan kasteesta ja
ehtoollisesta suoraan vaan jostakin syystä aina verhotusti. Jeesus puhuu
ihmisten kanssa usein tavalla, jota keskustelukumppanit eivät käsitä.
Nikodemos (Joh 3:1-22) tai samarialainen nainen (4:1-42) eivät ollenkaan
käsitä Jeesuksen sanoja. Ja kuitenkin he saivat olla Jeesuksen
opetuslapsia ymmärtämättä puoliakaan siitä mitä Jeesus sanoi.

Ihmeellistä huumoria

Evankeliumi sisältää myös huumoria, joka sekin on arvoituksellista. Kun
kauan miettii, jotkut evankeliumin sanat paljastuvat karmivalla tavalla
humoristisiksi. Tästä muutama esimerkki:

Jeesus sanoo: "Kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni"
(12:32). Tämä saattaa olla monelle tuttu kohta. Oletko huomannut, mitä
Jeesus tarkoittaa? Ei hän taivaaseen asti ylentämistä tarkoita. Hänet
ylennettiin metrin tai kahden korkeuteen ristille pilkattavaksi! Mutta
juuri tällä tavoin ylennettynä hän on vetänyt luoksensa kaikki ja
antanut meille synnit anteeksi kuolemansa ja ylösnousemuksensa tähden.

Juutalaiset olivat tulleet pyytämään Pilatukselta, että hän käskisi
naulita Jeesuksen ristille. Kuitenkin he varoivat visusti menemästä
sisälle Pilatuksen taloon. Pilatus oli nimittäin pakana ja jos meni
pakanan taloon saastui (Joh 18:28). Juutalaiset olivat siis tarkkoja
puhtaudestaan - ja kuitenkaan heitä ei ollenkaan pelottanut pyytää
Jumalan ainoaa Poikaa ristiinnaulittavaksi! Yksityiskohta on karmea ja
Johannes ilmeisesti on huomannut sen kotkan silmillään.

Yksinkertainen sanoma

Johanneksen evankeliumi on siis kirja, josta voi tehdä aina uusia ja
uusia löytöjä. Koko evankeliumissa ei kai mikään ole mukana sattumalta.
Siksi evankeliumi on toisaalta vaikea kirja luettavaksi. Toisaalta siinä
kuitenkin sanotaan tärkeät asiat niin yksinkertaisesti ja selvästi, että
niitä ei voi ymmärtää väärin. Ennen kaikkea tehdään kaikille selväksi,
että Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden. Hän sovitti kuolemallaan
meidän pahat tekomme. Tämä sanotaan ehkä kaikkein selvimmin tutussa
pienoisevankeliumissa, joka on syytä osata ulkoa (Joh 3:16). Jopa
Jeesuksen vihollinen ylipappi Kaifas joutuu tietämättään Jumalan Hengen
käytettäväksi. Hän sanoi että oli parempi että yksi ihminen kuolee
kansan edestä kuin että koko kansa hukkuu. Näin hän tuli tahtomattaan
ennustaneeksi, että Jeesus kuolee kaikkien ihmisten syntien edestä, myös
sinun syntiesi (Joh 11:49-54).

Miksi tämä kirja on kirjoitettu?

Johannes kertoo suoraan kaikille lukijoille, miksi hän kirjoitti
evankeliuminsa. Se on kirjoitettu "siksi, että te uskoisitte Jeesuksen
olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä
hänen nimensä tähden" (Joh 20:30-31). Kun luemme evankeliumia, tahdomme
lukea sitä juuri tästä näkökulmasta käsin.

Dan

"Miksi sitten loput yksitoista apostolia heittävät arpaa Juudaksen
seuraajasta, ja näin valitsevat apostoliksi Mattiaan? (Tässä kohtaa
muuten mieleen tulee joka kerran että olisiko apostolien pitänyt
varautua arvonnassaan myöskin siihen että Juudaksen paikka ei olisi
ollut kaan jaettavana?)"

