Valot ja tuotekuvaus

Janne Panu

hoi!

Teen silloin tällöin tuotekuvausta, ja siihen tarvitsisin lisää valoa.
Nyt on vaihtoehtoina halpa=3x(2x150W) työmaahalogeenia jalustalla jostain
kärkkäiseltä, melko edulliseen hintaan.

Tai sitten

Multiblitzin DigiX valaisimia 3 kpl. Eli 2x250W halogeeneja 3000 kelvinin
värilämpötilalla, jalustat, heijastimet.

Eli kysymys kuuluu, mitä menetän, jos ostan noi työmaahalogeenit, enkä noita
"oikeita" studiovaloja( eli miksi ostaa 3-4xhintaiset studiovalot)

Muina varusteina tietenkin kamera (350D), kakkuloita siihen, jalusta, iso
valokuvausteltta, taustakankaita, harmaakortti, kompuutteri.

- Janne Panu -

Juha Juntunen

"Janne Panu" <janne...@ottaapoiiis.pp.inet.fi> wrote in message

> Eli kysymys kuuluu, mitä menetän, jos ostan noi työmaahalogeenit, enkä
> noita
> "oikeita" studiovaloja( eli miksi ostaa 3-4xhintaiset studiovalot)

Vaikea kysymys sikäli, että raksavaloista ei ole käytännön kokemusta.
Tollaisia digix:iä on kyllä tullut käytettyä. Ainakin varmaan saat helpomman
käytettävyyden, sillä onhan ne mukana tulevat jalustat (?) kuitenkin melko
käyttökelpoiset ja lamppujen koko/muoto on kätevämpi myös. Raksavaloille
oletettavasti tarvitset eteen jostain sopivan diffuusorin, eli virittelyksi
menee. Värilämmön joudut luultavasti molemmilla manuaalisesti kamerassa
kalibroimaan, ainakin jos olet tarkka sen suhteen.

Oletan, että sinun tuotekuvaus tapahtuu pöydällä tms. kohde on pieni. Nuo
valotehot kun eivät mihinkään kovin isoon, tai sanotaanko vaikka että
seisovaan kohteeseen asti, kovin hyvin riitä.

Lämpöä riittää kummassakin vaihtoehdossa vähän turhan kanssa. Erinäiset
salamavaihtoehdot, esim. pienet studiosalamat ja rengassalamat, kannattaa
ehkä myös pitää mielessä, riippuen vähän mitä kuvaukselta haet.

Antti Ahomäki

> Värilämmön joudut luultavasti molemmilla manuaalisesti kamerassa
> kalibroimaan, ainakin jos olet tarkka sen suhteen.

Värilämpötilan säätöön on hyvä apu Qp 201 kortti esim. täältä
http://www.maitolaituri.tv/index.php?manufacturers_id=19

Siihen on ilmaisohjelma täällä
http://www.qpcard.com/

Kokeilujeni perusteella sillä saa melko vaikeatkin valaistusolosuhteet
korjatuksi.

Antti

Petri Kekkonen

> [...]
> noita
> "oikeita" studiovaloja( eli miksi ostaa 3-4xhintaiset studiovalot)

Ainakin valokuvion tasaisuudessa uskoisin olevan eroa, ja raksavaloilla
luultavasti myös värilämpötila voi olla ihan erilainen eri yksilöissä (itse
havaittua kun olen noita myös muutaman ostanut). Tätä voi tosin korjata
helposti ja halvalla vaihtamalla saman valmistajan lamput noihin
alkuperäisten tilalle.

- Petri

Mika Iisakkila

"Petri Kekkonen" <petri.k...@nokia.com> writes:
> [...]
> havaittua kun olen noita myös muutaman ostanut). Tätä voi tosin korjata
> helposti ja halvalla vaihtamalla saman valmistajan lamput noihin

Kyllä sen voi halutessaan korjata viimeisenkin päälle ostamalla niihin
saman tien kunnolliset, 3200K speksatut putket. 150W studioputkien
saatavuudesta samalla kannalla en ole ihan varma, mutta ainakaan
300W:n ei pitäisi olla ongelma. Sen jälkeen niitä voi myös käyttää
yhdessä "oikeiden" studiovalojen kanssa, joten ei tästä edes mitään
joko-tai -rinnanasettelua tarvitse tehdä.

Minä ainakin kasaisin (ja kasaankin) fillivalot työmaahalogeeneista,
kun niihin joutuu melkein aina kuitenkin rakentamaan jotain eteen.
Key-valona olisi kunnolla kontrolloitavissa oleva oikea studiovalo
kuitenkin ihan kiva.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Janne Panu

"Mika Iisakkila" <mika...@pingrid.fi.invalid> wrote in message

Voisitkos vielä antaa linkkivinkkiä mistä löytäs noita speksattuja lamppuja.
Vois olla helpompi ettei tarttis puolta webbiä surffata. Kun ostin niittä
työmaavaloja sitten ... 3 kpl settiä, missä kussakin jalusta ja 2x300W
lamput... 23.90? kpl!!!!, eli vaikka olis ollu huono ostos, niin ei paljoa
rahaa hukassa.

Ensimmäiset kuvat otettu, hieman säätöä, että saa varjot pois ... ja onneks
350D osaa aika hyvin kustom-asennolla säätää valkotasapainon kohilleen.

Mika Iisakkila

"Janne Panu" <janne...@ottaapoiiis.pp.inet.fi> writes:
> Voisitkos vielä antaa linkkivinkkiä mistä löytäs noita speksattuja lamppuja.
> Vois olla helpompi ettei tarttis puolta webbiä surffata.

Harmi kyllä en :-/ Siitä on jo ainakin 10 vuotta kun olen niitä
viimeksi jostain kaivanut. Mutta kyllä perus-halogeeniputkienkin
nimellinen värilämpötila on 3000-3600K, eli aivan kuutamolle ei joudu,
kunhan pistää samanmerkkiset ja samanikäiset polttimot joka lamppuun
eikä käytä jotain halvimpia noname-putkia, jotka voivat uutenakin olla
mitä sattuu.

> Ensimmäiset kuvat otettu, hieman säätöä, että saa varjot pois ... ja onneks
> 350D osaa aika hyvin kustom-asennolla säätää valkotasapainon kohilleen.

Kyllähän kamera säätää kun komennetaan. Ainoa ongelma on kirjava
valaistus, eikä sekään useimmissa tavan tallaajan projekteissa haittaa
mitään, ellei halua toistettavia värisävyjä eri suunnista kuvattuna tms.
--
http://www.hut.fi/u/iisakkil/ --Foo.

Ville Saarelainen

Mika Iisakkila wrote:

> Kyllähän kamera säätää kun komennetaan. Ainoa ongelma on kirjava
> valaistus, eikä sekään useimmissa tavan tallaajan projekteissa haittaa
> mitään, ellei halua toistettavia värisävyjä eri suunnista kuvattuna tms.

Tavan tallaaja voi tehdä satunnaista tuotekuvausta ilman
lisävalaistustakin, tosin valotusajat voi pelkän kattolampun alla olla
useita sekunteja, mutta jalustalla siitäkin selvitään. Ne vähät mitä
itse olen näin kuvannut, niin ihan kelvollista jälkeä tuli.

--

Ville Saarelainen
ville.sa...@eibazaapp.inet.fi

cN

Mikäli tuotekuvauksia menee kaupalliseen tarkoitukseen
kannattaa olla tarkkana että mm.tuotteen värit ovat sitä
mitä tilaaja vaatii, raksavalot ym ovat aina virittämistä,
jos yrittää säästää laadussa, niin se kostautuu jossain
vaiheessa. Plus se lämpö mikä raksavaloistä lähtee on
ihan helvetillinen ja valovoiman säädettävyyttähän ei ole,
ellei virittele lisää.

cN

Ps. 3kpl Bowensin 400-750W tasovaloja/välähdyspäitä
ehkä etsimässä uutta kotia.

chrisseÄTpanaimrecords.com

"Ville Saarelainen" <ville.sa...@eibazaapp.inet.fi> wrote in message

Lasse Saikkonen

cN wrote:

> [...]
> vaiheessa. Plus se lämpö mikä raksavaloistä lähtee on
> ihan helvetillinen ja valovoiman säädettävyyttähän ei ole,

Itse olen täysi newbie kuvauksessa, joten esitänkin todellisen aloittelijan
kysymyksen:

Olin lukevinani jostakin kuvausoppaasta, että väritasapainolla ei ole niin
paljon väliä, jos kuvaa RAWina, koska korjaukset voidaan tehdä helposti
kuvankäsittelyohjelmalla. Olenko ymmärtänyt koko asian väärin?

