Lumen väri?

Timo Noko

Vaihteeksi tyhmä kysymys:

Jos lähdetään säätämään sillä periaattella, että lumi on valkoista,
niin mikä olisi silloin Tuomiokirkon seinän väri?

http://static.flickr.com/36/97161838_4d7ef5efb6_b.jpg
http://static.flickr.com/30/97155056_76cbb0df27_b.jpg

Mikko Tapani Reinikainen

In article <slrndup0eg.j...@cs181154132.pp.htv.fi>,

Timo Noko <XXXti...@yahoo.comXX> wrote:
>Jos lähdetään säätämään sillä periaattella, että lumi on valkoista,
>niin mikä olisi silloin Tuomiokirkon seinän väri?

Lumen väri riippuu siitä, onko se varjossa vai auringossa, ja minkä
värisiä valoa heijastavia kohteita lumen ympärillä on. Tuomiokirkon
seinän väri vaihtelee vastaavasti. Ainoaa oikeaa valkobalanssia ei ole
olemassa. Se on myytti kuten oikea valotuskin.

- Mikko Reinikainen

Mika Ristolainen

HK wrote:
> näyttäisivät luonnollisemmilta. Vaikka näin:

...paaaaljon binääri opoistettu...

"
Tiedostot
News-järjestelmän käyttäjät valuttavat artikkelit usein modeemilla
kotikoneelleen. Niinpä he eivät ole kovinkaan innostuneita suurista
tiedostoista (yleensä kuvista) artikkelien joukossa. Yleinen käytäntö
onkin, että tiedostot rajataan omiin ryhmiinsä. Tiedostoille sopivia
ryhmiä ovat sfnet.tiedostot ja alt.binaries-hierarkia. Nykyään tiedoston
voi myös tallettaa WWW-palvelimelle ja laittaa osoitteen artikkeliin mukaan.
"

lue:
http://www.nixu.fi/~kiravuo/etiketti/

En halua sinäänsä nipottaa, mutta kun kohta puoliin on tarkoitus alkaa
seuraamaan näitä "newsejä" puhelimella, niin ei oikein kiinnostaisi
latailla tällaisia "pommeja" puhelimeen.

Ja muutenkin on hyvä että edelleen pidetään vanhasta perinteestä kiinni,
että usenettiin lähetetään vain tekstiä - lukuun ottamatta binääri-ryhmiä.

Näin tätäkin ryhmää voi lukea tulevaisuudessa vaikka mökillä paremman
puutteessa rankka sateella vanhan ajan GSM puheliman tarjoamalla 9600
bps linjan nopeudella - viimeksi muuten viimekesänä :-)

Mutta tämä tästä, enempää en aijo asiaan puuttua.
--
-MR- / Mika Ristolainen
(Poista ".poista" ja ".invalid" vastatessasi mailiin.)

Juhani Aaltonen

Jos lähdetttäis siitä, että lumi on valkoista, niin laitapa vitilumelle
kopiopaperi, jota pidetään yleisesti valkoisena(paperimerkeillä voi olla
eroja). Minkä väriseltä tämä "valkoinen" kopiopaperi näyttää lumella? Teepä
pieni koe. Jussi
"Mikko Tapani Reinikainen" <mtre...@cc.hut.fi> kirjoitti
viestissä:dsi2ob$dme$1...@epityr.hut.fi...

Lassi Hippeläinen

Mika Ristolainen wrote:

> ...paaaaljon binääri opoistettu...

<...>

> Ja muutenkin on hyvä että edelleen pidetään vanhasta perinteestä kiinni,
> että usenettiin lähetetään vain tekstiä - lukuun ottamatta binääri-ryhmiä.

Minulta jäi koko viesti näkemättä. Fiksut ISP:t heittävät roskiin
binääriviestit, jotka ovat ei-binääriryhmissä.

> Näin tätäkin ryhmää voi lukea tulevaisuudessa vaikka mökillä paremman
> puutteessa rankka sateella vanhan ajan GSM puheliman tarjoamalla 9600
> bps linjan nopeudella - viimeksi muuten viimekesänä :-)

Sen pitäisi olla 14400 b/s. Kaiken lisäksi se on synkroninen yhteys, eli se
vastaa 18 kb/s sarjakanavaa. Tosin luuppiviiveet vievät ison osan
nopeudesta.

-- Lassi

Message has been deleted

thirvi

"Janne Pa" <ver...@gmail.com> wrote in message

> Yritä selittää tuota joillekin Aukea.netin käyttäjille ;)
>
> En tiedä onko tämä näitä digiajan lieveilmiöitä, mutta jotkut eivät pysty
> arvostamaan kuvan sisältöä, jos valkoinen on "väärän" värinen, kuva
> vihreän tai oranssin sävyinen ja varmasti kaikkein pahin rikos on, jos
> kuvassa on puhkipalaneita kohtia.
>
> Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta minua ei haittaa jos
> värit ovat hieman vinksinvonksin, jos kuvan muut elementit ovat
> kohdallaan.

Niinpä.

Punertavan auringonlaskun aikoihin "myötävaloon" ottamassani kuvassa lumi
oli oranssinsävyistä. Kuvasta oltiin sitä mieltä, että lumi olisi pitänyt
säätää valkoiseksi. Ei auttanut vaikka miten selitti että lumi valkoisena
heijastaa siihen osuvaa oranssia valoa.

Seuraavan kuvan näyttäminen muutti tilanteen. Kuva oli otettu "sivuvaloon",
niin että oranssi kajo jäi kuvaajan oikealle puolelle. Kun lumisien
kumpareiden oikeanpuoleiset sivut olivat oransseja ja vasemmanpuoleiset
sivut sinisiä, syntyi syvä hiljaisuus.

Lassi Hippeläinen

Janne Pa wrote:

> [...]
> arvostamaan kuvan sisältöä, jos valkoinen on "väärän" värinen, kuva
> vihreän tai oranssin sävyinen ja varmasti kaikkein pahin rikos on, jos

Kuinkahan moni niistä on kalibroinut monitorinsa?

> Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta minua ei haittaa jos
> värit ovat hieman vinksinvonksin, jos kuvan muut elementit ovat
> kohdallaan.

En ole vielä keksinyt tilannetta, jossa värien absoluuttisen oikea toisto
olisi oleellista. Se tietysti edellyttäisi myös kuvien katselutilanteen
valaistuksen hallintaa.

-- Lassi