Kolesteroli ja pähkinät

Janne Vuorinen

Olen antanut itselleni kertoa että pähkinät ovat mainio lisä korkean
kolesterolin omaavien ruokavalioon.

Pari kysymystä on kuitenkin noussut johtuen hieman ristiriitaisesta
tiedosta.

- muuttaako paahtaminen (maa)pähkinöiden ominaisuuksia oleellisesti
huonompaan suuntaan?

- ovatko kaikki pähkinät hyviä, tarjolla kun on maa- ja hasselpähkinöiden
sekä mantelien lisäksi mm. cashew-, saksan- ja brasilianpähkinöitä.
Puhumattakaan pistaaseista joita söisi vaikka kuinka paljon. (nekin
taitavat olla useimmiten paahdettuja)

- maapähkinävoita kehutaan mutta toisaalta googlesta löytyi

"> October issue of Mayo Clinic Newsletter
> Says that hydrogenated peanut butter (Skippy, Jiffy, etc.) is bad
> for the heart. "

Mahtaakohan olla noin, ilmeisesti "non-hydrogenated" :in voin tunnistaa
siitä että pinnalle on erottunut öljyä.

- Janne

Juhana Harju

Janne Vuorinen wrote:
: Olen antanut itselleni kertoa että pähkinät ovat mainio lisä korkean
: kolesterolin omaavien ruokavalioon.

Oikein hyvä lisä kenen tahansa ruokavalioon.

:
: - muuttaako paahtaminen (maa)pähkinöiden ominaisuuksia oleellisesti
: huonompaan suuntaan?

Tuskin paljon.

[...]

Pähkinöillä on erilaisia ominaisuuksia johtuen erilaisista
rasvahappokoostumuksista, fytokemikaaleista, tokotrienoleista jne. Jos ei
tiedä vaikutuksia, niin on ehkä parasta syödä eri pähkinöitä. Saksanpähkinät
ja mantelit ainakin ovat hyvin terveellisiä, pistaasit ja pekaanit
kohottavat hyvää HDL:ää. Brasilian pähkinöissä taas on seleeniä niin paljon,
että niiden säännöllinen syönti pitäisi rajoittaa kahteen (2) pähkinään
päivässä. Itse en syö maapähkinöitä mm. aflatoksiiniriskin vuoksi
(maksatoksinen homemyrkky), mutta niiden etuna on kuitenkin korkea
resveratroli-pitoisuus (resveratroli on mm. myös punaviinin sisältämä
antioksidanttina toimiva flavonoidi). Cashew-pähkinöillä en tiedä olevan
erityisiä terveyshyötyjä, mutta voin olla väärässä.

[...]

Suomessa parasta maapähkinävoita on Kurre-maapähkinätahna, jota saa
parhaimmista luontaistuotekaupoista. Siinä ei ole mitään muuta kuin
maapähkinää.

--
Juhana

"...the cure of many diseases is unknown to the physicians of
Hellas, because they are ignorant of the whole, which ought to be
studied also..."
- Plato, Charmides dialogues

Juhana Harju

Juhana Harju wrote:

: Janne Vuorinen wrote:
[...]
::
[...]

Brasilianpähkinä = Suomessa parapähkinä.

Juhana Harju

Juhana Harju wrote:

: Janne Vuorinen wrote:
:: Olen antanut itselleni kertoa että pähkinät ovat mainio lisä korkean
:: kolesterolin omaavien ruokavalioon.
:
: Oikein hyvä lisä kenen tahansa ruokavalioon.

Sillä varauksella tietysti, että pähkinäallergiaakin on tietysti olemassa.Ø

Message has been deleted

MR2

Juhana Harju wrote:

> [...]
>: Oikein hyvä lisä kenen tahansa ruokavalioon.
>
>Sillä varauksella tietysti, että pähkinäallergiaakin on tietysti olemassa.Ø

Minusta on ihan käsittämätöntä, että tuoteselosteissa kerrotaan, että
tuote saattaa sisältää pienet määrät pähkinää tarkemmin selittämättä
onko kyseessä maapähkinä (joka on herneen sukuinen kasvi eikä pähkinä
ollenkaan) vai "oikeaa" pähkinää. Poikani on erittäin allerginen
maapähkinälle, pienikin määrä sitä aiheuttaa hengenahdistusta ja muuttaa
ihon punaisenkirjavaksi. "Oikeille" pähkinöille hän ei ole allerginen.
Suklaapatukat ym., jäävät tuon pähkinävaroituksen takia ostamatta,
vaikka niissä sitten olisikin hasselpähkinää eikä maapähkinää.

MR

Juhana Harju

Pauli Hartala wrote:
: On Fri, 18 Nov 2005 08:27:41 +0200, "Juhana Harju"
: <shantig...@gmail.com> wrote:
:
:
:: Suomessa parasta maapähkinävoita on Kurre-maapähkinätahna, jota saa

:: parhaimmista luontaistuotekaupoista. Siinä ei ole mitään muuta kuin
:: maapähkinää.

: Näyttäisi hävinneen markkinoilta eikä maahantuojan sivustossakaan enää
: ole linkkiä siihen. Ulkomaista vastaavaa olen nähnyt jossakin
: kaupassa, mutta luomulaatuisena se on tyyristä (11.20 eur / kg).
: Pähkinöissä taitaa ollakin aika lailla kasvinsuojelumyrkkyjäämiä,
: joten ehkä kannattaisi maksaa laadusta.
:
: Siis pähkinäthän ovat kai melkoisia lektiinipommeja, joten jos
: lektiinien vaikutukseen uskoo, vaikuttaa tämä pähkinöiden käyttöön
: ruokavaliossa aika lailla. Home-asiakin vaikuttaa ainakin heikolla
: vastustuskyvyllä siunattuja, mutta luulisi noiden purkitettujen
: tahnojen olevan homeettomia - home ei liity mitenkään yksinoikeudella
: maapähkinöihin, vaan kaikkiin huonolaatuisiin elikkä halpoihin
: pähkinöihin. Maapähkinöissä se viiniin rinnasteinen osa taitaa olla
: siinä nahkassa ja sitä ei varmaankaan taas tahnassa ole mukana.
:
: Kolesterolin kurissa pitämiseen en näe pähkinöillä juuri yhteyttä
: ellei soijasta valmistettuja välipalaruokia pidä sellaisina.
: Pellavansiemenet taitavat olla aika lähellä pähkinöitä maultaan ja
: oraaliselta tuntemukseltaan ja ovat varmastikin hyödykkäämpiä
: kolesterolin kurissa pitämisen suhteen kuin vaikkapa rasvaiset
: parapähkinät.

Pähkinöiden säännöllinen syöminen alentaa _huomattavasti_
sydäntautikuolleisuutta. Terveellisyys on osoitettu todella vahvasti. Tässä
vain yksi parhaista näytöistä:

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/short/317/7169/1341

Matti Narkia

Fri, 18 Nov 2005 10:32:35 +0200 in article
<ne1rn1dm7aikljrbb...@4ax.com> Pauli Hartala
<pauli....@saunalahti.fi> wrote:

> [...]
>oraaliselta tuntemukseltaan ja ovat varmastikin hyödykkäämpiä
>kolesterolin kurissa pitämisen suhteen kuin vaikkapa rasvaiset

Kaikista ruoka-aineista pähkinät ja rasvainen kylmän merialueen kala ovat
mielestäni ehkä parhaita sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Muitakin
yhtä merkittäviä saattaa olla, mutta juuri tällä hetkellä niitä ei tule
mieleeni :-). Vaikka on kala onkin hyvin sydänystävällinen ruoka-aine, sillä
on yksi ongelma, sen arginiini/lysiini-suhde on matala, mikä ainakin
teoreettisesti voi olla ongelma sydän- ja verisuonitautien ehkäisyä
ajatellen. Pähkinöiden arginiini/lysiini-suhde taas on hyvin korkea, joten
ne sopivat erinomaisesti täydentämään kalapitoista ruokavaliota.

Pähkinöissä on monia sydänystävällisiä aineita: tyydyttämättömiä
rasvahappoja, hyvin arginiinipitoista kasviproteiinia, magnesiumia,
kaliumia, flavonoideja, E-vitamiinia ja kuitua

Pähkinöiden on todettu alentavan LDL-kolesterolia, katso esim.

Mukuddem-Petersen J, Oosthuizen W, Jerling JC.
A systematic review of the effects of nuts on blood lipid profiles in
humans.
J Nutr. 2005 Sep;135(9):2082-9.
PMID: 16140880 [PubMed - in process]
<http://www.nutrition.org/cgi/content/abstract/135/9/2082>

Sabate J, Haddad E, Tanzman JS, Jambazian P, Rajaram S.
Serum lipid response to the graduated enrichment of a Step I diet with
almonds: a randomized feeding trial.
Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1379-84.
PMID: 12791613 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/6/1379>

Hyson DA, Schneeman BO, Davis PA
Almonds and almond oil have similar effects on plasma lipids and LDL
oxidation in healthy men and women.
J Nutr. 2002 Apr;132(4):703-7.
PMID: 11925464 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/4/703>

Jenkins DJ, Kendall CW, Marchie A, Parker TL, Connelly PW, Qian W, Haight
JS, Faulkner D, Vidgen E, Lapsley KG, Spiller GA
Dose response of almonds on coronary heart disease risk factors: blood
lipids, oxidized low-density lipoproteins, lipoprotein(a), homocysteine, and
pulmonary nitric oxide: a randomized, controlled, crossover trial.
Circulation. 2002 Sep 10;106(11):1327-32.
PMID: 12221048 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/106/11/1327>

Almario RU, Vonghavaravat V, Wong R, Kasim-Karakas SE.
Effects of walnut consumption on plasma fatty acids and lipoproteins in
combined hyperlipidemia.
Am J Clin Nutr. 2001 Jul;74(1):72-9.
PMID: 11451720 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/full/74/1/72>

Tapsell LC, Gillen LJ, Patch CS, Batterham M, Owen A, Bare M, Kennedy M.
Including walnuts in a low-fat/modified-fat diet improves HDL
cholesterol-to-total cholesterol ratios in patients with type 2 diabetes.
Diabetes Care. 2004 Dec;27(12):2777-83.
PMID: 15562184 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/27/12/2777>

Sabate J, Fraser GE, Burke K, Knutsen S, Bennett H, Lindsted KD.
Effects of walnuts on serum lipid levels and blood pressure in normal men. N
Engl J Med 1993; 328: 603-607
<http://content.nejm.org/cgi/content/full/328/9/603>

