Maitoa, maitoa

Jorma Moll

Maito ja terveys - sivuilta löytyi maidonmyynnin ja käsittelyn ym.
historiaa:

1950 -luku Jogurttia kauppaan
Täysmaito vakioituna (4 %)
Kuorittu maito

1960-luvun Kuorittu maito irtomaitona
alku Rasvaton maito pakattuna
Tarkastusmaito (3,8-4,5 %) pulloihin
Kulutusmaito vakioituna (4 %)

1963 Kulutusmaito (3,9 %) pulloihin

1965 Piimä, korkeintaan 0,7 %
Talouspiimä (0,8-1,5 %)
Kefir-piimä (2,5 %)
Jogurtti (2,5 %)

1966 Maidot pakattiin muovipusseihin

1968 Litran pahvinen maitotölkki
Hedelmäjogurtit
Kermaviili
UHT-maito (kestomaito, 3%)
- pois markkinoilta 1969

1969 Kevytmaito (2,5 %)
Maidon pakkaaminen pulloihin lopetettiin Helsingissä

1971 Tarkastusmaito ja kokomaito pois markkinoilta

1972 Kevytviili (2,5 %)

1974 UHT-maito, rasvaton

1977 Kevytmaidon rasva 2,9 prosenttiin
Kulutusmaidon rasva 3,9 prosenttiin
Kevytmaito ja kulutusmaito samanhintaisiksi

1979 Kokkelipiimä

1983 Kevytmaidon rasva 1,9 prosenttiin
Vähälaktoosinen kevytmaito

1986 Vanhanajan maito (4,0-4,5 %, homogenoimaton)

1988 Ykkösmaitoa (1 %) markkinoille
Vanhanajan maito pois markkinoilta

1989 Ykkösmaitoa alettiin täydentää A- ja D-vitamiinilla.
D-vitamiinin määrä oli 0,8 µg/l.

1992 Rasvattoman maidon D-vitaminointi aloitettiin.
D-vitamiinin määrä oli 0,8 µg/l.
Ykkösmaidon A-vitamiintäydennys lopetettiin.

1993 Kevyt- luomumaito markkinoille

1995 Kevytmaidon rasvapitoisuus laskettiin 1,5 %:iin
Kulutusmaidon rasvapitoisuus laskettiin 3,5 %:iin
Tuotteiden kaksoispäiväys -merkintä eli pakkauspäivä
ja parasta ennen -päiväys pakkauksiin

1996 Kulutusmaidon nimi muutettiin täysmaidoksi (3,5 %)

1998 Kalsiumrikastettu maito (0 %) markkinoille

2000 Yömaito (1,5%) markkinoille
Rasvaton luomumaito markkinoille

2001 Laktoositon kevytmaitojuoma

lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Nimiäkin on monia: irtomaito, täysmaito, kuorittu maito, rasvaton
maito, tarkastusmaito, kulutusmaito, kulutusmaito vakioituna, UHT-
maito, kevytmaito, vähälaktoosinen kevytmaito, kalsiumrikastettu
maito, yömaito, rasvaton luomumaito, rasvaton kevytmaitojuoma

Ja lehmä navetassa makaa, lupsuttelee korviaan ja märehtii.....

Vähän sekavaa, mutta kertoo sen kuinka asioita on tutkittu. Saa nähdä
kuinka paljon vielä tutkitaan ja mikä sitten on paras maito?
Vai eikö sitä ihminen saisi juoda ollenkaan, niinkuin myöskin
väitetään.

yst. terv. J.M.

Jari Ristiranta

Jorma Moll <Jorma...@gmail.com> wrote:

> Vähän sekavaa, mutta kertoo sen kuinka asioita on tutkittu. Saa nähdä
> kuinka paljon vielä tutkitaan ja mikä sitten on paras maito?

Paras maito on tietenkin terveen ja laihduntaneen lehmän tuore
käsittelemätön maito. Kaikenlainen käsittely heikentää ravintoarvoja.

MR2

Jorma Moll wrote:
> [...]
> kuinka paljon vielä tutkitaan ja mikä sitten on paras maito?
> Vai eikö sitä ihminen saisi juoda ollenkaan, niinkuin myöskin

Maapallon väestöstä suurin osa ei aikuisiällä siedä maitosokeria, josta
syystä laktoositoleranssia kuuluisi pitää poikkeavana ominaisuutena.

