Turun työvoimatoimiston virkailijan suusta: Me laitamme kaikki pitkäaikaistyöttömät Nokialle töihin

Ninni

Järkytys oli melkoinen kun työkkärissä käydessä virkailija tokaisi
mitään kysymättä päätettä katsottuaan; "Sinä menetkin sitten Nokialle
töihin Saloon".

Kyseessä Turun työvoimatoimiston Henkilöstövuokrauksen kautta Nokialle
tehtävä puhelinkokoonpanijan 4-5 vuorotyö. Ei siinä auttanut kertoa että
minulla on 3, 4 ja 7 -vuotiaat lapset kotona, ja olen yksinhuoltajaäiti.
Se ei kuulemma ole mikään este, eikä asiassa ole mitään keskustelemista.

Virkailija sanoi että kaikki pitkäaikaistyöttömät Turun
työvoimatoimistossa ohjataan töihin Nokialle Saloon työvoimatoimiston
Henkilöstövuokrauksen kautta.

Voiko työvoimatoimisto todellakin lähettää minut töihin toiselle
paikkakunnalle? Käsitääkseni Saloon Nokialle on matkaa noin 50
kilometriä, ja bussilla sinne meno vie yhteen suuntaan aikaa varmasti
vähintään tunnin, kun mukaan otetaan ensin bussimatka asumislähiöstäni
bussiasemalle, josta Saloon menevä auto lähtee. Päivässä menee siis noin
kaksi tuntia pelkkiin työmatkoihin.

Mihin laitan lapseni hoitoon kun 4-5 vuorotyö ilmeisesti tarkoittaa sitä
että työaika vaihtelee ja välillä joudun todennäköisesti ilta- tai
yötöihin? Kulkeeko Salosta Turkuun Nokian työntekijöiden busseja yöllä,
vai joudunko kenties odottamaan bussia aamuun asti, vaikka työ loppuisi
aamuyöstä? Lapsiakaan ei voi varmasti mahdollisesta hoitopaikasta hakea
aamuyöstä tai aikaisin aamusta, joten koska haen heidät ja montako
tuntia meillä on yhteistä aikaa päivässä?

Mielestäni työkkäri saisi hieman katsoa elämäntilanteita ennen kuin se
päättää täysin yksipuolisesti ihmisen puolesta asiat.

Entä miksi Nokian puhelinkokoonpanijan työnantaja on Turun
työvoimatoimiston Henkilöstövuokraus, eikä itse Nokia? Palkaksi oli
laitettu TES, mutta merkitseekö henkilöstövuokrausfirma työnantajana
sitä että työntekijän loma ym. korvaukset jäävät saamatta, kuten se
yleensä tuntuu merkitsevän?

On todella outoa että työvoimatoimisto itse toimii
henkilöstövuokrausfirmana, varsinkin kun se voi pakottaa työttömät
töihin, tai työttömyyskorvaus katkeaa. Ulkopuolinen työnantaja kun
ymmärtää jos työnhakijan on erittäin hankala sovittaa elämäntilanteensa
töihin, eikä ota tälläistä epävarmaa työntekijää. Työkkärin oma
Henkilöstövälitys taas voi ottaa jokaisen työttömän roikkumaan
listoillensa ja karenssia niille jotka eivät voi täyttää sen
mielivaltaisia työehtoja.

Kun koitin sanoa että otan vaikka mitä siivoustöitä vastaan, virkailija
sanoi ettei siivoojaksikaan pääse ilman koulutusta. Miten siis Nokian
puhelinkokoonpanijaksi pääsee tai joutuu jokainen pitkäaikaistyötön
ilman mitään koulutusta tai ammattitaitoa? Tuskinpa Nokialla on paljon
enemmän aikaa kouluttaa työntekijöitä kuin siivousfirmoillakaan? Voiko
kuka tahansa kylmiltään ja ilman minkäänlaista kokemusta lähteä
kokoamaan kännyköitä Nokialle Saloon? Ei tuosta varmasti paljon
palkkaakaan voi sitten odottaa jos kyseessä on työ johon ei tarvita edes
perussiivoojan vertaa koulutusta tai ammattitaitoa.

Kuinkahan kauan puhelinvalmistus pysyy Suomessa jos työhönpääsyssä ei
ole mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia? Kyllähän ne kiinalaisetkin
varmasti tälläisen työn sitten osaa yhtä hyvin ja yhtä pienellä
perehdyttämisellä.

Message has been deleted

Yussi

-- Ninni -- kirjoitti näin:

> [...]
>
> Virkailija sanoi että kaikki pitkäaikaistyöttömät Turun
> työvoimatoimistossa ohjataan töihin Nokialle Saloon työvoimatoimiston

"Työvoimatoimiston Henkilöstövuokraus" Nokian alihankkijana? Kaiken
kaikkiaan alkaa saamaan aika oksettavia piirteitä tämä suomalainen
todellisuus. Von Wright taisi olla oikeassa kun hän vertasi
"yksityistämistä" ja "ulkoistamista" paluuna keskiajan feodaalisiin
suhteisiin.

KA

"Ninni" <nin...@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> minulla on 3, 4 ja 7 -vuotiaat lapset kotona, ja olen yksinhuoltajaäiti.
> Se ei kuulemma ole mikään este, eikä asiassa ole mitään keskustelemista.

zip

> [...]
> vähintään tunnin, kun mukaan otetaan ensin bussimatka asumislähiöstäni
> bussiasemalle, josta Saloon menevä auto lähtee. Päivässä menee siis noin

Tarpeeksi pitkän työttymyyden jälkeen on velvoitettu ottamaan töitä vastaan
muualtakin kuin omalta paikkakunnalta. Edellyttäen kohtuullisia työmatkoja,
matkan järjestymisen suhteen ja keston suhteen.
Tunnin + tunnin työmatkaa ei pidetä kohtuuttomana. Pääkaupunkiseudullakin
voi mennä 2,5 - 3,5 tuntia päivässä työmatkoihin.

> [...]
> aamuyöstä tai aikaisin aamusta, joten koska haen heidät ja montako
> tuntia meillä on yhteistä aikaa päivässä?

Työnantaja (tässä tapauksessa se vuokrafirma) on velvollinen järjestämään
työntekijän (järkevään) elämäntilanteeseen sopivat työajat.
Eli työaika ei voi loppua keskellä yötä ellei ole kulkuyhteyksiä ja myös
lasten hoito on otettava huomioon työvuorejen järjestämisessä.
Tässä tapauksessa on työnantaja myös tarkemmin velvollinen järjestämään
sopivat työajat, koska se on itse (viranomaisena) määrännyt k.o. yritykseen
töihin. Uhkauksena että muuten katkeaa päiväraha. Jos kuulut liittoon niin
kannattaisi kysellä sieltä neuvoa, ettei ainakaan kusta silmään
palkkaasioissa.

> [...]
> laitettu TES, mutta merkitseekö henkilöstövuokrausfirma työnantajana
> sitä että työntekijän loma ym. korvaukset jäävät saamatta, kuten se

Työnantajana on henkilöstövuokrausfirma, joka on lain mukaisesti velvoitettu
maksamaan työntekijöilleen lomakorvaukset yms.
Jos sinulle EI tarjota vakituista työpaikkaa, vaan pelkästään keikkoja
silloin tällöin, niin se on / voi olla peruste kieltäytyä töistä. Ainakin
jos eivät voi järjestää samaan aikaan lastenhoitoa. Usein nuo keikat tulee
yllättäen, samana päivänäkin kutsu.

> [...]
> palkkaakaan voi sitten odottaa jos kyseessä on työ johon ei tarvita edes
> perussiivoojan vertaa koulutusta tai ammattitaitoa.

Ehkä kannattaisi soittaa / käydä / muuten ottaa yhteyttä siihen itse
henkilöstövuokrausfirmaan ja tiedustella sieltä noita asioita.
Siellä on eri henkilöt hoitamassa firman asioita kuin työvoimatoimistossa,
jo lainkin vuoksi.
Saattaa olla että olet sattunut paikalle huonolla hetkellä kun virkailijaa
on ottanut päähän se ettei puolisoa edellisiltana kiinnostanut aviolliset
kanssakäymiset. Sitten kaadetaan kaikki paska jonkun muun niskaan.
Jos tuo työtarjous on totta, niin sen voi kertoa myös asiallisesti ja
selvittää mitä se tarkoittaa.

> [...]
> ole mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia? Kyllähän ne kiinalaisetkin
> varmasti tälläisen työn sitten osaa yhtä hyvin ja yhtä pienellä

Siihen varmaan onkin koulutus ensin, josta ei välttämättä saa palkkaa, mutta
päivärahaa luultavasti. Kestää sitte jotain n kuukautta. 1 - 12 riippuen
mitä siellä oikeasti sitten tehdään (siinä työssä).

Siivoojankin hommia kannattaisi kysellä näistä siivousfirmoista tai isoista
kaupoista (ruoka ym) tai sitten kauppakeskusten hallinnosta. Siellä on
varmasti jossain aina siivoojan tarve. Tai sitten sairaaloissa /
terveyskeskuksissa / vanhainkodeissa. Näissä viimeksimainituissa se palkka
ei ole päätähuimaava, mutta saa sillä ainakin vettä ja leipää.

Ninni

Raimo Saarela kirjoitti:

> Kaupunki hommaa hoitopaikat heille.

> Asiaa!

> Tietysti voi! Turusta käy PAAAALJON väkeä Salon Nokialla.

> Ei ne työt aamuyöllä pääty, vaan klo 22.00, ja bussi lähtee klo 22.05,
> joten hopihopi, ettei myöhästy.

Voisiko joku kirjoittaa tänne mitkä ne Nokian 4-5-vuorotyön työajat
ovat, ja koska bussi Turkuun lähtee työvuorojen jälkeen ja taas Nokialle
päin eri työvuoroihin? Kuinka pitkään noin 50 kilometrin matka Nokialle
Saloon kestää ja mitä se maksaa? Entä miten olette järjestäneet
lastenhoidon 4-5-vuorotyössä? Mikähän on TESin mukainen palkka, ja onko
totta että Turun työvoimatoimiston Henkilöstövuokraus pystyy toimimaan
niin ettei loma ym. rahoja tarvitse maksaa?
Olen ollut siinä luulossa että työttömän työnhakijan ei tarvitse mennä
sentään 50 kilometrin päähän työhön, mutta homma taitaa olla sama kuin
vähän aikaa sitten tulleessa dokumentissa New Yorkin työttömistä, jotka
kuskattiin tunnin matkan päähän pakkotöihin leipänsä tienaamaan.

Kyse ei ole siitä ettenkö ottaisi töitä vastaan, mutta joku raja sentään
sille kuinka paljon työmatkoihin kuluu aikaa. Vähintään 1/2 tuntia Turun
keskustaan lähiöstä, jos bussi Nokialle lähtee sopivasti ja sitten vielä
50 kilometrin matka Saloon.
Olen ollut kotiäitinä kolmelle lapselle, joten työkokemusta ei ole
kummemmin kertynyt, ja sekin mikä on, on vanhentunut. Siivoustöihinkään
ei pääse ilman kokemusta, vaikka paikkoja kerrotaan jatkuvasti olevan
auki. Jopa pelkkä toimistossa tapahtuva pölyjen pyyhkiminen ja roskiksen
tyhjentäminen vaatii 1-5 vuoden kokemuksen noissa työvoimatoimiston
vapaissa työpaikoissa. Vaikka takuulla kuka tahansa osaa tälläiset
perusasiat kun on asuntonsa ja lapsensa pitänyt kunnossa vuosikausia.
Otan vastaan lähes minkä tahansa työn Turun alueella, kun sellaisen vain
saisi.

Ninni

KA kirjoitti:

> "Ninni" <nin...@yahoo.com> wrote in message

> Jos tuo työtarjous on totta, niin sen voi kertoa myös asiallisesti ja
> selvittää mitä se tarkoittaa.

