Valokuvan tekijänoikeus, sähköpostin julkaisu

Tiina

Toivoisin teiltä apua seuraavanlaiseen asiaan:

Osallistuin TV-kanavan internet -sivustolta löytämääni
valokuvakilpailuun. Sivuilla ei ollut minkäänlaista mainintaa kuvien
oikeuksien siirtymisestä tuotantoyhtiölle, nimien julkaisemisesta tai
muutoinkaan kuvien tai tietojeni mahdollisesta julkaisemisesta.
Ilmoitettiin vain, miten kuvia voi lähettää, sekä päivämäärä,
jolloin kilpailun voittajat arvotaan.

Seuraava aamu toi mukanaan järkytyksen: valokuvani ilmestyi koko
TVruudun kokoisena silmieni eteen, sen päällä luki koko nimeni sekä
asuinpaikkakuntani. Samalla ohjelman toimittaja luki kokonaan ääneen
sähköpostini, jonka olin liittänyt kuvan mukaan.

Onko siis näin, että kun laitan kuvani johonkin kilpailuun, niin
samalla menetän täysin oikeuteni hallita sen esittämistä
-puhumattakaan nimeni julkaisusta ja kirjoittamani sähköpostin
lukemisesta valtakunnanverkossa? Kuvaa ei julkaistu mitenkään
halveeraavaan tyyliin, mutta jos olisin tiennyt sen julkitulosta, en
olisi osallistunut kilpailuun.

Haluaisin puuttua asiaan jollain tavoin, ainakin antaa asiallista
palautetta tuotantoyhtiölle, ja siksi toivon teiltä viisaammilta apua
ja pohjaa palautteelleni.

Jaakko Setälä

Tiina wrote:
> [...]
> lukemisesta valtakunnanverkossa? Kuvaa ei julkaistu mitenkään
> halveeraavaan tyyliin, mutta jos olisin tiennyt sen julkitulosta, en

Olisi toki pitänyt kilpailun säännöissä lukea yllämainitsemasi asiat,
mutta voi sitä pitää kyllä melko varmana oletuksena että jos satut
palkintosijoille pääsemään niin TV-kanavan kilpailussa kuva kyllä ihan
taatusti julkaistaan, yleensä vielä nimen kera.

Mutta, tuotantoyhtiön olisi pitänyt pistää säännöt saataville ja niihin
kyllä kirjata julkaisuehdot.

JS

Simo Salanne

Tiina wrote:
> [...]
> muutoinkaan kuvien tai tietojeni mahdollisesta julkaisemisesta.
> Ilmoitettiin vain, miten kuvia voi lähettää, sekä päivämäärä,

Voit ihan huoletta kertoa TV-yhtiön sivuston URL:n

Simo S.

Simo Salanne

Jaakko Setälä wrote:

> [...]
> palkintosijoille pääsemään niin TV-kanavan kilpailussa kuva kyllä ihan
> taatusti julkaistaan, yleensä vielä nimen kera.

Tekijänoikeuslaki:

"Kun teoksesta valmistetaan kappale tai teos kokonaan tai osittain
saatetaan yleisön saataviin, on tekijä ilmoitettava sillä tavoin kuin
hyvä tapa vaatii."

Nimen julkaiseminen kuvan yhteydessä perustuu lakiin.

Simo S.

simppa

Mikäli et ole luovuttanut oikeutta julkaista kuva, niin TV-kanavalla ei
ole mitään oikeutta sitä julkaista.
Kuvaajan nimi sen sijaan kuuluu julkaista, kuten Simo Salanne tuossa jo
kertoikin.
Katso tekijänoikeuslaki:¨

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tekij%C3%A4noikeus

"2 § (14.10.2005/821)
«Tekijänoikeus» tuottaa, jäljempänä säädetyin rajoituksin, yksinomaisen
oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla
se yleisön saataviin, muuttamattomana tai muutettuna, käännöksenä tai
muunnelmana, toisessa kirjallisuus- tai taidelajissa taikka toista
tekotapaa käyttäen."

"3 LUKU
Tekijänoikeuden siirtyminen
Yleiset määräykset oikeuden luovutuksesta
27 §
«Tekijänoikeus» voidaan, 3 §:n säännöksistä johtuvin rajoituksin,
luovuttaa kokonaan tai osittain.

Kappaleen luovutukseen ei sisälly tekijänoikeuden luovutus."

"Valokuvaaja (14.10.2005/821)
L:lla 821/2005 lisätty väliotsikko tulee voimaan 1.1.2006.