Abbey M, Noakes M, Belling GB, Nestel P.
Partial replacement of saturated fatty acids with almonds or walnuts lowers
total plasma cholesterol and low-density-lipoprotein cholesterol.
Am J Clin Nutr 1994; 59: 995-999
<http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/59/5/995>
<http://www.ajcn.org/cgi/reprint/59/5/995>

Spiller GA, Jenkins D, Gragen LN, Gates JE, Bosello O, Berra K, et al.
Effect of a diet high in monounsaturated fat from almonds on plasma
cholesterol and lipoproteins. J Am Coll Nutr 1992; 11: 126-130
<http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/11/2/126>

Kris-Etherton PM, Yu-Poth S, Sabate J, Ratcliffe HE, Zhao G, Etherton TD.
Nuts and their bioactive constituents: effects on serum lipids and other
factors that affect disease risk.
Am J Clin Nutr. 1999 Sep;70(3 Suppl):504S-511S. Review.
PMID: 10479223 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/3/504S>

Muita vaikutuksia:

Ros E, Nunez I, Perez-Heras A, Serra M, Gilabert R, Casals E, Deulofeu R.
A walnut diet improves endothelial function in hypercholesterolemic
subjects: a randomized crossover trial.
Circulation. 2004 Apr 6;109(13):1609-14. Epub 2004 Mar 22.
PMID: 15037535 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/109/13/1609>

Chen CY, Milbury PE, Lapsley K, Blumberg JB
Flavonoids from almond skins are bioavailable and act synergistically with
vitamins C and E to enhance hamster and human LDL resistance to oxidation.
J Nutr. 2005 Jun;135(6):1366-73.
PMID: 15930439 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.nutrition.org/cgi/content/abstract/135/6/1366>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Fri, 18 Nov 2005 15:47:35 +0200 in article
<f4krn1pqmnpij5cn3...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>ajatellen. Pähkinöiden arginiini/lysiini-suhde taas on hyvin korkea, joten
>ne sopivat erinomaisesti täydentämään kalapitoista ruokavaliota.

Tavallisimpien ruoka-aineiden lysiini/arginiini-suhteisiin voi tutustua esim
sivuilla

<http://www.herpes.com/Nutrition.shtml>
<http://www.angelfire.com/fl3/sflhelp/lysine.html>

--
Matti Narkia

Message has been deleted

Matti Narkia

wrote:

>Pähkinöiden on todettu alentavan LDL-kolesterolia, katso esim.

[klips]

> [...]
>almonds: a randomized feeding trial.
>Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1379-84.
>PMID: 12791613 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Em. tutkimuksessa yhtenä tekijänä on Jay Tanzman. Saman niminen hekilö, joka
ilmoitti ammatikseen ravitsemustieteilijä (taisi silloin vielä olla
opiskelija), postasi aikoinaan hyvin aktiivisesti sci.med.nutrition-ryhmään,
joten eiköhän kyseessä ole sama kaveri. Ilmeisesti hän jossakin vaiheessa
kyllästyi ryhmän kylähulluihin, hänen kirjoittelunsa muuttui aika
agressiiviseksi ja myöhemmin hän lopetti kokonaan. Tosin olen muistavinani
jonkun yksittäisen postauksen vielä viime ajoiltakin. Tanzmanilla oli
vaikeuksia hyväksyä vähähiilihydraattista ruokavaliota, ilmeisesti hän
samaisti kaikki vähähiilihydraattiset ruokavaliot Atkinsin dieettiin, mikä
ei tietysti ollut ihme siihen aikaan.

--
Matti Narkia

Juhana Harju

: <nar...@yahoo.com> wrote:
:
[...]

Nuo mantelithan ovat yksi keskeinen tekijä kolesterolia tehokkaasti
alentavassa Portfolio-dieetissä.

[...]

Niin, on harmi, että ko. ryhmässä moni hyvä keskustelija on lopettanut. Olen
itse jäänyt eniten kaipaamaan cde:tä - kuka hän sitten lieneekin. Hän
lopetti kirjoittelun samoihin aikoihin Jay Tanzmanin kanssa, noin vuosi
sitten. Tällä hetkellä ryhmässä ei ole montakaan kirjoittajaa, joka tuntuisi
olevan hyvin perillä asioista. MMu tosin on vielä sellainen.

--
Juhana

Heimo Kovanen

"Pauli Hartala" <pauli....@saunalahti.fi> kirjoitti
viestissä:ne1rn1dm7aikljrbb...@4ax.com...

> [...]
> oraaliselta tuntemukseltaan ja ovat varmastikin hyödykkäämpiä
> kolesterolin kurissa pitämisen suhteen kuin vaikkapa rasvaiset

Sekoitatko auringonkukan siemeniin? Pellavan maku on aika karvas.

> Väitetysti terveysvaikutteisesta hampustakin tehdään siemeniä
> kuorimalla pähkinän tapaisia välipalaruokia ja näissä saattaa olla
> hyvää kolesterolia lisäävää vaikutusta. Hamppuelintarvikkeiden
> saatavuus vaan taitaa olla täällä Suomessa aika vaihtelevaa,
> esimerkiksi erilaisia hamppuisia välipalapatukoita, maapähkinä- ja
> seesamvoita hamppulisällä on ollut joskus saatavilla. Kotimaista
> hamppuöljyä sentään saanee luontaistuotekaupoista.

Message has been deleted

Matti Narkia

18 Nov 2005 06:06:44 GMT in article <slrndnqrr...@lakka.kapsi.fi>

Janne Vuorinen <ja...@inval.id> wrote:

> [...]
> sekä mantelien lisäksi mm. cashew-, saksan- ja brasilianpähkinöitä.
> Puhumattakaan pistaaseista joita söisi vaikka kuinka paljon. (nekin

Kaikki mainitsemasi pähkinät ovat käsittääkseni suositeltavia (edellyttäen
ettei ole johonkin pähkinään liittyvää allergiaa), mutta ei ehkä kannattaisi
keskittyä esim. pelkästään cashew- tai parapähkinöihin
(brasialianpähkinöihin), vaan valikoimaan olisi hyvä aina kuulua myös esim.
saksanpähkinöitä ja manteleita. Ainoa mieleentuleva pähkinä, jota ei voi
suositella, on arecapähkinä eli betelpähkinä eli pinangi, jota en tosin
Suomessa ole nähnytkään.

Areca-linkkejä ja -vitteitä:

Betel nut - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Betel_nut>

Betel Nut (Areca catechu)
<http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/8513/31402/351498.html?d=dmtContent>

Trivedy C, Warnakulasuriya S, Peters TJ.
Areca nuts can have deleterious effects.
BMJ. 1999 May 8;318(7193):1287.
PMID: 10231275 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/318/7193/1287>
<http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=10231275>

Chiba I, Muthumala M, Yamazaki Y, Uz Zaman A, Iizuka T, Amemiya A, Shibata
T, Kashiwazaki H, Sugiura C, Fukuda H.
Characteristics of mutations in the p53 gene of oral squamous-cell
carcinomas associated with betel-quid chewing in Sri Lanka.
Int J Cancer. 1998 Sep 11;77(6):839-42. Erratum in: Int J Cancer 1999 Jan
29;80(3):486.
PMID: 9714051 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9714051>

Reichart PA, Phillipsen HP.
Betel chewer's mucosa--a review.
J Oral Pathol Med. 1998 Jul;27(6):239-42. Review.
PMID: 9707274 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9707274>

Norton SA.
Betel: consumption and consequences.
J Am Acad Dermatol. 1998 Jan;38(1):81-8. Review.
PMID: 9448210 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9448210>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

> [...]

>"> October issue of Mayo Clinic Newsletter
>
>Mahtaakohan olla noin, ilmeisesti "non-hydrogenated" :in voin tunnistaa

Kaikki hydrogenoidut eli kovetetut kasvisrasvat eli transrasvat ovat
haitallisia (on tosin olemassa myös luonnollisia, kovettamattomia
transrasvoja kuten CLA, jotka eivät välttämättä ole haitallisia).
Käsittääkseni tällöin tuotekuvauksesta pitää löytyä maininta
hydrogenoiduista tai kovetetuista rasvoista. Tällaisia rasvoja sisältävät
tuotteet pitää mielestäni ehdottomasti jättää kaupan hyllylle.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

wrote:

> [...]

>mielestäni ehkä parhaita sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Muitakin
>yhtä merkittäviä saattaa olla, mutta juuri tällä hetkellä niitä ei tule

No, kyllähän näitä muitakin erinomaisia kandidaatteja sydän- ja
verisuonitautien ehkäisyyn on, mm. granaattiomenamehu, jota täälläkin on
useasti käsitelty. Valitettasti tätä mehua en ole Suomen kaupoissa nähnyt.
Granaattiomenoita kyllä löytyy ainakin ajoittain, mutta mielestäni niiden
nauttiminen on hieman hankalaa.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sat, 19 Nov 2005 19:52:30 +0200 in article
<3cpun1lgvrd9qhlit...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Muita mahdollisia ravitsemukseen liittyviä kandidaatteja sydän- ja
verisuonitautien ehkäisyyn ilman mitään erityistä järjestystä: raaka
valkosipuli, raaka sipuli, kaakaojauhe ja tumma suklaa, inkivääri, kalaöljy,
extra virgin oliiviöljy, punaviini (kohtuullisesti), tee (vihreä, musta ja
valkoinen), jauhetut pellavansiemenet, kaneli, kasvisterolit, ginkgo biloba,
magnesium, B-vitamiinit (erityisesti foolihappo, B12 ja B6), C- ja
E-vitamiini yhdessä, seleeni, probiootit, kurkumiini ja kurkuma, stevia,
ubikinoni, kalium, kalsium, D-vitamiini talvisin.

--
Matti Narkia

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:
: Sat, 19 Nov 2005 19:52:30 +0200 in article

Muiden merkitys on selvillä, mutta miten nuo probiootit ja stevia liittyvät
tähän listaan?

--
Juhana

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 00:29:59 +0200 in article <3u9nb5F...@individual.net>
> [...]

