Jostain syytetään mutta kuka, ketä ja mistä...

Henry Scop

Miten seuraavanlaiseen tilanteeseen tulisi suhtautua vai kannattaako unohtaa
koko asia?

Työtehtäviini liittyvässä asiassa minua ei ole tavoitettu työajan
ulkopuolella työnumerostani (loogista), kyseessä olisi ollut yritykseni
ylläpitämän nettisivuston moderoimattomalle foorumille lähetetty asiaton
viesti ja sen poistaminen foorumilta. Viesti ei ollut lähetetty suoraan
omalle foorumilleni vaan eräälle toiselle foorumille, jolta se oli kopioitu
useille eri foorumeille, mukaanlukien omani. Kyseinen foorumi ei ole
toimitettu verkkojulkaisu, vaan keskustelupalstalle voi postittaa suoraan ja
vapaaehtoiset valvojat sitten jälkikäteen poistelevat asiattomiksi
katsomiaan viestejä, jos sellaisia tulee. Yritykseni toimenkuva on lähinnä
vastata foorumin ylläpitokustannuksista.

Koska olin siis poissa työpaikalta, en saanut tämän henkilön lähettämää
viestiä. Tämän seurauksena henkilö, joka on minua koettanut tavoitella on
jollain tavalla (Google?) kaivanut esiin erään toisen yrityksen kotisivut,
jossa nimeni on yhteystietolistassa, koska teen alihankintatyötä kyseiselle
yritykselle.

Henkilö ei ole tavoittanut minua oman yritykseni puhelinnumerosta eikä
sähköpostitse (koska en ollut töissä iltaseitsemän ja aamukymmenen välillä,
joskushan yrittäjätkin nukkuvat). Henkilö on tämän seurauksena ryhtynyt
pommittamaan paitsi minua niin myös tämän toisen yrityksen
yhteystietolistalla olevai henkilöitä sähköposteilla ja myös tavoitellut
heitä puhelimitse myöhäisen illan/yön ja varhaisen aamun aikana.

Tämä toinen yritys siis on oman yritykseni asiakas ja tämän henkilön
yhteydenotoissa on aluksi vaadittu toimenpiteitä ja lopulta kritisoitu sekä
minua että toista yritystä siitä, etten minä ole ollut työajan ulkopuolella
tavoitettavissa työnumerostani tai työsähköpostistani. Viesteissä on lopulta
esitetty myös asiattomia arvioita vastaanottajien yrittäjätaidoista, koska
he eivät vastaa työnumeroihin tai työsähköposteihin 19.00 jälkeen illalla.
Kritiikki on siis kohdistunut myös tähän toiseen yritykseen, jolla ei ole
tekemistä itse asian tai foorumin ylläpidon kanssa.

Kun aamulla tulin töihin, huomasin koko joukon posteja aiheesta ja reagoin
asiaan välittömästi poistaen henkilön toiveiden mukaisesti tämän tietyn
viestin. Toimin asiassa ripeästi heti kun tieto tavoitti minut eli silloin
kun tulin aamulla töihin.

1. Mikään laki tuskin velvoittaa keskustelufoorumille 24/7 toimivaa
valvontaa ja puhelinpäivystystä?
2. Käsittääkseni pelkkä keskustelufoorumi ei ole vielä ns. verkkojulkaisu
joka vaatii vastaavan toimittajan?

Sain sitten myös yhteydenottoja tämän toisen yrityksen henkilöstöltä, joissa
kummeksuttiin miksi heitä on tavoiteltu ja moitittu asiassa, joka ei millään
muotoa liity heidän yritykseensä. Kaksi yrityksen henkilöstöstä, joille
minua tavoitellut henkilö oli soittanut, oli vieläpä ymmärtänyt että
soittaja on poliisiviranomainen ja heille oli jäänyt mielikuva, että poliisi
etsii minua yöllä ja varhain aamulla. Ilmeisesti henkilö oli aloittanut
puhelunsa tyyliin "Sejase poliisiasialla..." tms. muutoin sillä tavalla että
vastaajille oli saamani tiedon mukaan tullut selkeä käsitys siitä, että
soittaja on poliisiviranomainen ja ilmeisesti soittaja on tietoisesti
pyrkinytkin antamaan viranomaismaisen mielikuvan yhteydenotosta? Kyseiset
toiselle yritykselle osoitetut yhteydenotot aikaansaivat sen, että jouduin
selittelemään asiaa yritysasiakkaalleni ja kukaties moisilla yhteydenotoilla
voisi olla pahimmassa tapauksessa vaikutuksia myös yritystemme
asiakassuhteisiin.

3. Mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä, jättää koko asia sikseen ja toivoa,
että yritykselleni ei ole koitunut tapauksesta vahinkoa?
4. Olenko syyllistynyt tässä johonkin, kun en ole ollut työajan ulkopuolella
puhelimen tavoitettavissa enkä lukenut sähköpostejani?
5. Henkilö on viitannut maileissaan useaan otteeseen käynnissä olevaan
poliisitutkintaan, mistä voisin saada tietoa onko yritykseni epäiltynä
jostain?

-HS-

Lauri Uusitalo

Mielestäni turha stressata.

Lauri

ps. eihän tämä liity autokauppajuttuihin?

Jukka K. Korpela

Henry Scop wrote:

> 1. Mikään laki tuskin velvoittaa keskustelufoorumille 24/7 toimivaa
> valvontaa ja puhelinpäivystystä?

Ei velvoita.

> 2. Käsittääkseni pelkkä keskustelufoorumi ei ole vielä ns. verkkojulkaisu
> joka vaatii vastaavan toimittajan?

Ei ole.

> 3. Mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä, jättää koko asia sikseen ja toivoa,
> että yritykselleni ei ole koitunut tapauksesta vahinkoa?

Kuvaus oli, vaikkakin osittain yksityiskohtainen, sen verran epäselvä,
ettei siitä oikein voi arvioida, mitä todella on tapahtunut. Vaikuttaisi
kuitenkin siltä, ettei mitään rikosta ole tapahtunut, ei myöskään
sellaista tekoa, josta seuraisi vahingonkorvausvelvollisuus. Lausuma
"oli aloittanut puhelunsa tyyliin 'Sejase poliisiasialla...' tms." kyllä
herätti kysymyksen, onko joku todella tekeytynyt poliisiksi, mistä
poliisi olisi varmaan kiinnostunut. Mutta jos asiasta ei ole edes selvää
muistikuvaa, ei tästäkään taitaisi juttua syntyä.

> 4. Olenko syyllistynyt tässä johonkin, kun en ole ollut työajan ulkopuolella
> puhelimen tavoitettavissa enkä lukenut sähköpostejani?

Et. (Jos oikein ymmärsin, niin toimit yksityisyrittäjänä. Silloin
sinulla ei edes ole työaikaa oikeudellisessa mielessä. Voit ilmoittaa,
milloin teet töitä, mutta ilmoituksesi ei sido sinua eikä velvoita sinua
tavoitettavuuteen, ellei jostakin sopimussuhteesta muuta johdu.)

> 5. Henkilö on viitannut maileissaan useaan otteeseen käynnissä olevaan
> poliisitutkintaan, mistä voisin saada tietoa onko yritykseni epäiltynä
> jostain?

Ehkäpä poliisilaitokselta. Mutta miksi välittäisit asiasta, varsinkin,
jos se on niin epämääräisesti esitetty, ettei ole mitään tietoa, ketä
epäillään ja mistä?

Kaarlo Vapaaoksa

Jukka K. Korpela <jkor...@cs.tut.fi> wrote:

> [...]
> kuitenkin siltä, ettei mitään rikosta ole tapahtunut, ei myöskään
> sellaista tekoa, josta seuraisi vahingonkorvausvelvollisuus.

Jos arvaan oikein, niin kyse on usealle keskustelupalstalle ja
sähköpostinakin kiertäneestä ilmeisesti aidosta potentiaalisen
autonostajan lähettämästä monen mielestä varsin huvittavasta
sähköpostikyselystä auton myyjälle, ja siihen lisätystä ilmeisesti
kuvitteellisesta vastauksesta.

Mailin, josta näkyi myös kyseisen henkilön nimi, julkaisu ei
huvittanut häntä juurikaan, ja hän on ilmeisesti käyttänyt paljon
vaivaa vaatiessaan melko rankkojen uhkailujen kera eri foorumeita
poistamaan siihen liittyvät viestit ja joiltain webbisivuilta myös
siihen osoittavat linkit.