49 a § (24.3.1995/446)
Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta,
muuttamattomana tai muutettuna:

1) valmistamalla siitä kappaleita;

2) saattamalla se yleisön saataviin.

(14.10.2005/821)
L:lla 821/2005 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.1.2006. Aiempi
sanamuoto kuuluu:

Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta,
muuttamattomana tai muutettuna:

1) valmistamalla siitä kappaleita; sekä

2) näyttämällä sitä julkisesti."

Tuohon sähköpostin lukuun en osaa sanoa mitään.

Jukka K. Korpela

simppa wrote:

> Mikäli et ole luovuttanut oikeutta julkaista kuva, niin TV-kanavalla ei
> ole mitään oikeutta sitä julkaista.

Kysymys onkin - kuten on jo kerrottu - siitä, katsotaanko kilpailuun
osallistujan antaneen sellaisen oikeuden. Tekijänoikeuden luovutus tai
julkaisuluvan antaminen ei edellytä minkään määrätyn muodon
noudattamista, ja se voi tapahtua myös konkludenttisesti eli niin, että
mitään nimenomaista ei kirjoiteta eikä sanota, mutta asianomaisen
käytöksestä päätellään hänen suostuneen johonkin.

Tämäntapaisissa kilpailuissa on yleisenä käytäntönä, että kilpailun
järjestäjä käyttää kuvia toiminnassaan - vähintäänkin uutisoidessaan
kilpailun tuloksista. Osallistuja tuskin voi olettaa, että yritys
järjestää kilpailun ja antaa palkintoja hyötymättä siitä mitenkään.
Luonnollisestikin yritys on toiminut ajattelemattomasti, jos se ei ole
liittänyt kilpailun ehtoihin mitään mainintoja kuvien käytöstä - mutta
toisaalta en ole nähnyt niitä ehtoja.

P.S. Koko kysymyksen lainaaminen oli tarpeetonta (ja siten jopa
laitonta, jos kysymyksen katsotaan ylittävän teoskynnyksen).
Tekijänoikeuslakikin on nykyisin netissä aika luettavassa muodossa,
joten olisi riittänyt mainita pykälät tai enintään esittää URL.

Jari Jokinen

simppa <siim...@kolumbus.fi> wrote:

> Mikäli et ole luovuttanut oikeutta julkaista kuva, niin TV-kanavalla
> ei ole mitään oikeutta sitä julkaista.

TV-yhtiön valokuvauskilpailuun osallistuminen voidaan kuitenkin
useimmiten katsoa "hiljaiseksi suotumukseksi" siihen, että kuvan saa
julkaista esimerkiksi televisiolähetyksessä. Hiljaisen suostumuksen
kohdalla ratkaisevaa on yleensä vakiintunut käytäntö tietyssä
tilanteessa, joka tässä tapauksessa on mielestäni melko selvä:
valokuvauskilpailuun osallistuva kuva saatetaan julkaista ja kuvan
ottajan nimi mainita. Ihmettelenkin vähän sitä, että eikö alkuperäinen
kysyjä tosiaan ollut tietoinen tällaisesta käytännöstä?

Asiallisesti toimiva TV-yhtiö olisi tietenkin laatinut kilpailuun
säännöt, joissa olisi sovittu ihan konkreettisesti kyseisistä asioista.

> Tuohon sähköpostin lukuun en osaa sanoa mitään.

Sähköpostiviesti on oletusarvoisesti luottamuksellinen eli muilla ei ole
oikeutta käsitellä sitä kuin lähettäjällä ja vastaanottajalla. Kuitenkin
sekä lähettäjällä että _vastaanottajalla_ on oikeus käyttää viestiä
haluamallaan tavalla, esim. julkaisemalla se vaikka kokonaisuudessaan
joukkotiedotusvälineessä. Tämä tietysti sillä oletuksella, että viesti
ei sisällä kenenkään henkilötietoja tai muuta yksityiselämää koskevaa
tietoa, tai viestin sisältö ei saa esimerkiksi tekijänoikeuden suojaa.
Lyhyehkö sähköpostiviesti ei normaalisti ylitä teoskynnystä silloin, kun
kyse on ihan tavanomaisesta viestinnästä eikä viestin lähettäjän
omaperäisestä luovan työn tuloksesta.

--
Jari Jokinen
jari.j...@iki.fi

simppa

Jukka K. Korpela wrote:

> [...]
> mitään nimenomaista ei kirjoiteta eikä sanota, mutta asianomaisen
> käytöksestä päätellään hänen suostuneen johonkin.

