Kännykkälaturin tyhjäkäyntiteho

Mika N <isoveli AT iki DOT fi>

Täällä taannoin oli keskustelua kännykän laturien tyhjäkäyntitehoista
ja sen vaikutuksesta sähkönkulutukseen.

Suoritin muutamia mittauksia saadakseni faktaa aiheeseen.

Tämän seurauksena pelkkä spekulatiivinen keskustelu sähkönsäästöstä
voitaneen siirtää faktiseksi keskusteluksi aiheesta.

Mittaus suoritettiin vain tyhjäkäyntitehosta, eli siitä tehosta jonka
laturi kuluttaa ollessaan toimintavalmiina pistorasiassa. Jos laturiin
on kytketty kännykkä latautumaan, on tehon kulutus luonnollisesti suurempi.

Laturi Jännite Virta Teho
Nokia
ACP-8e 222 V 0,000214A 0,047508W eli 48 milliwattia
ACP-7e 223 V 0,00423A 0,94329W eli 943 milliwattia
Samsung
TAD137ESE 222 V 0,000126A 0,027972 eli 28 milliwattia

Toisinsanoen vanhempi (APC-7E) muuntajaan perustuva kuluttaa sähköä
vuodessa 8,2632204 kWh, eli sähköhinnassa mitattuna 45,4477122
centtiä/vuosi.

Hakkuriteknologiaan perustuva APC-8E kuluttaa vuodessa 416,17008wh, eli
0,416kWh. Rahassa mitattuna tämä tekee 2,28893544 centtiä/vuosi.

Samsungin hakkuriteknologiaan perustuvan laturin kulutus on sitten jo
"ruhtinaalliset" 245,03472wh, eli 0,245kWh. Rahassa 1,34769096
centtiä/vuosi.

Sähkön hintana käytetty 5,5 centtiä/kWh laskelma ei sisällä
siirtomaksuja yms. lisukkeita, jotka paikalliset sähköyhtiöt määrittelevät.

Empiirisesti todettuna faktana voidaa sanoa:

Energia Esterin höpinät nykyisten kännykänlaturien avulla tapahtuvasta
sähkönsäästöstä voidaan kuitana tietämättömyydestä johtuvana hölynpölynä.

73'de
Mika

Juhana

"Mika N <isoveli AT iki DOT fi> " <spa...@kiusa.com> wrote in message

> Energia Esterin höpinät nykyisten kännykänlaturien avulla tapahtuvasta
> sähkönsäästöstä voidaan kuitana tietämättömyydestä johtuvana hölynpölynä.

Jälleen kerran.. kuka on väittänyt, että pelkkä kännykkälaturien seinästä
irrotaminen riittäis?

Siis kännykälaturi, kameralaturi, töllö standby, digipoksi standby, dvd
standby, hiustenkuivaaja seinässä, sähköhammasharjan laturi... mulla
tiatsikkäpöydällä Cd printeeri päällä (ei viratakytkintä), ADSL motukka (ei
virta kytkintä), pöytävalo muuntajavirtalähteellinen loisteputki (muuntaja
kuluttaa pikasen ollessaan pistorasiassa) jne.

Siis se Amazon synty pienistä puroista. Samoin kuin se sähkön tuotantokin.
Ei ole mitään yhtä ainoata ratkaisua, joka tulee ja ratkaisee kaiken. Se on
näiden kaikkien asioiden, pienien sellasten, summa, joka on merkitsevä. niin
sähkön säästössä kun energian tuotannossa.

Matti Lehtiniemi

Uusimmassa prosessori-lehdessä on mielenkiintoisia kännykkälaturi mainoksia:

Summit microelectoronics:
koko 2,1 * 1,3 mm
Häviöteho,kun latausvirta on 750 mA: 0.2 wattia.

Eli sähköverkosta tuleva sähkövirta menee lähes sellaisenaan akkuun.
Häviöt ovat olemattomia.

Matti

AriT

"Mika N <isoveli AT iki DOT fi> " <spa...@kiusa.com> wrote in message

Lasketko samalla paljonko se tekee kilowattitunteja jos vaikka 500 000
laturia on seinässä koko vuoden? Veikkaan, että ainakin kymmenen
sähkölämmitteistä omakotitaloa lämpiää. Ja muuten olen sitä mieltä, että ei
pelkät laturit mitään mutta tosiaan kaikkien laitteiden valmiustilat. Ja
sitten lähitulevaisuudessa kaikki plasmatöllöt yms. sähkönkulutus taitaa
pompata aika kivasti, että sais jo pikkuhiljaa tehdä suunnitelmia
kuudennesta ja seitsemännestä ydinvoimalasta.

-AriT-

Kippari

Juhana kirjoitti:
Mitä hyödyttää - kun yksi ainoa Helsingin katuja kolisteleva raitiovaunu
nielaisee sähköä
yhdellä linjasivulla enemmän kuin kaikki samaan aikaan sammuksissa
olevat pikkulaitteet
säästävät.
Eli liikenne ja teollisuus ovat ne olennaiset energian kuluttajat -
kotitaloudet ovat loppujen
lopuksi se marginaaliryhmä!

Lu-lu

"AriT" <arj...@remov.mbnet.fi> kirjoitti

> Lasketko samalla paljonko se tekee kilowattitunteja jos
> vaikka 500 000 laturia on seinässä koko vuoden?
> Veikkaan, että ainakin kymmenen sähkölämmitteistä
> omakotitaloa lämpiää.

no justiinsa ... eli
jokainen noista 500 000 kännykänlaturista lämmittää
aika kivasti juuri sitä taloa, jossa se sijaitsee, jolloin
termostaatti tietysti kytkee pois sen talon kaikki MUUT
lämmittimet ... heh - heh

MITÄÄN säästöä ei siis tuon "energiantuhlauksen"
lopettamisesta tule

juhana

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti viestissä

> [...]
> nielaisee sähköä
> yhdellä linjasivulla enemmän kuin kaikki samaan aikaan sammuksissa

Eikö mene jakeluun? Siis ei mikään yksittäinen keino. Tuo on täysin absurdi
ajatus. "Miks tehä mitään, ku Norjan alumiinitehdas viä kuitenkin enemmän
sähköö"

> Eli liikenne ja teollisuus ovat ne olennaiset energian kuluttajat -
> kotitaloudet ovat loppujen
> lopuksi se marginaaliryhmä!

Teollisuus kuluttaa puolet, kotitaloudet ja julkishallinto kumpikin
neljänneksen SÄHKÖSTÄ. Kaikkialla on mahdollisuus säästää, myös
kotitalouksissa. Mikään yksittäinen keino ei asiaa ratkaisisi, mutta
asenteella "ei kannata ku ratikka viä enemmän" on absurdi

LIIKENTEEN energiakulutus on sitten taas eriasia, ja liikenteeseen kuluu
taas öljyä ja paljon (öljyllä ei paljoa sähköä tuoteta)

Paul Keinanen

On Wed, 05 Apr 2006 15:14:59 +0300, "Mika N <isoveli AT iki DOT fi> "
<spa...@kiusa.com> wrote:

> Täällä taannoin oli keskustelua kännykän laturien tyhjäkäyntitehoista
>ja sen vaikutuksesta sähkönkulutukseen.
>
>Suoritin muutamia mittauksia saadakseni faktaa aiheeseen.

Oliko käytössäsi virtamittauksessa true-RMS mittari, entä mitasitko
virran ja jännitteen välistä vaihe-eroa.

> [...]
>
>Toisinsanoen vanhempi (APC-7E) muuntajaan perustuva kuluttaa sähköä
>vuodessa 8,2632204 kWh, eli sähköhinnassa mitattuna 45,4477122

Tyhjäkäynnissä oleva perinteinen muuntaja käyttäytyy kuristimen
tavoin, jolloin vaiheen ja nollan välissä on pelkkä induktanssi, jonka
lävitse kulkeva virta määräytyy jännitteen ja induktiivisen
reaktanssin perusteella. Tämä virta on kuitenkin loisvirtaa, jossa on
90 asteen vaihesiirto virran ja jänntteen välillä ja kulutettu "teho"
on loistehoa, jota ei edes laskuteta pienkuluttajilta ja käytännössä
kompensoidaan kondensaattoreilla laajemmassa yhteydessä.

Tuo laturi siis kuluttaa 0,94 VA loistehoa tyhjäkäynnillä. Kyseinen
loisvirta aiheuttaa kuitenkin resistiivisiä jännitehäviötä
ensikäämissä (kuparihäviöt), joka siis ihan oikeasti kuormittaa
voimalaitoksia. Noista tekemistäsi mittauksista sen suuruutta ei
kuitenkaan voi päätellä.

> [...]
>
>Energia Esterin höpinät nykyisten kännykänlaturien avulla tapahtuvasta
>sähkönsäästöstä voidaan kuitana tietämättömyydestä johtuvana hölynpölynä.

Sen sijaan että yrittäisi mitata sähkön kulutusta sopimattomilla
laitteilla ja vielä tulkita tuloksia väärin, on paljon
yksinkertaisempaa ottaa pitkään kuormittamattomana ollut pistorasiaan
kytketty laturi kouraansa ja tunnustela onko se lämmin vai ei.

Jos se on kylmä, se ei kuormita voimalaitoksia. Jos se on lämmin,
silloin voisi olla järkevää irrottaa se pistorasiasta ainakin
lämmityskauden ulkopuolella ja erityisesti jos huonetiloissa on
käytössä koneellinen jäähdytys.

Paul

Paul Keinanen

On Wed, 5 Apr 2006 22:56:21 +0300, "Juhana" <stu.p...@netti.fi>
wrote:

> [...]
>virta kytkintä), pöytävalo muuntajavirtalähteellinen loisteputki (muuntaja
>kuluttaa pikasen ollessaan pistorasiassa) jne.

Jos laite tuntuu standy tilassa kädellä kosketettaessa lämpimältä kuin
vastaavasta materiaalista valmistettu virraton esine, silloin on syytä
kiinnittää asiaan huomiota. Lämmityskaudella tästä ei ole haittaa,
koska tarvittava lämpöenergi atarvitsisi kuitenkin jollain tavalla
tuottaa, jolloin toki kaukolämpö on järkevämpi kuin tässä esiintyvä
suora sähkölämmitys. Lämmityskauden ulkopuolella ja erityisesti jos
huonetiloja joudutaan koneellisesti jäähdyttämään, tämä hukkalämpö on
haitallista. Kesäkuukausina ei nyt muutenkaan välttämättä ole järkevää
pitää suuria määriä laitteita standby tilassa ukkosvahinkoja
ajatellen.

Mikä muuten on muuntajakytketty loisteputki, en ainakaan Euroopassa
ole moiseen törmännyt. Jos tällä tarkoitetaan loisteputkella
varustettaua pöytälamppua, johon liittyy pistorasiaan laitettava
raskas mötikkä, niin kyseessä on kyllä ihan tavallinen sarjakuristin,
jonka häviöteho on nolla, kun sen lävitse ei kulje lampulle menevää
virtaa. Tämä on helppo todeta, ottamalla mötikka kouraansa ja
tunnustelemalla, onko se lämmin vai ei.

Kännykkälatureiden kulutusta kommentoinkin jo toisessa viestissäni.

Paul

Lu-lu

"juhana" <stu.p...@netti.fi> kirjoitti

> [...]
> kotitalouksissa. Mikään yksittäinen keino ei asiaa ratkaisisi, mutta
> asenteella "ei kannata ku ratikka viä enemmän" on absurdi

ja V:TTU ! ... niin kauan ko' katuvalojakin tässä LottoLandiassa
poltellaan pitkin kirkasta päivää, ja

Nokian, Soneran ja UPM:n pääkonttorien sekä eduskuntatalon
umpi-kiviseiniä valaistaan kesä-öin kymmenien tuhansien Wattien
tehoisilla valonheittimillä

mä en ainakaan nykäse' omaa kännykänlaturiani irti seinästä,
vaikka tää koko läntinen kansainyhteisö menisi konkurssiin

ei se 0,0001 W:n hukka-teho, vaan se ... ASENNE, ... että :

vain muiden rahoja käyttäen
on hulvaton mällääminenkin täysin hyväksyttävää ja OK !

Marko Kosunen

Lu-lu wrote:

> MITÄÄN säästöä ei siis tuon "energiantuhlauksen"
> lopettamisesta tule

Puhut paskaa. Sana MITÄÄN on perusteltu vain jos täyttyy suuri määrä
reunaehtoja jotka ovat tärkeysjärjestyksessä.

1) Suora sähkölämmitys
2) Termostaatti (hyvälaatuinen)
3) Lämmityksen kannalta lämmityselementtiä parempaan tai yhtä hyvään
paikkaan sijoitettu laturi/hehkulamppu/tv/pakastin mikälie.
4) Lämmitetään aina silloin, kun laturikin on seinässä
jne.

-Pikkis

Lu-lu

"Marko Kosunen" <pikk...@yahoo.com> kirjoitti
> Puhut paskaa.

joo, ... ja ihan pelkkää , mutten voinut enää pidätelläkään, ko'

johan mä tuon "säästön" teille viikko-pari sitten laskeskelin
ja esitin: 3 centtiä vuodessa (ylöspäin pyöristettynä vitonen)

enkä oo' vieläkään nykässy' tuota tuhlaavaa laturiani irti seinästä
ja

eikö vaan ooki' kamalaa : taas täytyy rakentaa uusi ydinvoimala

Marko Kosunen

Juhana wrote:
> [...]
> virta kytkintä), pöytävalo muuntajavirtalähteellinen loisteputki (muuntaja
> kuluttaa pikasen ollessaan pistorasiassa) jne.

Mittasin Helsingin energialta lainaamallani tehonkulutusmittarilla
kotoani eri laitteiden tehonkulutusta eri toimintamoodeissa, mutta ikävä
kyllä en juurikaan standby moodeissa. Alla olevassa taulukossa on
mittaamani tehonkulutusarvot. "Tietokoneen laturit" sisältää
ADSL-modeemi, WLAN- tukiaseman, tietokoneen kaiuttimien, pöytälampun
muuntajan, ja kuormittamattoman kännykkälaturin tehonkulutukset. Lisäksi
laskin valaistukseen kuluvan tehon. Mainittakoon, että minulla on joka
paikassa säästölamput. Mittasin myös, paljonko kuluu tehoa pesukoneen
eri pesuohjelmissa, sekä imurointiin. Lopuksi painotin kulukset niihin
käytetyllä ajalla ja laskin koko vuoden kulutuksen, sekä sen, miten se
jakautuu eri laitteiden kesken.

