Onko kokemuksia Tracker MyWay Nokia S60 -naviohjelmasta?

Mika Kyllönen

Markkinoilla on uusi naviohjelma Nokia Series 60:lle:
http://www.tracker.fi/mywaynokia/index.html .Onko kellään kokemuksia Tracker
MyWay -navigaattorista?

T:MK

Matti Joutkoski

"Mika Kyllönen" <mikakyllonen> wrote in message

Tuote spekseiltä vaikutti vähintääkin mielenkiintoiselta. Kokemuksia
olisi tosissaan hyvä kuulla. Ilmeisesti jonkinlainen hybridi, eli osa
kartoista
muistikortilla ja joitain karttoja sitten ladataan GRPS:in yli?

Itse koitin päästä jyvälle tuosta kartta-aineiston maksullisuudesta vs.
maksuttomuudesta, mutta ei ihan auennut. Eli jos perussofta maksaa sen
300eur, niin mitä se pitää sisällöään ja mitä ei?

t. Joutkoski / Wintel Finland Oy

Brother-Peter

"Matti Joutkoski" <mattijo...@wintepois.fi> wrote in message

puhelimen CPU ei jaksa vääntää kunnolla

-sami-

Mika Kyllönen kirjoitti:

Kaverini hankki P910i puhelimen, MyWayn ja siihen sisältyvän
koirapannan. http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=17675 linkissä
hänen kommenttejaan tuotteesta. Kalliskin vielä kun tuo paketti maksoi
n. 1700 euroa puhelimen kanssa.

-sami-

Tosikko

Brother-Peter kirjoitti:

> puhelimen CPU ei jaksa vääntää kunnolla

Minkä puhelimen? Uusissahan on tehokkaampi "mylly", joten olisi kiva
tietää mikä merkki/malli kyseessä.

Tosikko

Matti Joutkoski kirjoitti:

> [...]
> maksuttomuudesta, mutta ei ihan auennut. Eli jos perussofta maksaa sen
> 300eur, niin mitä se pitää sisällöään ja mitä ei?

Esitteen perusteella paketti sisältää vain Tele Atlaksen
autonavigointikartat skandinaviasta. Muut kartat joutuu hankkimaan
erikseen; esitteessä on sanottu maastonavigoinnista "mahdollisuus
ladata topografi-, meri- ja tiekarttoja" ja merinavigoinnista
"saatavissa euroopan kattavat merikartat".

Esite löytyi täältä:
http://www.tracker.fi/mywaynokia/pdf/MyWay-esite.pdf

Brother-Peter

"Tosikko" <tos...@gmail.com> wrote in message

=============================
Kaikki paitsi Nokian uudet tulossa olevat 2006 mallit
Oliko se joku N vai E -mallisto, jossa on jo vääntöä

En jaksa kaivella muiden valmistajien speksejä
mutta ensi vuonna alkaa kännytkin vääntää
ja näytöt ovat jo sitä QVGA minimikokoa

Parhaan väännönhän sais jollain läppärillä, vaikka iso näyttö jarruttaa...

Ilman tuota CPU tehoa rupeaa laskenta jättämään Saksan baanoilla
ja pahimmillaan jopa Suomen motareilla

Brother-Peter

"Brother-Peter" <DROP...@dlc.fi> wrote in message
Tahdon vielä viitata säikeiseen:
"SiRF III -laitteiden herkkyyserot"
eli älä hommaa vain uusinta kesmiä
vaan katso että myös kepsi on uusi
NIIN
ja testaa aina itse - älä luota "asiantuntijoiden" <röyh> arvioihin

Mikko Markkanen

On Sat, 26 Nov 2005 12:00:14 +0200, "Mika Kyllönen" <mikakyllonen>
wrote:

Itse sain moisen näppiini tänään. Ohjelma on suunniteltu nokian Series
60 (v2) -sarjan puhelimille joita on markkinoilla useita eri malleja
useassa eri hintaluokassa, halvimmat alkaen n. 250e.

Myyntipakkaus sisältää Rikalinen Bluetooth GPS-paikantimen
tarvikkeineen, 512Mt RS-MMC muistikortin ohjelmistoineen,
kotikutoiselta näyttävän CD-levyn johon on poltettu vaatimaton
ohjeistus PDF-muodossa usealle eri kielelle joiden joukosta löytyy
myös Suomi. Paperiohjetta ei tullut mukana. Ohjelmiston
rekisteröimiseksi tarvittavat koodit (2kpl) on tulostettu
tarrapaperille joka on liimattu muistikortin suojakotelon kylkeen.
Myyntihinta oli 299e, kampanjatarjous, jonka kerrotaan jatkuvan vuoden
loppuun.

Ohjelmisto sisältää itseasiassa kaksi ohjelmaa, Autonavigaatio on eri
ohjelma ja Meri & Maasto ovat erikseen omana ohjelmanaan.

