Mira ja nuori maailmankaikkeus

diabol...@gmail.com

Suureksi hämmästykseksi täällä riehuu vieläkin pari tyyppiä, joiden
mielestä maailmankaikkeus on vain joitain tuhansia vuosia vanha.
Haluaisin kuulla heidän selityksensä Mira-tähden hämmästyttävälle
matkalle.

http://www.nytimes.com/2007/08/16/sc...=2&oref=slogin

http://science.nasa.gov/headlines/y2007/15aug_mira.htm

Kyseinen tähti matkustaa avaruudessa, ja jättää jälkeensä kauniin
vanan.

[i]Galaxy Evolution Explorer--"GALEX" for short--scanned the popular
star during its ongoing survey of the entire sky in ultraviolet light.
Astronomers then noticed what looked like a comet with a gargantuan
tail. In fact, material blowing off Mira is forming a wake 13 light-
years long, or about 20,000 times the average distance of Pluto from
the sun. Nothing like this has ever been seen before around a star.[/
i]

Tähden liikkeista taivaalla voidaan myös laskea sen nopeus. Ja tästä
voidaan laskea kuinka nopeasti Miran perässä kulkeva "vana" on
muodostunut. Tämän laskemiseen ei tarvita niitä kreationistien
kammoksumia "olettamuksia", jotka tekevät kaikesta vain
tyhjänpäiväistä arvailua. Tähden jättämät jäljet tarkoittavat
vähintään 30´000 vuoden historiaa, jota on vaikea sovittaa alle
kolmasosaan.

Miten Mira-tähden komeettamainen häntä on muodostunut n. 10´000
vuodessa? Venyttikö Jumala sen valmiiksi pitkäksi ja asetti sitten
tähtitaivaalle?

Rauno Viljanen

diabol...@gmail.com kirjoitti:

> [...]
>
> http://science.nasa.gov/headlines/y2007/15aug_mira.htm
>
> Kyseinen tähti matkustaa avaruudessa, ja jättää jälkeensä kauniin

Ei meidän tarvitse kuin todeta Andromedan galaksin etäisyys täältä, niin
nuoren maailman väitteet on kumottu. Kaukaisemmista galakseista
puhumattakaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Galaksi#Et.C3.A4isyydet

Kaukaisimmat _tunnetut_ galaksit ovat suunnilleen 13 miljardin
valovuoden päässä täältä.

Näkyvässä maailmankaikkeudessa on ainakin 100 miljardia _galaksia_.
Tämä tarkoittaa sitä, että useimmat galaksit ovat täältä hyvin kaukana.

Valon nopeus tunnetaan, ja sen nopeuden mukaan ilmoitetaan eri kohteiden
etäisyyksiä toisistaan. Andromedan galaksi on lähin galaksi, se on jo
2,5 _miljoonan_ valovuoden päässä. Muuta galaksit ovat siis kauempana.

Kreationistit joutuvat kieltämään tuon kaiken, vaikka mittauksia ei voi
kyseenalaistaa varsinkaan silloin, kun nuo mittaukset ovat tehty monilla
eri tavoilla, ja ne kaikki tukevat toisiaan.

6000 vuotta vanha maailma mitätöityy jo lähimmän galaksin kohdalla,
koska me näemme tuon galaksin. Jos maailma olisi nuori, eli
6000-vuotias, niin silloin me emme voisi vielä nähdä noita galakseja.
Andromedan voisimme nähdä aikaisintaan 2,5 miljoonan vuoden kuluttua.

> [...]
>
> Miten Mira-tähden komeettamainen häntä on muodostunut n. 10´000
> vuodessa? Venyttikö Jumala sen valmiiksi pitkäksi ja asetti sitten

Kreationistit joutuvat elämään totaalisessa valheessa, koska he joutuvat
kieltämään lähes kaiken, mitä me ulkoavaruudesta tiedämme. Nämä
kretiinit ovat väittäneet valon nopeuden muuttumista jne... he tekevät
aatteensa "tueksi" loputtoman valheviidakon jossa he joutuvat rimpuilemaan.

Nuoren maailman kreationistit ovat saaneet aatteensa yksistään Raamatun
Vanhasta Testamentista. Tuohon he ovat joutuneet, koska he ovat usein
mielenterveysongelmaisia, jotka ovat lähteneet etsimään "lopullisia
vastauksia" uskonnosta. He ovat etsiytyneet fundamentalistisiin,
vapaiden suuntien seurakuntiin.
Niissä tulkitaan Raamattua yksinkertaisesti vain kirjaimellisesti mitään
ajattelematta. Vanhassa Testamentissa on sukutaulu, josta hihhulit ovat
laskeneet maailman iän 6000 vuotta. Raamattu kertoo, että ensin luotiin
maailma, ja myöhemmin vasta "aurinko, kuu ja tähdet". Ja että ihminen
luotiin myös yhden viikon kuluessa. Niinpä he joutuvat uskottelemaan,
että ihmiset ovat joskus eläneet tuhatkin vuotta, siittäneet lapsiakin
vielä 700- 800 vuoden aikana jne, jne. Ja koska dinosauruksia ei voi
kyseenalaistaa lukuisten luurankojen takia, "siksi dinot elivät yhdessä
ihmisten kanssa" kuten Kivisissä ja Sorasissa konsanaan.

Koska "Raamattu on virheetöntä Jumalan Sanaa", niin heidän loukkunsa on
sillä valmis.

Kreationisteja ei saa opetettua eikä käännytettyä, koska he _tahtovat_
Raamatun olevan virheetöntä sanaa. He haluavat pilatun menneisyytensä
takia pitää jumalansa, saada Pelastuksen. Siksi he eivät voi tunnustaa
kiistämätöntäkään todellisuutta.