Hänellä oli oma uhkailuilla sävytetty kertomus asiasta
webbisivuillaan, mutta se on nyt poistettu. Sen sijaan joku muu
vaatimuksia saanut on päättänyt julkistaa sen:
http://www.cs.helsinki.fi/u/jmtollik/urlivaatimus/

Sanomattakin lienee selvää, että alkuperäinen vitsi tuskin jätti
kenellekään mieleen pidemmäksi aikaa kyseisen herran nimeä, mutta
massiivinen jälkipyykki saattoi tehdäkin sen.

Jos tuo vaatimuskirjeen tarina pitää paikkansa, niin saattaa tuolta
jotain viestintäsalaisuuden rikkomista ja kunnianloukkausta taustalta
löytyä, mutta ei varmasti sellaista josta keskustelufoorumin
ylläpitäjä tai satunnaiselle sivulle jutun linkittänyt olisi
vastuussa.

carlos

Ari Laitinen

"Henry Scop" <henry...@mandariini.com> kirjoitti
viestissä:430b5654$0$9411$9b53...@news.fv.fi...

> Työtehtäviini liittyvässä asiassa minua ei ole tavoitettu työajan
> ulkopuolella työnumerostani (loogista),

Tästä voinet oppia yhden tärkeän asian. Kun et kerran ole duunari, niin olet
aina töissä tästä lähtien kuten kaikki muutkin yrittäjät. Mitään loogista en
näe siinä, että et vastaa soittoihin. Ja nyt näet, että sellainen käytös voi
johtaa ikävään lopputulokseenkin. Useimmat yrittäjät vastaavat puhelimeen
kesälomallakin.

Ari Laitinen

"Jukka K. Korpela" <jkor...@cs.tut.fi> kirjoitti
viestissä:defqtg$kjj$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Ehkäpä poliisilaitokselta. Mutta miksi välittäisit asiasta, varsinkin, jos
> se on niin epämääräisesti esitetty, ettei ole mitään tietoa, ketä
> epäillään ja mistä?

Selostus oli tosiaan epäselvä, olisihan saattanut olla että ne, joita
puheluilla oli häiritty, olisivat saaneet sellaisen käsityksen, että kysyjää
olisi poliisissa epäilty jostain rikoksesta. Sellainenhan voisi tarkoittaa
kunnianloukkausta.

Markus

Ari Laitinen wrote:

> Tästä voinet oppia yhden tärkeän asian. Kun et kerran ole duunari,
> niin olet aina töissä tästä lähtien kuten kaikki muutkin yrittäjät.

Kyllähän se valitettavasti noin hankkii mennä.

> Mitään loogista en näe siinä, että et vastaa soittoihin. Ja nyt näet,
> että sellainen käytös voi johtaa ikävään lopputulokseenkin. Useimmat
> yrittäjät vastaavat puhelimeen kesälomallakin.

Itse taas pidän tuota hyvinkin loogisena. Jos ne mainitut kellonajat pitävät
paikkansa, niin hyvän kokoinen osa ajasta kuluu nukkumiseen. Ja kunnei
yrittäjällä aina ole mitenkään liian helppoa, niin sitä suuremmalla syyllä
ymmärrän, että se puhelin laitetaan ainakin joskus yöksi kiinni ja oikeasti
nukutaan.
Ymmärrän myös sellaisen vaihtoehdon, että on olemassa sellaisia tekemisiä /
paikkoja (myös yrittäjälle), joissa ei kännykän käyttö ole edes mahdollista.

Ja jos tuota alkuperäistä postausta lukee, niin siitä saan ainakin itse
sellaisen käsityksen, että on soitettu firman _lanka_puhelimeen. Ja sitä
hyvin harva kotiinsa mukanaan vie.

Markus

S Anttila

Kaarlo Vapaaoksa wrote:
> [...]
> autonostajan lähettämästä monen mielestä varsin huvittavasta
> sähköpostikyselystä auton myyjälle, ja siihen lisätystä ilmeisesti

Löytyykö tuota enää mistään?
--
** Sami Anttila **
"Alussa ei mikään räjähti ei missään.

