Huonoja kokemuksia kameran ostamisesta

Olli

Ajattelin kertoa varoittavan esimerkin, eli siis mitä minulle kävi.

Olin jo pitkään halunnut ostaa digijärkkärin mutta en ollut saanut sitä
aikaiseksi tai rahat olivat loppuneet. Lopulta kuitenkin tein päätöksen
että nyt sen ostan ja rupesin etsimään mitä pitäisi ostaa ja paljonko
siihen menisi rahaa.

Tutkimusten jälkeen päädyin Canonin 350d:hen joka ainakin ensimmäiseksi
järkkäriksi on varmasti riittävä. Sitten rupesin tutkimaan mistä sen
saisi edullisesti. Ulkomailta tietysti mutta oli hintaeroja suomessakin.

Päädyin että ostan suomesta. Verkkokauppa.com on yleensä aika hyvä
paikka aloittaa ja hinta ei ollut siellä paha. Päädyin kuitenkin
Hämeenlinnalaiseen yritykseen nimeltä "Verkkokauppa Set-it" joka myy
netissä ja ilmoittelee myös Huuto.net:ssä. Toimitusajaksi oli luvattu
"kaksi viikkoa, emmekä anna katteettomia lupauksia" ja hinta vähän muita
paikkoja halvempi.

Tilasin sen, maksoin samantien, odotin melkein 2 viikkoa ja tuliko
tavara. Ei tullut. Myyjä lähettää viestin että "on toimitusvaikeuksia".
Ja tämä melkein kahden viikon odottelun jälkeen. Odoteltiin vielä
muutama päivä koska "tuote saattaa tulla vielä" mutta ei sitten tullut
kuitenkaan. Myyjä palautti rahat ja minä kävelin Verkkokauppa.com:iin ja
ostin tuotteen hyllystä. Plus laukun. Plus muistikortin. Plus UV-suotimen.

Asian opetus. Kaikenkirjavia liikkeitä on toiminnassa jotka tilaavat
ties mistä valkovenäjältä eivätkä pysty toimittamaan ajoissa.
Todennäköisesti tuollaisilla firmoilla ei ole ollenkaan varastoa vaan
ostavat / tilaavat tavarat vasta kun ovat asiakkaan rahat saaneet. Siis
asiakkaan rahoilla. Huh.

Varokaa siis tuota liikettä. Ja muitakin varmaan on. Eli halvin hinta ei
varmaan aina ole paras syy ostaa jotain jostain. Sori jos pitkästyitte.

Olli

A Stellberg

Voisin veikata että tänäpäivänä liikkeet myyvät suoraan tukkurin varastosta
eikä omia varastoja pidetä, joten jos haluaa heti on mentävä muihin
kauppoihin.

Jos taas ei ole kiire ja haluaa hieman säästöä on varauduttava odottamaan.

-AS
"Olli" <Ol...@NotRealAddress.com> kirjoitti
viestissä:dtkn88$psj$1...@phys-news4.kolumbus.fi...

Olli

A Stellberg kirjoitti:

> [...]
> kauppoihin.
>
> Jos taas ei ole kiire ja haluaa hieman säästöä on varauduttava odottamaan.

Eräiden tietokonekauppojen sanotaan vedättävän asiakkaita muita
halvemmilla hinnoilla. Systeemi menee niin, että raha tulee sisään,
jotain komponenttia ei "ole saatavana" ja toimitusta lykätään joku
viikko. Tänä aikana tuleva komponenttien halpeneminen on se, millä nämä
kaupat elävät.

Olli

Sampo

to Olli
Sama asia pätee usein myös "kalliimpien" fillareiden puolella.

Sampo
Tapiola

cN

Aina se halvin mahdollinen paikka ei ole se paras vaihtoehto,
tosin sen varmaan kaikki jo tajuaa. Itse ajattelin muinoin myös
vastaavasti, mutta eräästä naapuriliikkeestä saadun loistavan
tarjouksen jälkeen yhteistoiminta kyseisen liikkeen kanssa
on jatkunut erittäin kiitettävästi.

cN

"Olli" <Ol...@NotRealAddress.com> wrote in message

Aarre

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen saksalaisen Top-foto.de
asiakaspalveluun.
Nettisivuilta näkyy onko tavaraa varastossa ja tieto pitää paikkansa.
Jos on jotakin kysyttävää niin sieltä Ingo Albert on heti yhteydessä, joko
sähköpostitse tai soittaa, ja tuntuu oikeasti ajattelevan asioita
asiakaslähtöisesti.