Et ymmärrä ideaa. Kavaltaja kuului profetiaan, joten jonkun se oli
tehtävä. Juudas ei tämän tehtävän jälkeen voinut enää kuulua veljiin
nimeltä, eikä hänestä voinut tulla apostolia.
Hän sai tehtävän Jeesukselta, kavaltaa tämä, kuten kirjoitettu oli. Tämä
raskas tehtävä annettiin tietenkin vahvimmalle, uskovimmalle ja
läheisimmälle "rakkaimmalle" opetuslapselle. Hänelle oli uskottu
rahapussi, miksei siis raskain tehtävä. Tästä syystä tämä rakkain
opetuslapsi (Johanneksen Evankeliumin kirjoittaja) myös juoksi
ensimmäisenä tyhjälle haudalle, saadakseen vahvistuksen uskolleen.
Uskoakseen että teko, vaikkakin yhdessä Jeesuksen kanssa sovittu, olisi
ollut hyväksyttävissä. Pietari ja tämä rakkain opetuslapsi tekivät tämän
nähtyään sovinnon kuten evankeliumi kertoo. Eli myös Pietari ymmärsi
Juudaan tehneen, niin kuin oli tarkoitus.

"Aloitusviestin päätelmien perusteella siis kavaltamisen palkka on
iankaikkinen elämä - onko yhtäpitävää muiden Raamatunkohtien kanssa?
Vai pitäisikö tulkinta muokata muihin Raamatunkohtiin sopivaksi?"

Päätelmän perusteella oikea Juudas teki raskaimman teon, kavalsi
opettajansa ja myös kai "rakkaimpansa" joskin vain, koska profetian oli
täytyttävä. Täten Juudaksen on täytynyt olla se opetuslapsi, jonka usko
oli kaikkein suurin. Myös Johanneksen evankeliumin kirjoitus kertoo
tarinallaan sen kirjoittajan olleen lähinnä Jeesuksen
lähimmäisenrakkauden sanomaa.
Juudas toteutti sanaa niin syvästi, että oli valmis julkisesti jopa
mustaamaan nimensä Jumalan pojan kavaltajana. Ja poistamaan nimensä ja
tulevaisuutensa kristuksen seuraajien joukosta.

"Juudaksesta kyllä selvästi sanotaan, että hän on kadotuksen lapsi, ja
samalla hän on meille kaikille varoituksena."

Jospa Juudaksen tarinan Juudas on tuo kadotuksen lapsi ja varoitus.
Johanneksen evankeliumin salaisuus tuo kuitenkin esiin uskossaan
vahvimman opetuslapsen, jolle sälytettiin raskain tehtävä opettajansa
kavaltajana. Kuitenkin tarinan läpi paistaa toinen sanoma "rakkaimmasta"
opetuslapsesta, jonka muut opetuslapset huhusivat elävän toiseen
tulemiseen asti Jeesuksen sanoja mukaillen. Miksi Johanneksesta olisi
näin sanottu, hän ei ollut tehnyt mitään näin erityiseen johtavaa
Uudessa testamentissa. Mutta se jolla ymmärrystä on lukekoon.

"Jos Juudas olisi nähnyt 10-osan Jeesuksen Kristuksen kirkkaudesta,
jonka Johannes näki, niin hän ei olisi koskaan Mestariaan kavaltanut.
Mutta Juudakselle Jeesus ilmeisesti ei ollut maailman valkeus, joka
loisti pimeydessä, vaan hän oli vain poliittinen johtaja, jonka
rahapussia Juudas hoiti."

Etkö ymmärrä Uuden Testamentin sanomaa, Jeesuksen oli kuoltava jotta
profetia täyttyy ja sana tulee lihaksi? Jonkun oli kavallettava Jeesus,
kuten kirjoitettu oli. Jeesus tiesi tämän ennakkoon tapahtuvaksi. Hänhän
sanoi sen itsekin rukoillessaan puutarhassa. Häneltä ei ollut salassa se
mitä tapahtui, vaan selvää alusta asti. Täten kavaltaja Juudas
raskaimman taakan kantaja olisi varmastikin ollut se rakkain ja
läheisin. Lisäksi yleensä rahapussi annetaan luottohenkilölle. Mikseivät
siis Jeesus ja rakkain opetuslapsi olisi sopineet yhdessä, mikä on
Juudaksen osa ja tehtävä. Raskain, pilkatuin, halveksituin, mutta
kuitenkin sydämessä suurin luottotehtävä, joka vaati suurimman uskon ja
rakkauden opettajaa, Jumalan Poikaa kohtaan.