MR

Jari Ristiranta

MR2 <mriikone@ei..roska..postia..elisanet.fiu> wrote:
> Maapallon väestöstä suurin osa ei aikuisiällä siedä maitosokeria, josta
> syystä laktoositoleranssia kuuluisi pitää poikkeavana ominaisuutena.

Lehmänmaidossahan on laktaasientsyymiä. Siis sellaisessa, jota ei ole
meijerissä köyhdytetty.

Jorma Moll

to jorma...@gmail.com

Hajanaisia ajatuksia maidosta:

Professori Kalle Maijala mainitsee Suomen Kuvalehden nro 2/2003
Puheenvuoro-palstalla olleessa artikkelissaan vaikuttavan luettelon
maidon terveystekijöitä: juusto suojaa hammasmädältä; kalkki edistää
kasvuikäisten luuston kehitystä, estää ja parantaa osteoporoosia sekä
vähentää munuaiskivien vaaraa; kalkki, magnesium, kali ja peptidit
alentavat verenpainetta; fosfolipidit suojaavat mahahaavalta; lyhyet
ja keskipitkät rasvahapot parantavat suolen limakalvoa ja estävät
bakteerien kasvua; kalsiumfosfatidit suojaavat paksusuolisyövältä;
laktobasillit tuottavat syöpää ehkäiseviä yhdisteitä; konjugoidut
linolihapot (CLA) ja jotkut maidon proteiinit suojaavat eräiltä
syöviltä.

Maijala huomauttaa, että mikään tutkimus ei ole osoittanut, että
täysmaito lisäisi veren kolesterolia.

Parhaiten maidon hyvät ominaisuudet hyödyntyvät kokomaitotuotteita
käytettäessä.

Yhteenvetona voidaan täydellä syyllä todeta, että maito ja
maitotuotteet ovat tärkeä osa suomalaista nykykivikautista
ravitsemusta kohtuullisesti käytettyinä ja edellyttäen, että ne on
tehty kokomaidosta, että niistä ei ole poistettu mitään eikä lisätty
mitään muuta kuin hapanmaitotuotteisiin hapatetta ja voihin suolaa.

llllllllllllllllllllllllll

Kivikautisen ravitsemuksen tutkija, professori Loren Cordain arvelee,
että sukupolvissa laskettuna maidon käyttöön sopeutuminen vie aikaa
viisikymmentä sukupolvea. Niillä alueilla maapallolla, joilla väestö
pystyy käyttämään maitoa, käyttö on siis alkanut varhemmin kuin
alueilla, joiden väestölle maito aiheuttaa ruoansulatusongelmia.
Esimerkiksi kiinalaiset ja kaakkoisaasialaiset ovat lähes
sataprosenttisesti laktoosi-intolerantteja. Toisin sanoen heillä ei
ole tuoreen maidon sisältämän sokerin eli laktoosin sulattamiseen
tarvittavaa entsyymiä. Kuitenkin on laktoosi-intolerantteja, jotka
pystyvät käyttämään jossakin määrin hapanmaitotuotteita, joissa
laktoosi on jo pilkkoutunut käytettävään muotoon.
llllllllllllllllllllllllllll

Erityisesti maidon rasvoja kohtaan on viimeisten parin kymmenen vuoden
ajan kehitetty epäluuloa. Tähän lähes vainoharhaisuutta lähestyvään
asennoitumiseen ei kuitenkaan löydy mitään järkevää, tieteellisesti
todistettua syytä. Päinvastoin kuin kymmenien vuosien takaisten
tutkimusten pohjalta on väitetty, viimeaikaiset tutkimukset osoittavat
maidon rasvoilla ja muilla ainesosilla olevan monia merkittäviä
terveystekijöitä.
llllllllllllllllllllllllll

Luomumaidon bakteeripitoisuus on muina vuodenaikoina kuin kesällä
ollut samaa tasoa kuin perinteisellä tavalla tuotetulla maidolla. Sen
sijaan kesällä se oli parempi. Sitä vastoin maidon somaattisten
solujen määrä on ollut luomumaidossa jonkin verran korkeampi.
Somaattisten solujen määrä mittaa utareterveyttä.

lllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Maidon antibioottijäämien suhteen tilanne on ollut hyvä. Suomessa
antibioottien käyttö eläimille on tiukasti säännelty
lllllllllllllllll

