Pesutornin ostossa

Harri Kotakoski

Olisi tarkoitus ostaa pesutorni ja olen tässä katsellut paria vaihtoehtoa.

Toinen oli LG 70040 + 1280 ja toinen AEG T57800 + L78800.

Yleensähän on sanottu että kuivausrumpua käytettäessä pitäisi pesukoneen
linkousnopeuden olla kohtuullinen ettei kuivaus vie järjettömästi aikaa
ja energiaa.Esimerkkivaihtoehdoissa LG:n linkous on max 1200r/min ja AEG
1800r/min.

Kuitenkin voisi kuvitella että jossain vaiheessa linkousnopeuden
kasvattaminen ei ole järkevää energiataloudellisesti vaan kuivausrumpu
on tehokkaampi vaihtoehto?

trv,
Harri

Pekka Taipale

Harri Kotakoski <harri.k...@optisec.com.invalid> writes:
> Kuitenkin voisi kuvitella että jossain vaiheessa linkousnopeuden
> kasvattaminen ei ole järkevää energiataloudellisesti vaan kuivausrumpu
> on tehokkaampi vaihtoehto?

Kyllä se linkousnopeuden kasvattaminen on varmaan
*energiataloudellisesti* järkevää, mutta ei välttämättä
kokonaistaloudellisesti:
- hajoaako hurjia kierroslukuja ottava pesukone nopeammin
- kuluvatko vaatteet nopeammin, kun niitä lingotaan äärimmäisen kovaa

Mitään ehdottoman varmasti oikeaa vastausta et tuohon varmaan saa.

--
Pekka Taipale
p...@iki.fi -- http://www.iki.fi/pjt/

nos...@supertel.fi

Aikoinaan tuli käytettyä sellaisia Pekomat-pystylinkoja
Teekkarikylän yhteispesulassa.
Sinne kamppeet asetellaan itse, jolloin ne on vain littanoita, ei
venyneitä.
Itse laitoin sinne neuleitakin, muistaakseni vain yhden puuvillaisen
paidan
sain venytettyä muodottomaksi.

JooNoNiin

Käytännössä hyväksi havaittu: linkous n. 1000r/min on ihan riittävä ja ei
rypistä vaatteita, ainakaan pahasti. Kuivaus kestää yleensä lyhyemmän tai
enintään saman ajan kuin seuraavan koneellisen pesu.

Ai niin, Siemensin laitteet, mallinumeroita en muista.

--

Kiitos ja kumarrus

Jape

"Harri Kotakoski" <harri.k...@optisec.com.invalid> wrote in message

Linkousnopeus ei kerro kaikkea kuivaustuloksesta. Tärkeää on myös rummun
tilavuus ja muoto. Pyykin tasaisella jakamisellakin ennen linkousta on
osansa, kuten linkouksen kestollakin. Hyvinkin voi siis olla että 1200r/min
kone kuivaa paremmin kuin 1800r/min kone. En tosin tiedä yllä olevista
malleista mitään...

,Jape

P3 Qla

"Jape" <Ja...@invalid.invalid> wrote in message

Rummun koko ainakin vaikuttaa lopulliseen kehänopeuteen...

Jönssi

"P3 Qla" <petri...@kotikonePoistatama.fi> wrote in message
Näin on. Mutta kuivaustuloksen kannaltahan ratkaisevaa onkin kulmakiihtyvyys
eikä kehänopeus...

t: J.P.

Vesa

Harri Kotakoski wrote:

> [...]

> linkousnopeuden olla kohtuullinen ettei kuivaus vie järjettömästi aikaa
> ja energiaa.Esimerkkivaihtoehdoissa LG:n linkous on max 1200r/min ja AEG

Siemensin torni on nyt ollut 9 vuotta käytössä, kone linkoaa 1200 rpm ja
en usko että suuremmalla linkousnopeudella juuri hyötyä saavuttaisi.
Ehkä hiukan pienemmän sähkönkulutuksen kuivauksessa mutta onko sillä
merkitystä? Nopeammin linkoava kone on kalliimpi, hintaerolla kuivaa jo
monta koneellista. Mikä sitten on noeamman lingon kestävyys?

-VJ-

Matti Grönroos

"Jönssi" <jj...@noup.mail> wrote in message

> Näin on. Mutta kuivaustuloksen kannaltahan ratkaisevaa onkin
> kulmakiihtyvyys eikä kehänopeus...

Jos näin olisi, miksi pesukone kuin pesukone linkoaa vakionopeudella
minuuttikaupalla?

