E-EPA

ats

Mitä mieltä olette Tohtori Tolosen selostuksista koskien hänen E-EPA
pillereitään? Asiasta on keskustelua Tukiasema.net sivuilla Yleinen
keskustelu ja Lääkehoito kohdissa, esimerkiksi
http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=13755&c=68&p=1&pm=3

Jan

"ats" <la...@lande.fi> wrote in message news:<6no%c.463$TG2...@read3.inet.fi>...

Tästä ihan lonkalta vastaten tuntuu oudolta hylätä DHA ja tukeutua
vain EPA:an, koska DHA:llakin on terapeuttisia vaikutuksia erityisesti
aivotoiminnan kannalta, kuten Matti on oivasti postituksissaan DHA:sta
ja alzheimerintaudista on osoittanut. Siksi itse käyttäisin tavallisia
kalaöljypuristeita, joissa on sekä EPA:a että DHA:ta. Sinänsä Tolosen
sivuilla on paljon muuta hyvää asiaa.

Jan

Jan

"ats" <la...@lande.fi> wrote in message news:<6no%c.463$TG2...@read3.inet.fi>...

Vielä lisäys: ei Tolonen ole ainoa, joka on havainnut kalaöljyjen
laajan terapeuttisen vaikutuksen. Kalaöljyillä on todella erittäin
laajaa vaikutusta, mutta terapeuttinen vaikutus olisi mielestäni vielä
laajempi, jos DHA:n pitäisi mukana eikä käyttäisi pelkkää EPA:a.

Mutta laaja terapeuttinen vaikutus on myös toisella rasvahapolla,
GLA:lla, jota on helokkiöljyssä. Kun kalaöljyt toimivat
prostaglandiiniryhmän PGE3 prekursoreina, niin GLA toimii
prostaglandiini PGE1:n prekursorina, ja molemmilla näillä ryhmillä on
tulehdusta ehkäisevää vaikutusta. Prostaglandiinit ovat
paikallishormoneita.

Jan

Sami Anttila

On 7 Sep 2004 22:32:16 -0700, shant...@luukku.com (Jan) wrote:

> [...]
>laajaa vaikutusta, mutta terapeuttinen vaikutus olisi mielestäni vielä
>laajempi, jos DHA:n pitäisi mukana eikä käyttäisi pelkkää EPA:a.

Mitä Tolonen muka on havainnut? Ei yhtään tutkimusta aiheesta.

Matti Narkia

Wed, 08 Sep 2004 21:03:39 +0300 in article
<59iuj0dpvh2k1qeur...@4ax.com> Sami Anttila
<katso...@sivulta.www.samianttila.net> wrote:

Joo, ei Tolonen ole mitään havainnut, paitsi muiden tutkimuksista ;-)..

--
Matti Narkia

Matti Narkia

7 Sep 2004 22:32:16 -0700 in article
<c0a6758c.04090...@posting.google.com> shant...@luukku.com
(Jan) wrote:

> [...]
>laajaa vaikutusta, mutta terapeuttinen vaikutus olisi mielestäni vielä
>laajempi, jos DHA:n pitäisi mukana eikä käyttäisi pelkkää EPA:a.

Voipi olla. Toisaalta konversio EPA:sta DHA:han toimii kaiketi paremmin kuin
konversio ALA:sta EPA:aan ja DHA:han. Masennuksen hoidossa kliinisissä
kokeissa on saatu positiivisa tuloksia kalaöljyllä ja E-EPA:lla, mutta
(tietääkseni) ainoassa DHA:lla tehdyssä hoitokokeessa tulos oli
negatiivinen:

Marangell LB, Martinez JM, Zboyan HA, Kertz B, Kim HF, Puryear LJ.
A double-blind, placebo-controlled study of the omega-3 fatty acid
docosahexaenoic acid in the treatment of major depression.
Am J Psychiatry. 2003 May;160(5):996-8.
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12727707&dopt=Abstract>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Wed, 08 Sep 2004 21:20:24 +0300 in article
<91juj0l13vl1sc4he...@4ax.com> Matti Narkia
<mnng1_RE...@despammed.com> wrote:

>7 Sep 2004 22:32:16 -0700 in article
><c0a6758c.04090...@posting.google.com> shant...@luukku.com

>Voipi olla. Toisaalta konversio EPA:sta DHA:han toimii kaiketi paremmin kuin
>konversio ALA:sta EPA:aan ja DHA:han.