EU-aika on tuonut markkinoille ulkomailla tuotettua pastöroitua
maitoa. Jyväskylässä tehtiin selvitys Virossa tuotetun ja vastaavan
suomalaisen maidon laadusta. Terveystarkastajat noutivat kaupoista
maitonäytteet. Maidot säilytettiin "parasta ennen" -päivään +8 o C:en
lämpötilassa elintarvikelaboratoriossa, jossa näytteet tutkittiin.
Saatavissa oli rasvatonta pastöroitua maitoa.
Virolaisessa pastöroidussa maidossa bakteerien kokonaismäärä oli
keskimäärin korkeampi kuin suomalaisessa. Samoin bakteerimäärien
vaihtelu oli huomattavasti suurempaa. Yhdessä virolaisessa näytteessä
todettiin makuvirhe "keitetyn maku". Sen jälkeen näytteistä tehtiin
peroksidaasikokeita. Virolaisissa maidoissa kaikki tehdyt
perodoksidaasikokeet olivat negatiivisia. Lainsäädännössä tällainen
maito on määritelty korkeassa lämpötilassa pastöroiduksi ja siitä
olisi pitänyt olla merkintä pakkauksissa.
llllllllllllllllll

Brittitutkimuksen mukaan maito näyttää olevan jopa urheilujuomaa
parempi nestetasapainon palauttaja urheilusuorituksen jälkeen.
Maidossa on luonnostaan useita eri ravintoaineita, joita urheilu- ja
virvoitusjuomiin on tapana lisätä. Vettä tai urheilujuomaa treenien
jälkeen nauttineiden nestetasapaino ei palautunut, vaan suurin osa
juomasta tuli elimistöstä ulos virtsana seuraavien viiden tunnin
aikana. Juomien nauttimista seuranneiden parin tunnin sisällä virtsan
eritys oli huomattavasti suurempaa kuin alussa. Maitoa nauttineilla
sen sijaan virtsan eritys ei muuttunut seurannan aikana ja jäi
kokonaisuudessaan pienemmäksi tai yhtä suureksi kuin menetetty
nestemäärä urheilusuorituksen aikana.

lllllllllllllllllllllll
Vertailun vuoksi:
Valaan maito on noin 10 kertaa lehmänmaitoa rasvaisempaa: maidosta voi
jopa puolet olla maitorasvaa! Poikanen voi juoda päivässä jopa pari
sataa litraa maitoa emostaan. Eipä ole siis ihme, että esim.
sinivalaan poikanen lihoo noin 90 kiloa päivässä imetysaikana.
llllllllllllllllll

L.P.

"Jari Ristiranta" <jari...@nospam.fi> wrote in message

Laktoosi puolestaan edistää kalsiumin imeytymistä, eli vasikan eduksi
maitosokerikin siinä on.

nikolas mäki

Jorma Moll wrote:

> [...]
> tutkimusten pohjalta on väitetty, viimeaikaiset tutkimukset osoittavat
> maidon rasvoilla ja muilla ainesosilla olevan monia merkittäviä

Maitotuotteiden rasvat tukkii suonet nopeasti jos niitä nautitaan
liikaa. Aikuisen ihmisen ei tarvitse juoda maitoa lainkaan. Muutama
viipale vähärasvaista juustoa riittää kalsiumin lähteeksi, samoin
kasvikset sen ohella.

> [...]
> solujen määrä on ollut luomumaidossa jonkin verran korkeampi.
> Somaattisten solujen määrä mittaa utareterveyttä.

Vaimo tahtoi ostaa luomumaitoa kerran, ja minä halusin tietysti maistaa.
Kaadoin luomumaitoa juomalasiin. Vesi erottui maidon pinnalle. Kaadoin
sen ja loput luomumaito-purkin sisällöstä viemäriin ja sanoin vaimolle,
että unohdetaan koko juttu.

> Maidon antibioottijäämien suhteen tilanne on ollut hyvä. Suomessa
> antibioottien käyttö eläimille on tiukasti säännelty

Tästä säännöstä on euroopassa yleisesti lipsuttu alinomaa, koska
antibiooteilla turvotetaan eläimiä ennen teuraaksi lähettämistä. Se on
tietenkin rikos kuluttajia vastaan ja taloudellinen petos. Asiaa ei
helpota mafian sotkeutuminen maatalousbisnekseen e-euroopassa.

> [...]
> maito on määritelty korkeassa lämpötilassa pastöroiduksi ja siitä
> olisi pitänyt olla merkintä pakkauksissa.

