Maitohappobakteerit

Tuomas Yrjövuori

Kuinka usein maitohappobakteereja kannattaa syödä? Oletan, että
normaalitilanteessa suolistossa säilyy maitohappobakteereja, mutta sitten
antibioottikuurit ja muut poikkeustilanteet hävittävät ne.

Minulla on migreeni. Aina välillä tulee aivan käsittämätön oksennuspäänsärky
jolloin suolisto tyhjenee täysin, kun ei vähään aikaan pysty syömään mitään.
Olen aina silloin ostanut kaupasta pienen purkin Valion A+ -jugurttia.
Kuinka usein niitä kannattaa syödä?

Aiheesta keskusteltiin täällä taannoin ja ehdotettiin apteekista
maitohappobakteerikapselien ostamista, kun ne tulevat jugurttia paljon
halvemmaksi. Vaikka olenkin opiskelija, niin katson, että jugurttipurkki
silloin tällöin ei talouttani vie bankrottiin. Pitäisikö
maitohappobakteereita syödä useammin?

--
Tuomas Yrjövuori

Matti Narkia

Tuomas Yrjövuori wrote:

> [...]
> Olen aina silloin ostanut kaupasta pienen purkin Valion A+ -jugurttia.

Päivittäin. Käytetyt maitohappobakteerit häviävät ulosteista
muutamassa päivässä käytön lopettamisen jälkeen.

> [...]
> halvemmaksi. Vaikka olenkin opiskelija, niin katson, että jugurttipurkki
> silloin tällöin ei talouttani vie bankrottiin. Pitäisikö

Kuten yllä totesin, päivittäin.

Probiootteja migreenin ehkäisyssä on tutkittu erittäin vähän, joten
mitään varmaa tietoa ei asiasta ole. Olen nähnyt väitteitä (en
tutkimuksia), että fermentoidut ruoat kuten jugurtti saattavat
laukaista migreenikohtauksen. Jos omat havaintosi tukevat tätä
väitettä, kannattaisi ehkä kokeilla maitohappobakteerikapseleja
tai -tabletteja. Itse olen käyttänyt mm. Lactoseven-tabletteja:

Lacto Seven
<http://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Eura/Products/6410530032152/SubProducts/6410530032152>
<http://tinyurl.com/5c9uo6>

Lactoseven sisältää seuraavat seitsemän maitohappobakteeria:

Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium longum,
Streptococcus faecium, Streptococcus thermophilus,
Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus plantarum ja
Leuconostoc mesenteroides.

Lisäksi se sisältää prebiootti inuliinia. Löytyy sekä
luontaistuotekaupoista että apteekeista. Kannattaa tehdä
google-haku suomenkielisltä webbisvuilta, verkkokaupoista
saattaa löytyä halvin hinta. Haussa kannattaa ehkä kokeilla
muotoja lacto-seven ja lactoseven.

Löysin tällaisen tutkimuksen, jossa mainitaan probiootit
migreenin hoidossa:

Sensenig J, Johnson M, Staverosky T.
Treatment of migraine with targeted nutrition focused on improved
assimilation and elimination.
Altern Med Rev. 2001 Oct;6(5):488-94.
PMID: 11703169
<http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/6/5/488.pdf>

Probiootteihin liittyvä sitaatti siitä:

"... Two nutritional formulations were used. The first,
Combination A, contained an enzymatically rendered fish
protein with a high level of bioactive peptides and amino
acids. Research on the biological activity of peptides
has focused on the critical care arena, comparing
peptide-based enteral feeding formulas to intact protein
or amino acid-based formulas.In a randomized trial of a
peptide diet versus an intact protein diet in patients
following traumatic injury, diarrhea developed in 40
percent of patients receiving the intact protein formula
compared to no diarrhea in those receiving the peptide
diet.22 A peptide diet has also been reported to be better
tolerated than an amino acid diet in postoperative
patients.23 Peptide-based diets have also been reported
to improve intestinal morphology in patients with
radiation-induced gut injury24 and inflammatory bowel
disease.25

Combination A also contains a blend of four probiotics
(Lactobacillus acidophilus (DDS-1 strain), Lactobacillus
bulgaricus, Enterococcus faecium, and Bifidobacterium
bifidum) and chlorophyll. Probiotics are the beneficial
bacteria that inhabit the intestinal lining and assist
in the digestion and absorption of nutrients. Lactobacillus
and Bifidobacteria maintain a healthy balance of intestinal
flora by producing organic compounds such as lactic acid,
hydrogen peroxide, and acetic acid that increase the acidity
of the intestine and inhibit the reproduction of many harmful
bacteria.26,27 Probiotic bacteria also produce bacteriocins,
which act as natural antibiotics to kill undesirable
microorganisms.28 The theory for their use for migraine
prevention is that the combination of peptides and probiotics
should improve nutrient assimilation in most patients. ..."