Ei ole mitään sopimusta, jos käyttäjän ei tarvitse kuvaa lähettäessään
sitoutua siihen.
Eli jos kuvaa lähetettäessä ei millään tavalla mainita, että kuvan
lähettäjä antaa luvan TV-yhtiölle esittää kuva, niin ei sitä voi
myöskään esittää.

> [...]
> Luonnollisestikin yritys on toiminut ajattelemattomasti, jos se ei ole
> liittänyt kilpailun ehtoihin mitään mainintoja kuvien käytöstä - mutta

En minäkään ole, mutta luotan kysyjän esityksee, että mitään asiasta ei
puhuttu, vaan, että hän ainoastaan osallistui kilpailuun.
Kilpailuun osallistuminen ei edellytä, että kuva pitäisi esittää
TV-lähetyksessä.

> [...]
> Tekijänoikeuslakikin on nykyisin netissä aika luettavassa muodossa,
> joten olisi riittänyt mainita pykälät tai enintään esittää URL.

No nytpä syyllistyn samaan asiaan uudestaan ;-)

Jari Jokinen wrote:

> [...]
> ottajan nimi mainita. Ihmettelenkin vähän sitä, että eikö alkuperäinen
> kysyjä tosiaan ollut tietoinen tällaisesta käytännöstä?

En minäkään olisi tietoinen, ellei sitä ,minulle sanottaisi missään.

> Asiallisesti toimiva TV-yhtiö olisi tietenkin laatinut kilpailuun
> säännöt, joissa olisi sovittu ihan konkreettisesti kyseisistä >asioista.

Minuakin kiinnostaa kuulla, että mikä TV-yhtiö ja mikä kilpailu.

Jukka K. Korpela

simppa wrote:

> No nytpä syyllistyn samaan asiaan uudestaan ;-)

Kiitos selvennyksestä. Pyytäisin vielä, että niin kauan kuin jatkat
asiattomalla linjallasi, esiinnyt samalla "nimellä" ja samalla
väärennetyllä osoitteella. Kiitos jo etukäteen.

Simo Salanne

simppa wrote:

> Minuakin kiinnostaa kuulla, että mikä TV-yhtiö ja mikä kilpailu.

Olisikohan tämä?

http://www.mtv3.fi >Koti ja Ruoka >Ihana aamu >Kilpailu

Sivulla käytetään termiä "katsojakilpailu", mutta kyseessähän on
arvonta; "Voittajat arvotaan Ihanassa aamussa maanantaina 6.2."

Muutenkin ohjeistus osoittaa asiantuntemattomuutta: "...maksimikoko on 1
mega". Mega mitä? Pikseliä vai tavua?

Kuvien käytöstä ei mainita mitään. Voisi kuitenkin olettaa että 6.2. kun
arvonta suoritetaan niin "voittajakuvat" esitellään, onhan kyseessä
TV-ohjelma. Mutta kuvien käyttö TV-lähetyksessä ennen "kilpailun"
päättymistä on mielestäni sopimatonta.

Simo S.

Tiina

Kiitos vastauksistanne.

Kyseessä on juuri tuo edellisessä viestissä linkitetty kilpailu.
Ymmärrän kyllä, että osallistuessa valokuvakilpailuun voidaan
olettaa kuvaa näytettävän, ainakin palkitsemistilanteessa.
Mielestäni siitä pitää kuitenkin olla maininta kilpailun
säännöissä, varsinkin kun kyseessä on arvonta, niin kuin
kyseisessä kilpailussa -eli valokuvia ei arvostella.

Omasta mielestäni tämä tuntui samalta kun jos olisin osallistunut
vaikkapa TV-yhtiön sivuilla arvontaan, jossa palkintona olisi ollut
laihdutustuotteita, ja kuullut sitten televisiosta nimeni ja
sähköpostiperusteluni, että miksi olen osallistunut tällaiseen
laihdutustuotearvontaan (naisellinen esimerkki -pahoittelen).

Tunsin siis yksityisyyttäni loukatun, siksi pyysin teiltä "laillisia"
perusteita asiaan, ja kiitän niistä. Osallistuin arvontaan
voittakseni palkinnon, en halunnut missään tapauksessa julkistaa koko
kansalle osallistumistani. Siksi vielä luin kilpailun
osallistumisohjeet erityisen tarkkaan, enkä nähnyt niissä mainintaa
kuvan tai tietojeni julkistamisoikeuksien siirtymisestä. Uskoin asian
etenevän niin, että arvonnan ratkettua yhtiö kysyisi voittajilta
luvan kuvien julkiseen esittämiseen.