Tuo +8°C on liian korkea, jääkaapissa pitäisi olla keskimäärin +6°C
mittarissa. Silloinkin pitää huomioida jääkaapin oven lähellä lämpötilan
olevan todennäköisesti korkeampi johtuen sen etäisyydestä kaapin
kylmäkoneistosta ja jatkuvasta oven availusta. Lisäksi maitopurkkia ei
pitäisi säilyttää ruokapöydällä tuntikausia.

> [...]
> sen sijaan virtsan eritys ei muuttunut seurannan aikana ja jäi
> kokonaisuudessaan pienemmäksi tai yhtä suureksi kuin menetetty

Urheilutreenien jälkeen parasta juomaa on kivennäisvesi, joka palauttaa
suolatasapainon nopeasti. Sitäkään ei juoda kerralla litroittain, koska
liika juominen voi aiheuttaa vesimyrkytyksen (= elimistön kemiallisen
tasapainon häiriötila).

Mikä olikaan tämän vertailun tarkoitus?

--
"Sota on kuninkaiden urheilua"

- Kaarle XII

Jorma Moll

On 27 tammi, 13:38, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Mikä olikaan tämän vertailun tarkoitus?

Verrata.
Ei sen suurempia viisauksia. Joku voi hämmästyäkin.

yst. terv. J.M.

Jari Ristiranta

nikolas mäki <nichol...@hotmail.com> wrote:

> Maitotuotteiden rasvat tukkii suonet nopeasti jos niitä nautitaan
> liikaa.

Vieläkös tämäkin myytti elää? Tai no, onhan vesikin vaarallista liikaa
nautittuna...

nikolas mäki

Viisaudesta on turha puhua.

--
Muuten olen sitä mieltä, että suomen on erottava EU:sta.

nikolas mäki

Ei ole kysymys myytistä, ja vesimyrkytys on todellinen vaaratekijä.
Siitä varoiteltiin telkkarissa, kun teinitytöt keksi uudelleen (jälleen
kerran) alinomaisen veden hörppimisen nälän karkoittamiseksi.

Jari Ristiranta

> Ei ole kysymys myytistä

Miten olettamuksesi maitorasvasta selittää esim. tämän havainnon?

http://www.ravitsemusjaterveys.fi/vhh-ehkaisi-tulehdusta.html

Akseli Mäki

nikolas mäki wrote:

>Siitä varoiteltiin telkkarissa, kun teinitytöt keksi uudelleen (jälleen
>kerran) alinomaisen veden hörppimisen nälän karkoittamiseksi.

Ongelma oli silti vesi eikä syömättä jätetty ruoka?

Akseli Mäki

nikolas mäki wrote:

>Aikuisen ihmisen ei tarvitse juoda maitoa lainkaan.

Tuo vaikuttaa minusta aika oudolta väitteeltä useammalla tapaa. Kuinka
paljon maitoa on sitten aikuiselle liikaa? Kysyn siksi koska itse kait juon
aika paljon maitoa, enkä äkkiseltään keksi mitä haittaa siitä on. En ole
kyllä tiennyt että mitään mahdollista ravintoainetta pitäisi syödä tai
juoda lainkaan.
(Oletin että maito on siitä erikoista siis että nimenomaan sitä ei pidä
juoda, mutta esim. lihaa tai leipää pitää syödä, ja vettä sekä mehuja pitää
jooda..)

>Urheilutreenien jälkeen parasta juomaa on kivennäisvesi, joka palauttaa
>suolatasapainon nopeasti.

Minäkin olen lukenut tuosta ylempää olevasta väitteestä, muistaakseni
rasvattoman maidon väitettiin sekä tehostavan rasvan palamista että
lihasmassan muodostumista. Tosin kyseinen teksti oli huonosti käännetty,
niin en ihan saanut selville oliko maito muka parempi kuin proteiinijuoma
myös tuossa lihasmassan kasvattamisessa. Ilmeisesti rasvan polttamisessa
oli.

Millä perusteella olet eri mieltä?

nikolas mäki

Pääasiassa kyllä. Ruuan jääminen väliin kyllä saattaa lisätä elimistön
kemiallisen tasapainon häiriintymistä, jos laimennusta
(kirjaimellisesti) lisätään samalla.

nikolas mäki

Akseli Mäki wrote:

> [...]
> juoda, mutta esim. lihaa tai leipää pitää syödä, ja vettä sekä mehuja pitää

Maidon juomista on perusteltu nimenomaan kalsiumilla ja sitämyöden
luiden terveydellä. Jos aikuinen ei sairasta osteoporoosia, hänen ei ole
syytä nauttia maitoa kalsiumin takia.

