Google Ryhmät ei enää tue uusia Usenet-postauksia tai ‐tilauksia. Aiempi sisältö on edelleen nähtävissä.

Holga ja POKEY (oli: Re: K20D AF-säätö)

0 katselukertaa

Antti Alhonen

lukematon,
9.4.2008 klo 17.30.599.4.2008
vastaanottaja
Tero P. Mustalahti wrote:
> Viimeksi kun katsoin, niin aidossa Holgassa ei ollut tarkennusta, koska
> niissä on fixed focus -linssi. Sehän Holgailussa ideana onkin, mustan
> sähköteipin lisäksi, jolla takakansi tiivistetään ;-)

Blääh, Holgassahan nimenomaan ON tarkennus, sehän koko jutusta tekeekin
naurettavan; Holgaa hehkutetaan hirveesti AIVAN PASKANA kamerana ja
että se on mukamas siksi hauska. Mutta kun oikeasti se Holga ei ole
mitenkään paska lelukamera vaan aivan tyypillinen kuluttajille tehty
perhekamera, itse asiassa huomattavasti parempi ja monipuolisempi
kuin moni kirppareilta löytyvä focus-free 35 mm kamera. Holgassa
on tarkennus, kaksi eri aukkoa (joissa tosin ei ilmeisesti ole
suurta eroa), joissain malleissa jopa salama... Kuva vinjetoi vain
vähän ja keskeltä piirto on melkein lähellä jopa ihan oikeita
objektiiveja, johtaen siihen että Holganegoista saadaan jopa järkeviä
parin megapikselin skanneja.

Jos OIKEESTI paskaa kameraa haetaan, niin minäpäs repäisenkin hienolla
niinikään rullafilmille kuvaavalla POKEY CAMERALLANI! Toisin kuin
6x6-Holga, Pokey on muodikas 645-kamera, joskin kuvakoko on
todellisuudessa enemmänkin 545. POKEYssä ei ole mitään turhia
holgamaisia hienosteluja kuten turhia säätöjä; ajoittain toimiva
laukaisin ja filminsiirtonuppi löytyy.

http://sorsa-tv.ath.cx/~antalh/pokey/pokey.jpg

Holgan keskeltä hyvinkin terävästi piirtävä OPTICAL LENS kalpenee POKEY
CAMERAN SUPER LENSin rinnalla, joka saa aikaan kuvaan jopa yhden
terävähkön pisteen kuvan oikeaan alanurkkaan.

Tässä muutamia POKEY kuvia:
http://sorsa-tv.ath.cx/~antalh/pokeycamera.jpg

Jatkot ei-digiryhmään.

--
Antti Alhonen.

Väinö Louekari

lukematon,
10.4.2008 klo 0.15.1910.4.2008
vastaanottaja

Sinun kannattaa ilman muuta osallistua ruotsalaisen Foto-lehden
vuosittaiseen Mästartävlan-kilpailuun. Voittaneet kuvakokonaisuudet ovat
useimmiten juuri esimerkkikuviesi kaltaisia. Pääpalkinto on tosin vain
10 000 kruunua, mutta onhan sekin tyhjää parempi.

Väinö Louekari

Antti Hänninen

lukematon,
10.4.2008 klo 9.09.5910.4.2008
vastaanottaja
Tietääkseni kaikissa Holga-malleissa on (ja on ollut) tarkennus, joka
toimii niin ainakin nykymalleissa, että objektiivissa on symbolit,
joiden perusteella etäisyys arvioidaan (potretti, ryhmäkuva, maisema...
eli 1,2m, 6m, ääretön tai jotenkin näin). Itse omistan yhden.

Holgasta on paljon puhetta netissä ja se on tunnettu kamera, silti
varsin usein siitä levitellään erikoisia huhuja ja ominaisuuksista
mainitaan lähinnä suttuisuus ja valovuodot, mikä ei edes välttämättä
pidä paikkaansa.

Raw-lehdessäkin väitettiin seuraavaa:
* Holgassa on n. 6x4,5 kuvakoko,
* Väitetään, että filminopeus pitää olla vähintään 800 (ehkä "huumoria"?)
* Esitellään tietty Holgan malli, kuin muita ei olisi, mikä ei ole
totta, koska Holgaa on salamalla ja ilman, sekä värifiltterisalamalla,
lisäksi on malli lasilinssillä muovilinssisen lisäksi.
* Naureskellaan, että takakansi aukeisi, jos ei sitä teippaa ja että
valoa vuotaisi joka puolelta

Itse tiedän, että Holgan kuvakoko voidaan valita joko 6x6 tai 6x4,5
kokoon valinnaisella maskilla. Ainakin omat kuvat ovat onnistuneet ihan
hyvin 160 ASA diafilmille. Koskaan ei ole takakansi auennut kesken
rullan, vaikka en sitä yleensä ole teipannut.

Yleensä Holgan suhteen nimenomaan rehvastellaan sillä, kuinka surkea
kamera on ja kuinka hieno asia se on. Holgahan on alunperin kiinalainen
halpa perhekamera, josta ilmeisesti Lomography-yhtiö on tehnyt
muoti-ilmiön, samoin kuin Lomo-kameroista, jotka taas olivat
Neuvostoliitossa halpoja kansankameroita.

Ovat hommanneet yksinoikeuden myydä näitä kameroita Venäjän ulkopuolella
(ks. http://www.geocities.com/lomojoe/letter.html) ja tuotteistaneet
nämä kamerat, joita vastaavia todellisuudessa saa halvemmallakin. Lomoa
myydään Lomographyn liikkeissä (esim. Kiasmassa ja muissa taidemuseoissa
usein) n. 200 eurolla. Holga, yksinkertainen muovikamera, maksanee
Kiasmassa 50-70 euroa.

Esim. täältä voi ihmetellä, miten surkea se nyt sitten kamerana
loppupeleisä on:

http://www.flickr.com/photos/jtcatbagan/sets/72157594376677346/

Seppo Toivari

lukematon,
12.4.2008 klo 6.02.4412.4.2008
vastaanottaja
Antti Hänninen kirjoitti:

> [...]
> joiden perusteella etäisyys arvioidaan (potretti, ryhmäkuva, maisema...
> eli 1,2m, 6m, ääretön tai jotenkin näin). Itse omistan yhden.

Tarkennus edelliseen eli oikeat termit on toveri, puoluekokous ja ural ;)

0 uutta viestiä