Google Ryhmät ei enää tue uusia Usenet-postauksia tai ‐tilauksia. Aiempi sisältö on edelleen nähtävissä.

Re: NiMH akkujen lataus

2 katselukertaa
Viesti on poistettu

Mika Iisakkila

lukematon,
30.3.2006 klo 3.40.1730.3.2006
vastaanottaja
martti...@pp.poista.inet.fi (Mara) writes:
> Onko normaalia että NiMH-akku noin tyhjenee itsestään?

Matti kirjoittaa sulle kohta romaanin aiheesta käyttöturvallisuus-
tiedotteineen, mutta minä vastaan lyhyesti että on. Saattaa vajeta 10%
viikossa, eli harvoin tarvittavien NiMH-akkuisten laitteiden
käyttötarvetta pitää vähän kyetä ennakoimaan laturin kanssa, tai
vekotin ei kauaa surise. En minäkään tuollaista jatkuvasti laturissa
pitäisi, sanovat ohjeissa mitä hyvänsä.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Matti Kaki

lukematon,
30.3.2006 klo 6.07.5730.3.2006
vastaanottaja
In article <442b8d13....@news.inet.fi>, martti...@pp.poista.inet.fi says...

> [...]
>jälkeen napajännite oli 11 V eli tyhjä mikä tyhjä. Latasin sitten
>uudelleen yli yön, minkä jälkeen akun jännite oli yli 21 V. En
>käyttänyt akkua, vaan rupesin mittaamaan irtonaisen akun jännitteen
>muutosta. Vuorokauden kuluttua oli enää 20,45 V. Mittasin kerran
>päivässä ja jännite näyttää jatkuvasti putoavan. Aluksi aleni 100
>mV/vrk nyt enää 50 mV/vrk.
>
>Onko normaalia että NiMH-akku noin tyhjenee itsestään? Tuolla
>vauhdillahan se tyhjenee kuukaudessa 1,5 volttia, eli 18 V pintaan.
>Sillä jännitteellä saha ei enää paljon vedä.

Yritän nyt pitäytyä vain novellissa. :-)

NiMH-akku tyhjenee itsestään n. 10 % ensimmäisen 24 h aikana
ja sen jälkeen 1-3 % / vrk. Itsetyhjentyminen kiihtyy lämpimäsä
joten jos akku on ollut lämpimässä paikassa niin se on lisännyt
tätä ilmiötä. Normaalissa huoneenlämmössä NiMH-akku tyhjenee
noin 1-2 kuukaudessa edellyttäen, että se on ollut täynnä.

NiMH-akkua pitää ladata ja purkaa 4-5 kertaa ennen kuin se saavuttaa
täyden kapasiteettinsa.

Jos laturissa ei ole mitään indikointia sille, että akku on täynnä
niin tuo 3 h ei ole ehkä riittänyt. Yleensä suositellaan uudella
akulle melko pitkää latausaikaa ensimmäisellä kerralla ja korkeintaan
C/10 latausvirralla eli jos akku on 2000 mAh niin lataus olisi hyvä
suorittaa 200 mA virralla.

NiMH-akkua ladattaessa se lämpnenee laturista riippuen 30-50 asteen
lämpötilaan. Voidaan sanoa, että 45 astetta on sellainen maksim
jonka yli akun lämpötila ei mielellään saa nousta. NiMH-akku
lämpenee ensin aika kuumaksi ja alkaa sitten jäähtyä huomattavasti
varauksen kohotessa täyteen arvoonsa. Jos akun huippulämpötila
on ollut 45 astetta niin täydessä varauksessa se laskee jonnekin
25 asteen paikkeille. Tämä tyypillisesti "älykkäissä" latureissa.

Jos akku jatkaa lämpimänä pysymistä pitkään niin se voi olla merkki
huonosti suunnitellusta lataussysteemistä.

Kyseisessä oksasahassa _voi_ olla erittäin yksinkertainen laturi
joka on voitu toteuttaa muuntajalla ja diodilla sekä vastuksella
eikä sisällä minkäänlista tarkkailuelektroniikkaa. Tähän viittaisi
myös se ettei siinä ole mitään indikaattoreita.

Tehdas on ilmeisesti tarkoittanut, että akku pidetään aina laturissa
silloin kun laitetta ei käytetä. Tällöin se on aina käyttövalmis.
3 h pikalatausoptio sensijaan viittaa siihen, että siellä voi olla
jotain elektroniikkaakin. Tarkkaile akun lämpötilaa latauksen aikana.

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Viesti on poistettu

Nuuska

lukematon,
30.3.2006 klo 14.29.5830.3.2006
vastaanottaja
> Yritän nyt pitäytyä vain novellissa. :-)

Matille 10 pistettä ja papukaijamerkki ;-) Nuuska

Aki Mannonen

lukematon,
30.3.2006 klo 20.48.0330.3.2006
vastaanottaja
Mara wrote:

> Täytyy siellä jotain elektroniikkaa olla. Laturin napajännite ilman
> akkua on vain 19 voltin luokkaa, mutta kun mittasin heti latauksen
> jälkeen, se oli 21 V.

Tuo viittaa kyllä juuri siihen, että siellä ei ole mitään
elektroniikkaa. Mittasit laturin jännitteen tehollisarvon (tai
todennäköisemmin keskiarvon) ja akku latautuu huippujännitteeseen (vrt.
suotokonkka).

Matti Kaki

lukematon,
31.3.2006 klo 2.30.4831.3.2006
vastaanottaja
In article <e0i1p2$hip$1...@phys-news4.kolumbus.fi>, aki...@POISTAkolumbus.fi says...