Totta se on. Kun sanoin 4-5-vuorotyön olevan hankalaa lasten takia ja
kysyin tilalle siivouspaikkoja tai muuta, virkailija sanoi minulle
suoraan näillä sanoin; "Muihin paikkoihin ei pääse ja kaikki
pitkäaikaistyöttömät Turun työvoimatoimistossa saavat työhönosoituksen

töihin Nokialle Saloon työvoimatoimiston Henkilöstövuokrauksen kautta".

Eniten minua harmitti etten ehtinyt edes omia suunnitelmia kertoa
sanallakaan, kun virkailija sanoi suoraan kuin vähä-älyiselle lapselle;
"Sinä menetkin sitten Nokialle töihin Saloon". Työvoimatoimistojen
virkailijoiden pätevyyskin kun on erittäin kyseenalainen tälläiseen
ihmisten ja perheiden elämällä leikkimiseen. Olen kuullut että
virkailijoina on kirvesmiehestä asti pikakoulutettua väkeä töissä tai
työllistettynä.

Kotiäidin työtä ei arvosteta centin vertaa, vaikka olen koittanut kolme
ihmistä kasvattaa, ja mielestäni hyvin kasvattanutkin.

Ari Laitinen

"Ninni" <nin...@yahoo.com> kirjoitti
viestissä:Y2_Sf.318$at6...@read3.inet.fi...

> [...]
> sille kuinka paljon työmatkoihin kuluu aikaa. Vähintään 1/2 tuntia Turun
> keskustaan lähiöstä, jos bussi Nokialle lähtee sopivasti ja sitten vielä

Jotkut käyvät töissä Tampereelta Helsingissä päivittäin. Ratkaisujahan on
sinulla toki useita mutta aina ne ovat jonkinlaisia kompromisseja. Voithan
sinä jatkaa paremman työpaikan etsintää vaikka oletkin töissä kauempana.
Työvoimatoimisto tarjoaa työtä sen murheena ei ole kotiolojen järjestäminen
sopiviksi.

Ari Laitinen

"Yussi" <bene....@bene.vixit> kirjoitti
viestissä:dvhpfn$2ie$1...@nyytiset.pp.htv.fi...

> "Työvoimatoimiston Henkilöstövuokraus" Nokian alihankkijana? Kaiken

Tuo voi olla melko ymmärrettävä kuvio. Vuokratyövoima on paljon
dynaamisempaa kuin perinteinen. Vaikka hinta voi ollakin suurempi niin
riskit ovat pienemmät. Mitä oksettavaa tässä on? Yritykset joutuvat
toimimaan lakien puitteissa eikä tässä varmastikaan lakia rikota.

Ari Laitinen

"Ninni" <nin...@yahoo.com> kirjoitti
viestissä:Nh_Sf.331$at6...@read3.inet.fi...

> Kotiäidin työtä ei arvosteta centin vertaa, vaikka olen koittanut kolme
> ihmistä kasvattaa, ja mielestäni hyvin kasvattanutkin.

Kyllä sitä arvostetaan mutta kotiäidin työnkuvaan ei kuulu työvoimatoimiston
asiakkuus. Kotiäidin yleinen arvostus tosin kärsii siitä, että kotiäidin
eläkepotti ei kasva kun ei ole niitä eläkemaksujakaan. Tämä asia voisi kyllä
tarvita remonttia.

Nikolas Mäki

Yussi wrote:

> [...]
> todellisuus. Von Wright taisi olla oikeassa kun hän vertasi
> "yksityistämistä" ja "ulkoistamista" paluuna keskiajan feodaalisiin

Otahan iisisti...kun minä vaadin taannoin nyysseissä
henkilöstovuokraamisen kieltämistä, sain niskaani suunnattoman
vihanryöpyn liberalisin kannattajien suunnalta.

--
"Minä juon kahvia nyt" - Harri Holkeri

jamo

Menet maanantaina työvoimatoimistoon ja ilmoitat että kieltäydyt
tarjotusta työstä.
Tuskin sun tulot on kolmen lapsen kanssa ylittänyt
perustoimeentulorajaa joten saman rahan saat fattasta.

Nikolas Mäki

Ninni wrote:

> [...]
>
> Kotiäidin työtä ei arvosteta centin vertaa, vaikka olen koittanut kolme
> ihmistä kasvattaa, ja mielestäni hyvin kasvattanutkin.

Yksinkertaiseen ongelmaan yksinkertainen vastaus: lasten heitteille
jättö on rikos, eikä työvoimatoimiston virkailija voi sille tosiasialle
mitään vaikka hän kuinka tylyttäisi.

Muistutus ristiinpostauksesta ja follareista.

Esa Laitinen

Ninni wrote:
> [...]
> vapaissa työpaikoissa. Vaikka takuulla kuka tahansa osaa tälläiset
> perusasiat kun on asuntonsa ja lapsensa pitänyt kunnossa vuosikausia.

Oletko kokeillut hakea suoraan firmoista? Kotisiivousyrittäjillä luulisi
töitä löytyvän myös kouluttamattomille.

--
The suespammers.org mail server is located in California; do not send
unsolicited bulk e-mail or unsolicited commercial e-mail to my

Message has been deleted

Miika Oja

Sat, 18 Mar 2006 18:29:03 +0000, Ninni kirjoitti:

> Järkytys oli melkoinen kun työkkärissä käydessä virkailija tokaisi
> mitään kysymättä päätettä katsottuaan; "Sinä menetkin sitten
> Nokialle töihin Saloon".

Riittää kun sanot virkailijalle että muutama vuosi sitten istumasi
useamman vuoden linnatuomio saattaa olla Nokialle esteenä.

Sen jälkeen asiaan ei palata.

mobutu seko seko

"Miika Oja" <miika+...@ojan.net> wrote in message

> Riittää kun sanot virkailijalle että muutama vuosi sitten istumasi
> useamman vuoden linnatuomio saattaa olla Nokialle esteenä.
>
> Sen jälkeen asiaan ei palata.

Kyllä kannatti lukea tämäkin ketju.
Pyydän täten anteeksi työnantajaltani kaikkia niitä negatiivisia ajatuksiani
työpaikastani. Ihminen ei vaan aina osaa arvostaa hyviä asioita ympärillään,
kun ei aina voi muistaa minkälainen työelämäfasismin paratiisi Suomesta on
päässyt kehittmään viimeisen "laman" jälkeen.
Lupaan yrittää olla (ainakin) koko ensi viikon kiukuttelematta
tyhjänpäiväisyyksistä ja muka vinossa olevista asioista työympäristössäni.
Aamulla vielä ajattelin, että voi että kun huomenna pitää taas mennä töihin.
Sitten luin hesarista turkkilaisten kokkien seikkailuista suomalaisen
ravintolan hommissa. Ja nyt tämän.
Nyt tuskin maltan odottaa että pääsen työpöytäni äärelle työpaikkaan, jossa
ei kuseteta, painosteta, nyysitä palkoista tai lomarahoista. Ei ole
välitöntä uhkaa työttömäksi jäämisestä, eikä tarvitse sietää
ylistressattujen työkavereiden oman asemansa pönkittämistä toisia
polkemalla. Työpaikkani on niinkuin joku jäänne -80 luvulta!
Toivotan Ninnille onnea työn hakemisessa ja voimia kestää suomalaista
työmarkkinapolitiikkaa. Sanotaan että kaikki mikä ei tapa ihmistä, vahvistaa
häntä..

Osmo R

Raimo Saarela wrote:

> 06.00-14.00
> 14.00-22.00
> 22.00-06.00
>
> Nuo sitten menee nuo ajat silleensä kivasti; ensin esim. 2 pv. yötä,
> sitten vapaa ja 2pv. aamua, sitten 2 iltaa, ja vapaa, 2 yötä, jne.
> TÄYSIN järjettömästi.

Saako työkkäri määrätä yötyöhön? Minusta ei pitäisi saada. Ennenhän
naisten yötyö oli jopa lailla kielletty (tosin naisvaltaisille
matalapalkka-aloille haettiin aina poikkeusluvat)

Siis kun sanot vapaa, niin onko se päivän vapaa, siis työ voi mennä
vaikka viikonloppuihin? Jos homma menisi niin, että keskiviikko olisi
aina vapaa ja viikonloput myös, niin tuon voisi vielä ymmärtää. Mutta
jos se menee niin, että viikossa

Osmo

-PS-

> [...]
> vähintään tunnin, kun mukaan otetaan ensin bussimatka asumislähiöstäni
> bussiasemalle, josta Saloon menevä auto lähtee. Päivässä menee siis noin

Kyllä ne vissiin voi niin tehdä. Linja-auto taitaa lähteä aamuvuoroon klo
04.50 linja-auto asemalta ja matkat taitavat maksaa 119 euroa/30 matkaa. Ja
aamuvuoro siis alkaa klo 06.00
Tehtaalla käy paljon ihmisiä Turusta töissä, jopa yksinhuoltajia. Tai
pariskuntia samassa vuorossa, jotenkin ovat saaneet lastenhoidon hoidettua,
eli este työnteolle se ei ole. Mukavia työajat ja työvuorot eivät ole.

> [...]
> laitettu TES, mutta merkitseekö henkilöstövuokrausfirma työnantajana
> sitä että työntekijän loma ym. korvaukset jäävät saamatta, kuten se

Siksi, että niistä pääsee nopeasti eroon. Ja varamiespalvelu maksaa
lomarahat ulos joka tilissä, eli lomarahat kyllä maksetaan laillisesti,
mutta eipä päiviä kerry, koska ne maksetaan heti ulos.

> [...]
> palkkaakaan voi sitten odottaa jos kyseessä on työ johon ei tarvita edes
> perussiivoojan vertaa koulutusta tai ammattitaitoa.

Perehdytys taitaa kestää pari päivää ja aloituspalkka taitaa olla jotain 7,5
euron/h paikkeilla + vuorolisät.

> [...]
> ole mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia? Kyllähän ne kiinalaisetkin
> varmasti tälläisen työn sitten osaa yhtä hyvin ja yhtä pienellä

Tuskin enää pitkään.

Message has been deleted

mf2hd

Ninni wrote:

> ihmisten ja perheiden elämällä leikkimiseen. Olen kuullut että

> virkailijoina on kirvesmiehestä asti pikakoulutettua väkeä töissä tai
> työllistettynä.

*Jos* tää pitää paikkansa niin on sitten ensi kerta kun kuulen että
työkkärissä olisi töissä joku edes aiemmin töitäkin tehnyt!!! ;)

Siinähän se ongelman ydin on että työkkärin humanistit eivät harvemmin
ole itse koskaan tehneet mitään oikeata työtä, joten kontaktipinta
reaalimaailman työllisyysasioihin on marginaalisen olematon.

Edellämainitun seikan vallitessa sen seikan ohella että jokainen ihminen
kuvittelee kykenevänsä loogisiin ja oikeudenmukaisiin ratkaisuihin niin
saadaan lopputuloksena sun tilanteen kaltaisia ongelmia.

Tuollaista siitä vuodenvaihteisesta lakimuutoksesta sitten seurasi ja
tulee seuraamaan, joten sulla on nyt erinomainen tilaisuus pitää omia ja
vastaavassa tilanteessa olevien puolta ja tehdä ennakkotapaus tapauksestasi.

Sinuna ottaisin ensin selvää että oliko virkailijan toiminta täysin
laillista, kaippa tuonkin asian voi jäädyttää niitten omilla aseilla eli
byrokratialla. Eli teet valituksen etkä ota työtä vastaan ennen kun
valitus on käsitelty.

Valituksen taas pusket vaikka meitin iki-ihanalle "koko kansan tavjalle"
asti joka on vannonut puuttuvansa (minun tulkintani mukaan) tälläisiin
yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Vai ottaakohan tavja lupauksistaan sen
legendaarisen poliittisen vastuun... ;)

Sun toimeentulo on sikäli turvattu että fatta betaalar kyllä kun
pesuettakin on tuon verran, joten IMHO voit ihan rauhassa vastata
vittuiluun vittuilulla.

Lakiin tää ei kuulu kun löyhästi joten s.k.laki pudotettu pois

--
Mf2 - Epilän Napoleon EVP.

"Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta."

-Marcuksen evankeliumi 5:9

Timo Noko

Sama työpaikka, mutta monta välistävetäjää. Yksi näyttää pilkkovan
samaa duunia kuukauden pätkiksi.

>Matkapuhelinten kokoonpano- ja pakkaustyö, Nokia Oyj, Salo, 4-5 -vuorotyö, 6-14, 14-22, 22-06, Kesto: yli 12 kuukautta
>Matkapuhelinten kokoonpano- ja pakkaustyö, Adecco, HenkilöstöVuokraus, Varamiespalvelu, Salo, 4-5 -vuorotyö, Kesto: 1 - 3 kk
>Puhelinkokoonpanija, Turun työvoimatoimisto, Henkilöstövuokraus, Salo, 4-5 -vuorotyö, Kesto: 3 - 6 kk

Kyllähän tuo että viranomainen on ryhtynyt vuokratyön myyjäksi, on
aika sairasta. Ei tosin niin sairasta, kun kaikki yllämainitut
yksityiset yritykset.

Muissa pohjoismaissahan ei koko vuokratyöongelmaa ole, koska
varallaolosta saa 90% palkasta, ja pätkiminen ei ole kannattavaa.

helge_hervannasta

mobutu seko seko wrote:

> [...]
> ylistressattujen työkavereiden oman asemansa pönkittämistä toisia
> polkemalla. Työpaikkani on niinkuin joku jäänne -80 luvulta!

Kuullostaa uskomattomalta!!!
Saanen olla utelias ja kysyä minkä alan töitä teet ja onko työnantajasi
julkisella vai yksityisellä sektorilla?

Jani

"Ninni" <nin...@yahoo.com> kirjoitti viestissä

> Kuinkahan kauan puhelinvalmistus pysyy Suomessa jos työhönpääsyssä ei ole
> mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia?

Niinpä, ja edes tällaisiin töihin ei Suomesta löydy tekijöitä, vaikka
samalla onkin korkea työttömyysaste.

mf2hd

Jep, YLE:ltä tuli taannoin joku dokkari aiheesta jossa sitten
haastateltiin jotain vuokramies yliaadolffia ja se hoki "se tappaisi
alan" jopa kysymykseen että "miten sitten on mahdollista että muualla
tämä malli on toiminut hyvin?" Olikohan siinä malliesimerkki toistetusta
valheesta johon toivotaan alettavan uskomaan ;)

.laki pudotettu

Osmo R

Raimo Saarela wrote:

> Miksei voisi määrätä? Työajathan on mitä on, mitä niistä kukaan
> välittää, ne on laillisia ja sillä sipuli.

Mielestäni on käsittämätöntä, etä ihminen voidaan määrätä yötyöhön.
Siinä menee koko päivärytmi sekaisin. Lisäksi voi kysyä voiko
yksinhuoltaja levätä vapaa-aikanaan. Tämähän oli juuri syy miksi yötyö
aikanaan kiellettiin naisilta.

> Vapaapäiväksi osuu viikonloppu noin joka 6-7 viikonloppu.
> Vapaa on aina yli 24h. yhtäjaksoinen vuorojen vaihdon välissä, vain
> sen laki määrää.

Ymmärrän, että jos joku tuota tekisi vapaaehtoisesti, mutta tuollaiseen
määrääminen on kohtuutonta.

> Niin, ja naisiahan on tietty enmmistö, jotain 60%, ei kait noita
> hommia miehet tekisikään..huh.
>
> Sitten on kuulemma vielä lisänä ns. "jousto-, eli työtuntipankki
> systeemi".
> Eli ylityöitä ei olekkaan, on vaan joustoa. Tunnit jemmaan ja sieltä
> sitten voi olla pois, jos on tunteja jemmassa, ja sattuu se poissaolo
> sopimaan työnantajalle...heheh

Niin pääsee tuntia aikaisemmin odottelemaan sitä bussia :-) Jousto
tietenkään ei taida toimia, jos tunteja ei ole jemmassa.

Jos Nokialla meno on tuollaista, niin ehkä pitäisi suorastaan potkia se
ulos Suomesta. :-(

Osmo

Heikki Niemi

jamo kirjoitti:

Ei kannata missään nimessä. Sosiaalitoimisto vähentää toimeentulotuen
perusosasta 20% kun olet kieltäytynyt työvoimatoimenpiteistä. Toisen
kerran kieltäydyttyä perusosa putoaa 40%. Kuka elää -20% alle
minimitoimeentulorajan?
Sossu ei siis ole mikään automaatti, josta rahat saa mikäli
työvoimatoimiston toimet eivät kiinnosta. Olet siis työvoimatoimiston
armoilla tai olet syömättä. Perheellisillä ei ole paljon vaihtoehtoja,
vaikka itse olisi syömättä, lapsia ei voi nälkään jättää.

Heikki Niemi

Miika Oja kirjoitti:

Työvoimatoimistolla on työttömän koko henkilöhistoria kansissaan, joten
eipä auta valehtelu linnatuomiosta. Toisaalta kun työ Nokian
puhelinkokoajana hoidetaan Turun työvoimatoimiston henkilöstövuokrauksen
kanssa, et edes ole tekemisissä Nokian työhönoton kanssa.

Ari Laitinen

"Jani" <vaarene...@kentta.ru> kirjoitti
viestissä:dvj9i9$5oj$1...@phys-news4.kolumbus.fi...

Tai löytyyhän niitä kun pistetään löytymään tällä tavalla. Harvoin on
kaiketi olemassa sellainen tilanne, että ihan oikea työpaikka työttömälle
oikeasti on heti olemassa kun tarvitaan.

mf2hd

Tuota, ei se ole *onneksi* ihan noin yksioikoista se fattatuen
leikkaaminen, mutta valitettavasti mahdollista.

Heitteillejättö on prosenttipykälienkin vallitessa heitteillejättö.

Ei sossu voi niiltä lapsilta katsos mitään leikkeleen ihan hepposin
perustein.

Kannattaa lukea se opas toimeentulotukilain soveltajille niin hahmottaa
asteen paremmin mitä sossuhoro saa/voi tehdä.

http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/osa6.htm#6_3_8

<SNIP>
Kuitenkin perusosan alentamisen tarvetta ja määrää harkitaan
tapauskohtaisesti ottaen huomioon tuen hakijan ja hänen perheensä
olosuhteet kokonaisuutena sekä toimeentulotuen tavoitteet siten kuin 10
§:ssä säädetään.
</SNIP>

<SNIP>
Toimeentulotukilain 10 §:n 4 momentin mukaan pykälässä tarkoitetut
alentamiset voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna
ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä
toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana.
</SNIP>

tuon perusteella en oikeen jaksa uskoa että sossu pitäisi työstä
kieltäytymistä perustelemattomana, mutta kusipäitä sossu on täynnä joten
eipä sitä luvata voi.

Henkilökohtaisena mielipiteenä täytyy sanoa että jokainen 3:n lapsen
yh:lta prosentinkin tukea leikkaava pitäisi suolestaa sossun aulaan
kellokorttikoneen viereen muistutukseksi seikoista millä *ei* pönkitetä
omaa egoa/uraputkea/mitään.

Heikki Niemi

Raimo Saarela kirjoitti:

> 06.00-14.00
> 14.00-22.00
> 22.00-06.00

Olisi kiva tietää koska linja-autojen vuorot lähtevät Turusta tai
palaavat sinne. Jos toisessa viestissä ollut aikataulu pitää paikkansa,
niin yli tunnin matkoja ovat <-PS-: Linja-auto taitaa lähteä aamuvuoroon

klo 04.50 linja-auto asemalta ja matkat taitavat maksaa 119 euroa/30
matkaa. Ja aamuvuoro siis alkaa klo 06.00>

Entä miten pääset Nokian 04.50 linja-autoon lähiöistä kun lähiöliikenne
ei yleensä ala noin aikaisin, ja ennen 04.30 pitäisi olla jo matkassa
että ehtii Nokian autoon? Koska lapset viedään hoitoon, edellisenä
iltanako jo, sillä muuten tähänkin kuluu vähintään puoli tuntia ja
pääset liikenteeseen jo 04.00?

> Nuo sitten menee nuo ajat silleensä kivasti; ensin esim. 2 pv. yötä,
> sitten vapaa ja 2pv. aamua, sitten 2 iltaa, ja vapaa, 2 yötä, jne.
> TÄYSIN järjettömästi.

Vielä järjettömämpää kun työhön käytännössä pakotetaan tälläiseen
työvoimatoimistosta.

Ari Laitinen

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> kirjoitti
viestissä:QcaTf.1010$XN7...@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> menee koko päivärytmi sekaisin. Lisäksi voi kysyä voiko yksinhuoltaja
> levätä vapaa-aikanaan. Tämähän oli juuri syy miksi yötyö aikanaan

Pakko varmaan määrätä koska muuten ei olisi tekijöitä tulossa. Kai se on
ymmärrettävä niin, että mukavempiin töihin ei juuri ketään tarvitse määrätä.
Eikös tuo lepo-ongelma koske mitä tahansa työaikaa?

> Jos Nokialla meno on tuollaista, niin ehkä pitäisi suorastaan potkia se
> ulos Suomesta. :-(

Ulkomailla ongelmat vain pahenevat. Ei se ole solidaarista viedä omia
ongelmia muiden kärsittäväksi. Esim. kiinassa tilanne on sellainen että jos
duunari sattuu ryhtymään yksinhuoltajaksi niin se on potkut sillä
sekunnilla.

-PS-

"Osmo R" <ok...@hotmail.com> wrote in message news:QcaTf.1010>

> [...]
> Siinä menee koko päivärytmi sekaisin. Lisäksi voi kysyä voiko
> yksinhuoltaja levätä vapaa-aikanaan. Tämähän oli juuri syy miksi yötyö

Kyllä siinä vuoromallissa menee muutakin sekaisin kuin päivärytmi, laitanpa
tähän vuoromallin:

a = aamu i = ilta y =yö v = vapaa - = sunnuntai eli ei töitä paitsi jos
menet yövuoroon, vuoro alkaa edeltävänä iltana esim maanantai yövuoroon
mennään su illalla klo 22

vv,aa,ii,-,vv,yyy,v,aa,-,aa,ii,vv,-,ii,v,yyy,-, ja tuo kierto sitten jatkuu
neljän viikon jaksoissa. Eli kyllä se sekoittaa viikkorytminkin aika
tehokkaasti.

> Niin pääsee tuntia aikaisemmin odottelemaan sitä bussia :-) Jousto
> tietenkään ei taida toimia, jos tunteja ei ole jemmassa.

Yleensä joustoja tehdään koko päivä eli 8h. Sisällä saa olla +80 tuntia ja
miinusta voi olla maksimissaan 40h.

Junnu Kangas

"Heikki Niemi" kirjoitti

> Ei kannata missään nimessä. Sosiaalitoimisto vähentää
> toimeentulotuen perusosasta 20% kun olet kieltäytynyt
> työvoimatoimenpiteistä. Toisen kerran kieltäydyttyä
> perusosa putoaa 40%.

Tuossa kannattaa muistaa myös, että alentaminen voidaan lain mukaan
tehdä vain silloin, kun se "ei vaaranna ihmisarvoisen elämän

edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä

alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana." Itse epäilisin,
että kolmen <10-vuotiaan lapsen yksinhuoltajalta ei ihan heti olla
leikkaamassa mitään.

Alkuperäisen kysyjän ongelmahan on tietysti pohjimmiltaan siinä, että
hän on ns. väärällä luukulla. Ei pitäisi ollenkaan mennä
ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, jos ei ole työmarkkinoiden
käytettävissä työssäkäyntialueellaan, vaan pitäisi asioida suoraan
sosiaalitoimiston kanssa, järjestää päivähoidot yms. sillä tavalla
kuntoon, että pystyy olemaan työmarkkinoiden käytettävissä ja vasta
sen jälkeen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

Miika Oja

Sun, 19 Mar 2006 10:22:10 +0000, Heikki Niemi kirjoitti:

> [...]
> puhelinkokoajana hoidetaan Turun työvoimatoimiston
> henkilöstövuokrauksen kanssa, et edes ole tekemisissä Nokian

Siellä historiafailissa on täsmälleen kaikki se mitä sinne kertoo.
Mitään sen tarkempaa tietoa eivät edes saa.

Jos yllättävä rehellisyyden puuska iskee, sitä voi vaikka myöntää
valehdelleensa aiempia tietoja.

Luulisi Konia Televideogamecommunicationsin tehneen selväksi ettei
puliukkoja ja linnahampuuseja tarvi lähetellä.

-PS-

"Heikki Niemi" <H.Niem...@kolumbus.fi> wrote in message news:BwaTf.78>

> [...]
> että ehtii Nokian autoon? Koska lapset viedään hoitoon, edellisenä
> iltanako jo, sillä muuten tähänkin kuluu vähintään puoli tuntia ja

Eiköhän ne lapset viedä edellisenä iltana koska lapsia ei kuulemma saa enää
kello -22 jälkeen tai ennen klo -07 hakea. Eipä siinä taida paljoa yhteistä
aikaa jää. Ja yövuorojen jälkeen pitäisi nukkuakin, niin jos vienyt
edellisenä iltana ennen töihinlähtöä klo 21.50 niin haet sitten kun heräät
iltapäivällä. Jäähän siihen muutama tunti ennen seuraavaa vuoroa...
Kuitenkin tehtaalla on satoja työntekijöitä Turustakin, eikä kaikki ole
varmasti lapsettomia. Sieltä löytyy yksinhuoltajia ja pariskuntia, jotka
ovat vuosikausia kulkeneet Saloon vuorotöihin. Eikö tosiaan ole muualle
Suomeen kantautunut tietoja millaisella vuoromallilla niitä luureja
kasataan? 24h päivässä, 6 päivää viikossa.

Yussi

-- Ari Laitinen -- kirjoitti näin:

> [...]
> riskit ovat pienemmät. Mitä oksettavaa tässä on? Yritykset joutuvat
> toimimaan lakien puitteissa eikä tässä varmastikaan lakia rikota.

Sen täytyy olla "dynaamista" (eli helposti tarvittaessa määra-aikaisesti
käytettävissä) nimenomaan näiden henkilöstövuokrausfirmojen käyttämisen
takia. Varmaan tässäkin henkilöstövuokrausfirmassa omistajina on
työvoimahallinnon johtoa ja paikallisia kunnallispoliitikoita.

Osmo R

Junnu Kangas wrote:

> [...]
> kuntoon, että pystyy olemaan työmarkkinoiden käytettävissä ja vasta
> sen jälkeen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi.

Sossu vain ei anna mitään, ellei ilmottaudu työttömäksi työnhakijaksi.
Kyllä henkilö voi olla työmarkkinoiden käytettävissä vaikka ei
pystyisikään yötyöhön 50 kilometrin päässä.

Osmo

Osmo R

Ari Laitinen wrote:
> [...]
> on ymmärrettävä niin, että mukavempiin töihin ei juuri ketään
> tarvitse määrätä. Eikös tuo lepo-ongelma koske mitä tahansa työaikaa?

Periaate pitäisi olla niin, että palkkaus laitetaan niin suureksi, että
työ houkuttelee. Ei lepo-ongelmaa ole päivätyössä. Päivätyössä äiti on
päivän töissä, jolloin lapset ovat koulussa tai hoidossa. Yön taas perhe
nukkuu. Yötyössä pitää lapset olla hoidossa yöt ja päivät, muuten äiti
ei voi nukkua.

Vaikuttaa hieman, että ollaan kehittämässä rinnakkaista työmarkkinaa
työttömille. Näissä palkka on huono (esim. pelkkä työmarkkinatuki) tai
olosuhteet muuten huonot ja pelotteena käytetään tukien katkaisemista.
Liian tiukka naimisissaolo työvoimatoimiston ja tietyn yrityksen välillä
on mielestäni tämän ilmentymä.

Osmo

Heikki Niemi

Tälläisen luin suomi24.fi:stä pitävätkö työajat paikkansa, kun jossakin
on että olisi vain yksi vapaa viikossa sunnuntaisin? Laittakaapa
korjauksia miten Nokian puhelinkasaajien työvuorot menevät:
Tässä tuo lainaus:

Nokian 4-5-vuorotyön työajat ovat:

Aamuvuoro: 06.00-14.00
Iltavuoro: 14.00-22.00
Yövuoro: 22.00-06.00

Aamuvuoroon bussi lähtee Turun bussiasemalta klo. 04.50, joten hieman
runsas tunti yhteen suuntaan + tietenkin lähiöistä oma aikansa
bussiasemalle. Muissa vuoroissa työmatkaan menee tietenkin saman verran
aikaa, eli hyvä jos 11 tuntia päivässä riittää työmatkoineen, jos
lähiössä asut ja bussilla joudut bussiasemalle tulemaan.
Matkat taitavat maksaa 119 euroa/30 matkaa.

Entä miten pääset Nokian 04.50 linja-autoon lähiöistä kun lähiöliikenne
ei yleensä ala noin aikaisin, ja ennen 04.30 pitäisi olla jo matkassa

lähiöstä että ehtii Nokian autoon? Koska lapset viedään hoitoon
aamuvuoroon mentäessä, edellisenä iltanako jo, sillä muuten tähänkin

kuluu vähintään puoli tuntia ja pääset liikenteeseen jo 04.00?

Vuorotyöajat menevät seuraavasti:
1. Päivä: Yövuoro: 22.00-06.00
2. Päivä: Yövuoro: 22.00-06.00
3. Päivä: Vapaapäivä
4. Päivä: Aamuvuoro: 06.00-14.00
5. Päivä: Aamuvuoro: 06.00-14.00
6. Päivä: Iltavuoro: 14.00-22.00
7. Päivä: Iltavuoro: 14.00-22.00
8. Päivä: Vapaapäivä
..ja taas alkuun.

Eli TÄYSIN järjettömästi.

Vielä järjettömämpää kun työhön käytännössä nyt pakotetaan Turun
työvoimatoimistosta.

Niin ja tähän huipputegnologiatyöhön perehdytys taitaa kestää pari
päivää ja aloituspalkka on jotain 7,5 euron/h paikkeilla + vuorolisät.

-PS-

"Heikki Niemi" <H.Niem...@kolumbus.fi> wrote in message news:umbTf.102>

> Nokian 4-5-vuorotyön työajat ovat:
>
> Aamuvuoro: 06.00-14.00
> Iltavuoro: 14.00-22.00
> Yövuoro: 22.00-06.00

Kyllä vain, nämä pitävät paikkaansa.

> [...]
> lähiössä asut ja bussilla joudut bussiasemalle tulemaan.
> Matkat taitavat maksaa 119 euroa/30 matkaa.

Pitää paikkaansa.

> Vuorotyöajat menevät seuraavasti:
> 1. Päivä: Yövuoro: 22.00-06.00
> 2. Päivä: Yövuoro: 22.00-06.00
> 3. Päivä: Vapaapäivä
> 4. Päivä: Aamuvuoro: 06.00-14.00
> 5. Päivä: Aamuvuoro: 06.00-14.00
> 6. Päivä: Iltavuoro: 14.00-22.00
> 7. Päivä: Iltavuoro: 14.00-22.00
> 8. Päivä: Vapaapäivä
> ..ja taas alkuun.

Ei pidä paikkaansa, kierto on neljä viikkoa. Laitoin vuorolistan vastauksena
Osmo R:lle tähän samaan säikeeseen.

Heikki Niemi

-PS- kirjoitti:

vv,aa,ii,-,vv,yyy,v,aa,-,aa,ii,vv,-,ii,v,yyy,-,

Laitapa nyt hieman selvennyksenä mitä noi tarkoittavat. Onko ensin kaksi
vapaata, kaksi aamua, kaksi iltaa ja - merkitty taas vapaa?

Heikki Niemi

-PS- kirjoitti:

> [...]
>
> vv,aa,ii,-,vv,yyy,v,aa,-,aa,ii,vv,-,ii,v,yyy,-, ja tuo kierto sitten jatkuu
> neljän viikon jaksoissa. Eli kyllä se sekoittaa viikkorytminkin aika

Miten noi vuorot nyt sitten menee???

Heikki Niemi

-PS- kirjoitti:

> [...]
>
> vv,aa,ii,-,vv,yyy,v,aa,-,aa,ii,vv,-,ii,v,yyy,-, ja tuo kierto sitten jatkuu
> neljän viikon jaksoissa. Eli kyllä se sekoittaa viikkorytminkin aika

Vapaa: Maanantai
Vapaa: Tiistai
Aamuvuoro: Keskiviikkoaamu 06.00 - Keskiviikko-iltapäivä 14.00
Aamuvuoro: Torstaiaamu 06.00 - Torstai-iltapäivä 14.00
Iltavuoro: Perjantai-ilta 22.00 - Lauantai-aamu 06.00
Iltavuoro: Lauantai-ilta 22.00 - Sunnuntaiaamu 06.00
menikö oikein ja miten jatkuu?

Miika Seppänen

helge_hervannasta kirjoitti:

Taitaa Mobutu olla töissä kilometritehtaalla... :)

-Miika

-PS-

"Heikki Niemi" <H.Niem...@kolumbus.fi> wrote in message news:rObTf.114$>

> vv,aa,ii,-,vv,yyy,v,aa,-,aa,ii,vv,-,ii,v,yyy,-,
>
> Laitapa nyt hieman selvennyksenä mitä noi tarkoittavat. Onko ensin kaksi
> vapaata, kaksi aamua, kaksi iltaa ja - merkitty taas vapaa?

Siellä mistä nämä löysit oli yläpuolella juurikin selitettynä mitä
tarkoittavat... Mutta kyllä vain, alkaa maanantaina kahdella vapaalla,
ke-to aamuvuorot, pe-la iltavuorot. Sunnuntai on vapaa, paitsi, että
maanantaina oleva yövuoro alkaa sunnuntai-iltana klo 22.00, niitä on kolme.
Minulle on näköjään tullut virhe siinä kohtaa, kun olin laittanut
"Nokiaviikonlopun" väärin. Eli oikeinkirjoitettu versio on seuraava:

VV, AA, II, -, YYY, V, AA, -, AA, II, VV, -, II, V, YYY, -, tuli vähän
vapaita liikaa ensimmäiseen postaukseen, kertoo vähän sekavuudesta kun
väärältä riviltä listaa katsoo ja itsekin sekoaa päivistä :), mutta tämän
mukaan siis Salossa luureja kootaan. Neljään viikkoon osuu siis 6 vapaata, 6
aamua, 6 iltaa ja 6 yötä, plus sunnuntait, jotka ovat vapaita. Erityisen
herkullinen on "nokiaviikonloppu", jolloin pääset lauantaina klo22 ja
takaisin menet sunnuntaina klo22... Lisäherkkuna lauantailta ei tarvitse
maksaa edes metallin sopimuksessa lauantailisää 50% joka tulisi maksuun, jos
käytössä olisi tavanomainen 5-vuoro.

Tehtaalla on siis neljä eri vuoroa, jotka pyörittävät vuorolistan mukaan
tehdasta 6 päivää viikossa, 24h vuorokaudessa.

Jerome

Ninni wrote:
> Järkytys oli melkoinen kun työkkärissä käydessä virkailija tokaisi
> mitään kysymättä päätettä katsottuaan; "Sinä menetkin sitten Nokialle
> töihin Saloon".

Suomesta on siirtotyölaitos lakkautettu jo kuusikymmentä luvulla. Eräs
syy systeemin lakkauttamiseen oli sen nöyryyttävä vaikutus työttömään.

Joten älä missään tapauksessa hyväksy tarjottua työtä, ellei sinulle
makseta päivärahaa ja lapsien hoidosta ole huolehdittu siten, että voit
edelleenkin kokea olevasi hyvä vanhempi.

Ari Laitinen

"Heikki Niemi" <H.Niem...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:umbTf.102$2F...@read3.inet.fi...

> Vielä järjettömämpää kun työhön käytännössä nyt pakotetaan Turun
> työvoimatoimistosta.