Tulokset
Tehonkulutukset [W] ... [kWh/vuosi]
Kännykkälaturi (kuormittamaton) 2...17
Tietokone 160 ...175
Tietokoneen muuntajat 15 ...115
Jääkaappi-pakastin 50 ...433
Televisio 80 ...92
Digiboksi (päällä) 18 ...20
Valaistus 24 ... 211

Kerroittain kuluva teho [kWh/kerta]... [kWh/vuosi]
Pesukone40 0.48... 0
Pesukone60 0.86...134
Pesukone90 1.24...64
Imurointi 0.37...19
Astianpesukone 0.46...48
Yhteensä

Kaikki yhteensä vuodessa noin 1330kWh

Tuosta nähdään, että "tietokoneen muuntajien" kulutus vuodessa on samaa
suuruusluokkaa television tai pesukoneen 60 asteisen ohjelman kanssa.
Nähdään myös, että maltillisellakin käytöllä tietokone on melkoinen
tehosyöppö. Jos kone on vuorokaudet ympäri päällä, on kulutus antamaani
lukemaan nähden 8-kertainen 1040kWh/vuosi. Jos käytössä on hehkulamput,
noisee valaistuksen kulutus 5-kertaiseksi 1055kWh/vuosi. Samoin on ihan
sama onko imurin teho 1500W vai 2200W. Harva on niin siisti, että
kulutus ylittäisi "tietokoneen muuntajien" kulutuksen, toisinsanoen
imuroisi noin 6 kertaa viikossa.

Tuosta puututu vielä sähköhellan kulutus, mutta siihen ei saanut
mittaria kiinni. Samoin miroaaltouuni jäi mittaamatta.
Vertailun vuoksi "tietokoneiden muuntajien" kulutus on noin 10%
kokonaiskulutuksesta. Vaikutus sähkölaskuuni noin 11€/vuosi (9c/kWh).

Yhteenveto: Mitään ei kannata pitää huvikseen päällä, jos sen voi
helposti sammuttaa. Pienikin tehonkulutus kasaantuu, jos laite on päällä
vuorokaudet ympäri. Kuormittamaton kännykkälaturi kuluttaa vuodessa
suunnilleen yhtä paljon kuin imurointi. Imurin nimellisteho on noin
1500W laturin kulutus 2W.

-Pikkis

Marko Kosunen

Lu-lu wrote:

> [...]
>
> Nokian, Soneran ja UPM:n pääkonttorien sekä eduskuntatalon
> umpi-kiviseiniä valaistaan kesä-öin kymmenien tuhansien Wattien

Mistä löytys ne 100 rohkeaa miestä/naista jotka kävis nykäsemässä noista
valonheittimistä piuhat irti. Itselläni riittää rohkeus ja kyky vain
omien piuhojen irroittamiseen.
-Pikkis

Mika N <isoveli AT iki DOT fi>

Paul Keinanen wrote:
> On Wed, 05 Apr 2006 15:14:59 +0300, "Mika N <isoveli AT iki DOT fi> "
> <spa...@kiusa.com> wrote:
> Oliko käytössäsi virtamittauksessa true-RMS mittari, entä mitasitko
> virran ja jännitteen välistä vaihe-eroa.

Ei ollut.

Aluksi käytin virtamittauksessa DM9092 mittaria ja jännitteen
mittaukseen fluke92B:tä.

Uusin mittauksen 92B:llä ja tutkiessani vaihekulmaa täytyy todeta seuraavaa:
Käytetty virtamittari (DM9092) ei pystynyt käsittelemään hakkurin
pulssimuotoista virrankulutusta ACP-8E laturissa.
ACP-8E kuluttaa tyhjäkäynnillä vain 1ms ja 20mA huippuarvoisen
käytännössä sinimuotoisen virran jokaisella puolijaksolla. Eli yhteensä
2ms jokaisen täyden jakson aikana. Kulutus esiintyy vain
huippujännitteen aikana.

No, tietysti näin, koska tasuri johtaa vain silloin kun verkkojännite
ylittää suotokondensaattorin jännitteen.

> [...]
> on loistehoa, jota ei edes laskuteta pienkuluttajilta ja käytännössä
> kompensoidaan kondensaattoreilla laajemmassa yhteydessä.

Jep.
Vaihekulma ACP-8E laturissa merkityksetön.

> [...]
> ensikäämissä (kuparihäviöt), joka siis ihan oikeasti kuormittaa
> voimalaitoksia. Noista tekemistäsi mittauksista sen suuruutta ei

ACP-8E laturissa ei havaittu mittausresoluution rajoissa loistehoa.

> [...]
> yksinkertaisempaa ottaa pitkään kuormittamattomana ollut pistorasiaan
> kytketty laturi kouraansa ja tunnustela onko se lämmin vai ei.

Ei ole kuin aikaisempien mittauksenien tuloksien mukaan arvioiden.
Eli ACP-8E ja Samsung kylmiä ja ACP-7E hiukan lämmin.

> [...]
> silloin voisi olla järkevää irrottaa se pistorasiasta ainakin
> lämmityskauden ulkopuolella ja erityisesti jos huonetiloissa on

Näimpä.

Tarkempien mittauksien jälkeen toteamme jo aikaisemmin todetun.
Eli hakkuriteknologiaan perustuvien kännylatureiden tehonkulutus on
merkityksetöntä sähkönsäästömielessä.

73'de
Mika

Mika N <isoveli AT iki DOT fi>

Juhana wrote:
> "Mika N <isoveli AT iki DOT fi> " <spa...@kiusa.com> wrote in message
> Jälleen kerran.. kuka on väittänyt, että pelkkä kännykkälaturien seinästä
> irrotaminen riittäis?

Täällä ryhmässä taannoin. Motivan sivuilla, Energia Esteri neuvoo näin
jne...

> [...]
> virta kytkintä), pöytävalo muuntajavirtalähteellinen loisteputki (muuntaja
> kuluttaa pikasen ollessaan pistorasiassa) jne.

Niiden kaikkien härpättimien kokonaistehonkulutus jää stand-by tilassa
samoihin luokkiin kuin kännykän latureissa.

> [...]
> näiden kaikkien asioiden, pienien sellasten, summa, joka on merkitsevä. niin
> sähkön säästössä kun energian tuotannossa.

Kun noista ei synny edes kymijokea, saati amatzonia.

Käytetään jälkeä ja vaihdetaan hehkulamput loisteputkiin jne. niin
sähköä voi todella säästyä ja sähköyhtiöt pääsevät valittamaan heikoista
tuloksista ja nostavat sähkönhintaa.

Mutta edelleen, jokainen maksaa sen sähkön, jonka kuluttaa.
Yhdellä sähkösaunassa käyntikerralla kuluttaa melkoisesti erilaisten
laitteiden tyhjäkäyntitehovuosia.

73'de
Mika

Mika N <isoveli AT iki DOT fi>

AriT wrote:

> [...]

> Lasketko samalla paljonko se tekee kilowattitunteja jos vaikka 500 000
> laturia on seinässä koko vuoden? Veikkaan, että ainakin kymmenen

208000kWh eli noin 10 sähkölämmitteisen omakotitalon verran.

Tosin toisessa vastauksessani Paul Keinäselle tarkensinkin tuota
tehonkulutusta.

> [...]
> pompata aika kivasti, että sais jo pikkuhiljaa tehdä suunnitelmia
> kuudennesta ja seitsemännestä ydinvoimalasta.

Itseasiassa kaikkien nykyisten laitteiden tyhjäkäyntiteho on hyvin pieni
LCD-TV 0,6W jne... Kun niissä on järjestään hakkuri ja nykyinen
tekniikka toimii CMOS-piireillä jne...

Jos puhutaan 80-luvun tuotteista, niin tyhjäkäyntitehot ovat aivan eri
luokissa.

73'de
Mika

juhana

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

> ei se 0,0001 W:n hukka-teho, vaan se ... ASENNE, ... että :
>
> vain muiden rahoja käyttäen
> on hulvaton mällääminenkin täysin hyväksyttävää ja OK !

Niin, ja asenneilmapiiri lähtee??

Meistä kaikista. Jos meikä ottaa sen oman laturin pois seinästä, huomenna
ehkä mun kaveri, ja jos kaveri sattuukin olemaan töissä, missä voi
vaikuttaa, että siellä otetaan, josta asenne ehkä siirtyy siihen Nokian
pääkonttorin asioista päättävään, josta....

"Ei kannata tehdä mitään" asenne johtaa vain siihen, että mitään ei tapahdu.
Jos haluaa jotain tapahtuvaksi, on hyvä aloittaa itsestään. Vain sitä kautta
yleinen mielipide ja asenneilmasto muuttuu. Asiassa kuin asiassa.

Mutta ainahan sitä voi odottaa, että joku "ylempänä" ratkaisisi asiat mun
puolesta.

juhana

"Paul Keinanen" <kein...@sci.fi> kirjoitti viestissä

> On Wed, 5 Apr 2006 22:56:21 +0300, "Juhana" <stu.p...@netti.fi>
>
> Mikä muuten on muuntajakytketty loisteputki, en ainakaan Euroopassa
> ole moiseen törmännyt.

No se on sellanen, jolla on ulkoinen virtalähde (ei kuristin)

> Tämä on helppo todeta, ottamalla mötikka kouraansa ja
> tunnustelemalla, onko se lämmin vai ei.

Lämmin on.

juhana

> [...]
>
> johan mä tuon "säästön" teille viikko-pari sitten laskeskelin
> ja esitin: 3 centtiä vuodessa (ylöspäin pyöristettynä vitonen)

Ei tätä lasketa rahassa, eikä edes varsinaisesti kVh:nakaan, vaan asenteena.

Tubeamp

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:e12mt7$gmg$1...@phys-news4.kolumbus.fi...

Näin on näreet. On paljon muuta järjettömämpää kulutusta.
Ja ottakaa huomioon että tuo hukkateho on pois lämmityskuluista eli säästöä
ei tule hitusen vertaa...
Enemmän säästää katuvalojen oikealla käyttötavalla.

Tuomo

Lu-lu

"juhana" <stu.p...@netti.fi> kirjoitti

> Mutta ainahan sitä voi odottaa, että joku "ylempänä"
> ratkaisisi asiat mun puolesta.

"odottaa" ... ? ... eihän tuota kenekään tartte' odottaa,
sillä kaikki ratkaisuthan on jo tehty - siellä "ylempänä" :

kun miljoona köyhää hallinto-alamaista ikäänkuin
"pakotetaan" säästämään kukin yhden euron ( /vuodessa)

niin yhdelle optio-miljonäärille voidaan antaa taas
yksi miljoona lisää ( /vuodessa )

sillä hänhän on "hoitanut" hommansa niin hyvin, että
säästöön jäänyt yksi miljoona enämmän

näin tää ainaski' tähän asti on menny'
eivätkä net asenteetkaan tuosta tuskin miksikään muuttune

vaikka net säästävät hölmöt olisivat kuinka naiivin idealistisia
tahansa

Tubeamp

"juhana" <stu.p...@netti.fi> kirjoitti
viestissä:hd8Zf.5$q3...@reader1.news.jippii.net...

Tietenkin silloin kun on valo päällä...
Yleensä ne mötikät on kuristimia. etenkin jos ne on painavia.

--Pauli--

Ja katuvaloistakaan nyt tiedä mutta Lu-lun kanssa samoilla linjoilla,
ykshailee joku--tun laturi tai standby-tila kun kuitenkin ihmisen
kulutustottumus tänäpäivänä on se että sen joka-aamuisen 15min
kuumavesisuihkun "jotta herää kunnolla töihin" ja jokailtaisen
"napsautampa sähkökiukaan päälle kun niin on kiva mennä lämmittelemään
koirankusetuslenkin jälkeen" on ihan turha muutaman kilowatin
kerskakulutuksen perusteella miettiä jonnenjoutavia milliwatteja..

Kippari

Marko Kosunen kirjoitti:
Ja miksi pitäis? Siihen käytetään joko voimaloiden hukkatehoa eli sitä
päiväkulutuksesta
yli jäävää tai sitten siitä maksetaan erikseen - niin että älkää
mäkättäkö tyhjästä!

Lu-lu

> [...]

> eli sitä päiväkulutuksesta
> yli jäävää tai sitten siitä maksetaan erikseen - niin että älkää

just so, ... olen aivan samaa mieltä; mutta net mäkättäjät ...
net kyllä löytyvät (mun tonttini) (raja)aidan toiselta puolen:

mun
kännykänlaturini "tyhjäkäy" myös voimaloiden hukkateholla
tai sitten
mä maksan siitä erikseen

niin että älkää mäkättäkö tyhjä(käynni)stä!

PS:
olet tosin noine ylijäämäkulutuksines aivan hakoteillä ...
ja tuo koko mokoma käsitekin on vain ihan sun omaa keksintöäs'

"päiväkulutuksesta yli jäävää"... heh - heh ... onko hullumpaa
kuultu;
onneksi meistä höpöttäjistä joku sentään tietää ... edes jotain

UJT

"AriT" <arj...@remov.mbnet.fi> kirjoitti viestissä

> [...]

eipelkät laturit mitään mutta tosiaan kaikkien laitteiden valmiustilat. Ja
> sitten lähitulevaisuudessa kaikki plasmatöllöt

*Johan on poikailla taas aiheet? Johtuu vasiten siitä, että ydinalalla
ropisoo raplinkit! Siis kirjaimellisesti nyt iloksenne omiin hesan
sokkeleihin ja tää on sitten vasta alkua! Aika mahtavaa nähä, että
ydinlobbyt ei pääse shokistaan näemmä millään irti.

*No eniway tälläset peerusnestekidetöllöt paahtaa about 200w perustehoilla
ja plasmavempulat 400w tykityksellä. Eli kyllä tälläsillä jo 5h
päiväkäytöillä
saadasan ihan kivasti liljendaalille ydinoptioita ei siinä mitään.

yms. sähkönkulutus taitaa
> pompata aika kivasti, että sais jo pikkuhiljaa tehdä suunnitelmia
> kuudennesta ja seitsemännestä ydinvoimalasta.

*Kas, kas? Ja saakos herraskaiselta kysästä, ettäkö sun pihalta sitten saa
ydintatinat alkaa kaivaan? Toki huomaan, että man on lähinnä kuusta
tippunut, kun ei ole oikein olevinaan tietoa näistä ydinvoimakeskustelun
saamista nujertavista virtauksista? Vai oletko sitten vaan h i d a s?

> -AriT-

Toi vink, vink. Täällä ei kukaan j ä r k e v ä e n ä ä ydinkehu
nimellään! Ai miksihäntä? No kun saa "ansiosta" senkkakokeen ja munaspotkuja
tuohtuneilta "entisiltä" ydinpuoltajilta hesassa. Vaan eikäkun TVO haalari,
Fortumlippis ja Arevan mainoskyltti ja "survivalhengessä" Espalle vaan!
UJT

UJT

> Oliko käytössäsi virtamittauksessa true-RMS mittari, entä mitasitko
> virran ja jännitteen välistä vaihe-eroa.