Kimmo Saarinen

Dan wrote:

> OLIKO JUUDAS ISKARIOT JEESUKSEN LÄHEISIN JA RAKKAIN OPETUSLAPSI
> TARKEMPI JOHANNEKSEN EVANKELIUMIN TUTKIMINEN ANTAA AIHETTA TÄHÄN:
<snip>

Minusta tuo tulkinta näin perusteltuna on hyvin järkeenkäypä ja
looginen.

Hienosti ajateltu.

k@ ()

Veli-Pekka Nousiainen

"Kimmo Saarinen" <kimmo.s....@nokia.com.invalid_remove_this> wrote in
message news:41888ECC...@nokia.com.invalid_remove_this...
Kaikkein uskomattominta puppua mitä ikinä olen lukenut
Brother-Peter

Kimmo Saarinen

Ja perustelut olivat - mitkä?

Ilman kavaltamista Jeesus ei olisi joutunut kärsimään ristinkuolemaa.
Vai olisiko?

Oliko Jeesuksen kärsimys ja kuolema osa Jumalan suunnitelmaa?
Vai eikö ollut?

Oliko sitä suunitelmaa?

Tarvittiinko suunnitelman mukaisia toimijoita?

Kenelle olisit antanut kaikkein vaikeimman roolin, elin kavaltajan
roolin? Luotetulle vaiko vain hyväksikäytetylle? Muu vaihtoehto, mikä?

Vai oliko kaikki vain sattumaa?

k@ ()

Veli-Pekka Nousiainen

"Kimmo Saarinen" <kimmo.s....@nokia.com.invalid_remove_this> wrote in
message news:419B4A04...@nokia.com.invalid_remove_this...

> Ja perustelut olivat - mitkä?
Raamattu
Brother-Peter

Kimmo Saarinen

Kas kun ei kirjasto. Tuo oli aika tyhjänpäiväinen tarjous perusteluksi.

Vähän enemmän ja tarkempia perusteluja, kiitos.

k@ ()

Veli-Pekka Nousiainen

"Kimmo Saarinen" <kimmo.s....@nokia.com.invalid_remove_this> wrote in
message news:419D9960...@nokia.com.invalid_remove_this...
Siis ko. asioista on kirjoitettu Raamatussa
ulkomuistista:
"Voi sitä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan
hänelle olisi parempi ettei olisi syntynytkään"

saa korjata vastaamaan tarkkaa sanamuotoa ken kokee tarpeelliseksi
Brother-Peter

Kimmo Saarinen

> [...]

> hänelle olisi parempi ettei olisi syntynytkään"
>
> saa korjata vastaamaan tarkkaa sanamuotoa ken kokee tarpeelliseksi

Totta, voi sitä - sillä hänen osansa oli kaikkein vaikein ja
rankin. Kuka sitä nyt Jumalan Poikaa kavaltamaan ja saattamaan
omalla osuudellaan Jeesuksen sovitustyötä loppuun?

Niin, olet ohittanut aikas paljon kysymyksiä (kopsasin tuolta
edeltä tästä threadistä omastani tähän uudestan):

[...]

Kenelle olisit antanut kaikkein vaikeimman roolin, eli kavaltajan

Minä

Kimmo Saarinen kirjoitti:

Tätä juuri ajoin päätelmälläni takaa. "Tosifundamentaaliuskova" saa
kylmiä puistatuksia jo pelkästä ajatuksestani, eikä voi näköjään edes
ymmärtää (tai ei ainakaan edes koita ymmärtää) mitä tässä on ajatuksena.
Juudas Jeesuksen rakkaimpana opetuslapsena ja Johanneksen Evankeliumin
kirjoittajana ei siis millään tavalla vesitä Uuden Testamentin sanomaa,
vaan itse asiassa tuo siihen itse asiassa jopa enemmän todellisen
rakkauden ja uskon sisällöstä.

Joh 21:24. "Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämät