Palvelulinjojen käyttö?

PenttiL

Helsingin Sanomissa oli juttua palvelulinjojen vähentämisestä. Itselleni on
vieläkin epäselvää, kuka niitä saa käyttää. Varsin yleinen on käsitys, että
ne ovat vain mm. vanhuksia, eläkeläisiä ja vammaisia varten joilla on joku
erikoislippu. Jos ne on tarkoitettu kaikelle kansalle, näitä pitäisi myös
markkinoida siten, että kaikki kansankerrokset olisivat tästä tietoisia.
Näin ko. linjat varmasti löytäisivät uusia käyttäjiä. Jos halutaan todella
palvella kansalaisia juuri tällaiset pikku linjat olisivat oikein hyvä
vaihtoehto oman auton ja taksin käytölle. Tosin nämä kyllä menevät hieman
taksien "reviirille".

-Pentti

Naakka

PenttiL wrote:
> Helsingin Sanomissa oli juttua palvelulinjojen vähentämisestä. Itselleni on
> vieläkin epäselvää, kuka niitä saa käyttää.

Kuka vain saa käyttää. Ja jossain olen nähnyt HKL:n niin mainostavankin.
Suurin este niiden käytölle on tietämättömyyteni reiteistä ja
aikatauluista koska olen niin tottunut käyttämään vakiolinjojani.
Itseäni voin vain syyttää kun en ole jaksanut ottaa asiasta selvää.

Asko Ikävalko

> Kuka vain saa käyttää. Ja jossain olen nähnyt HKL:n niin
> mainostavankin.

Minäkin olen jossain Espoon paikallislehdessä nähnyt YTV:n mainoksen,
että matkakortti kelpaa.

> Suurin este niiden käytölle on tietämättömyyteni reiteistä ja
> aikatauluista koska olen niin tottunut käyttämään vakiolinjojani.
> Itseäni voin vain syyttää kun en ole jaksanut ottaa asiasta selvää.

Sama täällä. Ei taida reittiopas noita juuri ehdotella.

-Asko

Risto Tiilikainen

PenttiL wrote:

> [...]
>palvella kansalaisia juuri tällaiset pikku linjat olisivat oikein hyvä
>vaihtoehto oman auton ja taksin käytölle. Tosin nämä kyllä menevät hieman

Hei !

Mikä ihmeen reviiri se takseilla on! Mikä ihmeen ammattikunta se on
verrattuna muihin autoa tarvitseviin ammatteihin !
Paitsi että veronmaksajien kustannuksella se ammattikunta kylläkin saa
käyttää reviirinomaisesti bussikaistoja.
On mukamas julkista liikennettä.

Katinhännät -- Kännisiä pitkän lounaan syöneitä tai muita maksukykyisiä
tai taksikortin saaneita ne siellä kuljettavat.
Pysyisivät edes siellä, mutta kun kiilaavat halutessaan muun liikenteen
rakoon.
Bussit ovat julkista liikennettä. Taksin omistaja on yritysvoittoa
hamuava yksityinen yrittäjä tai yhtiö.
Taksien verotuskäytäntökin on poikkeava muista autoista.

Milloin ihmeessä takseille on lipsautettu tuollainen käyttöoikeus
bussikaistoihin.
Jakeluautotkin ovat tekemässä yleishyödyllisempää liikennettä kuin taksit.
Jakeluautolla tuodaan leipää tai maitoa sadoille. Taksilla kuljetetaan
yleensä vain yhtä ihmistä vaikkapa ravintolasta kotiin tai työpaikalle.

Mikseivät vaikkapa kukkakaupan lähetit voisi käyttää niitä samoja
kaistoja. Sekin on autoa käyttävä ammattikunta.

terv, Risto

Tonttu

Risto Tiilikainen raapusteli:

> [...]
> käyttää reviirinomaisesti bussikaistoja.
> On mukamas julkista liikennettä.
>

> Bussit ovat julkista liikennettä. Taksin omistaja on yritysvoittoa

Jaa, onkos ne bussifirmat sitten hyväntekeväisyyslaitoksia vai?

> [...]
> taksit. Jakeluautolla tuodaan leipää tai maitoa sadoille. Taksilla
> kuljetetaan yleensä vain yhtä ihmistä vaikkapa ravintolasta kotiin

Tiedätkös sinä edes mitkä kaikki ajoneuvoryhmät siellä bussikaistalla saa
ajella?