Mikko Mäki

S Anttila wrote:

> Löytyykö tuota enää mistään?

Katso finet.binaries.keskustelu ja aihe Wanha mutta kuitenkin

Henry Scop

"Ari Laitinen" <nospa...@arisoft.fi> kirjoitti:

> [...]
kysyjää
> olisi poliisissa epäilty jostain rikoksesta. Sellainenhan voisi tarkoittaa

Tilanne on tosiaan sellainen, että toinen puhelimitse tavoitetuista
yritysasiakkaani edustajista oli ymmärtänyt asian niin, että poliisista
soitetaan ja minua epäillään rikoksesta. Ottaessaan minuun yhteyttä
aamupäivällä, hän oli siinä uskossa, että soittaja oli poliisi ja häntä oli
puhelimitse kuulusteltu minun olinpaikastani ja yhteystiedoistani, koska
olen ollut hänen (jota siis oletti poliisiksi) tavoittamattomissaan. Kun
koetin selostaa yritysasiakkaani edustajalle tilannetta ja pyysin häntä
ottamaan soittajaan uudelleen yhteyttä ja selvittämään mikä viranomaistaho
asiaa tutkii, tämä poliisiksi oletettu soittaja oli lyhyen keskustelun
jälkeen lyönyt hänelle luurin korvaan. Toinen yritysasiaakkani edustaja
puolestaan oli saanut yhteydenotoista sellaisen käsityksen, että
ylläpitämälläni nettisivustolla välitetään väkivaltaisia viestejä ja että
kyseessä on poliisiasia. Kun yritysasiakkaani prokuristi oli illalla/yöllä
saamiensa sähköpostiviestien ja yrityksensä henkilöstöltä saamiensa
yhteydenottojen vuoksi soittanut niissä annettuun numeroon, oli hänellekin
lyöty luuri korvaan. Itsekin koetin pariin otteeseen aamulla tavoitella tätä
henkilöä selvittääkseni asioiden taustoja, mutta sain niinikään luurin
korvaani. Lisäksi näissä asiakasyritykseni edustajille lähetetyissä
viesteissä oli esitetty arvioita heidän yrityksestään tyyliin: "Tehän
varsinaisia yrittäjiä olette, kun mitään teidän yrityksistänne, yrittäjistä
tai työntekijöistä ei saa kiinni."

En tiedä onko tässä loukattu kunniaa, mutta jokatapauksessa koen, että
minut, yritykseni ja ylläpitämäni nettifoorumi on saatettu outoon valoon
yritysasiakkaani silmissä. Tuskin he kaiken luurin korvaan paiskomisen
jälkeen ottavat juttua kovinkaan tosissaan, mutta en usko, että he
kuitenkaan ilahtuivat työaikojen ulkopuolella saamistaan yhteydenotoista ja
yrityksensä vetämisestä mukaan tähän kuvioon.

-HS-

Ari Laitinen

"Markus" <newssi...@surfeu.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:430bc0ce$0$32251$9b53...@news.fv.fi...

> Ja jos tuota alkuperäistä postausta lukee, niin siitä saan ainakin itse
> sellaisen käsityksen, että on soitettu firman _lanka_puhelimeen. Ja sitä
> hyvin harva kotiinsa mukanaan vie.

Siihen laitetaan siirto kännykkään jos ei olla toimistolla :-)

Ari Laitinen

"Henry Scop" <henry...@mandariini.com> kirjoitti
viestissä:430c191b$0$25935$9b53...@news.fv.fi...

> En tiedä onko tässä loukattu kunniaa, mutta jokatapauksessa koen, että
> minut, yritykseni ja ylläpitämäni nettifoorumi on saatettu outoon valoon
> yritysasiakkaani silmissä. Tuskin he kaiken luurin korvaan paiskomisen

Yritystä ei voi loukata mutta henkilöä voi ja esittämällä valheellisia
rikosväitteitä, joiden seurauksena loukatun luotettavuus vähenee kyseessä on
melko varmasti kunnianloukkaus. Todistajanahan sinulla on nämä henkilöt,
jotka puheluita saivat. Viheenä kuitenkin että liikesuhteellesi ei ole
eduksi haastaa heitä todistamaan oikeuteen. Tällaisiiin ongelmiin ainoa
todellinen ratkaisu on se, että vastaat puheluihisi.