Ei se niin järjetön asia taida olla varsinkin jos henkilö asuu vuokralla.
Loogista on muuttaa työmaan viereen tosin se on pilattu tällä
vuokratyövoimajutulla. Jos ei ole varmuutta työstä ei kannata lähteä isoon
muutto-operaatioon.

Jotkut ovat muuttaneet toiseen maahankin jottei tulisi tuhansien kilometrien
työmatkat.

Marko

Miika Oja kirjoitti:

> Riittää kun sanot virkailijalle että muutama vuosi sitten istumasi
> useamman vuoden linnatuomio saattaa olla Nokialle esteenä.
>
> Sen jälkeen asiaan ei palata.

Oletko oikeasti kokeillut vai satuiletko vaan?

Rikosrekisteri ei ole julkista tietoa, eikä poliisi anna tietoa
työnantajalle, ellei sille ole erityistä syytä.

Ja entä jos se virkailija kysyy mistä istuit, ja missä ne lapset olivat
tuon ajan?

Message has been deleted

helge_hervannasta

Raimo Saarela wrote:
> [...]
> paperitehtaat, yms. onkin sitten ollut jo kymmeniä vuosia käytössä se
> ainoa oikea vuoromalli, joka on hyväksi havaittu. Nokia kuitenkin aina
> haluaa olla kaikessa edelläkävijä, niin tässäkin asiassa, ja antaa
> nuorten laatia itse omat mallinsa.
>
> Perinteinen 5-vuoromallihan menee;
> YYYYY,VVVVV, > IIIII,VV,AAAAA,VV,YYYYY,VV < 3x ja alusta pitkällä
> vapaalla jne.
> Eli kaikkiin vuoroihin ehditään sopeutua, ja vapaata on runsaasti.
>
> Ei tule "Nokiaviikonloppuja". Mutta pitääkin huomata, että nuo
> Nokiaviikonloput on sinne Nokiatyöläiset itse halunneet!

MUTTA, onhan se HIANOO olla NOOKIALLA töissä, tuntee ihan itsensä WINNERIKSI
eikä tavalliseksi luuseriduunariksi.

Miika Oja

Sun, 19 Mar 2006 14:32:44 +0000, Marko kirjoitti:

> Oletko oikeasti kokeillut vai satuiletko vaan?

Viimeisestä työvoimatoimistossa vierailustani tiskin tuolla puolen
taitaa olla kokolailla tarkkaan kuusi vuotta, eli en ole kokeillut.

Tunnen nokian rekrytointipolitiikan. Älä anna hiljattain julkisuudessa
olleen uuden toimitusjohtajan hassun "tullierehdyksen" tuudittaa itseäsi
uskoon että moinen jalomielisyys koskisi ketään muuta ko. yhtiössä.
Pieninkin tahra taustassa takaa sen ettei Nokian suuntaan tarvi lähteä.

> Rikosrekisteri ei ole julkista tietoa, eikä poliisi anna tietoa
> työnantajalle, ellei sille ole erityistä syytä.

Nyt ei ole kyse tästä. Nyt on kyse siitä ettei kysyjä halua mennä
hänelle tarjottuun työhon syistä, jotka osaa mielestäni perustella.

Työvoimatoimisto tietää työhistoriastasi täsmälleen sen mitä sille
kerrot. Koko tarina voi olla hatusta kaivettu tekaistuine
työtodistuksineen. Niitä ei kukaan työvoimatoimistossa ehdi tai kerkiä
tarkistelemaan. Ne ovat vain paperia. Jokainen joka vähän käyttää
edes hitusen mielikuvitusta ja aikaa pystyy järjestelemään tuon
paperinipun siihen uskoon että se näyttää juuri niin hyvältä tai
huonolta kuin sen tarvii näyttää.

Kun Nokialle mennään, on henkilötietolapussa raksi "luotettavuustietoni
saa tarkistaa". Jos tähän ei laita raksia, ei nokialle tarvi mennä.
Poliisi sitten antaa vastauksen "soveltuu tehtävään" tai "ei sovellu
tehtävään" tjsp. Tietojen luovuttamiseen ei tarvi suostua, eikä se voi
olla karenssiperuste.

Se tarkistetaanko noita "luotettavuustietoja" yhtään missään jää
arvailtavaksi. Voit vaan itse arvata kuinka innokkaasti taustatietoja
selvitellään jos lapusta tuota rastia ei löydy.

Vastaavasti jos taustalla on jotain oikeasti outoa, ja silti mieli tekee
kokeilla onneaan, kannattaa henkilötietolappu pyytää
henkilöstöosastolta sp:llä ja poistaa koko kohta vaikka
kuvankäsittelyohjelmalla. Missään tapauksessa siihen ei saa antaa
lupaa, koska ko. tiedot ja laput jäävät pyörimään jokaiseen firmaan
jossa moisen luvan annat, eikä kukaan tiedä mihin ne sieltä kulkeutuvat.
Voivat pullahtaa ajan saatossa esiin aivan väärään aikaan aivan
väärässä paikassa.

Työvoimatoimistossa voi naama punastellen sitten selvittää että "ne ei
varmaan ota mua koska mä pääsin linnasta vasta pari vuotta sitten". Kun
tättä sitten on että "ahaaaa", niin voi jatkaa tai olla jatkamatta.

> Ja entä jos se virkailija kysyy mistä istuit, ja missä ne lapset
> olivat tuon ajan?

Keksi itse.

Luulisin että vastaus "se paska kerjäsi sitä.. kröhm.. asia on sen
verran vaikea etten halua puhua siitä" riittää hyvin. Aivan varmaa on
ettei moiseen kysymykseen kukaan voi millään perusteella vaatia mitään
vastausta. Riittää todennäköisesti paremmin kuin hyvin mille tahansa
rivikonttoristille pistää henkilö lokeroon "totaalitoivottomat".

Noita tietoja ei kukaan pysty tarkistamaan, ja työkkärissäkin
ihmisillä on ihan tarpeeksi tekemistä ennen moistakin.

Tee asiasta niin vaikea että tättä lähtee mielummin kahville kuin
hoitaa sen loppuun.

T.Kulmala

"Heikki Niemi" <H.Niem...@kolumbus.fi> wrote in message

Aamuvuoro alkaa kyseisenä päivän klo 06.00 ja päättyy 14.00.
Iltavuoro alkaa kyseisenä päivänä klo 14.00 ja päättyy 22.00.
Yövuoro alkaa edellisenä iltana 22.00 ja päättyy kyseisen päivän aamuna klo
06.00.
Jos siis sinulla esimerkiksi on maanantaina yövuoro niin se tarkoittaa sitä,
että menet töihin jo sunnuntai-iltana 22.00.

Lyhimmillään viikonloppu voi olla sellainen, että pääset lauantaina klo
22.00 ja menet takaisin töihin sunnuntaina klo 22.00.

-T.Kulmala

aua

19 maalis 2006 Jerome <Zi...@it.fi> päästi suustansa käsin:

> Joten älä missään tapauksessa hyväksy tarjottua työtä, ellei
> sinulle makseta päivärahaa ja lapsien hoidosta ole huolehdittu

lässynlässyn... meillä on subjektiivinen oikeus päivähoitoon.

--
aua
"Tyhjä on, jos aihetta ei ole."

Marko Poutiainen

In sfnet.keskustelu.politiikka Marko <ml...@hotmail.com> wrote:

> Rikosrekisteri ei ole julkista tietoa, eikä poliisi anna tietoa
> työnantajalle, ellei sille ole erityistä syytä.

Kummasti kuitenkin tässä maassa tehdään taustojen tarkastuksissa
monissakin yrityksissä. Olen itsekin joutunut ruksimaan pariinkin lappuun,
että taustat saa selvittää.

> Ja entä jos se virkailija kysyy mistä istuit, ja missä ne lapset olivat
> tuon ajan?

Virkailijalla tuskin on lupaa tuollaista kysyä. Vastata ei varmasti
tarvitse.

--
Marko Poutiainen | These are my principles.
m...@paju.oulu.fi | If you don't like them, I have others.

KA

> Totta se on.

Saattoi olla että tuosta kirjoittamastani tuli väärä käsitys.
Tarkoitin että työvoimatoimiston virkailijan olisi kuulunut kertoa tilanne
asiallisesti.
En pitänyt sinun tekstiäsi epäasiallisena.

-PS-

"helge_hervannasta" <mulkk...@gmail.com> wrote in message

> MUTTA, onhan se HIANOO olla NOOKIALLA töissä, tuntee ihan itsensä
WINNERIKSI
> eikä tavalliseksi luuseriduunariksi.

Sinne sitten vaan, eliitin joukkoon. Turun työvoimatoimisto ohjannee
pelipaikalle.

helge_hervannasta

KUNNON Tamperelainen ei turkuun persettään vie, Tukholmaankin KUNNON
Tamperelainen matkustaa Stadista.

Jotuni

In article <PjYSf.253$at6...@read3.inet.fi>, Ninni <nin...@yahoo.com>
wrote:

> Järkytys oli melkoinen kun työkkärissä käydessä virkailija tokaisi
> mitään kysymättä päätettä katsottuaan; "Sinä menetkin sitten Nokialle
> töihin Saloon".

Pitäisi kieltää lailla tuollaiset työttömää syyllistävät kommentit.

> [...]
> minulla on 3, 4 ja 7 -vuotiaat lapset kotona, ja olen yksinhuoltajaäiti.
> Se ei kuulemma ole mikään este, eikä asiassa ole mitään keskustelemista.

Eikö ne riivatut tajunnu ettet voi mennä töihin koska olet yksinhuoltaja.

> [...]
> vähintään tunnin, kun mukaan otetaan ensin bussimatka asumislähiöstäni
> bussiasemalle, josta Saloon menevä auto lähtee. Päivässä menee siis noin

Voi sua raukkaa. Täällä pääkaupungin alueella menee keskimäärin lähes
saman verran päivittäiseen työmatkaan.

> [...]
> aamuyöstä tai aikaisin aamusta, joten koska haen heidät ja montako
> tuntia meillä on yhteistä aikaa päivässä?

Uutisryhmä onkin aivan oikea paikka kysyä nuo kysymykset.

> Mielestäni työkkäri saisi hieman katsoa elämäntilanteita ennen kuin se
> päättää täysin yksipuolisesti ihmisen puolesta asiat.

Aivan. Ne katsoivat työttömyyttäsi. Ei pitäisi. Pitäisi katsoa myös
työhalujasi.

> [...]
> ymmärtää jos työnhakijan on erittäin hankala sovittaa elämäntilanteensa
> töihin, eikä ota tälläistä epävarmaa työntekijää.

Siksi oletkin työtön.

> Työkkärin oma
> Henkilöstövälitys taas voi ottaa jokaisen työttömän roikkumaan
> listoillensa ja karenssia niille jotka eivät voi täyttää sen
> mielivaltaisia työehtoja.

Joista surkein on se, että on töitä.

> Kun koitin sanoa että otan vaikka mitä siivoustöitä vastaan, virkailija
> sanoi ettei siivoojaksikaan pääse ilman koulutusta.

Jos todella haluaisit siivoojaksi, hankkisit siivoojan paikan, etkä
ruikuttaisi.

> Kuinkahan kauan puhelinvalmistus pysyy Suomessa jos työhönpääsyssä ei
> ole mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia?

Miksi se pysyisi jos kukaan ei halua moista roskahomma tehdä.

> Kyllähän ne kiinalaisetkin
> varmasti tälläisen työn sitten osaa yhtä hyvin ja yhtä pienellä
> perehdyttämisellä.

Tietysti. Se ero että ovat ahkerampia kuin sinä.

Jerome

aua wrote:

> lässynlässyn... meillä on subjektiivinen oikeus päivähoitoon.

Vaikka vaikutatkin minua viisaammalta kun osaat kirjoittaa
sivistyssanoilla, niin siitä huolimatta olen sitä mieltä, että
kyseisessä tapauksessa Ninnin ei pidä suostua tarjottuun työhön, koska
työn vastaanottaminen esittämillään ehdoilla vaikeuttaa kohtuuttomasti
hänen elämäänsä kolmen alle kymmenen vuotiaan lapsen äitinä.

Se taakka, minkä Ninni lapsiaan kotona hoitaessaan yhteiskunnalle
aiheuttaa, on mitättömän pieni siihen verraten, mitä kustannuksia siitä
aiheutuu, kun koko nelihenkinen perhe on puolen vuoden kuluttua terapia
jonossa, jos ja mikäli lähtee vuorotyöhön, ja vieläpä vieraalle
paikkakunnalle.

En usko, että Ninniä tässä tapauksessa auttaa ilkeys ja kyynisyys. Jos
ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, niin miksi sanoa mitään. Ei Ninnin
syyllistäminen poista häneltä sitä tosiasiaa, että hänellä on
kasvatusvastuu kolmesta lapsesta.

Timo MK Pietilä

"Jerome" <Zi...@it.fi> kirjoitti viestissä
MIten tuosta muka päivärahan voisi saada?

Mika

On Sun, 19 Mar 2006 12:04:46 +0200, mf2hd
<mf...@ziggurati.net.invalid> wrote:

> [...]

Työvoimatoimisto vuokraamassa työvoimaa ja viranomainen kilpailee
muiden kanssa. Eikös työkkärin pitänyt lähinnä avittaa työn ja tekijän
kohtaamisesssa...

Mika

Haluatko lähettää postia? Vaihda osoitteen
eka (vai oliko se toka?) numero viisi numeroon
kahdeksan...

Ari Matikainen

"Ninni" <nin...@yahoo.com> wrote in message

Ninni, jos sinua kiinnostaa osa-aikatyö, niin laita mailia. Minulla on
sellainen tarjolla.

T. Ari

Jerome

Timo MK Pietilä wrote:

> MIten tuosta muka päivärahan voisi saada?

Tietysti siitä on maksettava ainakin vähintään puolipäiväraha, koska
Ninni tiltaan Turusta komennukselle Saloon.
Onhan nämä nyt aivan selviä työehtoja.

Mika

On Sun, 19 Mar 2006 12:51:17 +0200, "-PS-"
<petri.sandberg@_poista_.netti.fi> wrote:

> [...]
>Kuitenkin tehtaalla on satoja työntekijöitä Turustakin, eikä kaikki ole
>varmasti lapsettomia. Sieltä löytyy yksinhuoltajia ja pariskuntia, jotka

Helppo tietysti sanoa, mutta tuossa tilanteessa kannattaisi harkita
vakavasti mitä pitää tärkeänä, jos ei perhe ole ihan nälkään
kuolemassa tai häätöä saamassa.

>ovat vuosikausia kulkeneet Saloon vuorotöihin. Eikö tosiaan ole muualle
>Suomeen kantautunut tietoja millaisella vuoromallilla niitä luureja
>kasataan? 24h päivässä, 6 päivää viikossa.

Sen olen tiennyt, että sinkut käy töissä ihmeellisinä aikoina, mutta
perheellisille tuollaiset vuorot olisi aika orjatyötä. Sääliksi käy
niitä lapsia, jotka kasvaa ilman vanhempiaan lastenkodissa... eikun
tarhassa.

En syyllistä tämän keskustelun alullepanijaa, mutta millainen
parisuhde ne yksinhuoltajuudet on saanut aikaan? Siitähän nämä
työaika-ongelmat kärjistyvät, vai kuinka? Pari teesiä 1) Jälkikasvun
aika on vasta vakiintuneessa parisuhteessa, sillä lapsilla on oikeus
ydinperheeseen. 2) Sitten kun on jo lapsiakin, niin aikuisten
velvollisuus on tehdä ihan kaikkensa pysyäkseen yhdessä silkasta
velvollisuudentunteesta. Juoskoon vaikka vieraissa välillä, jos on
pakko, mutta kolhoosia ei saa purkaa jos lapset on pieniä..

helge_hervannasta

Miika Oja wrote:

> Riittää kun sanot virkailijalle että muutama vuosi sitten istumasi
> useamman vuoden linnatuomio saattaa olla Nokialle esteenä.
>
> Sen jälkeen asiaan ei palata.

Eikös saman asian aja se että kiskoo muutamana päivänä kunnon hasaa ja
siihen höysteeksi kunnon satsit monta päivää vaikka Panacod kipulääkkeitä?
Eikös Nokian hommia tekevät huumetestata ja noiden satsien jälkeen näkyy
kusessa sekä opioideja että hasanjämiä.
Ajoitus pitää vain olla oikea.

Lauri Tischler

Tuossa puhuu kokemuksen syvä rintaääni.

helge_hervannasta

Tiätty siä työhaastattelussa voisi käyttätyä tyyliin late ts siihen malliin
ku se kundi elokuvassa "Trainspottning".

Mika

On Sun, 19 Mar 2006 10:06:55 +0200, "mobutu seko seko"
<seko...@bambumaja.af> wrote:

>"Miika Oja" <miika+...@ojan.net> wrote in message

Otaksuttavasti tuo olisi valhetta, eikä sitä kannata sanoa. Eiköhän
sitä voi muutenkin heitää jotain roolia, jonka seurauksena ei kelpaa
teflonpintaisen yrityksen duuniin. Joku kettutytön, anarkistikommarin
ja setalaisen risteytys (mitenkään leimaamatta näitä ryhmiä). Vaikka
et arkaluontoisia asioita tekisi, niin ei kai sinne päästetä
epäilyttävää väkeä.

>Kyllä kannatti lukea tämäkin ketju.
>Pyydän täten anteeksi työnantajaltani kaikkia niitä negatiivisia ajatuksiani
>työpaikastani. Ihminen ei vaan aina osaa arvostaa hyviä asioita ympärillään,

Samat ajatukset täällä. Suhteellisuudentaju paranee, kun silmät
avautuu.

Ari Laitinen

Jerome wrote:

> [...]
> ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, niin miksi sanoa mitään. Ei
> Ninnin syyllistäminen poista häneltä sitä tosiasiaa, että hänellä on

Ei niin... siksipä en olekaan ollut kyyninen. Tilannehan on melko selkeä.
Jos Ninni ei kykene tuota työtä hoitamaan nykyisten vastuidensa ohessa niin
hän ei sitten sitä hoida ja sillä selvä. Ninni on valinnut työkseen
kotiäidin duunin yhteiskunnan tuella eikä siitä hypätä yhtäkkiä omavaraisen
uranaisen kenkiin. Minäkin ymmärrän tämän seikan oikein hyvin. Ninnin
varmaan kannattaa nyt keskustella nykyisen työnantajansa kanssa siitä kuinka
hänen duuninsa hoidetaan jos hän joutuu ottamaan tämän pakkotyön
hoitaakseen. Jospa sieltä löytyy sittenkin ratkaisu ongelmiin?

Jani

"Jerome" <Zi...@it.fi> kirjoitti

> Tietysti siitä on maksettava ainakin vähintään puolipäiväraha, koska Ninni
> tiltaan Turusta komennukselle Saloon.
> Onhan nämä nyt aivan selviä työehtoja.

Jaa että kun Turkulainen menee Saloon töihin pitäisi maksaa vähintään
puolipäivärahaa? Kerroppas missä työehdoissa se selvästi sanotaan.

Aki

Jani wrote:
> Jaa että kun Turkulainen menee Saloon töihin pitäisi maksaa vähintään
> puolipäivärahaa? Kerroppas missä työehdoissa se selvästi sanotaan.

Eikös se työnantaja ole kuitenkin Turussa? Vai Salossako Turun
työnvälitystoimistolla on se henkilöstönvuokrauspulju?

Jari Eskelinen

helge_hervannasta kirjoitteli:

> Eikös saman asian aja se että kiskoo muutamana päivänä kunnon hasaa ja
> siihen höysteeksi kunnon satsit monta päivää vaikka Panacod kipulääkkeitä?
> Eikös Nokian hommia tekevät huumetestata ja noiden satsien jälkeen näkyy

Tai sitten kasvattaa sitä hasaa ja elää sen myynnillä. Tämä ei ole
missään tapauksessa kehoitus tehdä rikos, mutta tulipa taas sellainen
olo, että tässä nyky-yhteiskunnassa tietyssä tilanteessa olevien
ihmisten on valittava kolmesta vaihtoehdosta:

1) Orjatyöhön ehdoilla millä hyvänsä, 12 tuntia päivässä työtä ja
matkoja, loput päivästä uupumuksen unta, hermoromahdus 10v päästä,
lapset huostaan ja myöhemmin linnan ja varttihullun papereilla
loppuelämä. Vaihtoehto, joka on yleisen moraalikäsityksen mukaan
"oikea".

2) Sossun luukulle. Kitkuuttaa elämänsä läpi nälkärajalla, mutta
mielenterveys säilyy sentään.

3) Rikokset.

Siis todellakaan en kannata kohtaa 3, mutta ei voi kuin suruissaan
pudistella päätään sille, miten houkuttelevaksi yhteiskunta sen tekee
niille, joiden elämäntilanne poikkeaa "normaalista". Jo pelkästään
itse olen lyhyen elämäni aikana tutustunut niin moniin
järjettömyyksiin, joista vielä selviää kun ei ole lapsia ja uskoo
tulevaisuuteen, niin ei voi kuin surra niitä, joilla ei elämä
ei lähdekkään normaaliin putkeen. Silloin ei yhteiskunta kaada kuin
kylmää vettä niskaan, vaikka yhteiskunnan itsensä kannalta se on sama
kuin kusisi omaan lahkeeseensa pakkasella.

Sori tajunnanvirta, alkoi vaan taas ärsyttämään kun lueskelin Kelan
sivuja. Onko siinä mitään järkeä, että jos vaikka vanhemmat muuttavat
työn perässä toiselle paikkakunnalle ja vuokraisivat opiskelevalle
lapselleen kämpän suurinpiirtein todellisten kulujen hinnalla
(yhtiövastiko etc.), niin silloin pistetään kaikki asumislisät poikki?
Tai no, maksetaan vajaat 60 euroa, mutta ei kuitenkaan todellisia
kuluja. Tämähän taas ei aiheuta mitään muuta, kuin että vuokralle
otetaan sitten joku muu, joka saa täyden asumistuen ja lapsi sitten
menee jonnekkin muualle ja saa kanssa täyden asumistuen. Siis että
mitä helvettiä tässäkin on ajateltu?

--
Jari Eskelinen - jari.eske...@iki.fi
http://www.iki.fi/jari.eskelinen/

aua

19 maalis 2006 Jerome <Zi...@it.fi> päästi suustansa käsin:

> Vaikka vaikutatkin minua viisaammalta

olenkin.

> En usko, että Ninniä tässä tapauksessa auttaa ilkeys ja kyynisyys.

en minäkään.

aua

19 maalis 2006 "Jani" <vaarene...@kentta.ru> päästi suustansa
käsin:

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

aua

19 maalis 2006 "helge_hervannasta" <mulkk...@gmail.com> päästi
suustansa käsin:

> KUNNON Tamperelainen ei turkuun persettään vie, Tukholmaankin
> KUNNON Tamperelainen matkustaa Stadista.

näin on!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Timo MK Pietilä

"Jerome" <Zi...@it.fi> kirjoitti viestissä
Höpö höpö. Jos olisi _Turkulaisen_ työnantajan _Turussa_ sijaitsevassa
toimipisteessä vaiktuisesti työssä, ja silloin määrättäisiin _tilapäisesti_
Saloon töihin, SILLOIN saisi päivärahaa, ei todellakaan jos käy Turusta
Salosssa työssä.

aua

20 maalis 2006 "Timo MK Pietilä" <spam...@jippii.fi> päästi suustansa
käsin:

> [...]

> määrättäisiin _tilapäisesti_ Saloon töihin, SILLOIN saisi
> päivärahaa, ei todellakaan jos käy Turusta Salosssa työssä.

juuri noin.

> [...]

> tunnin, kun mukaan otetaan ensin bussimatka asumislähiöstäni
> bussiasemalle, josta Saloon menevä auto lähtee. Päivässä menee siis noin

Mä kuljen Espoosta helsinkiin, n. 25km. Sama 2h/päivä menee työmatkoihin,
joten eipäs kitistä tyhjästä.

Toki se vituttaa, mutta minkäs voit.

Osku

q wrote:

Pitkät ovat olleet työmatkat. Asun itävantaalla työpaikkani oli Espoon
perukoilla. Työmatka kehä kolmosta pitkin joka veti parhaiten oli 44km
Kehä ykköstä pitkin työmatka 35km oli ajoittain kovin tuukkoinen.
Suorin reitti läpi hesingin keskustan ruoholahteen ja sieltä jorvaksen
tielle 28km Kun lähti kotoa aamulla kello 7.00 kannatti ajaa läpi
helsingin, jos myöhästyi lähtiessä kymmenen minuuttia niin keskusta oli
jo tukossa. Ei kannattanut mennä suorintareittiä. Olipahan
työmatkoissa valinnan varaa. Julkisia kulkuvälineitä käyttäen työmatka
kesti tunti kolmevarttia aamuin illoin.

Osku

helge_hervannasta

q wrote:
> Mä kuljen Espoosta helsinkiin, n. 25km. Sama 2h/päivä menee
> työmatkoihin, joten eipäs kitistä tyhjästä.

Sä varmaan oot myös yksinhuoltaja jolla on 3 lasta ja teet 5 vuorotyötä???
Jos et niin vittuaks viisastelet!!!

Juuso

Ninni kirjoitti 18. 3. 2006 20:29:
> [...]

> Mielestäni työkkäri saisi hieman katsoa elämäntilanteita ennen kuin se
> päättää täysin yksipuolisesti ihmisen puolesta asiat.

Jos yksinhuoltajalta on kolme lasta, jotka pannaan hoitoon yövuoroina
sekä yön ajaksi (jolloin huoltaja on töissä ja lasten täytyy nukkua)
että päivän ajaksi (jolloin huoltajan täytyy nukkua), ja työ on vielä
matalapalkkaista pätkätyötä, niin voiko tuosta edes huoltaja jäädä
plussan puolelle hoitomaksujen jälkeen? Yhteiskunnalle tietysti ilman
muuta tappiollista touhua. Kas kun eivät vielä ota automaattisesti
huostaan työttömien yksinhuoltajien lapsia, että äiti saataisiin
"tärkeämpiin" tehtäviin hanttihommia etsimään.

Työvoimatoimistossa ollaan niin leipiintyneitä muutamiin siellä käyviin
oikeasti työtä vältteleviin narkkareihin, että kaikkia kohdellaan
varmuuden vuoksi yhtä kyynisesti. Koko laitos pitäisi lakkauttaa.

"helge_hervannasta" <mulkk...@gmail.com> wrote in message

Mä viisastelen vain siitä mitä lainaan. Tunnin työmatka ei ole mikään itkun
aihe.

Unohdinpa vielä sanoa että kuljen osan matkasta omalla autolla. Jos senkin
korvaisi julkisilla niin puolisen tuntia voisi vielä heittää matka-aikaan
lisää per suunta. Olettaen siis että linja-auton, junan ja ratikan
aikataulut täsmää siten ettei tarvi missään välissä odotella.

S-L.N.

> Siellä historiafailissa on täsmälleen kaikki se mitä sinne kertoo.
> Mitään sen tarkempaa tietoa eivät edes saa.

Nykyään pitkäaikaistyöttömän pitää antaa kirjallinen lupa
työvoimatoimistolle hommata tietoja myös muunmuassa sosiaalitoimistoista.
Ja jos et anna lupaa ei sen niin väliä koska kaikkihan sen luvan antaa ja
jos nyt vahingossa jonkun tiedot silti hommataan jostain niin pelkkä
vahinkohan se.

Ari Matikainen

"Ari Matikainen" <etunimi....@hp.com> wrote in message

> Ninni, jos sinua kiinnostaa osa-aikatyö, niin laita mailia. Minulla on
> sellainen tarjolla.

Unohtui laittaa, että kyseessä olisi 6 tuntia päivässä.

Ari

S-L.N.

Jari Eskelinen <jarpat...@iki.fi> wrote in

> [...]
> lapset huostaan ja myöhemmin linnan ja varttihullun papereilla
> loppuelämä. Vaihtoehto, joka on yleisen moraalikäsityksen mukaan

Mutta mikäli et "innostu hakemaan" töitä eli mene yötyöhön ja jätä
lapsia tarhan ja television kasvatettavaksi niin sosiaalitoimisto voi
alkaa funtsimaan että mitenkähän se niitä lapsia sitten kasvattaa kun
kerran ei töitäkään osaa hakea -> lapset huostaan myös tässä
tapauksessa.

> [...]
>

> järjettömyyksiin, joista vielä selviää kun ei ole lapsia ja uskoo

> tulevaisuuteen, niin ei voi kuin surra niitä, joilla ei elämä

No joku tommonen työkkärin homma pitää hyvin huolta siitä ettei lapsia
tule edes olemaan koskei joku nälkäpalkalla töitä tekevä poikamies
mikään naismagneetti ole.

S-L.N.

"-PS-" <petri.sandberg@_poista_.netti.fi> wrote in

> [...]

> klo 04.50 linja-auto asemalta ja matkat taitavat maksaa 119 euroa/30
> matkaa. Ja aamuvuoro siis alkaa klo 06.00

Ei taitaisi mikään estää nokiaa järjestämästä vuoroja siten että joku on
aina korkeammalla palkalla yövuorossa, toinen päivävuorossa, jottei
keltään menisi unirytmit täysin sekaisin ?
Joku toinen työvoimatoimisto olisi voinut laittaa palkattomaan
kurssitukseen/työharjoitteluun jonnekin takametsään. Käytännössä siis
töihin mutta niitä kutsutaan muilla nimillä, kun ensin on saatu läpi
idea lehdistössä että työttömät ovat niin yksinkertaisia että niitä
tarvitsee kurssittaa painamaan nappia niin ei tuosta edes paljoa ole
näkynyt kritiikkiä.

Kyllä valtiolta pitäisi kieltää tuollainen.

> Tuskin enää pitkään.

Ei taida kiinalaisten kommunismi voittaa Suomen systeemiä jossa valtio
tukee työnantajaa jotta tämä ottaa työhön määrätyn töihin -> Suomi on
halvempi.

Ossila

-PS- kirjoitti:

> [...]
> väärältä riviltä listaa katsoo ja itsekin sekoaa päivistä :), mutta tämän
> mukaan siis Salossa luureja kootaan. Neljään viikkoon osuu siis

Voiko vapaapäiviksi sanoa päiviä joina työ loppuu 06 aamulla tai joudut
työhön kyseisenä päivänä 22? Mielestäni ei todellakaan, koska jos
aamulla pääset 06 niin takuulla menee yön jälken päivä osin nukkumalla
unirästiä. Jos taas työ alkaa 22 illalla, niin mikä ihmeen vapaapäivä on
kyseessä?

Meneekö tuo systeemi nyt näin, vai onko vielä korjaamista?

- vapaa maanantai
- vapaa tiistai
- aamu keskiviikko 06-14
- aamu torstai 06-14
- ilta perjantai 14-22
- ilta lauantai 14-22
- sunnuntaivapaa
- maanantai-tiistai 22-06
- tiistai-keskiviikko 22-06
- keskiviikko-torstai 22-06
- torstai vapaa 06 jälkeen (voiko tätä nyt sanoa vapaapäiväksi, kun
menee nukkumiseen yövuorojen jälkeen varmasti?)
- aamu perjantai 06-14
- aamu lauantai 06-14
- sunnuntaivapaa
- aamu maanantai 06-14
- aamu tiistai 06-14
- ilta keskiviikko 14-22
- ilta torstai 14-22
- vapaa perjantai
- vapaa lauantai
- sunnuntaivapaa
- ilta maanantai 14-22
- ilta tiistai 14-22
- keskiviikko vapaa
- yövuoro torstai-perjantai 22-06
- yövuoro perjantai-lauantai 22-06
- yövuoro lauantai-sunnuntai 22-06
-sunnuntai vapaa 06 jälkeen (voiko tätä nyt sanoa vapaapäiväksi, kun
menee nukkumiseen yövuorojen jälkeen varmasti?)

Mitenkäs tämä tästä jatkuu, onko maanatai ja tiistai taas vapaita eli
alkaa alusta?

> [...]

> Tehtaalla on siis neljä eri vuoroa, jotka pyörittävät vuorolistan mukaan
> tehdasta 6 päivää viikossa, 24h vuorokaudessa.

Onko jokainen työntekijä pakotettu noihin vuoroihin, vai voiko päästä
sellaiseksi että tekee vaikka vain aamu- ja päivävuoroja, eli
joustetaanko työajoissa?

Kimmo Elo

Jotuni kirjoitti:
..ylempänä turhaa trollijorinaa.

> Miksi se pysyisi jos kukaan ei halua moista roskahomma tehdä.

Eihän sitä halutakaan Suomessa tehdä, siksihän työvoimatoimistot
pakottavat väkeä Nokian hommiin. Kyseessä on pakkotyö orjapalkalla
suhteessa työaikoihin.

Sinä päivänä kun Nokia poistuu täältä jonnekin Kiinaan kasaamaan
puhelimiaan, juon shampanjaa ja iloitsen todella. Sillä ei ole mitään
merkitystä että suomeen laskeutuu maansuru, vaan tärkeintä on että
pääsemme yhdestä suuresta kuppari-halpatyönantajasta, joka polkee
tavalliset duunarit maan rakoon ja imee yhteiskunnalta kaiken maailman
tuet uhkailuillaan. Kun Nokian henkilöstöfirmojen kautta (tietenkin)
palkatut duunarit menevät sankoin joukoin kortistoon, työttömien sana
alkaa taas kuulua. Kyllä maa kestää ilman Nokiaa ja noita muita
varastavia suuryrityksiäkin, joiden ainut tehtävä on kupata työläisen
persnahasta mahdollisimman paljon mahdollisimman vähillä menoilla.
Shampanjan olen jo ostanut (parasta laatua) ja luulen että sitä päästään
juomaan muutaman vuoden sisään.

Kimmo Elo

q kirjoitti:

Käsittääkseni kyseessä on kohdallasi vapaaehtoinen työsuhde, ei
pakkotyösuhde? Minun puolestani voit tuhlata vaikka puolet päivästä
työmatkoihin, jos niin *** tyhmä olet, mutta tämän tyhmyyden tulisi olla
vapaaehtoista.
Käsittääkseni vapaassa maassa ihmisen tulee voida itse valita, vastaako
palkka työhön käytettyä aikaa, ja sen mukaan miettiä meneekö kyseiseen
työhön tai etsiikö muuta työtä. Jos näin ei ole, kyseessä on pikemminkin
orjatyösuhde.
Jos vituttaa, niin etsi toinen työ ..jos se niin helppoa on.

Ari Laitinen

Kimmo Elo wrote:

> tuet uhkailuillaan. Kun Nokian henkilöstöfirmojen kautta (tietenkin)
> palkatut duunarit menevät sankoin joukoin kortistoon, työttömien sana
> alkaa taas kuulua. Kyllä maa kestää ilman Nokiaa ja noita muita

Eikös se työttömien viesti ole silloin "haluamme Nokian takaisin"

Vaikka kutsutkin työtä orjapalkalla tehtäväksi pakkotyöksi niin eikö
jokaisella näistä "orjista" ole täysi vapaus hakea muuta työtä jo tänä
päivänä. Työvoimatoimisto ei varmastikaan kiellä vaihtamasta työtä tai jopa
lopettamasta työntekoa. Ei yhden yrityksen poistuminen Kiinaan millään
tavalla paranna näiden ihmisten työnhakumahdollisuuksia. Nyt, työssä
ollessaan, heillä on paljon paremman mahdollisuudet hakea uutta työpaikkaa.
Yrityksissä paljon mielummin palkataan ihmisiä, jotka ovat jo työssä kuin
ovat olleet pitkään työttöminä.

Jos rakennamme järjestelmän, jossa lopulta jokainen työpanos kannattaa
ulkoistaa Kiinaan, niin lopulta maamme alkaa muistuttaa Kiinaa.

Nikolas Mäki

Ninni wrote:

> [...]

> ole mitään ammatti- tai koulutusvaatimuksia? Kyllähän ne kiinalaisetkin

> varmasti tälläisen työn sitten osaa yhtä hyvin ja yhtä pienellä

Kiinan ainoa kilpailuetu on kansalaisten sortaminen, muuta selitystä
tuotantotyöpaikkojen siirtymiselle sinne ei ole. Kännyköiden hinta on
tosin puristettu jo niin alas, että rahtikulut alkavat olla merkittävä
tekijä. Siksi kaikkia kännyköitä ei kannatakaan tehdä kiinassa.

Vapaa liikkuvuus euroopassa aiheuttaa sen, että pätevä työvoima hakeutuu
"halvoista" itä-euroopan maista parempia palkkoja maksaviin EU-maihin.
Siten "halvat" maat eivät kohta enää olekaan työvoimakustannuksiltaan
halpoja. Esimerkiksi baltian maista on a-studion mukaan lähtenyt 50000
nuorta paremman leivän perään brittein saarille. Eivät ne sielläkään
herroiksi elä, mutta paremmin kuitenkin kuin suomalaisten työllistäminä.

kse

Kimmo Elo <spammi...@invalid.os> writes:

> Eihän sitä halutakaan Suomessa tehdä, siksihän työvoimatoimistot
> pakottavat väkeä Nokian hommiin. Kyseessä on pakkotyö orjapalkalla
> suhteessa työaikoihin.

Juu - onhan se ihan käsittämätöntä, että ihmiset pakotetaan
työskentelemään oman toimeentulonsa eteen. Jos kaikille ei löydy
mukavia media-assistentin duuneja lattelasin ääressä, niin hommahan
hoituisi kätevämmin joko painamalla lisää rahaa tai odottamalla
taivaasta mannaa, maitoa ja hunajaa.

--
kse

Ari Laitinen

Kimmo Elo wrote:

> [...]
> vastaako palkka työhön käytettyä aikaa, ja sen mukaan miettiä meneekö
> kyseiseen työhön tai etsiikö muuta työtä. Jos näin ei ole, kyseessä

Kyllä tässä maassa on sellainen laki, että töitä ei ole pakko tehdä.
Irtolaisuus poistettiin laista niin kauan sitten, ettei sitä sanaa enää
Finlex tunne.

jus...@luukku.poistuva.com

Nikolas Mäki wrote:

> [...]
> tosin puristettu jo niin alas, että rahtikulut alkavat olla merkittävä
> tekijä. Siksi kaikkia kännyköitä ei kannatakaan tehdä kiinassa.

Telkkarissa tuli dokumentti kiinalaisista "ylijäämäpoikamiehistä". Siinä
oli yksi maalaispoika, joka päätti lähteä Pekingiin rakennushommiin
parantaakseen suosiotaan naisten keskuudessa. Hän teki 7 päivää viikossa
töitä, 11 tuntia päivässä, palkka oli 3 euroa päivässä. Lopulta hän
palasi kotiin, mm. koska ei ollut rahaa toiseen huopaan, ja hän paleli
koko ajan. Asiallisen näköinen kännykkä hänellä kuitenkin oli, ja hän
piti yhteyttä kotiin tekstiviestein. Tästä voi päätellä, että
yksinkertaisen kännykän tuotantokustannusten täytyy Kiinassa olla
todella alhaiset.

Jussi

S-L.N.

"Ari Laitinen" <nospa...@arisoft.fi> wrote in news:441ea5db$0$7478
$39db...@news.song.fi:

Koskee ainoastaan hyvätuloisia/perinnön saaneita.

-PS-

"Ossila" <ossila...@POISTAluukku.fi> wrote in message

> [...]

Muuten olit tulkinnut oikein, mutta yövuorot alkavat kuten jo aiemmin
kirjoitinkin edeltävänä iltana, esim. maanantaiksi merkitty yövuoro alkaa
sunnuntaina kello 22.00 ja päättyy maanantaina klo 06.00 eli yövuorot kun
laitat listallasi alkamaan oikealla päivällä niin sitten se on siinä.

Ja kierros tosiaan alkaa alusta, kierto kestää neljä viikkoa.

> Onko jokainen työntekijä pakotettu noihin vuoroihin, vai voiko päästä
> sellaiseksi että tekee vaikka vain aamu- ja päivävuoroja, eli
> joustetaanko työajoissa?

Ainoastaan lääkärin lausunnon perusteella voi päästä tekemään pelkästään
aamu- ja iltavuoroja. Muuten ei vaihtoehtoja ole.

S-L.N.

mf2hd <mf...@ziggurati.net.invalid> wrote in

> *Jos* tää pitää paikkansa niin on sitten ensi kerta kun kuulen että
> työkkärissä olisi töissä joku edes aiemmin töitäkin tehnyt!!! ;)

Jokin kirvesmies tuskin kokisi itseään niin paljoa muita yläpuolella
olevaksi ainankaan parin ensimmäisen töissäolovuoden aikana että siellä
vallitsevassa ilmapiirissä kauaa viihtyisi.

> Siinähän se ongelman ydin on että työkkärin humanistit eivät harvemmin
> ole itse koskaan tehneet mitään oikeata työtä, joten kontaktipinta
> reaalimaailman työllisyysasioihin on marginaalisen olematon.

"Humanisti" ei ole ihan ensimmäinen sana joka mieleen tulee jos
virkailijoita jollain sanalla pitäisi kuvata, vaikka kuvaakin
henkilöitä.

> [...]
> tulee seuraamaan, joten sulla on nyt erinomainen tilaisuus pitää omia
> ja vastaavassa tilanteessa olevien puolta ja tehdä ennakkotapaus

Voipi olla hankalaa valittaa eikä siitä kummoista ennakkotapausta synny,
varmaan on moni koittanut valittaa vastaavassa tilanteessa ennenkin.
Valituksesta ei ole apua siinä vaiheessa kun lapsille pitäisi saada
ruokaa pöytään.

> [...]
> tälläisiin yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Vai ottaakohan tavja
> lupauksistaan sen legendaarisen poliittisen vastuun... ;)

Eikös niistä ensin valiteta "talon sisällä" ja siinä voivat märehtiä
vaikka kuinka kauan ennen lappusten sieltä ulos saamista jolleivat katoa
matkalla.

> Sun toimeentulo on sikäli turvattu että fatta betaalar kyllä kun
> pesuettakin on tuon verran, joten IMHO voit ihan rauhassa vastata
> vittuiluun vittuilulla.

Turustahan oli uutisia kuinka sosiaalitukien haku kestää pari vuotta
sitten.

S-L.N.

Osmo R <ok...@hotmail.com> wrote in news:Sm8Tf.988$xE6.875
@reader1.news.jippii.net:

> Saako työkkäri määrätä yötyöhön? Minusta ei pitäisi saada. Ennenhän
> naisten yötyö oli jopa lailla kielletty (tosin naisvaltaisille
> matalapalkka-aloille haettiin aina poikkeusluvat)

Tuosta olen samaa mieltä. Esim. jos asut talossa jossa ei ole hiljaista
päivisin, yritä siinä sitten nukkua edes päivällä. Saisi olla
velvollisuus yötyön teettäjällä myös järjestää hiljaisia
rivitaloasuntoja heille jotka yötyötä joutuvat tekemään, vaikka siten
että koko talo on sitä samaa vuoroa.

Samoin tulisi olla valtiolla velvollisuus järjestää asunto työpaikkaa
lähempää jos matka kestää päälle tunnin suuntaansa käyttäen julkisia
kulkuvälineitä tai sitten velvollisuus hommata auto matkoja varten, kun
kerran on oikeus pakottaa alipalkattuihin ja terveydelle vaarallisiin
töihin sinne minne sattuu virkailijaa huvittamaan tai toimistossa on
päätetty työttömät määrätä (tai kuten aiemmin joku mainitsi, missä
sattuu olemaan johtoportaalla sijoitettuna rahaa.)

Asuntoja kun kuitenkin on joka puolella ja tuollaisilla palkoilla mistä
tässäkin puhuttiin ei vielä ostetakaan asuntoa työpaikan vierestä.

Kun valtio määräilee jokaisessa mahdollisessa asiassa, tänäänkin
uutisissa opiskelijajärjestöjen mukaan motivaatiopuutteisia pakotetaan
ammattikorkeakouluihin tai menee tuet, samalla kun motivaatiota omaavia
jää ulos huonompien todistusten takia, voisi valtio yrittää edes
jonkinlaista vastuuta yrittää kantaa alamaisistaan.

mf2hd

S-L.N. wrote:
> [...]
> olevaksi ainankaan parin ensimmäisen töissäolovuoden aikana että siellä
> vallitsevassa ilmapiirissä kauaa viihtyisi.

Niin, kuinka tosissaan kannattaa nyytishöpinöitä ottaa? Kai siinäkin
joku rajapyykki on :)

> "Humanisti" ei ole ihan ensimmäinen sana joka mieleen tulee jos
> virkailijoita jollain sanalla pitäisi kuvata, vaikka kuvaakin
> henkilöitä.

Eipä ole ei, mutta alan oppiarvot hankitaan usein juurikin
edellämainitun "lajityypin" laitoksissa. Siksipä kontaktipinta
tosimaailmaan onkin rajallinen, ellei lähes harhainen.

> [...]
> varmaan on moni koittanut valittaa vastaavassa tilanteessa ennenkin.
> Valituksesta ei ole apua siinä vaiheessa kun lapsille pitäisi saada

Jep, siksi sillä välin rahat haetaankin sossusta. Suosittelu on *aina*
valittaa, koska muuten kunnat ja virastot jatkavat järjestelmällisiä
väärinkäytöksiään ikuisuuksiin. Monilla kunnilla on esimerkiksi
sosiaalitoimessa "kirjoittamaton sääntö" että virkailijan tulee aina
vetää kuntaan päin, vaikka sitten laittomasti. Se perustuu juurikin
siihen että ihmiset eivät jaksa mainitsemistasi syistä valittaa. Kunta
antaa periksi "heti" kun valitus menee läpi, tässä osasyy ruuhkiin...

Aina kannattaa valittaa, se ei maksa mitään. Siksi toisekseen
käsittääkseni sosiaalivirkailija on virkansa puolesta *velvollinen*
avustamaan valituksen muotoilussa jos näin vaaditaan.

> Eikös niistä ensin valiteta "talon sisällä" ja siinä voivat märehtiä
> vaikka kuinka kauan ennen lappusten sieltä ulos saamista jolleivat katoa
> matkalla.

Kyllä, pitää paikkansa. Siitä en tiedä voivatko märehtiä rajatta, ellen
aivan päin peetä muista niin siinäkin oli joku epämääräinen veteen
piirretty "kohtuullisessa ajassa" pykälä. Eteenpäin kun valitetaan niin
se käsitellään.... Turussa vai olikohan se vaan sosiaalitoimen asiat ja
työkkärin Hki:ssä. Google varmaan auttais.

Tämä edelleen voimassa se huomioiden että itse olisin viimeistään tänään
ellen jo kävellessäni työkkäristä ulos "lausunnon" saatuani varannut sen
toimeentulotukiajan fattaan.

> Turustahan oli uutisia kuinka sosiaalitukien haku kestää pari vuotta
> sitten.

Mahtaisko olla osuutta tohon että missä koko maan valitukset
käsitellään, enpä tiedä....

Risto Hepo-oja

Kimmo Elo <spammi...@invalid.os> skribis en news:IzwTf.137$592.108
@read3.inet.fi:

> Sinä päivänä kun Nokia poistuu täältä jonnekin Kiinaan kasaamaan
> puhelimiaan, juon shampanjaa ja iloitsen todella.

Sinä päivänä skoolaan kanssasi, hengessä ainakin.

--
Det är ni som e dom konstiga
det är jag som e normal

kotisivu.suomi.net/ristohepooja