Esimerkiksi tässä ryhmässä on biologiassa vitosen saanut kreationisti,
joka yrittää "opettaa" jopa alallaan virkaa tekeviä professorimiehiä ja
muita tutkijoita.

crea

diabol...@gmail.com wrote:
> [...]
>

> Miten Mira-tähden komeettamainen häntä on muodostunut n. 10´000

> vuodessa? Venyttikö Jumala sen valmiiksi pitkäksi ja asetti sitten

jaaha, pitää odotella YEC kreationistien asiantuntijoiden vastausta, mutta
eiköhän tähän selitys keksitä. Ja eiköhän se ole samantapainen kuin kaikki
muutkin havainnot jotka näyttävät pitkältä iältä, mutta voivat olla vain
seurausta esim. ajan vääristymistä alkuhetkillä yms. Eli että kaikki ei ole
ollut vakioita kuten on nyt, vaan parametrit ovat muuttuneet alussa. esim.
jos Jumala "venytti" taivaankaarta kuten Raamattu sanoo. Mutta en tosiaan
ole asiantuntija, joten älkää ottako sanaani 100% totuutena... odotetaan...

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

crea <n...@invalid.com> wrote:

> [...]
> ole asiantuntija, joten älkää ottako sanaani 100% totuutena... odotetaan...

YEC -kreationistien selitys on aika selvä: GDI. Eli se pyrstö luotiin
sellaiseksi, että se näyttää vanhalta. Mutta onko tuo tieteellinen selitys?
Onko se falsifioitavissa? Eipä ole, pelkkää tarinanpieksäntää ja
sadunkertomista!

-Tapio-

Timo

crea kirjoitti:

> Mutta en tosiaan
> ole asiantuntija, joten älkää ottako sanaani 100% totuutena...

Vastauksesi ovat 0%:sta totuutta. Tiedät sen itsekin.

Mutta jos et valehdellut ja olet oikeasti kiinnostunut tietämään että
mikä teidän jutuissanne on pielessä, aloita vaikkapa youtubesta
hakusanoilla "why do people laugh at creationists". Katsele kaikki osat
niin tiedät.

Mutta koska juttusi ovat 0%:sta totuutta, et noita katsele koska
valehtelit kuin väitit että olisit kiinnostunut totuudesta.

Timo

Timo <tima...@mbnet.fi.invalid> writes:

> Vastauksesi ovat 0%:sta totuutta. Tiedät sen itsekin.

Älä nyt. Olihan ainakin tuo kohta vastauksessa totta, että hän ei ole
asiantuntija.

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Timo

Ari Saastamoinen kirjoitti:

> Älä nyt. Olihan ainakin tuo kohta vastauksessa totta, että hän ei ole
> asiantuntija.

Onhan JPK asiantuntija sen suhteen että miten omat aivot saa nollattua
aivopesusessiossa.

Timo

crea

eiköhän tuo ole vaan Tapsan keksimä olkiukko

tapio.l...@helsinki.fi.invalid

Onko? No, kerro toki sitten, mikä se YEC-kreationistien selitys Mira-tähden
pyrstölle on? Tottahan toki kreationistinen "tiede" (brrruhahhahhaaa!) on
moisen oleellisen tärkeän todisteen jo laatinut? Vai onko kyseessä pelkkä
tarinanpieksentä ja satuilu?

-Tapio-

Timo

crea kirjoitti:

Jos on niin sitten sinulle ei liene tuottavan mitään vaikeuksia selittää
että "Miten Mira-tähden komeettamainen häntä on muodostunut n. 10´000
vuodessa?". Jos et mitään selitystä esitä kuin sen GDI!!!n, silloin
kyseessä ei ole olkiukko.

Timo

Kimmo H.

On 26 helmi, 09:52, "crea" <n...@invalid.com> wrote:

> eiköhän tuo ole vaan Tapsan keksimä olkiukko
Jos se, että Jumala "venyttää" taivaankaarta ei ole GDI niin mitä se
sitten on?

Kimmo

P.S. Äläkä ole huolissasi: en aio ottaa sanaasi 100% totuutena.

Jukka

On 26 helmi, 09:09, "crea" <n...@invalid.com> wrote:
> Mutta en tosiaan
> ole asiantuntija, joten älkää ottako sanaani 100% totuutena... odotetaan...

No mutta? Siis sinä et ole asiantuntija? Eikös sen pitänyt tarkoittaa,
että juuri sinä tiedät paljon paremmin kuin asiantuntijat? Ainakin
biologiassahan se menee niin, miksi ei sitten myös tähtitieteessä?

Jukka

Raimo Suonio

Itse virkkoi, noin nimesi:

> Kyseinen tähti matkustaa avaruudessa, ja jättää jälkeensä kauniin
> vanan.

Minua jää tässä havainnossa askarruttamaan, miksi Mirasta purkautuvat
kaasut jäävät tähdestä jälkeen muodostaen pyrstön. Suurin piirtein
tyhjässä avaruudessa kaasujen pitäisi loitota tähdestä
pallosymmetrisesti joka suuntaan tähden liiketilasta riippumatta. Siis
samalla tavoin kuin kaasut leviävät pallomaisesti tai rengasmaisesti
supernovan ympärille.

Ainoat selitykset pyrstölle ovat mielestäni nämä:

- Mira taivaltaa halki harvinaisen tiheän kaasupilven, jolloin siitä
irtoavat kaasuhiukkaset jarruuntuvat kitkan vuoksi kaasupilven
liiketilaan. Kuitenkaan tuosta kaasupilvestä ei ilmeisesti näy
merkkiäkään.

- Mira kiihtyy voimakkaasti kulkusuuntaansa. Mutta en tiedä mitään
sellaista kiihtymisen aiheuttajaa, joka ei kiihdyttäisi samalla tavoin
myös irtoavaa kaasua.

Tätä kummallisuutta linkissä oleva teksti ei käsitellyt lainkaan.

--
Raimo Suonio, Hyvinkää, Finland, http://www.nic.fi/%7Ersuonio/
"Elämä on parasta huumetta, uskonto pahinta"

timppa

Timo kirjoitti:

> Onhan JPK asiantuntija sen suhteen että miten omat aivot saa nollattua
> aivopesusessiossa.

Ja koirien ojentamisen.