>: kalsium, D-vitamiini talvisin.
>
>Muiden merkitys on selvillä, mutta miten nuo probiootit ja stevia liittyvät

Ne olivat mukana, jotta selviäisi lukeeko kukaan näitä juttujani ;-). Kyllä
miillä oikeastikin potentiaalia saattaa olla, mutta jätän sen vielä
harjoitustehtäväksi. Vastaukset löytyvät kuten aina Medlinestä :-). Palataan
asiaan myöhemmin sunnuntaina.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sat, 19 Nov 2005 22:13:35 +0200 in article
<ms0vn15682gpiqqrp...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Arginiini ja tauriini näyttivät unohtuneen. Vieläköhän jotakin oleellista
puuttuu? Juhana?

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 03:13:28 +0200 in article
<kbjvn1pqi28g9k1fa...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Kyllä mielellään lisäisin vielä seesaminsiemenet ja tahinin sekä niistä ja
kikpavuista valmistetun hummuksen.

--
Matti Narkia

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:
: Sat, 19 Nov 2005 22:13:35 +0200 in article

Aika kattava lista alkaa olla mutta ainakin tomaatti ja tomaattivalmisteet
(lykopeeni) puuttuvat. Ehdottaisin myös rypsiöljyä ja soijaa.

Mikähän mahtaisi olla karnosiinin merkitys antioksidanttina sydäntautien
ehkäisyn kannalta? Olisiko siitä lisäetua, jos ruokavaliossa on muutenkin
runsaasti antioksidantteja?

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:
: Sun, 20 Nov 2005 00:29:59 +0200 in article

Vähän melua mutta vielä vähemmän villoja? ;-)

Lewis SJ, Burmeister S. A double-blind placebo-controlled study of the
effects of Lactobacillus acidophilus on plasma lipids. Eur J Clin Nutr. 2005
Jun;59(6):776-80.

OBJECTIVE: To select a probiotic bacteria that would reduce serum lipids in
hypercholesterolaemic volunteers. DESIGN: A strain of lactobacillus was
selected for its ability to metabolise cholesterol under varying conditions
in vitro. Freeze-dried Lactobacillus acidophilus or placebo were then given
in a double-blind randomised crossover study to volunteers with high
cholesterols. SUBJECTS: A total of 80 volunteers with elevated cholesterols.
INTERVENTIONS: Volunteers were randomly allocated to receive either two
capsules containing freeze-dried L. acidophilus 3 x 10(10) CFU or placebo
three times a day for 6 weeks. After a 6-week washout period, volunteers
were crossed over to another 6 weeks of capsules. Serum lipids were measured
at the beginning and end of each interventional period. RESULTS: L.
acidophilus was able to reduce cholesterol and survive in an acid and bile
environment. No changes in anthropomorphic measurements or in dietary
records were seen between the baseline and final records or between the two
sets of baseline records. There were no changes in serum lipids seen
throughout the study. CONCLUSION: Despite the ability in vitro for L.
acidophilus to reduce cholesterol, no effect was seen in volunteers. PMID:
15841092

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15841092&query_hl=5

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 09:39:11 +0200 in article <3uangrF...@individual.net>
> [...]

>effects of Lactobacillus acidophilus on plasma lipids. Eur J Clin Nutr. 2005

[klips]

> CONCLUSION: Despite the ability in vitro for L.
>acidophilus to reduce cholesterol, no effect was seen in volunteers. PMID:
> [...]

No etpä paljoa löytänyt. Älä vaan koskaan kirjoita katsausartikkelia! ;-)

Stevian sydän- ja verisuonitauteja mahdollisesti ehkäisevät vaikutukset
rajoittuvat lähinnä verenpaineen alentamiseen. Siitä kirjoitan myöhemmin.

Vaikka ymmärtääkseeni tutkimus probioottien mahdollisesta vaikutuksessta
sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen on vasta alkuvaiheissa, jo nyt
löytyy lähes satakunta asiaa tavalla tai toisella sivuavaa Medline-viitettä.
Havaituista vaikutuksista mainittakoon esim. LDL:n alentaminen, HDL:n
kohottaminen, LDL:n hapettumisen estäminen, verenpaineen alentaminen,
fibrinogeenien ja tulehduksen vähentäminen

Probioottien vaikutuksia varsin laaja-alaisesti käsittelevässä
katsausartikkelissa

Gill HS, Guarner F.
Probiotics and human health: a clinical perspective.
Postgrad Med J. 2004 Sep;80(947):516-26. Review.
PMID: 15356352 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://pmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/80/947/516>

on lyhyehkö katsaus myös kolesterolivaikutuksiin, suora linkki on

<http://pmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/80/947/516#SEC7>

Katsauksen mukaan LDL:n alentamista tutkineiden kliinisten kokeiden tulokset
ovat olleet ristiriitaisia bakteereilla Lactobacillus acidophilus ja
Lactobacillus bulgaricus: on saatu sekä positiivisia että negatiivisia
tuloksia. Tässä yksi lievästi positiviinen Lactobacillus acidophilus L1:llä
saatu tulos, jota katsaus ei edes mainitse:

Anderson JW, Gilliland SE.
Effect of fermented milk (yogurt) containing Lactobacillus acidophilus L1 on
serum cholesterol in hypercholesterolemic humans.
J Am Coll Nutr. 1999 Feb;18(1):43-50.
PMID: 10067658 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.jacn.org/cgi/content/full/18/1/43>

Gillin ja Guarnerin katsauksen mukaan Enterococcus faecium:illa ja
Lactobacillus plantarum 299v:llä saadut tulokset ovat toistaiseksi olleet
positiivisia. Katsaus kuitenkin epäilee E faecium:illa saatujen tulosten
kestävyyttä. Em. katsauksen julkaisemisen jälkeen on julkaistu uusi E
faecium M-74:llä tehty pitkäkestoinen tutkimus, jossa tulokset olivat
positiivisia:

Hlivak P, Odraska J, Ferencik M, Ebringer L, Jahnova E, Mikes Z.
One-year application of probiotic strain Enterococcus faecium M-74 decreases
serum cholesterol levels.
Bratisl Lek Listy. 2005;106(2):67-72.
PMID: 16026136 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16026136>

"CONCLUSIONS: In our study, the administration of E. faecium M-74
probiotic strain was associated with reduction of serum cholesterol
concentration by 12% after 56 weeks. The crescent amount of facts on
this issue gives a solid reason to assume that probiotics will find
their place as a therapeutic alternative in human medicine. (Tab. 4,
Fig. 4, Ref: 36.)"

Mainitaan vielä vaikka tutkimus, jossa Bifidobacterium longum:illa saatiin
kolesterolia alentava tulos:

Xiao JZ, Kondo S, Takahashi N, Miyaji K, Oshida K, Hiramatsu A, Iwatsuki K,
Kokubo S, Hosono A
Effects of milk products fermented by Bifidobacterium longum on blood lipids
in rats and healthy adult male volunteers.
J Dairy Sci. 2003 Jul;86(7):2452-61.
PMID: 12906063 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://jds.fass.org/cgi/content/full/86/7/2452>

Em. Gillin ja Guarnerin katsauksessa mainitaan myös, että HDL:ää kohottava
vaikutus on saatu probioteilla L casei TMC 0409 and S thermophilus TMC 1543
fermentoidulla maidolla sekä jugurtilla johon oli lisätty L acidophilus
145:tä and Bifidobacterium longum 913:a. Yksi viite tästä:

Kiessling G, Schneider J, Jahreis G.
Long-term consumption of fermented dairy products over 6 months increases
HDL cholesterol.
Eur J Clin Nutr. 2002 Sep;56(9):843-9.
PMID: 12209372 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12209372>

"CONCLUSIONS: The long-term daily consumption of 300 g
yoghurt over a period of 21 weeks (control and synbiotic)
increased the serum concentration of HDL cholesterol and
lead to the desired improvement of the LDL/HDL
cholesterol ratio."

Tupakoitsijoilla tehdyssä kliinisessä kokeeessa

Naruszewicz M, Johansson ML, Zapolska-Downar D, Bukowska H.
Effect of Lactobacillus plantarum 299v on cardiovascular disease risk
factors in smokers.
Am J Clin Nutr. 2002 Dec;76(6):1249-55.
PMID: 12450890 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/6/1249>

Lactobacillus plantarum 299v:n havaittiin vähentävän useita sydän- ja
verisuonitautien riskitekijöitä, mm. systolista verenpainetta, leptiiniä,
fibrinogeenia, oksidatiivisen stressin markeria, tulehdussytokiini IL-6:a
sekä monosyyttien adheesiota endoteelisoluihin:

"Results: Significant decreases in systolic blood
pressure (P < 0.000), leptin (P < 0.000), and fibrinogen
(P < 0.001) were recorded in the experimental group. No
such changes were observed in the control group.
Decreases in F2-isoprostanes (37%) and interleukin 6
(42%) were also noted in the experimental group in
comparison with baseline. Monocytes isolated from
subjects treated with L. plantarum showed significantly
reduced adhesion (P < 0.001) to native and stimulated
human umbilical vein endothelial cells.

Conclusion: L. plantarum administration leads to a
reduction in cardiovascular disease risk factors and
could be useful as a protective agent in the primary
prevention of atherosclerosis in smokers."

Joillakin muillakin probiooteilla, mm. joillakin Lactobacillus
helveticus-lajeilla on verenpainetta alentavaa vaikutusta. Tästäkin löytyy
useita tutkimuksia, otetaan esimerkiksi kaksi tutkimusta, suomalainen ja
japanilainen:

Seppo L, Jauhiainen T, Poussa T, Korpela R.
A fermented milk high in bioactive peptides has a blood pressure-lowering
effect in hypertensive subjects.
Am J Clin Nutr. 2003 Feb;77(2):326-30.
PMID: 12540390 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/2/326>

"Conclusion: L. helveticus LBK-16H fermented milk containing bioactive
peptides in normal daily use has a blood pressure–lowering effect in
hypertensive subjects."

Aihara K, Kajimoto O, Hirata H, Takahashi R, Nakamura Y.
Effect of powdered fermented milk with Lactobacillus helveticus on subjects
with high-normal blood pressure or mild hypertension.
J Am Coll Nutr. 2005 Aug;24(4):257-65.
PMID: 16093403 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/24/4/257>

"Conclusions: Daily ingestion of the tablets containing powdered
fermented milk with L. helveticus CM4 in subjects with high-normal blood
pressure or mild hypertension reduces elevated blood pressure without any
adverse effects."