*Täällä tallaa niin paljon näitä "amatööriräppääjiä", että täytyy aina
nostaa hattua kun tulee asiansa osaava selittään. Tää on hyvä, pidätoi! RMS
kuten tiiät ei i h a n kaikille toki aukee. Mutta vältä silti prassailua,
eiks je?

*Totta, kun rotta. Mitä tulee taas väitteseen, ettei kaveri tiedä mitä
mittaa, niin holdaan! Siis totta k a i kaveri voi tietää juuri oikein! Ihme
asenne sinällään sulta. Esität tähän siis toki totena miten on m a h d o l
l i s t a mitata väärin. Eli hold your horses.

> Sen sijaan että yrittäisi mitata sähkön kulutusta sopimattomilla
> laitteilla

*Tollaseen hommaan sopis musta maallikon nyt käyttää vaikka sitä
tepselitroikassa kulkevaa nestekide kWh mittaria suoraan. Kyllä sillä musta
jo saa ihan riittävästi tietoo, kuhan pitää p i t k ä ä n kiinni. Näin
kalkulointiheitot kanssa vähenee.

ja vielä tulkita tuloksia väärin, on paljon
> yksinkertaisempaa ottaa pitkään kuormittamattomana ollut pistorasiaan
> kytketty laturi kouraansa ja tunnustela onko se lämmin vai ei.

*Joo, kyllä ihkapuhki asiassa olet. Lämpö ilmentää paljon.

> [...]
> silloin voisi olla järkevää irrottaa se pistorasiasta ainakin
> lämmityskauden ulkopuolella ja erityisesti jos huonetiloissa on

*Lissäriksi muuten kaikkineen. Hukkalämpö on toki suoraa sähkölämmitystä.
Mutta jos talossas on vaikka 8 kertaa ydinsähkölämmitystä halvempaa
puulämmitystä, niin kyllä sähkölämmitys on silloin tuhlausta. Toki mukaan se
totuus, että senttiluokan kulutuksesta on s i l t i vain senttiluokan
säästö! Jos nyt jatkuvalla irrottelupaiskonnalla rikkoo kalliin laturin,
niin eipä kannata vaiva. Toki myös mainittu ukkostuhovaara ja
jännitepiikkituho on otettava myös keskikaupungin ulkopuolella ihan tosi
vaarana.

UJT

juhana

> "odottaa" ... ? ... eihän tuota kenekään tartte' odottaa,
> sillä kaikki ratkaisuthan on jo tehty - siellä "ylempänä" :

Eli missä? Onko joku "paha" virkamiekoneisto tai "salakavala " yhteiskunta
vai mikä X-files mantra tämä on?

> kun miljoona köyhää hallinto-alamaista ikäänkuin
> "pakotetaan" säästämään kukin yhden euron ( /vuodessa)

Hallintoalamaisella on täysi mahollisuus ryhtyä hallintoylämäiseksi.
Elämmehän demokratiassa. Ei kun poltiikkaan mukaan.

> niin yhdelle optio-miljonäärille voidaan antaa taas
> yksi miljoona lisää ( /vuodessa )

Optioita jakavat yritykset, ja päätöksiin vaikuttaa ihmisten (niin nämä
optioista päättävät ovat myös ihmisä, kuten me kaikki) asenteet. Asenteet
muuttuvat ainoastaan siten, että jokainen aloittaa itsestään. Muuten on
turha odottaa mitään, jotenka jos asiat on väärin, niin turha valitaa, jos
itse ei ole valmis mitään asian eteen tekemään.

> sillä hänhän on "hoitanut" hommansa niin hyvin, että
> säästöön jäänyt yksi miljoona enämmän

"hänhän" tuo kasvoton corporaatiohirmu/poliittinen päättäjä...

> näin tää ainaski' tähän asti on menny'
> eivätkä net asenteetkaan tuosta tuskin miksikään muuttune

Asialle voi tehdä jotain. Osallistua. Mutta siitä on vaivaa, ei taida
kiinostaa? Helpompi valittaa omaa surkeuttaan ja sitä kuinka toiset sortaa.

> vaikka net säästävät hölmöt olisivat kuinka naiivin idealistisia
> tahansa

"You may say Im a dreamer,
but Im not the only one,
I hope some day you'll join us,
And the world will live as one."

John Lennon, Imagine

juhana

"Tubeamp" <Spa...@kiu.sa> kirjoitti viestissä

> Tietenkin silloin kun on valo päällä...
> Yleensä ne mötikät on kuristimia. etenkin jos ne on painavia.

enivei automaatioinssin koulutksellä väittäin kyseessä olevan ihan
muuntajan.

Marko Kosunen

Kippari wrote:
> Ja miksi pitäis? Siihen käytetään joko voimaloiden hukkatehoa eli sitä
> päiväkulutuksesta
> yli jäävää tai sitten siitä maksetaan erikseen - niin että älkää
> mäkättäkö tyhjästä!
Niinhän se on ulos asennetun kiukaankin kohdalla: "joku maksaa siitä
erikseen", mutta ei siinä siitä huolimatta ole mitään järkeä. Turha
kulutus (olkoonkin tässä tapauksessa vähöinen) ei muutu vähemmän
turhaksi sillä, että "maksan sen itse". Turha kulutus=Turha ympäristön
kuormitus, puolustelkaa sitä sitten millä parhaaksi näette. Menenkin
tästä jättämään auton yöksi tyhjäkäynnille, kun "maksan sen itse".

Tulee väkisinkin mieleen ameriikkalainen uutispätkä vuonna 2001, kun
Kaliforniassa voimaloita meni kyykkyyn. Uutisissa haasteteltiin
paikallista "maksan sen itse" miestä, jolta kysyttiin, mitä mieltä hän
oli ohjeesta laittaa talonsa ilmastointi pois päältä siksi aikaa kun on
töissä/ on ulkona talosta. Vakaa vastaus kuului "Hell no! I have a
right to maintain the American standard of living".

-Pikkis

Lasse Saikkonen

Marko Kosunen wrote:

> [...]
> sama onko imurin teho 1500W vai 2200W. Harva on niin siisti, että
> kulutus ylittäisi "tietokoneen muuntajien" kulutuksen, toisinsanoen

Mulla tuli joku aika sitten tasauslasku. Olin käyttänyt vuoden aikana yli
6000kWh. Aika hyvin yksin yksiössä asuvalle :)

Enkä siellä on jotain vaikutusta, että pitää vähintään 2 tietokonetta päällä
24h ja kesällä vielä ilmastointia. Vaan noin 80 euroa/kk. Pikkurahaa, sanon
mä. Ei tunnu missään.

Lazarus

Lu-lu

"UJT" <u...@surfeu.fi> kirjoitti

> *Lissäriksi muuten kaikkineen. Hukkalämpö on toki suoraa
> sähkölämmitystä. Mutta jos talossas on vaikka 8 kertaa
> ydinsähkölämmitystä halvempaa puulämmitystä, niin kyllä
> sähkölämmitys on silloin tuhlausta.

no sähkölämmitys saattaa toki olla kalliimpaa, MUTTA siihen
väitteeseen, että kännykänlaturin tyhjäkäyntihukkalämpökin
olisi muka kalliimpaa kuin esim. vesikeskuslämmitys puulla,
uskallan toki panna hiukka epäillen:

se metrin pätkä eristämätöntä patterivesiputkea, joka luovuttaa
JOKAISESSA lämmitettävässä huoneessa täysin hallitsemattomasti
ja säätämättä (- ja siis todellisen lämmitystarpeen mukaista -) eli
siis aivan turhaa (epäviihtyvyyttä ja sairauksia aiheuttavaa) YLIlämpöä
koko vuoden ympäri, keskimäärin jopa noin 15 W/m lämpöteholla
TUHLAA toki huomattavasti enemmän lämpöä ja myös EUROJA
kuin se pieni, alle 1W tyhjäkäyntitehoinen, ydinSÄHKÖpistokkeessa
jatkuvasti roikkuva kännykkälaturi

kymmen (10) kpl vesikeskuslämmityspattereita, niin hukkateho on jo
n. 150 Wattia, joiden - yleensä - täysin eristämättömät kytkentäputket
tuhlaavat vuodessa n. 1300 kWh verran sitä "halpaa" klapi-energiaa;

ja vaikka ne klapit olisivat jopa satakin (100) kertaa YDINsähköä
edullisempia, niin kyllä puilla lämmittävä jää vielä pahasti tappiolle

puilla lämmittävä se vasta on oikea SUURtuhlari (... ja -saatuttaja)
vaikka kuvitteleekin "säästävänsä" ja lisäksi vielä pelastavansa
koko maapallon

TaaviUntamo

"Lasse Saikkonen" <laz...@nospam.cygate.fi> kirjoitti
viestissä:CluZf.412$MR6...@reader1.news.jippii.net...

> Enkä siellä on jotain vaikutusta, että pitää vähintään 2 tietokonetta
> päällä 24h ja kesällä vielä ilmastointia. Vaan noin 80 euroa/kk.
> Pikkurahaa, sanon mä. Ei tunnu missään.

Minäkin joskus halusin jakaa kotona olevien koneiden välillä dataa.
Suunnittelin ensin paikallista palvelinta, siis ihan kotiverkkoon. Totesin,
että sen sähkönkulutus (ja kustannus) on isompi kuin riittävän kokoinen
palvelintila ja domain hyvältä palveluntarjoajalta. Kesän aikana serveri
kotona olisi tuhlannut sähköä enemmän kuin 500megaa kotisivutilaa+domain
maksaa vuodessa. Nyt niitä jaettavia datoja on siellä palvelimella ja kotona
koneet ovat kesällä päällä vain silloin kun niitä tarvitaan.

AriT

"UJT" <u...@surfeu.fi> wrote in message
Yyyh, mulla taitaa olla hiukan ongelmia ton luetun ymmärryksen kanssa mutta
en oikein kaikkea tuosta vuodatuksesta tajunnut. Mutta mitäpä siitä, yhtä
mieltä ollaan vissiin siitä että sähkökulutus nousee koko ajan? Juuh, enkä
oo seurannu yhtään tätä ydinkeskustelua, enkä kerro mitään omasta
kannastani. Realistina vain esitin arvailuni, että uusista ydinvoimaloista
tullaan varmasti tekemään päätöksiä lähitulevaisuudessa. Ja miksikö
ydinvoimaa, no kun kerta viidennelle saatiin lupa niin samaan syssyyn on
helppo laittaa toinen äänestys kuudennesta. Kyllä ne herrat hesassa päättää
nää asiat oman päänsä mukaan vaikka kansa sanois mitä.

-AriT-

UJT

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti viestissä

*Kas vain kippariskalle " r ä h j ä ä " tuttuun tyyliinsä kaikille! Jette
uutta ja nyanssiterävää! Ja eikö panna "PiiP PiiP sille"! Kolkutin,
kolkutin, kolkutin . )

UJT

UJT

"juhana" <stu.p...@netti.fi> kirjoitti viestissä

> [...]
> vaikuttaa, että siellä otetaan, josta asenne ehkä siirtyy siihen Nokian
> pääkonttorin asioista päättävään, josta....

*Ans kun minä viistän fiksun loppuun. Nokia oivaltaa tehä säästöhyssäkän
joka suureen ääneen kohta kertoo mainoksissaan tekevänsä maailmalla
ydinvoimalan viikossa työttömäksi katkomalla automaattisesti sinällään
helposti estettävin keinoin oman turhan kulutuksensa! Ja kas kummaa maailma
pelastuu!

> [...]
kautta
> yleinen mielipide ja asenneilmasto muuttuu. Asiassa kuin asiassa.

*Tok, kun nap seinäs!

> Mutta ainahan sitä voi odottaa, että joku "ylempänä" ratkaisisi asiat mun
> puolesta.

*Jestama jepulis ja mukulat sipuliks! Sitä se tuleva "isä aurinkoinen" toki
innolla venaa!

UJT

UJT

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

*Joup. Teistä kahesta se on t ä y s i n puolueettomalta muuten Lu lu
luluskainen joka tietäää! Ja toki kun on kippariskallea viisaampi, niin
oivaltaa ettei mitään mystistä ylijäämää muodostu. Totuus on toki se että
energiaylijäämät joko myydään ulos, tai varastoidaan patoaltaisiin , tai
vaikka ihan hiilikasoihin odottamaan käyttöään.

UJT

UJT

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

*Mikä parasta tässä j o k a i n e n ydinpuoltaja kasvattaa
optioahneitten pussia, kun sade sikuria! Pisto sydämees?

UJT

UJT

"--Pauli--" <p...@sauna.fi.notvalid> kirjoitti viestissä

*Kato kyllä se kaunista on niinkauan, kun lähin ydinkaivos on 10 000km
päässä. Vaan annappas, kun hesan porteilla, niin siitäs älämölöä sitten jo
irtoo ihan toisemmin. Mut ei siitä toki k u k a a n haluu keskustella, eii,
ei suin surminkaan. Ydinvoimaa vaan niin maar perusteellisesti. Kuhan pysyy
300km päässä hesasta, niin jo vain sen terrorimuodot ottaa nostetta, jo
vain!

UJT

UJT

"Mika N <isoveli AT iki DOT fi> " <spa...@kiusa.com> kirjoitti viestissä

> Näimpä.
>
> Tarkempien mittauksien jälkeen toteamme jo aikaisemmin todetun.
> Eli hakkuriteknologiaan perustuvien kännylatureiden tehonkulutus on
> merkityksetöntä sähkönsäästömielessä.

*Jopas taas tempo tää man. Siis ei tarvittu uutta ydisekoa, sepä piristi! Ja
kuten mainitsit nykytekniikan ja tehonkulutuksen laskiessa saa jo
loppuunajetut ydinpaskat heivata tomuksi. Mistäs alamme purun. Mie ajattelin
Loviisaa ekaksi "vapautella" ? Se kun sattuu oleen niin lähellä täältä
Porvoosta kattoen.