Lazarus

Timo Pylvänäinen

On 2006-03-15, Lasse Saikkonen <laz...@nospam.cygate.fi> wrote:
> Olin lukevinani jostakin kuvausoppaasta, että väritasapainolla ei ole niin
> paljon väliä, jos kuvaa RAWina, koska korjaukset voidaan tehdä helposti
> kuvankäsittelyohjelmalla. Olenko ymmärtänyt koko asian väärin?

Harrastelijana voin arvata, että korjata toki voi, mutta eihän se
välttämättä mitään helppoa ole jos tavoite on että lopullinen tuloste on
aivan tarkalleen oikean sävyinen. En kylläkään ikinä ole noin tarkkoja
tulosteita tehnyt, vaan toiminut aina silmämääräisesti.

Lisäksi jos käytetään useampaa valoa jotka on vaihtelevan sävyisiä, niin
korjauksesta voi tulla käytännössä mahdotonta, koska eri kuvan alueilla
täytyy tehdä erilaiset korjaukset.

Omasta kokemuksesta voin vielä varoitaa sen verran, että raksalamput on
oiva tapa saada kohinaisia kuvia. Oma raksalamppuni on muistaakseni melko
voimakkaan oranssin sävyinen ja jos välttää punaisen kanavan puhki
palamisen, niin erityisesti sininen kanava korostuu paljon kun
valkotasapaino korjataan jälkikäteen. Tällä tavoin voi tavoittaa mukavaa
"banding"-ilmiötäkin D70:llä.

Lisäksi nuo raksalamput on tosiaan niin kuumia, että joskus pelottaa että
linssien kalvot sulaa jos kameran vie metriä lähemmäksi lamppuja.

--
Timo

Lassi Hippeläinen

Mitä vähemmän tarvitsee tehdä korjauksia jälkikäteen, sen parempi.
Jossain vain kulkee se raja, jonka kohdalla jälkikorjaukset vievät
vähemmän aikaa kuin valaistuksen hienoviilaus.

-- Lassi

Lassi Hippeläinen

Timo Pylvänäinen wrote:

> [...]
> palamisen, niin erityisesti sininen kanava korostuu paljon kun
> valkotasapaino korjataan jälkikäteen. Tällä tavoin voi tavoittaa mukavaa

Kuinkahan tasaisesti ne palavat 50 hertsin sähköllä? Jos osuu virran
kohtaan nopealla valotusajalla, saattaa valaistus olla paljon pienempi
tai punaisempi kuin keskimäärin.

Skannereissakin käytetään tasasähkölamppuja.

-- Lassi

paul...@yahoo.com

Lasse Saikkonen kirjoitti:

> Olin lukevinani jostakin kuvausoppaasta, että väritasapainolla ei ole niin
> paljon väliä, jos kuvaa RAWina, koska korjaukset voidaan tehdä helposti
> kuvankäsittelyohjelmalla. Olenko ymmärtänyt koko asian väärin?

Jos kuvaat RAW:na, niin korjaukset on *pakko* tehdä
jälkikäteen. Valkotasapainon säädöt yms. eivät vaikuta
RAW-kuvaan, paitsi siten, että tiedot ehkä tallettuvat
johonkin osaan RAW-tiedostoa, ja niitä voi sitten käyttää
apuna kuvaa säätäessä.

Valkotasapainon säädön tekeminen jälkikäteen on
hankalaa, jos mittausta ei ole tehty kuvausvaiheessa.
Ellei sitten kuvassa satu olemaan jotain neutraalin
harmaata, jonka perusteella säädön voisi tehdä.
Siksi on syytä vaikeissa valaistusolosuhteissa
kuvatessa tehdä valkotasapainon mittaus
harmaakortista, vaikka kuvaisikin RAW-formaatissa.