Kuten sitaatista nähdään, käytetyt maitohappobakteerit ovat
Lactobacillus acidophilus (DDS-1 strain), Lactobacillus bulgaricus,
Enterococcus faecium, and Bifidobacterium bifidum. Näistä kaksi
löytyy Lactoseven-tableteista. Puuttuvista Enterococcus faecium
löytyy esim. valmisteista Idoform jan PanAcido (en ole varma, onko
PanAcidoa enää saatavissa), ja Bifidobacterium bifidum tuotteista
Colon Clear Probiootti ja Lactibiane:

Idoform
<http://www.idoform.fi/idoform_caps>

Colon Clear Probiootti
<http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/67>

Linkkejä:

Liite 2. Probiootit
<http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae66000>

Pre- ja probiootit – uusi tapa hoitaa terveyttä
<http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/bakteerit.html>

Probiootit allergian ehkäisyssä ja hoidossa
<http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_8_2007/probiootit_allergian_ehkaisyssa_ja_hoidossa/>

Probioottien merkitys suoliston hyvinvoinnille
<http://www.tohtori.fi/?page=1245718&id=469389>

Probiootit suojaavat lasta atopialta
LL Anu Huurteen lastentautiopin väitös 23.11.2007
<http://www.utu.fi/tutkimus/vaitosuutisia/AnuHuurre07.html>
<http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_11_16_probiootit/>

Probiootit saattavat vähentää vauvojen korvatulehduksia ja
hengitystieinfektioita
<http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=8581>

LGG:n käyttö saattaa vähentää infektioriskiä
<http://yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=ajassa_tutkittua&jutunid=8724>

Väitös: Probioottikannoilla vaikutuksia immuunijärjestelmään
<http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/uutisetetusivulle/270A9EF77392B7BAC2257460003FE874?opendocument>

Lactobacillus GG
<http://fi.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus_GG>

Gefilus Max
<http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valioyritys/Tutkimus_ja_Tuotekehitys/Ravitsemustutkimus/gefilus_max30012008100055>

Valio Gefilus® MAX tehojuoma 4x100 ml vanilja sokeroimaton laktoositon
rasvaton
<http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuoteryhma/Tuote?productId=2813&tuory=3497>

Probioottisten Lactobacillus-bakteerien metaboliaa
<http://www.mm.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/seminaarityot2002/KatriinaMalkonen/>

Probiotic
<http://en.wikipedia.org/wiki/Probiotic>

An Introduction to Probiotics
<http://nccam.nih.gov/health/probiotics/>

USProbiotics.org
<http://www.usprobiotics.org/>

Lactobacillus rhamnosus
<http://en.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus_rhamnosus>

Lactobacillus Rhamnosus GG
Powerful Probiotic Strengthens Digestion and Immunity
<http://www.vrp.com/articles.aspx?ProdID=art2116&zTYPE=2>

<http://ma.gnolia.com/groups/Nutrition/tags/probiotics>

(saattaa vaatia ilmaisen rekisteröitymisen, ehkä myös
liittymisen Nutrition-ryhmään)

--
Matti Narkia

http://ma.gnolia.com/groups/Nutrition

Tuomas Yrjövuori

"Matti Narkia" <m...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:6cUpk.51603$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

> Päivittäin. Käytetyt maitohappobakteerit häviävät ulosteista
> muutamassa päivässä käytön lopettamisen jälkeen.

Okei. Olen virheellisesti kuvitellut, että kun syö riittävästi salaattia,
kaurapuuroa ym. vastaavaa, niin että suolistossa on tasainen moska, niin
suolistossa säilyisi maitohappobakteerien "juuri". Näin ei siis ilmeisesti
ole.