Vedän vähän edellistä takaisin, enkä sano mitään konversion EPA -> DHA
tehokkuudesta. Löysin näet hieman ristiriitaisia tietoja asiasta. Sensijaan
vaikuttaa siltä, että Tolonen on paikka paikoin aika huolimaton. Sivulla

<URL:http://www.terveyskaupat.net/terveysnurkka/tietoa_ja_tutkimuksia_meilta_ja/e-epa_mielen_terveydeksi/>

hän väittää näet:

"Elimistö näet muuttaa E-EPA:a DHA:ksi tarpeensa mukaisesti. DHA sitä
vastoin ei muutu elimistössä EPA:ksi."

Kuitenkin seuraavat abtraktisitaatit osoittanevat, että DHA voi
retrokonvertoitua EPA:ksi sekä ihmisissä että rotissa:

Stark ja muut [1]

"Dietary docosahexaenoic acid (DHA) has triacylglycerol-lowering
potential and undergoes in vivo retroconversion to eicosapentaenoic acid
(EPA) in humans."

Tocher ja muut [2]

"DHA supplementation had only relatively minor effects on lipid content
and lipid class compositions in both EPC and EPC-EFAD cells, but
significantly increased the amount of DHA, 22:5n-3, eicosapentaenoic
acid (EPA; 20:5n-3), total n-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA), total
PUFA and saturated fatty acids in total lipid and total polar lipid in
both cell lines. Retroconversion of supplemental DHA to EPA was
significantly greater in EPC cells."

Hansen ja muut [3]

"During the 5-wk supplementation period, EPA showed a more rapid and
comprehensive increase in serum phospholipids than did DHA. DHA was
retroconverted to EPA, whereas EPA was elongated to docosapentaenoic
acid (DPA)."

Grimsgaard ja muut [4]

"In the DHA group, serum phospholipid DHA increased by 69% and EPA
increased by 29%, indicating retroconversion of DHA to EPA."

Conquer ja muut [5]

"Based on the serum phospholipid data, the retroconversion of DHA to EPA
in vivo was estimated to be 9.4% overall with no significant difference
between omnivores and vegetarians."

Conquer ja muut [6]

"Consumption of DHA capsules increased DHA levels in serum phospholipid
by 246% (from 2.4 to 8.3 g/100 g fatty acids) and in platelet
phospholipid by 225% (from 1.2 to 3.9 g/100 g fatty acids). EPA levels
increased in serum phospholipid by 117% (from 0.57 to 1.3 g/100 g fatty
acids) and in platelet phospholipid by 176% (0.21 to 0.58 g/100 g fatty
acids) via metabolic retroconversion; the estimated extent of DHA
retroconversion to EPA was 11.3 and 12.0%, based on the serum and
platelet analyses, respectively."

Willumsen ja muut [7]

"On DHA-EE supplementation retroconversion to EPA occurred."

Rambjor ja muut [8]

"On DHA supplementation, EPA levels increased to a small but significant
extent, suggesting that some retroconversion may have occurred."

Gronn ja muut [9]

"Retroconverted EPA, produced from DHA was rapidly incorporated in
triacylglycerol, the phosphatidylcholine and phosphatidyletanolamine
fractions."

Viitteet:

1: Stark KD, Holub BJ.
Differential eicosapentaenoic acid elevations and altered cardiovascular
disease risk factor responses after supplementation with docosahexaenoic
acid in postmenopausal women receiving and not receiving hormone replacement
therapy.
Am J Clin Nutr. 2004 May;79(5):765-73.
PMID: 15113713 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15113713>

2: Tocher DR, Dick JR.
Effects of essential fatty acid deficiency and supplementation with
docosahexaenoic acid (DHA; 22:6n-3) on cellular fatty acid compositions and
fatty acyl desaturation in a cell culture model.
Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2001 Jan;64(1):11-22.
PMID: 11161581 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11161581>

3: Hansen JB, Grimsgaard S, Nilsen H, Nordoy A, Bonaa KH.
Effects of highly purified eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid
on fatty acid absorption, incorporation into serum phospholipids and
postprandial triglyceridemia.
Lipids. 1998 Feb;33(2):131-8.
PMID: 9507234 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9507234>

4: Grimsgaard S, Bonaa KH, Hansen JB, Nordoy A.
Highly purified eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid in humans
have similar triacylglycerol-lowering effects but divergent effects on serum
fatty acids.
Am J Clin Nutr. 1997 Sep;66(3):649-59.
PMID: 9280188 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9280188>

5: Conquer JA, Holub BJ.
Dietary docosahexaenoic acid as a source of eicosapentaenoic acid in
vegetarians and omnivores.
Lipids. 1997 Mar;32(3):341-5.
PMID: 9076673 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9076673>

