Kiitäjien kuvaus

marko

Heippa,

Minua askarruttaa liikkeen pysäyttäminen salamalla. Minua kiinnostaa
erityisesti kiitäjäperhosten yökuvaus, ja haluaisin ottaa kalustosta
kaiken irti.

Salama Minolta HS5400 ja runkona Minolta Dynax 9:
ohjeluku 54 (ISO 100), 1/300s lyhin salamatäsmäysaika (Minolta Dynax
9)
1/12000s erikoisnopea salamatäsmäys (HSS) Minolta Dynax 9:n kanssa

objektiiveina käytän perhosiin pääasiassa:

Sigma EX 105/2.8 ja Sigma EX 180/3.5

filminä useimmiten Sensia 100, Velvia 100 tai Provia 400F

taustastahan ei tarvitse välittää kun se on yöllä pimeä, joten
sille ei tarvita valotusta

Miten siis saan parhaiten pysäytettyä kiitäjäperhosen siivet?

1/300s eli lyhin salamatäsmäysaika ei varmaankaan riitä

Laitanko Manualille, pistän 1/12000s suljinajaksi, ja suurimman aukon,
jolloin HSS kytkeytyy automaattisesti päälle? Alivalottuisiko kuva?

Salaman käyttö on aina ollut hieman pulmallista minulle, arvostan
kovasti neuvoja,

terv. Marko

Pasi Savolainen

"marko" <eto...@kolumbus.fi> writes:
> taustastahan ei tarvitse välittää kun se on yöllä pimeä, joten
> sille ei tarvita valotusta

Salaman oma välähdys on hyvin lyhyt (pisimpiä ovat kai 1/1000s), joten
yöllä voit käyttää vaikka 1/30s valotusta (jos on oikeasti pimeää).

Aukko ja käytetty salaman teho määrää sitten valotuksen, se pitää
arvioida kohteen etäisyyden mukaan, älykäs salamajärjestelmä varmaan
osaa arpoa melkein oikein. Käsin kokeilua ei kuitenkaan voita mikään
opiskelumetodina.

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>
Vivake -- Virtuaalinen valokuvauskerho <http://members.lycos.co.uk/vivake/>

"..läksimme Irinan kanssa Gramexin talvikauden avajaisiin saamaan kehuja
tekijänoikeuslaista. Se olikin tosi terapeuttista, sillä niin paljon tuli
asiasta aikanaan negatiivista palautetta. Nyt sai paistatella ihanien
miesten vuolaissa kehuissa."
kansanedustaja Rosa Meriläinen blogissaan 22.11.2005

Hannu Koskenvaara

marko wrote:

> Miten siis saan parhaiten pysäytettyä kiitäjäperhosen siivet?
>
> 1/300s eli lyhin salamatäsmäysaika ei varmaankaan riitä

Salaman välähdysaikahan on paljon lyhyempi kuin tuo. Laita valotusajaksi
jotain, vaikka juuri tuo 1/300 s. Salaman tehoa voit säätää jollain
harmaalla esineellä tai vaikka neulatulla perhosella. Laita kamera
jalustalle, säädä salaman teho ja tarkennus ja jää kytikselle.

> Salaman käyttö on aina ollut hieman pulmallista minulle, arvostan
> kovasti neuvoja,

Kiitäjien, varsinkin pienempien lajien, siipien lyöntitaajuus lienee
jotain vajaat sata hertsiä. Se on sellaista haipakkaa, että tavallinen
salama tuskin sitä kokonaan pysäyttää.

Itse kokeilin joskus, mutta kiitäjät päättivät etteivät suvaitse saapua
kuvattavaksi. Nyt kun on kunnon salama, joka tarkentaa lähi-infrapunalla
voisi kokeilla kuvata käsivaraltakin autofokuksella.

Hannu Koskenvaara

marko

Kiitoksia vastauksista. Eli mitään varmaa formulaa ei ole. Kokeilu
jatkuu.

terv. Marko

Matti

http://www.photosig.com/ siellä käyttäjänimellä Matti on minulla muutamia yö
kiitäjän kuvia.
Vanhalla Kodak DC-120 ja Nikon D70 kameroilla otettuja.

Mene syreenin kukkien luo passiin, hyvänä yönä näet 50-100 kiitäjää huonona
ehkä 5. Katso lämpötilat jos alla on useampi kylmempi yö ja sattuu lämmin ne
lentävät tosi hyvin, jos lämpötila on useampana yönä tasaista niin lentokin
on normaalia, jos taas menet edellistä kylmempänä yönä tuskin mitään lentää.
Myös kosteus vaikuttaa lämmin yö muutama päivä kunnon sateesta niin silloin
niitä kuoriutuu joukolla.

Suositan kuitenkin että laitat ns normaali objektiivin, esitarkennat sen
lähelle ja sitten kiitäjä jahtiin tuo 1/60 toimii kesäyössä hyvin.
Jos käytät tuota 180:ntä niin siinä on se tarkentamisen vaikeus, ehkä
taivastavasten voi onnistua mutta ei kyllä puskaan päin.

Matti

"marko" <eto...@kolumbus.fi> kirjoitti
viestissä:1139311137.0...@z14g2000cwz.googlegroups.com...

marko

Kiitos Matti vihjeistä. Kävin katsomassa mänty- ja
sireenikiitäjäkuviasi ja hienoja olivat. Laitoin yhdestä
kommentteja. Minulla on myös ko.saitilla perhoskuvia nimimerkillä
macromarko. Joitakin kiitäjäkuvia löytyy sivuiltani: http://
www.onime.com osastosta butterflies - European butterflies. En niissä
ole saanut lähellekään yhtä hyvin pysäytettyä siipien liikettä.

terv. Marko

Mikko Tapani Reinikainen

In article <dsa2ut$p6k$1...@epityr.hut.fi>,

Hannu Koskenvaara <hannunro...@netscape.net> wrote:
>Kiitäjien, varsinkin pienempien lajien, siipien lyöntitaajuus lienee
>jotain vajaat sata hertsiä. Se on sellaista haipakkaa, että tavallinen
>salama tuskin sitä kokonaan pysäyttää.

Kuten todettu, valotusajalla ei ole juuri merkitystä. Sen sijaan
salaman tehoa vähentämällä saa välähdyksen kestoa lyhennettyä.

- Mikko Reinikainen