Henry Scop

"Ari Laitinen" <nospa...@arisoft.fi> kirjoitti:

> Tällaisiiin ongelmiin ainoa
> todellinen ratkaisu on se, että vastaat puheluihisi.

Yrittäjä on siis mielestäsi velvollinen olemaan hereillä 24 tuntia
vuorokaudessa ja päivystämään puhelinta jatkuvasti?
Mutta niinhän se yleensä taitaa olla, viimekädessä se on aina yrittäjän
vika, mitäs on ryhtynyt yrittäjäksi :-)

Mutta ei tässä sen kummempaa, sain jo vastaukset täällä esittämiini
kysymyksiin ja asia on pihvi.

-HS-

Tommi Hujanen

Kyllä yrittäjälläkin saa olla vapaa-aikaa eikä ole pakko vastata puhelimeen,
itse ainakin laitan puhelimen äänettömäksi kun en halua sen häiritsevän. Jos
joku todella tarvitsee palvelujani hän soittaa uudestaan tai minä soitan
heille seuraavana päivänä. Järkeäkin saa käyttää.

Ari Laitinen

"Henry Scop" <henry...@mandariini.com> kirjoitti
viestissä:430c2d62$0$17201$9b53...@news.fv.fi...

> Yrittäjä on siis mielestäsi velvollinen olemaan hereillä 24 tuntia
> vuorokaudessa ja päivystämään puhelinta jatkuvasti?

Ei lainkaan. Ei ole mitään valvollisuutta mutta jos näin ei tee niin turha
narista asiasta jos siitä aiheutuu ongelmia, koska ne on käytännössä itse
aiheutettuja. Aivan varmasti ymmärsit että maineelle olisi ollut parempi jos
olisi vstannut.

Mikko Mäki

Tommi Hujanen wrote:

Joo, jos kenenkään hengestä ei ole kysymys niin asia ei lienee niin
tärkeä etteikö se voisi odottaa hetken. Tätä joutuu omille
asiakkaillekin välillä pilke silmäkulmassa sanomaan...

Ari Laitinen

"Mikko Mäki" <mi...@why.net> kirjoitti
viestissä:dehetc$sqa$1...@phys-news1.kolumbus.fi...

> Joo, jos kenenkään hengestä ei ole kysymys niin asia ei lienee niin
> tärkeä etteikö se voisi odottaa hetken. Tätä joutuu omille asiakkaillekin
> välillä pilke silmäkulmassa sanomaan...

Miten sanot jos et vastaa puhelimeen? Moni käyttää vastaajaa, mutta yli
puolessa tapauksista kun jättää viestin vastaajaan, ei kukaan ole sitä
viestiä koskaan sieltä kuunnellut.

Mikko Mäki

Ari Laitinen wrote:

No voihan sitä sanoa jälkikäteen, asiakkaiden hengestä kun en ole
vastuussa. Enemmin nuo lähettävät sitten tekstiviestejä joita onkin
sitten melkein pakko lukea kun siinä sitä lähettäjää ei näy heti... :(

Tommi Hujanen

Aina ei voi olla sellaisessa paikassa jossa voi vastata puhelimeen.

ask@kolumbus.fi ove-la

> Yritystä ei voi loukata mutta ...

... yritystoiminnan tahallisesta haittaamisesta saattaa
joutua maksamaan melko suuria vahingonkorvauksia

... ja jopa riippumatta siitä, onko tahallisen haittaajan
julkistamassa "paska"-propagandassa todellisuusperää
tahi ei

joten
ainakaan isompia yrityksiä ei kannata alkaa härnäillä
heillä kun on palkatut lakimiehet tuollaisia tapauksia varten

mullakin oma

Kari Asikainen

ove-la wrote:

> ... ja jopa riippumatta siitä, onko tahallisen haittaajan
> julkistamassa "paska"-propagandassa todellisuusperää
> tahi ei

Mikäs on se rikos josta tuomitaan jos muuten ihan laillisesti (siis
esimerkiksi kenenkään kotirauhaa rikkomatta tai tietoliikennettä
häiritsemättä) totuudenmukaista "propagandaa" levittää
yritystoiminnasta? Kunnianloukkauksestakin voidaan tuomita totuuksia
laukonutta vain silloin jos halventaa toista, ja laki erityisesti sanoo
että tämä kohta ei koske toisen toimintaa elinkeinoelämässä.