--
Pauli

Timo Autiokari

Lasse Saikkonen wrote:

> Olin lukevinani jostakin kuvausoppaasta, että väritasapainolla ei ole
> niin paljon väliä, jos kuvaa RAWina, koska korjaukset voidaan tehdä
> helposti kuvankäsittelyohjelmalla.

Periaatteessa kameran valkobalanssin asetuksella ei ole mitään väliä kun
kuvataan RAW:ta. Tuon asetuksen voi sitten panna kohdalleen RAW
muunnosohjelmassa. Tämä on periaatteessa aivan sama toimenpide jonka
kamera tekee kuvanottovaiheessa (siis lisää kuvaan tiedon siitä
minkälainen valaistus mittauksen mukaan kuvanottohetkellä oli).

Siis periaatteessa. Käytännössä on kuitenkin yleensä niin että kameran
valkobalanssi-asetus vaikuttaa aika tavalla kameran
valotusautomatiikkaan, esim jos minun D60 on Daylight säädössä ja kuvaan
hehkulampun alla niin automatiikka asettaa valotusajan siten että
punainen kanava leikkautuu rankasti. Pidänkin kameran aina Auto WB
asennossa, silloin automaattivalotus on tarkinta ja mutta säädän WB:n
kuitenkin aina itse RAW muunnosvaiheessa.

Kuvankäsittelyohjelmassa voi korjata minkä tahansa kuvan valkobalanssia,
siis myös JPEG:n, mutta oikealla tavalla tehtynä se ei ole millekään
kuvalle helppo toimepide. Siis, valkobalanssin säätäminen
kuvankäsittelyohjelmassa on helppoa mutta sen korjaaminen on varsin
hankalaa.

Timo Autiokari

paul...@yahoo.com

Timo Pylvänäinen kirjoitti:

> [...]
> palamisen, niin erityisesti sininen kanava korostuu paljon kun
> valkotasapaino korjataan jälkikäteen. Tällä tavoin voi tavoittaa mukavaa

Itselläni on 2 kpl 500 W työmaahalogeeneja. En ole niillä digillä
kuvannut, mutta filmillä ei ole mitään ongelmaa tullut, kun kuvaan
keinovalofilmille. Tai joskus päivänvalofilmille, jos haluan
tarkoituksellisesti kuvaan lämpimän sävyn.

Olen myös joskus käyttänyt lamppujen päällä sinertäviä
filtterikalvoja, jotka muuttavat valojen valkotasapainon suunnilleen
päivänvaloa vastaavaksi. Muistaakseni ne toimivat hyvin, mutta
himmensivät kyllä valoa ainakin puolen aukon verran. Jos lamput ovat
ainoa valonlähde, voisi tietysti käyttää myös kameran linssin
edessä olevaa filtteriä, niin välttyy punaisen puhkipalamiselta.

--
Pauli

Petri Kekkonen

"Timo Autiokari" <timo.au...@aim-dtp.net> wrote:
> Kuvankäsittelyohjelmassa voi korjata minkä tahansa kuvan valkobalanssia,
> siis myös JPEG:n, mutta oikealla tavalla tehtynä se ei ole millekään
> kuvalle helppo toimepide.

Eikä varsinkaan silloin, jos itse tuote punertaa ja tuotteen taustaa
jättämät varjot sinertää, kuten itselläni teki kun ensimmäisiä kertoja
tuotteita kuvasin, ja valoa tuli vähän sieltä sun täältä kun ei ollut
riittävästi samanlaisia ja tasalaatuisia valaisimia käytössä.

- Petri

Markus Lehto

Petri Kekkonen wrote:
> [...]
> tuotteita kuvasin, ja valoa tuli vähän sieltä sun täältä kun ei ollut
> riittävästi samanlaisia ja tasalaatuisia valaisimia käytössä.

Sitten kuvat pitää vain koostaa useammasta osasta, jotka kaikki on
säädetty sopivan valkotasapainon mukaan. Helppoa teoriassa,
mahdollisesti varsin kinkkistä todellisuudessa.