> 73'de
> Mika

* Nytkö oli tämä hätävarakeskustelu käytynä, kun ette m i l l ä
ä n uskalla kajota tulevaan hesauraanikaivostuksiin ja muihin
ajankohtaisuuksiin? Sopisko raottaa sitä totuutta , että ydinpolttoaine on
niin hukuksissa 50v reserveineen, että löytyy enää Espalta? Vai
ajattelitteko ruveta keskustelemaan vaikka kasvihuoneharhan liukumisista
päälle tunkevan jääkauden syliin ydinaavikoitumisen tukemana? Ai pahus,
mahtaako ees se sopia ydinintomielille? Muuten kaikkineen aika kummaa
havaita miten ahtaalle reaalimaiilman k a i k k i tapaukset ajaa
ydinlintukoton puhtausilluusoivat turvallisuusharhaiset. Tää on n i i n
väärin! Huudatte nyt kuorossa: "Maailma tahdon ulos!" UJT

UJT

"Marko Kosunen" <pikk...@yahoo.com> kirjoitti viestissä

> [...]

> vuorokaudet ympäri. Kuormittamaton kännykkälaturi kuluttaa vuodessa
> suunnilleen yhtä paljon kuin imurointi. Imurin nimellisteho on noin

*Riittävän asiallisesti olet siis tässä liikkeelä ollut, mitäs ne pojat
tossa metodesta taannoin protestoi? )

*No eniway ohan se aina mukava kuulla osaavaa tekstiä. Tosta
energiansäästölampusta sen verran, että niitten polttoiät on
3000-5000tuntia. Kun taas tätä paremman loistelampun 10 000- 30 000! Eli
tajunnette, että on parempi valona ja ekologisesti ja massipainolla ehtasti
toimivin. Toki taasen hehkulamppu on huonoin hyötiksiltään ja vain 'vähän'
parempi on talonpolttopaukutuksistaan kuuluisa halogeeni. Siis niissä on noi
matalamman jännitteen hiukka turvallisempia sinällään. Mutta sanotaanko,
että tollanen yli 150W 'suoravetonen' halogeeni sisätiloissa
yksinkertaisella lasikuvulla, niin ongelmia haetaan oikeen urakalla! Jos
lisäksi on joku made by franspelle! Voi suositella ehkä vain silloin jos
vakuutukset pelaa ja on väki k a u k a n a kun sattuu; ).

UJT

Tubeamp

"juhana" <stu.p...@netti.fi> kirjoitti
viestissä:yirZf.340$r_5...@reader1.news.jippii.net...

Avaa se ;-) Erehtyy sitä inssikin.
No voihan se olla muuntaja mutta sitten lamppu itse vaatii elektroniikkaa
sisäänsä.

Tuomo

Marko Kosunen

UJT wrote:
> [...]
> 3000-5000tuntia. Kun taas tätä paremman loistelampun 10 000- 30 000!
> Eli tajunnette, että on parempi valona ja ekologisesti ja
Minulla on pääsääntöisesti lamppuja, joiden keskimääräinen kesto on
10000 tai 15000
tuntia ja hinta noin 8,5€ valmistaja muistaakseni Megaman. Värilämpö on
2700K. Kokoa, kantaa ja valaistustehoa löytyy varmasti joka tarpeeseen.
Kustannustehokkuutta voi käydä ihan itse laskeskelemassa osoitteessa
http://www.ecdl.tkk.fi/~mak/valaistus/

Halogeeneista: Halogeenilampun hyötysuhde on hieman hehkulamppua
parempi, mutta se on niin kirkas, että käytännössä sitä on käytettävä
kohdevalaisimena siten, että valopiste ei yleensä osu suoraan
näkökenttään (=häikäisee). Nykytrendi on tehdä valaistussuunnittelu
siten, että ns. yleisvalaistus aikaansaadaan kattoon upotetuilla
halogeenispoteilla, eli käytännössä kohdevalaisimilla. Tällöin sellaisen
tilan, minkä yleisvalaistus olisi tuotettavissa 3 kpl 60w hehkulamppuja
käytetään 6-9 kpl 50w halogeeneja (joita ei pienloistelampuilla voi
korvata). Se siitä paremmasta hyötysuhteesta. Päätelmä:
valaistussuunnittelijoilla on merkittävä vaikutus
kotitalouksien tehonkulutukseen, mutta suurin osa heistä ei ymmärrä
vastuutaan, tai että halogeenivalaistuksesta olisi mitään haittaa.
Lisäksi rakennuttaja on yleensä riittävän hölmö uskoakseen, eikä tule
ajatelleeksi/ei välitä kustannuksista. Suunnittelija ei puolestaan maksa
sähkölaskua.

Hiihtävän kansakuntamme kohtalo on lienee alati kasvava tehonkulutus,
jonka evoluutio aikanaan korjaa tappamalla koko ihmisrodun. Syynä
tyhmyydestä johtuva elinkelvottomuus. Sähköä kuluu, koska "sitä vaan
kuluu". Olisi syytä tietää mihin, ja mitä se maksaa.

Ja lopuksi: KYLLÄ! Olen ihan saatanan syvästi tietoinen siitä, että
suurin osa energiasta kuluu talon lämmittämiseen ja mahdolliseen
kylpemiseen, ja että teollisuus ja mahdollisesti liikenne kuluttaa
enemmän energiaa, mutta yksilöllä ei juurikaan ole mahdollisuuksia vaikuttaa
teollisuuden energiankulutukseen, vain omaansa, joten ajattelin aloittaa
siitä. Jos teillä on mahdollisuus, parantakaa talojenne eristyksiä,
ostakaa lämpöpumppu tai siirtykää pellettiin, myykää
autonne ja sijoittakaa säästyneet rahat. Tuottaa muuten sairaan hyvin.

Ja maailma ehkä pelastuu.

-Pikkis

Marko Kosunen

Lu-lu wrote:
> [...]
> TUHLAA toki huomattavasti enemmän lämpöä ja myös EUROJA
> kuin se pieni, alle 1W tyhjäkäyntitehoinen, ydinSÄHKÖpistokkeessa

Jos siinä huoneessa on termostaatti, se säätää putken virtausta
(=energiankulutusta) huoneen lämpötilan mukaan ottaen huomioon myös sen
laturin. Jos oletetaan, että se laturi on lämmityksen kannalta yhtä
hyvässä paikassa kun putki, on laturilla lämmittäminen kalliimpaa
suhteessa sähkönhinta/klapin hinta. Jos taas asunnossa on eristämättömiä
vesiputkia jossain muualla kuin huoneissa niin että lämpö karkaa ulos,
se on PASKAA LVI SUUNNITTELUA. Jos taas ei ole termostaattia, ja syntyy
ylilämpöä se LATURI TUOTTAA KALLIIMPAA YLILÄMPÖÄ KUIN KLAPI. Sitten voi
myös itkeä hesarin yleisönosastolla kuinka sähkö on kallista ja
kustannukset kohtuuttomia, kun on kiuas olkkarissa ja joutuu pitämään
koko ajan ulko ovea auki.

Kaikissa tapauksissa on edullista nypätä laturi pois seinästä, jos ei
lataa kännykkää. Sen vaikutukset kansalliseen energiataseeseen ovat toki
vähäiset.
Tarinan opetuksen voi kitetyttää lauseeseen: SE VAAN ON TYHMÄÄ OLLA HÖLMÖ!

-Pikkis

Ari Paananen

In article <rAuZf.822$bL5...@read3.inet.fi>, ros...@gmail.com says...

> [...]
>maksaa vuodessa. Nyt niitä jaettavia datoja on siellä palvelimella ja kotona
>koneet ovat kesällä päällä vain silloin kun niitä tarvitaan.

Noiden koneiden kulutusta saa halutessaan pudotettua aika radikaalisti,
jos käytettävä rauta on edes suhteellisen uutta. Itselläni on tuollaisena
kotiverkon serverinä vajaat 10 vuotta vanha toimistolta aikoinaan
käytöstä poistettu pikku-PC, jossa kuitenkin on jo virranhallinta-
toiminnot mukana.

Sähkönkulutusmittarilla mitattuna kokoonpano vie maksimissaan 170 W
tehoa. Suurimman osan ajasta kuitenkin monitori on pois päältä,
prosessori käy hitaammalla taajuudella ja kiintolevytkin huilivat,
jolloin käytännössä mitattu normaaliteho on vain 59 W. Jos lasketaan
että lämmityskauden pituus on 8 kk, syö kone hukkatehoa vain 4 kk
ajan vuodesta ja noilla arvoilla n. 170 kWh vuodessa eli rahassa
mitattuna luokkaa 14 euroa.

UJT

"Marko Kosunen" <pikk...@yahoo.com> kirjoitti viestissä

*Buli, buli kuuluu vaan kippariskallen uhokiulun upotessa. .. ..Onko kylmä.
Onko hyvä näin!?

UJT

UJT

> [...]
> Elämmehän demokratiassa. Ei kun poltiikkaan mukaan.

> Optioita jakavat yritykset, ja päätöksiin vaikuttaa ihmisten (niin nämä

*Onko ..? )

> [...]
> turha odottaa mitään, jotenka jos asiat on väärin, niin turha valitaa, jos
> itse ei ole valmis mitään asian eteen tekemään.

*Noin se toki on. Mutta meidän tietotyhjiövaltiomonopolissa energiat pakkaa
meneen pelkkään tiedon metsästykseen. Todella harkittua j a paha asia!

> "hänhän" tuo kasvoton corporaatiohirmu/poliittinen päättäjä...

*. ..Raha Vantaamme gerbiilinen tukkitikka, mies hämärästä, mutta terhakka
nostalgikko, kuin madonlakki hippibileissä. Tuo lyyrisen sargofagimme
tunteeton kerberos. Intoa täynnä, kuin viimekesäinen kilju. Lempeä kuin
löytölesti lepikossa. Tuo maamme sameimpien suden hetkien järkkymätön
sadattelun satakieli.Tuo .. ..no joo . ; )

> Asialle voi tehdä jotain. Osallistua. Mutta siitä on vaivaa, ei taida
> kiinostaa? Helpompi valittaa omaa surkeuttaan ja sitä kuinka toiset
sortaa.

*Mutkun,mutkun kui ui ja o muutonki nii m ä l s s ä !

> "You may say Im a dreamer,
> but Im not the only one,
> I hope some day you'll join us,
> And the world will live as one."
>
> John Lennon, Imagine

*Juhana taas on vedossa varmaan tuttuun tyyliinsä. Niin se vaan on, että j o
k a i s e l l a on oma pää ja sitä pitää myös i k ä v ä s t i kuluttaa. On
tartuttava ja toimittava, eikä a i n a vain myötäiltävä valtavirran
mukana.

UJT

UJT

> [...]
> >

> Yyyh, mulla taitaa olla hiukan ongelmia ton luetun ymmärryksen kanssa
mutta en oikein kaikkea tuosta vuodatuksesta tajunnut.

*Pahus, oliko liika "akateemisprofesionalista"? Tästä olen tota mein Hennaa
kyllä varotellu? Se innostuu joskus vähän samoin kuin toi Lappi man meillä
kanssa.

Mutta mitäpä siitä, yhtä
> mieltä ollaan vissiin siitä että sähkökulutus nousee koko ajan?

*Ei toki viime vuona maamme sähkönkulutus laski peräti 7% ja nyt menee
peräti 15 paperikonetta ulos. Ja maamme tehtaista lienee enemmistö jo
Kiinassa? Joten nyt on ongelmia OL3 mahdollisen tuotannon upotuksissa.
Samoin toi venäläinen 1000MW ei näemmä sovi enää millään. Koko ajan
keskustellaan, että ylijäämää joudutaan skippaammaan puolihintaan Ruotsiin.

> [...]
> helppo laittaa toinen äänestys kuudennesta. Kyllä ne herrat hesassa
päättää nää asiat oman päänsä mukaan vaikka kansa sanois mitä.

*Niinpä nyt jo TVO tappelee Arevan kanssa ydinmaksuista, niin että Areva on
konkkursin partaalla. USA myi ydinalansa 1% arvosta pois. Ken siis edes
suostuis myymään? TVO nosti ydinsähkönsä hintoja vuodenvaihteessa +40% kun
muu sähkö nousi 1 vaivaisen prosentin. Syynä vuodessa kaksinkertaistunut
uraanin hinta, kuka enää tässä tilanteessa ees hankkis ydinsekon järkevänä?
Sen perustilanteen kuittasi raskaan teollisuuden kylmä ilmoitus, että
Venäjältä sähköä saa kolmasosahinnoilla, meitä ei ydinsikailu kiinnosta!
Juuri kuten VTT:n Kara vähän ennen varotti kuuluvasti ydinalaa, että OL3 on
viimeinen pisara. Mitä tulee viimeiseen pisaraan, niin TVO:n ja Fortumin
hesauraanihanke on jo sen luokan massamurhasydeemi, että ydinkannatus on
kuulema prosenteissa sattuneesti!

*Olet toki oikeassa siinä, että maatamme johtaa ökyhesaeliitti johon mm.
Aatos kuuluu ja tekee mitä maha mielii. Mutta täytyy sanoa, että kansa on
vastakarvaan noussut jopa enemmän kuin uskoin. No toki e k a n a hesan
770km2 kokonen avoydinraiskio ensin. Se tulee nyt kyllä v a r m a s t i
jalostamoineen! Jatko voi olla kyllä jo tulikivenkatkuisempaa, kun kansaa
säteilysairastuu syöpiin 72 000/v kunnon Limousinetyyliin ranskalaisin
viivoin, eiks je?

> -AriT-

UJT

UJT

> [...]
> n. 150 Wattia, joiden - yleensä - täysin eristämättömät kytkentäputket
> tuhlaavat vuodessa n. 1300 kWh verran sitä "halpaa" klapi-energiaa;

*Miksihäntä? Kas kun tehdään itteleen ja e i ydintyyliin. Niin tulee
silosta, kun lapsen peppu! Niinj maar briljantisti pannaan SPU:ia ja
SPahvia, että näköö haittaa. Ei mee hukkaan ees ohi matelevan etanan
"säteilyinfrat"!

> ja vaikka ne klapit olisivat jopa satakin (100) kertaa YDINsähköä
> edullisempia, niin kyllä puilla lämmittävä jää vielä pahasti tappiolle

*Toi oli taas niin sitä, ettet edes itte usko! Totuus nimittäin on se, että
taannoisessa ydinsähkön ja puulämmityksen vertailuissa tuli huokeesti 8
kertainen ero. No sen jälkeen muistaakseni Paulix toi jo lukuja joissa ero
kertautui 10 kerhoon! No eniway sähkölämmitys maksaa t a s a n jokainen
hukattu kWh oli se vaikka mistä "hukasta" sähkönä alunalkaen lähtöisin.
Lisäongelmaa siinä on se, että sähkölaitteet kyllä tuhlaa aina osan lämpönä
ja sitä on pitkälti mahdotonta estää aina. Mua on muuten ihmetyttänyt myös
se, että luullaan , että termostaatin "herkkyydellä" säästetään sähköä? Ihan
outo nyanssi. Kyllä huoneen lämmmityksen hoitaa vaikka k o k o n a a n
ilman termostaattia oleva lämmitin! Siis jos se vaan on oikein tehomitotettu
kulutustaustaansa.

