Fotonetti ja lähetyksestä puuttuvat kuvat

0 katselukertaa

Mika

Tilasin reilu viikko sitten kuvia Fotonetistä. Kuvat tulivat ajallaan,
lähetyksestä kuitenkin puuttui pari kuvaa. Puuttuvatkin kuvat oli
laskutettu, eli ilmeisesti ne vain olivat jääneet lähetyksestä pois.

Olen yrittänyt soittaa tuohon Fotonetin asiakas"palvelu"numeroon, siellä
pyörii vain nauha ("numero vastaa arkisin 9-13, jos et pääse läpi tällöin
niin on ruuhkaa"). Olen soittanut jo aika monta kertaa, eli joko on pirusti
ruuhkaa tai sitten ei vaan nappaa vastata. Lähetin myös kirjallisen
reklamaation postissa viime viikolla, siihenkään ei ole reagoitu mitenkään.

Sähköpostiosoitetta ei Fotonetin sivuilta löydy, eikä muutakaan yhteystietoa
(paitsi tuo puhelinnumero, johon ei vastata ja postiosoite, johon tuleviin
posteihin ei reagoida). Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Miten tuohon firmaan
saa yhteyden? Ei oikein viitsisi haastemiestäkään vaivata muutaman euron
takia...

Aikaisemmin mulla on ollut ihan positiivisia kokemuksia kyseisestä firmasta,
mutta tämän jälkeen mietin kyllä toisen (ja ehkä kolmannenkin) kerran ennen
kuin heidän kanssaan suostun asioimaan.

janne.g...@gmail.com

lueppa vaikka palvelusi ehdot, jos kuvat ovat esimerkiksi valoittuneet
tai muuten epäonnistuneet, ei niitä palauteta asiakkaalle.. näin
muutama kehitysfirma tekee.

Kuitenkin he laskuttavat myös näistä tulosteista sillä ainetta
kuluu myös näihin epäonnistuneisiin kuviin.

Mika

Häh? Siis jos lähetän Fotonetille tiedostoja, joista pitäisi tehdä vedoksia,
niin mikä valottuu tai muuten epäonnistuu ja missä vaiheessa? Jos kyse olisi
filmin kehityksestä, niin jotenkin ymmärtäisin pointtisi.

janne.g...@gmail.com

Jep,

Myönnän virheeni, luin aiheesi toisesta ryhmästä, enkä tarkistanut
käyttämäsi yhtiösi tietoja ja palveluita.

Mutta epäonnistuminen voi silti tulla kyseeseen ja heillä saattaa
olla jokin määrätty uusintateos kertamäärä.. jos epäonnistumisia
tulee esim. enemmän kuin 2-3 niin järjestelmä ohittaa tiedostot.

Petrik Salovaara

"Mika" <mi...@invalid.inv> wrote in

> Aikaisemmin mulla on ollut ihan positiivisia kokemuksia kyseisestä
> firmasta, mutta tämän jälkeen mietin kyllä toisen (ja ehkä
> kolmannenkin) kerran ennen kuin heidän kanssaan suostun asioimaan.

Onneksi Fotonetin käyttämän, kuvien siirtoon tarkoitetun Javakilkkeen
sertifikaatti on vanhentunut jo vuonna 2004. Tämä antaa aika kivasti
vihjeen siitä mitä tuleman pitää, jos heidän asiakkaakseen ryhtyy.

R.J.

> Onneksi Fotonetin käyttämän, kuvien siirtoon tarkoitetun Javakilkkeen
> sertifikaatti on vanhentunut jo vuonna 2004. Tämä antaa aika kivasti
> vihjeen siitä mitä tuleman pitää, jos heidän asiakkaakseen ryhtyy.

Saiskos saman suomeksi, please ;)

Ekaksi, miksi on onnellinen asia että Javakilkkeen sertifikaatti on
vanhentunut??
Toiseksi minkä vihjeen tulevista tapahtumista tämä onnellinen tapaus antaa?

ärjii

Pertti Heikkinen

Petrik Salovaara wrote:

> Onneksi Fotonetin käyttämän, kuvien siirtoon tarkoitetun Javakilkkeen
> sertifikaatti on vanhentunut jo vuonna 2004. Tämä antaa aika kivasti
> vihjeen siitä mitä tuleman pitää, jos heidän asiakkaakseen ryhtyy.

Niinkö? Ja minkälaisen vihjeen se sinusta antaa? Että kun tilaat
Fotonetista kuvia, saat kaksi vuotta vanhoja?

Minulla ei ole ollut huomauttamista Fotonetin palveluissa. Ifin ja
Eirin on.

juice

In article <11429...@v46g2000.googlegroups.com>, janne granstrom says...

Jestas mitä selittelyä.
Ota nyt perusasioista selvää ennekuin avaat sen sanaisan arkkusi.

- Juice -

Erkki Kilpivaara

"Mika" <mi...@invalid.inv> kirjoitti
viestissä:8HYTf.1843$vh4....@reader1.news.jippii.net...

> [...]
> firmasta, mutta tämän jälkeen mietin kyllä toisen (ja ehkä kolmannenkin)
> kerran ennen kuin heidän kanssaan suostun asioimaan.

Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että Fotonetin yhteystiedot ovat noin
puutteelliset. Firman toiminta vaikuttaa hämärämiesten touhuilta, jossa osa
tuloista pimitetään verottajalta. Parin euron takia ei kannata alkaa
käräjöimään, vaan levittää tietoa eri foorumeissa. Fotonettikin voisi
miettiä yritystoimintaansa siltä pohjalta, että asiakas on aina oikeassa.
Kannattaa todella miettiä mihin firmaan laittaa elämänsä kuvat
kehitettäväksi. Jos kuvista joutuu maksamaan euron kaksi enemmän, niin ne
rahat usein menevät rehellistä työtä tekevien pussiin.

Matti Kaki

In article <1142970584....@g10g2000cwb.googlegroups.com>, janne.g...@gmail.com says...

Missä noin kerrotaan? Jos asiakkaan valotus tms. on pielessä niin
kyllä hyvän tavan mukaista on lähettää kaikki tulostettu (ja siis
laskutettu) aineisto asiakkaalle jotta tämä voi itse todeta virheen.
Muuten tulee kyllä mieleen se, että ovat vaan todenneet ettei kuvaa
kannata tulostaa mutta silti laskuttavat.