Pari tutkimussta LDL:n hapettumisen estämisestä:

Kullisaar T, Songisepp E, Mikelsaar M, Zilmer K, Vihalemm T, Zilmer M.
Antioxidative probiotic fermented goats' milk decreases oxidative
stress-mediated atherogenicity in human subjects.
Br J Nutr. 2003 Aug;90(2):449-56.
PMID: 12908907 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12908907>

"... Consumption of fermented goats' milk improved anti-
atherogenicity in healthy subjects: it prolonged
resistance of the lipoprotein fraction to oxidation,
lowered levels of peroxidized lipoproteins, oxidized LDL,
8-isoprostanes and glutathione redox ratio, and enhanced
total antioxidative activity. The consumption of
fermented goats' milk also altered both the prevalence
and proportion of lactic acid bacteria species in the gut
microflora of the subjects. We conclude that the goats'
milk fermented with our special antioxidative
lactobacilli strain Lactobacillus fermentum ME-3 exhibits
anti-atherogenic effects."

Terahara M, Kurama S, Takemoto N.
Prevention by lactic acid bacteria of the oxidation of human LDL.
Biosci Biotechnol Biochem. 2001 Aug;65(8):1864-8.
PMID: 11577730 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/65/8/65_1864/_article/-char/en>
<http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/65/8/1864/_pdf>
<http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/65/8/65_1864/_cit>

Probiooteilla fermentoidulla soijallakin on saatu myönteisiä tuloksia:

Rossi EA, Vendramini RC, Carlos IZ, Ueiji IS, Squinzari MM, Silva Junior SI,
Valdez GF.
Effects of a novel fermented soy product on the serum lipids of
hypercholesterolemic rabbits.
Arq Bras Cardiol. 2000 Mar;74(3):209-16.
PMID: 10951824 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10951824>

"CONCLUSION: The soy fermented product caused an 18.4% reduction in
total cholesterol and a 17.8% increase in the HDL-fraction. It may,
therefore, be a possible coadjutor in the treatment of
hypercholesterolemia."

Rossi EA, Vendramini RC, Carlos IZ, de Oliveira MG, de Valdez GF.
[Effect of a new fermented soy milk product on serum lipid levels in
normocholesterolemic adult men]
Arch Latinoam Nutr. 2003 Mar;53(1):47-51. Portuguese.
PMID: 12942871 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12942871>

"In conclusion, the intake of 200 ml/day of the fermented soy milk,
produced with E. faecium and L. jugurti, for 6 weeks, did not affect the
serum total cholesterol and LDL-cholesterol, and led an increase of 10%
in the HDL-cholesterol level."

Hu CC, Hsiao CH, Huang SY, Fu SH, Lai CC, Hong TM, Chen HH, Lu FJ.
Antioxidant activity of fermented soybean extract.
J Agric Food Chem. 2004 Sep 8;52(18):5735-9.
PMID: 15373417 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/2004/52/i18/abs/jf035075b.html>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 18:22:23 +0200 in article
<eo21o1dtaf55ka8ft...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Viitteitä Stevian verenpainetta alentavasta vaikutuksesta:

Hsieh MH, Chan P, Sue YM, Liu JC, Liang TH, Huang TY, Tomlinson B, Chow
MS, Kao PF, Chen YJ.
Efficacy and tolerability of oral stevioside in patients with mild
essential hypertension: A two-year, randomized, placebo-controlled study.
Clin Ther. 2003 Nov;25(11):2797-808.
PMID: 14693305 [PubMed - in process]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14693305&dopt=Abstract>

Chan P, Tomlinson B, Chen YJ, Liu JC, Hsieh MH, Cheng JT.
A double-blind placebo-controlled study of the effectiveness and
tolerability of oral stevioside in human hypertension.
Br J Clin Pharmacol. 2000 Sep;50(3):215-20.
PMID: 10971305 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10971305&dopt=Abstract>

Lee CN, Wong KL, Liu JC, Chen YJ, Cheng JT, Chan P.
Inhibitory effect of stevioside on calcium influx to produce
antihypertension.
Planta Med. 2001 Dec;67(9):796-9.
PMID: 11745013 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11745013&dopt=Abstract>

Chan P, Xu DY, Liu JC, Chen YJ, Tomlinson B, Huang WP, Cheng JT.
The effect of stevioside on blood pressure and plasma catecholamines in
spontaneously hypertensive rats.
Life Sci. 1998;63(19):1679-84.
PMID: 9806223 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<URL:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9806223&dopt=Abstract>

Stevialla on myös antihyperglykeemistä vaikutusta:

Gregersen S, Jeppesen PB, Holst JJ, Hermansen K.
Antihyperglycemic effects of stevioside in type 2 diabetic subjects.
Metabolism. 2004 Jan;53(1):73-6.
PMID: 14681845 [PubMed - in process]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14681845&dopt=Abstract>

Katsaus ja toksikologiaa:

Geuns JM.
Stevioside.
Phytochemistry. 2003 Nov;64(5):913-21.
PMID: 14561506 [PubMed - in process]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14561506&dopt=Abstract>
<http://tinyurl.com/2fyqv> (HTML)
<http://tinyurl.com/2bdf2> (PDF)

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sat, 19 Nov 2005 08:46:52 +0200 in article
<vjhtn1p587r0tp3gc...@4ax.com> Pauli Hartala
<pauli....@saunalahti.fi> wrote:

>En kylläkään - makuasioista ei sovi kiistellä, mutta pidän kyllä
>auringonkukansiemenien maustakin kovasti, eivätkä rouhitut
>pellavansiemenet maistu minusta karvailta.

Eivät vastajauhetut pellavansiemenet minustakaan karvaalta maistu. Ei niissä
itse asiassa paljonkaan makua ole, joten ei niitä miksikään
kulinaariseksikaan elämykseksi voi kehua. Jos jotakin vertailukohtaa etsii,
ehkä mieleen tulee lievästi pähkinäinen maku kuten _tuoreessa_
pellavansiemenöljyssäkin.

--
Matti Narkia

Juhana Harju

: <3uangrF...@individual.net> "Juhana Harju"
: <shantig...@gmail.com> wrote:
:
:: Matti Narkia wrote:
::: Sun, 20 Nov 2005 00:29:59 +0200 in article
::: <3u9nb5F...@individual.net> "Juhana Harju"
::: <shantig...@gmail.com> wrote:
:::
[...]
: ;-)

Mistä taas piruilu? Johtuu vaan siitä, että en ole oppinut käyttämään
citation manageria, joten älä vedä liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Katsoin
useampiakin abstrakteja, mutta niiden poimiminen yksitellen on aika
työlästä.

: - -
[...]

: Lactobacillus plantarum 299v:llä - - Enterococcus faecium M-74
[...]

: L. helveticus LBK-16H - -
: L. helveticus CM4 - -

Onko sinulla mitään tuntumaa noiden lajien saatavuudesta joko Suomessa
myytävissä maitohapatetuissa maitotuotteissa ja
maitohappobakteerivalmisteissa? Lactobacillus acidophilus ja Bifidobacterium
longum ovat selviä, mutta entä muut?

--
Juhana

Juhana Harju

:: <shantig...@gmail.com> wrote:
::: Matti Narkia wrote:
:::: Sun, 20 Nov 2005 00:29:59 +0200 in article
:::: <3u9nb5F...@individual.net> "Juhana Harju"
:::: <shantig...@gmail.com> wrote:
::::
[...]

: [...]

Kiitos viitteistä. Tiedätkö, onko EU:n kanta steviaan muuttunut vai onko se
yhä kielletty Euroopassa?

--
Juhana

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 21:09:20 +0200 in article <3ubvusF...@individual.net>
> [...]

>: [...]
>
>Kiitos viitteistä. Tiedätkö, onko EU:n kanta steviaan muuttunut vai onko se

En ole kuullut asiasta mitään uutta. Tutkija JM Geuns on yrittänyt saada
sitä hyväksytyksi, mutta en tiedä. missä vaiheessa asia nyt on.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Sun, 20 Nov 2005 21:04:10 +0200 in article <3ubvl5F...@individual.net>
"Juhana Harju" <shantig...@gmail.com> wrote:

>Matti Narkia wrote:
>:

Suomestahan on hyvin varustetuista ruokakaupoista jo joitakin vuosia ollut
saatavana verenpainetta alentavia peptidejä sisältävää tuotetta. En ole
tullut lukeneeksi purkin tuoteselostetta, mutta en olisi kovin hämmästynyt,
jos valmistuksessa on käytetty jotakin Lactobacillus helveticus-alalajia.
Täytyy tarkistaa seuraavan kerran ruokakaupassa käydessä.

En tiedä onko muita mainittuja probiootteja vielä tuotteistettu.

--
Matti Narkia

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:
: Sun, 20 Nov 2005 21:04:10 +0200 in article

Bioaktiiviset peptidit, joita on esim. Evolus-maitojuomassa, taitavat vaan
olla vähän eri juttu kuin maitohappobakteerit.

http://www.valio.fi/terveysvaikutteiset/evolus/faq.html

--
Juhana

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 00:02:18 +0200 in article <3uca35F...@individual.net>
> [...]

>Bioaktiiviset peptidit, joita on esim. Evolus-maitojuomassa, taitavat vaan
>olla vähän eri juttu kuin maitohappobakteerit.

Enpä olisi asiasta niinkään varma. Sitaatti em. Valion sivulta:

"5. Onko Evolus maitojuoma kotimainen keksintö?

Japanilaiset tutkijat havaitsivat näiden peptidien
vaikutuksen verenpaineeseen ensimmäisenä. Valio on
kehittänyt oman tuotteen, jossa näiden vaikuttavien
peptidien määrä on riittävän suuri
verenpainevaikutukseen."

Japanilaisia tutkimuksia:

Yamamoto N, Akino A, Takano T.
Purification and specificity of a cell-wall-associated proteinase from
Lactobacillus helveticus CP790.
J Biochem (Tokyo). 1993 Nov;114(5):740-5.
PMID: 8113230 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8113230>

Yamamoto N, Akino A, Takano T.
Antihypertensive effect of the peptides derived from casein by an
extracellular proteinase from Lactobacillus helveticus CP790.
J Dairy Sci. 1994 Apr;77(4):917-22.
PMID: 8201050 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8201050>
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/77/4/917>

"Peptides derived from alpha s1- and beta-caseins by the
Lactobacillus helveticus CP790 proteinase were
investigated for their inhibitory activities against
angiotensin I-converting enzyme. The antihypertensive
effect of casein hydrolysates in strain SHR spontaneously
hypertensive rats was also investigated. Both alpha s1-
and beta-casein hydrolysates inhibited this enzyme. Some
of these peptides showed enzyme inhibitory activity, and
one of them from beta-casein inhibited the enzyme
greatly; the concentration of an angiotensin I-converting
enzyme inhibitor needed to inhibit 50% of the enzyme
activity was 4 microM. The hydrolysate of casein
demonstrated antihypertensive activity in spontaneously
hypertensive rats at an orally administered dosage of 15
mg/kg of body weight. MILK fermented with L. helveticus
CP790, containing about .3% peptides, also showed
antihypertensive activity in SHR rats with 5 ml/kg of
body weight (15 mg of peptide/kg); however, the milk
fermented with L. helveticus CP791, a variant defective
for proteinase activity, did not show this activity.
Results suggested that the peptides liberated from casein
by the proteinase in the culture medium showed
antihypertensive effect in SHR rats."