--
timppa

Antti Gynther

Raimo Suonio wrote:

> [...]
> irtoavat kaasuhiukkaset jarruuntuvat kitkan vuoksi kaasupilven
> liiketilaan. Kuitenkaan tuosta kaasupilvestä ei ilmeisesti näy

Tästä lienee kyse, tosin en tiedä onko tähtien välinen kaasu tuossa
kohtaa sen tiheämpää kuin keskimäärin. Asiaa on simuloitu, ja eräs
mielenkiintoinen tulos on se, että pyrstöllä lienee ikää enemmän kuin
tuo ensin arvioitu n. 40000 vuotta: tähtituuli ei jarruunu tähtien
välisen kaasun liiketilaan yht'äkkisesti, vaan se vie hieman aikaa
(toisin sanoen, pyrstö tuppaa liikkumaan tähden mukana aluksi) ja näin
ollen alkuperäinen, pyrstön pituuteen perustunut ikäarvio on vain
alaraja. Simulaatiot tuntuvat viittavaan noin 450000 vuoden ikään.

Lähde: http://www.iop.org/EJ/abstract/1538-4357/670/2/L125/

Syy, miksi Miralla on pyrstö ja useimmilla muilla tähdillä ei, lienee
se, että Mira kulkee tähtien välisen kaasun läpi selvästi normaalia
suuremmalla nopeudella, ei se, että kaasupilvi olisi erityisen tiivis
Miran ympärillä.

Antti Gynther

--
Antti Gynther
Institute for Theoretical Physics

Teme

crea kirjoitti:

> jaaha, pitää odotella YEC kreationistien asiantuntijoiden vastausta, mutta
> eiköhän tähän selitys keksitä.

Nimen omaan keksiä. Ympäröivän todelisuuden kansa sillä tuskin on mitään
tekemistä tälläkään kertaa.

Rauno Viljanen

crea kirjoitti:

> jaaha, pitää odotella YEC kreationistien asiantuntijoiden vastausta, mutta
> eiköhän tähän selitys keksitä.

Totuus ei löydy vain selityksiä keksimällä.

> Ja eiköhän se ole samantapainen kuin kaikki
> muutkin havainnot jotka näyttävät pitkältä iältä, mutta voivat olla vain
> seurausta esim. ajan vääristymistä alkuhetkillä yms.

Tässä näkyy varsin väkinäinen selittely. Tästä samasta asiasta on viime
aikoina puhuttu varsin paljon. Eli miksi jumala olisi halunnut luoda
maailman sellaiseksi, että se _näyttäisi_ vanhalta? Mitä syytä
jumalalla on jallittaa ihmisiä tuolla tavalla?

> Eli että kaikki ei ole
> ollut vakioita kuten on nyt, vaan parametrit ovat muuttuneet alussa.

Miksi parametrien on pitänyt muuttua? Eikö riitä oletukseksi että
luonnonlait ovat aina olleet samat kaikkialla, koska ne riippuvat
aineiden keskinäisistä ominaisuuksista.

> esim.
> jos Jumala "venytti" taivaankaarta kuten Raamattu sanoo. Mutta en tosiaan
> ole asiantuntija, joten älkää ottako sanaani 100% totuutena... odotetaan...

Mitä voisi tarkoittaa "Taivaankaaren venyttäminen"? Mikä on taivaankaari?

Maailmamme on niin perusteellisesti erilainen kuin teidän
kreationistinen maailma, etteivät ne kohtaa mitenkään.

<tapio.l...@helsinki.fi.invalid> kirjoitti
viestissä:go5fn8$bdo$2...@oravannahka.helsinki.fi

> YEC -kreationistien selitys on aika selvä: GDI. Eli se pyrstö luotiin
> sellaiseksi, että se näyttää vanhalta.

Lopeta valehtelu! Sagallakin enemmän selkärankaa kuin tämän ryhmän
miespuolisilla evolutionisteilla yhteensä...

Not a single clear example of an information-gaining mutation was
located. It was concluded that molecular biology research shows that
information-gaining mutations have not yet been documented. While such
negative findings do not in and of themselves prove creation, they
support the conclusion that an Intelligent Designer formed the original
genomes of each created kind.
- http://www.trueorigin.org/mutations01.asp

"crea" <n...@invalid.com> kirjoitti
viestissä:5frpl.62160$gt2....@newsfe17.ams2

> jaaha, pitää odotella YEC kreationistien asiantuntijoiden vastausta,
> mutta eiköhän tähän selitys keksitä.

On jo keksitty. Vastahan minä 15.2 ja 17.2.2009 postasin tänne yhteensä
kuusi "Noin se nyt vaan on" alkuista ketjua!!!

> odotetaan...

Sitä, että sinä ryhdistäydyt ja alat käyttäytyä kuin oikea kreationisti?

Keskustelu noin yleisesti etenee heikosti, jos sitä ei vaivauduta
seuraamaan.
- Harri Haanpää, 20.3.2004, s.v.nyyssit

diabol...@gmail.com

On 26 helmi, 19:08, "TJT2" <diamond.is.va...@evolution.is.invalid>
wrote:
> [...]

> --
> --TJT--
> Keskustelu noin yleisesti etenee heikosti, jos sitä ei vaivauduta

TJT, niistä ketjuista ei selviä miten Mira voi olla n. 10´000 vuoden
ikäinen. Sori vaan.

Raimo Suonio

Itse Antti Gynther virkkoi, noin nimesi:

> [...]
> lienee se, että Mira kulkee tähtien välisen kaasun läpi selvästi
> normaalia suuremmalla nopeudella, ei se, että kaasupilvi olisi

Kiitos, palaset loksahtelevat kohdalleen. Vaan aikamoinen iskuaalto
siellä etupuolella on.

juhana2

<diabol...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:4a292195-c9ae-44bd...@x9g2000yqk.googlegroups.com...

> Suureksi hämmästykseksi täällä riehuu vieläkin pari tyyppiä, joiden
> mielestä maailmankaikkeus on vain joitain tuhansia vuosia vanha.

eihä tota tähän tarttetaisi.