--
T.T.J

Markku Vainio

PenttiL wrote:
> Helsingin Sanomissa oli juttua palvelulinjojen vähentämisestä.
> Itselleni on vieläkin epäselvää, kuka niitä saa käyttää.

http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/aikataulut/palvelulinjat/etusivu.htm

MTV

Risto Tiilikainen <risto.NON....@luukku.comMUNIST.invalid> writes:

> Taksien verotuskäytäntökin on poikkeava muista autoista.

Kuinkas se eroaa muista ammattikäyttöön käytettävistä ajoneuvoista?

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Risto Tiilikainen

Tonttu raapusteli:

> Risto Tiilikainen raapusteli:

> Jaa, onkos ne bussifirmat sitten hyväntekeväisyyslaitoksia vai?

Hei tonttu !

En tiedä ulkomaille myydyistä operoivista bussifirmoista, mutta ainakin
niiitä kaistoja käyttävä paikallinen bussiliikenne on kaupunkien tai
kuntien verovaroilla subventoimaa liikennettä.
Kaupunkien ja kuntien taholta tulee jatkuvasti marinaa rahojen
puutteesta, kun puhutaan joukkoliikenteestä tai sen kehittämisestä.
Kaupunkilainen saa tuntea, että on melkein rahattoman
hyväntekeväisyyslaitoksen onnellinen asiakas.

> Tiedätkös sinä edes mitkä kaikki ajoneuvoryhmät siellä bussikaistalla
> saa ajella?

En ainakaan minä saa käyttää, vaikka olisin työasioita toimittamassa.
Poliisi kyllä tietää sen, mikä liikenne bussikaistoilla osoitetaan
liikennemerkeillä luvalliseksi.

terv, Risto raapustelija

Tonttu

> [...]

> Kaupunkilainen saa tuntea, että on melkein rahattoman
> hyväntekeväisyyslaitoksen onnellinen asiakas.

Siis liikeyrityksiähän nuo bussifirmat ovat, oli omistaja ulkomainen tai
kotimainen, mitä ihmettä oikein tarkoitat? Se on samalla periaatteella
toimivaa joukkoliikennettä kuin taksitkin;
liikenteen tilaaja tilaa liikennöinnin paikasta A paikkaan B, maksua
vastaan.
Aivan samoin se taksinkin asiakas tilaa liikennöinnin paikasta A paikkaan B,
maksua vastaan.
Mitä eroa noissa sitten näet?

> Poliisi kyllä tietää sen, mikä liikenne bussikaistoilla osoitetaan
> liikennemerkeillä luvalliseksi.

Jaa, että autoilijan ei tarvitse tietää liikennemerkkien merkitystä?
Mielenkiintoista, kerro ihmeessä lisää.

--
T.T.J

Message has been deleted

Kaarlo Vapaaoksa

In sfnet.keskustelu.liikenne.julkinen Mara <martti...@pp.poista.inet.fi> wrote:

> [...]
> matkustajia kuin 1- 2 matkustajaa kuljettava yksityisauto.
> Joukkoliikennekaistaa ajava taksi voi kuljettaa tuntia kohden
> korkeintaan saman verran kuin sama auto yksityisautona ja kuluttaa
> polttoainetta matkustaajaa kohden saman verran. Jos katsotaan että
> taksissa on välillä enemmän matkustajia, niin onhan niitä
> yksityisautoissakin. Taksin päiväsuoritusta kohden tilanne on toinen,
> mutta tällä ei ole mitään tekemistä tien kuormituksen (ajoneuvoa/h)
> kanssa. Tietyllä aikavälillä taksi voi kuljettaa vain yhden autollisen
> verran matkustajia - kuten yksitysautokin.

Tämä on ihan hyvä pointti, mutta...

> Itse asiassa joukkoliikennekaistat pitäisi sallia myös matkustajia
> kuljettaville yksityisautolle (tai poistaa oikeus ainakin tyhjänä
> ajavilta takseilta). Ei ole myöskään mitään sosiaalista perustetta
> siihen, että matkastaan varsin suuren hinnan maksavat
> yksítyismatkustajat ajelevat taksin takapenkillä pitkin
> joukkoliikennekaistaa -

Nykyjärjestelyillä tosin taksit eivät merkittävästi haittaa
esimerkiksi bussien kulkemista joukkoliikennekaistoilla ja ovatpahan
ainakin pois tavallisten autoilijoiden seasta ruuhkauttamasta niiden
kaistoja entisestään. Onhan tuo käytäntö taksiautoilun tukemista,
mutta ei mielestäni mitenkään pahasti sellaista. Voisi tietenkin olla,
että car pool lane, jonne pääsisi myös tavallisen henkilöautot, kunhan
matkustajia on riittävästi, olisi vielä parempi.

