Muurattu pihakeittiö; ohjeita, kuvia, valmistajia???

Mika

Moro,

Google on koluttu läpi ja ei oikeen löydy. Haaveena olisi muurattu
pihakeittiö jossa olisi takka, savustusuuni, grilli ja kaikki muu
pihakokkaukseen tarvittava. Tarkoitus on muurailla tuo itse joten jos
vaan kunnon ohjeita löytyy niin mahtava juttu. Ja kuvia jos löytyy niin
olisi kiva katella jo toteutettuja ratkaisuja ja alkaa hahmotella mitä
itselle voisi rakentaa. Kokonaisuus toteutetaan isohkon pation reunalle
ja päälle on mahdollista rakentaa katto. Yksi mahdollisuus on, että
grilliksi kokonaisuuteen 'upotetaan' kaasugrilli. Jos jostain löytyy
linkkejä valmistajiin niin nekin otetaan ilolla vastaan.
Kiitos!

Tapio V.

On 12 kesä, 10:36, Mika <m...@poista.kolumbus.fi> wrote:

> Google on koluttu läpi ja ei oikeen löydy. Haaveena olisi muurattu
> pihakeittiö jossa olisi takka, savustusuuni, grilli ja kaikki muu
> pihakokkaukseen tarvittava.

Tuota, ookkonä kuullu semmosesta paikasta kun kirjasto? Siellä odottaa
hyllyssä opas poikineen noutajaansa... ja jos omaksi haluaa,
kirjakauppaan mars.

Mutta hauskinta on tehdä omasta päästä, ilman ohjeita ja piirustuksia.
Minäkin tein viime kesänä terassin omasta päästä ja vähän jäi ylikin.

Tapsa

Opas Koira

Hyvä että jäi jotain, on edes joku paikka missä pitää hattua ensi talvena.
Parempaa materiaalia olisi kyllä ollut tiili ja painekyllästetty puu.

Mika

Joo kirjasto on seuraava paikka minne mennään opuksia tutkimaan. On vaan
jotenkin laiskottanu kun nykyään on tää hieno internet, mistä kehutaan
löytyvän kaikki ja ihan kaikki. ;) Mutta kuvia tuskin kirjastosta
hiermuisesti löytyy. Varsinkin noita omasta päästä tehtyjä...

Tapio V.

On 12 kesä, 12:12, Mika <m...@poista.kolumbus.fi> wrote:

> [...]
> löytyvän kaikki ja ihan kaikki. ;) Mutta kuvia tuskin kirjastosta
> hiermuisesti löytyy. Varsinkin noita omasta päästä tehtyjä...

Kyllä muistan selailleeni kirjastossa opuksia, joissa piirustusten ja
värikuvien kanssa neuvotaan erilaisten grillien ym. piharakenteiden
tekoa.

Tapsa

Jari Kaija

> on tää hieno internet, mistä kehutaan löytyvän kaikki

Löytyi faworiteistani:

Kelpaiskos nämä...

http://www.ibiblio.org/lineback/bbq/wdh.htm

Mika

Tässä aletaan olla jo lähellä. Ulkonäkö ei varmaan kelpaa rouvalle,
mutta ajatus on kodillaan. Kiitos Jari.

--Mika

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

Jari Kaija <jari....@pp.inet.fi> wrote:

> Löytyi faworiteistani:

> Kelpaiskos nämä...

> http://www.ibiblio.org/lineback/bbq/wdh.htm

Hmm, mielenkiintoinen ajatus, että tulisijassa on myös katto. Tuotapa on
syytä vakavasti harkita!

-Tapio-

Mika

tapio.l...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Hmm, mielenkiintoinen ajatus, että tulisijassa on myös katto. Tuotapa on
> syytä vakavasti harkita!
>

> -Tapio-
Eikös 'takassa' aina ole jonkinlainen katto? Helpompi johtaa savut
pois häiritsemästä ylemmäs ilmojen vietäväksi. :)

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

Mika <m...@poista.kolumbus.fi> wrote:

> Eikös 'takassa' aina ole jonkinlainen katto? Helpompi johtaa savut

> pois häiritsemästä ylemmäs ilmojen vietäväksi. :)

Joo, no, lähinnä tarkoitin että myös grilliosastolla on katto, jolloin se
toiminee myös hitusen uunin tavoin, eikä ainoastaan (hiilinen suoraan)
säteilylämpöön perustuen.

-Tapio-

Mika

Joo näin sen toki ymmärsinki, anteeksi näsäilyni. Tää on
mielenkiintoinen juttu, kun jotenkin osaan täysin kuvitella millaisen
haluan, mutta kun en osaa sitä kuvaksi tehdä. Kun vaan näkis valmiin
toteutuksen niin ois helpompi alkaa työstää ja jalostaa omanlaiseksi.

Jari Kaija

Löytyi faworiteistani vielä lisää:

Entäs sitten tämä. Suttuisia kuvia klikkaamalla näkee
kuvat oikeassa koossaan.

Tuo olisi jo varmaan mammankin mieleen keittotasoineen.

http://www.thesmokering.com/pits/brickpit/pit1/default.jsp

Mika

Kiitos taas, nyt aletaan olla jo lähellä. tästä voisi hieman
muokkaamalla jo tehdä haluamansa.
Tuo kalan savustaminen kun on mielekästä hommaa niin se täytyis tuohon
jotenkin saada soveltumaan myös. Olen joskus nähnyt virityksen missä
eräänlaisessa uunissa poltellaan tulia ja sen jälkeen kuumalle pohjalle
purut ja ovet kiinni. En vaan saa päähäni missä tuo oli ja miten se
oikeasti oli toteutettu.

Jari Kaija

> Tuo kalan savustaminen kun on mielekästä hommaa niin se täytyis tuohon

No ehkä järkevin tapa olisi tehdä samanmoinen "katettu grilli"-osa, joka
oli aiemmassa linkissä ja teetättää/tekee rosterista tuohon koloon sopivan
laatikon, joka pistetään tiiliseinässä olevien "ulkonemien" päälle ja itse
laatikossa joko luukku edessä (kiinteämpi asennustapa tiilikoloon
mahdollinen),
tai päällä kansi (ulosvedettävä tiilikolostaan).

Mika

Noin sitä nykyään tehdään ja se ei jotenkin tunnu oikealta. Älä kysy
miksi, mutta nyt halutaan sellainen kivan näköinen ja kiinteästi tähän
takka kokonaisuuteen rakennettu.

Jari Kaija

> Noin sitä nykyään tehdään ja se ei jotenkin tunnu oikealta.

Entäpä:

Hommaat leivinuunin valetun uuniosan + luukun. Leikkaat
timanttilaikalla uunista osan pohjaa pois vaikka siten, että
jätät 10 senttiä joka suunnasta betonia jäljelle reunamille.
Muuraat tuon tulisijan päälle, muuraat koristetiilet ympäriinsä,
että näyttää silmälle hyvältä..

Toimii uunikäytössä pelkän peittävän pohjapellin/kivilaatan
avulla JA savustuksessa, kun pistät puruja pellille (tai sille
kivilaatallekkin), joka on yhtä iso, kuin uunin koko pohja.
Sen päälle koivilla oleva ritilä kaloineen.. Työnnät pellin
(laatan) ritilöineen ja kaloineen uuniin sisälle ja suljet luukuun.

HIMPUTTI! Näin muuten minä tuon teen itsekkin tänäkesänä!

Helmet Hill

"Mika" <m...@poista.kolumbus.fi> kirjoitti viestissä
Googlella löytyi: http://www.tietoniemela.com/thumbnails.html

pohjalaatta valettu betonista, hella tehty vanhasta kierrätystavarasta, uusi
luukku, piippu avestaa + lämmönerista ja pellitys, vanha savustuspönttö,
grillissä korkeussäätö

Mika

Tässä on kyllä oikeasti ideaa savustus uuniksi. Laitahan Jari kuvia kun
saat tän kumminki tehtyä ennemmin valmiiksi kuin minä. :)

Mika

Tän löysinkin jo aikaisemmin. Täytyy sommitella näitä kaikkia yhteen
niin eiköhän näistä jotain kehkeydy. Ja kun vielä pääsen käymään
kirjastossa niin avot. Toisaalta luotan kyllä Jari Kaijan älyväläyksiin,
kun kaveri ainakin näyttää saavan aikaan yhtä jos toista. Ja hänet kun
nyt on saatu asiaa ajattelemaan.... ;)

Jari Kaija

> Ja hänet kun nyt on saatu asiaa ajattelemaan.... ;)

= kesäloman vapaapäivät vähenivät. Kiitos sinun ;-)

Mika

Jari Kaija wrote:

> = kesäloman vapaapäivät vähenivät. Kiitos sinun ;-)

Oleppas hyvä. ;) Tähän luotin. Tuolla fbk.n puolella oli muuten aikas
lähellä sitä mitä olen suunnitellut. Katotaan jos siitä saadaan lisäkuvia.

ZeiZei

Jari Kaija wrote:

> HIMPUTTI! Näin muuten minä tuon teen itsekkin tänäkesänä!

Saitkos Jari valmista? Kuvia?

--
Zzzzz.....

Jari Kaija

> Saitkos Jari valmista? Kuvia?

Meni aika kodan ja terassin tekemiseen, sekä kalasteluun.
Vaan on tässä vielä "kesää" jäljellä. Savusaunan polkaisen
seuraavaksi pystyyn ja siinä samoilla muurauksilla tehnen
myös pihakeittiön, ellei sitten mene ensikevääksi.

--
http://www.jarikaija.com
http://www.project-ch701.net