Yhdysvaltain rappiokulttuuri.

11 katselukertaa

Pena Penanen

Yhdysvallat on jo kymmeniä vuosia käyttänyt häikäilemättömästi hyväkseen
alikehittyneitä maita, estääkseen oman taloutensa romahtamisen.

Amerikkalainen saastuttava ja tehoton teollisuus on lahjuksilla siirretty
alikehittyneisiin maihin, jossa ihmiset orjapalkalla valmistavat tuotteita,
joista saatu hyöty yli 90% palautuu Amerikkaan. Valmistusmaahan jää vain
saasteet ja kemikaalien saastuttamat ihmiset vaivoineen, sekä muutama milli
sotilasjohdon taskuun voitelurahoina.

Amerikkalaisten kaupankäynnin keinot eivät ole rehellisiä, mitä muuta
voikaan odottaa kansalta, jonka esi-isät ovat suurimmaksi osaksi Euroopan
rikollisia, mihinkäs ne geenit siitä jalostuisivat.

Rikollisten kanssa, Suomen kaltainen pieni maa, ei koskaan voi kuvitella
tekevänsä kannattavaa kauppaa, sen todistaa ne sadat sinnikkäät, jotka ovat
tulleet amerikan raitilta kotiin hiljaisuuteen nuolemaan haavojaan,
esimerkkeinä Jati-Matic ja Benecol.

Suomen kauppa Amerikkalaisten kanssa onkin pitkälti harvesterien,
loistoristeilijöiden, puutavaran, teollisuuden koneiden vaihtamista Aku
Ankkoihin ja television saippuasarjoihin, joiden kautta tuhannet
suomalaiset, etupäässä suomalaiset naiset, elävät parisuhde-elämäänsä,
jättäen näin oman elämänsä elämättä.

Amerikkalainen rappiokulttuuri tunkee televisioistamme neljältä kanavalta
virheettömiä missejä ja mistereitä, jotka eivät koskaan käy paskalla, jotka
ei koskaan valvo sairaan lapsen vuoteen vieressä, joille aina lopussa käy
hyvin yms. Todellinen 200-300 kiloinen Amerikka lyllertää amerikanläskistään
paikalliseen supermarkettiin ostamaan lisää donitseja.

Yksikään kehittynyt maa maailmassa ei ole riippuvainen yhdysvaltain
taloudesta, ei Suomi, eikä koko Eurooppa.

Yhdysvaltain 250 miljoonan ihmisen talous on sentään vielä pieni, verrattuna
Euroopan yli 500 miljoonan ihmisen talouteen, jonne amerikkalaiset yrittävät
markkinoida rappiotuotteitaan, keinoja kaihtamatta.

Amerikkalainen kuluttaa jo nyt 40 kertaa enemmän kuin kehitysmaan asukki,
eurooppalaiseenkin verrattuna kulutus on moninkertainen.

On aika pistää amerikkalaisilta vyötä kireämmälle, poikotoimalla kaikkia
amerikkalaisia tuotteita ja tuotemerkkejä, riippumatta siitä missä maassa ne
on tuotettu.

Pena Penanen

anneli

"Pena Penanen" <pen...@nicotiiniton.fi>
kirjoitti viestissä news:k0qx6.540$d23....@uutiset.nic.fi...

> [...]
> joista saatu hyöty yli 90% palautuu Amerikkaan. Valmistusmaahan jää vain
> saasteet ja kemikaalien saastuttamat ihmiset vaivoineen, sekä muutama

... snip ...

> [...]
> amerikkalaisia tuotteita ja tuotemerkkejä, riippumatta siitä missä maassa

Menestyjät ovat SIETÄMÄTTÖMIÄ .... eivätkö olekin ?

"kyllä meilläkin rahaa on" ... anneli

Petteri Rosvall

anneli wrote:

> Menestyjät ovat SIETÄMÄTTÖMIÄ .... eivätkö olekin ?

No ei. Kusipäät ovat.

Pena Penanen

anneli <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:9a6i2k$7t$1...@news.kolumbus.fi...

No ei, sanoisin, että skitsot on ainoastaan naurettavia, tai no ei ihan edes
sitäkään, pienen hymähdyksen arvoisia, jos totta puhutaan.

Pena.

VermeS

anneli wrote:

> Menestyjät ovat SIETÄMÄTTÖMIÄ .... eivätkö olekin ?
>
> "kyllä meilläkin rahaa on" ... anneli

Etkö sää laulanut lastentarhassa että: "Pikku-Mattin
autosta on kumi puhjennut nyt purkumilla paikkaamme
sen." tai "kapteeni koukkua" molempien sävel
voi kuulostaa tutulta...
--
ICQ:24928919
"THERES NO JUSTICE. THERE'S JUST ME."

VermeS

Mitä uskovaisilta voi muka odottaa?

Joni Jarvenkyla

In article <k0qx6.540$d23....@uutiset.nic.fi>,

Pena Penanen <pen...@nicotiiniton.fi> wrote:
>Amerikkalainen saastuttava ja tehoton teollisuus on lahjuksilla siirretty
>alikehittyneisiin maihin, jossa ihmiset orjapalkalla valmistavat tuotteita,
>joista saatu hyöty yli 90% palautuu Amerikkaan.

Orjapalkalla -- suhteessa mihin? Suhteessa USA:han, varmasti.

Sen sijaan kun tarkastelet amerikkalaisten ja eurooppalaisten maksamia
palkkoja kehitysmaissa sijaitsevilal tehtaillaan, huomataan se tosiasia
etta tehtaatmaksavat paikallisissa olosuhteissa kilpailukykyista eli
hyvaa palkkaa.

Eivat ihmiset tee lenkkareita tehtaissa siksi etta heidat on siihen
pakotettu, he tekevat niita siksi koska siita maksetaan hyvin; heidan
mittapuullaan.

>Valmistusmaahan jää vain
>saasteet ja kemikaalien saastuttamat ihmiset vaivoineen, sekä muutama milli
>sotilasjohdon taskuun voitelurahoina.

Sotilashallitusten voitelu kuuluu lahinna raaka-ainekauppaan, eli
tilanteeseen jossa arvokas raaka-aine on saatava olosuhteista
huolimatta. Tyontekijoita vaativat alat sen sijaan sijoitetaan
mieluummin rauhallisiin siviilihallinnon maihin, jossa pelko
yhteiskunnallisista levottomuukissta tai kansallistamisesta on
suhteellisen pieni (Kiina, Indonesia, Vietnam, Filippiinit jne).

>On aika pistää amerikkalaisilta vyötä kireämmälle, poikotoimalla kaikkia
>amerikkalaisia tuotteita ja tuotemerkkejä, riippumatta siitä missä maassa ne
>on tuotettu.

JOs haluaisit todella "vastustaa" USA:n ylivaltaa, ainoa keino siihen on
tehda samat asiat kuin USA mutta entista paremmin.

Siita niin luomaan uutta Aku Ankkaa. Onhan naita haastajia
kaikenkarvaisia, jostain syysta McDonald's on edelleenkin suositumpi
kuin Mosh Burger tai Hardee's...

Arvostelu on helppoa, tekeminen ei. USA:n "ylivalta" on luotu kovalla
tyolla eika kateellisella purnauksella.

--
Singapore Straits Times: http://straitstimes.com.sg
Costa del Sol, Singaporelaista asumista: http://www.ped.com.sg/costahome.html

(Muita lehtia maailmalta: http://www.thepaperboy.com/)

anneli

kari kauppila wrote in message
<_eGx6.190$5o6....@read2.inet.fi>...

Suomalaisten ...

> ... vaurauteen ei kannata juuri tuijottaa.
>Kotitaloudet ovat eläneet yli varojensa jo pitkään.

... vaikka ainoa järkevä poliitikko,
Sauli Niinistö yrittää patistella jo lopultakin maksamaan
puna - VIHREÄN hallituksen aikana jaettavaksi otettuja
"on Lottovoitto syntyä Suomeen" -velkoja pois

anneli

Taavi Horila

"anneli" <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitteli artikkelissa <9a9e24$3c7$1
@news.kolumbus.fi>:

>Sauli Niinistö yrittää patistella jo lopultakin maksamaan
>puna - VIHREÄN hallituksen aikana jaettavaksi otettuja
>"on Lottovoitto syntyä Suomeen" -velkoja pois

Tarkistapas lähihistoriaasi, tyttö pieni.

Katsopas vaikka taulukkoa

http://www.vn.fi/vm/kansantalous/kansantalouden_nakymia_ja_haasteita/taulu.gif

ja mietipä mikä hallitus piti valtaa Suomessa 26.4.1991 - 13.4.1995. Vertaa
sitten arvoja taulukon riviltä "nettolainanotto" tuolta ajanjaksolta sekä sitä
seuranneilta ajanjaksoilta. Seuraavaksi voisit yrittää selventää itsellesi,
mitä tarkoittaa "puna - VIHREÄ".

TH

Erkki Näsi

Joni Jarvenkyla kirjoitti viestissä <9a8n1g$k7g$1...@walrus.megabaud.fi>...

> [...]
>
>Eivat ihmiset tee lenkkareita tehtaissa siksi etta heidat on siihen
>pakotettu, he tekevat niita siksi koska siita maksetaan hyvin; heidan

Tässä yksi mittapuu: Erään tossufirman tuotteita mainostava
koripallotähti Michael Jordan saa vuodessa palkkiota enemmän
kuin kaikki yhtiön lenkkareita tekevät halpatyöläiset yhteensä palkkaa.

>Arvostelu on helppoa, tekeminen ei. USA:n "ylivalta" on luotu kovalla

>työllä

Ja kovasta työstä maksetaan kovaa palkkaa. Vuonna 1999 parhaiten
ansaitseva amerikkalaisyhtiön johtaja sai palkkaa ja optioita yli
miljardin Suomen markan arvosta.

Erkki Näsi

anneli

"Erkki Näsi" <en...@nic.fi> kirjoitti viestissä

> [...]

> Ja kovasta työstä maksetaan kovaa palkkaa. Vuonna 1999 parhaiten

> ansaitseva amerikkalaisyhtiön johtaja sai palkkaa ja optioita yli

Jos tossuja ei valmisteta Suomessa, niin ei se ainakaan ole suomalaisilta
työläisiltä pois ... niin kuin on Nokian (ja vastaavien) johtajien optiot

... ja SE on PÄÄASIA ... eivätkä ne "neekeri"maiden kurjat olot ...

Joten: mitäpä tässä USA:n tossutehtaiden rahanjakoja miettimään ja
murehtimaan ... on sitä hiukka lähempänäkin riittävästi murehdittavaa.

anneli

Pekka Hartikka

> "Erkki Näsi" <en...@nic.fi> kirjoitti viestissä

Tosi on... Michael Jordanin naama myy enemmän tossuja kuin kaikkien
halpatyöläisten naamat yhteensä... Jordan on myös käyttänyt aikaansa
koripallon harjoitteluun enemmän kuin kaikki tehtaan työntekijät, samoin
on myös hyväntekeväisyyteen rahaa laittanut enemmän kuin nuo
tossunparsijat. Aivan turha on kenenkään sanoa että kyllä minäkin jos
noin paljon rahaa saisin, koripallon saa poimia aivan kuka tahansa ja
jos kyvyt ja lahjat riittää niin minun puolesta vaan vapaasti miljoonia
käärimään. Se on vaan se perisuomalainen/peri ihmismäinen kateus, helppo
se on paskaa jauhaa niistä jotka ovat rahansa omalla työllä ansainneet,
olisi aivan eri asia jos rahat olisi vaarin perinnöstä... Toisaalta onko
tuollaiset tienestit oikein naaman näyttelystä on eri asia, mutta
toisaalta taas ei kai kukaan mainoksiin Jordania palkkaisi jos se
tappioa teettäisi...

Pekka

Joni Jarvenkyla

In article <ae6y6.334$Tl.2...@read2.inet.fi>,
kari kauppila <kari.k...@pp2.inet.fi> wrote:
>Jos kapitalismin syövän runtelema firma näyttäisi kaikki
>heikosti palkatut työntekijänsä ja heidän elinolosuhteensa vaikkapa
>dokumentissa televisiossa,

Silloin ihmiset nakisivat, millaista on kehitysmaassa tyoskentelevan
ihmisen arki.

Nailla tossunompelijoilla asiat ovat sentaan hyvin; tyosta saa hyvaa
palkkaa ja tyota riittaa. Jos tossuja aletaan boikotoida, loppuvat tyot
ja ihmiset suistuvat entista pahempaan kurjuuteen.

Halpatyosta on olemassa ulos vain yksi reitti: kova tyonteko ja
koulutus. Kommunistisilla horhoideoilla tilannetta ei paranneta.

Joni Jarvenkyla

In article <i_7y6.346$Tl.2...@read2.inet.fi>,
kari kauppila <kari.k...@pp2.inet.fi> wrote:
>Koetattaisit nyt ryhdistäytyä ja
>erottaa toisistaan " kateellinen purnaus" ja vaatimukset paremmasta ja
>oikeudenmukaisemmasta maailmasta.

Parempi ja oikeudenmukaisempi maailma syntyy vain kehitysmaiden
sivistymisen myota. Kehittyneisyytta ei pysty kantamaan kaivoon, se on
itse juuresta lahtien opittava, kovalla tyonteolla puurrettava itsensa
lapi harmaan kiven.

Lansimaisten yhtioiden tehtaat ovat PELASTUS sadoille tuhansille
kehitysmaiden tyontekijoille.

Milla he elattaisivat itsensa, jos tehtaiden tuomaa tyota ei olisi?

Kuinka kauan kuvittelet paikallisen talousjarjestelman kestavan, jos
tehtaat alkaisivat maksaa lansimaisittain hyvaa palkkaa, joka olisi
taysin ristiriidassa kehitysmaassa vallitsevan palkkatason kanssa?

On toki hyva vaatia "parempaa ja oikeudenmukaisempaa maailmaa", mutta
jos reaaliset konstit pysahtyvat tuon vaatimuksen lausumiseen se ei
ole kovin paljon.

Kuuluuko "parempi ja oikeudenmukaisempi maailma" niille, jotka eivat ole
valmiita tekemaan mitaan sen eteen? Eli ovatko kehitysmaiden ihmiset
"ansainneet" kehittyneisyyden jollain hamarilla "humanitaarisilla
arvoilla", jos he eivat ole valmiita tekemaan mitaan reaalisesti sen
eteen?

Monilla keskiluokan kehitysmailla menee huonosti siksi, etta ihmiset
ovat tyhmia, ahneita, lyhytnakoisia ja ajattelemattomia. Ei todellakaan
jonkun kuvitellun "lansimaisen riiston" takia.

Taavi Horila

"anneli" <kyoto_p...@hotmail.com> kirjoitteli artikkelissa <9aafmh$nr3
$1...@news.kolumbus.fi>:

>se ainakaan ole suomalaisilta
>työläisiltä pois ... niin kuin on Nokian (ja vastaavien) johtajien optiot

Annelihan alkaa kommunistiksi! ;)

Kannattaisi vähän enemmän tutustua asiaan, niin selviäisi ettei optiot ole
työläisiltä vaan omistajilta pois.

TH

Markku Stenborg

"kari kauppila" <kari.k...@pp2.inet.fi> wrote in message

[snip]

> Oikeassa olet ! Jos kapitalismin syövän runtelema firma näyttäisi kaikki

> heikosti palkatut työntekijänsä ja heidän elinolosuhteensa vaikkapa

> dokumentissa televisiossa, voit olla varma että normaalit ja
> vastuuntuntoiset ihmiset lakkaisivat kokonaan ostamasta kyseisen tehtaan
> tuotteita. Ihmiskunnassa vähemmistönä olevat asennesairaat paskiaiset ovat

Tai sitten normaalit ja vastuuntuntoiset ihmiset miettivät, että auttaako
tossufirma auttaa maan X köyhiä paremmin palkkaamalla heidät töihin vai
jättämällä palkkaamatta.

[snip]

--
Markku Stenborg
znexxh....@xczt.sv

Pekka Taipale

"Erkki Näsi" <en...@nic.fi> wrote in message

> Tässä yksi mittapuu: Erään tossufirman tuotteita mainostava
> koripallotähti Michael Jordan saa vuodessa palkkiota enemmän
> kuin kaikki yhtiön lenkkareita tekevät halpatyöläiset yhteensä palkkaa.

Näin ne kärjistykset muuttuvat huhuiksi ja elävät omaa elämäänsä.
Alkuperäinen vertailu ei tosin puhunut kaikista yhtiön lenkkareista
tekevistä halpatyöläisistä, vaan tietystä osasta heitä Indonesiassa. Jordan
saa enemmän kuin 20 000 indonesialaista yhteensä, mutta työntekijöitä on jo
Indonesiassa reilusti yli 100 000.

Maksujen suhdetta voi perustellusti pitää epäreiluna. Miksi
koripallonpompottelija on niin tärkeä? Siksi, että hänen mainosarvonsa on
niin suuri. Siksi, että mainokset purevat niin hyvin ihmisiin. Minusta
asiasta on turha syyllistää muita kuin niitä kuluttajia, joihin mainokset
purevat.

--
Pekka Taipale -- p...@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/

Pekka Koivisto

In article <9abo77$ct4$1...@news.clinet.fi>,

Markku Stenborg <real.a...@bottom.msg> wrote:
>Tai sitten normaalit ja vastuuntuntoiset ihmiset miettivät, että auttaako
>tossufirma auttaa maan X köyhiä paremmin palkkaamalla heidät töihin vai
>jättämällä palkkaamatta.

Tai sitten normaalit ja vastiintuntoiset ihmiset pohtivat, että tossufirma
ei auta maan X köyhiä, vaan ajattelee itseään, sillä teollisuusmaassa Y
heidän täytyisi huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta, terveydestä
jne., heidän täytyisi noudattaa kansallisia ja kansainvälisiä sopimuksia
mm. työajasta, palkasta, sopimuksesta olla käyttämättä lapsityövoimaa jne.
Jos tossufirma huolehtisi näistä asioista
yhtä tunnollisesti kuin "kotimaassaan", olisivat kustannuksetkin
suurinpiirtein samat. Hinta saadan alemmaksi ja samaan aikaan kate
suuremmaksi (enemmän rahaa tossufirman kassaan) juuri
sillä, että näitä sääntöjä "ei tarvitse" maassa X noudattaa. Maan X
kansalaisella on juuri esittämäsi vaihtoehdot: työskennellä tossufirmalle
naurettavallia ehdoilla tai olla työskentelemättä. Osoittaa joko ymmärryksen
ja/tai tiedon puutetta taikka aivolohkojen halvaantumista nähdä tämä
laupeutena tossufirman taholta.

pk

--

Markku Stenborg

"Pekka Koivisto" <hip...@uta.fi> wrote in message

halvaantumista edes ajatella, että kyseessä olisi mitään laupeuteen
liittyvää. Pointti oli, että kun tossufirma edistää omistajiensa etua, se
tulee samalla edistäneeksi mm. maan X työntekijöiden etua.

Maan X lakien säätäminen lienee maan X asia ja maan X poliitikkojen ja
kansalaisten vastuulla. Jos he ovat katsoneet paremmaksi olla sotkematta
työmarkkinoitaan kaikilla skandinaavisilla kotkotuksilla, se lienee heidän
asiansa.

Ja suurella todennäköisyydellä länsimainen tossufirma toimii maassa X (sinun
ja minun etiikkaasi mukaan) paremmin kuin maan X omat firmat.

--
Markku Stenborg
znexxh....@xczt.sv

anneli

kari kauppila wrote in message ...
>Kun kukkarossa on matti ei voi kuin toivoa parempaa
>huomista.

No nythän sinä ihan hassuja puhut !

Ei voi muka muuta kuin TOIVOA ...?

ei EDES taantumuksellinen Kirkko yritä esittää mitään
NOIN tyhmää ratkaisuvaihtoehtoa, vaan ... : RUKOILE !

Mielestäni ratkaisu parempaan huomiseen on TYÖN TEKO.
... ja varsinkin JOS on työpaikka ... kaikilla OSAAJILLAKAAN
nääs EI sellaista OLE ... täälläkään päin köyhää maailmaa

Oletko ajatellut, että joidenkin kyvyt ja osaaminen eivät riitä
mihinkään muuhun kuin noiden urheilutossujen ompeluun ...

... tai että: jotkut ehkä todella HALUAVAT ommella tossuja ...?

anneli

Pekka Koivisto

In article <9abqar$dom$1...@news.clinet.fi>,

> [...]

>liittyvää. Pointti oli, että kun tossufirma edistää omistajiensa etua, se
>tulee samalla edistäneeksi mm. maan X työntekijöiden etua.

Kun jos luet mitä ylhäällä lukee, niin sehän ei edistä maan X työntekijöiden
etua vaan käyttää heidän ahdinkoaan hyväkseen.

> [...]
>työmarkkinoitaan kaikilla skandinaavisilla kotkotuksilla, se lienee heidän

Ei ole pelkästään - kansainväliset sopimukset sitovat niin maata x
kuin tossufirmaakin.

>Jos he ovat katsoneet paremmaksi olla sotkematta
>työmarkkinoitaan kaikilla skandinaavisilla kotkotuksilla, se lienee heidän
>asiansa.

1) Muun muassa sen tähden, että maa X on veloissaan, köyhä ja monesti
korruptoitunut ja epädemokraattinen ja sen johto antaa tossufirmalle
luvan tehdä mitä tossufirma haluaa, koska rahat tulevat heille,
ei valtaväestölle. Tämä on monisäikeinen ongelma, johon ei ole yhtä
syyllistä, eikä edes yhtä parannuskeinoa. Teollisuusmaat ovat siinä asemassa
että heidän on mahdollista puuttua asioihin ja/tai ainakin näyttää
esimerkkiä. Näin ei tapahtu. Toistamiseen mm. ihmisoikeusasiat jäävät
talouden jalkoihin. Ja niin jäävät myös ympäristösopimukset ja muuta
kansainväliset sopimukset. Jos taas ihmemaan Z taloudelliset edut ovat
vaarassa, seuraa vaikkapa sota.

2) Kyse ei ole pelkästään skandinaviasta, vaan kaikista teollisuusmaista.
Esim. Skandinavian ja USAn välillä ei ole mitään radikaalia eroa.
Jos ero olisi merkittävä ja USA olisi lähempänä kehitysmaita kuin teollisuus-
maita, tuotannosta olisi rajusti suurempi osa USAn sisällä. Eron täytyy
olla suuri, koska epävakaista oloista huolimatta aikanin lyhyellä
tähtäimellä on kannattavaa siirtää tuotanto maahan X. Niin tekevät tietysti
myös muuta teollisuusmaat.

>Ja suurella todennäköisyydellä länsimainen tossufirma toimii maassa X (sinun
>ja minun etiikkaasi mukaan) paremmin kuin maan X omat firmat.

Veikkaan että faktat eivät tue tätä. Väitteeni kannalta on kuitenkin aivan
saman tekevää onko tossufirman toiminta _hieman_ eettisesti kestävämpää kuin
jonkun paikallisen ketkudiktaattorin puljun. Tossufirman toiminnan pitäisi
olla reilusti eettisempää ja itse asiassa näyttää esimerkkiä maan X
toiminnalle. Tuo jeesustelu takaa sen, että tossufirman ei tarvitse pohtia
toimintaansa eikä sen seurauksia, sillä maa X:hän on aina itse vastuussa ja
syyllinen epäkohtiin.

Ei en väitä että länsimaat ovat vastuussa _kaikesta_. Tästä on
kinattu aiemmin laajemminkin, enkä jaksa jatkaa enempää.

Demokratian kehittyminen vei täällä vuosisatoja ja sen jälkeen esim.
työntekijöiden järjestäytyminen ja sopimusmallit kehittyivät pitkän aikaa.
Olet tässä sitä mieltä, että siihen asti kunnes maa x saa demokratian
toimimaan, sopimukset sovittua ja järjestelmät joilla niitä voidaan valvoa,
saa käyttää hyväkseen niin paljon kun ehtii. Kliffaa, sanoi Vesku.

pk
--

> [...]

> Kun jos luet mitä ylhäällä lukee, niin sehän ei edistä maan X
työntekijöiden
> etua vaan käyttää heidän ahdinkoaan hyväkseen.

A) Firma rakentaa tehtaan maahan X ja palkkaa 100 000 duunaria.
B) Firma ei rakenna tehdasta maahan X (ja em. 100 000 potentiaalista
duunaria hankkivat elantonsa kaatopaikalta, kerjäämällä, keräämällä
luonnosta kasviksia, kaskeamalla sademetsää pelloksi, jne).

Kumpi vaihtoehto, A vai B, edistää maan X asukkaiden asiaa paremmin?

> Ei ole pelkästään - kansainväliset sopimukset sitovat niin maata x
> kuin tossufirmaakin.

Jos maa on sitonut itsensä niihin sopimuksiin, niin kyllä. Mitä spesifiä
sopimusta mahdat tarkoittaa?

> [...]
> luvan tehdä mitä tossufirma haluaa, koska rahat tulevat heille,
> ei valtaväestölle. Tämä on monisäikeinen ongelma, johon ei ole yhtä

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että demokratia, kansalaisvapaudet,
perusoikeudet, aito markkinatalous jne. vallitsevat myös kehitysmaissa.
Mutta jos ne eivät vallitse, kumpi em. vaihtoehto, A vai B, paremmin edistää
ko. kehitysmaan asukkaiden etua?

[snip]

> [...]
teollisuus-
> maita, tuotannosta olisi rajusti suurempi osa USAn sisällä. Eron täytyy

Itse asiassa kehitysmaihin on siirretty niin vähän tuotantoa, että kasvua ja
kehitystä tutkivat ekonomistit pitävät asian tilaa paradoksina.

> olla suuri, koska epävakaista oloista huolimatta aikanin lyhyellä
> tähtäimellä on kannattavaa siirtää tuotanto maahan X. Niin tekevät
tietysti
> myös muuta teollisuusmaat.

Niin, eri alueilla on suhteellinen etu eri asioihin, ja kunkin alueen
kannattaa keskittyä niihin asiohin, joissa sillä on suhteellinen etu.
Työnjako ja erikoistuminen näet edistävät hyvinvointia.

> Veikkaan että faktat eivät tue tätä. Väitteeni kannalta on kuitenkin aivan

Ehkei, en ole asiaan niin perehtynyt, että faktat olivat laajalti
tiedossani. Mutta länsimaiset yritykset joutuvat sopeutumaan länsimaisten
kuluttajien oikkuihin ja vaatimuksiin, päinvastoin kuin vain maassa X tai
vain ei-länsimaissa X, Y ja Z toimivat yritykset. Veikkaan, että ExxonMobil,
TotalFinaElf, BP-Amoco jne toimivat kehitysmaassa X eettisemmin kuin
Vinku-Indian Öljy ja Nigergy.

> saman tekevää onko tossufirman toiminta _hieman_ eettisesti kestävämpää
kuin

Väitteeni kannalta on täysin yhdentekevää, onko tossufirman toiminta
eettisempää vai ei kuin jokin aktuaalinen tai hypoteettinen vertailukohta.

> jonkun paikallisen ketkudiktaattorin puljun. Tossufirman toiminnan pitäisi
> olla reilusti eettisempää ja itse asiassa näyttää esimerkkiä maan X

Niin kait pitäisi. Paljon muutakin pitäisi.

Mutta se, että maan X asukkaita tulee autettua vähän omaa etuaan ajaessaan,
ei siis riitä, vaan maan X asukkaita täytyy auttaa Tosi Paljon, taikka
sitten täytyy kokonaan lopettaa maan X asukkaiden auttaminen?

> [...]
> toimintaansa eikä sen seurauksia, sillä maa X:hän on aina itse vastuussa

Minusta tämän asian suhteen on suht irrelevanttia ketkä ovat syyllisiä ja
vastuussa mistäkin.

> [...]
valvoa,
> saa käyttää hyväkseen niin paljon kun ehtii. Kliffaa, sanoi Vesku.

Siis kunnes maassa X on sellaiset systeemit, jotka me haluamme heille
tuputtaa, emme käy kauppaa heidän kanssaan, vaan tuomitsemme heidät pysymään
köyhyydessä, kunnes he taipuvat meidän tahtoomme?

Mika Virkkula

"anneli" <kyoto_p...@hotmail.com> wrote in message

Joo tosin Saulikin on federalisti, joka on valmis uhraamaan
kaiken rahan takia.

Joni Jarvenkyla

In article <KTqy6.314$eF1....@read2.inet.fi>,
kari kauppila <kari.k...@pp2.inet.fi> wrote:

>Tiedät varmaan hyvin miten rahat ja vauraus on kehitysmaista imetty,

Juu, tassa ovat kunnostautuneet kaikkialla kehitysmaalaiset ihan itse.

Katsotaan sitten kolonisoituja tai ei-kolonisoituja kehitysmaita, laulu
on aina sama: ahneet, valinpitamattomat ja korruptoituneet virkamiehet
pistamassa rahoja omiin taskuihinsa ajamassa omia etujaan, ja koko muu
kansa samanalaisella moraalilla perassa.

Koyhyydesta eiole olemassa ulos vippaskonstia, sielta on koko
kansakunnan punnerrettava itsensa ulos; opittava noyryytta, kuria ja
tyoteliaisyytta. Naita arvoja hyvin harva kehitysmaa toteuttaa.

Joni Jarvenkyla

In article <9abt17$7u6$1...@baker.cc.tut.fi>,

>Veikkaan että faktat eivät tue tätä.

Tukevat.

TOssufirmoille ja muille lansifirmoille riittaa kehitysmaissa
tyontekijoita,ksoka ne tarjoavat parempaa palkkaa ja paremmat tyolot
kuin paikalliset firmat. Ts tossufirmassa tyoskenteleminen on statusta
ja edistysta, hyva, rahakas duuni.

Taman voit loytaa niin Kiinasta, Indonesiasta kuin muistakin
teollistuvista kehitysmaista.

Pahimmissa kehitysmaissahan mitaan tossufirmoja ei edes ole; koska olet
viimeksi nahnyt lenkkarit jotka ovat "made in Ghana"?

Tossujen valmistamisessa ei ole mitaan liittoa saatanan kanssa eika
"diktaattorin voitelua", ne ovat toimivia yrityksia siina kuin missa
tahansa muukin. Lansimaiset yritykset valmistavat ulkomailla KAIKKEA,
niin maiden omiin tarpeisiin kuin vientiinkin.

Jos et usko, niin kay joskus supermarketissa teollistuneessa
kehitysmaassa. Sielta loydat kaikki lansimaisen teollistuneen
hyvinvoinnin peruspilarit; Oreo cookies made in Indonesia, Nike running
shoes made in China etc.

Paikallisissa tehtaissa tyoskentelevat paikalliset ihmiset paikallisten
tyoturvamaaraysten mukaisesti paikallisella p0alkkatasolla. Ja usein
korkeamminkin; lansimaiset firmat antavat ihmisten hyvinvoinnille,
koulutukselle ja tyotyytyvaisyydelle paljonkorkeamman arvon kuin
paikalliset yritykset.

Juuri tama operatiivinen erinomaisuus on syyna siihen, miksi lansimaiset
firmat ovat saaneet jalansijan lahes kaikissa maissa ympari maapallon.
Kyseessa ei olemikaan "likainen riistopeli" vaan tehokkuus ja paremmuus.

Joni Jarvenkyla

In article <Isry6.317$eF1....@read2.inet.fi>,
kari kauppila <kari.k...@pp2.inet.fi> wrote:

>Vai niin. No miksi suuri PELASTAJA ei suostu maksamaan sellaista korvausta
>työntekijöilleen, että vanhemmat voisivat lähettää lapsensa kouluun ? Nythän

Lansimaiset yritykset maksavat operaatioissaan erittian kilpailukykyista
palkkaa; esim tossunompelijoille Indonesiassa. Se mita rahallaan tekee
on jokaisen oma asia; jos on hankkinut 9 lasta, mies juopottelee rahat
ja lapsetkin pelaavat mieluummin videopeleja kuin kayvat koulussa, ei
ole tossufirman vika. Talaisia salittavia tarinoita ihmistenomasta
idiotismista loytyy kylla ihan jo Suomesta, ei tarvitse Indonesiasta
asti esimerkkeja hakea.

>Kyllä tehtaat voisivat sijaita siellä edelleen. Palkka- ja muut erot eivät
>vain olisi niin suuria kuin nykyisin teollisuusmaihin verrattuna.

Ja kuinka ajattelit tehda taman sotkematta paikallistaloutta kokonaan?
Ymmarratko etta tama on luonnollisen kehityksen tulos, ei sita tarvitse
alkaa kommunistisin punasilmin alkaa jarjestella. Ihmiset tekevat tyota,
vaurastuvat, kouluttuvat, kehittyvat, palkkataso nousee ja yhteiskunta
modernisoituu.

Tata prosessia ei voi kiihdyttaa, eika tuoda paikan paalle yks kaks.
Jossinulla on tasta paha olo, niin tee oma osasi ja mene paikan paalle
opettamaan ihmisille jarkevaa henkilokohtaista rahataloutta, hygieniaa
ja tyoylpeytta. Tarkeita ja ajankohtaisia arvoja teollistuvissa
kehitysmaissa.

>Sinun tietämättömyytesi on megaluokkaa. Kaikkialla kehitysmaissa tapellaan
>paremman huomispäivän puolesta. Se on sisäänrakennettu ihmisessä. Vaikeata
>se on silloin jos jatkuvasti vedetään jalat alta.

Lenkkitossufirmat vetavat jalat alta omilta tyontekijoiltaan? Taidat
kylla joutua etsimaan syyllisia paikallispolitiikasta. Todelliset
kusettajat ja rahankahmijat loytyvat ihan kehitysmaalaisten omasta
joukosta, eivat todellakaan lansimaisten firmojen hallituksista.

>Kyllä sinun oikeasti pitäisi hillitä Cokiksen litkiminen ja amerikkalaisen
>roskaruuan syöminen. Se vaikuttaa kielteisesti ihmisen ymmärrykseen ja
>aivan erityisesti kykyyn nähdä asiat objektiivisesti ja totuudellisesti .
>Siitä sinä olet elävä esimerkki.

JUu kuule olen syonyt paljon kehitysmaaruokaa jossa on proteiinia hieman
heikonlaisesti joten on ehka paasssyt hieman valkuaisainevajausta
syntymaan. Sen lisaksi olen nahnyt tata kehitysmaiden arkipaivaa omin
silmin ihan yllin kyllin, lukenut paikallisista lehdista miten
siellapain asioihin suhtaudutaan ("urheiluvaatteiden valmistaminenon
hyva tyo") ja kayttanyt naita kehitysmaissa valmistettuja tuotteita.

Tasta kaikesta olen elava esimerkki. Jos tama tekee minut immuuniksi
hamarille ja todellisuudesta irtautuneille kommunisti-ideologioille,
olkoon niin! Kehitysmaassa kun hyva tyo merkitsee paljon enemman kuin
joutilaiden lansimaisten ihrakasojen himmeat puheet tasa-arvosta ja
veljeydesta; jos ei mene tanaan toihin niin ei ole rahaa syoda.

Joten on syyta menna toihin, kun tuttavissa on monia jotka eivat mene,
vaan elavat kerjuulla. TB:n tai lepran runtelemalla ruumiilla kun ei
tossuja ommella.

Ja jostain syysta, "oikeudenmukaisuutta" ja "tasa-arvoa" blablabla
vaativilla hoyrypailla EI KOSKAAN ole tarjota mitaan reaalista ratkaisua
ongelmiin...pelkkaa valitusta.

Erkki Näsi

kari kauppila kirjoitti viestissä ...

> [...]
>roskaruuan syöminen. Se vaikuttaa kielteisesti ihmisen ymmärrykseen ja
>aivan erityisesti kykyyn nähdä asiat objektiivisesti ja totuudellisesti .

Taannoin oli lehdessä pikku-uutinen amerikkalaiskahjosta, joka
oli joutunut oikeuteen ammuskeltuaan julkisella paikalla.
Puolustusasianajaja esitti, että mies oli ampumahetkellä syyntakeettomassa
tilassa, koska hänen verensokerinsa oli noussut liiallisen roskaruoan
ahmimisen takia. Valitettavasti uutisessa ei kerrottu, vaatiko asianajaja
roskaruoan valmistajilta ja myyjiltä korvauksia asiakkaansa kärsimyksistä.

Erkki Näsi

anneli

"Joni Jarvenkyla" <j...@walrus.megabaud.fi>
kirjoitti viestissä news:9ae070$oar$1...@walrus.megabaud.fi...

> Ja jostain syysta, "oikeudenmukaisuutta" ja "tasa-arvoa" blablabla
> vaativilla hoyrypailla EI KOSKAAN ole tarjota mitaan reaalista ratkaisua
> ongelmiin...pelkkaa valitusta.

JONI ... sinun kirjoituksesi ovat ... tosi HYVIÄ !

Ja täällä nyysseissä näyttää aina runsaasti riittävän tätä
mistään mitään tietämätöntä maailmanparantaja-hörhöporukkaa ...

Kävisivät edes joskus, oman kirkonkylän K-kauppaa kauempana,
tutustumassa siihen ns "suureen maailmaan", niin nämä
täysin idioottimaiset nyyssi-urputukset hieman harvenisivat ...

anneli

Jani Miettinen

http://www.winternet.com/~mikelr/flame38.html

--
Jäätelönsynti juhannuksena on kriminalisoitava heti!

anneli

"Paavo Väisänen" <paavo.v...@pp1.inet.fi>
kirjoitti viestissä news:GUJy6.260$AX2....@read2.inet.fi...

> Yhä useammin toistuu varoitus: "Matkustaessanne USA:ssa
> varautukaa, pankkipalvelut eivät ole suomen tasolla, käteistä mukaan"

Oletko muuten huomannut että pikkuinen Suomi
kulkee täsmälleen saman kehityksen kautta kuin suuri USA,
mutta vain noin 30 vuotta myöhemmin.

Joten:
kohta ei Suomessakaan ole pankkipalvelut enää Suomen tasolla.
Seuraapa tätä tilannetta eteenpäin vaikka vain parin -kolmen
seuraavan vuoden ajan.

> "Juppikoulun oppilaat "pelasivat" haltioituneina kännyköillä
> suomessa, jenkeissä ne ovat vain puhelua varten"

Tuota kommenttia minä en ymmärrä ... enkä pidä sitä edes vitsinä.
Mielestäni puhelin todella on vain puheluita varten.

Jos matopeli on jotain suurta, ihmeelllistä ja toivottavaa ... täällä
niin se ei ONNEKSI tule olemaan sitä KOSKAAN siellä ...
suuressa USA:ssa.

Pelaamisen, LOTTOamisen ja puuhastelun suomalaiset kyllä osaavat
... ja paljon paremmin kuin rahan teon, ja tavallisten TYÖTÄ tekevien
kansalaistensa yleisen hyvinvoinnin lisäämisen. VeroRahaa jaetaan
nykyisin jopa maahan laittomasti tulleille ... NEEKEREILLE ...

muualla (esim. USA) sellaiset veijarit väärine passeineen
käännytetään pikaisesti jo rajalta takaisin ... neekerimaahan
ja joku onneton, kieltä osaamaton jopa SUOMEEN ...

poliittinen eliitti sen sijaan osaa ... hoitaa ainakin omat asiansa
kuntoon ... täälläkin ... kuten monissa muissakin Vihreiden
Kommari-ministereiden johtamissa valtioissa

anneli

anneli

"Joni Jarvenkyla" <j...@walrus.megabaud.fi>
kirjoitti viestissä news:9adv8u$o7l$1...@walrus.megabaud.fi...

Ja TAAS ... täyttä asiaa ... joka ikinen sana ...

... että sinä JONI yhä jaksat, ... opettaa näitä kommari-"nuijapäitä" ...

anneli

anneli

kari kauppila wrote in message ...

>Taitaa olla NE tulossa.
>No jospa JONI-kulta hieman hieroisi pikku masuasi, että helpottaisi.

Kirjoituksesi on erinomainen esimerkki
Suomalaisesta Rappiokultturista ...

... ettei edes kahta (2) keskusteluvuoroa kyetä käymään,
ilman ettei se "PUNAINEN lanka" pääsisi jo pahasti hukkumaan

Mutta tuollaisiahan nuo yläpäästään yksinkertaiset
KOMMARIT nyt vain ovat ...

... selvästi sitä ... ALEMPAA kastia ...

keskusteluälykkyytesi ja Asiassa pysymisesi osoittaa että ...
... taidat kuulua ihan KOMMAREIDEN -puolueneuvostoon ...?

anneli

Mikko Sillanpää

In article <jBNy6.316$AX2....@read2.inet.fi>, kari kauppila wrote:

>anneli kirjoitti viestissä <9afqh2$j8i$1...@news.kolumbus.fi>...

>Miksi jotkut ovat toivottoman ihastuneita amerikkalaiseen rappioon ?
>
>Vastaus : Siksi että hoitotäti soitti aikanaan liian usein biisin joka meni
>jotenkin näin " rappiolla on hyvä olla , ei rasitu bolla ...jne.."

Tuo biisi on ironiaa.

--
Mikko Sillanpää

Mikko Sillanpää

In article <9aduon$o5t$1...@walrus.megabaud.fi>, Joni Jarvenkyla wrote:

> [...]
>kansakunnan punnerrettava itsensa ulos; opittava noyryytta, kuria ja
>tyoteliaisyytta. Naita arvoja hyvin harva kehitysmaa toteuttaa.

Minun mielestäni lasten ei kuulu oppia nöyryyttä ja kuria ja työteliäisyyttä
lenkkareita tekemällä. Oppiminen tulisi tapahtua koulussa, jonka jälkeen vasta
siirrytään työelämään. Tätä koulutusta tulisi kehitysmaiden pystyä tukemaan.
Lyhytnäköisesti kuitenkin annetaan Yhdysvaltain perustaa tehtaita köyhiin
maihin.
Jospa kehitysmaat saisivat vaikka itse pitää raaka-ainevaransa, olisi se
pidemmällä tähtäyksellä paljon järkevämpi vaihtoehto. Tähän ei ilmeisesti ole
halukkuutta taikka mahdollisuuksia suuryritysten painostaessa rahalla ja
aseilla.

In article <9abcqu$6pq$1...@walrus.megabaud.fi>, Joni Jarvenkyla wrote:

> [...]
>lapi harmaan kiven.
>
>Lansimaisten yhtioiden tehtaat ovat PELASTUS sadoille tuhansille

On juu. PELASTUS nimenomaan on sitä, että saa ahertaa 15 tuntia,
eikä sekään välttämättä riitä kunnon toimeentuloon.

>Milla he elattaisivat itsensa, jos tehtaiden tuomaa tyota ei olisi?

Maanviljelyllä? Omien raaka-aineidensa myymisellä? Jalosteiden
myymisellä?

>Kuinka kauan kuvittelet paikallisen talousjarjestelman kestavan, jos
>tehtaat alkaisivat maksaa lansimaisittain hyvaa palkkaa, joka olisi
>taysin ristiriidassa kehitysmaassa vallitsevan palkkatason kanssa?

Voisivat pysyä poissa kokonaan.

> [...]
>"ansainneet" kehittyneisyyden jollain hamarilla "humanitaarisilla
>arvoilla", jos he eivat ole valmiita tekemaan mitaan reaalisesti sen

Miten kuvittelet, että tehtaassa orjuutettu kansa, joka on totutettu
siihen, että näin on hyvä, vaikka meneekin paskasti, pystyy itse
tekemään mitään, kun ei ole aikaa muuhun kuin hengissäpysymiseen?

>Monilla keskiluokan kehitysmailla menee huonosti siksi, etta ihmiset
>ovat tyhmia, ahneita, lyhytnakoisia ja ajattelemattomia. Ei todellakaan
>jonkun kuvitellun "lansimaisen riiston" takia.

Ahaa.

>--
> [...]

Riku Laaksonen

> [...]
> amerikkalaisia tuotteita ja tuotemerkkejä, riippumatta siitä missä maassa

Ei. USA on maailman paras maa.

0 uutta viestiä