Matti

--
Matti Grönroos -- http://www.iki.fi/mjg

Birdy

> [...]
> linkousnopeuden olla kohtuullinen ettei kuivaus vie järjettömästi aikaa
> ja energiaa.Esimerkkivaihtoehdoissa LG:n linkous on max 1200r/min ja AEG

Ostin tänä vuonna pesutornin, Whirlpoolia pesukone ja kuivuri. 1400r/min
löytyy
tehoja pesukoneesta ja näyttää linkoavan sen verran kuivaksi, ettei kuivuri
tukehdu.

Kovasti ne tuntuivat kesällä olevan sitä mieltä, että 1400r/min on suositus.
1800r/min
voi olla hifistelyä.

B.

Jarkko Järvikivi

"Birdy" <bi...@fuubar.com> wrote in message

Jonkinlaista luettavaa aiheeseen liittyen Helsingin Energian sivuilta,
esim.:

http://www.helsinginenergia.fi/sahko/kodinkoneoppaat/Kuivaus_ohje.pdf

- Jarkko -

Vesa

Matti Grönroos wrote:

> Jos näin olisi, miksi pesukone kuin pesukone linkoaa vakionopeudella
> minuuttikaupalla?

Vuoden -96 Siemens vaihtelee nopeuttaan.

-VJ-

nos...@supertel.fi

Kulmakiihtyvyys tarkoittaakin, että vaatteet vaihtaa suuntaa.
Koska rumpu pyörii, vaatteiden liikesuunta muuttuu koko ajan.
Pyörimisnopeuden ei tarvitse muuttua.
"Kansankielessä" moista kutsutaan keskipakovoimaksi.

SS

nos...@supertel.fi

>Todellako? Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kulmakiihtyvyys

Oho, tuli tosiaan kämmättyä. Kiitti korjauskesta:-)
Kulmakiihtyvyyttä tosiaan ei tarvita. Liikeradan kaareutuminen
aiheuttaa sitä "tavallista" kiihtyvyyttä. Mekaniikan opinnoista on
aikaa,
mutta muistaakseni vaatteita kuivaava kiihtyvyys kasvaa
kierrosonopueden neliössä, eli 1400 on noin tuplaten suuremman voiman
aiheuttava kuin 1000 kiekkaa. Rummun koon vaikusta en ala edes
arvaamaan, isompi tietty samalla kierrosnopeudella antaa isomman
kiihtyvyyden vaatteille, mutta sitä en osaa suoraan sanoa, tuleeko
tuplaamisesta tuplavaikutus vai enempi tai vähempi..

Vaikka kuivaava kiihtyvyys tuplaantuu, ei vesi välttämättä lähde
tuplaten paremmin irti.

Pekka Palosuo

In article <1132041112.2...@g44g2000cwa.googlegroups.com>,

Noh noh, eipäs sekoilla siellä.

Tasaisessa ympyräliikkeessä kulmanopeus on vakio ja kulmakiihtyvyys
on nolla. Pyörimisnopeus on kulmanopeuden johdannainen - sama asia
kuvattu eri yksiköillä.

Linkouksessa vesipisaraan vaikuttava keskipakovoima on pisaran
massa kertaa ympyräliikkeen säde kertaa kulmanopeuden neliö. Siten
sekä pyörimisnopeuden että rummun halkaisija kasvatus 'parantaa'
linkoustulosta, pyörimisnopeus kuitenkin suhteellisesti enemmän.

Pekka

Jönssi

> Todellako? Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kulmakiihtyvyys

No eihän se ihan niin ollutkaan. Muistin väärin. Mutta keskipakovoima on
tietennii se, joka vaikuttaa kuivaustulokseen. Rummun halkaisijan
suureneminen pienentää kyseistä voimaa, kierrokset lisääväät.

JP

Matti Grönroos

> No eihän se ihan niin ollutkaan. Muistin väärin. Mutta
> keskipakovoima on tietennii se, joka vaikuttaa kuivaustulokseen.
> Rummun halkaisijan suureneminen pienentää kyseistä voimaa,
> kierrokset lisääväät.

Jospa nyt laskettaisiin kuitenkin vielä.

Keskipakovoima lasketaan kaavasta F=mv^2/r. Kaavassa esiintyvä
kehänopeus kuitenkin riippuu kulmanopeuden w lisäksi säteestä r
siten, että v=rw. Kun tämä sijoitetaan kaavaan saadaan
keskipakovoimaksi massan, kulmanopeuden ja säteen funktiona F=mrw^2.

