Verbatim DVD-aihioiden laatu

26 katselukertaa

Matti Kaki

Olen käyttänyt useita satoja kappaleita Verbatimin DVD+R aihioita jotka
olen ostanut Verkkokaupan Tallinnan varastosta. Aiemmin ovat tulleet
50 levyn spindleissä mutta viimeksi 100 kpl paketissa. Aiemmat ovat
kaikki toimineet moitteetta mutta tässä uudessa satsissa on ollut jo
useita epäonnistuneita levyjä. Ilmoittaa kesken polton "Disc is dirty"
tai myöhemmin ei hakemistoa löysdy lainkaan.

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Onko Verbatimin laatu pudonnut vai
onko minulle vain sattunut huono satsi? Poltin SONY HDD/DVD-tallennin.

Entä onko kukaan kokeillut Samsung Pleomax DVD+R 8X mediaa? Kyseinen
merkki on hieman huonossa huudossa ammattipiireissä tiettyjen laitteiden
osalta joten minulla on aina pieni kynnys ostaa mitään Samsungia. Tämä
voi olla muuttunut koska kokemukset ovat jo vuosikymmenien takaisia.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Timppa

Matti Kaki wrote:
> Olen käyttänyt useita satoja kappaleita Verbatimin DVD+R aihioita jotka
> olen ostanut Verkkokaupan Tallinnan varastosta. Aiemmin ovat tulleet

Mulla Nierlestä tilattuja Verbatim -R -aihioita. 25 kpl paketeissa tulivat.

Panan tallentava on kaksi hylännyt, poltettu muutama kymmenen.

> 50 levyn spindleissä mutta viimeksi 100 kpl paketissa. Aiemmat ovat

Olisko niin, että isossa kakussa pääsevät hankautumaan toisiaan vastaan?

> Entä onko kukaan kokeillut Samsung Pleomax DVD+R 8X mediaa? Kyseinen

Samainen Panan tallentava ei tykännyt noista ollenkaan. Meni yli puolet
roskiin.

Tobi

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Onko Verbatimin laatu pudonnut vai
> onko minulle vain sattunut huono satsi? Poltin SONY HDD/DVD-tallennin.

Olen polttanut sekä + että -R levyjä tuosta merkistä tyypistä (16x Verbatim
Advanced Azo+), enkä ole huomannut mitään häikkää. Päinvastoin, omistan
vanhan LG DVD-soittimen joka on kieltänyt lukemasta +R levyjä. Noita se
sitten lukee. Suosittelen että kokeilet sellaista ohjelmaa kuin DVDInfo Pro.
Kannattaisi vertailla tuo media id code ja lukutesti (PI/PIF scanning
tulokset keskenään). Sama merkki ei välttämättä tarkoita että media on
identtinen.

Mika

> [...]
> osalta joten minulla on aina pieni kynnys ostaa mitään Samsungia. Tämä
> voi olla muuttunut koska kokemukset ovat jo vuosikymmenien takaisia.

Olen käyttänyt PC:llä muutaman paketillisen näitä Samsungin Pleomaxeja, ei
ole ollut ongelmia. DVD- ja CD-aihioita valmistavia tehtaita ei maailmassa
ole kovin paljoa, levymerkkejä on paljon enemmän. Eli valmistaja on aika
harvoin se, millä nimellä ne levyt myydään.

Timppa

Mika wrote:

> Olen käyttänyt PC:llä muutaman paketillisen näitä Samsungin Pleomaxeja, ei
> ole ollut ongelmia. DVD- ja CD-aihioita valmistavia tehtaita ei maailmassa

Minullakaan ei ollut ongelmia Samsungin 2X-levyjen kanssa. Mutta 8X
sitten olikin vikatikki.

Voipi olla, että Pana E84 vaan ei tykännyt 8X-levyistä. Verbatimit
kuitnekin kelpaavat.

HeikkiM

Matti Kaki wrote:
> Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Onko Verbatimin laatu pudonnut vai
> onko minulle vain sattunut huono satsi? Poltin SONY HDD/DVD-tallennin.

Itselläni ei ole ollut nykyisellä polttavalla (Lg) mitään ongelmia kun
olen kaikki polttanut x4:lla (pystyisi nopeammallakin polttamaan).
Lisäksi elokuvat toimivat moitteetta sellaisissa dvd-asemissa jotka
normaalisti hypyttävät levyä. Entisellä pioneerin polttavalla tuli
hirveästi suseja (silloin ei vielä ollut verboja). Polttavissa on
myöskin eroja. Onko koneesi edes jaksanut lukea kovolta, jos on tollanen
virhe tullut. Jospa kovo onkin liikaa pirstoutuntu.

Viesti on poistettu

Aimo Ala-Härvä

Matti Kaki wrote:
> [...]
> osalta joten minulla on aina pieni kynnys ostaa mitään Samsungia. Tämä
> voi olla muuttunut koska kokemukset ovat jo vuosikymmenien takaisia.

Verbatimin CD- ja DVD-levyjä ei kannata verrata keskenään. CD:t
loistavia, DVD:t ei kuulemma niinkään.

Mediacodeki ilmoittaa CD:illä Mitsubishi Chemical Corporations, ja
DVD:illä CMC, jolla on hyvin vaihteleva maine...

Mikko Saukkoriipi

Aimo Ala-Härvä wrote:

> Verbatimin CD- ja DVD-levyjä ei kannata verrata keskenään. CD:t
> loistavia, DVD:t ei kuulemma niinkään.
>
> Mediacodeki ilmoittaa CD:illä Mitsubishi Chemical Corporations, ja
> DVD:illä CMC, jolla on hyvin vaihteleva maine...

Kyllä Verbatim DataLifePlus DVD-levyt ovat yleensä olleet MCC:n
valmistamia. Halvemmat DataLifet ovatkin sitten vähän kenen sattuu
valmistamia, mutta en minä olekaan kuullut monien noita DataLifeja
suosittelevan, CD:nä tai DVD:nä. Nyysseissä on kyllä mainittu että
vastikään Verkkokaupasta olisi tullut DLP 8x +R-levyjä jotka eivät
olleet MCC:n valmistamia, mutta itselleni ei ole tainnut tulla noita
vastaan.

<http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=Verbatim&order=Name>

Matti Kaki

In article <4401ec2d$0$7472$9b53...@news.fv.fi>, ku...@rele.com says...

Eipä tullut fragmentoituminen edes mieleen mutta aika hyvä huomio.
Kovalevy on nimittäin ollut pitkään jo ihan täynnä ja joutuu joka
kerta poistamaan tavaraa jotta saisi edes tunnin tallennusaikaa.
Valikot ovat hidastuneet todella ärsyttävästi mikä myös viittaa
vastaavaan. Täytyypä tässä nyt ottaa urakaksi saada tyhjättyä niin,
että voisi formateerata kovalevyn.

Viesti on poistettu

Esa Heikkinen

> Olen käyttänyt useita satoja kappaleita Verbatimin DVD+R aihioita jotka
> olen ostanut Verkkokaupan Tallinnan varastosta. Aiemmin ovat tulleet

Mikä on levyn mediakoodi? Neron CD-DVD speed auki ja sieltä "disc info"
sivu...

Sillä että niissä lukee Verbatim ei ole yhteyttä oikeastaan yhtään
mihinkään. Dyen valmistaja ratkaisee kaiken. Sen näkee mediakoodista.
Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia Verbatimin levyistä. Käytän
kahta eri levytyyppiä, halvempaa MCC 01RG20 toissijaisiin tallennuksiin
(nämä myydään yksittäin jewelcase-kotelossa) ja sitten mm. omiin
kotivideoihin käytän ainoastaan TYG02 levyjä, jotka ovat Tayo Yudenin
valmistamia, näitä pidetään yleisesti referenssitason levyinä.

Aseman firmware ratkaisee sitten lisää. Itselläni on NECin poltin. Tein
aikoinaan ison homman että löysin asemaan hyvän firmwaren, johon oli
mediakooditaulukko olemassa. Tämä mediakooditaulukko on tärkeä juttu; sen
perusteella asema tunnistaa, mikä levy on kyseessä ja osaa sen perusteella
kalibroida lasertehoja ja asettaa rajat polttonopeuksille. Jos asema ei
tunnista levyä (mediakoodia ei löydy firmwaren taulukosta), yritetään levy
poltella automaattisella kalibroinnilla tjsp. ja tulos ei välttämättä ole
kovin hyvä. Eli jos on ongelmia uusien levyjen kanssa, suosittelisin
päivittämään aseman firmwaren uusimpaan.

Sitten kolmas juttu on polttonopeus. Vaikka esim. NEC sallii jopa 12X polton
em. Verbatimin 4X/8X-levyille (DVD-R), en KOSKAAN polta nopeammin kuin 4X.
Mitä nopeammalla poltat, sitä huonompi polttojälki tulee ja sitä huonommin
levyt myös säilyvät. Kotivideot tallennan jopa 2X nopeudella - kiirehän ei
ole mihinkään, sensijaan data saisi luvan säilyä niin pitkään kuin
mahdollista.

73's de OH4KJU

--
Esa
http://www.amigazone.org/contact

Esa Heikkinen

Ai niin...

Tuosta mainitsemastani mediakooditaulukosta vielä; jos sellaisen onnistut
siis löytämään käyttämällesi firmwarelle kuten itse löysin, niin sitten
levyjä ostettaessa voi tarkistaa siitä, tukeeko asema ko. levyä vai ei.
Monissa nettikaupoissa (Nierle yms) on mediakoodit myytävien levyjen
tiedoissa mainittu, joten tarkistus onnistuu. Itse olen ostellut levyt
pelkästään noiden mediakoodien mukaan, kunhan koodi on vain ollut mainittuna
taulukossa. On tosin jo hyvän verran aikaa kun viimeksi tilasin (tilaan
yleensä laatikollisen kerralla, niin riittää vuodeksi jne).

Matti Kaki

In article <fBGMf.163$fb7...@read3.inet.fi>, nob...@null.none says...

>Mikä on levyn mediakoodi? Neron CD-DVD speed auki ja sieltä "disc info"
>sivu...

Eipä ole DVD-soitinta PC:ssä joten ei onnistu.

>Sillä että niissä lukee Verbatim ei ole yhteyttä oikeastaan yhtään
>mihinkään. Dyen valmistaja ratkaisee kaiken. Sen näkee mediakoodista.

Eikö aihiossa olevista koodeista pysty sanomaan mitään? Ulkoisesti
näyttävät kaikki samanlaisilta. Pakkauksseesa lukee "Made in India".

> [...]
>kotivideoihin käytän ainoastaan TYG02 levyjä, jotka ovat Tayo Yudenin
>valmistamia, näitä pidetään yleisesti referenssitason levyinä.

Mistä olet noita referenssitason levyjä ostanut? Nämä Verbatimit kun
maksavat 50 senttiä kappale Tallinnasta niin on aikamoinen ero jos
vertaa hyvitysmaksullisiin.

> [...]
>levyt myös säilyvät. Kotivideot tallennan jopa 2X nopeudella - kiirehän ei
>ole mihinkään, sensijaan data saisi luvan säilyä niin pitkään kuin

Olen tehnyt kaikki poltot FAST-muodossa mikäli vain onnistuu.
Joitain olen poltellut pakon sanelemana 1x nopeudella kun FAST
ei jostain syystä ole mahdollinen. Kyseessä siin SONY RDR-HX900
HDD/DVD-tallennin joka vastaa kuvanahuria. FAST-muodolla polttaa
SP:n noin 10x nopeudella.

Mika Elmeranta

"Esa Heikkinen" <nob...@null.none> wrote in message

> Monissa nettikaupoissa (Nierle yms) on mediakoodit myytävien levyjen
> tiedoissa mainittu, joten tarkistus onnistuu.

Noihin ei kannata muuten sokeasti luottaa - sivulla oli Ricohin mediakoodi
ja kun levyt tulivat kotiin paljastui että olivat Ritekin mediakoodilla.
Että silleen...

--
Bibamus, moriendum est...
*VW-2.8-V6-30V-4WD (lyhenteet kunniaan)*

Sepe

"Mika Elmeranta" kirjoitti:

> Noihin ei kannata muuten sokeasti luottaa - sivulla oli Ricohin
mediakoodi
> ja kun levyt tulivat kotiin paljastui että olivat Ritekin mediakoodilla.

Ritekin tekemiä merkkilevyjä on jo vaikka kuinka paljon. Verbatimin lisäksi
vaikkapa TDK, Maxell, Memorex, Sony ... Yleisesti ottaen laatu on
odottamattoman hyvää, viallisia ei ole sattunut yhtään kohdalle. Ja jostain
syystä noiden levyjen laatu on oikeasti vaihtelevaa silloin, jos ne myydään
omalla Ritek-nimellä ;-)

Täältähän noita kokemuksia voi hakea:
http://www.videohelp.com/dvdmedia

Sepe

Ville Yliniemi

Matti Kaki wrote:
> [...]
> useita epäonnistuneita levyjä. Ilmoittaa kesken polton "Disc is dirty"
> tai myöhemmin ei hakemistoa löysdy lainkaan.

Ovatko ne aikaisemmat ja nykyiset levyt varmasti samaa nopeusluokkaa?
Eli ettei tilanne olisi se että aikaisemmat levyt olivat 8x-nopeudelle
ja uudemmat sitten 16x-nopeudelle, ja että tallennin ei sitten tunne
näiden uudempien levyjen mediakoodia eikä näin ollen osaa tallentaa
niille optimaalisella laadulla.