Niinikään kuva voi olla tarkoituksellisesti sellainen, etä se ehkä
näyttää pilalle menneeltä mutta kuvaaja etsii tiettyä tunnelmaa.

http://www.fotonetti.fi/toimehdot.htm

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

Matti Kaki

In article <8HYTf.1843$vh4....@reader1.news.jippii.net>, mi...@invalid.inv says...

> [...]
>saa yhteyden? Ei oikein viitsisi haastemiestäkään vaivata muutaman euron

Heidän kotisivuillaan ei ole lainkaan kyseisen firman puhelinnumeroa.
Mutta se kyllä löytyy muualta netistä. Soitin siihen ja sama tiedote
oli kuultavana. Soitin hetken päästä uudestaan ja sieltä vastasikin
ihan ystävällisen kuuloinen tytteli joka muisteli, että eilen tuli
jokin reklamaatio muttei sitä siinä puhelimessa löytänyt. Joten asia
lienee käsittelyssä. Kun kysyin, oliko reklamaation tehnyt Mika-jotain
niin näin kuulemma on joten saanet siihen vastauksen. Kiirettä kuulemma
pitää kun ainakin yksi henkilö on sairaana.

Mika Iisakkila

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> writes:
> [...]
> niin näin kuulemma on joten saanet siihen vastauksen. Kiirettä kuulemma
> pitää kun ainakin yksi henkilö on sairaana.

No sehän on mukavaa, että kuormitit asiakaspalvelua vielä lisää jonkun
uppo-oudon henkilön murheilla. Hankkisit omia (keu keu).
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Pertti Heikkinen

Erkki Kilpivaara wrote:

> Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että Fotonetin yhteystiedot ovat noin
> puutteelliset. Firman toiminta vaikuttaa hämärämiesten touhuilta, jossa osa
> tuloista pimitetään verottajalta.

YRITYS

Fotonetti Oy
Kemintie 6
95420 Tornio
Y-tunnus 1928230-0
Palvelunumero 050 555 6500

Minusta tuossa ei ole mitään hämärän kuuloista. Ilmeisesti Fotonetin
porukka ei halua hukkua sähköpostitse tuleviin pikkunarinoihin, jos
jotain valitettavaa oikeasti on, yhteyden kyllä saa joko puhelimella
tai postitse.

Petrik Salovaara

"R.J." <ra...@POISnetikka.fi> wrote in

> Saiskos saman suomeksi, please ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia

Mutta vakavasti, Fotonetin kannattaisi kyllä uusia tuo sertifikaattinsa.
Voi vain arvailla moniko potentiaalinen asiakas kääntyy jo ulko-ovella,
koska selain ilmoittaa heti kättelyssä tietoturvaongelmasta.

Matti Kaki

In article <m34q1q6...@pingrid.fi.invalid>, mika...@pingrid.fi.invalid says...

Halusin selvittää asiaa koska olen itsekin ehkä jossain vaiheessa
kokeilemassa kyseistä palvelua. IFI ja muut ovat syytäneet sen verran
paljon roskaa etten ole oikein niistä kiinnostunut.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> [...]
> jokin reklamaatio ... Kun kysyin, oliko reklamaation tehnyt

> Mika-jotain niin näin kuulemma on joten saanet siihen vastauksen.

Lienee aiheellista huomauttaa:

Mikäli tulen jatkossa valittaneeksi nyysseissä jonkun yrityksen
palvelusta, tai mikäli kerron keskeneräisestä reklamaatioprosessista,
niin en kerro sitä siksi, että haluaisin jonkun muun ottavan asian
hoitaakseen. En ylipäätään halua, että minulle täysin vieraat ihmiset
tunkevat pyytämättä näppinsä minulle kuuluvaan asiaan.

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

In sfnet.keskustelu.kuluttaja Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote:

> [...]

> Niinikään kuva voi olla tarkoituksellisesti sellainen, etä se ehkä
> näyttää pilalle menneeltä mutta kuvaaja etsii tiettyä tunnelmaa.

Minulle on kerran käynyt niin että tiskillä valittivat kovasti että
kaikki kuvat olivat epäonnistuneet mutta en joudu maksamaan kun
materiaalikustannukset. En tahtonut uskoa joten sain katsottavakseni
"epäonnistuneet kuvat". Olivat täysin onnistuneita, juuri sellaisia kun
halusinkin. Kuvaliike ei vain tunnistanut proteiinikiteista
polarisaatiomikroskoopin kautta otettuja yksityskohtatarkasteluja.
Elikkä summa summarum: minunkin mielestä kuvaliike ei saisi
minun kuvistani päättää ovatko epäonnistuneita vaiko ei. (Maksoin koko
summan ja kaikki olivat iloisia).

--
Kaj

Niilo Siljamo

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> writes:

Ehkä kyse ei ollut siitä, että olisi haluttu puuttua jonkun toisen
tapaukseen. Jos on itsekin saman yhtiön asiakas, saattaa hyvinkin
tulla mieleen kokeilla itse, vastataanko asiakaspalvelussa, jos joku
väittää, ettei vastata, etenkin, kun toimitusehdot näyttävät
muuttuneen edellisen tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoite yhtiöön
olisi hyvä kertoa nettisivuilla, jotta yhteydenotot voi hoitaa
sähköpostilla.

Näyttää siltä, että Fotonetti ei enää lupaa kuvia seuraavaksi
päiväksi, jos tilaus on tehty ajoissa. Toimitusajasta ei itse asiassa
näytä olevan mitään tietoa. Toimitusehdoissa sanotaan vain, että
"Toimitusnopeus voi vaihdella laboratorion työtilanteesta riippuen."
Vai onko jossakin kerrottu tarkemmin toimitusajasta? Kysyisin tätä
Fotonetistä, jos sivuilla olisi sähköpostiosoite.

--
Niilo....@iki.fi

Pasi Pikkupeura

"Niilo Siljamo" kirjoitti:

> Ehkä kyse ei ollut siitä, että olisi haluttu puuttua jonkun
> toisen tapaukseen. Jos on itsekin saman yhtiön asiakas,
> saattaa hyvinkin tulla mieleen kokeilla itse, vastataanko
> asiakaspalvelussa

Voipi olla.

Mutta en silti halua, että jos kerron reklamoineeni Pertin
Konepajan palvelua, niin joku uppo-outo tyyppi saa päähänsä
udella samasta firmasta, että oletteko saaneet parin päivän
sisään reklamaation tästä-ja-tästä asiasta tämän-ja-tämän
nimiseltä henkilöltä, ja oletteko hänelle vastanneet ja
mikäli olette niin mitä.

Oikeastaan Pertin Konepajan pitäisi tässä kohtaa vastata,
että kiitos yhteydenotostanne ja hyvästi, sillä asia ei
ulkopuolisille kuulu.

Aarno Isomäki

> [...]
> näytä olevan mitään tietoa. Toimitusehdoissa sanotaan vain, että
> "Toimitusnopeus voi vaihdella laboratorion työtilanteesta riippuen."

viimeksi lähetin tiedostot klo 13.00 ja kuvasuurennokset olivat postiootassa
seuraavana aamuna klo 9.30. siis ei vuorokauttakaan mennyt. tätä minä
kutsuisin nopeaksi palveluksi. kuvanlaatu on aina myös ollut hyvä.

Kysyisin tätä
> Fotonetistä, jos sivuilla olisi sähköpostiosoite.

tuo sähköpostiosoitteen puuttuminen nettifirman sivuilta on kyllä ihan
uskomaton juttu.

Mika

Päivitys:

Pääsin tänään (ensimmäisellä soitolla!) läpi tuohon asiakaspalveluun. Eivät
osanneet sanoa syytä kuvien puuttumiselle, eikä sitä, että pystyvätkö
ylipäätään lähettämään puuttuvat kuvat (joku Esa ei kuulemma ole tänään
töissä, tämänhän juuri halusinkin tietää :). Ottivat tiedot ylös
(tilausnumero, puuttuvien kuvien nimet). Lupasivat palata asiaan, vielä ei
ole kuulunut mitään. Mutta toivoa siis on...

Mika

> [...]
> porukka ei halua hukkua sähköpostitse tuleviin pikkunarinoihin, jos jotain
> valitettavaa oikeasti on, yhteyden kyllä saa joko puhelimella tai

Mielestäni tämä "pikkunarinoiden" kuuntelu on juuri sitä, mitä tarkoitetaan
asiakaspalvelulla. Jos asiakaspalvelu ei ole firman prioriteettilistalla
kovin korkealla, niin mikäs siinä, kukin toimii niinkuin parhaaksi näkee.

Jouni Nordlund

mi...@invalid.inv kirjoitti viestissä <faeUf.2108$kx2.1863
@reader1.news.jippii.net>:
http://www.igglo.fi/

--
Jouni Nordlund
Nimellistä trollausta v:sta 1999.

Pertti Heikkinen

Mika wrote:

> Mielestäni tämä "pikkunarinoiden" kuuntelu on juuri sitä, mitä tarkoitetaan
> asiakaspalvelulla.

Minusta ei. Minulla kun on jonkinlainen käsitys siitä, miten
helposti sähköpostilla naristaan sellaisista asioista, joissa ei
oikeasti ole mitään narisemista. Muutaman hengen (3-5)
organisaatiossa sähköpostitulvan käsittely vie kohtuuttoman paljon
aikaa ja aiheuttaa vain sen, että asiakaspalvelu - se oikeasti
tarpeellinen - vain heikkenee.

Matti Kaki

In article <dvrhou$pkn$1...@oravannahka.helsinki.fi>, kaj.st...@helsinki.fi.invalid says...

Kerran eräs kaveri oli (ei liene urbaanilegenda) ottanut Lapissa
ruskakuvia joskus kauan sitten ja lähettänyt filmin kehitettäväksi
ja kopioitavaksi Saksaan. Kuvat sitten saapuivat pahoittelukirjeen
kanssa jossa totesivat, että heidän kehitysprosessissaan oli ollut
vikaa ja filmi oli mennyt pilalle. Olivat kovasti yrittäneet saada
niistä "oikean värisiä". Paperikuvat oli filtrattu jotta puut ja muut
olisivat olleet "luonnollisemman" näköisiä. Filmin olivat hävittäneet.

Matti Kaki

In article <RQdUf.294$1W4...@read3.inet.fi>, aarno....@pp.inet.fi says...

Se puuttuu myös esim. Lidlin sivuilta. Toisaalta jos firma ei ehdi
postiin vastata niin on ehkä hyväkin ettei sitä osoitetta ole mutta
toki se olisi nykytrendien mukaista. Monissa firmoissa vaan niihin
vastaamiseen menee hyvinkin kauan kuten esim. Abloylla josta saa
kyllä vastauksen mutta se vie viikon, kaksi.

QV

Kuulostaa omituiselta, sillä ruska on Saksassa aivan tavanomainen ilmiö ja
runsaasti valokuvattu.
QV

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> kirjoitti viestissä

Mika Pirhonen

QV wrote:
> Kuulostaa omituiselta, sillä ruska on Saksassa aivan tavanomainen ilmiö ja
> runsaasti valokuvattu.

Muutenkin kuulostaa urbaanilegendalta. Saksaan lähetyksineen kaikkineen.

Mika.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Toisaalta jos firma ei ehdi postiin vastata niin on ehkä hyväkin
> ettei sitä osoitetta ole... Monissa firmoissa vaan niihin
> vastaamiseen menee hyvinkin kauan

Minusta sinä olet väärässä. En tiedä millaisella asialla olet ollut,
mutta minulla ei tule edes mieleen, koska viimeksi olisi vastauksen
saaminen kestänyt viikkoja. Ruuhkaisestakin paikasta olen yleensä
saanut vastauksen parin päivän sisaan.

Kuluttajavirastosta kesti vastauksen saaminen puolisen vuotta, mutta
se olikin poikkeustapaus. En varsinaisesti kysynyt heiltä mitään.
Heiltä tuli vain ilmoitus, että asiaan on puututtu.

Harri Inkinen

On 2006-03-22, Petrik Salovaara <ask.for...@example.invalid> wrote:
> Voi vain arvailla moniko potentiaalinen asiakas kääntyy jo ulko-ovella,
> koska selain ilmoittaa heti kättelyssä tietoturvaongelmasta.

Nopeasti arvailtuna aika harva. Suurin osa asiakkaista kuitenkin
klikkailee sitä OK-nappia, koska sillä pääsee palvelussa eteenpäin.

--
Harri

Mika Yrjola

kaj.st...@helsinki.fi.invalid writes:

> [...]
> halusinkin. Kuvaliike ei vain tunnistanut proteiinikiteista
> polarisaatiomikroskoopin kautta otettuja yksityskohtatarkasteluja.

Vastaavanlaisia kommentteja on jäänyt mieleen myös vaikkapa
tähtivalokuvaukseen liittyen. Ilmeisesti mustalla taustalla olevat
pisteet ja mahdolliset bonukset (galaksit, kaasusumut & co) tulevat
tulkituiksi joskus kummallisiksi epäonnistumisiksi.

Timo Hokka

Mika

> ku...@fotonetti.fi

En tiedä, mistä olet tämän osoitteen saanut, ja onko se toimiva, mutta
lähetin siihen joka tapauksessa kyselyn, että missä nuo kuvat oikein
viipyvät. Eilisistä lupauksista huolimatta Fotonetistä nimittäin ei ole
vieläkään kuulunut mitään.

Mika Yrjola kirjoitti :

Puhumattakaan tahallisista kaksoisvalotuksista.

Joskus olen muutaman kokeilukuvan (kaksoisvalotuksia ja
tähtitaivaskuvia) laittanut marketissa kehityskuoreen (silloin joskus
filmi-aikakaudella) varustettuna kommentilla jossa pyydän kehittämään ja
jättämään joukkoon myös epäonnistuneet kuvat. Eipä ole kommentti ikinä
tehonnut :-(

-S-

Akseli Mäki

Harri Inkinen wrote:

Sivun alalaidassa on suomeksi ohjeet että vastataan kyllä. Monet eivät edes
ymmärrä kysymystä sen enempää koska se on englanniksi.

Olkoon tämä enemmän digi asiaa.

Tuukka L.

Kuulostaa ihan siltä, että Fotonetti on joku paisumaan päässyt pikkukioski,
joka ei osaakaan enää hanskata hommaa kun volyymit ovat kasvaneet. Veikkaan,
että jatkossa on lisää luvassa Mikan kokemaa ihmettelyä ja "vielä ei oo
vastattu".

Kun homma lähtee lapasesta, niin se lähtee ja kunnolla näissä tilanteissa.
Sitä on erittäin vaikea saada uudestaan hallintaan.

Markus

"Mika Pirhonen" <mika.k.t...@iki.fi> kirjoitti viestissä

> Muutenkin kuulostaa urbaanilegendalta. Saksaan lähetyksineen kaikkineen.

Paperikuvien teettämiseen en sano mitään, mutta kyllä ainakin omat
KodaChromet on Saksassa kehitetty. Jollei tilanne ole muuttunut, niin
Suomessa kehittäminen tuskin onnistuu vieläkään.

Markus

Simo Salanne

Markus wrote:

> Paperikuvien teettämiseen en sano mitään, mutta kyllä ainakin omat
> KodaChromet on Saksassa kehitetty. Jollei tilanne ole muuttunut, niin
> Suomessa kehittäminen tuskin onnistuu vieläkään.

Kodachromea ei ole koskaan kehitetty Suomessa. Eikä tulla kehittämään.

Simo S.

Osmo R

Matti Kaki wrote:

> [...]
> niistä "oikean värisiä". Paperikuvat oli filtrattu jotta puut ja muut
> olisivat olleet "luonnollisemman" näköisiä. Filmin olivat hävittäneet.

Heh. Minä kuulin sellaisen, että henkilöt olivat kuvanneet
kaksoisvaloituksia
valoittamalla puoli ruutua kerralla. Kuvissa oli sama henkilö
molemmissa
päissä sohvaa. Laboratoriossa olivat tehneet kopiot luovasti
yhdistelemällä
näitä kopioita niin, että sohvan päässä oli eri henkilöt. Se,
että kuvien keskelle
tuli ruutujen välijuova ei haitannut heitä. Tiedän faktana, että he
ottivat
tällaisia kuvia, mutta en ko. kuvia nähnyt.

Osmo

HK

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

> [...]
> kokeilemassa kyseistä palvelua. IFI ja muut ovat syytäneet sen verran
> paljon roskaa etten ole oikein niistä kiinnostunut.

Olen käyttänyt Fotonettiä jonkin verran ja olen ollut tyytyväinen kuvien
laatuun. Yhdessä tilauksessa oli yksi kuva mennyt jostain syystä pilalle.
Jonkun kerran jouduin tosiaan soittamaan ennen kun sain jonkun langan
päähän, mutta sen jälkeen kyllä palvelu toimi erittäin hyvin ja
ystävällisesti.

HK

Matti Kaki

In article <dvtvr5$ren$1...@nyytiset.pp.htv.fi>, quov...@vademecum.invalid says...

>Kuulostaa omituiselta, sillä ruska on Saksassa aivan tavanomainen ilmiö ja
>runsaasti valokuvattu.
>QV

Onko noin? Voisi ollakin alueilla joissa pakkanen tulee hetkessä ja
on lehtipuita. Jossain Alppien rinteillä tai muualla korkealla. Tämä
tarina _pitäisi_ olla tosi mutten toki mene vannomaan. Mutta ruska
hyvin todennäköisesti on aivan eri näköinen siellä kuin täällä koska
täällä lapissa on niin erilaisia puulajeja.

En usko myöskään, että jokainen saksalainen on ruskasta kuullutkaan.
Eihän siinä tarvita kuin yksi tietämätön siellä labrassa joka alkaa
tehdä hommaa kuvitellen, että kuvat ovat viallisia.

Muistaakseni ne olivat vielä dioja ja niistä tehtiin siis paperikuvat
ja diafilmi päätyi rostiin tai muualle. Voihan toki olla mahdollista,
että joku vaan pihisti ruskakuvat ja myi ne eteenpäin. Mene ja tiedä.