Runsas (=useita laseja per päivä) maidon käyttö saattaa aiheuttaa
joillekin aikuisille ärtyneen peräsuolen tapaisia oireita, vaikka heitä
ei olisi varsinaisesti todettu laktoosi-intoleranteiksi.

> [...]
> myös tuossa lihasmassan kasvattamisessa. Ilmeisesti rasvan polttamisessa

Toki rasvakudoksen väheneminen edistyy, jos liikunnan harrastamiseen
oheistetaan rasvan nauttimisen vähentäminen. Rasvassa on muistaakseni
nelisen kertaa enemmän kaloreita kuin vastaavassa määrässä
hiilihydraatteja.

Sen sijaan en ole koskaan lukenut mistään, että rasvattoman maidon
juominen vaikuttaisi kemiallisesti vartalon energiankäyttöön. Proteiinit
koostuvat aminohapoista, kuten myös maitoproteiinit, ja juuri
aminohappoja elimistö haluaa rakennusaineeksi. Proteiinijuomia tuskin
olisi keksitty, jos pelkkä maito olisi parempaa lihasten kasvattamisessa.

Kare Pietilä

nikolas mäki wrote:
> Rasvassa on muistaakseni
> nelisen kertaa enemmän kaloreita kuin vastaavassa määrässä
> hiilihydraatteja.

Kumpi painaa enemmän: sama määrä rautaa vai höyheniä?
--
Byrgcn hgryvnf.

Jorma Moll

On 29 tammi, 01:12, Kare Pietilä <kare.piet...@welho.comp> wrote:

> Kumpi painaa enemmän: sama määrä rautaa vai höyheniä?

...just nii, jos ei selviä, pudotapas varpaillesi! :-)

yst. terv. J.M.

A R:nen

Iso kappa rautaa painaa enemmän kuin iso kappa höyheniä (vaikka kuinka
ahtaisi). Ja rasvagramman energiasisältö on noin moninkertainen
hiilihydraattigrammaan verrattuna. Suhde tosin on noin kaksi eikä neljä.

Evojeesus

On Jan 29, 9:20 am, oronk...@ling.helsinki.fi (A R:nen) wrote:

> Iso kappa rautaa painaa enemmän kuin iso kappa höyheniä (vaikka kuinka
> ahtaisi). Ja rasvagramman energiasisältö on noin moninkertainen
> hiilihydraattigrammaan verrattuna. Suhde tosin on noin kaksi eikä neljä.

Jos on kyse hyvistä rasvoista kannattaa mielummin syödä se
rasvagramma.

nikolas mäki

Mikä se sellainen hyvä rasva on?

Kare Pietilä

A R:nen wrote:
> [...]
> kuinka ahtaisi). Ja rasvagramman energiasisältö on noin monin-
> kertainen hiilihydraattigrammaan verrattuna. Suhde tosin on noin

Jep, mutta "vastaavassa määrässa" sitä energiaa on joko
vähemmän, tismalleen yhtä paljon tai enemmän riippuen
puhtaasti siitä millä kriteerillä "vastaavuus" on haettu.

Tämän ohella olen sitä mieltä, että suuri ylimäärä ener-
giasisältöä on helpompi hankkia hiilihydraatteja kuin
rasvaa syömällä ja yleisen propagandan vastaisesti uskon-
kin, että ylipanion taustalla on aika harvoin yletön ras-
van syönti. Yleensä siellä on yletön sokerin (=nopeiden
hiilarien) kulutus.
--
Byrgcn hgryvnf.

Jari Ristiranta

nikolas mäki <nichol...@hotmail.com> wrote:
> Mikä se sellainen hyvä rasva on?

Se on sellaista, jota ihminen ei ole käsitellyt. Eli homogenoimaton
maitorasva, eläinten rasva, kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät,
mantelit, siemenet, avokadot jne.

Huonoja rasvoja ovat esim. margariinit, kermakkeet ja juuston
kaltaiset valmisteet.

i79...@fake.uwasa.fi.invalid

Ongelma on liian vähäinen natriumin (suolan) saanti.
Kun hyponatremia hankitaan hitaasti, ei se vielä aiheuta
paljon oireita. Kun natriumia sitten taas on saatavana,
seuraa aivojen osmoottinen demyelinisaatio.
--
JS

nikolas mäki

Kasvirasvassa on ihan yhtä paljon kaloreita, joskus jopa enemmän kuin
eläinrasvoissa. Jos syöt liikaa kasvirasvaa, sairastut ihan yhtä
varmasti elintasosairauksiin kuin liian eläinrasvan syönnillä.
Liikunnalla on myös merkitystä.

nikolas mäki

Olet väärää mieltä. Ravintoympyrä on paras malli.

nikolas mäki

Pim.