Tyhjien taksien oikeus käyttää noita kaistoja vähentää ainakin
valvontaan tarvittavia resursseja ja lyhentää taksien
odotusaikoja. Jälkimmäisestä pääsee tietenkin myös takseja lisäämällä,
mutta silloin joko taksien tulot per nokka laskevat tai taksoihin
tulee yhä korotuspaineita.

Vaikkeivat taksit olekaan joukkoliikennettä, ne paikkaavat hyvin sen
aukkoja. Sujuva taksiliikenne lisää joukkoliikenteenkin käyttöä
välillisesti, kun ne pätkät mitä isommilla välineillä ei voi kulkea,
voi paikata taksilla ja jättää auto talliin tai jopa kauppaan.

> Koko käsite että taksi olisi joukkoliikennettä taitaa olla perin
> suomalais-ruotsalainen keksintö. Pariisissakin on bussikaistat, mutta
> niille ei taksilla ole asiaa. Pariisin bussikaistoilla saa
> liikennemerkkien mukaan ajaa vain bussilla ja _polkupyörällä_. Taksit
> ajavat siellä missä muutkin pariisilaisautoilijat.

Toisaalta sen (myönnetään, aika vähän) perusteella, mitä olen Pariisin
liikennettä nähnyt, ei sieltä niitä oppeja kannata ihan liikaa
ammentaa.

carlos

Jannne

> Mitä ihmeen "joukkoliikennettä" (ruots. kollektivtrafik) taksit
> muuten ovat? Mikä taksissa on se kollektiivi?

Miksi luet taksit joukkoliikenteeseen, vaikkei ne sitä ole? Eivät edes
minkään viranomaisen mukaan.

> [...]
> henkilöautossakaan. Usein takseilla ei ole yhtään ainoata matkustajaa
> (edes tulossa), vapaa valo palaa katolla, mutta niin vaan ajaa

Usein busseissa ei ole yhtään matkustajaa (valotkin pimeänä) ja vielä
useammin niissä on vain muutama matkustaja, jotka mahtuisivat
henkilöautoonkin.

> Koko käsite että taksi olisi joukkoliikennettä taitaa olla perin
> suomalais-ruotsalainen keksintö.

Kuten oppivelvollisuus ja verovaroin kustannettava terveydenhuolto...

--
Janne

Miika Karanki

Tonttu <tonttu_P...@pp.inetTT.fi.INVALID> kirjoitti:

> Tiedätkös sinä edes mitkä kaikki ajoneuvoryhmät siellä bussikaistalla saa
> ajella?

Ei niillä kyllä todellakaan kuorma-autolla saa ajaa, eikä myöskään
pakettiautolla.

Tässä ei ole kyllä koko totuus ainakaan Helsingin bussikaistoista, mutta
pahimpana ruuhkatuntina täsmälleen näin se menee.

--
Miika Karanki /1\
mkar...@iki.fi / 0 \ - "It's more fun to compute"

Jannne

> Miksi luet taksit joukkoliikenteeseen, vaikkei ne sitä ole? Eivät edes
> minkään viranomaisen mukaan.

He, joudun heti korjaamaan itseäni. Ennen taksit lueteltiin
_julkisenliikenteen_ alle, ei sen alalajin joukkoliikenteen alle. Nyt
taksit näyttävät löytyvän ainakin liikenneministeriön sivuilta
joukkoliikenteen alta.

Tonttu

Miika Karanki raapusteli:

> [...]
>
> Tässä ei ole kyllä koko totuus ainakaan Helsingin bussikaistoista,
> mutta pahimpana ruuhkatuntina täsmälleen näin se menee.

Tarkoitus olikin herättää tuon vänkärin ajatuskatsanto hiukan laajemmaksi.

--
T.T.J

Jannne

> Hei !
>
> Mikä ihmeen reviiri se takseilla on! Mikä ihmeen ammattikunta se on
> verrattuna muihin autoa tarvitseviin ammatteihin !