Nakamura Y, Yamamoto N, Sakai K, Okubo A, Yamazaki S, Takano T.
Purification and characterization of angiotensin I-converting enzyme
inhibitors from sour milk.
J Dairy Sci. 1995 Apr;78(4):777-83.
PMID: 7790570 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/78/4/777>

"The inhibitory activity of angiotensin I-converting
enzyme in milk increased during fermentation with the
Calpis sour milk starter containing Lactobacillus
helveticus and Saccharomyces cerevisiae. Two kinds of
peptides inhibitory to angiotensin I-converting enzyme
were purified from the sour milk by using four-step
HPLC.

[...]

Calpis (Calpis Food Industry Co., Ltd., Tokyo, Japan) is
a Japanese soft drink made from skim milk fermented by
Calpis sour milk starter containing Lactobacillus
helveticus and Saccharomyces cerevisiue. Calpis sour milk
has several physiological effects, including extended
lifespan in ICR mice and inhibition of chemically induced
tumorigenesis in F344 rats (1, 17). Blood pressure
increase was inhibited by long-term feeding of the sour
milk to the spontaneously hypertensive SHR strain of rats
(K. Wada, personal communication). Angiotensin I-
converting enzyme (ACE) is important in regulation of
blood pressure because it catalyzes the formation of the
potent vasopressor angiotensin I1 from angiotensin I
(15). Some inhibitors of ACE show antihypertensive
effects (14) and are used as pharmaceuticals. The ACE
inhibitory activity of foods has been studied (8, 16),
and some ACE inhibitory peptides were produced by the
enzymatic hydrolysis of casein (11, 12). Yamamoto et al.
(18, 19) reported that casein, hydrolyzed by proteinase
from L helveticus CW90 that was isolated from the Calpis
sour milk starter, showed ACE inhibitory activity and
also antihypertensive activity in SHR rats. Moreover,
Yamamoto et al. (18) reported that the milk fermented by
this strain had antihypertensive activity in SHR rats
(19), but no direct proof was found for ACE inhibitory
components in fermented milk itself. In this paper, we
report the isolation and identification of the ACE
inhibitory components from the Calpis sour milk."

Nakamura Y, Yamamoto N, Sakai K, Takano T.
Antihypertensive effect of sour milk and peptides isolated from it that are
inhibitors to angiotensin I-converting enzyme.
J Dairy Sci. 1995 Jun;78(6):1253-7.
PMID: 7673515 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/78/6/1253>

"Yamamoto et al. (20) reported that the milk fermented by
several strains of Lactobacillus helveticus has
antihypertensive activity in spontaneously hypertensive
rats (strain SHR). They (19) also reported the
antihypertensive activity in SHR rats of casein,
hydrolyzed by the cellwall- associated proteinase from L.
helveticus CP790, which was isolated from the Calpis sour
milk (a Japanese fermented milk prepared by skim milk
with a starter culture containing Lactobacillus
helveticus and Saccharomyces cerevisiue). Yamamoto et al.
(19) identified several peptides that had ACE inhibitory
activity. However, no antihypertensive substance has been
directly identified from a fermented milk. Nakamura et
al. (15) recently isolated and identified two kinds of
ACE inhibitory peptides, Val-Pro-Pro and Ile-Pro-Pro,
from the Calpis sour milk. These two peptides represented
most of the ACE inhibitory activity in the sour milk
(15)."

Yamamoto N.Antihypertensive peptides derived from food proteins.
Biopolymers. 1997;43(2):129-34. Review. Erratum in: Biopolymers
1997;43(5):401-2.
PMID: 9216248 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/40271/ABSTRACT>
<http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/40271/PDFSTART>

"Recently, an antihypertensive effect related to
angiotensin I converting enzyme inhibitory peptides was
reported for sour milk produced by a starter containing
Lactobacillus helveticus and Saccharomyces
cerevisiae.20,21"

Takano T.
Anti-hypertensive activity of fermented dairy products containing biogenic
peptides.
Antonie Van Leeuwenhoek. 2002 Aug;82(1-4):333-40. Review.
PMID: 12369200 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12369200>

"A considerable amount of research has been conducted to
study the health benefits of fermented milks. One
possible mechanism for the beneficial effects is the
involvement of biogenic compounds, which are produced by
the action of microorganisms and make the products
directly beneficial without the need for live bacteria.
Research on the health effects of a pasteurized sour
milk, which is fermented by a starter culture containing
Lactobacillus helveticus as the predominant
microorganism, indicated clear evidence for the
involvement of biogenic compounds. In this paper,
beneficial effects of sour milk are reviewed with special
attention to the effect on anti-hypertension and
angiotensin-I converting enzyme inhibitory peptides
identified in sour milk."

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 00:51:30 +0200 in article
<f8t1o1991oro6kgvi...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Toinen lainaus em. Valion sivulta, avaina sivun alusta:

"1. Mikä Evolus maitojuoma on?

Evolus maitojuoma on tarkoitettu osaksi terveellistä
ruokavaliota verenpaineen hallintaan. Se on valmistettu
hapattamalla maitoa luonnollisella maitohappobakteerilla.
Tällä bakteerilla on kyky hajottaa maidon valkuaisainetta
eli proteiinia niin, että syntyy bioaktiivisia
hajoamistuotteita (peptidejä), joiden on todettu auttavan
hallitsemaan verenpainetta. Evolus maitojuomassa näiden

peptidien määrä on riittävän suuri

verenpainevaikutukseen. Suositeltava päiväannos on yksi
lasillinen."

Et tainnut tutustua ko. sivuun ennen linkin postaamista?

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 01:00:13 +0200 in article
<vrv1o11ecqpf68q12...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Ja tässä lopullinen niitti Valion sivulta

<http://www.valio.fi/channels/konserni/fin/edellakavija/unnamed_3/unnamed/unnamed_1.html>:

"Sydämen terveydeksi

Evolus maitojuoma vaikuttaa verenpaineeseen edullisesti
elektrolyyttikoostumuksen ja bioaktiivisten tripeptidien
kautta. Evolus sisältää runsaasti verenpaineen kannalta
edullista kalsiumia, kaliumia ja magnesiumia ja vain
vähän haitallista natriumia.

Evoluksen kahta tripeptidiä, isoleusiini-proliini-
proliini (IPP) ja valiini-proliini-proliini (VPP), syntyy
juoman fermentoinnissa. Tripeptidejä syntyy erityisesti
maidon beta-kaseiinista Lactobacillus helveticus -
kannalla fermentoitaessa. IPP ja VPP peptideillä on
todettu useita erilaisia biokemiallisia ja fysiologisia
vaikutuksia, kuten angiotensiiniä konvertoivan entsyymin
estovaikutus (ACE-estovaikutus).

Evolus hapatettujen maitojuomien verenpainetta alentava
teho on osoitettu kliinisissä tutkimuksissa, henkilöillä,
joilla on lievästi kohonnut verenpaine ja
vaikutusmekanismia on tutkittu kokeellisissa töissä."

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 01:03:46 +0200 in article
<n102o197m2dvh8lnv...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Em. Valion sivulla
<http://www.valio.fi/channels/konserni/fin/edellakavija/unnamed_3/unnamed/unnamed_1.html>
on linkki PDF-tiedostoon, jossa kerrotaan Evolus-tutkimuksista:

<http://www.valio.fi/files/4F3a3hczy/ATTACHMENT.attachment.3.path/Evolus_Finnish_Lowres2908.pdf>

Tässä tiedostossa viitataan mm. yhteen japanilaiseen ja kolmeen suomalaiseen
kliiniseen kokeeseen, joita kutsutaan nimillä "Japanilainen tutkimus", "I
tutkimus Evolus maitojuomalla", "II tutkimus Evolus maitojuomalla" ja
"Pitkäaikaistutkimus". Näistä "Japanilainen tutkimus" on

Hata Y, Yamamoto M, Ohni M, Nakajima K, Nakamura Y, Takano T.
A placebo-controlled study of the effect of sour milk on blood pressure in
hypertensive subjects.
Am J Clin Nutr. 1996 Nov;64(5):767-71.
PMID: 8901799 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8901799>

"A placebo-controlled study was conducted to test the
effect of Calpis (Calpis Food Industry Co, Ltd, Tokyo,
Japan) sour milk, i.e., a milk fermented with a starter

containing Lactobacillus helveticus and Saccharomyces

cerevisiae, on the blood pressure of 30 elderly
hypertensive patients, most of whom were taking
antihypertensive medication. Subjects were randomly
assigned to two groups. One group ingested daily 95 mL of
the sour milk for 8 wk, and the other group ingested the
same amount of artificially acidified milk as a placebo
for 8 wk. In the sour-milk group, systolic blood pressure
decreased significantly 4 and 8 wk after ingestion, by
9.4 +/- 3.6 mm Hg (mean+/- SE, P < 0.05) and 14.1 +/- 3.1
mm Hg (P < 0.01), respectively. The diastolic blood
pressure also decreased significantly, by 6.9 +/- 2.2 mm
Hg (P < 0.01), by 8 wk after ingestion of the sour milk
began. No significant changes in blood pressure were
observed in the placebo group. The decrease in systolic
and diastolic blood pressure in the sour-milk group
tended to be greater than in the placebo group. No marked
changes were observed in other indexes, including pulse
rate, body weight, and blood serum variables in both
groups."

"I tutkimus Evolus maitojuomalla" on ilmeisesti

Seppo L, Kerojoki O, Suomalainen T, Korpela
R. The effect of a Lactobacillus helveticus
LBK-16 H fermented milk on hypertension
– a pilot study on humans. Milchwissenschaft
2002;57:124 – 127.

"Pitkäaikaistutkimus" on

[...]