Ensin pitää vaan katsoa, että "krealla" on peruskoulu suoritettu, ja
matikasta ihan perus trigonometria hallussa

Sitten näyttää miten ihan tavallisella trigonometrialla voidaan laskea maan
koko, kuun etäisyys ja auringon etäisyys ja sitten Alpha C:n etäisyys ja
olemmekin jo käsitteessä Parsec, joka on 3.26 valovuotta.

sitten vaan laskeskellaan trigonometrisesti kauempana olevien kohteiden
etäisyyksiä vuosiparallaksista (tietty jos maa ei kierrä aurinkoa, niin tää
voi olla ongelmallista, mutta se taas on niin helppo todistaa tiiraamalla
kiikarilla taivaalle, ettei kait tähän tartte törmätä). Tällä tavalla
voidaan ihan hienosti laskea tähden etäisyys aina 100 Parsecin päähän, eli
326 vuotta (niin, tuskin tuottaa ongelmia myöskään valonnopeuden mittaamisen
toteaminen ihan kotikonstein, vaikka peruskoulun fyssan tunnilla).

Tähän asti jos on mukana, voidaan tutustuttaa satelliitteihin, joilla
mitataan tätä parallaksia, eli tähden aseman eroa puolivuosittain, ja nyt
ennakkoon sitten kysästä, että kun parin vuoden päästä ESA:n Gaia
satelliitti mittaa vaihekulmaa 10000 Parsecn tarkkuudella ja NASA:n SIM
mittaa jopa 25000 Parsecn tarkkuudella, juhuu, ollaan pelkällä
peruskoulumatikalla saatu mailankaikkeudelle ikää jo 81 500 vuotta . . .

Kumoaako tämä jo nuoren maan hypoteesin, vai onko peruskoulumatikka
virheellistä? Siis tavallinen trigonometria?

80 000 vuotta on kuitenkin yli 6000 vuotta eh? ja tämä puhtaalla
peruskoulumatikalla ja kiikarilla

Kari Tikkanen

On Feb 26, 9:09 am, "crea" <n...@invalid.com> wrote:

Venyttikö Hän myös maan ajan kiertämään miljoonia kertoja auringon
ympäri ?

http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/oldf.html#23

Tai asteroidien radat about miljoonien kiertojen kiepautuksiin
Auringon ympäri?
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/oldf.html#14

Rauno Viljanen

juhana2 kirjoitti:

> <diabol...@gmail.com> kirjoitti
> viestissä:4a292195-c9ae-44bd...@x9g2000yqk.googlegroups.com...

> Ensin pitää vaan katsoa, että "krealla" on peruskoulu suoritettu, ja

> matikasta ihan perus trigonometria hallussa

Ei se ole noin yksinkertaista, koska kaveri on _uskovainen_, joka
voimakkaasti haluaa Raamatun olevan virheetön. Raamatun
sukutaulussakaan ei saa olla virhettä (sinähän tiedät, kuinka Nooa eli
yli tuhatvuotiaaksi ja monet muutkin elivät liki tuhannen vuotta), josta
tuo 6000 vuoden ikä maapallolle saadaan.

JPK, kuten muutkin, erikoisesti nuoren maailman edustajat, ovat
sellaisen eläinlajin yksilöitä, joita ei totuus kiinnosta. Heitä
kiinnostaa vain Raamatun virheettömyys. Tuon silittämisessä ovat kaikki
valheet sallituja.

> Sitten näyttää miten ihan tavallisella trigonometrialla voidaan laskea maan
> koko, kuun etäisyys ja auringon etäisyys ja sitten Alpha C:n etäisyys ja
> olemmekin jo käsitteessä Parsec, joka on 3.26 valovuotta.

Trigonometria on vihoviimeisin keino, koska se jo liiankin
yksinkertaisesti ja selväpiirteisesti sekä valitettavasti liian
kiistattomastikin mittaisi kohtuulliselta matkalta avaruutta välimatkat.
Trigonometria on vaarallinen keino mitata avaruuden etäisyyksiä....
koska senkin metodin avulla mitätöitäisiin YEC.

> [...]
> 326 vuotta (niin, tuskin tuottaa ongelmia myöskään valonnopeuden mittaamisen
> toteaminen ihan kotikonstein, vaikka peruskoulun fyssan tunnilla).

Onhan tuo JPK joskus tehnyt oikean tutkielman matematiikasta, ja siitä
hyvästä hän sai maisterin oppiarvon. Mutta uskonto tekee tehtävänsä.
Nyt matematiikka on uskovaisen käsissä rappeutunut matemaakiksi, ja
maisterin arvonimi maistruksi. Näin uskonto voi tehdä aivopesuloissaan
matematiikan maisterista matemaakin maistrun.

On selvää, ettei sellainen osaa laskea edes yhteen, koska jopa
yksinkertaisin yhteenlasku 1+1+1+1+1+.... johtaisi suureenkin lukuun.
Pieni luku 1 hyväksytään kyllä, koska se edustaa mikroa. Mutta suurta
lukua ei hyväksytä, koska se edustaisi makroa. Se makro on pakko
kieltää vaikka minkälaisin sanakääntein.

Kysymys ei ole enää tiedosta, jos kaveri tässä ryhmässä todistaa "Makron
Estojärjestelmästä josta tietävät lapsetkin". Kun häneltä sitten täällä
kysyttiin, mistä löytäisimme tietoja sellaisesta järjestelmästä, niin
siitä seurasi hipihiljaisuus.

> [...]
> mittaa jopa 25000 Parsecn tarkkuudella, juhuu, ollaan pelkällä
> peruskoulumatikalla saatu mailankaikkeudelle ikää jo 81 500 vuotta . . .

Vaikka avaruudessa olisi kuinka monta satelliittia, kreationistin edessä
niillä ei voi mitata mitään sellaista luotettavasti, jotka todistaisivat
mitenkään nuorta maailmaa vastaan. Parhainkin valistus menee suoraa
päätä kreationistin vessasta alas.
Ainoa, mitä YEC kostui yllä olevasta, oli se _virhe_ maailmankaikkeuden
iästä. Eli "Haaaaa!! tieteellisissä mittauksissa on aina virhe.
Tieteen tulokset muuttuvat! Ennenpitkää tiedekin tulee vielä päätymään
nuoreen maailmankaikkeuteen. Mutta me tiedämme sen jo nyt suoraan
Jumalan Sanasta jonka Herra on meille suoraan ilmoittanut Raamatussaan".