> [...]
> väitettä, kannattaisi ehkä kokeilla maitohappobakteerikapseleja
> tai -tabletteja. Itse olen käyttänyt mm. Lactoseven-tabletteja:

En ole aivan varma, mutta luulen, että minulle jugurtissa haitallista olisi
lähinnä sokeri. Tulee sokerihumala ja siitä päänsärky. Jos syön päivällä
esimerkiksi jäätelöä, niin saattaa tulla huono olo ja orastava päänsärky.
Asia ei sinänsä ole minulle suuri ongelma, koska erityistä makeanhimoa ei
minulla koskaan ole ollut. Nykyään syön mielelläni salaatteja sun muuta
sellaista.

> [...]
> Streptococcus faecium, Streptococcus thermophilus,
> Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus plantarum ja

Täytyypä sitten testata tuollaista.

> Lactobacillus acidophilus (DDS-1 strain), Lactobacillus bulgaricus,
> Enterococcus faecium, and Bifidobacterium bifidum. Näistä kaksi
> löytyy Lactoseven-tableteista.

Okei. Tuo oli extraa. En kuvitellut, että maitohappobakteereista olisi
migreenin torjunnassa hyötyä. Kiitoksia vain kattavasta selvityksestä.

--
Tuomas Yrjövuori

Message has been deleted

Tuomas Yrjövuori

"Matti Narkia" <m...@mbnet.fi> kirjoitti
viestissä:6cUpk.51603$_03....@reader1.news.saunalahti.fi...

Ostin tuollaista. Ensimmäinen tabletti on syöty. Kerron sitten täällä, jos
huomaan positiivisia vaikutuksia. En epäile, etteikö niitä olisi, mutta kun
koko elämä on yhtä kokeilua, niin on vaikeaa arvioida, että mikä johtuu
mistäkin.

--
Tuomas Yrjövuori

Kare Pietilä

"Tuomas Yrjövuori" wrote:
> [...]
> Asia ei sinänsä ole minulle suuri ongelma, koska erityistä makeanhimoa ei
> minulla koskaan ole ollut. Nykyään syön mielelläni salaatteja sun muuta

Kommentoinpa osaltani (halukkaat voivat laittaa foliohatut päähän!).

Mä kärsin vuosikausia ajoittaisesta pahoinvoinnista ja agressiivi-
sista migreeneistä. Aika hitaasti minulle valkeni, että kyse oli
ehkä nimenomaan "sokerihumalasta" ja sitä seuranneista vieroitus-
oireista. Myönnän auliisti, että ruokailutottumukseni olivat
tuolloin erittäin epäsäännöllisiä ja ruokavalioni yleisesti kai
melko epäterveellinen. Saattaa myös olla, että olen aika herkkä
reagoimaan sokeritason vaihteluun.

Yhtä kaikki, kun aloin laskeskella ja kontrolloida kuluttamiani
hiilihydraattimääriä, niin oireet katosivat sen sileän tien. Käy-
tännössä olen jättänyt perunan ja valkoisen sokerin kokonaan pois
ruokavaliostani. Ruisleipää ja olutta käytän hyvin maltillisia
määriä. Vaikutusta yleiseen hyvinvointiin voisi kuvata lähinnä
ällistyttäväksi.

Makeanhimon arvioiminen saattaa johtaa harhaan. Pahimmista hii-
lihydraattilähteistä vain pieni osa mielletään makeiksi. Jo pitsa
ja pari olutta riittää kiskaisemaan päivän hiilariannoksen aika
suuriin lukemiin...
--
Byrgcn hgryvnf.

Matti Narkia

Tuomas Yrjövuori wrote:

> [...]
> suolistossa säilyisi maitohappobakteerien "juuri". Näin ei siis ilmeisesti

Kyllähän tuoreista kuumentamattomista kasviksista varmaan jonkin
jonkin verran maitohappobakteereita saa ja fermentoiduista
kasviksista kuten hapankaalista hyvinkin runsaasti. Hapankaali
on erittäin terveellistä, mutta en tiedä sopiiko se migreenistä
kärsiville.