6: Conquer JA, Holub BJ.
Supplementation with an algae source of docosahexaenoic acid increases
(n-3) fatty acid status and alters selected risk factors for heart disease
in vegetarian subjects.
J Nutr. 1996 Dec;126(12):3032-9.
PMID: 9001371 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9001371>

7: Willumsen N, Vaagenes H, Lie O, Rustan AC, Berge RK.
Eicosapentaenoic acid, but not docosahexaenoic acid, increases
mitochondrial fatty acid oxidation and upregulates 2,4-dienoyl-CoA reductase
gene expression in rats.
Lipids. 1996 Jun;31(6):579-92.
PMID: 8784738 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8784738>

8: Rambjor GS, Walen AI, Windsor SL, Harris WS.
Eicosapentaenoic acid is primarily responsible for hypotriglyceridemic
effect of fish oil in humans.
Lipids. 1996 Mar;31 Suppl:S45-9.
PMID: 8729093 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8729093>

9: Gronn M, Christensen E, Hagve TA, Christophersen BO.
Peroxisomal retroconversion of docosahexaenoic acid (22:6(n-3)) to
eicosapentaenoic acid (20:5(n-3)) studied in isolated rat liver cells.
Biochim Biophys Acta. 1991 Jan 4;1081(1):85-91.
PMID: 1825021 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1825021>

--
Matti Narkia

Fanny Havela

"Matti Narkia" <mnng1_RE...@despammed.com> kirjoitti viestissä >

> [...]
> kokeissa on saatu positiivisa tuloksia kalaöljyllä ja E-EPA:lla, mutta
> (tietääkseni) ainoassa DHA:lla tehdyssä hoitokokeessa tulos oli

Ei, ei, ei jumalauta enää tänne. Jos voidaan edes sfnet pitää Tolosesta
puhtaana.
Joka jumalan palsta on täynnä tuota sontaa. Ja jos joku mainitsee epan tai
matin niin salettina tämä(kin) foorumi kuolee siihen spämmiin mikä siitä
seuraa.

--
Fanny M. Havela |
Helsinki, Finland | www.angelfire.com/linux/havela

Matti Narkia

Wed, 08 Sep 2004 20:40:56 GMT in article <s7K%c.428$yV3...@read3.inet.fi>
"Fanny Havela" <fha...@yahoo.com> wrote:

Hieman lisää tarkkuutta, please. Keskustelu EPA:sta ja muista
omega-3-rasvahapoista tärkeää, Tolosen esiintuominen ei. Ei Tolosella ole
EPA:n kanssa mitään muuta tekemistä kuin se, että hän sattuu myymään erästä
sen johdannaista, jota ei kukaan terve ihminen todennäköisesti tarvitse.
Rasvainen kala ja ehkä kalöljy lienevät useimmille parempi vaihtoehto.

--
Matti Narkia

Fanny Havela

No joo. Anteeksi. Reagoin vaistonvaraisesti koska pidän todella
varteenotettavana uhkana sitä että Tolonen tai joku hänen nimimerkeistään
alkaa suoltamaan tämän palstan tukkoon noilla Epa-posteillaan. Voisi olla
tietysti terveellistä joskus saada aikaan ihan oikeaa keskustelua, ilman
Tollosta. (Tähän päivään mennessä en ole sellaista nähnyt tämän asian
tiimoilta.)

TJT2

"Fanny Havela" <fha...@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> posteillaan. Voisi olla tietysti terveellistä joskus saada aikaan
> ihan oikeaa keskustelua, ilman Tollosta.

Kummallisen vihamielinen asenne sinulla Tolosta kohtaan. Mitä pahaa hän
on sinulle tehnyt?
Vai onko koululääketieteen arvosteleminen edelleenkin henk koht loukkaus
(teitä?) koululääketieteen kannattajia kohtaan?
"Mitä vähemmän ihminen asioista tietää, sitä helpommin hän tyrmää kaiken
uuden" toteaa Tolonen eräässä lehdessä. Ja jatkaa "...kun joku tuo uutta
ennenkuulumatonta tietoa tiedeyhteisöön, sen ensimmäinen reaktio on
hiljaisuus. Seuraavaksi ovat vuorossa naureskelu ja pilkka. Sitten
seuraa vaino. Jos uusi oppi osoittautuu oikeaksi, epäilijät ottavat sen
omiin nimiinsä."
Sinä näytät olevan vasta tuossa pilkkavaiheessa, mitäpä jos hyppäisit
suoraan tuon vainokohdan yli ja rupeaisit julistamaan Tolosen ajatuksia,
omissa nimissäsi tietysti!?

--
--TJT--