Hyvää kamerareppua tarvis

Yetex

Mistä hyvä kamerareppu. Vaatimuksena; pysyy hyvin selässä, avautuu
kokonaan, mahtuu 2 runkoa pari kolme putkea, salama ym pikku sälää. Ie
tarvtse olla pilkkijakkara, mutta jonkinlainen lämmöneristys olisi hyvä
olla. Mitäs vehjettä voisi käyttää lämmittimenä kovemmilla pakkasilla. Ennen
vanhaan oli bensiinikäyttöisiä lämmittimiä, mutta ei kai sellaista voi
kameralaukkuun laittaa. Reppu olisi tarkitus hankkia vielä näille lumille,
joten mikään futurereppu ei tule kyseeseen.

Mikko Tapani Reinikainen

In article <rJRJf.1$es...@read3.inet.fi>, Yetex <jo...@microsoft.com> wrote:
>Mistä hyvä kamerareppu. Vaatimuksena; pysyy hyvin selässä, avautuu
>kokonaan, mahtuu 2 runkoa pari kolme putkea, salama ym pikku sälää.

LowePro Mini Trekker voisi olla tuota kokoluokkaa. Siitä on hyviä
kokemuksia, silloin kun olen kamerareppua tarvinnut. Usein tulee
kannettua kameravehkeitä ihan tavallisessa selkärepussa.

>Ie tarvtse olla pilkkijakkara, mutta jonkinlainen lämmöneristys olisi
>hyvä olla. Mitäs vehjettä voisi käyttää lämmittimenä kovemmilla
>pakkasilla.

Lämmitys ei välttämättä ole hyvä idea. Ulkoilmaa lämpimämmät kamera ja
objektiivi menevät huuruun heti kun ne ottaa repusta, eikä kuvaaminen
onnistu. Kannattaa pitää kalusto samassa lämpötilassa ulkoilman
kanssa.

- Mikko Reinikainen

Yrjö Vuorinen

Moi

Telefotossa näyttäisi olevan hyvä valikoima reppuja.

www.telefoto.fi kauppa/kameroiden lisävälineet/laukut

Ykä

Jukkamikko Virtanen

Mikko Tapani Reinikainen wrote:
> [...]
> objektiivi menevät huuruun heti kun ne ottaa repusta, eikä kuvaaminen
> onnistu. Kannattaa pitää kalusto samassa lämpötilassa ulkoilman

Höpo höpö! Nimenomaan ulkoilmaa lämpimämpinä ne eivät huurru. Kylmempänä
kyllä huurtuisivat.
--

-Jumi-

Juha Lehtinen

"Jukkamikko Virtanen" <ju...@iki.fi> kirjoitti
viestissä:dta608$31$1...@phys-news4.kolumbus.fi...

Voivat tosin höyrytä ;)

Juha

Mikko Tapani Reinikainen

In article <dta608$31$1...@phys-news4.kolumbus.fi>,

Jukkamikko Virtanen <ju...@iki.fi> wrote:
>Höpo höpö! Nimenomaan ulkoilmaa lämpimämpinä ne eivät huurru. Kylmempänä
>kyllä huurtuisivat.

Pahoittelen ajatusvirhettäni. Toisin päinhän se menee, eli kylmä
kamera saattaa huurtua lämpimään reppuun laittaessa.

- Mikko Reinikainen

Sampo Niskanen

Mikko Tapani Reinikainen <mtre...@cc.hut.fi> wrote:
> Pahoittelen ajatusvirhettäni. Toisin päinhän se menee, eli kylmä
> kamera saattaa huurtua lämpimään reppuun laittaessa.

Se huurtuminenhan on sitä kun lämpimän ja kosteutta sisältävän ilman
kosteus tiivistyy kohdatessaan kylmän pinnan. Jos kameralaukun on
avannut ulkona ja kaivanut kameraa ym. sieltä, niin (suhteellisesti)
kostea huoneilma on vaihtunut kylmään ja kuivaan pakkasilmaan. Jos
tätä sitten lämmittää jollain tavalla, niin eihän se sinne kosteutta
mistään tuo lisää. Ymmärtääkseni kaukoputkien okulaarejakin tuosta
syystä voidaan säilyttää hieman lämmitetyssä laukussa, ja sillä saa
myös poistettua jo muodostunutta huurretta linssien pinnoilta (lämmin
kuiva ilma imee kosteutta).