Kun totuudessa pysyy niin saa ihan niin paljon kuin haluaa yritystä
vastaan "propagandaa" käydä.

> mullakin oma

Ostitko alennusmyynnistä kun omaksi oli varaa ostaa?

-ka

ask@kolumbus.fi ove-la

> [...]
> esimerkiksi kenenkään kotirauhaa rikkomatta tai tietoliikennettä
> häiritsemättä) totuudenmukaista "propagandaa" levittää

hm ... ettei se vain olisi tuo ...
"yritystoiminnan tahallinen haittaaminen" ... ?

mutta
sun kannattaa varmaankin kysellä tuota tarkemmin
sun omalta lakimieheltäsi

mun lakimieheni ei anna ilmaisia neuvoja (mullekaan)

Kari Asikainen

ove-la wrote:

> hm ... ettei se vain olisi tuo ...
> "yritystoiminnan tahallinen haittaaminen" ... ?

No kerro nyt se lainkohta kun minä en löytänyt.

> mutta
> sun kannattaa varmaankin kysellä tuota tarkemmin
> sun omalta lakimieheltäsi

Mulla ei valitettavasti ole niitä omia lakimiehiä enkä muita lakimiehiä
tällaisen asian takia viitsisi vaivata.

-ka

Helge.Eskelinen

ove-la wrote:
> mun lakimieheni ei anna ilmaisia neuvoja (mullekaan)

Oikeusaputoimisto?

ask@kolumbus.fi ove-la

> Oikeusaputoimisto?

mun lakimiehenikö ? ... no tuskin

... ja rikoskin on sitä laatua, ettei sen ruotiminen
kuulu lainkaan oikeusaputoimiston repertuaariin:

jos kuka lähtee firmoja sättimään, niin saa kyllä ihan itte
vastata hölmöilystään

jr

On Wed, 24 Aug 2005, S Anttila wrote:

> Löytyykö tuota enää mistään?

Seuraavassa versio joka on kiertänyt sähköposteissa.

---
Moi,

Sinulla on Mazda Familia N**-7* myynnissä
webissä. Toivottavasti jaksaisit
vastata muutamaan oleelliseen
tietoon.