*Ja toisaalta mitä sen on välii soutaako huoneen lämpö 1,32 C vai 0,1C? Ei
sitä kukaan noteraa silti käytännössä. Jo pelkkä ilman liikkuminen iholla
harhauttaa tilanteessa enemmän. Pääsääntö siis on lähinnä tavasta jolla
lämpö leviää. Siksi säteilylämpö vaikka kattoEsvalla tai lattiasta tuntuu
niin stabiililta.

> puilla lämmittävä se vasta on oikea SUURtuhlari (... ja -saatuttaja)
> vaikka kuvitteleekin "säästävänsä" ja lisäksi vielä pelastavansa

> koko maapallon.

*Puulämmitys on toki Kiotossa jo määritelty saastevapaaksi. Sille ei voi
teikä l u psu mitään onneksi! Puu on toki siis luontoon kuuluva,
kotimainen ja läheltä kuskattu ja noin. Niin hyvä energiasnlähde, että
pelkästään vuotuisella puukasvullamme hoidettais muuten k o k o Suomen
energiatarpeet! Jo nyt se on maamme suurin noin 33% osuudella! Joten lakki
päästä ja limat nenästä, kun puhut puusta!

UJT

Kippari

UJT kirjoitti:

> [...]
Ja miksi pitäis? Siihen käytetään joko voimaloiden hukkatehoa eli sitä
päiväkulutuksesta yli jäävää tai sitten siitä maksetaan erikseen - niin
ujt-hullu varsinkin painukoon likakaivon pohjalle häpeämään!

Lu-lu

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti

> Ja miksi pitäis? Siihen käytetään joko voimaloiden hukkatehoa
> eli sitä päiväkulutuksesta yli jäävää ...

no usko nyt jo vähitellen - ihan vaikka huvikses' - ettei sen
(ydin)sähkömyllyn tuotosta todellakaan mitään "yli jää" ...
... ei päivällä eikä yölläkään, ja

mistä ihmeestä sä tommotten "hukkateho"-käsitteen bongasit?
kaikkea-kehitystä-ja-korkeaa-elintasoa-raivokkaasti-vastustavien
viher-hörhöjen viimeisestä puolue-ohjelmastako?

sullon nyt jalat jo vähintään ½ metriä kovasta maasta irti, joten
työnnä nyt äkkiä jo molemmat etusormesi sinne pistorasian reikiin!
niin ehkä perinteinen hulluuden pika-poistometodi: sähköshokki
palauttaa sut tänne maan pinnalle ja takaisin ns. reaalimaailmaan

se ilkeä (=mean) hukkateho-kuplan puhkaisija-trolli

UJT

> [...]

> 2700K. Kokoa, kantaa ja valaistustehoa löytyy varmasti joka tarpeeseen.
> Kustannustehokkuutta voi käydä ihan itse laskeskelemassa osoitteessa

*Jaa, että noin pitkäikäisiä? No s e l v ä s t i olet satsannut laatuun,
mitä harvemmin näkee. Tossa itte kanssa sattuneesti lukasin, että nykyisin
on hiukan nousussa nää ekolamppusydeemit kanssa. Luvin siis 8000h kestoista,
mutta toki siis tilanne on alkuajoista selvästi kääntynyt parempaan näemmä
ja hyvä niin. Antaa laajempaa vaihtoehtoa käyttäjille.

> Halogeeneista: Halogeenilampun hyötysuhde on hieman hehkulamppua
> parempi,

*Taitaa about 5% muuttua 10%.

mutta se on niin kirkas, että käytännössä sitä on käytettävä
> kohdevalaisimena siten, että valopiste ei yleensä osu suoraan
> näkökenttään (=häikäisee).

*Totta.

> [...]
> tilan, minkä yleisvalaistus olisi tuotettavissa 3 kpl 60w hehkulamppuja
> käytetään 6-9 kpl 50w halogeeneja (joita ei pienloistelampuilla voi

*Juu todella huonoa sinällään. Todennäköisesti tilalle tulee "piakkoin"
LED-valoja, jotka kykenee myös tähän korvinkikarvaukseen.

> [...]
> Lisäksi rakennuttaja on yleensä riittävän hölmö uskoakseen, eikä tule
> ajatelleeksi/ei välitä kustannuksista. Suunnittelija ei puolestaan maksa

*Jötkähti kuin tiili nevaan! Siis niin totta! Harva muuten esimerkiksi
tietää halogeenin kyvystä tehdä jopa kvartsipölyä ja ennenkaikkea
"radikalisoivaa" ionisaatiota vähän samaan tyyliin kuin happiradikaalit.
Sitä tapahtuu siis hehkuvien metallien "emittoidesa". Säteilyn synnyttämässä
tilanteessa sinkoaa myös virittyneitä elektroneja , mutta silloin on
kyseessä siis jo peräti radioaktiivisuudesta jonka taajuus on aivan eri
korkeustehoja. Tämä ominaisuus on oikein "taivaanlahja" radioaktiivisilla
aineilla, mutta miljoona kertaa vaarallisempi ominaisuus toki
viimeksimainituilla. Siksi jopa palovarotinaktiiviosa kapselöoidaan
metallikapseliin. Muuten se ionisaatiokaasu leviäisi tuhojaan tekemään. Se
siis koskee yksivaippaisia lamppuja tuo kvartsittaminen.

> Hiihtävän kansakuntamme kohtalo on lienee alati kasvava tehonkulutus,
> jonka evoluutio aikanaan korjaa tappamalla koko ihmisrodun.

*Siis man o s a a ! Olen erityisen otettu siitä, että nykyään m y ö s
hesaseutu tuottaa tollasta tajua. Panee jo pikkasen harkintaan, että
kandeeko
joskus ruveta meikän kirjoittamaan seutukunta i s o l l a !)

> [...]
> ostakaa lämpöpumppu tai siirtykää pellettiin, myykää
> autonne ja sijoittakaa säästyneet rahat. Tuottaa muuten sairaan hyvin.

Siis nyt kirjoittaja joka sai j o p a UJT:n mietteliääksi? . .. .Tätä
lisää! UJT

UJT

"Marko Kosunen" <pikk...@yahoo.com> kirjoitti viestissä

*Täähän nyt on v a r s i n a i n e n mätkijä tää man?! Ydinintomielet taisi
saada siis nyt i h a n sitä mitä ovat a ii ii i na halunneet. Täähän on
niin jovikasta ja hersyhyvää hetulointia osaajalta. Tässä jo taitaa pian
UJT jäädä työttömäksi! ; )

UJT

Juhana

"Mika N <isoveli AT iki DOT fi> " <spa...@kiusa.com> wrote in message
> Täällä taannoin oli keskustelua kännykän laturien tyhjäkäyntitehoista
> ja sen vaikutuksesta sähkönkulutukseen.

Tekniikka ja Talous

*********
Kalifornia pani rajat stand by- kulutukselle
[Jukka Lukkari 5.4.2006]

Kalifornian osavaltio on ensimmäisenä maailmassa asettanut voimaan tarkat
rajat elektroniikkalaitteiden lepotilan tehonkulutukselle. Osavaltiossa ei
vuoden alusta voimaan tulleiden määräysten mukaan saa enää myydä esimerkiksi
sellaista televisioita, jonka lepotilan sähkön kulutus on yli kolme wattia.

Suomessa tai muuallakaan Euroopassa ei ole vielä menty vastaavanlaisiin
määräyksiin. Atlantin tällä puolen yritetään päästä samoihin tuloksiin
vapaaehtoisilla ohjelmilla, joista tunnetuin on Energy Star -merkintä.

Elektroniikkalaite on oikeutettu saamaan kylkeensä merkinnän, jos se täyttää
tietyt ehdot. Kuluttajat eivät kuitenkaan tunne merkkiä kovinkaan hyvin.

"Kyllä suunta Euroopassakin menee viranomaisten määräyksiin. Teknisestihän
lepotilan kulutuksen laskun ei pitäisi olla mikään vaikea juttu", Motivan
asiantuntija Seppo Silvonen arvelee.

Kodin ja toimistojen elektroniikkalaitteiden sähkön kulutusta on yritetty
Suomessa ja muualla suitsia erilaisin asenne- ja muin kampanjoin, mutta
tulokset ovat olleet laihahkoja.

Ihmiset eivät miellä asiaa kovin tärkeäksi. Tämän lehden lukijat lienevät
normaalia valveutuneempaa joukkoa, mutta T&T:n verkkosivun kyselyssä 16
prosenttia vastanneista ilmoitti, ettei kytke laitteitaan koskaan pois
päältä. 26 prosenttia ilmoitti kytkevänsä stand by -tilan pois aina laitteet
sammuttaessaan.

Alhainen sähkön kulutus ei ole myöskään laitevalmistajille mikään
myyntivaltti. Ostaja ei paljon ostamiensa elektroniikkalaitteiden kulutuksen
perään kysele. Niinpä valmistajille on melko samantekevää, onko
lepotilakulutus yksi vai seitsemän wattia.
*********

"Yhä suurempi osa kotien ja toimistojen sähkölaskusta kertyy laitteiden
lepotilakulutuksesta"

http://tekniikkatalous.talentum.com/doc.te?f_id=884206

Ilkka Karaila

juhana wrote:
> "Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

> Ei tätä lasketa rahassa, eikä edes varsinaisesti kVh:nakaan, vaan asenteena.

Mitä teet, kun rahasi loppuvat, maksaessasi "asenteellista lisähintaa"
kaikesta energiastasi?

-- IK

Ilkka Karaila

UJT wrote:

[...]

> *Jestama jepulis ja mukulat sipuliks! Sitä se tuleva "isä aurinkoinen" toki
> innolla venaa!
>
> UJT

UJT siis pyrkii isä aurinkoiseksi?

-- IK

Lu-lu

"Ilkka Karaila" <ilkkaNO.k...@pp.inet.fi.INVALID> kirjoitti

> Mitä teet, kun rahasi loppuvat, maksaessasi "asenteellista lisähintaa"
> kaikesta energiastasi?

kännykänlaturin tyhjäkäyntiteho(sta keskustelukin) on takuulla
tään vuoden nimekkäin TURHAKE

eli tuon kulutuksen merkitys TODELLISTEN energiantuhlareiden
suuressa joukossa on aivan täysin mitätön ja marginaalinen
(= lähestyy siis asymptoottisesti nollaa) joten

kannattais' alkaa keskittymään ONGELMIIN ja jättää jo tommone'
turhanpäiväinen p:skanjauhanta
(muutoin menee jo melko pahasti jopa lillukanvarsienkin alle)

voi enää vaan suuresti ihmetellä ettäs' jopa MOTIVAkin:
eikö muka enää riitä ns. oikeeta ASIAA propagandoitavaksi ?
tällä suurelle - ja tyhmälle - kuluttaja-yleisölle

ja entäpä tuo pensan kulutus sitten ?

niin kauan
kun pensan hinnasta on 90 % veroja, ei kenenkään kannata edes
yrittää höpöttää - ainakaan mulle - mistään "energiansäästöstä",
ko'

minähän vain yritän ylläpitää tätä "hyvinvointi"yhteiskuntaa
puuhastelemassa energiankäyttönsä (ja propagandansa) kanssa
maksamalla oman (tosin melko vaatimattoman) osuuteni
yhteiseen verokertymä-kassaan
suosimalla vain tarkoituksenmukaista ja "TUOTTAVAA"
yksityisautoilua kaikessa omassa liikkumisessani

siis juuri täysin toisin(päin) kuin mitä nuot yhteiskunnan
yhteisillä varoilla mälläävät LOISET,
jotka ajeluttavat itseään (lähes tyhjillä) busseilla, ja joiden
päivittäistä reissaamista minäkin joudun subventoimaan
- kykyni mukaan - yli 50%:lla tuon järkyttävän kalliin
muka-"kimppa"-matkustus-harrastuksen valtavista kustannuksista

jos mä nyt yht'äkkiä vaikka lakkaisinkin kuluttamasta bensaa, niin
verokertymä jäisi niin paljo' pienemmäksi, ettäs ainaski'
kymmenen (10) laiskaa bussimatkustajaa saisi jäädä aamusella
kotiinsa
tai siirtyä hetipikaa vanhan maastopolkupyöränsä satulaan
joten

pannaas' nääkin energiansäästö-asiat nyt ekaks' ees oikeeseen
järjestykseen - ja jatketaan tätä antoisaa "SÄÄSTÖ"keskustelua
vasta sitte' - sano

se häijy YDINenergia(ntuotanto)trolli

Paul Keinanen

On Tue, 11 Apr 2006 22:56:40 +0300, "Juhana" <stu.p...@netti.fi>
wrote:

> [...]
>sellaista televisioita, jonka lepotilan sähkön kulutus on yli kolme wattia.

Tämä on jopa ymmärrettävä päätös, koska Kalifornian ilmasto on
sellainen, että hyvin monena kuukautena tarvitaan koneellista
ilmastointia, jonka lisäksi sähkön huippukuormitus ja siten
tuotantokulut osuvat vuoden ja vuorokauden kuumimpaan ajankohtaan
juuri ilmastoinnin takia. Tällöin on tietysti järkevää pyrkiä
minimoimaan sisätiloissa syntyvää lämmönkehitystä, koska se joudutaan
huonolla hyötysuhteella siirtämään lämpimämpään ulkoilmaan. Jokainen
hukkalämmön watti saattaa vaatia useamman watin pois siirtämiseen, eli
hukkalämmöstä on aika ikävät seurausvaikutukset.

Siellä omakotilat ovat varsin heppoista tekoa, jolloin lämpövuoto
talon sisään on merkittävä ja siten vaatii suuria jäähdytystehoja.
Vaikka siellä talot eristettäisiin meikäläisen mittapuun mukaan,
siltikin huoneissa oleskelevista ihmisistä vapautuva lämpö pitää
koneellisesti siirtää lämpimään ulkoilmaan.

Vertailun vuoksi huoneesta oleskelevasta ihmisestä poistuu n. 100 W
lämpötehoa, joten yhden ihmisen lämpötuotolla voidaan sielläkin pitää
kytkettynä valmiusteholla aika monta laitetta.

>Suomessa tai muuallakaan Euroopassa ei ole vielä menty vastaavanlaisiin
>määräyksiin. Atlantin tällä puolen yritetään päästä samoihin tuloksiin
>vapaaehtoisilla ohjelmilla, joista tunnetuin on Energy Star -merkintä.