Eihän se käy kerätä todisteita omaa maailmankuvaansa vastaan. Siksi
trigonometria on yksi Saatanan pirullisista keinoista vietellä kiltti
uskovainen kohti ateismia ja maailmanloppua.

> Kumoaako tämä jo nuoren maan hypoteesin, vai onko peruskoulumatikka
> virheellistä? Siis tavallinen trigonometria?

"Kaikki sellainen, joka osoittaa nuoren maailman olevan humpuukia,
todistaa 0%".
YEC ei ole oppivainen eläin, vaan aatehullu, joka katsoo suoraan
löytäneensä Jumalan Sanasta lopullisen totuuden joka ei muutu koskaan.
Aatehullu kuoleekin mieluummin kuin lankeaisi tieteen viettelykseen.
Jos YEC tietää vieläkin jotain, niin sitä varten heillä on viikottaiset
rituaalit aivopesuloissaan. Sinne he rientävät riemurinnoin, koska
siellä tarjotaan Pelastusta. Eiväthän nuo missään tapauksessa tahdo
pelastuksestaan luopua.

> 80 000 vuotta on kuitenkin yli 6000 vuotta eh? ja tämä puhtaalla
> peruskoulumatikalla ja kiikarilla

Kyllä kreationisti kaukoputkenkin hyväksyy, radioteleskoopitkin, mutta
ei etäisyyksien mittausten osana. "Sitä varten Jumala on rakentanut
maailman vain vanhan näköiseksi. Lisäksi Jumala itse loi myös valon
nopeuden, eikä valo aikoinaan kulkenut samaa vauhtia kuin nyt".

Kreationisteilla näyttää olevan ties minkälaisia selityksiä jo valmiina,
etukäteen keksittyinä "teorioina", ettei heidän koskaan tarvitsisi enää
kääntyä, sillä käännöksen takanahan on Evoluutio, Ateismi ja
Maailmanloppu.

<diabol...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:d2819bf3-d51b-4200...@v15g2000yqn.googlegroups.com

> On 26 helmi, 19:08, "TJT2" diamond.is.va...@evolution.is.invalid
>
> TJT, niistä ketjuista ei selviä miten Mira voi olla n. 10´000 vuoden
> ikäinen. Sori vaan.

Selviää niille, jotka oikeasti haluavat tietää. Kirjassa on muuten
sivuilla 96 ja 97 kuvia ja sivulla 98 niihin liittyvä teksti "We see a
V-shaped stream of gas trailing behind it..." Kyseessä tosin ULX eikä
Mira, mutta periaatteellisella tasolla sama asia.

Mutta oletkos sinä nyt se "Paholaisen Asianajaja" aka Juha L., joka
kitisi tuosta Mirasta SS:n palstallakin? Huvittaa vieläkin se
sekoilu(si) Nooan Arkin valaistuksen suhteen.

...a Darwinian mindset can tend to make one glide over problems that
would occur in the real world.
- Behe

diabol...@gmail.com

On 1 maalis, 14:22, "TJT2"

> [...]
> V-shaped stream of gas trailing behind it..." Kyseessä tosin ULX eikä
> Mira, mutta periaatteellisella tasolla sama asia.

Ja miten kirjassa selitetään pitkien kaasuvanojen muodostuminen alle 10
´000 vuodessa?

> Mutta oletkos sinä nyt se "Paholaisen Asianajaja" aka Juha L., joka
> kitisi tuosta Mirasta SS:n palstallakin? Huvittaa vieläkin se
> sekoilu(si) Nooan Arkin valaistuksen suhteen.

Sama hyypiö. Eikös ollutkin hauskaa sekoilua! Minua naurattaa
vieläkin. Woodmorappen nimimerkillä kirjoittanut mies kun teki alusta
loppuun asti irrelevantin opuksen.

<diabol...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:aaa95765-aace-45ce...@j35g2000yqh.googlegroups.com

> On 1 maalis, 14:22, "TJT2"
> >
> Ja miten kirjassa selitetään pitkien kaasuvanojen muodostuminen alle
> 10 ´000 vuodessa?

Niin millä kellolla mitattuna? Koskaan kuullut suhteellisuusteoriasta?
Ja sen yhteydessä sellaisesta esimerkistä, että otetaan 2 samanikäistä
henkilöä (esim 20 vuotiaita) ja toinen jää tänne maapallolle ja toista
kieputetaan tuolla avaruudessa lähes valonnopeudella. Ja lopputuloksena
on, että toinen on hieman yli 20 vuotias reipas nuori ja toinen on yli
60 vuotias (Suonion kaltainen?) tutiseva rollaattorin kanssa liikkuva
vanhus.

> Sama hyypiö.

Mukavaa, että myönnät olevasi hyypiö.

> Eikös ollutkin hauskaa sekoilua!

Jopa hauskempaa kuin se sekoilusi, jossa luulit kahta eri lehteä yhdeksi
lehdeksi.

> Minua naurattaa vieläkin.

Mukavaa, että osaat nauraa omalle tyhmyydellesi.

> Woodmorappen nimimerkillä kirjoittanut mies kun teki alusta
> loppuun asti irrelevantin opuksen.

No onpas se ateistilogiikka taas mielenkiintoista: ensin vuositolkulla
(oik. vuosisatatolkulla) vingutte vastauksia erilaisiin Arkkia koskeviin
kysymyksiin ja vastineita Arkkia koskeviin väitteisiinne, mutta sitten
kun kreationisti näkee vaivaa ja vastaa kysymyksiinne ja kirjoittaa
vastineet väitteisiinne, ne onkin täysin irrelevantteja.

No, tosiasiassahan tuossa kommentissasi on siitä perinteisestä: Ateisti
ylimielisyydessään kuvittelee, että voi esittää niin kiusallisia
kysymyksiä Arkista ja niin kiusallisia väitteitä Arkkia vastaan, että
kreationisti ei osaisi vastata, mutta kun sitten kreationistilta
löytyykin erinomaiset vastaukset kaikkiin kysymyksiin ja kun
kreationisti sitten vielä nuijii ateistin väitteet lyttyyn, ateistille
ei jää muuta pakotietä kuin yrittää solvaamalla lakaista asia maton
alle...