"1 From the Valio, Ltd, Research Center, Helsinki (LS,
TJ, and RK); Stat-Consulting, Tampere, Finland (TP);
the Foundation for Nutrition Research, Helsinki (RK);
and the Institute of Biomedicine, University of
Helsinki (TJ and RK).

2 The test milks were provided by Valio Ltd.

3 Address reprint requests to R Korpela, Foundation for
Nutrition Research, PO Box 30, FIN-00039 Helsinki,
Finland. E-mail: riitta....@valio.fi.

Background: Angiotensin-converting enzyme (ACE; EC
3.4.15.1) plays a dual role in the regulation of
hypertension: it catalyzes the production of the
vasoconstrictor angiotensin II and it inactivates the
vasodilator bradykinin. By inhibiting these processes,
ACE inhibitors have antihypertensive effects. Peptides
derived from milk proteins can have ACE-inhibiting
properties and may thus be used as antihypertensive
components.

Objective: We evaluated the long-term blood
pressure–lowering effect of milk fermented by
Lactobacillus helveticus LBK-16H in hypertensive
subjects.

Design: In a randomized placebo-controlled study, 39
hypertensive patients received 150 mL/d of either L.
helveticus LBK-16H fermented milk or a control product
for 21 wk after a 2-wk run-in period. During the run-in
period, the average baseline diastolic and systolic blood
pressure values were 155 and 97 mm Hg, respectively, in
the test product group and 152 and 96 mm Hg,
respectively, in the control group. After the run-in
period, blood pressure was measured at home on the same
day every week with the use of an automatic blood
pressure recorder.

Results: There was a mean difference of 6.7 ± 3.0 mm Hg
in systolic blood pressure (P = 0.030) and of 3.6 ± 1.9
mm Hg (P = 0.059) in diastolic blood pressure between the
test product and control groups. Demographic factors had
no significant effect on the responses.

Conclusion: L. helveticus LBK-16H fermented milk
containing bioactive peptides in normal daily use has a
blood pressure–lowering effect in hypertensive subjects.

ja "II tutkimus Evolus maitojuomalla" on

Tuomilehto J, Lindstrom J, Hyyrynen J, Korpela R, Karhunen ML, Mikkola L,
Jauhiainen T, Seppo L, Nissinen A.
Effect of ingesting sour milk fermented using Lactobacillus helveticus
bacteria producing tripeptides on blood pressure in subjects with mild
hypertension.
J Hum Hypertens. 2004 Nov;18(11):795-802.
PMID: 15175633 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15175633>

"Department of Epidemiology and Health Promotion, National
Public Health Institute, Helsinki, Finland.
jaakko.t...@ktl.fi

Angiotensin-converting enzyme (ACE) is important in the
regulation of blood pressure (BP). Two tripeptides that
inhibit ACE, isoleucyl-prolyl-proline (Ile-Pro-Pro) and
valyl-prolyl-proline (Val-Pro-Pro), have been isolated
from certain sour milks. The aim of the study reported
was to evaluate the effect on BP in subjects with mild
hypertension of a new sour milk containing tripeptides.
The initial number of subjects was 60 (36 men, 24 women).
Among the criteria for inclusion in the study were
systolic BP (SBP) between 140 and 180 mmHg and/or
diastolic BP (DPB) between 90 and 110 mmHg, without
antihypertensive drug therapy. There were two study
periods with a washout period between. All subjects were
given 1.5 dl per day of a placebo (regular sour milk) or
of the active product, a milk that had been fermented
with Lactobacillus helveticus bacteria and contained
2.4-2.7 mg of Ile-Pro-Pro and 2.4-2.7 mg of Val-Pro-Pro
per 1.5 dl. In the first phase, SBP fell 16 mmHg from
baseline in the active group, 2 mmHg more than in the
placebo group (P=0.0668) and no difference in DBP (P=
0.92). There was a statistically significant downward
trend both in SBP and DBP (P=0.0001). During the second
phase, SBP fell 11 mmHg in the active group (P=0.008).
The reduction in SBP was significantly larger in active
than placebo group (P=0.012). In the crossover analysis
combining both phases, SBP fell on average 2.6+/-15.9
mmHg more on the active product compared with the placebo
product, but this difference was not statistically
significant (P=0.3111). The difference in DBP, 1.0+/-8.3
mmHg between the two test products was not significant
either (P= 0.4431). In conclusion, the ingestion of sour
milk fermented by L. helveticus bacteria and that
containing ACE inhibitory tripeptides seems to lower BP
modestly."

Lisäksi Valion sivulla
<http://www.valio.fi/channels/konserni/fin/edellakavija/unnamed_3/unnamed/unnamed_1.html>
mainitaan "Väitöskirja toimintamekanismeista", joka on

Effects of milk products and milk protein-derived peptides on blood pressure
and arterial funtion in rats
Marika Sipola
Academic Dissertation, March 2002.
University of Helsinki, Faculty of Medicine, Institute of Biomedicine,
Pharmacology
(ISBN 952-10-0367-7) - 396 kB)
<http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/laa/biola/vk/sipola/>
<http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/laa/biola/vk/sipola/effectso.pdf>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 02:59:49 +0200 in article
<jj42o1tn2sekgq13c...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Artikkelin koko teksti löytyy PDF-tiedostosta

<http://www.ajcn.org/cgi/reprint/64/5/767>

Linkki AJCN:n sivustolla olevaan abstraktiin on

<http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/64/5/767>

Tällä sivulla luetellaan myös artikkelit, joissa tätä tutkimusta on
siteerattu. Näiden joukossa ovat mm. aikaisemmin maitsemani tutkimukset

[...]

ja

Tomppa

> - maapähkinävoita kehutaan mutta toisaalta googlesta löytyi
>
> "> October issue of Mayo Clinic Newsletter
>
> Mahtaakohan olla noin, ilmeisesti "non-hydrogenated" :in voin tunnistaa
> siitä että pinnalle on erottunut öljyä.

Ayurveda mainitsee maapähkinän kaikkeiin huonoiten sulavaksi pähkinäksi
eli raskaimmaksi ruuansulatukselle. Tällöin se varmaankin rasittaa koko
kehoa samalla enemmän ja aiheuttaa helpoimmin allergioita.

Matti Narkia

Alla lisää tutkimuksia maitotuotteiden verenpainetta alentavista
peptideistä:

FitzGerald RJ, Murray BA, Walsh DJ.
Hypotensive peptides from milk proteins.
J Nutr. 2004 Apr;134(4):980S-8S. Review.
PMID: 15051858 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.nutrition.org/cgi/content/full/134/4/980S>

"Generation and characterization of ACE inhibitory
peptides

It is well established that in vitro incubation of milk
proteins with gastrointestinal proteinase preparations
enriched in pepsin, trypsin, and chymotrypsin activities
results in the release of ACE inhibitory peptides.
Therefore it is likely that ACE inhibitory peptides are
generated during gastrointestinal transport. Bacterial
and plant proteinases can also be used to release ACE
inhibitory peptides (71,77). Therefore hydrolysates of
whole milk protein, caseinates, whey proteins, and
fractions enriched in individual milk proteins are
potentially good sources of ACE inhibitory peptides.

The proteinases in various bacterial strains, many of
which may be used in the manufacture of fermented dairy
products, are capable of releasing ACE-inhibitory
peptides from milk proteins [for review see (78,79)].
Proteinase from lactic acid bacteria such as
Lactobacillus lactis and Lactobacillus helveticus CP790
(80,81) produce potent ACE inhibitory peptides in vitro.
Pihlanto-Leppälä et al. (82) reported that the in vitro
release of ACE inhibitory peptides from casein or whey by
commercial yoghurt starters required further incubation
with pepsin and trypsin activity. Lactobacillus
helveticus strains were capable of releasing ACE
inhibitory peptides into fermented milk drinks or
yoghurt-type products (81,83–85). The potent casokinins
IPP and VPP were found in skim milk fermented with
Lactobacillus helveticus CP790 and Saccharomyces
cerevisiae (81). Yoghurt-type products fermented with
Lactobacillus delbreukii spp bulgaricus and Lactobacillus
lactis spp cremoris were also shown to contain ACE
inhibitory peptides (79). A number of studies have shown
that ACE inhibitory peptides can be produced during
cheese making (86–89). In general, it appears that ACE
inhibitory peptide release increases during cheese
ripening. However, extended ripening times result in the
degradation of ACE inhibitory peptides. A low fat cheese
containing ACE inhibitory peptides has been reported
(90).

The general strategy for identification of potent in
vitro ACE inhibitory peptides has been to isolate these
peptides from in vitro digests of milk proteins or from
fermented dairy products. Synthetic peptide studies are
then usually carried out as confirmatory tests for
primary structure and for the determination of IC50
values (66)."

Maeno M, Yamamoto N, Takano T.
Identification of an antihypertensive peptide from casein hydrolysate
produced by a proteinase from Lactobacillus helveticus CP790.
J Dairy Sci. 1996 Aug;79(8):1316-21.
PMID: 8880454 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=8880454>
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/79/8/1316>

Yamamoto N, Maeno M, Takano T.
Purification and characterization of an antihypertensive peptide from a
yogurt-like product fermented by Lactobacillus helveticus CPN4.
J Dairy Sci. 1999 Jul;82(7):1388-93.
PMID: 10416158 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10416158>
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/82/7/1388>

Sipola M, Finckenberg P, Santisteban J, Korpela R, Vapaatalo H, Nurminen ML.
Long-term intake of milk peptides attenuates development of hypertension in
spontaneously hypertensive rats.
J Physiol Pharmacol. 2001 Dec;52(4 Pt 2):745-54.
PMID: 11785770 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11785770>
<http://www.jpp.krakow.pl/journal/archive/1201/pdf/745_1201_article.pdf>

Sipola M, Finckenberg P, Korpela R, Vapaatalo H, Nurminen ML.
Effect of long-term intake of milk products on blood pressure in
hypertensive rats.
J Dairy Res. 2002 Feb;69(1):103-11.
PMID: 12047101 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12047101>

Fuglsang A, Nilsson D, Nyborg NC.
Cardiovascular effects of fermented milk containing angiotensin-converting
enzyme inhibitors evaluated in permanently catheterized, spontaneously
hypertensive rats.
Appl Environ Microbiol. 2002 Jul;68(7):3566-9.
PMID: 12089043 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://aem.asm.org/cgi/content/full/68/7/3566?view=long&pmid=12089043>
<http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12089043>