Matti Kaki

In article <kWwUf.162$er6...@read3.inet.fi>, mika.k.t...@iki.fi says...

Kuulostaa juu mutta ennen vanhaan hyvin usein lähetettiin diafilmit
Saksaan kehitykseen. Tarkennuksena, että kyseessä oli siis diafilmi
ja siitä tehtiin ne paperikopiot.

Ne jotka muistavat ajan niin paperikuvat dioista eivät aina muutenkaan
oikein onnistunet. Oli ihan tuurista millaisia tuli. Yleensä tukossa.

Matti Kaki

In article <44229fc1$0$7484$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

> [...]
>mutta minulla ei tule edes mieleen, koska viimeksi olisi vastauksen
>saaminen kestänyt viikkoja. Ruuhkaisestakin paikasta olen yleensä

Ilmeisesti olet varsin vähän yhteydessä eri firmoihin tai sitten
sinulla on käynyt aivan ilmiömäinen flaksi.

Kuten mainitsin esimerkkinä Abloyn niin sieltä kesti vastauksen
saaminen kahdella eri kerralla pitkään. Ensimmäisellä 13 päivää ja
toisella kerralla 11 päivää. Ja kummallakin kerralla vastaus tuli
vasta kun toisen kerran tiedustelin asiaa.

Saunalahden tuki vastaa ehkä kaikkein hitaimmin. Voi mennä kuukausiakin.

Monissa firmoissa maileja ei edes säännöllisesti lueta vaikka
sähköpostiosoite onkin nettisivuilla. Tiedän yhden kaverin joka
ei lue koskaan maileja vaikka osoite onkin yhteydenottoa varten.
Se pyörittää senkin aikaa bisnestään. :-)

Autokauppiiaat ovat erittäin huonoja vastaamaan vaikka jossain
Nettiautossa onkin sähköpostiosoitteet.

Matti Grönroos

> [...]
> diafilmit
> Saksaan kehitykseen. Tarkennuksena, että kyseessä oli siis

Saksaan tuskin hirveästi mitään läheteltiin. Pisimmän matkan tekivät
yleensä Kodachromet, jotka kehitettiin Kodakin laboratoriossa
Lausannessa, Sveitsissä. Jossakin vaiheessa Fujin pussikehitykset
kulkivat Ruotsiin. 3M:n muinainen diafilmi taisi käväistä
Englannissa kehittymässä. E6-prosessin lanseeraamisen jälkeen
suunnilleen jokaisella kotimaisella kuvavalmistamolla oli diakehitys
tuotevalikoimassaan, Kodachromea tietysti lukuunottamatta.

> Ne jotka muistavat ajan niin paperikuvat dioista eivät aina
> muutenkaan
> oikein onnistunet. Oli ihan tuurista millaisia tuli. Yleensä
> tukossa.

Omat kokemukseni ovat aivan päinvastaisia. Negavedokset olivat (ja
ovat) säännöllisesti surkeata surkeampia kuvavalmistamoiden
massaprosessoinnin takia. Dioista teetetyt vedokset kaiketi kulkivat
käsityöpainoitteisen prosessin läpi ja kaikkien teettämieni vedosten
tekninen laatu on ollut korkea.

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

Toni Nikkanen

"Matti Grönroos" <matti.g...@iki.fi> writes:

> Saksaan tuskin hirveästi mitään läheteltiin.

Isoisälläni on röykkiöittäin diakuvia ja ne kaikki lähetettiin
aikoinaan Saksaan kehitettäväksi.
Ne ovat edelleen muuten aika särmässä kunnossa. En nyt muista minkä
merkkisiä olivat.

Matti Kaki

In article <TbDUf.2453$KM4....@reader1.news.jippii.net>, mi...@invalid.inv says...

Soittaessani kysyin tästä epäonnistuneiden kuvien pois jättämisestä
ja veloittamisesta mutta tyttö ei tiennyt asiasta mitään. Lupasi,
että johtaja soittaa kun saapuu takaisin töihin. Itse en nimittäin
halua lähettää mitään firmaan joka veloittaa jostain mistä heillä
ei ole todisteita. Sitäpaitsi haluan kuvat myös "epäonnistuneista".

Hyvä systeemi on irrotettava tarra joka liimataan kuvan päälle
jossa kerrotaan, että kuva on viallinen eikä maksa mitään.

Kuvaaja nimittäin oppii parhaiten erilaisista valotus- ym virheistä
kun näkee lopputuloksen. Jos lopputulos jätetään pois niin se ei
edesauta ketään.

Mika Pirhonen

Matti Kaki wrote:

> [...]
> vasta kun toisen kerran tiedustelin asiaa.
>
> Saunalahden tuki vastaa ehkä kaikkein hitaimmin. Voi mennä kuukausiakin.

Ehkä he tuntevat sinut ennestään, tai ovat guuglettaneet juttujasi. Ehkä
kirjeidesi sisältö itsessään vaikuttaa niiden ö-mappiin hävittämiseen?

Mika.

Mika Pirhonen

Matti Kaki wrote:

> [...]
> vasta kun toisen kerran tiedustelin asiaa.
>
> Saunalahden tuki vastaa ehkä kaikkein hitaimmin. Voi mennä kuukausiakin.

Jospa he tuntevat sinut ennestään tai ovat guuglettaneet juttujasi?
Ehkä kirjeidesi sisältö/tyyli aiheuttaa niiden ö-mappiin hukkumisen?

Mika.

Matti Kaki

In article <ayDUf.392$er6...@read3.inet.fi>, ei@invalid says...

> [...]
>että jatkossa on lisää luvassa Mikan kokemaa ihmettelyä ja "vielä ei oo

Tämä sama oli usein seurauksena 70-luvulla kun kaikenlaiset pienet
laboratoriot ilmestyivät katukuvaan. Usein pyörittäjänä oli joku
alansa osaava ja jälki oli hyvää. Huomattavsti parempaa kuin isossa
labbiksessa. Parhaat diat sain 70-luvulla Helsinginkadun Minilabbiksesta.