--
Ville Yliniemi

Esa Heikkinen

> Eipä ole DVD-soitinta PC:ssä joten ei onnistu.

Olisko jollain tuttavalla?

> Eikö aihiossa olevista koodeista pysty sanomaan mitään? Ulkoisesti
> näyttävät kaikki samanlaisilta. Pakkauksseesa lukee "Made in India".

Ei sitä mediakoodia näe kuin tallentavalla asemalla; mulla esim. lukeva
DVD-asema (PC:ssä) ei sitä kykene lukemaan. Mutta mediakoodin voi lukea
yhtälailla tyhjästä tai jo kirjoitetusta levystä.

> Mistä olet noita referenssitason levyjä ostanut?

Saksasta, Nierleltä. Maksu Visalla, toimituskulut noin kympin. Tilaan
yleensä paljon kerrallaan, niin ei tarvitse kovin usein tilalla (kerran
vuodessa yms). Kyseinen TYG02-levy on tässä:
http://www.nierle2.com/s01.php?sid=PG003699812566655130777556665513&cur=eur&sp=fi&ag=1&pp=aa&bnr=2448

> maksavat 50 senttiä kappale Tallinnasta niin on aikamoinen ero jos
> vertaa hyvitysmaksullisiin.

Näin on, ja kun kaikenlainen kopiointi on nykyään kielletty niin
hyvitysmaksukin on silloin aiheeton. Saksasta voit tilata levyjä omaan
käyttöön ilman hyvitysmaksua, kunhan niitä ei myy eteenpäin. Mulla TYG02:t
menevät yksinomaan omien tuotosten tallennukseen mm. kotivideot, niiden
tekijänoikeudet on minulla joten hyvitysmaksu olisi turha...

> Joitain olen poltellut pakon sanelemana 1x nopeudella kun FAST
> ei jostain syystä ole mahdollinen. Kyseessä siin SONY RDR-HX900
> HDD/DVD-tallennin joka vastaa kuvanahuria.

Ööh - juu näköjään missasin nyt tämän eli ei olekaan tietokoneen asemasta
kyse. Saakohan siinen uudempaa firmwarea jossa olisi paremmin tukea uusille
levyille? Mediakooditaulukkoa millekään Sonylle tuskin saa mistään...

> FAST-muodolla polttaa SP:n noin 10x nopeudella.

Jos saisi 2...4X nopeudelle sen polton niin tulisi parempaa jälkeä - näin
siis ainakin tietokoneen DVD-polttimilla.

Esa Heikkinen

> [...]
> vaikkapa TDK, Maxell, Memorex, Sony ... Yleisesti ottaen laatu on
> odottamattoman hyvää, viallisia ei ole sattunut yhtään kohdalle.

Minäkin olen Ritekkejä muutaman poltellut ja ihan hienosti toimivat.

Mutta paljonhan se on asemasta kiinni, sattuuko tukemaan mediaa vai ei.
Halpakin levy voi olla ihan huippu kun asema ja aihio sopivat hyvin yksiin.
Ja yhtälailla kallein levykään ei onnistu kaikissa asemissa, tulee sutta ja
sekundaa...

Saapa muuten nähdä, kuinka nopeasti päästään keskustelemaan näiden omien
DVD-tallenteiden säilyvyydestä. Varmaan kukaan ei tiedä tarkalleen, kuinka
pitkään ne ylipäänsä säilyvät. CD-puolella oli sentään aikoinaan
kultapohjaista levyä (Kodak), jolle luvattiin 100:n vuoden säilyvyys
datalle. Mutta DVD-puolella ei näytä olevan mitään kultalevyihin
viittaavaakaa...

--
Esa
http://www.amigazone.org/contact

Esa Hahl

> Entä onko kukaan kokeillut Samsung Pleomax DVD+R 8X mediaa?

Hyvin ne paloi, mutta data ei vaikuta säilyvän niissä kovin pitkään kun
alkavat korruptoitumaan. Levyt toimi muistaakseen jotenkin itse polttimessa,
mutta parin DVD-soittimen kanssa aihioista tuli kiihdytyslevyjä äänen
perusteella ja lopuksi ilmoittavat että levy kabut.
Verbatim:ien kanssa en ole huomannut vielä mitään vastaavaa ongelmaa.

Matti Kaki

In article <APYMf.23211$_k2.3...@news2.nokia.com>, nomail@hate_spam.com says...