Olisin kiinnostunut tarkemmista tiedoista:
- Sarjanumero, VIN
- Värikoodi?
- Montako omistajaa?
- Mistä ja milloin ostettu?
-
Paljonko ostettaessa kilometrejä?
- Vakuutatko kirjallisesti kilometrilukeman paikkansapitävyyden?
- Onko kolaroitu? Pukkailtu, pökkäilty, jouduttu kolhituksi?
- Katsastuksessa 6/2005 annetut huomautukset?
- Missä katsastettu 6/2005?
- Pakokaasumittauksen mittaustulokset?
- Mitä 100k:n huollossa vaihdettiin tai säädettiin: Jakopään hihna?,
venttiilisäädöt?
- Onko käytetty missä huollossa? Säännöllisesti?
- Onko huoltohistoria/Huoltokirja kunnossa?
- Vaihdelaatikon öljyt?
- Milloin uusittu ilmansuodatin, tulpat, tulpan johdot?
- Iskarien kunto? Milloin uusittu, jos uusittu?
- Renkaiden kunto? Milloin ostettu? Paljonko ajettu?
- Ovatko renkaat kuluneet tasaisesti vai epätasaisesti?
- Ovatko talvirenkaat kitkat/nastat?
- Renkaiden koko ja merkit?
- Jarrujen kunto? Milloin vaihdettu palat eteen?
- Ulompien ja sisempien vetonivelien kunto? Onko vaihdettu?
- Pakoputken kunto?
- Sisustan, istuimien kunto?
- Sisämuoviosien kunto? Mattojen kunto?
- Onko tupakoitu/kuljetettu turkiseläimiä?
- Toimiiko ilmastointi, pitääkö meteliä, onko ilmastointiritilät ehjät?
- Maalipinnan kunto fiksaamatta?
- Onko naarmuja maalipinnassa?
- Onko pohjamaaliin/peltiin ulottuvia naarmuja/kiveniskeymiä?
- Onko ruostetta maalipinnassa?
- Onko vahingoitettu, naarmutettu,lommotettu, hitsattu, maalattu, onko
lasikuitu/tekometallipaikkauksia?
- Muoviosien kunto; Etu- ja takapuskuri, spoilerit
- Alustan kunto?
- Onko ohjauslaitteet kunnossa, nivelet, suojakumit, hammastanko,
ohjausvaihde?
- Onko alustan suojaus kunnossa? Ruostetta?
- Onko alustaa huollettu?
- Onko tuulilasissa/takalasissa/ikkunoissa naarmuja/säröjä?
- Toimiiko rattilukko? Aina?
- Toimiiko tilttaava ratti?
- Toimivatko kaikki turvavyöt?
- Toimiiko ohjaustehostin?
- Milloin vaihdettu moottoriöljy/suodatin?
- Vaihdettiinko vaihdelaatikon öljy 90k:n huollossa vai nyt 100k?
- Milloin tulpat/tulpanjohdot vaihdettu?
- Milloin uusittu virranjakajan kansi/pyörijä?
- Ilmansuodatin uusittu milloin?
- Uusittiinko jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä muutkin hammashihnat?
- Entä vesipumppu?
- Milloin vaihdettu jarruneste, kytkinneste, ohjaustehostimen öljy?
- Milloin viimeksi jäähdytysjärjestelmä on tyhjätty, puhdistettu ja uusi
jäähdytysneste
vaihdettu?
- Pakoputkiston kunto? Vuotaako? Onko vaihtotarvetta?
- Moottorin kunto?
- Vaihdelaatikon ja vaihteensiirtimen kunto?
- Kytkimen kunto? Luistaako? Onko säädetty?
- Onko auto kaikinpuolin liikennöintikelpoinen?
- Millainen ajotapa sinulla on kuskina?
- Minkä ikäinen olet? Koulutus ja ammatti, jos ei kysymys ole liian
privaatti : -)
- Jos koeajaisin auton nyt, minkälaiselta auto kuulostaisi? Olisiko
ylimääräisiä ääniä?
- Suhinoita? Kitinöitä? Voimakasta moottoriääntä?
- Onko sinulla tiedossa jokin pakosta lähimmän 6kk/5000 kilometrin sisällä
tehtävä
korjaustoimi tai osan uusiminen? Arvon esim. yli 150?.
- Onko autolla ajettu kilpaa/rallia/Muuten kaskon varassa älyttömästi?
- Ketä ovat M*** O****** ja A***** H*****?

Miksi myyt juuri nyt, kun tärkeä 100k huolto tehty ja auto juuri
katsastettu? Onko
siinä jokin sellainen tiedossasi oleva vika, jonka vuoksi siitä on
päästävä eroon?

Itse olen Oulusta. Jos tarkastaisin auton, testaisin moottorin ja
nostaisin pukille, onko
sinulla tiedossa mitään sellaista oleellista tietoa, joka mahdollisesti
olisi kaupan este?

Maksaisin auton ilmeisimmin käteisellä, joten mikähän olisi viimeinen
hinta, jolla
vaunu suuntaisi Oulua kohden.

Ystävällisesti

T***** A**********

############

Tässä poika on vastannut ostajaehdokkaalle isänsä puolesta.

Sent: Friday, August 12, 2005 12:33 AM
Subject: Re: N**-7* tutuksi

Ja Vastaus:

Romaani, n. 1000sivua, Mazda N**-7* -Elämäni autona, myydään
kappalehintaan 2300,- ja
vain tukkuerissä (15kpl). Pakkaus sisältää lukulasit ilman sankoja tai
linssejä tai
ilman koko vitun rillejä. Tarjous vain sinulle ja vain tämän viikon ajan:
Kaupan
päällä Olen Oululainen Insinöörirunkkariurpo -setti. Sisältää Varastetun
(3
vuotta sitten, eli tuskin kukaan kysyy perään) Joulukuusen ilman jalkaa,
jonka voit
kätevästi vaikka työntää
perseeseesi, ilman turhia ruuvailuja, sekä todella käytännöllisen
Pesäpallomailan,
jolla voit lyödä itseäsi päähän joka kerta, kun meinaat vaihtaa autoa,
sekä
helvetin ison ruuvimeisselin, jolla teet selvää tietokoneesi
näppäimistöstä, ettei
kenenkään enää tarvitse lukea meilejäsi, sekä isot sivuleikkurit joilla
voit katkoa
sormesi, jotta voit varmistaa edellisen, sekä putkitongit, joilla on
kätevä repiä
leukaluusi irti, ettei kenenkään tarvitse kuulla tyhmiä kysymyksiäsi. Eikä
tässä
vielä kaikki, Nyt bonuksena vielä yhden hengen annos syanidia, jolla voit
kätevästi
varmistaa, että maailma paranee!