Sitten kun muutkin huomasivat hyvän laadun niin kapasiteetti ei enää
riittänyt yhtä hyvään laatuun ja hommalta putosi pohja. En nyt puhu
juuri tuosta Minilabbiksesta vaan yleensä näistä pikkuputiikeista.

Tuollainen pikkulabbis pyörii parhaiten silloin kun sillä on koko
ajan tietyn verran kehitettävää jolloin kehite pysyy spekseissään.
Jos on liian pitkä väli niin kehitteet eivät ole enää balanssissa
ja jos tehdään liian nopeasti, ei enää ehditä varmistua prosessista.

Tietääkö joku minkäkokoinen firma tuo Fotonetti on ja teettävätkö
kuvia ulkopuolisilla firmoilla jos oma kapasiteetti ei riitä.

Matti Kaki

In article <e00er3$5c9$1...@phys-news4.kolumbus.fi>, matti.g...@iki.fi says...

> [...]
>suunnilleen jokaisella kotimaisella kuvavalmistamolla oli diakehitys
>tuotevalikoimassaan, Kodachromea tietysti lukuunottamatta.

Voihan olla, että kuulemassani jutussa maa oli vaihtunut Sveitsistä
Saksaksi mutta siellä suunnalla kuitenkin. Fimimerkistä en tiedä.
Todennäköissesti Kodak ei olisi tuollaista mokaa tehnyt koska
labbis on tottunut tekemään ammattilaatua eivät ala säätelemään.

Sensijaan Agfa CT-18 filmi sisälsi niinikään kehityksen ja mitä
muistelen sitä muutaman rullan kuvanneeni ja lähettäneni nimenomaan
Saksaan kehitettäväksi. Voin kyllä muistaa väärinkin. Yleisimmin
käytin Agfachrome 50S Professional -filmiä jossa oli kissankokoiset
rakeet mutta ällistyttävän hyvät, luonnolliset sävyt. Ne kehitettiin
Eirin propalvelussa. CT-18:sta en pitänyt koska oli sinisävyistä.
Fuji taas ihan vihreää vaikka väittivätkin olevan muka neutraalia.

> [...]
>massaprosessoinnin takia. Dioista teetetyt vedokset kaiketi kulkivat
>käsityöpainoitteisen prosessin läpi ja kaikkien teettämieni vedosten

En todellakaan voi olla kanssasi samaa mieltä mitä tulee 9 x 13 kuviin.
Ne olivat järjestään sävyiltään dioista poikkeavia ja tumman pään
tukkoisuus oli melkein sääntö kuin poikkeus. Ciba -järjestelmä ei
ollut aikoinaan kovinkaan stabiili vaan ne vaihtelivat erittäin
paljon eri kerroilla. Pahin ongelma oli Cibapaperin suuri jyrkkyys.

Meillä lienee erilaiset vaatimukset kuvien tekniselle tasolle.

Matti Kaki

In article <gjPUf.96$zD...@read3.inet.fi>, mika.k.t...@iki.fi says...

Kirjeideni tyyli on ollut erittäin asiallinen. Saunalahdella
vaan on kerta kaikkiaan liian vähän porukkaa aivan kuin muillakin
firmoilla. Lisäksi Sauniksen neuvot ovat yleensä olleet täysin
riittämättömät tai jopa väärät. Tämä alkoi jo Jurppiin aikana.
SciFi oli viimeinen hyvä mesta jonka jälkeen kaikki muuttui.

Markus Lehto

Matti Kaki wrote:
> Onko noin? Voisi ollakin alueilla joissa pakkanen tulee hetkessä ja
> on lehtipuita.

Ainakin jossain päin ja jossain määrin, siitä todisteena vaikkapa tämä
maailmankuulu metsään istutettu hakaristi, joka ilmestyy vain ruskan
aikaan ja keväällä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_swastika

--
-Markus Lehto

Matti Kaki

In article <rlpy7z0...@morgoth.tuug.fi>, to...@tuug.fi says...

Agfachrome CT18? Orassi/sininen pakkaus. http://dy.fi/deu

Se oli erittäin yleinen harrastelijadiafilmi ja ainakin minun muutamat
ovat säilyneet siinä missä aikansa Kodakchrometkin joiden säilyvyydestä
on dokumentointeja. Sävyt hieman sinivoittoisia ja haaleita verrattuna
Kodakchromeen mutta muuten käyttökelpoinen hyvä filmi. Sisälsi kehityksen.
Mukana tuli postituspussi ja minun muistini mukaan lähetettiin juuri
nimenomaan Saksaan.

Matti Kaki

In article <e00h9t$2deo$1...@bowmore.utu.fi>, mal...@POISTAutu.fi says...

Tuota voisi ensin luulla UFOjen tekemäksi metsäkuvioksi. :-)

Toni Nikkanen

> Agfachrome CT18? Orassi/sininen pakkaus. http://dy.fi/deu

Ei voi muistaa, mutta uhkasi tuoda jonkinkokoisen otoksen kuvistaan
minulle skannattavaksi tässä keväämmällä, niin näkee sitten.

Voi kyllä valahtaa housuun jos se tuo sen koko kasan, on aikamoinen :)

Teppo Oranne

Matti Kaki wrote:
> [...]
> riittämättömät tai jopa väärät. Tämä alkoi jo Jurppiin aikana.
> SciFi oli viimeinen hyvä mesta jonka jälkeen kaikki muuttui.

Eikö juuri hetki takaperin todettu että syytät saunista omista
virheistäsi eikä siinä meiliohjeessakaan ollut heiltä mitään "outoa"

Useimmat ihmiset käyttäytyvät omasta mielestään aina erittäin
asiallisesti ja ovat aina oikeassa mutta muilla saattaa tästä olla
hyvinkin erilainen näkemys.

P.S. En ole sauniksella töissä enkä edes pidä ko. putiikista.

Matti Kaki

In article <D6QUf.2581$RE1....@reader1.news.jippii.net>, te...@mpoli.fi says...