Siten keskipakovoima on suoraan verrannollinen rummun halkaisijaan
ja kulmanopeuden neliöön. Toisin sanoen, rummun halkaisijan
kaksinkertaistaminen kaksinkertaistaa keskipakovoiman, mutta
pyörimisnopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa.

Major

Empä ole koko trediä lukenut, mutta muutamia kommentteja muutamista
konemerkeistä:

AEG:n Lavamat W880, ostettu 2001. Laakerit juuri vaihtotyön alla (~30
euroa),
toisesta oli kuulat jo halki. Ja n. 2 kk sitte uusittiin hiilet moottoriin,
hinta 50 euroa (itse vaihdettuna).

Upo sinituuli "jotain" -kuivausrumpu:
Ei voi suositella kellekkään, *aska kone.
Summeri ei ole toiminut koskaan, mutta empä jaksanut tuosta takuuseen
valittaa.
Koneen ottotehoa piti rajoittaa, koska koneen lämpöanturi laukesi joka
toinen kerta,
kuvausaika nous 1.5 tunnista reilu 2:een.
Koneen pölysihti on suunniteltu miten sattuu, pöly sotkee joka paikan kun
sihti vuotaa reunoilta,
ja koneen tiivisteet keräävät nukkaa muutenkin.
Lisäksi kun kondensoivasta koneesta on kyse, "kondenssisiivilä" -lokeron
pohjalle kertyy moskaa
joka menee veden mukana poistopumpulle -> tukkeutuu jos vähänkään pitempään
jättää
siivilän ja ko. tilan pesemättä (ronkitaan sormella pienestä kolosta)...

Seuraava kone joka meille taloon tulee
taitaa olla jokin seuraavista
- Bosch 5 vuoden takuulla markantalosta
- LG 2/7 vuoden takuulla (ei hihnavetoa, moottori&rumpu 7 v)
- Siemens 2 vuoden takuulla (usko merkin kestävyyteen...)

Matti Grönroos

"Major" <major...@HALOOOOOOOOOOO.pp.inet.fi> wrote in message

> [...]
> - LG 2/7 vuoden takuulla (ei hihnavetoa, moottori&rumpu 7 v)
> - Siemens 2 vuoden takuulla (usko merkin kestävyyteen...)

Minkään merkin kestävyyteen ei kannata luottaa, koska vaihtelua on.
Meillä oli Siemensin kalliin pään mylly, kunnes se noin kahdeksan
käyttövuoden jälkeen pantiin eläkkeelle. Siihen mennessä siihen oli
jouduttu tekemään remonttia melkein puolella hankintahinnasta.
Siihen vaihdettiin 4-5 korjauskeikan aikana muun muassa poistopumppu
ja sen siipipyörä sekä puolikas moottorista. Siinä vaiheessa, kun
rummut laakerit menivät, vehje lähti Mustan Pörssin paluukuormassa
jonnekin.

Vesa

Major wrote:
> - Siemens 2 vuoden takuulla (usko merkin kestävyyteen...)

Minulla on kokemusta vain Siemensistä. Reilut 9 vuotta on pyykit
kuivattu ja vain vesipöntöä on tyhjätty ja nukkasihtiä putsattu.
Muutaman kerran vuodessa lämmönvaihdin pitää huuhtoa puhtaaksi. Ei
muuta. Onko laite ollut keskimääräistä parempilaatuinen? Samaan aikaan
hankittuun pesukoneeseen vaihdoin veden sisäänottoventtiilit, siinäkään
ei ole mitään muuta ongelmaa ollut.

-VJ-

Birdy

> [...]
> löytyy
> tehoja pesukoneesta ja näyttää linkoavan sen verran kuivaksi, ettei

Sitten muuten kiintoisa yksityiskohta: tsekkaa ihmeessä, että pesukone ja
kuivuri voidaan sijoittaa järkevästi päällekäin (jos sitä aiotte): esim.
Whirlpoolissa
kuivurin jalat ovat aivan eri kohdassa kuin pesukoneen uoma -> erittäin
epävakaa
yhdistelmä, tukirauta ehdottomasti pakollinen ja se ei kuulu kauppaan vaan
pyytävät siitä 35-60 euroa.

Insinööri on taas päässyt suunnittelemaan pesutorneja:) En voinut käsittää,
että pesutorniin myytäisiin samalta merkiltä kone&kuivuri, joita ei ole
suunniteltu
olemaan päällekäin.

B.