Jos ateistien raamattukritiikki osoittaa heidän tasonsa, niin he
murentavat vain ateismin eikä minkään muun luotettavuutta.

Timo Pietilä

TJT2 wrote:

> [...]
> ei jää muuta pakotietä kuin yrittää solvaamalla lakaista asia maton alle...

Mitä nyt tämä Woodmorappe ja sinä ette kyenneet vastaamaan edes minun
kysymyksiini vaan aina piti selitykseksi repäistä GDI. Pomppivat
mannerlaatat, minne energia meni, miten eläimet arkissa, miten eläimet
arkkiin ja arkista, miten kasvit ja makeanveden kalat ja korallit ihan
vain muutamia mainitakseni.

Koko tarina on yhtä aukkoa niin että on oikein naurettavan helppo löytää
sieltä osa johon ei löydy minkään valtakunnan järjellistä selitystä.

Timo Pietilä

Seppo

On 4 maalis, 19:32, "TJT2" <diamond.is.va...@evolution.is.invalid>
wrote:
> <diaboliom...@gmail.com> kirjoitti

> Niin millä kellolla mitattuna? Koskaan kuullut suhteellisuusteoriasta?

Rannekellolla tietysti. Jos Mira-tähden etäisyydellä kello
kävisi eri aikaa kuin Maassa, se näkyisi spektrin sini- tai
punasiirtymänä. Mutta nyt ei näy.

Antti_h

TJT2 wrote:
> [...]
> lopputuloksena on, että toinen on hieman yli 20 vuotias reipas nuori
> ja toinen on yli 60 vuotias (Suonion kaltainen?) tutiseva

Ymmärtääkseni Mira on Linnunratamamme sisällä. Linnunradan sisällä tähtien
väliset nopeudet ovat niin pieniä ettei suhteellisuuteorian ja Newtonin
gravitaation välillä ole mitään merkittävää eroa. Siis TJT:n vastaus
osoittaa hänen täydellistä tietämättömyyttään suhteellisuusteoriasta.

Antti

Matti Jokinen

"TJT2":

> Niin millä kellolla mitattuna? Koskaan kuullut suhteellisuusteoriasta?

Kertoisitko nyt itse, mihin tahtiin kuvittelet kellojen käyvän Miralla.

- Matti Jokinen

diabol...@gmail.com

wrote:
> [...]

> on, että toinen on hieman yli 20 vuotias reipas nuori ja toinen on yli
> 60 vuotias (Suonion kaltainen?) tutiseva rollaattorin kanssa liikkuva

Waudeville sentään! Kreationistien selitys on siis se, että Mira-tähti
vaeltaa lähes valonnopeudella tuolla avaruudessa. Siksi sen perässä on
vähintään 30´000 vuoden ikäiseltä näyttävä vana. Ymmärsinkö nyt
oikein?

Jos ymmärsin, niin nyt täytyy pohtia miten ihmeessä (no pun intended)
tähti pysyy kasassa sellaisella matkustusnopeudella.

"Seppo" <seppo...@surfeu.fi> kirjoitti
viestissä:3162d753-886a-4987...@n30g2000vba.googlegroups.com

Et sitten huomannut, että AD aka JL aka PA kirjoitit "alle 10 000
vuodessa?"
Ja Hartnett on tietysti ottanut sinipunahallitukset... korjaan siirtymät
huomioon kirjassaan.

Ken Miller. Siinä toinen pelle. Olet sinä vaan aika peto löytämään näitä
huumorilinkkejä. Kiitos niistä.
- evolutionisti SK, 26.8.2008, sfnet.keskustelu.evoluutio
Minusta Kenneth Miller on erittäin fiksu biologi.
- evolutionisti Baggie, 26.8.2008, sfnet.keskustelu.evoluutio

"Matti Jokinen" <m...@utu.fi> kirjoitti viestissä:sjprgvj...@utu.fi

Kertoisin, jos
1. viestisi ei olisi jotain UTF-paskaa, ja
2. kysymyksesi ei sisältäisi perättömiä väitteitä. Kreationisti EI
kuvittele, kreationisti tietää tai ainakin esittää tieteellisen tms
arvion.

Talkorigins on täyttä paskaa enkä aio sen takia vaivautua.
- evolutionisti timaarit, 10.6.2006, sfnet.keskustelu.evoluutio

Antti_h

TJT2 wrote:
> [...]
> 2. kysymyksesi ei sisältäisi perättömiä väitteitä. Kreationisti EI
> kuvittele, kreationisti tietää tai ainakin esittää tieteellisen tms

Eli TJT:llä ei ole vastausta.

Antti

diabol...@gmail.com

On 8 maalis, 18:15, "Antti_h" <an...@mikalie.com> wrote:

> Eli TJT:llä ei ole vastausta.
>
> Antti

Tai sitten hän kirjoittaa kiivaasti pitkää ja perinpohjaista
selvitystä Miran sopimisesta YEC kosmologiaan. Odottelen vielä viikon.
Ymmärrän jos TJT:llä on kiireitä.

Antti_h

TJT2 wrote:
> [...]
> 2. kysymyksesi ei sisältäisi perättömiä väitteitä. Kreationisti EI
> kuvittele, kreationisti tietää tai ainakin esittää tieteellisen tms

Olisikohan arvion tulos GDI?

Antti

<diabol...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:0c00443b-6f2e-4e31...@r29g2000vbp.googlegroups.com

Onpas, tuollahan se lukee Hartnett'n kirjassa selvällä englannilla.

> Tai sitten hän kirjoittaa kiivaasti pitkää ja perinpohjaista
> selvitystä Miran sopimisesta YEC kosmologiaan. Odottelen vielä viikon.
> Ymmärrän jos TJT:llä on kiireitä.

Mitä kohtaa et ymmärtänyt
x x x clip x x x

[...]

x x x clop x x x
?
No, pistetään asia matemaattisesti
t=t0/SQR(1-(vv/cc))

<diabol...@gmail.com> kirjoitti
viestissä:fa1b3944-fc91-4bfa...@x38g2000yqj.googlegroups.com

> Waudeville sentään! Kreationistien selitys on siis se, että Mira-tähti

Ei ole.