>Eikö juuri hetki takaperin todettu että syytät saunista omista
>virheistäsi eikä siinä meiliohjeessakaan ollut heiltä mitään "outoa"

Tuo sivun näkymättäömyyden epäilys Sauniksesta johtuvaksi juontaa
aikaan jokunen vuosi sitten jolloin heillä oli todella konfiguroitu
jotain väärin. Korjasivat viimein asian vaikka kestikin.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Ilmeisesti olet varsin vähän yhteydessä eri firmoihin tai sitten
> sinulla on käynyt aivan ilmiömäinen flaksi.

Kaitpa minulla on käynyt ilmiömäinen flaksi, sillä olen päivittäin
yhteydessä vaikka mihin.

Tai sitten se johtuu siitä, että en ota firmoihin yhteyttä huvikseni,
vaan yleensä minulla on asiaakin.

Akiban kanssa oli ongelmia, mutta se firma olikin jo silloin viittä
vaille kuopattu. Rahaa en menettänyt, mutta en kyllä saanut tilaamaani
toutettakaan.

> Monissa firmoissa maileja ei edes säännöllisesti lueta vaikka
> sähköpostiosoite onkin nettisivuilla. Tiedän yhden kaverin joka
> ei lue koskaan maileja vaikka osoite onkin yhteydenottoa varten.

Muistan minäkin pari tapausta, jossa vastaanottaja on yksinkertaisesti
unohtanut vastata. Itsellenikin on varmasti joskus käynyt näin. Jos
sattuu olemaan ruuhkaa, niin vähemmän kiireellinen jää pakostakin
kiireellisempien alle.

Näistä tai Akiban tapauksesta en silti vetäisi yleistyksiä.

> Autokauppiiaat ovat erittäin huonoja vastaamaan vaikka jossain
> Nettiautossa onkin sähköpostiosoitteet.

Samoin polttopuita on hankalampi ostaa sähköpostitse. Yleensä
puhelin on parempi yhteydenottotapa.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Tuo sivun näkymättäömyyden epäilys Sauniksesta johtuvaksi
> juontaa aikaan jokunen vuosi sitten jolloin heillä oli
> todella konfiguroitu jotain väärin.

On hankala keksiä, miksi yksittäinen simppeli staattinen
web-sivu ilman mitään serveripuolen kilkkeitä ei näkyisi,
jos kaikki muut palvelimen sivut kuitenkin toimisi.

Matti Kaki

In article <4423d192$0$25338$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Kaitpa minulla on käynyt ilmiömäinen flaksi, sillä olen päivittäin
>yhteydessä vaikka mihin.

>Tai sitten se johtuu siitä, että en ota firmoihin yhteyttä huvikseni,
>vaan yleensä minulla on asiaakin.

Niin minullakin. Ilmeisesti olet yhteydessä tuttuihin henkilöihin
jotka eivät kerta kaikkiaan kehtaa olla vastaamatta. Minä taas usein
otan yhteyttä pitkin maailmaa aiemmn tuntemattomana henkilönä.

Matti Kaki

In article <4423d24b$0$25333$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

Ilmeisesti muillakin oli ongelima nimenomaan edeleenohjauksessa.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:
> Niin minullakin.

"Matilla on asiaa"

> Ilmeisesti olet yhteydessä tuttuihin henkilöihin
> jotka eivät kerta kaikkiaan kehtaa olla vastaamatta.

Vaihtelevasti vanhoihin tai uusiin kontakteihin.

Jossain vaiheessa jokaiseen paikkaan on täytynyt olla
sen ensimmäisen kerran yhteydessä.

Mika Iisakkila

Matti Kaki <oh2bio...@sci.fi.invalid> writes:
> Ilmeisesti muillakin oli ongelima nimenomaan edeleenohjauksessa.

Silläkään ei (tuolla tavalla toteutettuna) ole mitään tekemistä
palvelimen tai sen konfiguroinnin kanssa, sillä sen hoitaa selain.
--

In article <fyl83x...@pingrid.fi.invalid>, mika...@pingrid.fi.invalid says...

>Silläkään ei (tuolla tavalla toteutettuna) ole mitään tekemistä
>palvelimen tai sen konfiguroinnin kanssa, sillä sen hoitaa selain.

Mikäli hoitaa.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Ilmeisesti muillakin oli ongelima nimenomaan
> edeleenohjauksessa.

Jos teit sen tuolla samalla meta refresh -menetelmällä
kuin nykyään, niin miksihän clienttipuolen purkkaviritys
olisi yhtäkkiä palvelinpään ongelma?

En uso.

Mika Iisakkila

> Mikäli hoitaa.

Niin juuri. Siksi tuollaisia virityksiä ei pitäisi tehdäkään.
Jotain (täysin tähän liittymättömiä) palvelinpään ongelmia on
saattanut seurata siitäkin, että olet saanut päähäsi tehdä
"index"-nimisen hakemiston.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Matti Kaki

In article <4423d516$0$25359$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

Lue muutama vanha artikkelisarja ja kommentoi sen jälkeen:

Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi
Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi - ALKAVAT KORJAUTUA!
Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi - JIPPII VASTASI MINULLE!

Jos jotain keksit lisää niin kerro toki.

Matti Kaki

In article <bqvw3x...@pingrid.fi.invalid>, mika...@pingrid.fi.invalid says...

On muuten _aika_ yleistä. Ei palvelin tuosta saa seota.

Mika Iisakkila

> On muuten _aika_ yleistä. Ei palvelin tuosta saa seota.

No siinä tapauksessa varmaankin pystyt heti lonkalta heittämään pari
esimerkkiä index-nimisestä hakemistosta jonkun muun webbisivuilla.
Nämä index* -tyyppiset nimet on yleensä tavatty pyhittää
hakemiston oletusobjekteille, ei hakemistoille itselleen. Ei siitä
mikään palvelin sekoakaan, mutta sinun uudelleenohjauksesi
mahdollisesti kyllä.

Ja kun toisessa artikkelissa kehotit kerran tutkailemaan
artikkelisarjaa otsikolla "Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi", käy
tosiaan ilmi, että kyse on ollut täsmälleen omasta sekoilustasi
tiedostojen, linkkien ja hakemistojen nimeämisen kanssa, eikä
mistään Jurppiin konfiguroinneista.
--

Matti Kaki wrote:

> Tuota voisi ensin luulla UFOjen tekemäksi metsäkuvioksi. :-)

Eihän tuonne pääse leikkuupuimurilla. ...Aijoo, metsä-, ei pelto-.