xxx xxxx psta.

Terveisin

Ja kommentteja

Ps. Kyseessä on käytetty auto, jossa ei kummittele, eikä siellä kasvateta
minkkejä,
se kuulostaa aivan autolta. Itse en viitsi allekirjoittaa vakuutusta,
mutta meidän
naapurissa
asuu narkkari-mustalainen, joka kyllä allekirjoittaa mitä vaan pikku
korvausta vastaan
ja vitustako minä tiedän keitä kyselemäsi henkilöt ovat, kysy niiltä.

Pss. Auto on myyty, mutta Romaanit on vielä kaupan, naapurini myös, joten
ole nopea,
ettei niitäkin viedä käsistä.

J.Kilpinen

> [...]
> kotisivut,
> jossa nimeni on yhteystietolistassa, koska teen alihankintatyötä

Nyt on sitten meidän forumimme vuorostaan kyseisen tyypin hampaissa.
Syynä, että joku oli postannut forumille 'sen jutun'. Kovat on
poliisilla uhkailut ja kuulemma oikein nyt eritoten sen meidän forumimme
takia hänen suojeluaan on jouduttu tehostamaan. Ollaan kuulemma jonkun
Ollikaisen kanssa ihan pääsyylliset. :D Ikäänkuin se juttu ei olisi
ollut about miljoonalla forumilla jo aiemmin...postituslistoista yms.
puhumattakaan.

Jatkot sopis luultavasti mielenterveysryhmään, mutta kun en tiiä onko
sellasta, niin olkoon täällä.

J.K.

Marko Koivuniemi

J.Kilpinen wrote:
> [...]
> Ollikaisen kanssa ihan pääsyylliset. :D Ikäänkuin se juttu ei olisi
> ollut about miljoonalla forumilla jo aiemmin...postituslistoista yms.

Asian tiimoilta voisi perustaa webringin - ilmaispalvelimille laitetaan
kyseiset "jutut".

Saankohan rikokseen yllytyksestä nyt syytteen? ;-)

--
T:pi Marko, ~~~ http://marko.koivuniemi.info/ ~~~

Jussi Paju

In sfnet.keskustelu.laki, Marko Koivuniemi <koi...@iki.fi> wrote:

> Asian tiimoilta voisi perustaa webringin - ilmaispalvelimille laitetaan
> kyseiset "jutut".

Kyllä ne ovat jo ihan riittävän monessa paikassa pitkin nettiä. :)

> Saankohan rikokseen yllytyksestä nyt syytteen? ;-)

Itse olen myös ihmetellyt, ettei yhteydenottoa ole tullut. :D

--
Jussi

:: Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
:: I can't hear you. I have a banana in my ear.

zeta

> Tällaisiiin ongelmiin ainoa
> todellinen ratkaisu on se, että vastaat puheluihisi.

Jos kyseessä on vastaavanlainen "hihhuli", kuin minkä käsityksen
tästä koko showsta on saanut, tuskin auttaa edes puheluihin
vastaaminen. Veikkaan että siinä vaiheessa kun aikuinen ihminen alkaa
paiskia luuria useamman tahon korvaan niin kaikki ns järjen käyttö
on hänen puoleltaan unohtunut. Eli yksikin väärä puhelimessa
sanottu sana (esimerkiksi lisätietojen kysyminen) olisi voinut
aiheuttaa aivan saman reaktion. Sitäpaitsi, yrittäjälläkin on
oikeus vapaa-aikaansa, ja tärkeintähän on että "asiakas" (mistä
tässä tilanteessa ei edes ollut kyse) saa jätettyä
yhteydenottopyynnön 24/7..