Hyviä kirjoja kuvan rakentamisesta?

KM

Osaako joku vinkata hyviä kirjoja kuvan rakentamisesta? Lähinnä siis
sommittelusta - kuvissa olevien elementtien laittamisesta
tarkoituksenmukaiseen suhteeseen toisiinsa nähden. Lienee semiotiikkaa tai
jotain, ne kolmiot ja kumppanit.

Olen kahlannut noita Michael Langfordin Basic ja Advanced photographyjä
läpi, mutta aika vähälle niissä se puoli mielestäni jää. Edelleenkin
etsimeen katsoessani olen aika aseeton miettimään, miten kuvan järjestäisin
ja miksi.

tätä_vesa.kuusava@pp.inet.fi Vesa Kuusava

KM <kare.m...@otappapois.luukku.com> wrote:

Kannattaako edes juuttua valokuvaukseen? Maailma on pullollaan taidekirjoja ja
taideteoriaa.

KM

Vesa Kuusava <ei tätä_vesa.k...@pp.inet.fi> wrote in

> Kannattaako edes juuttua valokuvaukseen? Maailma on pullollaan
> taidekirjoja ja taideteoriaa.

No miksei sellaisiakin. Kunhan vaan osaan rakentaa kuvani
tarkoituksenmukaisesti.

Matti Rintala

KM wrote:
> [...]
> sommittelusta - kuvissa olevien elementtien laittamisesta
> tarkoituksenmukaiseen suhteeseen toisiinsa nähden. Lienee semiotiikkaa tai

Ostin Thom Hoganin (http://www.bythom.com) nettisivujen suosituksesta
alkuvuodesta Freeman Pattersonin kirjan "Photographing the World Around
You: A Visual Design Workshop for Film and Digital Photography". Thom itse
kuvaa tekijää sanomalla "...what I like most about Freeman's approach is
that he likes to push the visual composition rules and mold them to his
own vision, something all photographers talk about but very few achieve."

Voin suositella lämpimästi, pidin kirjasta ekalla lukemalla paljon ja
tekee mieli lukea toiseenkin kertaan. Ei keskity mihinkään erityisiin
kankeisiin peukalosääntöihin vaan kuvan lainalaisuuksiin ja niiden
riippuvuuteen toisistaan.

Alla Amazonin linkki kirjaan, löytynee toki muualtakin:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/1552636127

--
------------- Matti Rintala ------------ matti....@tut.fi ------------
Painting is the art of inclusion. Photography is an art of exclusion.

Carpe Diem

Hyvä, mutta 80-luvulla tehty kirja on "Den fotografiska bilden", siinä
on paljon hyviä kuvaesimerkkejä analysoituna kaavioin, vaikkei
ymmärtäisi ruotsiakaan niin kaaviot avaavat tarinan. Löytynee kirjastoista.

T Taneli Vahakangas

Löytyy muistaakseni vain Rikhardinkadun kirjastosta, mutta tarkempaa
tietoa saatavuudesta löytyy osoitteesta http://www.helmet.fi . Opus
on aika hankalan kokoinen ja painava (mahtuu toki tavalliseen reppuun).

Mielestäni kirja on aika hyvä. Ruotsia osaan auttavasti, mutta kuten
todettu, jo pelkästään kuvia katselemalla saa hyvän käsityksen siitä,
mitä tekijä pitää sommittelussa olennaisena.Muistaakseni kaikki
esimerkit olivat mustavalkokuvia, tai ainakin suurin osa. Alussa oli
kameran ja kuvaamisen tekniikkaa kohtalaisen paljon, mutta senhän voi
skipata huoletta, jos nämä osa-alueet ovat hallussa.

Taneli

Iro Byron

Bryan Peterson : Learning To See Creatively

Ja muuta et tarvitse. :)

// iro

"KM" <kare.m...@otappapois.luukku.com> wrote in message