Jos aikaa on ja harrastuneisuutta riittää (eikä tuotteita tarvitse
kuvata "liukuhihnalta"), voi tuotekuvauksessa hyvinkin pärjätä jopa
yhdella valolla. Eihän tuotetta ole pakko valaista yhdellä kertaa
kokonaan, kuten filmiaikana, vaan valolla voi valaista tuoteen eri osia
eri kuvissa ja lopulta yhdistää kuvat kuvankäsittelyssä. Yhdistäminenkin
on melko vaivatonta, jos (kun!) kuvat on otettu jalustalta ja vaikkapa
suoraan tietokoneelta laukoen (ettei kamera varmasti tärise eikä heilu).
Eri otokset layereiksi, maskit päälle ja maskeja puhkomalla sopivia
juttuja joka kerroksesta esiin.

--
-Markus Lehto

Seppo Toivari

"Lassi Hippeläinen" <lassi.hi...@ieee.orgies.invalid> wrote in message

> Skannereissakin käytetään tasasähkölamppuja.

Jaa'a. Ei kai kaikissa kuitenkaan?
Tuossa on esillä Mustekin skannerista otettu loisteputki kaikkine
sähkövehkeineen ja lampulle menee sähköt ensin muuntajan ja sitten
kondensaattorien läpi. Tasavirta ei mene kummastakaan läpi ja silti lamppu
palaa. Ihme juttu.

-- Sepe

Lassi Hippeläinen

Seppo Toivari wrote:
> "Lassi Hippeläinen" <lassi.hi...@ieee.orgies.invalid> wrote in message

> Jaa'a. Ei kai kaikissa kuitenkaan?

Kaipa niissä on kokeiltu kaikenlaista. Skannerit ovat melko uusi
tuoteperhe. Ratkaisut eivät vielä ole vaakiintuneet.

> [...]
> sähkövehkeineen ja lampulle menee sähköt ensin muuntajan ja sitten
> kondensaattorien läpi. Tasavirta ei mene kummastakaan läpi ja silti lamppu

Lampun vilkkuminen tekee raitoja skannaustulokseen. Välkeen pitäisi olla
aika nopeaa, jotta se ei näkyisi. Hatusta vetäen megahertsejä. Silloin
tulee ongelmia radiohäiriöiden kanssa.

Meneekö lampun sähkö todella kondensaattorien läpi? Vai ovatko ne
suodatuskonkkia, ja jossain niiden seassa on tasasuuntaussilta.

-- Lassi

Seppo Toivari

"Lassi Hippeläinen" <lassi.hi...@ieee.orgies.invalid> wrote in message

Sori kun on viivettä, mutta mihis tässä kiire valmiissa maailmassa. Siis
tulipa purettua toinenkin Mustekin skanneri. ei nyt tän kysymyksen takia
vaa viemästä turhaa tilaa. Miltei samanlainen ratkaisu kuin tuossa toisessa.
Siinä on ihan muuntaja missä on ensiöpuolella 2.3K ohmin kela ja
toisiopuolella 143 ohmin kela mistä toinen pää menee loisteputken toiseen
päähän ja toinen pää kahden rinnankytketyn konkan läpi. Konkissa lukee 27J
3KV. Yritin mitata paljon vaihtojännitettä on, mutta mittarista loppuu äly
1000V kohdalla. Ihme sinänsä, etten saanun sormilleni tuota käpistellessäni.
Tuolla levynpalalla mikä siitä skannerista on jäljellä on vain 2 diodia ja
toinen niistä on optohaarukassa. Ei mitään tasasuuntaussiltaan viittaavaa.
Radiota en saanut tuolla häirittyä. Jännitteen vuoksi en uskaltanut ihan
taajuuslaskurilla mitata, mutta etäherkkä Finly mikä paljastaa lähettimet
rupesi näyttämään aina eri taajuuksia riippuen mihin kohtaan sen antennin
tökkäsi. Menisikö sekaisin tasavirrasta?
Nuo muuntajan ohmit tuli mitattua moneen kertaan ja ei ne siitä muutu.
Ensiöpuolella on 6 piikkiä, mutta yuo 2,3k on ainut järkevä mittaus.

Oli miten vaan AC/DC niin nyt tuo on nyt varalla jos tuo eka "työpöytävalo"
sippaa.