> vaeltaa lähes valonnopeudella tuolla avaruudessa. Siksi sen perässä on
> vähintään 30´000 vuoden ikäiseltä näyttävä vana. Ymmärsinkö nyt
> oikein?

Et ymmärtänyt.

> Jos ymmärsin, niin nyt täytyy pohtia miten ihmeessä (no pun intended)
> tähti pysyy kasassa sellaisella matkustusnopeudella.

Kyllä te evolutionistit olette sitten hassuja :D

Ja nyt mulle riitti tasan tarkkaan moinen saasta. Et tunne ihmistä
alkuunkaan, ja menet inisemään mitä sattuu. Painu vittuun, saatanan
latvalaho!
- evolutionisti Dragonblaze, 28.9.2008, s.k.evoluutio

diabol...@gmail.com

On 9 maalis, 18:55, "TJT2" <diamond.is.va...@evolution.is.invalid>
wrote:
> <diaboliom...@gmail.com> kirjoitti
> viestissä:fa1b3944-fc91-4bfa-bfa8-aa5297472...@x38g2000yqj.googlegroups.com

> Ei ole.

> Et ymmärtänyt.

Joten miten suhteellisuusteoria liittyy Mira-tähden yli 30 tuhatta
vuotta vanhaan vanaan? Selityksesi ei nyt oikein pääse esiin. En
viitsi arvailla sokkona, että mikä se olisi.

Timo

diabol...@gmail.com kirjoitti:

> Joten miten suhteellisuusteoria liittyy Mira-tähden yli 30 tuhatta
> vuotta vanhaan vanaan? Selityksesi ei nyt oikein pääse esiin. En
> viitsi arvailla sokkona, että mikä se olisi.

Ei TJT sitä tiedä. Hän vain toivoo että kyllästyisit kysymään tuota. Ja
jos et kyllästy, pääset hänen killiinsä.

Timo

Matti Jokinen

TJT2:

> [...]
> on, että toinen on hieman yli 20 vuotias reipas nuori ja toinen on yli
> 60 vuotias (Suonion kaltainen?) tutiseva rollaattorin kanssa liikkuva

Löytäisikö joku tähtitieteen harrastaja Miran nopeuden Maan suhteen, jotta
saisimme lasketuksi t:n? Nasan sivulla
<http://science.nasa.gov/headlines/y2007/15aug_mira.htm> ilmoitetaan
nopeudeksi 130 km/s, mutta se on luultavasti laskettu interstellaarisen
materian suhteen, koska se on artikkelin aiheen kannalta kiinnostavampi
(tekstissä käytetäänkin liikkeestä verbiä "plow").

- Matti Jokinen

Seppo

On 13 maalis, 18:21, Matti Jokinen <m...@utu.fi> wrote:

> [...]

> materian suhteen, koska se on artikkelin aiheen kannalta kiinnostavampi
> (tekstissä käytetäänkin liikkeestä verbiä "plow").

Se on Maan suhteen +63.8 km/s (plus-merkki tarkoittaa että
tähti etääntyy Maasta):

http://en.wikipedia.org/wiki/Mira

Siitä tulee "aikadilataatioksi" pari tuntia 10000 vuodessa. Se ei
paljon YEC:tä hyödytä, minun rantarolexillani sitä ei voi
edes mitata :-)

Kari Tikkanen

Proper motion ("Kunnon liike" ;), siis oikeasti "ominaisliike") on
10.33 ja 239.48 masia per vuosi:
--------wiki
Proper motion (μ) RA: 10.33[1] mas/yr
Dec.: -239.48[1] mas/yr
---------

Tuosta Pythagoraalla saapi 239.70 masia (milliarcsec) eli se
valokuvalevyllä (ja taivaalla) liikkuu sivusuunnassa 239.70
kaarisekunnin tuhannesosaa/vuosi. eli 0.23970 kulmasekuntia per vuosi
eli dalfa= 66.583 miljoonasosa astetta per vuosi.
k=tan(dalfa) =1.1621E-6.

---------wiki
Parallax (π) 7.79 ± 1.07[1] mas
Distance approx. 420 ly
----------
e=etäisyys 367..485 ~ n. 420 valovuotta kolmiomitatusta parallaksista
laskettuna.
e=420*9.461E12 km=3973.62E12km=3.974E15km

Vuosiliikematka sivusuunnassa on siis
d_sivus = e*k = 3.974E15km*1.1621E-6 = 4.618E9 km

Nopeus sivusuunnassa km/s on siis
v_sivus = 4.618E9km/31.563E6s
v_sivus= 146.4 km/s (+-jokunen kymmen km/s)
=========
Ja Seppo:
v_radiaali = +63.8 km/s
joten Pythagoraalla taas
v_maahan = sqrt(v_sivu^2+v_radiaali^2)
joten lopputulemana
v_maahan =159.7 km/s
=================
+-toleranssi ollee about +-19km/s jos sama toleranssikriteeri kun
Miran parallaksissakin.

Kari Tikkanen

On Mar 15, 11:13 pm, Kari Tikkanen <ktikk...@gmail.com> wrote:

> [...]
> =================
> +-toleranssi ollee about +-19km/s jos sama toleranssikriteeri kun
> Miran parallaksissakin.- Hide quoted text -

YE-kreationistit ovat nyt Miran kanssa aika syvällä nesteessä.
Etäisyyden epätarkkuudenkaan kanssa peluu ei tassa pahemmin pelasta,
koska liike on oleellisesti sivusuunnassa ja aikaa silti kuluu siinä
sivusuuntaisessa liikkeessa, jonka me näemme. Katselin karttoja,
pyrstö on noin 2 asteen luokkaa (sivusuunnassa mitattuna) mutta itse
tähden liike (sivusuunnassa mitattuna ) vain 0.24 kaarisekunnin
luokkaa eli joka tapauksessa menee 15 000 vuotta per asteen
liikkumista (sivusuunnassa) eli ei pää se yli eikä ympäri: tähden
liike vie sen about 30 000 per 2 astetta.