Viimeisin ostos tuolta oli EOS 5D, jonka suhteen hintahyöty verrattuna
Suomeen oli oleellinen. Kamera tuli perille pari kolme päivää tilauksesta.

Huonoja kokemuksia on lähinnä sellaisista suomalaisista nettifirmoista jotka
myyvät kameroiden lisäksi ties mitä tahansa muuta roinaa.

/Aarre

Mika

Onneksi sait edes rahasi takaisin. Mielestäni ei koskaan kannata maksaa
etukäteen, ellei ole todella vakuuttavia näyttöjä myyjän luotettavuudesta ja
vakavaraisuudesta. Ja voi ne isotkin kaatua, esimerkkinä vaikka PC
SuperStore. Kuinkahan monelta jäi ennakkomaksetut tilaukset toimittamatta?

Mika Jussila

"Vakavaraisten ja luotettavienkin" firmojen kiinnostus tavaroiden
toimittamiseen pysyy paljon parempana, kun niille ei maksa etukäteen
mitään. Luottokortti on tähän oiva peli, jos postimyyntifirmoista on
kyse. Jos firma ei korttia hyväksy, niin se on joka tapauksessa liian
epäluotettava.

Mikaj

--
!! DON'T MAIL THE REPLY ADDRESS!
!! Before you hit 'send', replace 'deadspam.com' with 'iki.fi'.

Hannu Koskenvaara

Mika Jussila wrote:

> [...]
> mitään. Luottokortti on tähän oiva peli, jos postimyyntifirmoista on
> kyse. Jos firma ei korttia hyväksy, niin se on joka tapauksessa liian

Luottokortti on tosiaan hyvä tapa maksaa epämääräisille firmoille, jos
sellaisesta pakko on jotain tilata. Käsittääkseni korttiyhtiö ottaa
firmalta korttimaksuoikeudet pois, jos tämä syyllistyy väärinkäytöksiin.
Ja sellaiselle firmalle, joka ei korttia hyväksy ei ole syytä maksaa
senttiäkään ennen kuin tavara on kädessä.

Hannu Koskenvaara

John Smith

Niin no kannattaisiko sitten tehdä varaus ja kun liike vihdoin ilmoittaa
että tavara on tullut antaa liikkeen odotta 4 -6 viikkoa ja selittelee,
tuun hakemaan kun kerkeen. Jos se sitten tulee muualla halvemmaksi, niin
ilmoittaa eittei ostakaan, ellei hintaa lasketa. Hehe, saavat omaa
lääkettään, nuo nuhjupuljut.

PS. Ei kai kukaan täällä ole niin fakin idiootti, että maksaa tuotteen
ennenkuin saa sen, eihän?

Olli

John Smith wrote:
> PS. Ei kai kukaan täällä ole niin fakin idiootti, että maksaa tuotteen
> ennenkuin saa sen, eihän?

Olisikohan vain ne ziljoona fakin idioottia jotka käyttävät
verkkopalveluita tai tilaavat huutokaupoista. Sinä taas varmaan notkut
pankin tiskilläkin mummojen kanssa ja juot odotellessasi kulutusmaitoa.

Olli

John Smith

Oletko kuullut sellaisesta kuin C.O.D. - postiennakko, tai
nouto-ostosta, tai luotettavista kaupoista jossa voi perua ennen
toimitusta, tai vaan siitä, että pitää järjen päässä eikä ryntää
ostokiimassa kuin elekroniikkaan hurmaantunut finninaamainen
tunnekyllästetty köyhä teinipoika heti ekana palkkapäivänä kaikkia
rahojaan tuhlaamaan, vaan ottaa rauhallisesti ja miettii mitä tarvitsee?

Antti Mäkelä

John Smith <Jonnyboy@maildeli_dv.org> wrote:
> Oletko kuullut sellaisesta kuin C.O.D. - postiennakko, tai
> nouto-ostosta, tai luotettavista kaupoista jossa voi perua ennen
> toimitusta, tai vaan siitä, että pitää järjen päässä eikä ryntää

Kuka nykyään käyttää postiennakkoa, kun luottokortit on keksitty,
postiennakko vielä maksaakin yleensä ekstraa?
Luottokortit ovat vieläpä turvallisempia, koska postiennakkotapauksessa
olet yksin firmaa vastaan jos on jotain valittamista. Luottokortin kanssa
myyjä voi sitten tapella Visan kanssa jos ei toimita tavaraa.