Mika.

Mika Pirhonen

Matti Kaki wrote:

> Tuo sivun näkymättäömyyden epäilys Sauniksesta johtuvaksi juontaa
> aikaan jokunen vuosi sitten jolloin heillä oli todella konfiguroitu
> jotain väärin. Korjasivat viimein asian vaikka kestikin.

Ahaa, eli sivuillasi ei sittenkään missään vaiheessa ollutkaan useita

Mika.

Antti Louko

> [...]

> Akiban kanssa oli ongelmia, mutta se firma olikin jo silloin viittä
> vaille kuopattu. Rahaa en menettänyt, mutta en kyllä saanut tilaamaani

Asiasta toiseen: Akiba on muuten edelleen Nokian valtuutettujen
myyjäliikkeiden joukossa. Näistä ostamalla voi kuluttaja kuulemma
varmistua siitä, että saa aitoja eikä mitään piraattipuhelimia.

<URL:http://www.nokia.fi/asiakastuki/huolto/puhelimet/jalleenmyyjat04.html>
<URL:http://www.nokia.fi/tiedonanto_kuluttajille.html>
<URL:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219260525>
<URL:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219260533>

Markus Lehto

Mika Pirhonen wrote:
> Eihän tuonne pääse leikkuupuimurilla. ...Aijoo, metsä-, ei pelto-.

Ovat näemmä nyttemmin pistänee kuvion polttopuiksi. Joskus 90-luvun
puolivälissä kun tuosta ensimmäisen kerran kuulin, ei metsää haluttu
noilta kohdin kaataa. Paikallisen kylä/kaupungin kunnan/kaupunginjohtaja
sanoi, ettei puita voi kaataa, koska silloin tuo hakaristi näkyisi
metsässä aina... :) Nyt todennäköisesti on keksitty, että ympäriltä voi
kaataa muitakin puita, jolloin muoto häviää. Ovelaa.

--
-Markus Lehto

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Lue muutama vanha artikkelisarja ja kommentoi sen jälkeen:
> Sci.fi -osoitteeni ei enää toimi

Lukausinpas. Saunalahdella oli lyhyen aikaa .sci.fi juntturassa.
Niitä sattuu varsinkin kun palvelimia vaihdellaan lennosta ja
liialla kiireellä.

Piti siis paikkansa, että Saunalahdella oli ongelma, mutta se
ongelma korjaantui pian. Siinä vain ei ollut koko tarina.

> Jos jotain keksit lisää niin kerro toki.

Asialla ei ollut mitään tekemistä edelleenohjauksen kanssa, kuten
annoit äsken ymmärtää.

Enkä oikein keksi, mitä halusit kertoa mainitsemalla tuosta
aikaisemmasta keskustelusta. Samaisessa ketjussa nimittäin pistit
jälleen Saunalahden viaksi jotain sellaista, mikä ei todellakaan
ollut Saunalahden vika:

http://groups.google.com/group/sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat/msg/4793fd6045dc47f8?&hl=en
http://groups.google.com/group/sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat/msg/4fb6704fdfd98ce4?&hl=en

Asia menee Saunalahden kannalta aina vain hankalammaksi, jos saat
ja uskot seuraavanlaisia sekavia ohjeita:

http://groups.google.com/group/sfnet.tietoliikenne.yhteydentarjoajat/msg/d1d7e5a31f9417fe?&hl=en

Matti Kaki

In article <4423eefe$0$25359$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

> [...]
>aikaisemmasta keskustelusta. Samaisessa ketjussa nimittäin pistit
>jälleen Saunalahden viaksi jotain sellaista, mikä ei todellakaan

Olet oikeassa. Nuo kauttaviivat tekivät tenän. Mutta miksi ihmeessä
aiemmin toimi ja aina välillä? Jotain SciFissä tehtiin mutta mitä?

Myönnetään, että vika oli minun ja perässä olevan kauttaviivan mutta
se mikä hämäsi oli muutos kun aiemmin toimi ja sitten lakkasi toimimasta.

Börje Rundqvist

Antti Louko kirjoitti:

Tuo luettelo ei takaa mitään, sillä lähes kaikilla jälleenmyyjillä on
sopimus Nokian kanssa, mutta he ostavat puhelimia myös muiden kanavien
kautta.

Jukkamikko Virtanen

Matti Kaki wrote:
> [...]
> niistä "oikean värisiä". Paperikuvat oli filtrattu jotta puut ja muut
> olisivat olleet "luonnollisemman" näköisiä. Filmin olivat hävittäneet.

Tämä juttu oli muuten myös Suomen TV:ssä auvoisella 80-luvulla, mikä ei
tietenkään vahvista todenperäisyyttä millään tavalla.

Tarina meni jotenkin siten, että kaveri oli ottanut virkavapaata töistä
ja mennyt puoleksi vuodeksi kuvaamaan (kyseessä saattoi olla myös leffa)
Lappiin. Filmi oli erikoista ja kallista, eikä kuvaaja luottanut siihen,
että se olisi osattu Suomessa oikein kehittää. Muu kuten yllä.
--

-Jumi-

Antti Louko

Börje Rundqvist <sivuraide*poista*@pp.inet.fi> writes:

> Tuo luettelo ei takaa mitään, sillä lähes kaikilla jälleenmyyjillä on
> sopimus Nokian kanssa, mutta he ostavat puhelimia myös muiden kanavien
> kautta.

Pointti olikin se, että Nokia ilmoitti listan jotain takaavan.

Mika

No niin, tänään tulivat postissa nuo puuttuvat kuvat. Onnellinen loppu siis
tällekin kertomukselle. Mutta olisi tuon homman voinut aika paljon
paremminkin hoitaa. Fotonetti mainostaa itseään viiden tähden kuvapalveluna,
asiakas"palvelulle" en kyllä kehtaisi antaa edes puolikasta tähteä.

Itselle jäi tappioksi reklamaation postimaksu ja n kpl puheluita tuohon
asiakas"palveluun", noita voisi periaatteesa periä Fotonetiltä mutta eipä
taida olla vaivan arvoista.

0 uutta viestiä