> [...]
>syystä noiden levyjen laatu on oikeasti vaihtelevaa silloin, jos ne myydään

Noista merkeistä voisi todeta videonauhapuolelta sen verran, että
TDK on ollut hyvin epätasainen laadultaan kun taas Maxell aivan
kellontarkkaan samanlaista ja luotettavaa. Memorex oli jonkinasteinen
kirosana ennen vanhaan ammattivideopuolella. SONY on ollut laadukas
mutta heilläkin on ollut ongelmia Betacampuolella liian sileiden
nauhojen kanssa. Eli vaikka olisi tunnettukin merkki niin laadussa
voi olla yllättäviä notkahduksia.

Matti Kaki

In article <du1s96$f6p$1...@bowmore.utu.fi>, not.av...@example.invalid says...

Aikaisimmat olivat 8x mutta nämä uudemmat ovat jo jonkin aikaa olleet
16x nopeuksisia. Vaikuttaisi siltä ettei tällä ole merkitystä.

Matti Kaki

In article <5q%Mf.225$Sm1...@read3.inet.fi>, nob...@null.none says...

>Olisko jollain tuttavalla?

Olis. Pojalla alakerrassa. Täytyy kai sinne piipahtaa. :-)

> [...]
>yleensä paljon kerrallaan, niin ei tarvitse kovin usein tilalla (kerran
>vuodessa yms). Kyseinen TYG02-levy on tässä:

Noissa on vaan harmittavasti mukana kotelot jotka vievät tilaa.
Cakebox on siinä mielessä parempi, että sinne samaan rasiaan
voi sitten laittaa poltetut DVD:t jolloin tilaa säästyy paljon.

> [...]
>
>Jos saisi 2...4X nopeudelle sen polton niin tulisi parempaa jälkeä - näin
>siis ainakin tietokoneen DVD-polttimilla.

Tämä vaan on 1x nopeudellakin tallentaessaan herjannut asiasta. Joten
vaikuttaisi siltä, että tallennusnopeudellakaan ei olisi merkitystä.
Kuumana laite käy ja olen kyllä ajatellut muutaman jäähdytyssiilin
lisäämistä laitteen kuumimpiin piireihin jolloin tilanne voisi ehkä
korjaantua. Joskus olen nimittäin kokeiullut laittaa piirien päälle
messinkiset punnukset jotka siirtävät lämpöä pois ja silloin ei ole
yhtään herjaa tullut. Laite on nyt hieman yli vuoden ikäinen ja voi
olla, että esim. tuulettimen mitoitus on tehty niin tipalle, että
vanhetessaan se ei enää vaihda ilmaa riittävästi. Aiemmin laite oli
jokseenkin äänetön mutta nyt on alkanut huomata tuulettimen ääntä.

Mika Elmeranta

"Sepe" <nomail@hate_spam.com> wrote in message

> [...]
> vaikkapa TDK, Maxell, Memorex, Sony ... Yleisesti ottaen laatu on
> odottamattoman hyvää, viallisia ei ole sattunut yhtään kohdalle.

Sen verran monta tuhatta Ritekin CD:tä ja DVD:tä on tullut poltettua
vuosien saatossa että laatu on hyvin tiedossa. Missään nimessä Ritekiä en
kuitenkaan nostaisi keskikastista sinne parhaiden valmistajien joukkoon.
Aika näyttää keston - vielä kuitenkin esim. klassiset DVD+R "silver" Ritekit
tuntuvat olevan toimivaa tavaraa näin ~ 5 vuoden jälkeen. (Toisin kuin esim.
"Commodoren" brandillä myyty DVD+R paska jonka valmistaja ei juuri nyt
muistu mieleen - nuo alkavat osoittaa toimimattomuuden merkkejä jo hieman
yli vuoden iässä...)

> Ja jostain
> syystä noiden levyjen laatu on oikeasti vaihtelevaa silloin, jos ne
> myydään
> omalla Ritek-nimellä ;-)

Ritek myy myös paljon "B-luokan" tavaraa, ja yleensä tämä mainitaan - ellei
kyseessä ole asiakkaitaan tahallaan kusettava kauppa (Ritek kyllä on
kertonut heille että kama on B:tä ja halpaa).

Matti Kaki

In article <Dz%Mf.230$Sm1...@read3.inet.fi>, nob...@null.none says...

Päinvastoin. DVD-levyissä käytetään alumiinia ja kultaa heijastavina
kerroksina. Kaksikerroksisesa DVD-levyssä on ensimmäinen kerros kultaa
joka on "läpinäkyvä" ja sen jälkeen oleva kerron os hopeaa jolloin
kerrokset on mahdollista helposti erottaa toisistaan.

0 uutta viestiä