--
- Antti Mäkelä - http://www.cs.tut.fi/~zarhan -
There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly

Olli

Hienosti ajateltu sherlock. Meinaatko että postiennakko on täysin
idioottivarma? Että sinne pakettiin ei voi pakata tiiliskiveä? Milläs
tsekkaat mitä paketissa on ennenkuin olet sen maksanut? Ja sen
jälkeenhän se on jo myöhäistä.

Nouto-osto tietysti toimii jos sattuu tilaamaan läheltä.

Olli

Message has been deleted

Lassi Hippeläinen

Janne Pa wrote:

> Sellaiset ihmiset joille ei myönnetä luottokorttia

Jos olisin kauppias, en myisi postitse henkilöille, joille ei myönnetä
luottokorttia, elleivät he maksa etukäteen.

> , tai he eivät halua
> olla velkaa luottokunnalle.

Se taas on oma päätös, jonka seuraukset on oltava valmis kantamaan.

-- Lassi

Message has been deleted

Marko Poutiainen

Janne Pa <ver...@gmail.com> wrote:

> Eli sinun mielestä pienituloiset ovat roskasakkia?

Kuinka pienituloinen pitää olla, ettei saa korttia? Ainakin omana
opiskeluaikanani olisin saanut pelkällä opintotuellakin kortin. Voi toki
olla, että ovat kiristäneet siitä.

--
Marko Poutiainen | These are my principles.
m...@paju.oulu.fi | If you don't like them, I have others.

Markus Lehto

Marko Poutiainen wrote:
> Kuinka pienituloinen pitää olla, ettei saa korttia? Ainakin omana
> opiskeluaikanani olisin saanut pelkällä opintotuellakin kortin.

Opiskeluaikana riittää, että on opiskellut tietyn määrän
opintoviikkoja/-pisteitä, että saa kortin. Siinä ei tuloja kysellä. Näin
siis korkeakouluissa (ainakin täälläpäin).

--
-Markus Lehto

Marko Poutiainen

Markus Lehto <mal...@poistautu.fi> wrote:

> Opiskeluaikana riittää, että on opiskellut tietyn määrän
> opintoviikkoja/-pisteitä, että saa kortin. Siinä ei tuloja kysellä. Näin
> siis korkeakouluissa (ainakin täälläpäin).

Niin, eli siis jääkö joltain kortti saamatta tulojen vuoksi, vaikka niitä
tuloja olisi silti riittävästi kameratarvikkeiden tilaamiseen ulkomailta?

Ainakaan Osuuspankki ei aseta muita ehtoja kuin

"OP-Visa voidaan myöntää säännöllisiä tuloja saavalle henkilölle, joka on
hoitanut raha-asiansa hyvin ja jolla ei ole rekisteröityjä
maksuhäiriöitä."

Lassi Hippeläinen

Janne Pa wrote:

> Eli sinun mielestä pienituloiset ovat roskasakkia?

Miten niin? Jos ei saa luottokortia, on menettänyt luottokelpoisuutensa, eli
on todennäköisesti huono asiakas. Sellaisille myydään vain käteisellä.

-- Lassi

Olli

Väärä Olli kirjoitti:

> [...]
> idioottivarma? Että sinne pakettiin ei voi pakata tiiliskiveä? Milläs
> tsekkaat mitä paketissa on ennenkuin olet sen maksanut? Ja sen

Itse selvisin yhdestä Huuto.netissä älypuhelinta kauppaavasta "Linda
Lindroosista" juuri postiennakon avulla. Mimmillä oli pankkitili
nimellään, mutat sitä ei löytynyt netistä eikä Enirosta. Lisäksi sitä ei
saanut koskaan kiinnii puhelimesta, hoiti kaiken tekstiviestein. Kysyin
työnantajaa, sen kansas samat jutut.

Lopuksi ilmoitin että psitä postiennakolla ja merkitse selvästi päälle
että vastaanottaja saa avata paketin ja tarkastaa sisällön ennen
postiennakkosumman maksamista. Myyjästä ei enää koskaan kuulunut mitään.