Jari Ristiranta

nikolas mäki <nichol...@hotmail.com> wrote:

> Kasvirasvassa on ihan yhtä paljon kaloreita, joskus jopa enemmän kuin
> eläinrasvoissa.

Joten? Ihminen tarvitsee energiaa elääkseen.

Evojeesus

On Jan 29, 1:13 pm, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Mikä se sellainen hyvä rasva on?

No vaikka kalanrasva, oliivi- tai rypsiöljy, manteleissa ja monissa
pähkinöissä oleva rasva jne.

Evojeesus

On Jan 29, 9:36 pm, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Olet väärää mieltä. Ravintoympyrä on paras malli.

Mikä ravintoympyrä?

vmo

"vanha" ruokamallikuva
http://wwwb.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta/Kuvat_SU.htm
/vm ollilainen

nikolas mäki

Suurin osa kasvirasvoihin liittyvistä uskomuksista on luotu
maataloustukiaisten vuoksi. Tärkein syy sydän- ja verisuonitauteihin on
liika syöminen ja liian vähäinen liikunnan harrastaminen. Työperäinen
stressi tietenkin on omassa roolissaan.

nikolas mäki

Evojeesus wrote:

> No vaikka kalanrasva, oliivi- tai rypsiöljy, manteleissa ja monissa
> pähkinöissä oleva rasva jne.

Miten niin?

nikolas mäki

Myös suomen kieli on vanha.

Evojeesus

On Feb 1, 12:46 am, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Miten niin?

No kun ne nostavat hyvää kolesterolia ja laskevat sekä huonoa
kolesterolia että triglyseridejä.

Evojeesus

No onko tuo nyt sitten muka "paras" verrattuna vaikkapa Kreetalaiseen
tai Okinawalaiseen ruokaympyrään? Tuskinpa.

nikolas mäki

Evojeesus wrote:

> No kun ne nostavat hyvää kolesterolia ja laskevat sekä huonoa
> kolesterolia että triglyseridejä.

Jos immeinen ei ole erityisesti perinyt vaikeuksia kolesteroliarvojensa
kanssa, riittää säännöllinen elämä, liikunnan harrastaminen ja muuten
kohtuullinen ja monipuolinen ruokakulttuuri.

nikolas mäki

Välimerellistä ruokavaliota on kehuttu japanilaistakin paremmaksi. Tiedä
häntä, mutta suomessakin on paljon 90-110-vuotiasta. Jotkut heistä ovat
tupakoineet kakarasta asti.

Evojeesus

On Feb 3, 6:27 pm, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Jos immeinen ei ole erityisesti perinyt vaikeuksia kolesteroliarvojensa
> kanssa, riittää säännöllinen elämä, liikunnan harrastaminen ja muuten
> kohtuullinen ja monipuolinen ruokakulttuuri.

Ehkä, mutta miksi suuri prosenttiosuus ko. perusterveistä järkevistä
ihmisistä kuitenkin kuukahtaa sydän- ja verisuonitauteihin?

nikolas mäki

Ei kuukahda.

Evojeesus

On Feb 5, 12:46 pm, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Ei kuukahda.

Kyllä muuten kuukahtaa jos syöpä ei nappa ensin.

Kare Pietilä

Evojeesus wrote:
> Ehkä, mutta miksi suuri prosenttiosuus ko. perusterveistä järkevistä
> ihmisistä kuitenkin kuukahtaa sydän- ja verisuonitauteihin?

Aika erikoinen valinta määritellä sydän- ja verisuonitauteihin
kuukahtava ihminen perusterveeksi.
--
Byrgcn hgryvnf.

Evojeesus

Jos olivat perusterveitä siihen asti kun sydän- tai aivoinfarkti
iski?

nikolas mäki

Höpö höpö.

nikolas mäki

Höpö höpö.

Evojeesus

On Feb 5, 11:17 pm, nikolas mäki <nicholas_m...@hotmail.com> wrote:

> Höpö höpö.

Et sittern ole "äkkikuolemista" kuullut? Perusterveet eivät kuole
koskaan??