Autonavigointiohjelmisto on Smart2Go:n (espanjalainen firma)
valmistama ja ilmeisesti vain käännetty suomen kielelle. Mukana seuraa
TeleAtlaksen pohjalta tehty Scandinavian kartta, eli perustuu samalle
karttapohjalle kuin TomTom ja Navicore. Käyttöliittymä muistuttaa
enemmän Navicorea kuin TomTomia, mutta pikaisten kokemusten jälkeen on
vielä melko raakile. Selostajan puhetyyli alkaa ärsyttämään jo
muutaman risteyksen jälkeen, se on melko konemaista ja muutenkin
koomista. Ei ollenkaan verrattavissa Pertti Salovaaraan. Karttanäkymä
on suttuisempi ja epäselvempi kuin aiemmin mainitsemissani
verrokkiohjelmissa. Ohjelma rekisteröidään puhelimen imein sekä mukana
toimitettavan sarjanumeron perusteella sms-viestillä ja paluuviesti
poistaa lukituksen. Itse ohjelma lähtee käyntiin ilman
rekisteröitymistä, mutta scandikarttaan ei pääse käsiksi ennenkuin
hoitaa rekisteröitymisen.

Meri & Maastokartta on siis omana erillisenä ohjelmanaan
muistikortilla. Myös tämä ohjelma lähtee käyntiin ilman välitöntä
rekisteröintipyyntöä. Lisenssin rekisteröimisen voi tehdä joko
puhelimen GPRS-yhteyden avulla tai genimapin sivulla:
http://www.genimap.com/SisApplet2/
Linkin sivulle löysin itse vahingossa aikani ihmeteltyäni, mistään
ohjeesta en linkkiä löytänyt tai sitten en vain osaa lukea. Myös
tämän lisenssin rekisteröimiseen tarvitaan puhelimen imei sekä
ohjelman mukana toimitettava erillinen sarjanumero karttoja varten.
Aivan kuten rekisteröinti, myös karttojen lataus ja hankinta voidaan
tehdä käyttäen joko puhelimen GPRS-yhteyttä jolloin "karttatiili"
ladataan automaattisesti sitä mukaa kun edellisen laita tulee vastaan
(ominaisuuden voi kytkeä pois päältä), tai vaihtoehtoisesti
kotitietokonetta käyttäen aiemmin mainitun linkin kautta.
Kotitietokonetta käytettäessä käyttäjä voi kartanhallintaikkunassa
määrittää ne "karttatiilet" jotka katsoo tarvitsevansa ja koostaa
niistä asennuspaketin jonka voi sitten itse siirtää mywayn
muistikortille ja asentaa kuten minkä tahansa SIS-asennuspaketin.
Pienin kaupattava määrä "karttatiiliä" on 300 kpl joka riittää
karkeasti laskettuna n. 8x14 km kokoisen alueen peittoon. Ladattavan
alueen ei tarvitse kuitenkaan olla yhtenäinen vaan se voi sisältää
"tiilen" sieltä, toisen täältä. Yksi "karttatiili" on suorakulmion
muotoinen ja kooltaan arviolta noin 500x750 metriä. 300 kpl
karttatiiliä maksaa genimapin sivuston mukaan 25e (myyjä puhui
kymmenestä eurosta), 1000 kpl 59e, tai rajoittamattomat lataukset
vuodeksi eteenpäin 200e.

Maastokartta muistuttaa garminin maastokarttaa, mutta olen testannut
sitä vain pikaisesti. Valikot ovat moninaiset jälkilokeineen,
karttapisteineen, kompasseineen ja muine määrityksineen. Kartoille
voi valita kolme eri mittakaavaa (1:50000, 1:1 milj, 1: 20 milj)
Maastossa todennäköisesti vain ensimmäiselle löytyy käyttöä.
Käsittääkseni myös koiran seuranta onnistuu jos hankkii koiralle
erikseen trackerin valmistaman pannan. Valikossa ainakin koirat löytyy
omana kohtanaan, siitä päättelin. Myös ohjeessa koirat mainitaan.
Arvelisin, että ohjelma lienee aika tavalla samanlainen kuin jo
aiemmin SonyEricssonin P910 -mallille julkaistu versio, joten jos
jollakin on siitä kokemuksia, hän tietänee missä mennään.

Mukana tulevat ohjeet ovat surkeimmat mitä kuunaan olen nähnyt, joten
ominaisuuksista ei pääse oikein perille kuin kokeilun ja erheen
kautta. Tukinumeroon soittaminen maksaa n. 1e/min, joten sieltäkin
avun hakeminen tulee äkkiä kalliiksi. Siksi en tämän enempää osaa
tässä vaiheessa ohjelman ominaisuuksista tai toimivuudesta kertoa
ennenkuin pääsen sinuiksi sen kanssa.

Noin pähkinänkuoressa kerrottuna, autonavigaatiosoftalta ei kannata
odottaa turhan suuria enkä pelkästään siihen tarkoitukseen ohjelmiston
hankkimista kyllä suosittele, navicoren tai tomtomin tasoinen ohjelma
ei mielestäni ole. Mukana "kaupanpäälle" tuleva Meri ja Maastokartasto
sen sijaan vaikuttaa hyvin lupaavalta ja vaikka senkin käyttö voi
vaatia opettelua eikä ohjelma ole turhan yksinkertainen, on se
kuitenkin huomattavasti laadukkaamman oloinen ja tarjoaa lisäksi
jotain jota tähän asti ei ole ollut markkinoilla tarjolla kuin
korkeintaan hyvin suppeasti; maastokartat kännykkään.

--

Pyydän huomioimaan että kirjoitin vastaukseni omiin kokemuksiini ja
olettamuksiini pohjautuen joten kirjoitus voi sisältää asiavirheitä

Mikko Markkanen, Suonenjoki