Eikö saman pitäisi toimia kameralaukuissakin? Onko kokemuksia
lämmitetyistä kameralaukuista, auttavatko ne talvisin? Ensimmäisenä
minulla tulisi mieleen esim. retkiliikkeissä myytävät jalan- ja
kädenlämmitinpussit, jotka vain otetaan ulos muovikääreestään ja
lämpiävät reaktiosta ilman kanssa, lämmittävät muutamia tunteja.
Sisältäpäin lämmitetyn kameralaukun ei myöskään tarvitse antaa lojua
niin pitkään avaamattomana tuotuaan sen sisään.

/____\ Sampo Niskanen <=> sampo.n...@iki.fi \
\ http://www.iki.fi/sampo.niskanen/ \
\ ________________________________________\___
\___/___________________________________________/

Yetex

Testataan. Ainakin taidan pitää akut taskussa haalarin alla.
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Je

Petri Kekkonen

"Mikko Tapani Reinikainen" <mtre...@cc.hut.fi> wrote:
> LowePro Mini Trekker voisi olla tuota kokoluokkaa.

Ääni tälle. Vanhan mallin kantomukavuus ei ole huippua, mutta muuten on
loistava vehje. Lämpöeristystä on ihan tarpeeksi, ulkoa tuotu kamera on
kylmä vielä parin-kolmen tunnin jälkeen.

- Petri

Heikki Kantola

Mikko Tapani Reinikainen <mtre...@cc.hut.fi> kirjoitti seuraavaa:

> LowePro Mini Trekker voisi olla tuota kokoluokkaa. Siitä on hyviä
> kokemuksia, silloin kun olen kamerareppua tarvinnut.

Ko. repun sääsuojuksellisen AW-mallin onnellisena omistajana voin
minäkin suositella sitä pienellä varauksella - nimittäinkin, jos
haluaa pakata pitkän ja melko paksun teleobjektiivin (kuten minulla
Tamron 200-500 mm) niin tuo on hieman nafti: iso objektiivi kun pitää
sijoittaa keskelle ja tällöin korkeustila on melkein kokonaan käytetty
eli kameraa lyhyemmällä objektiivilla ei saa mahtumaan siihen luonnol-
lisimpaan paikkaan eli repun yläosaan.

--
* H e i k k i K a n t o l a * | Ihmiselämä ei ole ollenkaan
IRC: Hezu | niin monimutkaista kuin miltä

Sampo

to Heikki Kantola
Heikki Kantola wrote:

> [...]
> sijoittaa keskelle ja tällöin korkeustila on melkein kokonaan käytetty
> eli kameraa lyhyemmällä objektiivilla ei saa mahtumaan siihen luonnol-

Jos oikein ikuista haluaa, kysyisin Tampereelta vaikka Billinghamin
tavaroita Salama-Selänteeltä.

Kalliita,mutta "ikuisia". -Ostin ensimmäisen v. 1982 ja on kestänyt
tähän päivään asti kovaa käyttöä. Näin ovat myös monet kaverini kertoneet.

Sitten taas yhtä kalliissa Tenbassa on muoviosia, mitkä saattavat hajota
pakkasessa käytössä. Etenkin hihnan kiinnitys tekokuidun takia luistaa,
tai pahimmillaan kiinnitys saattaa katketa - ja sitten painavat
objektiivit ainakin ropisevat kadulle. Kokemusta on ja vakuutusyhtiö oli
vähintäänkin tyytyväinen, kun ne Hasselin ja Contaxin osat lähetettiin
Carl Zeissille Saksaan...

PS. Kerro Terveisiä Matti Selänteelle.

Sampo

Hara

Yetex kirjoitti:
Kokeileppa Heat-it Oy,n ladattavia lämpöpusseja.
Ladataan keittämällä 15 min ja käyntiin saa
kevyellä sormiliikkeellä, villasukkaan käärittynä antavat sopivasti
lämpöä pariksi tunniksi/pussi, ainakin -15 pakkasessa riittävät pitämään
repun sopivan lämpimänä. Itse olen niihin todella tyytyväinen.
Lisää faktoja firman sivuilla.