Euroopassa lähinnä Välimeren maissa tuollaisesta määräyksestä olisi
jopa jotain mieltä, mutta meidän leveystasteilla tuo on varsinaista
näpertelyä, koska tiloja täällä joudutaan lämmittämään suuren osan
vuotta ja muulloinkin tarvitaan vaikkapa lämmintä käyttövettä.
Ainakaan omakoti/rivitaloissa ei koneellista viilennystä tarvita kovin
monena päivänä vuodessa, jolloin hukkalämmön seurausvaikutukset ovat
olemattomia.

Sen sijaan, että näperrellään yksittäisten koti/toimistolaitteiden
sähkönkulutusten kanssa, paljon järkevämpää olisi pyrkiä hyödyntämään
tätä tehoa, koska meidän leveysateilla kuitenkin lämmitystä tarvitaan
valtaosan vuotta. Poistoilmalämpöpumppu on varsin kätevä tapa kerätä
eri sähkölaitteista vapautuva lämpöenergia talteen ja käyttää sitä
muiden tilojen lämmittämiseen ja lämpimän käyttöveden
(esi)lämmitykseen.

Hukkalämmöstä on oikeasti haittaa vain meillä niin harvinaisina
helteisinä päivinä, jolloin joudutaan käyttämään koneellista
viilennystä.

Esimerkiski energiasäästölamppu on aika turha kapistus tiloissa,
joissa on poistoilmalämpöpumppu, sillä kuumimpana aikana, jolloin
tavallisen lampun hukkalämmöstä on haittaa, on kuitenkin hyvin
valoisaa lähes vuorokauden ympäri, jolloin lampulle ei kuitenkaan ole
tarvetta. Energiasäästölamppu puoltaisi paikkaansa lähinnä vain
ikkunattomassa tilassa, jolloin ulkovaloa ei voi kesälläkään
hyödyntää.

Paul

Ilkka Karaila

Lu-lu wrote:

[...]

> se häijy YDINenergia(ntuotanto)trolli

Olen samaa mieltä, energiakeskustelussa on liikaa kohinaa ja itse asia
on piiloitettu tai hukkuu kaiken paskanjauhannan alle.

-- IK

UJT

> "Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti

> no usko nyt jo vähitellen - ihan vaikka huvikses' - ettei sen
> (ydin)sähkömyllyn tuotosta todellakaan mitään "yli jää" ...
> ... ei päivällä eikä yölläkään, ja

*Ehkä meidän tajuavampien pitäisi ------------------alleviivata tää
mainitsemasi fakta?

> mistä ihmeestä sä tommotten "hukkateho"-käsitteen bongasit?

*Manilla vissiin tuli se tieto sellaisena "ruskeena" postina suoraan
ydinlobbausjärjestöiltä?

> kaikkea-kehitystä-ja-korkeaa-elintasoa-raivokkaasti-vastustavien
> viher-hörhöjen viimeisestä puolue-ohjelmastako?

*Ahassis ja susta toi kippariskalle on nyt "viherhörhö"? .. ..Toi .. ..Öö öö
, mielenkintoista!

> sullon nyt jalat jo vähintään ½ metriä kovasta maasta irti, joten
> työnnä nyt äkkiä jo molemmat etusormesi sinne pistorasian reikiin!

*Terävää, no pääasia, että kippariskalle saa tutusti ympäri korviaan ja i h
a n ansiosta toki!

> niin ehkä perinteinen hulluuden pika-poistometodi: sähköshokki
> palauttaa sut tänne maan pinnalle ja takaisin ns. reaalimaailmaan

*Toi vink, pitäisi varmaan olla ydinsekosta hälle? ; )

> se ilkeä (=mean) hukkateho-kuplan puhkaisija-trolli

*Täytyy tosiaan sanoa, ettei edes teoreettista hukkatehoa ole tunnettu
jälkeen 1920-luvun. Mutta näyttää olevan toi kippariskalle noin kaikkineen
jäänyt "espanjantautiaikoihinsa" eleleen höyryvoimineen.

UJT

--Pauli--

Lu-lu wrote:

hear hear!!!
100% kannatusta konstrukTrollille täältä!!

Kippari

UJT kirjoitti:

> "Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

No, jos joku voimala tuottaa päivällä 500 megawattia ja yön tullen tarve
laskee
kun monta suurkuluttajaa lopettaa yön ajaksi, niin totta helvatassa
siitä jää ylimääräistä tehoa.
SITÄ minä tarkoitan.
Mihin muualle se lähetettäisiin yön ajaksi kuin valaistukseen?
Kuuhunko?

--Pauli--

Kippari wrote:

Sinut kyllä tietoinesi sinne pitäisi lähettää, sevverta puutaheinää
irtoaa taas yläharmaastasi. Mutta eipä tämä mitenkään yllättänyt taaskaan..

Varmaan joku viisaampi tästä jatkaa mutta aloitan nyt sillä että
YHTÄKÄÄN megawattia ei Suomessa, eikä muuallakaan tuoteta ylimääräistä
tehoa. Sähköverkkoon syötetään tasan yhtä monta kilowattia kuin siitä
kulutetaankin. Poislukien verkkohäviöt jotka sitten jo tasaavatkin
tilannetta jo osaltaan.
Mutta lähtökohta siis on että kun napsautat sen hehkulamppusi päälle
(tuskin sulla tätä monimutkaisempia sähkölaitteita edes on), joku
SÄÄTÖvoimalaitos, yleensä vesivoimala lisää tehoaan sen hehkulamppusi
verran. Kilowattiakaan ylijäämäsähköä ei ole tarjolla eikä sitä voida
mihinkään varastoida. Yöksi se vesivoimala ajetaan osateholle ja vettä
kerätään altaaseen jotta päiväajan kulutushuippuihin voidaan vastata.
Tai puu/turve/tuuli/dieselvoimala. Kaikki muu sähkövoimantuotanto
ydinvoimaa lukuunottamatta on kykeneväinen tähän säätöön.
Yksinkestaista perussäätötekniikkaa. Verkko säätyy AINA kulutuksen mukaan.

Taas tuli melkoinen osoitus Skipparin tietämystasosta. Mutta ennen se
sokea reettakin aamuvarhaisen madon heinäsuovasta löytää ennenkuin
Kippari tekniikasta mitään ymmärtää..
"Kattos, haitekkiä" sanos Kippari kun saranan näki..

Kippari

--Pauli-- kirjoitti:
Mutta silti sitä ylimääräistä tehoa löytyy mm. höyryvoimaloista - ei se
niin tiukasti säädy.
Siksi siitä riittää katuvalaistukseenkin jopa hiljaisille osuuksille.
Vesivoimalaa voidaan ajaa osateholle ja kerätä vettä altaaseen,
höyryvoimaloissa jo se
yöteho on sen verran iso että virtaa on johonkin kulutettava.
Lasketaanhan sitäkin hiukan - mutta
ei sentään nollille asti, koska se vaatisi kattilan alas ajamisen joka
taas on sellainen vuorokauden
homma vähimmilläänkin ja käynnistäminen vie sitten sellaisen viidestä
kuuteen tuntia, puhumattakaan
mitään varsinaisen päivätyöpaineen nostosta.
Miksi luulet että höyryaikana VR:llä oli tallipäivystäjiä, jotka pitivät
perushöyryä yllä vetureissa?
Siellä ne kävivät noin puolen tunnin välein kussakin veturissa
tarkastamassa halkovetureiden tulen tai
hiiliveturien ns. moppien eli sydäntulien kunnon; halkoveturissa
pidettiin koko ajan yllä pienehköä
avotulta, hiilivetureissa tehtiin pesään eräänlainen pienoismiilu joka
oikein tehtynä ja hoidettuna
piti voimansa aamuun asti - mutta silti piti käydä tarkastamassa mm.
voidepumppujen öljyntasot ja
kattiloiden vedenkorkeudet. Ja vettä kattilaan syöttävän imurin käyttö
oli taito sekin: jos sen teki väärin,
se kuumeni ja lakkasi toimimasta, jolloin veden määrä laski ja höyryteho
putosi - noidankehä oli valmis!
Tämä oli monen lämmittäjäoppilaan painajainen - eivätkä kokeneet
lämmittäjät saati kuljettajat tunteneet
sääliä tunaria kohtaan!
Joissakin vetureissa - mm. valtavavoimaisessa järjestelyveturi Vr 3
Kukossa - sydäntuli oli niin kookas,
että kun sen hoiti oikein niin riitti ennen ajoa kun heitti lapiollisen
hiiltä sen päälle ajopainetta varten;
jos tällainen veturi oli juuri ollut pajalla putkien uusinnassa,
niin se ei tarvinnut sitäkään vaan varoventtiilit puhalsivat aamulla jo
pelkällä sydäntulellakin.
Eli: ei höyry ole mihinkään muuttunut menneistä vuosikymmenistä - kyllä
se nykyaikaisessa hiilivoimalassakin
jossa polttoaine syötetään puhaltimilla, pitää määrätasolla
hiljaisenakin aikana.

> [...]
> Kippari tekniikasta mitään ymmärtää..
> "Kattos, haitekkiä" sanos Kippari kun saranan näki..
Sinähän sen parhaiten tiedät.......... katsopa sivua

http://www.komentosilta.net/kippari1.htm

- ja puhu sitten vasta!
Vähän itsekehua ehkä............. mutta............

Lu-lu

> [...]

> höyryvoimaloissa jo se yöteho on sen verran iso että virtaa on
> johonkin kulutettava. Lasketaanhan sitäkin hiukan - mutta

mielikuvitusta sulla kyllä riittää, mutta sähköntuotannon ja
höyryvoimalaitosprosessin osalta sull'ei oo vielä lainkaan
"pallo hallussa"

myös sähkön kulutuksen sekä voimalaitosprosessin säätötekniikan
kohdalla sull'on sivistyksessä vielä suuria mustia aukkoja
(ilmeisesti sä oot kuunnellu' liikaa viher-hörhöjen vaali-höpötyksiä)

etkä sä näemmä - huomaan mä - oo' ajanut sitä höyryveturiaakaan ...

kohan oot vain ½-korvalla kuunnellut vanhojen - ja höyryveturien
toimintaa täysin ymmärtämättömien - eläkeläispaappojen jutusteluja,
joten mä uskallan väittää (sulle), että mun

YDINpistorasiassa jatkuvasti jököttävä kännykkälaturini ratkaisee
tään (ja naapuri-)maan kaikkien voimalaitosten ylijäämäteho-onkelmat

UJT

> [...]

> eikö muka enää riitä ns. oikeeta ASIAA propagandoitavaksi ?
> tällä suurelle - ja tyhmälle - kuluttaja-yleisölle

*Kai tässä on päivänselvä syy, seuraussuhde kyseessä. Eli kun alettiin
keskusteleman ydinvoiman osalta k o k o n a i s h a i t a s t a ja vielä
hesalaisille kuuluvine lähihaittoineen, niin padot aukenivat. Tähän toki
ydinintomielet reagoivat juuri kuten näimme. Kun enää ei haluta tunnustaa
julkisesti, että koko siviiliydinala on yhtäkkiä tajuttavissa uhkana
maailmalle, niin äkkiä käännetään totuudelle selkä. Se n sijaan puhellan
vaikka ilmoista. Psykologisesti voitaisiin puhua eräänlaisesta "trauman
jälkeisestä korvauskeskustelusta!"

> [...]
> yhteiseen verokertymä-kassaan
> suosimalla vain tarkoituksenmukaista ja "TUOTTAVAA"
> yksityisautoilua kaikessa omassa liikkumisessani

*Patoumia puretaan siis keskustelemalla aiheesta joka on turvallisen nyanssi
kaikille. Synnyttää illuusioita siitä että j o k a i n e n sentään
tarvitessaan kykenee tuon oman laturinsa "sammuttamaan". Tulee efekti
ikäänkuin ' yhteisestä asiasta' ja noin. Pääasia on se, ettei k u k a a n
tosiasiallisesti halua kohdata siviiliydinvoiman merestä noussutta t o d e l
l i s t a kivitalon korkuista merikäärmettä. Kun aivan näihiin asti ollaan
luotu kuvaa ihan "pikkuriikkisestä" meren pinnalle kohoavasta kotoisesta
siviiliydinongelmista. Nyt aivan hetkessä koko karmeus läväytetään
tietoisuuteemme.

* Se ennen niin pieni ja mukava veden pinnalle näkynyt kohouma oli vain
ydinterroristihirviön mitätön nokanpää! Nyt tämä ihmisiä vuosittain 72 000
kappalein teilaava keskiaikainen "lohikäärme" on nähtemme lehahtanut
päällemme koko massallaan meitä uhkaamaan. Paniikki on ollut niin näkyvä ja
katkera, että vielä huijattujen mieli ei m i l l ä ä n kykene tajuamaan,
että mm. UJT:n ja usean muun kirjoitukset ovat olleet v a r s i n
hillittyjä ja varovaisia vihjailuja siitä t o d e l l i s e k s i tulleesta
ydinuhasta joka on edessä ihan tässä ja nyt konkretisoituen!

> [...]
>
> pannaas' nääkin energiansäästö-asiat nyt ekaks' ees oikeeseen
> järjestykseen - ja jatketaan tätä antoisaa "SÄÄSTÖ"keskustelua

*Ei siis pidä sinällään ihmetellä, että nämä ydinpuoltomassat takertuvat
kuin hukkuva oljenkorteen! Ihmisen mieli on tosiaan rakennettu niin
umpimieliseksi ja sisäsiittoisuuteen taipuvaiseksi, että Stalinin kaltaiset
ovat y h ä monen mielissä "ihan mukavia jätkiä"! Tämä e i toki koske
kaikkia. Noin kolmannes ottaa asioista selvää ja ei ole yllytettävissä ja
yllätettävissä. Valitettavasti kolmannes on valmis a i n a menemään sen
"terrorisoivan" ökyrääväsuunyrkinkäyttäjän hanttimiehiksi! Ja sitten on
vielä se kolmannes, joka ei välitä mistään! Menee vain massana mukaan sen
kelkkaan jonka arvelee vain voittavan ja saavan vallan. Tämä ryhmä sinällään
toki tietää ydinvaaroista, mutta eivät omaa moraalia, vaan ovat tunnettuja
"isoäidinmyyjinä".

*Siis ristiriitaa näille kahdelle viime ryhmälle syntyy vasta
nykytilanteessa kun vastakkain on 10v diskopallonpyöritys ja sinällään
heille yhdentekevät ydinuhritiedot. Mutta ongelmakäyttäytyminen ja
"korvaavuuskeskustelu" peittää n y t sen faktan, että kyseiset hömelöt ovat
i t s e näiden tulevaisuudessa säteilyyn kuolevien kärkijoukoissa ottamassa
auran tavoin vastaan sen mitä siviiliydinvoimamme jatkossa ja takuulla
tuottaa! Nyt ei edes kaiken ennen kattava raha kykene antamaan suojaa!
Tilanne on moisille niin outo ja tuntematon, ettei tahdota toipua edes
asialliseen myöntöön, että ollaan oltu k o k o ajan väärässä väittämineen,
ettei siviiliydinvoima tapa, kuin ydinpommi vain osaa!