Fuglsang A, Nilsson D, Nyborg NC
Characterization of new milk-derived inhibitors of angiotensin converting
enzyme in vitro and in vivo.
J Enzyme Inhib Med Chem. 2003 Oct;18(5):407-12.
PMID: 14692507 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14692507>

Fuglsang A, Rattray FP, Nilsson D, Nyborg NC.Lactic acid bacteria:
inhibition of angiotensin converting enzyme in vitro and in vivo.
Antonie Van Leeuwenhoek. 2003;83(1):27-34.
PMID: 12755477 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12755477>

Pihlanto-Leppala A, Koskinen P, Piilola K, Tupasela T, Korhonen H.
Angiotensin I-converting enzyme inhibitory properties of whey protein
digests: concentration and characterization of active peptides.
J Dairy Res. 2000 Feb;67(1):53-64.
PMID: 10717843 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10717843>

Saito T, Nakamura T, Kitazawa H, Kawai Y, Itoh T.
Isolation and structural analysis of antihypertensive peptides that exist
naturally in Gouda cheese.
J Dairy Sci. 2000 Jul;83(7):1434-40.
PMID: 10908049 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=10908049&dopt=Abstract>
<http://jds.fass.org/cgi/reprint/83/7/1434>

--
Matti Narkia

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:
: Mon, 21 Nov 2005 01:00:13 +0200 in article

Luin sen sivun, jonka lähetin. Aiemmin olen lukenut myös Valion minulle
lähettämiä tutkimuksia bioaktiivisista peptideistä ja Evolus-maitojuomasta,
joten tunnen jonkin verran asiaa entuudestaankin.

: Ja tässä lopullinen niitti Valion sivulta

Lopullinen niitti mille? :-o Olen hyvin perillä Evolus-maitojuoman
verenpainetta alentavista vaikutuksista ja bioaktiivisten peptidien
verenpainetta alentavista vaikutuksista. Kysymys oli vain siitä, että
maitohappobakteerit eivät ole sama asian kuin bioaktiiviset peptidit.
Maitohappobakteerit _voivat saada aikaan_ bioaktiivisia peptidejä - eri
asia. Voisit mielestäni tarkistaa vähän keskusteluasennettasi, koska en
haluaisi keskustella töykeässä tai kilpailevassa hengessä.

--
Juhana

Message has been deleted

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 07:59:45 +0200 in article <3ud62bF...@individual.net>
"Juhana Harju" <shantig...@gmail.com> wrote:

>Matti Narkia wrote:
>:::

Totesin:

> [...]

>: olisi kovin hämmästynyt, jos valmistuksessa on käytetty jotakin
>: Lactobacillus helveticus-alalajia. Täytyy tarkistaa seuraavan kerran

Johon vastasit:

>Bioaktiiviset peptidit, joita on esim. Evolus-maitojuomassa, taitavat vaan
>olla vähän eri juttu kuin maitohappobakteerit.

Kuten voit esittämästäni aineistosta todeta, kumosit hyvin yliolkaisesti ja
ilman perusteluja arveluni, joka lähemmässä tarkastelussa osoittautui
sataprosenttisen paikkansapitäväksi: Evolus-tuotteen valmistuksessa
todellakin käytetään Lactobacillus helveticus -bakteereja.

Aikaisemmin olit kaivanut probioottien sydän- ja verisuonivaikutuksista vain
yhden tutkimuksen, jossa oli saatu negatiivinen tulos, kun varsin pienellä
vaivalla olisi lyhyessä ajassa löytynyt satakunta viitettä, joissa
suurimmassa osassa on saatu positiivinen tolos. Nyt on käynyt ilmi, että
vähän suuremmalla vaivalla viitteitä löytyy paljon enemmänkin, ehkä jopa
satoja! Ja siitten ihmettelet, että joku suhtautuu sinuun kirjoituksiisi
kriittisesti. En todellakaan kaipaa tällaista "keskustelua", enkä voisi
vähemmän välittää vaikka palaisit leikkimään sinne missä nyt yleensä
leikitkin!

--
Matti Narkia

Juhana Harju

Matti Narkia wrote:

[...]

Vääntelet asioita mieleisesi näköisiksi.

: En todellakaan kaipaa tällaista "keskustelua", enkä

: voisi vähemmän välittää vaikka palaisit leikkimään sinne missä nyt
: yleensä leikitkin!

Lopetin jo kerran keskustelun kanssasi töykeytesi vuoksi. Oli virhe aloittaa
se uudelleen.

--
Juhana

Matti Narkia

Mon, 21 Nov 2005 16:36:56 +0200 in article <3ue4c3F...@individual.net>
> [...]

>: Evolus-tuotteen valmistuksessa todellakin käytetään Lactobacillus
>: helveticus -bakteereja.
>
>Vääntelet asioita mieleisesi näköisiksi.

Heh, nyt jälleen projisioit omaa käyttäytymistäsi toisiin, tällä kertaa
minuun :-). Luepa koko säie uudestaan, ja mieti kommenttisi aiheellisuutta.

> [...]
>: yleensä leikitkin!
>
>Lopetin jo kerran keskustelun kanssasi töykeytesi vuoksi. Oli virhe aloittaa

Töykeyteni? Tunnut ottavan kaiken kritiikin henkilökohtaisesti ja
"töykeytenä". Jos julkisesti esittää mielipiteitään, pitää varautua siihen,
että niitä myös kritisoidaan. En mitenkään erityisesti kaipaa "keskustelua"
kanssasi, mutta tulen vastedeskin kritisoimaan kirjoitteluasi, jos siihen on
aihetta.

--
Matti Narkia

Matti Narkia

> [...]

>myytävissä maitohapatetuissa maitotuotteissa ja
>maitohappobakteerivalmisteissa? Lactobacillus acidophilus ja Bifidobacterium

Tuote nimeltä Idoform sisältää Enterococcus faeciumia ja Bifidobacterium
longumia kapseleissa. Kapselit ovat enterokapseleita, jotka sulavat vasta
suolistossa, mikä takaa bakteerien pääsyn vahingoittumattomina vatsolaukun
happojen läpi. Idoform taitaa olla ainoa enterokapseloitu probioottituote
Suomen markkinoilla. Sekä apteekeissa että luontaistuotekaupoissa on aika
lailla muitakin probioottituotteita, joissakin niistä on huomattava määrä
erilaisia bakteereita, en nyt vain muista tuotteiden enkä niiden sisältämiä
bakteereita. Webistä löytyi mm. tällaisia:

Biophilus: Lactobacillus casei variety rhamnosus.

Colon Clear Probiootti: Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum,
Lactobacillus casei, Lactococcus lactis.

DDS+: Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium longum.

Gefilus (kapseli, piimä, herajuoma tai hedelmämehu): Lactobacillus GG (L.
rhamnosus GG, ATCC 53103 eli LGG)

Idoform: Enterococcus faecium ja Bifidobacterium longum.

Lactibiane: Lactococcus lactis, Lactobacillus acidophilus, Streptococcus
thermophilus, Bifidobacterium bifidum.

Lactophilus: Lactocillus casei variety rhamnosus.

Lactoseven: Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium longum,
Streptococcus faecium, Streptococcus thermophilus,
Lactobacillus bulgaricus, Lactobacillus plantarum ja
Leuconostoc mesenteroides sekä prebiootti inuliini.

PanAcido: Enterococcus faecium SF68

Precosa® (reseptivalmiste): Saccaromyches boulardii 250 (hiiva).

Probioottiplus: kolme Lactobacillus-kantaa ja yksi Bifido-bakteerikanta sekä
prebiootti inuliini.

Rela (jugurtti, piimä, mehu): Lactobacillus reuteri. Lisäksi ainakin
jugurtit ja piimät sisältävtä myös Lactobacillus acidophilusta ja
Bifidobacteriumia (todennäköisesti B. bifidum).

Lactobacillus reuterista on aivan äskettäin ilmestynyt tutkimus

Tubelius P, Stan V, Zachrisson A.
Increasing work-place healthiness with the probiotic Lactobacillus reuteri:
A randomised, double-blind placebo-controlled study.
Environ Health. 2005 Nov 7;4(1):25 [Epub ahead of print]
PMID: 16274475 [PubMed - as supplied by publisher]
<http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16274475>
<http://www.ehjournal.net/content/pdf/1476-069x-4-25.pdf>

Kommentteja siitä:

Probiotic May Reduce Sick Days From Work CME
Medscape Medical News, 2005 November 14.
<http://www.medscape.com/viewarticle/516801>

Less sick leave with Reuteri
Biogaia : BioGaia
<http://www.biogaia.se/?id=27862>

Probioottivalmisteita on lueteltu esim. artikkelissa

Suojaavatko maitohappobakteerit antibioottikuurin aiheuttamalta ripulilta?
<http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.fi/kysymys/kysymys7-04.pdf>

Lactobacillus helveticus on tärkeä paitsi Valion Evolus-juomien
valmistuksessa, myös juuston valmistuksessa. Tästä lisää artikkelissa

Proteolyysi juustossa
Proteolyysi – Lactobacillus helveticus
<http://honeybee.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Opetus_2003/seminaarityot2002/SaaraSorva/index.html>

Lactobacillus helveticus– ja Saccharomyces cerevisiae- bakteereista löytyy
kinnostavaa tietoa myös artikkelista

Uusi funktionaalinen elintarvike:
PEPTIDIPIIMÄ – ALENTAA MERKITTÄVÄSTI VERENPAINETTA
<http://www.kuluttajat-konsumenterna.fi/docs/peptidi.htm>
--
Matti Narkia

Matti Narkia

> [...]

longumia kapseleissa. Kapselit ovat enterokapseleita, jotka sulavat vasta

suolistossa, mikä takaa bakteerien pääsyn vahingoittumattomina vatsalaukun

PanAcido: Enterococcus faecium SF68

Kommentteja siitä:

Lactobacillus helveticus–bakteerista ja Saccharomyces cerevisiae-hiivasta
löytyy kiinnostavaa tietoa myös artikkelista

Uusi funktionaalinen elintarvike:
PEPTIDIPIIMÄ – ALENTAA MERKITTÄVÄSTI VERENPAINETTA
<http://www.kuluttajat-konsumenterna.fi/docs/peptidi.htm>

(artikkelissa Saccharomyces cerevisiae:ta tosin kutsutaan bakteeriksi)

Wikipediasta löytyy lyhyt artikkeli Saccharomyces cerevisiae:st-hiivasta:

Saccharomyces cerevisiae - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_cerevisiae>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Tue, 29 Nov 2005 20:37:59 +0200 in article
<577po19g7acgs1tg5...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

>Lactobacillus helveticus on tärkeä paitsi Valion Evolus-juomien
>valmistuksessa, myös juuston valmistuksessa. Tästä lisää artikkelissa

> [...]
Lactobacillus helveticus-bakteerin tuottamilla peptideillä saattaa olla
vaikutusta myös immuunnijärjestelmään toimintaan:

LeBlanc JG, Matar C, Valdez JC, LeBlanc J, Perdigon G.
Immunomodulating effects of peptidic fractions issued from milk fermented
with Lactobacillus helveticus.
J Dairy Sci. 2002 Nov;85(11):2733-42.
PMID: 12487440 [PubMed - indexed for MEDLINE]
<http://www.dairy-science.org/cgi/content/full/85/11/2733>

Fermentoitujen maitotuotteiden - erityisesti juuston - valmistuksessa
käytetyistä bakteerikannoista löytyy tietoa mm. sivuilta

Dairy Connection - Culture Information
<http://dairyconnection.com/culture-info.htm>

Dairy Connection - Cultures
<http://dairyconnection.com/cultures.htm>

Dairy Connection - Mold and Aroma Developing Cultures
<http://dairyconnection.com/mold.htm>

Cheese Making Ingredients for Homemade Cheese
<http://www.leeners.com/cheesehow2.html>

Cheese Starter Cultures
<http://biology.clc.uc.edu/fankhauser/Cheese/Cheese_course/Cheese_starter_culture.html>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

wrote:

> [...]
>löytyy kiinnostavaa tietoa myös artikkelista
>
>Uusi funktionaalinen elintarvike:
>PEPTIDIPIIMÄ – ALENTAA MERKITTÄVÄSTI VERENPAINETTA

Valion sivun

<http://www.valio.fi/channels/konserni/eng/edellakavija/unnamed_2/unnamed_3.html>

mukaan Evolusta on nyt saatavana myös Portugalissa, Espanjassa, Sveitsissä
ja Islannissa.

Vastaavista japanilaisperäisistä tuotteista lötyy tietoa mm. sivuilla

Calpis
<http://www.calpis.co.jp/english/>

Ameal S- Ameal S Home page
<http://ameals.com/>

AmealPeptide
<http://www.amealpeptide.com/>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Tue, 29 Nov 2005 21:24:53 +0200 in article
<n2apo1h2cv0mr5qrl...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>Dairy Connection - Mold and Aroma Developing Cultures
><http://dairyconnection.com/mold.htm>
>
>Cheese Making Ingredients for Homemade Cheese

Jugurtin valmistuksessa yleisimmin käytetyt bakteerilajit ovat Streptococcus
Thermophillus and Lactobacillus Bulgaricus, usein juuri yhdessä. Muista
jugurttibakteereista ja vähän muutakin tietoa jugurtista löytyy mm.
seuraavilta sivuilta:

101 Cookbooks - The Dawn of Yogurt
<http://www.101cookbooks.com/archives/000176.html>

"Think of the starter as the brains of the whole process.
It contains the bacteria that triggers the fermentation
process which turns the milk into yogurt. There are
several types of bacteria - Stoneyfield Farm yogurt
claims six "active cultures" (including L. Acidophilus,
Bifidus, L. Casei and L. Reuteri), while Fage's package
only claims two: Streptococcus Thermophillus and
Lactobacillus Bulgaricus.

[...]

You can use the yogurt you produce as a starter for the next batch, but
after several cycles the strength of the cultures decline."

Yoghurt - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Yoghurt>

"Yoghurt making involves the introduction of specific
"friendly" bacteria into preferably unpasteurised,
unhomogenised milk (to maintain the healthy balance of
bacteria and enzymes of milk in its unprocessed state)
under very carefully controlled temperature and
environmental conditions. The bacteria ingest the natural
milk sugars and release lactic acid as a waste product;
the increased acidity, in turn, causes the milk proteins
to tangle into a solid mass, (curd, denature). The
increased acidity (pH=4-5) also prevents the
proliferation of other potentially pathogenic bacteria.
Generally a culture includes two or more different
bacteria for more complete fermentation, most commonly
Streptococcus salivarius and thermophilus, and
Lactobacillus genus members, such as L. acidophilus,
bulgaricus , Lactobacillus casei and bifidus.

yogurt: Definition and Much More From Answers.com
(includes the wikipedia article above)
<http://www.answers.com/topic/yoghurt>

"A custardlike food with a tart flavor, prepared from milk curdled by
bacteria, especially Lactobacillus bulgaricus and Streptococcus
thermophilus, and often sweetened or flavored with fruit"

New Window - Waitrose.com - Glossary Term - Yogurt
<http://www.waitrose.com/frontend/popups/rec_gloss.asp?uidstr=353>

"Yogurt is milk that has had a combination of harmless bacteria added to
it, traditionally Lactobacillus bulgaricus and Streptococcus
thermophilus."

yogurt - encyclopedia article about yogurt.
<http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Yogurt>

The History of Yoghurt
<http://www.fage.gr/page/default.asp?la=2&id=421>

THE INFLUENCE OF DIFFERENT AMOUNT OF STARTER CULTURE ON THE PROPERTIES OF
YOGURTS OBTAINED FROM EWE’S MILK
<http://scholar.google.com/url?sa=U&q=
<http://www.ejpau.media.pl/series/volume6/issue2/food/art-04.pdf>

"Ewe’s milk was inoculated with 2%, 3% and 4% yogurt
starter culture Y180 DVS (Ch. Hansen). The yogurts were
stored at 4°C for 14 days. The raw milk and pasteurized
milk were analyzed, also yogurt after 1, 7, 14 days of
storage were estimated. Organoleptic evaluation and
texture analyses were done in yogurts. It was observed
that yogurts made with higher starter’s addition
contained more free fatty acids, the vitamin C and the
ascorbic acid, but less nitrogen compounds. Amount of
starter influenced the texture parameters."

--
Matti Narkia

Matti Narkia

wrote:

> [...]
>
>Wikipediasta löytyy lyhyt artikkeli Saccharomyces cerevisiae:st-hiivasta:
>
>Saccharomyces cerevisiae - Wikipedia, the free encyclopedia

Mitä hiiva sitten on? Vastauksia tähän löytyy mm. seuraavilta sivuilta:

# A general term for single-celled fungi that reproduce by budding. Some
yeasts can ferment carbohydrates (starches and sugars) and thus are
important in brewing and baking.
<http://www.biotechinstitute.org/what_is/glossary.html>

# Microscopic fungus whose metabolic processes are responsible for
fermentation. It is used for leavening bread and in the making of cheese,
beer, and wine.
<http://www.ciakids.com/forkids/dictionary/p_dictionary.html>

# A single-celled fungus used in making bread, beer and other products.
<http://herbarium.usu.edu/fungi/FunFacts/ClubGlossary.htm>

Unicellular micro-organism (fungus) naturally present on the skin of grapes.
It provokes alcoholic fermentation and is indispensable in the elaboration
of wine. Visit "winemaking".
<http://www.terroir-france.com/wine/glossary.htm>

Food-Info.net : What is yeast and how is it made?
<http://www.food-info.net/uk/qa/qa-wi8.htm>

What is yeast?
Ask Joanne
<http://www.vegsource.com/jo/qayeast.htm>

Yeast - Wikipedia, the free encyclopedia
<http://en.wikipedia.org/wiki/Yeast>

yeast --  Encyclopædia Britannica
<http://www.britannica.com/eb/article-9077888>

Cook's Thesaurus: Yeast
<http://www.foodsubs.com/LeavenYeast.html>

What is Yeast? Story of the Yeast
<http://www.lesaffreyeastcorp.com/SoY/images/pdfs/story_of_yeast.pdf>

Fineli : Hiiva
<http://www.fineli.fi/food.php?foodid=26&lang=fi>

"Leipurin hiiva", Saccharomyces boulardi, Crohnin taudin relapsien estossa
<http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nak04716>

Yeasts: Saccharomyces, Cryptococcus, Candida
<http://helios.bto.ed.ac.uk/bto/microbes/yeast.htm>

Brewing and Wine making Yeast by Wyeast Laboratories, Inc.
<http://www.wyeastlab.com/>

Yeast Guide - Beer Advocate
<http://beeradvocate.com/beer/101/yeast.php>

winemaking: yeast
<http://winemaking.jackkeller.net/yeast.asp>

Red Yeast Rice
<http://www.umm.edu/altmed/ConsSupplements/RedYeastRicecs.html>

The World-Wide Web Virtual Library: Yeast
<http://www.yeastgenome.org/VL-yeast.html>

An Introduction to the Genetics and Molecular Biology of the
Yeast Saccharomyces cerevisiae
<http://dbb.urmc.rochester.edu/labs/sherman_f/yeast/>

Hardin MD : Yeast Infection
<http://www.lib.uiowa.edu/hardin/md/yeastinfection.html>

--
Matti Narkia

Matti Narkia

wrote:

> [...]
>löytyy kiinnostavaa tietoa myös artikkelista
>
>Uusi funktionaalinen elintarvike:
>PEPTIDIPIIMÄ – ALENTAA MERKITTÄVÄSTI VERENPAINETTA

Em. artikkelissa viitataan aikaisemminkin mainitsemaani tutkimukseen

<http://www.ajcn.org/cgi/reprint/64/5/767> (PDF, automatic download)
<http://www.ajcn.org/cgi/reprint/64/5/767.pdf> (PDF, manual download)

--
Matti Narkia

Matti Narkia

Tue, 29 Nov 2005 20:37:59 +0200 in article
<577po19g7acgs1tg5...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Vielä löytyi yksi probioottituote:

ProViva (marjajuomia): Lactobacillus plantarum 299v
Tarkempaa tieto sivulla <http://www.skane-finland.com/proviva/default.htm>

ProViva mainittiin artikkelissa

[...]

Matti Narkia

Tue, 20 Dec 2005 02:06:11 +0200 in article
<tbieq15v6asvt9v40...@4ax.com> Matti Narkia <nar...@yahoo.com>
wrote:

Ja vielä yksi:

Actimel (jugurttijuoma): Lactobacillus casei defensis. Valmistaja: Danone.
Lisää tietoa esim. sivulla
<http://www.new-nutrition.com/newspage/May0223a.htm>

--
Matti Narkia