Holux GPSlim 240 ( = Navicoren uusi vastaanotin?)

pekv...@kanetti.com

Taitaa tuo Navicoren uusi vastaanotin

https://shop.navicoretech.com/productgroup_show.php?productid=54&catid=13
http://www.laptoplogic.com/data/news/images/1573/navicore.jpg

olla Holuxin GPSlim 240 uudelleen brändättynä.

http://www.holux.com/product/search.htm?filename=gpsreceiver_bluetooth_index.htm&target=gpsreceiver0&level=grandson

Tilasin Holuxin Ebaysta ja tässä alkukokemuksia:
- pienikokoinen on, paino digivaa'alla 32 g
- ei ihan yhtä herkkä kuin GlobalSat BT-359 (tai BT-338). Sisällä
ei löydä niin hyvin signaaleja, ulkonakin signaalitasot hieman
heikompia. Foorumeilla arvellaan että pieni koko pakottaa
kompromisseihin GPS-antennin suunnittelussa. Tästä huolimatta
sijaintitiedot ulkona ihan yhtä hyviä kuin GlobalSatilla. Vaikeissa
oloissa voi tulla ongelmia.

Mutta suurin ongelma: Navicore laittaa molemmista palikoista NMEA-datan
GGA-sanomat "pois päältä". Tämän jälkeen moni muu GPS-ohjelma ei
palikan kanssa toimi (esim. MapViewGPS). GlobalSatilla NMEA-data
resetoituu ottamalla akku hetkeksi pois, mutta Holuxissa ei ole
irroitettavaa akkua. Joten Holux vaatii jonkin softan laittamaan GGA
uudestaan päälle.

SirfDemo-PC-ohjelmalla GGAn laitto uudelleen päälle pitäisi
onnistua, mutta varoitus: itse on saanut Holuxin sekoamaan täysin ko.
softalla (ja foorumeiden mukaan moni muukin on vanhemman GPSlim 236:n).
Tästä sekoamisesta sain laitteen toimimaan normaalisti
käyttämällä akun tyhjäksi ja pitämällä laitetta sen jälkeen
tunnin pakastimessa. Toki voi onnistua "pehmeämmilläkin" konsteilla.

-Pexi-

ps. Navicore ei ota GGA:ta pois kaikista laitteista (esim. Nokia
LD-3W). Liekö niissä NMEA:n manipulointi jotenkin disabloitu.

pss. Netistä kyllä löytyy jotain skriptejä protokollan vaihtoon
NMEA-SIRF-NMEA, jolloin GGA:n lisääminen onnistuisi...

pekv...@kanetti.com

Jatketaanpa havaintoja:
- MapViewGPS osaa näköjään käyttää muitakin kuin GGA-sanomia,
sijainti tulee kyllä mutta korkeustieto ja tieto käytettyjen
sateliittien lukumäärästä jäävät tulematta ilman GGA:ta.

- Tuosta SirfDemon aiheuttamasta jumiutumisesta toipumiseen
riittääkin ihan vaan akun käyttäminen loppuun, eli pakastinta ei
tarvita. Sama pätee myös Navicoren pois päältä ottamaan
GGA-sanomaan.

Foorumeilla olevien kommenttien mukaan vanhemmalla GPSlim 236:lla on
tarvittu joko pakastinta tai jonkinlaista oikosulkua.

-Pexi-

Ilkka Maatta

Foorumeilla olevien kommenttien mukaan vanhemmalla GPSlim 236:lla on
tarvittu joko pakastinta tai jonkinlaista oikosulkua.

Pakastinta?

Asko Ikävalko

Ilkka Maatta wrote:
> Pakastinta?

Akku jäähtyy -> jännite putoaa -> laite "resetoituu"

Pakastinta siis käytetään silloin, kun akkua ei saa laitteesta irti
eikä reset-kytkintä löydy.

-Asko

Otto J. Makela

pekv...@kanetti.com wrote:

> GlobalSatilla NMEA-data resetoituu ottamalla akku hetkeksi pois,
> mutta Holuxissa ei ole irroitettavaa akkua. Joten Holux vaatii
> jonkin softan laittamaan GGA uudestaan päälle.

Tämä Holux on siis kertakäyttölaite, kun akusta on latauskerrat
lopussa heitetään koko laite pois?
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */

masa

Moi

Kuulostaa aika rajuilta konsteilta ,nuo akun tyhjentämiset ja
pakastamiset,
Noissa gps laitteissa on yleensä li-po tai li-ion akut jotka
aika herkästi ottavat siipeensä jos ne puretaan liiaksi.
Joku kerta voi käydä ,niin että akku ei enää herääkkään
tuollaisen hoidon jälkeen.
Käyttäisin ko.menetelmää vasta kun kaikki muut keinot on käytetty.

T.Masa

masa