Oikea Olli

John Smith

Olli kirjoitti:

> [...]
> että vastaanottaja saa avata paketin ja tarkastaa sisällön ennen
> postiennakkosumman maksamista. Myyjästä ei enää koskaan kuulunut mitään.

Posti ei tunne tuollaista käytäntöä postiennakon kohdalla, joten se
siitä kusetuksesta.

--
JS

*Kerran luulin olevani väärässä!
Hetken päästä totesin, että erehdyin.
Lupaan olla toistamatta tätä erehdystäni jatkossa.*

Markus Lehto

John Smith wrote:
> Posti ei tunne tuollaista käytäntöä postiennakon kohdalla, joten se
> siitä kusetuksesta.

Ihanko totta? Noh, se on sitten vain ollut paikallisen postin hyvää
palvelua, kun ei tuommoinen menettely ole ikinä tuottanut ongelmia täällä.

--
-Markus Lehto

John Smith

Markus Lehto kirjoitti:

Kerropas, mikä postikonttori on kyseessä, sillä tuo käytäntö on postin
oman kuljetus- ja ennakkopakettisääntöjen vastaista.

Aki Honkasuo

John Smith <JohnS...@luukku.com> wrote:
> Kerropas, mikä postikonttori on kyseessä, sillä tuo käytäntö on postin
> oman kuljetus- ja ennakkopakettisääntöjen vastaista.

Onko sinulla antaa tarkempaa viitettä kyseisestä säännöksestä? Tämä
käytäntö on toiminut Lohjalla ja lappeen Rannassa noin 5 vuotta sitten.
Varmaan toimii edelleenkin, mutta en ole kyseistä palvelua enää tarvinnut.

Tämä edellä mainittu toimintatapa on mielestäni hyvää palvelua. Maksava
asiakas voi pyytää, että pakettiin merkitään, että vastaanottaja saa avata
paketin palvelutiskillä ennen maksua. Jos sisältö ei tyydytä, niin paketti
toimitetaan takaisin lähettäjälle ja pakettiin on merkitty avaamisen ja
takasinlähetyksen syy.

--
Aki "Aksu" Honkasuo Peace, Love E-Mail: honkasuo lut fi
Punkkerikatu 1 B 30 and Voice: +358 (0)50 533 5336

Osmo R

Marko Poutiainen wrote:

> Niin, eli siis jääkö joltain kortti saamatta tulojen vuoksi, vaikka
> niitä tuloja olisi silti riittävästi kameratarvikkeiden tilaamiseen
> ulkomailta?

Monelta jää. Eikö niitä yleensä tilata ulkomailta juuri siksi, että ne
ovat siellä halvempia kuin täällä.

> Ainakaan Osuuspankki ei aseta muita ehtoja kuin
>
> "OP-Visa voidaan myöntää säännöllisiä tuloja saavalle henkilölle,
> joka on hoitanut raha-asiansa hyvin ja jolla ei ole rekisteröityjä
> maksuhäiriöitä."

Tuon ulkopuolelle jäävät pätkätyöntekijät, työttömät ym.

Osmo

Osmo R

Lassi Hippeläinen wrote:

> Miten niin? Jos ei saa luottokortia, on menettänyt
> luottokelpoisuutensa, eli on todennäköisesti huono asiakas.
> Sellaisille myydään vain käteisellä.

Puppua!

Osmo

Antti Louko

John Smith <JohnS...@luukku.com> writes:

> Kerropas, mikä postikonttori on kyseessä, sillä tuo käytäntö on postin
> oman kuljetus- ja ennakkopakettisääntöjen vastaista.

Alkuperäisen tapauksen kertojan ehodttama käytäntö on ihan postin
toimitusehtojen mukainen. Vai trollaatko, John Smith?

John Smith

Antti Louko kirjoitti:

Posti ilmoittaa näin.

"Postiennakko
Postiennakko varmistaa, että saat maksun lähetyksestäsi ennen kuin se
luovutetaan vastaanottajalle."

Luepa huolellisesti.
Posti *ei saa* luovuttaa ennakkolähetystä asiakkaalle ennen sen maksamista.

Tuotteen voi toki palauttaa lähettäjälle ja tämän velvollisuus on
palauttaa rahat, jos asiakas ei ole tyytyväinen tuotteeseen.
Loput tapellaan oikeusistuimen leivättömän pöydän ääressä.