Ja Einsteinilainen aikadilaatio, kun w on nopeus suhteessa c:hen:
dt=1/sqrt(1-w^2) ~1+0.5*w^2 kun w ei suuri
Miralla suhteessa maahan w=160/300 000 = 5.3E-4
dt ~1+0.5*5.3E-4^2 = 1+1.4E-7 eli vuodessa Miran kelloon tulee 4.4
sekunnin aikaero. Eipä pahemmin kreationisteja pelasta.. enempi
auttaisi kellon viskaaminen vaikka auringon lähelle (about 50-60 sek
ero siellä per vuosi).

Seppo

On 16 maalis, 00:32, Kari Tikkanen <ktikk...@gmail.com> wrote:

> [...]
> sekunnin aikaero. Eipä pahemmin kreationisteja pelasta.. enempi
> auttaisi kellon viskaaminen vaikka auringon lähelle (about 50-60 sek

Juu, tuo on paremmin ok kuin minun laskuni kun unohdin
sivuttaisnopeuden kokonaan pois. "Vertailun vuoksi"
Seiko-rannekello heittää n. yhden sekunnin kuukaudessa
ja mustalaisilta ostettu Quartz-merkkinen pari minuuttia
vuodessa :-)

kaj.st...@helsinki.fi.invalid

Paljonko heittää JPK:lta ostettu Rolex?

--
Kaj

Timo Pietilä

Jos se tikittää niin oletettavasti aika paljon.

Timo Pietilä

Seppo

On 16 maalis, 14:06, kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:

> Paljonko heittää JPK:lta ostettu Rolex?

Tai vastakysymys: Montako kiveä on Vaasan linnan seinässä?

Kari Tikkanen

On Mar 16, 3:33 pm, Timo Pietilä <timo.piet...@helsinki.fi> wrote:
> kaj.stenb...@helsinki.fi.invalid wrote:
> Timo Pietilä- Hide quoted text -

Paras kvartsirannekelloni saavutus on 1 kuukauden ajan sekunnilleen
oikeassa (siis jätätys/edistysvirhe jäi alle sekuntiin per kk).
Taivaallisista satojen - tuhansien valovuosien päässä (ja siis satoja
- tuhansia vuosia vanhaa valoa lähettäviä) olevista
pimennysmuuttujista saisin tarkemman ja varmemman tarkistuskellon kuin
mitä normaali tikittävä seinäkello.
Esim 1000 valovuoden päässä olevan U Sge (U Sagittae Nuolen
tähdistössä, näkyy kiikareilla) pimennysten ajankohta on vaihdellut
vuodesta 1910 asti korkeintaan +-0.02 d eli korkeintaan +-28
minuuttia liki vuosisadan aikana.

http://www.as.up.krakow.pl/o-c/diagram_html/sge_u_small.html
Jakso on virallisesti 3.38061857d

Itse sain visuaalihavainnoin 3.38061933d vain 3 vuoden aikana.
Suhteellinen ero on 2.2E-7. Hitto, vain 7 sek/vuosivirhe, sehän olisi
tarkempi kun mun nykynen kvartsikello joka tuntuu heittävän sekunnin
jo parissa kolmessa päivässä ! No, siinä täytyy olla moukan tuuriakin
mukana kun yksittäisen minimin tarkka määrityskohta yleensä heittelee
vähintään minuutteja.

Teme

TJT2 kirjoitti:

> [...]
> 2. kysymyksesi ei sisältäisi perättömiä väitteitä. Kreationisti EI
> kuvittele, kreationisti tietää tai ainakin esittää tieteellisen tms arvion.

1.) Eihän se ole. Joko sinä ja/tai koneesi sekoilette.
2.) mitä perättömiä?

Raimo Suonio

Itse Teme virkkoi, noin nimesi:

> 2.) mitä perättömiä?

Tarvonen nyt vain tarvitsi jonkin hätäkahvan, johon tarttua, jottei
tarvitsisi vastata kysymykseen, johon hän ei tiedä vastausta, mitä hän
taas ei missään tapauksessa halua myöntää.

Mutta nythän hän hieman kiertotietä väittää, että hän - tai ainakin
kreationistit - tietää, miten kello käy Miralla. Tai asiasta on
ainakin "tieteellinen tms arvio". Kysypä häneltä sitä.

Seppo

On 20 maalis, 15:46, Raimo Suonio <raimo.suo...@nic.fi> wrote:
> Mutta nythän hän hieman kiertotietä väittää, että hän - tai ainakin
> kreationistit - tietää, miten kello käy Miralla.  Tai asiasta on
> ainakin "tieteellinen tms arvio".  Kysypä häneltä sitä.

Ihan oikean tieteellisen arvion teki Antti Gynther joka arvioi
pyrstön iäksi jopa 450 000 vuotta simulaatioiden perusteella.
TJT jätti sen huomiotta koska se vain ei sovi hänelle.

Minua taas ihmetyttää miten niin vanha kaasuvana pysyy
näkyvissä mutta se on sitten eri kysymys :-)

diabol...@gmail.com

Tarvonen ei näytä ymmärtävän mistä oikein on kyse. Ehkä tämän takia en
saa sitä selitystä jota etsin valonheittimen, kissojen, koirien ja
Karhu-ryhmän kanssa.

Valaiseva skenaario siitä mistä on kyse:

Katsomme kaukoputkella hiekka-aavikolle. Horisontissa kajastaa pitkä
dyynirintama. Näemme kuinka kameli kyntää hiekkaa. Laskemme kuinka
monta askelta kameli ottaa tunnissa. Katsomme kaukoputkella kuinka
monta jälkeä kameli on jättänyt jälkeensä. Näkyvien jälkien lukumäärän
perusteella kameli on matkannut vakionopeudella vähintään 4 tuntia.

Tässä kohtaa paikalle ilmestyy Timpe Tietäjä, joka ilmoittaa ettei
kameli ole voinut matkustaa neljää tuntia. Aavikko kun on nuorempi. Se
luotiin - dyynineen kaikkineen - vartti sitten.

Kysymme Timpeltä miten kameli voi kaasuttaa täysillä noin pitkän
matkan, vaikka jälkien perusteella se on kulkenut suht rauhallista
tahtia.

"Tähän on jo kerrottu selitys", Timpe vastaa.

Tämä siis vain ja ainoastaan vertauskuvana tilanteesta.