kameran jalan tukevuus kysymys?!

Gary

elikäs miten on Manfrotto 055DB jalustan tukevuus järjestelmäkamera ja 400mm
(apo) putken paino noin 2kiloa??. vanha ja hyvä velbon veb-3 kameran jalka
ei riittänyt nyt sitten laukaisuun (lanka-laukaisin oli kyllä käytössä) eli
hirveä tärinä näkyi laukaisun jälkeen eli ei hyvä juttu:( peilin lukitus
ylös autoi vähän ...kivi-pussi autaisi kyllä mutta kun ei niitä kiviä ole
kiva kuljetaa mukana aina ....

simppa

Mulla on joku muu malli, ilman noita kirjaimia mallimerkinnässä.
Sillä kyllä jollain lailla pystyy kuvaamaan, mutta jos vetää jalat ihan
tappiin , niin melkonen hyrrä siitäkin tulee.
Eli jos olet lyhytjalkainen niin riittänee. Jos et, niin sit pitää
ainaki kokeilla kunnolla jos olet ostamassa.

Gary

Juu pitää lähteä vähän katselemaan josko se hyvä kameran jalka löytyis ,
tukeva sen jalan kyllä pitää olla .....
tämä vois olla aikas hyvä jalka:) Manfrotto kolmijalka-(028B)?!
http://www.maitolaituri.tv/product_thumb.php?img=images/028B.jpg&w=118&h=200
tukeva varmaan on ?!

"simppa" <siim...@kolumbus.fi> wrote in message

Yrjö O. Mäkinen

Gary wrote:

> [...]
> tukeva sen jalan kyllä pitää olla .....
> tämä vois olla aikas hyvä jalka:) Manfrotto kolmijalka-(028B)?!

Minulla on Manfrotto 055PROB, se on tukeva.
Verkkokauppa.com nättää myyvän sitä 144,90? hintaan.

--
yom

Jani Kyllönen

Tai sitten on vain luovuttava "kaikki kuvat otetaan oman silmän
korkeudesta, vaikka olisi jumalauta mikä" -säännöstä...

En olekaan ikinä kuullut tripodin tukevuuden olevan riippuvainen
kuvaajan pitudesta, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

jani

Vinski

Jani Kyllönen wrote:

> En olekaan ikinä kuullut tripodin tukevuuden olevan riippuvainen
> kuvaajan pitudesta, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.

Uutta jalustaa hankittaessa minäkin pitäisin _erittäin_ tärkeänä
kriteerinä, että tripodi on tukeva seisaalta kuvattaessa ja
kamera tähtäyksen kannalta mukavalla korkeudella. Sovelsipa
jalustaa sitten kuinka hyvänsä.

Vinski

Harri Suomalainen

Vinski wrote:
> [...]
> kriteerinä, että tripodi on tukeva seisaalta kuvattaessa ja
> kamera tähtäyksen kannalta mukavalla korkeudella. Sovelsipa

Yleiskäyttöisen jalustan korkeuden on hyvä olla sellainen, että se
nousee kuulapään kanssa riittävästi kuvaajan silmän yläpuolelle. Tällöin
saa kameran vielä silmän korkeudelle, vaikka jalat olisivatkin vähän
jossain kuopassa tms. Riittävän "kuoppamarginaalin" jälkeen muuttuu
lisäkorkeus turhaksi, kun kameraan ei kuitenkaan yltä enää katsomaan.
(Jätetään pois korokkeiden käytöt ja tikkaat, jooko? :)

Tämän seurauksena on, että 150cm kuvaajalle riittää monesti lyhempikin
jalusta kuin parimetriselle. Korkeammaksi viritetty jalusta on
pääsääntöisesti tietysti hutarampi, joten parimetrinen tarvitsee ehkä
tukevamman rakenteen, joutuu turvautumaan kivipussiin helpommin jne.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös kuulapäähän ja kameran
pikakiinnityslevyihin. Pitkällä ja painavalla putkella noiden
vaikutukset korostuvat. Lisäksi käyttöolosuhteet on hyvä arvioida, esim.
omien kuvausolosuhteiden mukainen tuulisuus jne.

Sitten se tärkein ominaisuus: painon pitää olla sellainen että jalustaa
jaksaa kuljetella mukana. Kertaluokkaa tukevampi jalusta kotona
hyödyttää vähemmän kuin himpun hutarampi jonka on jaksanut ottaa mukaan.

Helpointa lienee käydä kaupassa kokeilemassa itse. 055 ei ole enää niitä
hutarimpia jalustoja, mutta ei maailman tukevinkaan.
--
Harri

simppa

Jani Kyllönen wrote:

> En olekaan ikinä kuullut tripodin tukevuuden olevan riippuvainen
> kuvaajan pitudesta, mutta kertahan se on ensimmäinenkin.
>
> jani

Joo, kerro sitten kun kuulet ;-)

Petri Kekkonen

"Gary" <ken...@suomi24.fi> wrote:
> tämä vois olla aikas hyvä jalka:) Manfrotto kolmijalka-(028B)?!
> http://www.maitolaituri.tv/product_thumb.php?img=images/028B.jpg&w=118&h=200
> tukeva varmaan on ?!

On tukeva, jonkinverran olen tuolla kuvaillut. Ja korkeuttakin riittää
mukavasti.

Huonona puolena lähinnä paino, eli tätä ei kuskaa kuin autolla. Oma Slik Pro
700 DX ei ole mikään keijukainen sekään, mutta 028B:hen verrattuna lähes
mukana kannettava.

- Petri