UJT

UJT

> [...]
.... ....... ......

> [...]
> tavallisen lampun hukkalämmöstä on haittaa, on kuitenkin hyvin
> valoisaa lähes vuorokauden ympäri, jolloin lampulle ei kuitenkaan ole

*Ei tietysti noin! Vaan energiansäästölampun s e l v ä s t i parempi
hyötysuhde tuottaa selvää säästöä käyttäjälleen ja aina! Ihan naurettava
väite sulta tältä osin. Vasiten kun tajuaa, etei energiansäästölamppua
tarvitse huoltaa kuin kymmenesosaltaan hehkulamppuun nähden. No toki olet
taas oikeassa siinä, ettei energiansäästölamppu puolestaan pärjää
paremmalle loistelampulle.

Energiasäästölamppu puoltaisi paikkaansa lähinnä vain
> ikkunattomassa tilassa, jolloin ulkovaloa ei voi kesälläkään
> hyödyntää.

*Tuo ei myös ole totta. Jos huoneistoa lämmitetään k u t e n käytännössä
liki aina jollain ydinsähköä h a l v e m m a l l a energialla, niin säästö
senkuin vain kasvaa! Lisäksi 10 hehkulamppua jätteinä on kyllä huonompi kuin
yksi energialamppu. Jatkuvat lampunvaihdot lienevät yleisimpiä
kotiputoamissyitä ja noin. Ihannelaite on aina se jota ei tarvitse huoltaa
ja kunnostella. Vaikka nyt toi "vihellettävä avainperä"! )

> Paul

UJT

Kippari

Lu-lu

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti
> Mutta silti sitä ylimääräistä tehoa löytyy mm. höyryvoimaloista
> - ei se niin tiukasti säädy.

Höpsistä ! eikä "löydy" ... äläkä edes unissas' tommosta enää kuvittele
ja
sullon sekä prosessi- että säätötekniikankin perusteet jo niin paljo'
hatarat
ettei sua kannata alkaa täällä ees' opettaankaan ... sano
sillä
tiedätkös, mitä tekisivätten sulle net ... naurismaan aidatkin

ei tään koko LottoLandian sähkötehoja nyt sentään ihan vain
yhden höyryvoimalaitoksen yhdellä höyrykattilalla säädellä ...
... "meidän kaikkien onneksi"

mutta sekä
höyrykattila että sähkömylly säätyvät ihan helposti vaikka nollaan asti
- mikäli joskus olis' tarvis

Kippari

Kippari

Lu-lu kirjoitti:

> [...]
> ja sullon sekä prosessi- että säätötekniikankin perusteet jo niin paljo'
> hatarat ettei sua kannata alkaa täällä ees' opettaankaan ... sano

Sinähän sen parhaiten tiedät....... mistä luulet sen kaiken
katuvalaistuksen olevan
peräisin ellei ylijäämätehosta jota ei tarvita siihen aikaan johonkin
muuhun?
Ja on tarkastettu - energialaitoksen teknikolta jonka kanssa on vietetty
mm. purjehduskisojen
turvavalvonnassa eräitäkin tunteja tuolla merellä. Siellä on aikaa
puhua, ja sähköhommat
on ikuisesti kiinnostava aihe, nimenomaan kun siinä sivussa tutustuttiin
sen kyseisen
pelastuspaatin järjestelmiin; nuo reissut kun olivat samalla myöps
miehistökoulutusta.
Harvoin mitään sattui - joskus piti auttaa jotakuta mastosortuman
raivaamisessa tai vetää irti
matalikolta joku väärin oikaissut - eli siellä oli aikaa puhua ja
opiskellakin.
Esmes juuri se kaveri joka yleensä oli päällikkönä arvosti eniten
siirrettävän generaattorin
ja sähköpumpun yhdistelmää jos piti toista venettä pumpata tyhjäksi. Hän
jaksoi myös
selittää sitä tekniikkaa, ja siinä sivussa puhuttiin myös
höyryvoimaloista pitkät pätkät.
Niin että kuka nauraakaan kenelle?!?

Lu-lu

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti

> siinä sivussa puhuttiin myös
> höyryvoimaloista pitkät pätkät.
> Niin että kuka nauraakaan kenelle?!?

naurismaan aidat - sulle !

mutta mä oon kuitenski' vakavasti sitä mieltä
että sun kannattaa nyt edelleenkin pysytellä vain hauskan
purjehdus-harrastuksesi parissa
ja jättää kaikkien s-voimalaitosten sekä niiden käytön suunnittelu
huoletta ... vaikkapa mulle

ja sen katuvalaistuksen, - sen maksavat ... hm ... eiku' ... heh - heh:
no sehän on sitä ylimääräistä ja kaikille täysin ilmaista "hukkatehoa"
jota voimalaitoksista vuotaa 400 kilovoltin piuhoihin reilut 10 %

ja jolla jokainen voi ladata vaikka omat kännykkänsäkin ... ja jättää
nuo laturinsa myös vuokausiksi pistorasioihin tyhmäkäymään, eli :

MOTIVAn levittämä typerä säästöpropaganda on ihan väärässä
(sitähän mä heti sanoin)

Kippari

Lu-lu kirjoitti:

> "Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti

Puhu vain itsestäsi - alat olla jo epätoivoinen!

Lu-lu

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti
>alat olla jo epätoivoinen!

joo, todella ! ... ja jo vähemmästäkin ÄÄliömäisyydestä kuin
mitä sä idioottimaisine mielikuvitelmines ja -piteines edustat

"aivan epätoivoinen"

--Pauli--

Kippari wrote:

> Sinähän sen parhaiten tiedät....... mistä luulet sen kaiken
> katuvalaistuksen olevan
> peräisin ellei ylijäämätehosta jota ei tarvita siihen aikaan johonkin
> muuhun?

"ylimääräistä tehoa"... Kipparihan ratkaisi kaikki suomen
energiaongelmat kerralla.
Jättäkääs vastaisuudessa se viinankanssaläträäminen siellä paatilla
vähemmälle, se "energialaitoksen teknikko" on vieny sua kuin
ankkurkettinkiä keulaklyyssin läpi..

Katotaanpas hetkonen paljonko sitä "ylimääräistä tehoa" nyt tälläerää
sattuu olevan tarjolla. On pitkäperjantai, pyhäpäivä, jolloin
teollisuudessa on paljon koneita seis joten tuota ylijäämätehoa pitäisi
olla tarjolla rutkasti. Kellokin on sellasessa ajassa ettei
katuvalojakaan tarvita.
Mutta kulutuksen pitäisi siis ainakin arkipyhänä olla pientä eikä
koirankusettajatkaan ole vielä saunakiukaitansa aamupäivällä hehkuttamassa.

Ensin tuolta yleistilaa:
http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/
Kulutus 9876MW
Tuotanto 7772MW

Hmmm ei näy ylijäämää missään, 2000MW ollaan alijäämällä vaikka
sähkönkulutus on 30% pienempi kuin eilen.. joka puolestaan näkyy vaikka
täältä.
http://www.nordpool.com/marketinfo/consumption/finland/consumption.cgi

No paloiko yöllä sitten katulamput. Varmasti. Sillä samalla
tuontisähköllä kun kauppojen loistevalot palaa päivisin..

Ylijäämätehoilla katuvalaistusta! jeh! problems solved ja maailma
pelastettu!!

Ja kun katotaan vesivoimatilannetta
http://www.nordpool.com/marketinfo/rescontent/finland/rescontent.cgi
niin sieltäkin on muuten todettava että altaat on keskiarvoa alapuolella
edelleen joten halpaa vesisähköäkään ei liiemmin ole tarjolla, ei
suomessa, ei muissa pohjoismaissa. Joten ei se sähkönhinta ainakaan
laskemaan taaskaan tule..

Mutta ylijäämäsähkö. Siinä ratkaisu energiaongelmiin. Turha meidän on
tehdä ydinvoimaloita, tuulareita tai muitakaan kun katulamput palaa
ylijäämäsähköllä jo nyt!!

UJT

"--Pauli--" <p...@sauna.fi.notvalid> kirjoitti viestissä

* Voi hyvä hemmo sua, kyllä taas maksassa asti vihlas naurtushervotus kun
lukasin näitä kipparsluuttujas. Voihan, voi .. ..Gerberos! toi oli toki h y
y y v ä ä !

UJT

UJT

> [...]

*Hei man pää kainaloon vaan ja keilaan! Tulee sillekin osalles käyttöö sano
zombit toisilleen. Eikä ollut ees 20-lukua! Voihan mömmö männässä ja multa
mällissäs etten paremmin sano!

UJT

UJT

> "Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti
>

> mielikuvitusta sulla kyllä riittää, mutta sähköntuotannon ja
> höyryvoimalaitosprosessin osalta sull'ei oo vielä lainkaan
> "pallo hallussa"

*No .. ..pääsit ekana sanoon!

> myös sähkön kulutuksen sekä voimalaitosprosessin säätötekniikan
> kohdalla sull'on sivistyksessä vielä suuria mustia aukkoja
> (ilmeisesti sä oot kuunnellu' liikaa viher-hörhöjen vaali-höpötyksiä)

*Kyllä huomaamme että aukkoja on m y ö s sulla! Kippariskalle viherhörhökö?
Jaahas! Ja sulla siis ei tuu mieleen millään, että kippariskallella vaan
öljypohja pettää ja yläharmaan linjasynapsit velloo jo Alzin ja mr Haimerin
kämmeissä?

> [...]
>
> YDINpistorasiassa jatkuvasti jököttävä kännykkälaturini ratkaisee
> tään (ja naapuri-)maan kaikkien voimalaitosten ylijäämäteho-onkelmat

*Säteilevää pääsiäsitä! No toi nyt kyllä säätelyasian setvi Paulix niin
hyvin ettei ees poikkeuksellisesti UJT:lle jäänyt kuin nyökyttelyt
päällepanoon.

UJT

UJT

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti viestissä

*Paulix/ lu lu jne. sua niin näpsästi käyttelee vessaharjana, etten juuri
muuta sulle sano, kun mene ittees ja ota hemmettti selvää! Sä oot kyllä niin
pökö, ettei juuri haluta ees nauraa manille. Ehkä sun olis pitänyt jäädä
tolle
20-luvulles? Tiiä, antakaa pojat tälle heittosäkille k u n n o n vauhti se
tuskin muuta ees h a l u u ?

UJT

Lu-lu

"UJT" <u...@surfeu.fi> kirjoitti

> *Kyllä huomaamme että aukkoja on m y ö s sulla!

et sä kyllä mitään huomaa ... ja tuskinpa kykenevät huomaamaan
ne muutkaan

mutta
kerroppas nyt vielä, jotta missäs' kohden (... niitä aukkoja), niin mä
paikkaan oitis ja pikaisesti nuot sivistykseni (mustat) aukkokohdat

ja
eppäilenpä mä kuitenski' ettei sustakaan juuri oo' niiden kertojaksi
(ja mä paan väitteeni vakuudeksi vielä ISOn konjakkipullon vetoa!)
mutta
yritä nyt ees' niin katotaan, - kuka heittää ekaks' pyyhkeen kehään
(vai kuvittelitkos' naiivisti ehkä, että vain lämpimikseni ... )

se "kaikkien (muidenkin) alojen erikoisasiantuntija"-trolli

ja erityisesti
tään voimalaitosalan ... ... Heh - heh: "voimalaitosALA"

ja juuri sen vuoksi mullon aivan hulvattoman suuri "kotikenttäetu"

"UJT" <u...@surfeu.fi> writes:

> 20-luvulles? Tiiä, antakaa pojat tälle heittosäkille k u n n o n vauhti se
> tuskin muuta ees h a l u u ?

Sulla on rasittava tapa kirjoittaa viesteissäsi paljon t ä l l ä t a v
a l l a. Tota on rasittava lukea ja voisitko vaihtaa johonkin
toisentyyppiseen korostukseen. Vaikkapa NÄIN, tai mahdollisesti
_jopa_näin_ ja *tämänkin tavan* moni nyyssireaderi osaa näyttää eri
tavalla.

Tosin sinänsä väliä vaikka sun juttujas olisikin hankala lukea, kun ei
niissä kuitenkaan ole kuin jotain fanaattista propagandaa. :)

1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje

Kippari

Kippari

Kippari

UJT kirjoitti:
SINUN pääsi se keilapalloksi paremmin sopisi!
Taitais vain rullailla kourusta toiseen ja lopuksi pysähtyä juuri
portille - niin
umpikiero tuo näyttäisi olevan!

Kippari

UJT kirjoitti:
Ei niin - ja vaihtoehto on ajaa se maahan! SE vasta haaskausta olisi.
Siksi sillä valmiusteholla poltetaan mm. katuvaloja.

Niin - mutta esmes Helsingissä suurin osa voimaloista toimiikin HIILELLÄ!
Dieseleitä kyllä voidaan vaikka pysäytellä - mutta höyryhomma onkin eri
asia.
Siitä et tiedä mitään niin että lopeta tyhjän jauhaminen!

UJT

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti viestissä

*Kuten lululu sanoi jätä van siuosiolla tälläiset sun tajuntas ulkopuoliset,
suorastaan yläpuoliset asiapohdinnat sellaisille jotka näistä tietää. Ai
ketä tarkoitan? Noo voidaan toki yksissä tuumin todeta, että täällä
kirjoitelleista tasan k a i k k i on susta teknistiedoillaan valovuosien
päässä! Ja kun erittelen kuin Attila vastustajiani, niin täytyy sanoa, että
sää olet kyllä se osa ruhoa joka "hevosvedon" jälkeeen kelpasi v a i n
kylän koirille!