Mutta onko siis loppulausumana todettava, että vastuu oli
tekijänoikeuslaista huolimatta itselläni? Eli minun olisi pitänyt
ymmärtää kuvan mahdollinen käyttö, ja jo osallistuessani kieltää
sekä valokuvani, että sähköpostini ja nimeni julkaiseminen ilman
lupaani?

simppa

Jukka K. Korpela wrote:

> Kiitos selvennyksestä. Pyytäisin vielä, että niin kauan kuin jatkat
> asiattomalla linjallasi, esiinnyt samalla "nimellä" ja samalla
> väärennetyllä osoitteella. Kiitos jo etukäteen.

mussuti mussuti.
Jos sun mielestä TV-yhtiö saa julkaista mitä se haluaa keneltäkään
mitään kysymättä, sen takia vaan, mitä' nyt ehkä joku voi olettaa, niin
onneksi olkoon.
Mä olen siis suuri rikollinen, kun mulla on salainen nimi, ja sikapaljon
väärennetty osoite.

simppa

Simo Salanne wrote:

> [...]
> arvonta suoritetaan niin "voittajakuvat" esitellään, onhan kyseessä
> TV-ohjelma. Mutta kuvien käyttö TV-lähetyksessä ennen "kilpailun"

Kuullostraa hyvin pitkälle alkuperäisen kysyjän tekstiin sopivalle
tilanteelle.
Jos kyseessä on siis arvonta, niin sinnehän voi lähettää vaikka kuumien
pikseleiden etsintään tarkoitettuja mustia ruutuja ja ehkä jos onnetar
suosii, niin saattaa voittaa.

simppa

Tiina wrote:

> Mutta onko siis loppulausumana todettava, että vastuu oli
> tekijänoikeuslaista huolimatta itselläni?

Ei vaan kuvan julkaiseessa yhtiöllä.

Eli minun olisi pitänyt
> ymmärtää kuvan mahdollinen käyttö, ja jo osallistuessani kieltää
> sekä valokuvani, että sähköpostini ja nimeni julkaiseminen ilman
> lupaani?

Ei olisi tarvinnut, vaan nimenomaisesti TV-yhtiön kuuluu saada lupa
kuvan julkaisuun.
Kuten jo edellä kirjoittamassani meilissä, jossa otteita
tekijänoikeuslaista, niin kuvan antaminen ei tarkoita, että
tekijänoikeudet siirtyisivät, joten TV-yhtiöllä ei ole ollut
tekijänoikeuksia kuvaasi, joten se ei ole saanut sitä ilman lupaa
julkaista. Ja kun ei ole ollu mitään sopimusta, niin ei ole ollut lupaakaan.
Se että mitä voi olettaa kuvalle tapahtuvan, ei ole mikään sopimus.

Jos olisin sinä, niin lähettäisin kyseiselle TV-yhtiölle laskun kuvan
luvattomasta käytöstä. Vaikka vaan yhden euron, mutta periaatteessa
kuitenkin.
Tai tekisin tutkintapyynnön poliisille.
Saisivatpahan sit ne säännöt sinne webbisivulleenkin.
Kun ei sen tarvitse olla kun jotain tyyliin 'kuvan lähettäjällä
kilpailuun/arvontaan täytyy olla kaikki tekijänoikeudet lähettämäänsä
kuvaan ja että lä'hetettyjä kuvia saatetaan julkaista TV-lähetyksessä."
Tämä teksti tekisi asiasta erittäin selkeän.
Sen puuttuessa ei ole sovittu mitään ja kuva on vaan lähetetty sinne
arvontaanosallistumismielessä. Ei julkaistavaksi.

Simo Salanne

Tiina wrote:

> [...]
> ymmärtää kuvan mahdollinen käyttö, ja jo osallistuessani kieltää
> sekä valokuvani, että sähköpostini ja nimeni julkaiseminen ilman

Voit alkaa perätä oikeuksiasi, tai sitten valitset pienimmän vaivan tien
ja otat vain opiksesi. Valinta on sinun.

Simo S.

Frère-Pierre

"simppa" <siim...@kolumbus.fi> wrote in message

Ai Korpelaa korpeaa, vai?
Mitenkä neuvot salaistamaan itsensä, simppa?
Pelkkä eemeili väännös ei kai ihan riitä?

simppa

Frčre-Pierre wrote:

> Ai Korpelaa korpeaa, vai?
> Mitenkä neuvot salaistamaan itsensä, simppa?
> Pelkkä eemeili väännös ei kai ihan riitä?

Mä en sillee tiedä mistä toi Korpela kirjoittaa.
Sun tarvii kysyy häneltä.