Matti Narkia

Tuomas Yrjövuori wrote:
> [...]
kasviksista kuten hapankaalista hyvinkin runsaasti. Hapankaali
on erittäin terveellistä, mutta en tiedä sopiiko se migreenistä

Jorma Moll

hh...mmm .... aletaanko kilpailla kenellä on ollut kovin migreeni? :-)
Meikäläisellä yrjöt lensi yötä päivää kun kohtaus tuli.
En mitenkään osaa yhdistää päänsärkyä syötyyn ruokaan. Ehkä on
viisasta lisätä "omalla kohdallani".
Ei sokeri, ei peruna, ei suklaa eikä mikään muukaan.
Kas kummaa kun jäin säännöllisestä työstä pois, katosi migreenikin.
Missä oli ollut vika? Sopeutumattomuus työelämään. Työympäristö.
Ahdistuneisuus. Nykyään sitä on kerran pari vuodessa, johtuu muij...
siis vaimosta:-)

Olen aika ajoittain kirjoitellut asiasta. Migreeniä sanotaan
älykkäiden sairaudeksi. Höpsis.
Jääräpäitten, peräänantamattomien sairaus se on. Kun ei saa millään
tahtoaan läpi, pää alkaa huutaa apua. Mutta ennen kuin tähän pääsee,
joutuu tutkimaan itseään ja tekojensa todellisia vaikuttimia.
Siis olisi muututtava olosuhteita vastaavaksi, tai sitten poistuttava
olosuhteista.
No niin ... en halua yleistää, vaikka sitä tulikin tehtyä.

On erittäin vaikea kuvitella, että maitohappobakteerit auttaisivat
migreeniin, niin terveellisiä kuin ne ovatkin muuten. Minulla oli
lopulta varma lääke. Aika. Se on varma lääke moneen muuhunkin.

yst. terv. J.M.

Kare Pietilä

Jorma Moll wrote:
> hh...mmm .... aletaanko kilpailla kenellä on ollut kovin migreeni? :-)
> Meikäläisellä yrjöt lensi yötä päivää kun kohtaus tuli.

Mä olen pitänyt kovan migreenin rajana sitä, että hyppäisi
vaikka alas ikkunasta saadakseen sen sielua raastavan kivun
loppumaan - mutta ajatus on absurdi myös siksi kun liikku-
miskyky on mennyt nollaan jo paljon ennen kivun yltymistä
täyteen mittaansa. Sitten kun pystyy taas esim. istumaan,
niin kipukin on jo sen verran siedettävä että mikäs siinä
on ollessa...

Ei kyllä harmita yhtään, ettei tuommoisia mikkiksistä ole
tarvinnut kärsiä enää 20 vuoteen. Perin vittumaisia olivat.
--
Byrgcn hgryvnf.

Evojeesus

On Aug 17, 12:23 am, "Tuomas Yrjövuori" <tuomas.yrjovu...@hut.fi>
wrote:

> Minulla on migreeni.

Saatko aivan nk. satavarmasti tarpeeksi magnesiumia, ts. nautitko sitä
lisäravinteena? Tietääkseni magnesiuminpuutoksella on yhteyttä
merkittävään osaan migreeneistä.

Osku

Evojeesus kirjoitti:
Minun työpaikalla oli yksi nainen jolla oli niin kovia
migreenikohtauksia joutui jäämään kotiin päiväksi. pari kolmekertaa
kuukaudessa Meni viimein Kiinalaiselle akupunktiolääkärille
Tämä oli kysytutkimuksilla kysellyt tarkkaan ja sanonut että se ei
kaikkiin migreeneihin auta. Kävi kait kolme neljäkertaa akupunktio
piikitettävän Lääkäri oli sanonut että nyt pysyy poissa vähintäänkin
kolme vuotta ja sitten se hoito on uusittava. Migreeni parani eli
loppui tällä akupunktio hoidolla.

Osku

Jorma Moll

Joo ei ne herkkua ole...
Mutta se olotila, joka tulee kun särky parissa kolmessa minuutissa
katoaa, on sanoinkuvaamattoman hieno.

yst. terv. J.M.

Tuomas Yrjövuori

Evojeesus kirjoitti:

> Saatko aivan nk. satavarmasti tarpeeksi magnesiumia, ts. nautitko sitä
> lisäravinteena?

Olen aina välillä nauttinut lihasjännityksen laukaisuun. Voi olla, että
kuvittelen vain, mutta minulla on sellainen käsitys, että magnesium
auttaa lihasten rentoutumiseen.

> Tietääkseni magnesiuminpuutoksella on yhteyttä
> merkittävään osaan migreeneistä.

Tuota en tiennyt. Mielenkiintoinen tieto. Täytyypä vaihteeksi taas
kokeilla magnesiumia.

--
Tuomas Yrjövuori