Ai miksikö otin pulttia? Niin k u k a a n muu ei ole "varastanut"
toisten nimillä artikkeleja" täällä ennen kuin sää! Kertoo susta
kermasimman. UJT

UJT

"Lu-lu" <pure.b...@kolumbus.fi> kirjoitti viestissä

*Pojat, pojat! Siis nyt alkaa meneen jo puukkohippasille tää! UJT toki tuo
neilikkaa väliin. Peace not war! Hauskinta tässä toki on tajuta se, että
olette s a m a l l a ydinintopuolella. .. ..!? No toki hesakaivostus panee
vähän riita-akania näin ydinintomielien nyllyyn. Van malttakaas pojat pian
se Areva pääsee oikein k a i v e l e m a a n juuri kuten olette "aina
halunneet"! Kuinkas silloin ydinpuoli repee raatelemaan toisiaan? Saattaa
jopa ydinintomielisin Suomi pudota ihan peilikuvakseeen, mutta se on toki
myöhäistä EU-paineissamme! Haenko jo palotykkiä ja kyynelkaasuja framille
kissakasallenne? ; )

UJT

UJT

> [...]
> Jättäkääs vastaisuudessa se viinankanssaläträäminen siellä paatilla
> vähemmälle, se "energialaitoksen teknikko" on vieny sua kuin

*Keulaklyyssin .. .? Jassossaatille! Nyt tuli jopa UJT:lle hiukka piukka
sanasväänne.

> [...]
> Mutta kulutuksen pitäisi siis ainakin arkipyhänä olla pientä eikä
> koirankusettajatkaan ole vielä saunakiukaitansa aamupäivällä

*Siinä saa taaas kippariskalle n i i i n nenilleen! Vaan on se nyt muuten
kaikkineen kummaa? Huomaatteko muuten miksi kaikki "todella" on vihasia
hälle? .. .Niinpä kyseessä on y l l ä t y s , y l l ä t y s ainoa
riittävän tyhmä joka yhä vaan vaatii ydinsekoja maahamme!! Vieläpä hinnalla
millä hyvänsä. Siis edustaa jo täällä energianetissä niin katoavaa
sisäsiittoisutta, että taitaa olla maamme ainoa "oikeasti" kloonattu? )

> [...]
> edelleen joten halpaa vesisähköäkään ei liiemmin ole tarjolla, ei
> suomessa, ei muissa pohjoismaissa. Joten ei se sähkönhinta ainakaan

*Toipa t o d e l l a irto-outoa? Siis eikös sen kasvihuoneharhan n i m e n o
m a a n pitänyt jo vuosikymmeniä sitten näkyä muikeana 50%
sadannanlisäyksenä alvariinsa? Siis joku ei t o d e l l a täsmää. Muuten
kuten jo laskin sitä mukaa kun ydinseko lisää päästöjään ja
ionisaatiohaittaansa suoraan pilviin, niin sama määrä korkoineen poistuu
asiallisesti vesienergiasta, kun ydinterrori lisää. Tässä on koko dileman
eräs
a i v a n keskeinen kertymä!! Maailman sadannasta on vuosikymmen ollut jo
pois 25% ja Pohjoismaista -32% sen voi aivan kuka tahansa selvittää
itselleen. Säät sekosivat t a s a n 70-luvun puolivälissä jolloin ydinbuumi
oli karmeimmissa nousuissaan. Ja siitä ei näemmä mitään opittu. Who is nyt
tyhmä!?!?

> Mutta ylijäämäsähkö. Siinä ratkaisu energiaongelmiin. Turha meidän on
> tehdä ydinvoimaloita, tuulareita tai muitakaan kun katulamput palaa
> ylijäämäsähköllä jo nyt!!

Ehkä , siis e h k ä se kippariskalle ole i h a n oikeilla urilla nyt,
en tiedä, mutta e h k ä !? UJT

UJT

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti viestissä

*Sulla viiraa taas niin paljon , ettei sua naurmati syö .. ..Mutta totuus
kyllä on se, että k a i k k i muut voimalat säätyy ongelmitta, mutta ei
ydinseko! Aivan kaikki muut. Ja mitä enemmän maassamme on näitä
edesvastuuttomia rohjoja, niin sitä enemmän on teoriassa
"ydinbulkkijätettä". Sitä toki viimeeksi Ruotsille lahjoitettiin
kolmanneshinnalla siitä mitä teko maksoi. Siitä siis on toki jo p i t k ä s
t i aikaa sinällään, niinkuin pojat puheli. Mutta jos tehdään
kippariskalletyyliin, niin toki siihen päästään ihan muutamalla OL3
kaltaisilla hukkalaitoksilla, joita ei voi sen enempää pysäyttää, kuin k o s
k a a n edes säätää. Ja sitten taas Ruotsi ja Norja saa meiltä
verotukiaisina puolihintaista ydinsikailua.

*Vielä siis kerran kippariskalle on toki kaikkien äänillä väärässä. Mutta
jos hänenkaltaisiin ydinharhoihin mennään ja haksahdetaan, niin toki t e o r
i a s s a täysin seinätyhmällä ydinmonopolituotannollamme saamme m y ö s
tämän menneisyyden haamun CCCP tyylisestä hallinnoinnista lainatuin metodein
käyttöömme halutessamme!

UJT

Kippari

to UJT
ujt on jo aivan epätoivoinen!
Lopeta jo turha valehtelusi!
Nykyistä vauhtia sinut julistetaan yhteiskunnalle vaaralliseksi!

Lu-lu

"Kippari" <kip...@komentosilta.net> kirjoitti

älä viitsi enää jankuttaa, vaan tutustupas nyt ihan ekaks' vaikka linkissä:
http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/
esitettyyn listaan, millä vempuloilla sähvö LottoLandiassa jauhetaan

ja pähkäile sitten hieman - sitä ainutta enää jäljellä olevaa aivosoluasi
hieroskellen - miksi ihmeessä jonkin nyt käytössä olevan höyryvoimalan
sähvötehoa pitäisi muka (edes yrittää) säätää ... ALEMMAS ?

paljon nykyistä ylemmäshän sitä tehoa pitäisi yrittää veivata ... eikö niin
?

LottoLandian useimpien höyryvoimaloiden tehothan on jo alennettu
"nollille asti" josta SUURkiitos Kiotolle, viher-hörhöille,
EUvostoliitolle
ja päästö-ANEkauppiaille, sillä
"maailmamme (ehkä) pelastuu" kun tuomme puuttuvan osuuden tilalle
edullista ja puhdasta YDINsähvöä jostain kaukaa itärajan takaa ???

eisiismuutakuin äkkiä vaan sen sunnitellun uuden MERIkaapelin laskuun
(isolta kaapelikelalta sinne itämerenpohjukan pohjalle), minä jälkeen
voimmekin alentaa KAIKKIEN loppujenkin höyryvoimalaitostemme tehot
"nollille asti" ... juuri päinvastoin kuin sä osaat ees' unissas'
kuvitellakaan

Kippari

Kippari

Lu-lu kirjoitti:
> [...]
> http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman_tila/
> esitettyyn listaan, millä vempuloilla sähvö LottoLandiassa jauhetaan
Ja mitä siitä sitten? Helsingissähän se höyryvoima on pääosassa - ja
nimenomaan
pääkaupunkiseudulla sitä parjattua katuvalaistusta eniten on!
Tarkoitat ilmeisesti lauhdevoiman lukua? Se on pienenlainen - mutta
entäs se nimike "kaukolämpövastapaine"?
Sehän onkin jo kokonaan muuta.

Lu-lu

> [...]

> totta helvatassa siitä jää ylimääräistä tehoa.
> Mihin muualle se lähetettäisiin yön ajaksi kuin valaistukseen?

YDINreaktorin säätö

Kevytvesireaktorin käynnissä pysyminen vaatii kolmea asiaa:
rikasta ydinpolttoainetta, joka reagoi, neutroneja, jotka aiheuttavat
fissiot sekä hidastinainetta, joka jarruttaa neutroneja niin, etteivät
ne karkaa reaktorista aiheuttamatta fissiota.

Reaktorin säätöä varten reaktorisydämestä voidaan poistaa tai sinne
voidaan käytön aikana lisätä neutroneja absorboivia säätösauvoja.

Reaktori voidaan sammuttaa milloin tahansa työntämällä tarpeeksi
säätösauvoja reaktoriin.

Sammuttaminen kestää noin sekunnin.

HUOM !: ... YHDEN ainoan SEKUNNIN !

Suomessa sähkön kysyntä on viime vuosikymennet ollut niin suurta,
ettei ydinvoimalaitosten sähköntuotantoa tavallisesti säädetä,
vaikka se teknisesti onkin mahdollista.

siinä sulle esim. YDINvoimalaitoksen SÄÄTÖtekniikan alkeita

ydinmyllynKÄÄN säätö hetkessä jopa aivan pienellekin osateholle
ei ole tekninen ongelma lainkaan ... sano

ingen - jöör

Kippari

Lu-lu kirjoitti:

> [...]
> voidaan käytön aikana lisätä neutroneja absorboivia säätösauvoja.
>
> Reaktori voidaan sammuttaa milloin tahansa työntämällä tarpeeksi

Niin - sen itse kattilan eli reaktorin!
Se höyryntuotanto onkin sitten aivan eri asia. Sitä kun ei ihan alas
kannata ajaa
ilman todella hyvää syytä, uudelleen käynnistäminen kun vie oman aikansa.
Kas kun arvon "ingenjöör" ei satu muistamaan, että hiilivoimalan ja
ydinvoimalan välillä on tasan YKSI olennainen ero:
höyry tuotetaan toisessa reaktorilla ja toisessa kattilalla!
Ne erot sitten turbogeneraattorin ja kattilan välillä eivät ole tässä
tapauksessa olennaisia.

Lu-lu

> [...]

> ydinvoimalan välillä on tasan YKSI olennainen ero:
> höyry tuotetaan toisessa reaktorilla ja toisessa kattilalla!

so ... ? what

Höyrykattilan / hiilivoimalaitoksen säätö

primääriseen säätöön osallistuvan hiilivoimalaitoksen tulee pystyä
muuttamaan sähköntuottoa 5 % nimellisestä tehosta
kolmenkymmenen (30) sekunnin aikana, ja

sekundääriseen säätöön osallistuvan hiilivoimalaitoksen tulee
pystyä muuttamaan tehoaan 4 ... 8 % nimellistehostaan minuutissa
ja säätöalueen tulee olla 40 % ... 100 % nimellistehosta

Sähkötehon tarve (=kulutus) vaihtelee Suomessa
yhden vuorokauden aikana noin 2000 MW, eli se on alimmillaan
aamuyöllä esim. noin 9 000 MW ja ylimmillään
hieman ennen puoltapäivää, eli silloin noin 11 000 MW

kun/jos oletetaan, että tehonsäätöön mahdollisesti osallistuvien
hiilisähkömyllyjen (jotka tosin tänäpänä seisoskelevat kaikki
aivan joutilaina - josta kiitos viher-hörhöille!) keskimääräinen
nimellis-sähköteho on noin 150 MW, niin ton kokosia myllyjä
pörräisi yhtä aikaa käynnissä yhteensä noin 74 kpl (jotta
400 kiloVoltin linjaan saataisiin siirrettäväksi se 11 000 MW)

no ko' nää säätömyllyt ( 74 kpl ! ) pyörii pikkutunneilla sitten
kaikki lähes tyhjäkäynnillä, eli tuottavat kukin vain pikkasen
reilut 120 MW (= 9 000 MW yhteensä), niin tehon nostotarve
on noin 18 % (eli n. 120 -> 150 MW) kunkin nimellistehosta.

Ja täsmälleen sama homma myös toistapäin, eli: kun sähkö-
tehontarve iltaa kohti hiipuu, niin silloin säädetään kattila- ja
höyry- ja s-tehoja vain vastaavasti (ja aivan yhtä nopeesti)
alaspäin.

No noin "suureen" tehonmuutokseen (=säätöön) on yleensä
aikaa jopa tunteja, mutta tarvittava säätö (= 18 % suuruinen
tehonmuutos) kyetään tarvittaessa (ja haluttaessa) tekemään
alle viidessä ( 5 ) minuutissa (myös höyrykattiloilla) jottei
siihen hommaan tartte ees vesivoimalaitoksia valjastaa.

siis : NO PROBLEM ! ... piis ov keik !

eikä tuolloin olla vielä edes lähelläkään hiilipölykattiloilta
vaadittua säätöalueen alarajaa, eli 40 % nimellistehosta

joten elä sinä vain edelleenkin yhtä onnellisena omassa
mielikuvitus-maailmassasi! ... mielikuvitus-veturiasi ajellen
ja ylijäämäsähköäsi aamupuuron lämmitykseen käyttäen

piti mun tää vääntää sulle rautalangasta ... vaikken ois'
millään halunnu alkaa "opettaa" sulle voimalaitosoppia

UJT

> [...]
> kerroppas nyt vielä, jotta missäs' kohden (... niitä aukkoja), niin mä
> paikkaan oitis ja pikaisesti nuot sivistykseni (mustat) aukkokohdat

* .... ..? .. ..>*Tossa ja sitte .. ... *< Tässä särähti kanssa
sulla. Toki myös .. ..

> [...]

> yritä nyt ees' niin katotaan, - kuka heittää ekaks' pyyhkeen kehään
> (vai kuvittelitkos' naiivisti ehkä, että vain lämpimikseni ... )

*Lämpimikseen jaa kuka? .. ...

> [...]
> tään voimalaitosalan ... ... Heh - heh: "voimalaitosALA"
>
> ja juuri sen vuoksi mullon aivan hulvattoman suuri "kotikenttäetu"

*Meni niin ökysiirappiseksi ja etovaksi sulla, ettei tiedä itkeekkö vai
nauraa. Vai vallan ohittaa hymähtäen !

Pääsiäistä silti UJT )

UJT

"Ari Saastamoinen" <oh3mq...@hyper.fi> kirjoitti viestissä

se tuskin muuta ees h a l u u ?

> Sulla on rasittava tapa kirjoittaa viesteissäsi paljon t ä l l ä t a v
> a l l a. Tota on rasittava lukea ja voisitko vaihtaa johonkin
> toisentyyppiseen korostukseen.

*Onko, voi nauriskuppi sitten! Ennen käyttelin suuria kirjaimia. Mutta siitä
valitettiin kyllä paljon nykytyyliäni enemmän.

Vaikkapa NÄIN, tai mahdollisesti
> _jopa_näin_ ja *tämänkin tavan* moni nyyssireaderi osaa näyttää eri
> tavalla.

*Hiukan piti sun fanaattisinta osaasi karsia, kun ei niissä kuitenkaan sulla
ollut mitään o l e e l l i s t a ja rakentavampaa tyrkytykillään ).

juhana

"Ilkka Karaila" <ilkkaNO.k...@pp.inet.fi.INVALID> kirjoitti viestissä

> Mitä teet, kun rahasi loppuvat, maksaessasi "asenteellista lisähintaa"
> kaikesta energiastasi?

Länsimaissa asuvana ja länsimaisessa elintasossa elävänä vähentäisin muuta
kulutusta. Ei ole ongelma meille täällä. Sen sijaan maailmassa on paljon
niitä, joilla vaihtoehtoa tai valinnanvapautta ei ole.

It is loading more messages.