Tämä voisi pitää paikkansa jos sen laturin antama sähkö on "huonoa".
Tällöin akku toimii isona konkkana joka tasaa sykkivän tasasähkön.
Tasajännite todennäköisesti nousisi jos siihen laittaisi 1000 µF
elektrolyyttikonkan ja mittaisi sitten jännitteen. Tämä edelleen
viittaa hyvin yksinkertaiseen, yhdellä diodilla toteutettuun,
ilman minkäänlaisia regulointeja tehtyyn "laturiin". Tyypillistä
rikkaimureille ja muille vastaaville laitteille.

Anakin

lukematon,
31.3.2006 klo 15.48.0331.3.2006
vastaanottaja

"Mara" <martti...@pp.poista.inet.fi> wrote in message

> Ladatesssani akkua 2. kerran, akku ei lämmennyt lainkaan 3 h aikana.
> Arvelin ettei mitään ollut edes tapahtunut ja mittasin akun
> napajännitteen. Se oli mainitsemani 21 V. Jätin sen sitten latinkiin
> yön yli ja aamulla akku oli kädenlämpöinen.

Minäpä latailin joskus 8 -vuotiaana Nikko -radio-ohjattavani
NiCd -akkupattereita henkilöauton 12 V akun lataukseen tarkoitetulla
Akkumatilla.

Radio-ohjattavassani oli muistaakseni 8 kappaletta 1,2 V akkuja sarjassa ja
niitä varten oli tietenkin tehtäväänsä tarkoitettu laturinsa mikä kytkettiin
leikkiauton pistokkeeseen. Tällä laturilla tapahtunut akkujen lataus ei
mielestäni kuitenkaan antanut autolle tarpeeksi vauhtia joten päätin ladata
akkuja Akkumatilla parin minuutin ajan liittämällä tämän alkuperäisestä
laturista katkaistuihin johdon päihin. Virtaa kulki akkujen kautta laturin
mittarin mukaan parisen ampeeria. Homma olisi saattanut toimiakin, mutta
unohdin auton lataukseen noin puoleksi tunniksi. Akkujen lataus muistui
pikaisesti mieleeni kun tunsin käryä ilmassa ja otin pikaisesti johdot irti
ja vein auton ulkoilmaan tuulettumaan. Koko radio-ohjattava oli kuuma ja
akkupattereista olivat etiketit sulaneet irti. Kyllä auto heti tämän
latauksen jälkeen kulkikin tosi kovaa hetken, mutta akkuihin ei tämän
jälkeen oikein saanut oikein mitään henkeä.

Antti

Viesti on poistettu

lukematon,
8.4.2006 klo 12.14.128.4.2006
vastaanottaja
Mara kirjoitti :

> [...]
> vauhdillahan se tyhjenee kuukaudessa 1,5 volttia, eli 18 V pintaan.
> Sillä jännitteellä saha ei enää paljon vedä.

Sitä akkua kannattaa tosiaan pitää aina laturissa, kuten ohjeessakin on
mainittu. Yleensä noissa on niin pieni latausvirta, että moisesta ei
pitäisi olla haittaa. NiMH-akut tosiaan tyhjenevät melko nopeasti itsekseen.

-S-

lukematon,
8.4.2006 klo 12.16.218.4.2006
vastaanottaja
mara kirjoitti :

> [...]
> 21,75 V / 200-240 mA ja piuhan päässä roikuvasta muovilätyskästä mihin
> akku kiinnitetään. Avasin sen muovilätyskän, sisällä oli pieni
> painopiiri jossa 2 diodia eikä mitään muuta. Verkko-osaa ei pääse
> avaamaan.
>
> Eihän tässä muuta ongelmaa ole, kuin ettei vimpaimessa ole
> minkäänlaista lataustilan ilmaisinta. Sekä käyttöohje että
> myyntipakkaus kertoo mukana tulevan "3 h laturin", mutta millä
> matematiikalla tämä on mahdollista, kun akun kapasiteetiksi
> ilmoitetaan 1,5 Ah ja maksimi latausvirraksi yllä mainittu 0.24 A?
<clip>

Oisko tuo 3h joku "tyypillinen latausaika" käytetyllä, muttei tyhjällä
akulla? Yleensä vastaavissa vehkeissä on tosi hitaat laturit, latausaika
10h luokkaa :-(

-S-

Matti Kaki

lukematon,
9.4.2006 klo 5.46.419.4.2006
vastaanottaja
In article <44379f85....@news.inet.fi>, m.a...@pp.pois.inet.fi.invalid says...

> [...]
>akku kiinnitetään. Avasin sen muovilätyskän, sisällä oli pieni
>painopiiri jossa 2 diodia eikä mitään muuta. Verkko-osaa ei pääse

Onpas tarkkaan ilmoitettu jännite. :-)

> [...]
>matematiikalla tämä on mahdollista, kun akun kapasiteetiksi
>ilmoitetaan 1,5 Ah ja maksimi latausvirraksi yllä mainittu 0.24 A?

Myyntimiehen laskuopilla?

Virhe jossain nyt sitten on.

>Rupesin ihmettelemään kun B&D:n jenkkisivuilla samassa koneessa on
>NiCd akut, muuten samanlaiset. Onkohan tässä nyt jotkut EU:n
>ympäristödirektiivit takana, jos Eurooppaan myydään NiMH akuilla? Akun
>tyyppi oli ilmoitettu myyntipakkauksessa tarralla, muu oli painettu.
>Kannattaisiko siihen tilata jenkkilästä(?)NiCd-akut ja toimisiko NiMH
>akun mukana tullut laturi? - Sen verran heikosti globalisaatio vielä
>toimii, että jenkkilässä $29 maksava B&D:n "1 h pikalaturi" maksaa
>Suomen B&D:llä vaatimattomasti 75 euroa.

Vaikuttaa ihan normaalilta "Suomihinnalta". :-(

0 uutta viestiä