Luvanvarainen henkilöautolla harjoitettava henkilöliikenne.

> Paitsi että veronmaksajien kustannuksella se ammattikunta kylläkin saa
> käyttää reviirinomaisesti bussikaistoja.

Kenenkäs kustannuksella sinä saat käyttää teitä ja katuja?

> On mukamas julkista liikennettä.

Virheellinen käsitys, joukkoliikennettä!

Risto Tiilikainen

Tonttu raapusteli:

> [...]
> vastaan.
> Aivan samoin se taksinkin asiakas tilaa liikennöinnin paikasta A

B-luokan paikassa on kuulemma suurikin ero A-luokan paikkaan verrattuna.
Voi harmi kun en tiedä kertoa B-luokan paikoista, kun en ole niissä käynyt.

> Jaa, että autoilijan ei tarvitse tietää liikennemerkkien merkitystä?
> Mielenkiintoista, kerro ihmeessä lisää.

No voithan mennä vaikka autokoulun tunneille, mikäli koet
liikennemerkkien merkityksen noin mielenkiintoisena.
Varmaankaan ajotunneista ei tarvitsisi maksaa.
Autoliiton jäsenyyden avulla saattaisi myös tyydyttää tiedonnälkää.
Jäseniile tulee varmaankin jäsenlehti.

vänkäri

Teme

Kaarlo Vapaaoksa kirjoitti:

Taksien taksat määrätään ihan muualla kuin taksiyrittäjän toimesta,
olipa painetta tai ei. Tuo voisi olla pointti, jos taksella olisi vapaa
hinnoittelu, kuten liikeleämässä yleensäkkin on.

Kaarlo Vapaaoksa

In sfnet.keskustelu.liikenne.julkinen Teme <tem...@hotmail.com> wrote:

> Taksien taksat määrätään ihan muualla kuin taksiyrittäjän toimesta,
> olipa painetta tai ei. Tuo voisi olla pointti, jos taksella olisi vapaa
> hinnoittelu, kuten liikeleämässä yleensäkkin on.

Vaikka hinnat on säännelty, niin paine tulee silti sääntelijöitä
kohtaan nostaa niitä, jos ruuhkissa seisomisen takia taksiautoilun
kannattavuus laskee. Ei niitä säänneltyjä taksojakaan hihasta
kuitenkaan vedetä.

carlos

mk

> Kuinkas se eroaa muista ammattikäyttöön käytettävistä ajoneuvoista?

Taksit on harvoja ammattiliikenteestä jotka maksavat autoveroa. Saa
kyllä autoverohelpoituksen, joka on 9600 euroa + alv. Ja autoa tulee
pitää silloin 3 vuotta. Jos vaihdat aikaisemmin niin maksat loput takaisin.

120 000 kilsaa vuodessa ja täystakuu kattaa vain 2 vuotta. On nyky
henkilöautoilla aikamoinen riski tuo kolmas vuosi. Mersu siksi suosittu
että tarjoavat ainoana huolenpitosopimusta 3 vuodeksi.

Eeropekka Hakkarainen

mk kirjoitti:

> Mersu siksi suosittu
> että tarjoavat ainoana huolenpitosopimusta 3 vuodeksi.

Kyllä ainakin Citroëniin saa kanssa huolenpitosopimuksen kolmeksi vuodeksi.

--
Eeropekka Hakkarainen <e...@epmh.com>

Mikko Lehtikanto

In sfnet.keskustelu.kuluttaja Eeropekka Hakkarainen <eph+...@epmh.com> wrote:

>Kyllä ainakin Citroėniin saa kanssa huolenpitosopimuksen kolmeksi vuodeksi.

Ei sen huolenpitopalvelusopimuksen enimmäisajomäärä
60000 km vuosi taida taksille riittää.

<www.citroen.fi/?Path=1;1503;4950>

--
Mikko Lehtikanto

mk

Saa juu... Eikä ilman kannata ottaa. On vielläkin NIIIN paljon ongelmia
mallissa. Aikoinaan sitikkaa oli paljonkin tolpilla. Nykyään enään harva
uskaltaa ottaa;)

> Ei sen huolenpitopalvelusopimuksen enimmäisajomäärä
> 60000 km vuosi taida taksille riittää.

Taksikäytössä 3 vuoteen/420tkm.