Janne Koponen

John Smith wrote:

> [...]
> luovutetaan vastaanottajalle."
>
> Luepa huolellisesti.
> Posti *ei saa* luovuttaa ennakkolähetystä asiakkaalle ennen sen

Edelleen en ymmärrä miksi posti ei tämän perusteella voi luovuttaa lähetystä
tarkastettavaksi vastaanottajalle jos lähettäjä on siihen erikseen antanut
luvan ja siten luopunut tuosta edellä luvatusta varmuudesta maksun saantiin
etukäteen.

> Tuotteen voi toki palauttaa lähettäjälle ja tämän velvollisuus on
> palauttaa rahat, jos asiakas ei ole tyytyväinen tuotteeseen.

Toimiiko tuo palautushomma kuluttajien välisessä postiennakkoliikenteessä,
josta tässä oli puhetta vai laskuttaako posti erikseen paketin
palauttamisesta?

Janne

Antti Louko

> [...]

> Luepa huolellisesti.
> Posti *ei saa* luovuttaa ennakkolähetystä asiakkaalle ennen sen maksamista.

Olisin odottanut viittausta kohtaan, jossa postin toimitusehdot
kieltävät lähetyksen avaamisen ennen lähetyksen vastaanottamista.
Tästähän oli kysymys eikä siitä, luovutetaanko lähetys ilman
maksamista.

Lue itse huolellisesti:

http://www.posti.fi/hinnat/pdf/2005/Toimitusehdot_tavara_05s.pdf
sivu 4.

Sitä paitsi asiaa on käsitelty aikaisemminkin. Googlella olisi
löytynyt.

John Smith

Antti Louko kirjoitti:

Okei, *yksityishenkilön kohdalla* , voi antaa luvan, ainakin tämän
linkin ohjeen mukaan.

En itse ole koskaan lähettänyt yksityishenkilönä postiennakkona, vaan
*aina* työni puolesta.

Aina oppii uutta, kun ikää karttuu ;-).

KM

Antti Mäkelä <zar...@modeemi.fi> wrote in

> [...]
> postiennakkotapauksessa olet yksin firmaa vastaan jos on jotain
> valittamista. Luottokortin kanssa myyjä voi sitten tapella Visan

Mutta eikös Suomessa ainakin ole asiakkaalla aina oikeus palauttaa postilla
tilattu tuote, oli se kunnossa tai ei? Eri asia on sitten, jos firma alkaa
kiukutella, mutta yhtä lailla sen on vastattava teoistaan kuin Visankin.

Stim

Kommentoidaan nyt tohon alkuperäiseen viestiin vielä...

Itse tilasin tuolta Ixus 750n ja tavara tuli ajoissa, tutkin asiaa
ennenkuin ostin mitään, tottakai. ja selvis että firma on perustettu
vasta viimevuoden lopulla eli en ihmettele jos alkuvaiheessaan olevalla
firmalla voi olla ns. starttivaikeuksia.
eli itselläni ei ole valittamista.

Olli

Stim kirjoitti:

> [...]
> vasta viimevuoden lopulla eli en ihmettele jos alkuvaiheessaan olevalla
> firmalla voi olla ns. starttivaikeuksia.

Vähän aikaa sitten leveilin täällä että ei ole huijarit päässeet
iskemään kun olen niin varovainen. Otetaanpa takaisin, kun nyt ollaan
yhtä kokemusta rikkaampia, tai siis köyhempiä.

Keskustelin digiboksia myyneen huijarin kanssa, jannu oli olemassa ja
pankkitilejäkin oli pari. Etumaksu lähti ja puhelin vaikeni.
Väestörekisterikeskuksesta kävi ilmi että huijari asuu varsin lähellä,
joten vein sinne vaatimuskirjeen ja käväisin tekemässä rikosilmoituksen.
Kävi ilmi että jannu tehtailee näitä, myöntää kaiken heti, mutta sitä ei
saada käpälälautaan koska sopii rikosilmoitusten tehneiden kanssa rahalla.

Että opiksi ja ojennukseksi. Edes tarkistettu identiteetti ei ole varma
vakuus. Ihmisestä kannattaa etsiä jälkiä Googlella ja Enirolla, kysellä
työnantajaa ja muuta. Ellei löydy, niin mietintämyssy päähän. Jo
prepaid-liittymä halpojen liittymien Suomessa on hyvä syy epäilyksiin.

Olli